LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Johnnydegroot
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 apr 2006 16:36

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door Johnnydegroot »

Ik speel ook al jaren mee, maar na het lezen van deze Algemene Voorwaarden sluit ik me zeker NIET aan bij dit initiatief. Kan beter advies inwinnen bij m'n eigen rechtsbijstandverzekering, maar de enige winnaar in dit initiatief is Morand!!

Hoe betrouwbaar is dit bureau? Ik zou graag willen dat Tros Radar daar eens onderzoek naar doet, anders kunnen we massaal doorwandelen van Radar naar Opgelicht!

Het faxnummer is een 084-nummer. Misschien zeurderig in deze tijd, maar een beetje bedrijf kan toch nog wel een eigen faxnummer betalen? Zeker een juridisch bedrijf dat weet dat emails niet rechtsgeldig zijn en faxen wel.

@away: Je hebt er nogal wat overgeslagen.
1. Naast deze Voorwaarden Loterijverlies zijn volgens het onderschrift ook nog eens de gedeponeerde Algemene Voorwaarden van Morand zelf van toepassing! Dat kan een behoorlijke valkuil zijn!

1.5 Morand kan op elk moment besluiten te stoppen met procederen. En er wordt met geen woord gerept over terugbetaling van betaalde bijdragen. In feite hoeven ze helemaal niets te doen voor de betaalde 25,-!

1.6 Morand mag een wijziging in voorwaarden doorvoeren als ze daar zin in hebben, u heeft 8 dagen bedenktijd, en als u niet verder wilt op basis van de nieuwe voorwaarden mag Morand u een rekening sturen. Bovendien stellen zij dat Morand mag bepalen of uw redenen geldig zijn, u heeft dus zelf eigenlijk niets te vertellen.

1.7 Morand communiceert alleen per email (dus NIET rechtsgeldig!) Maar dit betreft alleen communicatie tussen cliënt en Morand zelf.

1.10 U MAG Morand niet bellen. Alleen mailen of per brief, telefonische vragen worden NIET beantwoord!

1.11 Als u besluit niet verder deel te nemen krijgt u naast de rekening van punt 1.6 blijkbaar ook nog eens een percentage in rekening gebracht wat apart wordt overeengekomen, en ook nog eens de te verwachten opbrengsten van Morand (die dus misschien NOOIT gerealiseerd zouden worden!)

1.13 Als u zelf een brief naar Staatsloterij stuurt EN u doet mee met loterijverlies, en de Staatsloterij keert uit op basis van uw eigen brief, dan bent u alsnog verplicht het overeengekomen percentage aan Morand te betalen, zelfs als zij daar helemaal niets voor hebben gedaan!

1.14 Hier is men tenminste wel eerlijk:"waarbij ook de belangen van Morand Rechtsbijstand meewegen"

1.15 Er wordt van u verwacht dat u de site regelmatig checkot op wijzigingen

1.17 Dit kan niet rechtsgeldig zijn. Als iemand anders uw gegevens invult zou u er aan vast zitten. Voor juridische dienstverlening geldt dat men eerst uw identiteit vast moet stellen.

1.19 Waarom niet? Er is sprake van 'Koop op Afstand'.

1.20 Morand kan van u verlangen om meer te storten dan de betreffende 25,-. Wat dan de term 'No cure, no pay' nog voor inhoud heeft is mij een raadsel

1.21 Als Staatsloterij niet aan haar verplichtingen kan voldoen worden de kosten + misgelopen opbrengsten van Morand, alsnog op cliënten verhaald. No cure, no pay?

1.23 Morand bepaald als enige wanneer de zaak als gesloten wordt beschouwd (en kan de uitbetaling van een eventueel uitgekeerd bedrag dus jaren rekken!)

1.24 Maar kan daar ondertussen NIET op worden aangesproken met deze algemene voorwaarden

1.25 zin is niet compleet

1.27 Morand moet explicitiet verklaren dat deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, anders zijn ze niet eens van toepassing, en wat geldt er dan?

1.29 LET OP dat naast deze algemene voorwaarden OOK nog eens de eigen algemene voorwaarden gelden! Die staan overigens wel netjes bijgevoegd onder aan de Voorwaarden Loterijverlies.

1.30 Deze algemene voorwaarden kunnen door Morand zomaar gewijzigd worden en gelden dan als nieuwe voorwaarden. De cliënt hoeft blijkbaar te worden ingelicht, die moet zelf maar navraag doen bij de Kamer van Koophandel te Alkmaar.

1.31 Deze algemene voorwaarden treden in werking op 1 oktober 2006? De site is pas geregistreerd op 18 maart 2008! Dus hoe kunnen de algemene voorwaarden anderhalf jaar langer bestaan dan het initiatief?

AV 3.1 Hier stelt men dat er nooit een negatief resultaat voor klant geboekt zal kunnen worden, maar dit is in de loterijvoorwaarden anders!
AV 3.3 In tegenstelling tot andere no-cure-no-pay kantoren verlangt Morand EERST een betaling en gaat dan pas aan het werk. Betalen zij deze voorschotten terug bij geen resultaat?
AV 3.4 Morand mag op elk door hen gewenst moment een voorschot verlangen
AV 3.6 Kosten van derden worden apart in rekening gebracht
AV 4 Als ik iemand van mijn bedrijf aanwijs als vertegenwoordiger en Morand accepteert diegene niet dan mogen zij hem/haar gewoon negeren?
AV 6.3 "ongeacht of het schikkingsbedrag wordt betaald" Dus weer geen no-cure-no-pay!!!

Een deel van deze AV artikelen is duidelijk later ingevoegd zonder rekening te houden met de doorlopende nummering binnen het kopje Servicepakketten. Als men al zo onzorgvuldig met de eigen Algemene Voorwaarden omspringt, hoe moet het dan wel niet gaan met opdrachten voor derden?

SP6.1 Vooraf ingekocht? Bij no-cure-no-pay? Lijkt me niet mogelijk!
SP6.5 U heeft betaald, maar als Morand op wil zeggen dan mag zij dat individueel doen, zonder een cent terug te hoeven betalen!! Andere klanten mag zij wel aanhouden voor het SP!!
SP6.6 Dit is een typische clausule van een bedrijf wat zegt dat zij de opzegging niet hebben ontvangen op het moment dat u dit niet aangetekend doet. Dubieus!
6.9 Morand heeft dus de mogelijkheid alle werkzaamheden door derden te laten uitvoeren en zelf 7,5% winst over deze kosten in rekening te brengen
6.10 Het lijkt wel prepaid! Als u de belminuten niet gebruikt vervallen ze, ook al heeft u er voor betaald en zijn ze rechtens van u!!

7. Dit lijkt me juridisch ook niet sluitend te krijgen, maar het is natuurlijk te proberen.

8.4/8.5 Als Morand opzegt hoeven ze niets te betalen en kunnen ze niet aansprakelijk worden gesteld voor geleden verlies, maar als de klant opzegt moet hij minimaal 200 ex BTW per uur betalen met een minimum van 175,-. En daarnaast nog de bedragen en percentages die op meerdere andere plaatsen in de Voorwaarden staan vermeld!
8.6 Morand kan eenzijdig besluiten een zaak stop te zetten! Ook als de klant wil dat deze wordt doorgezet?

9.3 No cure no pay?

Ik kan nog wel even doorlezen, maar heb al MEER dan genoeg gelezen. Het is mij een absoluut raadsel dat een bedrijf met dergelijke Voorwaarden nog bestaansrecht heeft!!

Ik heb zo ver gelezen omdat ik zelf op zoek ben naar een nieuw incassobureau, maar dan waren de voorwaarden van mijn oude incassobureau heel, werkelijk heel erg netjes, al kwamen ook zij hun "100% No cure No pay" belofte ook al niet na!

De hele tekst is als pdf-bestand hier te lezen.

Mijn advies: Blijf heel, heel ver bij deze organisatie uit de buurt. Een laatste opvallende punt: Dit is een klein bedrijfje, gevestigd in een woonwijk. Nu zegt dit natuurlijk helemaal niets over de kwaliteit van dienstverlening, maar de kans bij een kleine speler tegen een grote als de Staatsloterij is dat men sneller geïntimideerd is en afhaakt, veel hulp van derden nodig heeft en dus externe krachten in moet roepen. De verrekening van de kosten staat in de Voorwaarden!!

sidonia
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 okt 2006 15:16

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door sidonia »

Ik heb de Algemene Voorwaarden bestudeerd van dit bureau: deze zijn bijzonder eenzijdig opgesteld en veelal in het voordeel van het bureau!

Ook heb ik een paar berekeningen gemaakt:


Dan is mijn vraag: iedere maand (+/- 20 jr.,) wordt er automatisch iedere maand een heel lot, plus jackpot afgeschreven. Betekent dit dat ik €25,00 administratiekosten en over de afgelopen 20 jaar x 240 keer €10,00 moet betalen?

Hamster
Berichten: 88
Lid geworden op: 05 jun 2005 13:58

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door Hamster »

kassa
Voor het betere alternatief van een consumentenprogramma in plaats van het dwaallicht van trosradar.

Als men wat te klagen heeft op de staatsloterij dan moet men simpelweg niet meespelen.

bert3ssen
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2007 19:07

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door bert3ssen »

Antwoord van Morand op een door mij gestuurde mail:
Geachte heer/mevrouw,

Aangezien de actie op dit moment al een succes is, worden er géén extra kosten in rekening gebracht naast het inschrijfgeld. Wanneer de procedure succesvol wordt afgerond, wordt alléén dan een percentage van 15% voor het door u gewonnen bedrag in rekening gebracht. De verdere procedure is dus geheel no cure, no pay. In verband met onvoorzienbaarheid van kosten en opstartkosten zijn wij genoodzaakt het inschrijfgeld te vragen. De procedure is verder financieel gezien geheel ons risico.

Zoals het er naar uit ziet zullen wij doorprocederen tot desnoods de Hoge Raad!

Suzanne Schalken
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2008 20:36

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door Suzanne Schalken »

Ik vind het heel vreemd zoals ik hier de Algemene Voorwaarde lees van Morand.

Ik zou heel graag meedoen in het proces maar ik wil wel eerst een bevestiging van Radar zien dat dit bedrijf op een goede manier bezig is.

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door sieward »

Heb net de uitzending gezien: No cure no pay, maar die 25 euro dan? dat is toch wel betalen! Is dat niet missleidend? Het is wachten op een stichting die weer probeert de inleg van deze no cure stichting weer terug te eisen. Het begint hier aardig op Amerikaanse toestanden te lijken. Be realistic.
Laatst gewijzigd door sieward op 08 apr 2008 23:59, 2 keer totaal gewijzigd.

paulvk
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2008 23:13

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door paulvk »

Ik heb de uitzending gezien en wilde me inschrijven op loterijverlies.nl Tot ik een aantal reacties zag en eens goed naar de voorwaarden ging kijken. Net als een paar andere mensen ben ik maar snel gestopt want wat erin staat verbaasd me zeer en ook dat radar hieraan meewerkt.
Ze hoeven niets te doen voor het geld. Trouwens iemand schreef dat als er 10.000 mensen meedoen ze een behoorlijk bedrag opstrijken. Heeft u al uitgerekdn als alle vaste spelers meedoen ? Ik las dat dit er 1,4 miljoen zijn....inderdaad een behoorlijk bedrag voor juridische bijstand. Overigens werken er geen advocaten bij Morand maar huren ze die in. Dit schrijven ze zelf op hun website. Maar er werken neem ik aan wel juristen althan zo werd de spreker bij radar aangekondigd.

Bij no cure no pay zou ik verwachten dat ze een zaak beginnen op eigen risisco en dan een percentage vragen. Van mij zou dit zelfs 20% mogen zijn. Het geeft echter wel meer vertrouwen dan eerst 25 euro te vragen. En dan geen enkele garantie in hun voorwaarden zetten.
in die zin ben ik het dus met de staatsloterij eens.

Echter blijft het probleem van het bedrog van staatsloterij. Zij hebben toch ook niet netjes gehandeld. Dit brengt me in dubio en dus moet ik nog eens goed nadenken.

Mijn vraag aan radar zou zijn of ze de voorwaarden van Morand eens goed willen nakijken en met hen afspraken maken over wat ze nu precies gaan doen voor dit geld.

Aan de staatsloterij zou ik willen vragen om iets te doen met hun fout.
Geef alle vaste spelers bv. 1 of 2 keer een gratis lot. Veel goedkoper dan als er een claim betaald moet worden en veel mensen zullen daarmee mogelijk helemaal niet meedoen aan loterijverlies, is de onduidelijkheid daarover ook gelijk geregeld.
Maar ik denk het antwoord wel te kennen: "Nee dat doen we niet want we hebben niets fout gedaan." Daarmee "bekennen" ze schuld en dat kunnen ze niet (volgens hen)

Blijft de twijfel en misschien ook wel of ik bij staatsloterij vaste speler blijf. gek genoeg won ik altijd meer als ik losse loten kocht.

Succes iedereen met de keuze wat te doen.

hennyw
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2008 13:09

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door hennyw »

ik heb de volgende email gestuurd naar de redactie van Radar:

Hallo mevrouw meneer,

Ik heb deze week jullie uitzending gezien.
Vooral het item over de staatsloterij sprak me aan, daar ik hier ook al jaren lid van ben.
Nu viel mij hieraan het een en ander op.
De heer in kwestie sprak over “no cure no pay” regel.
Tevens had hij het over 500 miljoen schadeclaim.
Dit zou dan 500 euro per lot zijn, wat neerkomt op 1 miljoen loten.
Tevens zij hij dat er 25 euro betaald moest worden, dus weg “no cure no pay”.
25 euro x 1 miljoen loten is 25 miljoen euro, zonder ergens iets voor te hoeven doen.
Dit ruikt naar oplichting want als deze heer 1 bief stuurt uit naam van 1 miljoen loten en hier verders niks mee doet is hij 25 miljoen rijker.
Tevens zou er, bij uitbetaling, 15 % betaald worden.
Uitgaande van 1 miljoen loten is dit 75 miljoen.
Als deze heer echt op “no cure no pay” basis wil werken zou hij i.p.v. 15 %, 20 % kunnen vragen/krijgen.
Bij uitbetaling is zijn deel hetzelfde en klopt de “no cure no pay”regel.
Zoals hij het nu beschrijft klopt het e.e.a. niet.
Ik had van jullie uitzending de indruk dat jullie alles grondig onderzochten.
Wat ik vreemd vind is dat bovenstaande niet bij jullie aan het licht is gekomen.

Hopelijk hebben jullie voor mij een uitleg hierover?

Destijds, bij de postcode loterij, zag de advocaat ook zg. brood in de mevrouw die niet meespeelde en dus niets had gewonnen.
De enige die hier beter van is geworden is de advocaat.

Met vriendelijk groet,


Hopelijk krijg ik hier respons op, alhoewel ik er niet van uitga.
Ook ik win op de losse verkoop loten meer dan met het lidmaatschap.
Ook de Super hoofdprijs valt altijd in de losse verkoop, want men weet exact waar het lot verkocht is.
Dit is ook een vreemde zaak.

ilona66
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2008 18:38

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door ilona66 »

Ik dacht toen ik radar zag oké daar doen we aan mee. Totdat ik het inschrijvings formulier zag. In kleine letters staat geschreven:

Hierbij verleent ondergetekende tot wederopzegging machtiging aan Morand om van zijn/ haar hieronder genoemde (giro)rekening bedragen af te schrijven wegens onderliggende opdracht.

Dus ik betaal 25 euro maar als Morand nog meer geld nodig heeft omdat ze anders de procedure niet voort kunnen zetten mogen ze dit zomaar van mijn rekening afschrijven? En als ik dat niet meer wil dan moet ik hen betalen omdat ik voortijdig weggegaan ben. Het klinkt allemaal wel heel erg fout. Dus oké dan maar mijn verlies dragen ik denk dat dit minder is dan het verlies ik ga lijden als ik met Mordan in zee ga.

NLtrotter
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 nov 2005 19:41

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door NLtrotter »

Ik mag eerst wel € 25.00 betalen.
Laten ze dan doen, bij winst 15% + € 25,00.
Maar als ze nu niets doen, hebben ze toch nog € 25,00
Vindt het ook raar dat Radar dit niet ziet.

Johnnydegroot
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 apr 2006 16:36

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door Johnnydegroot »

Is het niet een idee dat we massaal zelf brieven schrijven naar Staatsloterij? Het is wel te berekenen hoeveel prijzen iemand gemiddeld genomen is misgelopen op deze manier, dus dan heb je een goede basis voor schadevergoeding. Wordt die belachelijke jackpot van 16 miljoen ook nog eens op een leukere manier verdeelt!

Radar besteedt er even een uitzending aan en laat Staatsloterij erkennen dat ze ons opgelicht hebben en de claims in behandeling zullen nemen en binnen een maand terug zullen betalen.

pinky
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 aug 2005 02:05

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door pinky »

heb net de website even vluchtig bekeken maar boven aan staat met vette letters:
Tevens willen wij benadrukken dat er geen andere kosten aan deze procedure zijn verbonden behalve het éénmalige inschrijfgeld van 25 euro. Bij een succesvol afgeronde procedure brengen wij nog 15% in rekening van het door u te ontvangen bedrag. Wij willen nogmaals benadrukken dat er buiten deze kosten géén andere kosten zijn.

Maar verderop staat dat er nog € 10 extra per extra lot verschuldigd is. Dus dan klopt die bovenste zin ook al niet.

Ik heb nog een paar losse oude loten liggen daar wordt niet over gerept of ik daarmee ook kan procederen.

Ik wacht wel op de uitspraak en zet mijn eigen rechtsbijstand er achter aan.

vreemde gang van zaken.

Met die woekerpolissen van hypotheken kon men zich ook aansluiten (kosten € 25,-) en gingen hun voor je procederen, volgens mij hoor je daar niets meer van.

qwerty2
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2008 10:57

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door qwerty2 »

Ik heb op 08-04-2008 een mail gestuurd naar [email protected] van de Heer F Roet met de vraag hoe ik er achterkom hoelang ik al automatisch meespeel met de staatsloterij, deze mailde mij in een RE het onderstaande antwoord.

Geachte heer/mevrouw,

U kunt dit navragen bij de Staatsloterij zelf. U dient zich wel te beseffen dat u bewijsbaar mee moet spelen en derhalve loten dan wel afschriften te hebben welke aantonen dat u daadwerkelijk meegespeeld heeft.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Kind regards,
XXX
Na navraag bij de staatsloterij werd gezegd dat zij geen schriftelijke bevestiging mogen (willen) geven, wel werd verteld dat ik vanaf 23-04-1994 automatisch meespeel.
Ook de Postbank waarbij de automatische incasso loopt kon mij niet echt helpen,deze konden alleen de afschriften over de laatste vijf jaar toesturen, maar daar zat een flink onkosten plaatje aan namelijk 2.40 euro per afschrift.

Vandaag het ik geprobeerd mijn bevindingen per mail aan de XXX te melden maar het emailadres XXXl werkt niet meer, ook telefonisch is de firma Morand waar de XXX voor zegt te werken niet te bereiken.
Helaas heb ik mij op www.loterijverlies al aangemeld, ik hoop dan ook dat Radar snel een en ander eens goed gaat uitzoeken zodat ik in de zes dagen die mij en denk ik velen andere nog resten om van de aanmelding af te komen.

Nailish
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2007 21:30

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door Nailish »

Gelijk je bank bellen dus en het rekeningnummer laten blokkeren, schrijven ze in ieder geval niets af!

En je kunt je natuurlijk nu afmelden, en als blijkt dat de zaak wel koosjer is, je weer aanmelden :D

Johnnydegroot
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 apr 2006 16:36

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door Johnnydegroot »

@pinky: daar is een week of twee geleden nog een uitzending over geweest.

Wat ik me eigenlijk af zit te vragen is wat de rol van de overheid in dit hele plaatje is of zou moeten zijn. Hoort een overheid zijn/haar burgers niet te beschermen? Dan laten ze al heel lang behoorlijk wat steken vallen!

adriaan47
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:24

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door adriaan47 »

als ik de de diverse reacties lees over de twijfels omtrend de voorgenomen aktie van morand ik doel ook op het feit de deze firma kennelijk geen advokaten zijn en de juridische haalbaar heid door anderen in twijfel wordt getrokken en er wat betreft de kosten ook nog al wat vraag tekens zijn
vraag ik mij af of tros rader er eerst niet dieper op kan ingaan voordat zij de indruk wekken er achter te staan
is het niet verstandig om een derglijk initiatief en het bedrijf aan een wat nader onderzoek te onderwerpen voordat tros radar er achter gaat staan.
als later blijkt dat er slechts een partij beter van is geworden doet dat tros radar natuurlijk ook geen goed.

ik hoor graag een reactie van tros radar op deze vraag.

Johrey
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2008 12:06

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door Johrey »

Geplaats op donderdag 10 april 2008 - 13:15:14 op de site van Morand
"Het feit dat er door de Staatsloterij aan bepaalde wettelijke vereisten voor wat betreft wet- en regelgeving met betrekking tot uitkeringspercentages wordt voldaan, doet er niet aan af dat er misleid mag worden."

Er mag dus misleid worden? En ik moet vertrouwen in Morand hebben? Als ze zelf al niet correct kunnen communiceren wat moeten wij hiermee?

qwerty2
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2008 10:57

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door qwerty2 »

Waarom zijn in mijn reatie div veranderingen aangebracht door middels van xxxxx

Alco
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 sep 2005 13:29

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door Alco »

Het is niet toegestaan om persoonlijke informatie (zoals telefoonnummers, emailadressen en privé-adressen) van anderen in de bijdragen op te nemen.
http://www.trosradar.nl/index.php?id=367

qwerty2
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2008 10:57

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door qwerty2 »

Duidelijk[/b]

Gesloten