LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-chipkaart

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gert-Jan
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2003 12:33

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Gert-Jan »

De woordvoerder van de RET zei dat iedereen die een declaratie inleverde, zijn geld direct terug kreeg.
Ik wacht al meer dan 2 maanden op mijn poen en heb het nog niet.
Gisteren vertelde met mij bij de RET dat ze nog niet wisten wanneer ik mijn geld zou krijgen, computerstoring, mensen te weinig en dat soort smoezen.

Meghan
Berichten: 86
Lid geworden op: 05 feb 2007 21:45

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Meghan »

ik ben student, en heb 2 jaar geleden al mijn foto moeten inleveren voor de kaart.

nou zie ik er nu al helemaal niet meer zou uit als op die foto, maar dat terzijde.

ik heb dat ding nogsteeds niet ontvangen!

dus dat wordt leuk als ik straks naar school moet (van spijkenisse akkers tot kralingze zoom)

ook hoor ik van meerdere mensen met een abo/studentenkaart dat dat ding vaak aangeeft dat je geen saldo hebt, nou
ik betaal geen cent extra!

k haal mn rijbewijs wel gewoon en gebruik mn moeders auto.

wolfje_sylvia
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2009 20:09

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door wolfje_sylvia »

Ik wilde vandaag naar de stad gaan,maar kon niet inchecken,toen ik het aan de balie vroeg,bleek dat mijn ov-chipkaart kappot is,over het hoe en waarom werd geen antwoord gegeven,ik kreeg een formulier dat ik moet invullen en teon kon ik gaan, SChandalig dus,stomme rotte ov-chipkaart,ik wou maar dat ze dat domme mens die dit verzonnen heeft eens zelf een paar maanden op eigen kosten lieten reizen met die kaart,dan zou ze wel anders praten :twisted: ,nu moet ik dus halsoverkop ik tijdelijk abbonement aanvragen want ja moet toch naar mijn werk he,waar geen ov-chip voor nodig is,wanneer ik mijn nieuwe ov-chip kan verwachten is ook nergens terug te vinden, Dus donder op met dat stomme dingen en laat alles weer zoals het was :twisted:

toine_aelse
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2009 12:42

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door toine_aelse »

door trans link systems (de beheerder van de OV chipkaart) worden bedragen van mijn rekening afgeschreven terwijl ik helemaal geen ov chipkaart heb.
Probleem heb ik vanmorgen gemeld bij hen en daar kreeg ik te horen dat het probleem al bekend is en er meerdere slachtoffers zijn van deze praktijken.

MarvinH
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2010 14:16

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door MarvinH »

Ik zie veel negatieve punten aan de ov chipkaart.

* door veel "handigheidjes" komt er meer geld in het laadje van de vervoersbedrijven.
* word er niet makkelijker op voor de reiziger.

Allereerst is de ov chipkaart in veel gevallen niet makkelijker dan de strippenkaart of abonement.
Met een "oud" abonement hoef je dat kaartje alleen maar bij je te dragen, en dat is al voldoende. Eens in de zoveel tijd laten zien aan een controleur is genoeg.
Echter, met de chipkaart moet ik veel meer handelingen doen. Ik moet deze chipkaart maar liefst 10 keer uit mijn binnenzak halen. (heen weg 2 trams, dus 2x in en uit checken plus gemiddeld 1x controle). Met het oude abonement hooguit 2x per dag. dus 5x zoveel handelingen.
Een ander nadeel is dat het verplicht is in en uit te checken met de bij een abonement. Dit is technisch totaal niet noodzakelijk. De NS had eerder aangekondigd dat ze het niet verplicht gaan stellen, maar mag wel.
Echter, in de tram is het verplicht. Er word door de RET aangegeven dat je een boete krijgt wanneer je niet bent ingechecked met een abonement dat je al betaald heb.
De reden dat je moet inchecken is puur en alleen dat ze statistieken bij kunnen houden dat voor hun heel handig is om ov in kaart te brengen. Echter, dat gaat ten koste van het gemak van de klant, sterker nog, je krijgt een boete als je ze niet helpt met de statistieken door niet in en uit te checken.

Ik heb een aantal punten opgemerkt waaraan veel extra word verdient. Op de eerste plaats het vergeten van uitchecken kost 4,- euro.
Veel mensen vergeten dat, en maar een klein deel word terug gevorderd. Een controleer heeft mij zelf verteld dat ze er rijk van worden. Vooral veel oude mensen zie ik het vergeten, of denken uitgechecked te zijn, en door haast niet door hebben dat het uitchecken niet werkt. Vaak zijn apparaten niet goed, en moet je een ander apparaat in alle haast zoeken en proberen uit te checken voor de tram weg rijd.
Waar ze ook meer mee verdienen is het feit dat er alleen nog maar 1 en 2 uren kaarten te koop zijn als je geen chipkaart heb. De 1 uren kaart geld bij ons alleen voor de RET, behalve de metro. De 2 uren kaart geld voor alleen de RET, maar wel met metro.
Voorbeeld. Ik wil voor het eerst met de ov chipkaart naar rockanje. Bij het eerste gebruik blijkt de kaart "ongeldig te zijn". Eerst de tram gepakt met een strippenkaart, bij de metro aangekomen moet je verplicht een chipkaart hebben, en genoodzaakt een dure 2 urenkaart te kopen voor een klein ritje, € 3,50. Vervolgens wil ik de bus pakken, maar is geen RET, dus weer los betaald. Dus weer extra uitgegeven. Geen goedkope strippenkaarten meer, 1 halte met een metro kost nu € 3,50.

Daarbij zijn alle ritten steeds een iets andere prijs lijkt het. Verschild steeds een paar cent.

Ook is het zo dat als je onderwerg een rijsproduct oplaad, je je overstap kwijt bent, en dus weer opnieuw het instap tarief moet betalen. Kost mij daardoor toch weer 0,70 cent per maand extra omdat ik de rijsproducten alleen in metro stations kan opladen, en ik eerst met de tram moet om daar te komen. Gelukkig zit er één op mijn route, maar ben je je overstap kwijt. Zou technisch niet nodig moeten zijn.

Ook is er onduidelijkheid over abonementen op de chipkaart. Vaak word geadviseerd om een sterren abonement online te kopen, en op te halen bij een oplaadpunt, echter, na veel uitzoekwerk blijkt dit niet mogelijk te zijn, ze bieden nog geen ster abonementen aan via internet, wel veel andere producten, maar geen abo's. Kwam ik ook pas achter na 10min in de wacht gestaan te hebben met de RET klantenservice. (ook weer een euro kwijt).

De 4 euro die je verliest is overigens soms niet nodig. Je zou een reken systeem kunnen aanhouden dat wanneer je al bijna bij het eindpunt instap, en de maximale rit zou maar 1 euro kunnen kosten, en bij inchecken in dat geval niet meer dan 1 euro word afgescheven.
Echter, hierdoor lopen ze weer inkomsten mis. Veel handigheidjes zoals ik al zei om extra te verdienen.

Al met al, ik word er een beetje moe van.

MarvinH
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2010 14:16

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door MarvinH »

Nog een punt...

Het vervelende is ook dat als je vergeet uit te checken het niet meer te herstellen is.
Volgens mij doen ze dit met opzet om meer geld te verdienen.
Het is namelijk niet mogelijk wanneer je vergeet uit te checken de eerst volgende tram te gebruiken om uit te checken, op exact de zelfde halte en tramlijn die er vlak achter zit.
Hierdoor checkte ik weer in. Het systeem word centraal geregeld en zou absoluut in staat moeten zijn die te zien, en gewoon uit te checken.
Sterker nog. Wanneer iemand bij een overstap vergeet uit te checken, en weer overstapt en inchecked zou het systeem de keer dat je vergat uit te checken moeten kunnen corrigeren.
Het kan allemaal, maar ze doen het niet.
Er is dus bij vergeten van uitchecken terwijl je direct overstapt geen nood om die 4 euro kwijt te zijn.
Maar aangezien die 4 euro een absolute goudmijn is zijn ze wel gek om daar iets aan te doen. Ik noemde hierboven ook het voorbeeld om niet meer bij inchecken af te schijven dan de max. ritprijs de meestal onder die in 90% van de gevallen onder de 4 euro ligt.
Heel simpel door te voeren, maar kost ze geld, of beter gezegt, profiteren minder.
Ik hoorde iets vandaag dat 270.000 mensen per dag die 4 euro betaald waarvan 3% het maar succesvol terugvorderd. Reken maar uit, goudmijntje dus.
Ook het onderweg even opladen van je chipkaart resulteerd in het opnieuw moeten betalen van het instaptarief terwijl je aan het overstappen ben.

Daarbij, als je je 4 euro probeerd terug te vorderen moet je een formulier invullen. Dit formulier werkt ook in het voordeel van de vervoersbedrijven...
Je moet aangeven wat de reden is. Er is geen reden aan te geven dat je vergeten bent uit te checken. Alleen wanneer het apparaat niet werkte. Hierdoor haken al veel mensen af die denken dat ze dan niet in aanmerking komen.
Daarnaast moet je precies de datum en tijd aangeven wanneer het "fout" is gegaan, en welke haltes je gereist heb.
De meeste mensen weten niet al deze gegevens terwijl ze in hun systeem gewoon kunnen zien wanneer je vergeten bent uit te checken, maar ze willen het je gewoon moeilijk maken.
Maar toen ik voor het eerst mijn chipkaart gebruikte was mijn saldo -4 euro. Maar nooit gebruikt. De enigste verklaring van de RET was, misschien door je jas heen een keer ingechecked? Ik weet niet of dat kan, door een potemone en jas heen, leunend tegen zo'n apparaat aan? Geen idee, misschien.
Maar ik krijg mijn geld niet terug, want ik weet niet wanneer dat gebeurd zou moeten zijn. Ik heb dat ding bijna een jaar in mijn binnenzak bewaard zonder te gebruiken.

Voornamelijk verbeteringen in de software zou denk ik 80% van hun inkomsten uit vergeten uitcheckers kunnen verminderen. Dit is 100% toepasbaar, geen probleem. Kwestie van programeren. Echter, wat ik al zei, hierdoor lopen ze veel "inkomsten" mis.

bas074
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jan 2010 19:00

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door bas074 »

Het is heel simpel en niet zo moeilijk allemaal. Als men geen keus heeft, wordt het vanzelf wel geaccepteerd, net zoals de euro!!

Wel vind ik dat men dit soort acties/invoeringen goed moet organiseren. Al die moeilijke kaartjes en omslachtige oplaadpunten. Maak er gewoon een soort tegoed kaart van (net zoals de vroegere telefooncel kaarten). Je kun het overal kopen en op is op. Heb je nog een paar cent tegoed, kun je het opladen, ben je er te lui voor, koop je een nieuw tegoed kaartje uit de muur!

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door pbarendse »

[quote="bas074"]Het is heel simpel en niet zo moeilijk allemaal. Als men geen keus heeft, wordt het vanzelf wel geaccepteerd, net zoals de euro!!

Wel vind ik dat men dit soort acties/invoeringen goed moet organiseren. Al die moeilijke kaartjes en omslachtige oplaadpunten. Maak er gewoon een soort tegoed kaart van (net zoals de vroegere telefooncel kaarten). Je kun het overal kopen en op is op. Heb je nog een paar cent tegoed, kun je het opladen, ben je er te lui voor, koop je een nieuw tegoed kaartje uit de muur![/quote]
Was het maar heel simpel en niet zo moeilijk. De Nederlandse overheid krijgt het na jaren nog niet voor elkaar een fatsoenlijk werkend en afgeschermd systeem te hebben. Er wordt veel te moeilijk gedaan, voor alle problemen wordt een technische oplossing gezocht terwijl het vaak veel makkelijker kan. De overheid laat maar al te graag zn oren hangen naar de leveranciers van deze apparatuur die het allemaal erg mooi weten te vertellen en de mooiste dingen voorspiegelen, die dan uiteindelijk voor geen meter blijken te werken. Ik houd dan ook, mede naar aanleiding van het OV-chipkaartdrama, mn hart vast voor de invoering van de km-heffing...

RvS
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2011 22:59

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door RvS »

De OV-chipkaart is een prima vernieuwing. Het is voor sommigen erg lastig om over te schakelen op iets nieuws, en dat is begrijpelijk. Net zo begrijpelijk is het dat er bij een nieuw systeem nog ruimte nodig is om de kinderziektes te kunnen traceren en uitsluiten in de toekomst. Echter, de communicatie rondom de nieuwe kaart had best op een wat hoger niveau kunnen gebeuren. Voor de gebruikers die het lastig vinden om de chip-kaart te gebruiken is het veelal gebruikte communicatiemiddel, internet, waarschijnlijk ook niet gemakkelijk te gebruiken.
Maar toch, om er even een cliché bij te halen, vooruitgang lijkt niet mogelijk te zijn als een initiatief nemer zich laat tegenhouden door pessimisten.

Over een paar jaar werkt het allemaal prima, en hebben we weer wat anders gevonden om over te miepen ;)

Gesloten