LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studieschuld bij de IB-groep

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
pluisjemuis
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2007 12:54

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door pluisjemuis »

nog iets wat ik mee wilde geven, toen ik mijn lening aan ging was deze nog aftrekbaar van de belasting inmiddels niet meer, wetgeving is verandert..volgens mijn belastingadviseur had dat aardig gescheeld als dat nog wel was geweest..

subrar
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2008 23:14

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door subrar »

Studies als letteren, geschiedenis of filosofie leveren niet zo gemakkelijk een goedbetaalde baan op. Het 'harde model' om hier mee om te gaan zou zijn: "studeer dat dan ook niet, of alleen als je het zonder lening kunt betalen". (Helemaal eigen verantwoordelijkheid dus).

Maar is het wel verstandig om zo 'hard' te redeneren? Ik zeg van niet. Op de lange termijn is het voor de maatschappij heel goed als er veel hoger opgeleiden zijn. En juist een mix van alle mogelijke specialiteiten bevordert de ontwikkeling van de maatschappij.

Niet alleen dokters en advocaten zijn goed voor de maatschappij en de economie. In die mix van hoger opgeleiden zijn ook mensen die niet een concreet praktisch beroep uitoefenen, maar die wel van grote invloed zijn op het gedachtengoed van een land. Er zijn mensen nodig die met nieuwe ideeën kunnen komen en anderen kunnen inspireren. Die nadenken over wat geluk is en hoe dit bevorderd kan worden. Die kritische vragen stellen bij ontwikkelingen die plaatsvinden.

Dit soort meer abstracte bijdragen aan de maatschappij gaan niet altijd samen met een goedbetaalde baan. Maar ik vind ze wel heel waardevol. Daarom denk ik dat het belangrijkste is dat we zoveel mogelijk stimuleren dat mensen die dat willen ook kunnen gaan studeren. Als het vooruitzicht op een enorme schuld mensen ervan weerhoudt om te gaan studeren vind ik dat een gemiste kans voor iedereen.

Verder:

Denk ik dat velen als ze 18 zijn nog niet goed weten wat ze echt willen in het leven, dus vind ik dat men ook een tweede kans moet krijgen, dus dat ze kunnen beginnen aan een andere opleiding. De ervaring die ze hebben gehad met een eerdere opleiding zorgt er vaak voor dat met dubbel enthousiasme aan de tweede keus begonnen wordt.

Denk ik dat het ook belangrijk is dat studenten een fatsoenlijk sociaal leven hebben. Als je niet gelukkig bent, studeer je een stuk moeilijker.
Dit wordt onderschreven door de studenten van mijn opleiding: van degenen die lid zijn van de studievereniging (die er puur is voor de gezelligheid) studeert een groter percentage af dan die er niet lid van zijn. Dus ik ben er niet voor om mensen te 'dwingen' zichzelf als een kluizenaar op te sluiten, al hun tijd bezig te zijn met óf studeren, óf werken en alleen maar goedkoop (ongezond) te eten. Dit alles komt de studieprestaties niet ten goede!

Merk ik dat studiestof beter blijft hangen, meer gaat leven en je er meer enthousiasme voor voelt als je dit in een context kunt plaatsen. Studeren is meer dan alleen stof in je hoofd stampen (of het zou naar mijn mening meer moeten zijn); jezelf qua persoon ontwikkelen hoort hier ook bij. Dus niet alleen uit de boeken alles leren, maar ook ervaringen opzoeken. (Bijvoorbeeld door in een bestuur te gaan, in het buitenland te studeren of stage te lopen). Helaas kosten deze vaak geld of tijd. Ook hiervan zou ik het zonde vinden als deze door dreiging van studieschuld opgegeven zouden worden.

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door testcase »

Een mooi romantisch verhaal, maar dat geld moet toch ergens vandaan komen. Vergaat niet dat de naast een basisbeurs de hoge school of universiteit een rijksbijdrage per student vangt van 5000 euro.

Een goed omkaderde vergoeding is helder en het meest duidelijk.
Sinterklaas spelen kan iedereen als je het maar niet zelf hoeft te betalen.

En verder kan je het zo duur maken en je zelf wilt, en pluisjemuis heeft het voor zichzelf duur gemaakt, alleen ze geeft anderen de shuld van haar eigen schuld. Alles draait in het leven in het nemen van eigen verantwaarelijkheid. Degenen die dat niet doen of kunnen vinden zichzelf een slachtoffer en zijn bitter.

Je hebt in nederland prima kansen om te studeren, je rijk bent of arm, maar er zijn wel spelregels.


PS de rente is nog steeds laag ongeveer de helft van de normale markrente.

pluisjemuis
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2007 12:54

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door pluisjemuis »

goe ik geef op testcase: je bent kennelijk een rijke stinkerd ie niet naar feiten wil luisteren:

er is in het verleden door de IBG veel foute voorlichting gegeven, studsieschuld is niet meer van de belasting aftrekbaar lage rentes (ken mensen met een hypotheekrente lager dan de rente van mijn studieschuld) sorry vind ik niet zo laag..

foute voorlichting wordt ook door universiteite gegeven, ja we hebben een fonds die je kunt aanspreken, niet dus, nee exursie is niet verplicht, wel dus.. en in je derde jaar kun je niet meer switchen van studie..

Verder veel van de lui die ropen wat zeur je hebben zelf lekker lang over hun studie gedaan omdat pappie en mammie zwemmen in het geld en omdat ze nog een volledeig ov jaarkaart kregen en onbeperkte studiefinanciering tot hun derstigse.. eind jaren negentig veranderd dat ineens...

Testcase lees eens goed dat doe je niet.. en als de wereld alleen uit economen bestaat of advocaten dan wil ik er niet meer wonen..

Moonlight
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2008 23:06

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Moonlight »

En toen ik 19 was verklaarde de Sociale Dienst mij voor gek toen ik zei dat ik niet wilde lenen bij de IB-groep. Ik kreeg te horen dat alle studenten dat deden en ik niet moest zeuren en geen omscholing van hun kreeg.
Nee was ik nou huismoeder of kwam ik uit het buitenland dan had ik het meteen gekregen, want ook dat kreeg ik nog even naar mijn hoofd geslingerd.

(voor goede orde, door mijn situatie toen en nu nog steeds kon ik mijn beroep niet meer uitvoeren, ik moest echt omgeschoold worden en dat gebeurt nu gelukkig wel).

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door testcase »

je bent kennelijk een rijke stinkerd ie niet naar feiten wil luisteren:
Even voor de goede orde. mijn ouders waren niet rijk, ik heb een volledige studiebeurs gehad. Ik ben altijd wel bewust omgegaan met mijn beslissingen.

Het is heel makkelijk om je hand op te houden en anderen de schuld geven van je ellende, je bent er zelf toch echt bij.

Verder zie ik dat je geld genoeg hebt om je schuld af te betalen. Op dit tros radar forum valt te lezen dat je een hypotheek hebt. Een wasdroger kan betalen en een ruime spaarekening. JE ben dus "rijk"geneoeg om je schulden de je zelf bent aangegaan af te betalen. Wees blij dat de staat en dus de gemeenshap enkele tienduizeden euro's in jouw studie heeft willen steken en die hoef je niet eens terug te betalen.

Wees blij met wat je krijgt in plaats van je hand op te houden.

Moonlight
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2008 23:06

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Moonlight »

Testcase daar heb je gelijk in, maar vergeet niet dat het lang niet bij iedereen zo is he.

En één voordeel wat ik heb is dat ik nooit geleend heb en mijn opleidingen ALTIJD af maak. Er zijn een aantal dingen bij de IB-groep waar je je gewoon aan moet houden wil je ervoor zorgen dat je niet terug moet betalen.
Dat weet je en ja dat kan helaas oplopen. Daarom ga ik ook niet verder studeren hierna, maar zal ik me op een andere manier omhoog werken ( via mijn baas of zelf cursussen volgen ).
Het is altijd een eigen keus en die had je vroeger ook.

Megan2008
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mar 2008 22:51

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Megan2008 »

Mijn zoon gaat ook studeren vanaf september en heeft het nu allemaal al uitbedacht...uitwonende beurs..geen aanvullende beurs (zijn vader en ik verdienen te veel gezamelijk) en een lening..ook kan hij gebruik maken van het Collegegeld krediet...

Hij gaat een studie volgen met een cursusduur van vier jaar; en aangezien de rente gaat lopen vanaf de eerste euro die je leent zal hij straks een behoorlijke schuld krijgen, mits, mits ik hem ervan kan overtuigen nóg meer uren te gaan werken en zuinig aan te doen...ik praat hier veel met hem over omdat ik kan spreken uit ervaringen (ben IB-groep medewerkster)...doe mijn best zoveel mogelijk bij te dragen maar uiteindelijk verwacht je dat hij (19 jaar) zijn schulden beperkt houdt.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Shine »

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=59293

Ik voel die schuld als een zwaard van damocles boven mijn hoofd hangen. Ik ben vlak na mijn studie chronisch ziek geworden (daarvoor kerngezond) Ik kan nu nog net de eindjes aan elkaar knopen maar er moet werkelijk niets meer gebeuren. En ik heb geen aso dure koopwoning of auto. En de IBG ho maar: ik heb duurdere ziektekosten dan de meesten en krijg wel wat terug van de belasting, maar niet alles en de IBG geeft niet thuis, ik verdien nog net teveel volgens hun voor een draagkracht meting..
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=55240

Ik heb een doctoraal, werk op academisch nievau in een branche waar zeer goede doorgroeimogelijkheden dan wel overstap mogelijk heden zijn, en verdien 1.5 X modaal, en dat voor een twintiger, maar werk pas ca 2 jaar full time

uhhhhhhhhhhh,.........pluisjemuis?

annesofie
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2008 17:03

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door annesofie »

mijn zoon krijgt gelukkig een aanvullende beurs..ik zou het als alleenstaande weduwe niet kunnen betalen anders...
een student krijgt dat als zijn ouder(s) niet genoeg verdienen....en die zelfde ouders wel tot 21 jaar voor hem/haar verantwoordelijk zijn
Maar hoe zit dat nu als hij 21 is., krijgt ie die aanvullende beurs dan nog???
wie kan me wijzer maken

Megan2008
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mar 2008 22:51

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Megan2008 »

Ja hoor Annesofie; ook al is je zoon 28 en heeft hij vijf kinderen en een goed verdienende vrouw, dan nog blijft zijn aanvullende beurs afhankelijk van jouw inkomen..

Zolang jouw inkomen recht geeft op een aanvullende beurs, is er dus niets aan de hand.

Marten Post
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2008 15:00

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Marten Post »

Ik heb al jaren gedoe met deze club.

Slechte voorlichting over wanneer nou wel en niet terugbetalen van subsidies. Simpele standaard reacties op bezwaarschriften waar totaal niet ingegaan wordt op het daadwerkelijke bezwaar. Telefonisten die per post zaken zouden opsturen waaruit de berekeningen duidelijk zouden moeten worden die vervolgens nooit aankomen. Telefoonisten die de verbinding zomaar verbreken. Schande!!

Inmiddels heb ik al jaren een goede baan en heb ik de laatste 2 jaar dan ook meer verdiend dan mag om in aanmerking te komen voor studiefinanciering. Hiervoor zou ik een X bedrag moeten terugbetalen. Ook mijn studie is nog niet afgerond dus uiteindelijk zou ik het totale bedrag ontvangen aan financiering alsmede OV-kaart vergoeding moeten terugbetalen.

Dit zou ik per 1 januari 2009 moeten gaan doen (rente / aflossing). Het gaat om een bedrag van 13.900 euro.

Nu heb ik 3 jaar een OV jaarkaart gehad. dit is circa 800 euro per jaar. Dus 2.400 euro. 1 jaar heb ik ongeveer 80 euro pm ontvangen en 3 jaar lang 230 euro pm. Dus totaal ongeveer 9.000 euro + die 2.400 euro = 11.000 euro.

Nu heb ik al meerdere keren verzocht mij een overzicht te sturen van de berekening die achter die 13.900 euro schuilt. Tot op heden heb ik alleen nog maar een totaaloverzicht ontvangen, waar ik dus niets mee kan.

Nu heb ik tevens e.e.a. bij een jurist neergelegd maar omdat ik geen bezwaar ooit een keer heb gemaakt of omdat ik niet het juiste bezwaar heb gemaakt en het rechtsgebied een bepaald soort recht is kan ik, ook al klopt de berekening niet, hier niet meer onderuit.

Dus ook al kon ik bewijzen dat het nooit meer dan 11.000 euro is geweest, omdat ik niet op tijd bezwaar heb gemaakt kunnen ze dus een hogere rekening gaan incasseren. Het schijnt zelfs zo te zijn dat indien zij het dubbele hadden gefactureerd en ik geen bezwaar had gemaakt zijn simpelweg het dubbele in rekening konden brengen. Zo zat het rechtssysteem in elkaar!?!!

Ik ben erg benieuwd of er niet meer mensen zijn die met deze amateursclub problemen hebben? Ze zouden het je makkelijker moeten maken om in de huidige maatschappij een gezonde start te kunnen maken, wat ik er van zie is dat ze het je vrijwel onmogelijk maken.

Gr Marten Post

Megan2008
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mar 2008 22:51

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Megan2008 »

Die 11.000 is misschien nu meer dan 13.000 geworden omdat vanaf het begin (eerste ontvangsten) er rente loopt over de prestatiebeurs en ov-lening?

Heb je je diploma niet behaald? In dat geval wordt het alsnog omgezet in een gift hoor, met rente en al...

Marten Post
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2008 15:00

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Marten Post »

Hi Megan,

Dat van die rente zou kunnen, ik heb begrepen (wedermaal van een van hun mederwerkers) dat de rente pas gaat lopen na 4 jaar... Maar goed, dat zou het wel verklaren denk ik. Mijn probleem is echter dat ik al 3 keer een betaling heb gedaan, totaal 6.000 euro heb terugbetaald. Echter, dit halen ze niet van de lening af! Dit is mijn grootste issue nu met die lui.

Hoe zit dat met die gift? Als je je diploma niet haalt heb je toch nergens recht op?

Gr Marten

Kimmmmm!!!
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2009 12:18

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Kimmmmm!!! »

Ik heb in 6 jaar tijd zo'n 36.000 euro geleend. Heb mijn school zelf moeten betalen en woonde ook op mezelf. De lening gaf mij ruimte om tijdens mijn studententijd leuke dingen te doen, daarnaast heb ik een aantal 'investeringen' gedaan die ik nooit had kunnen doen zonder die lening. Zoals een reis van een paar maanden, het halen van mijn rijbewijs en het inrichten van mijn huisje. Geen supergekke dingen maar wel dingen waar je een jaar voor moet sparen als je geen lening of rijke ouders hebt.

Ik kreeg een paar weken geleden mijn vastgestelde bedrag binnen wat ik vanaf begin 2010 af moet gaan lossen, bijna 300 euro per maand. Daar schrok ik toch wel even van en dat is voor mij ook niet te betalen. Mijn verzoek voor verlaging van het maandbedrag heb ik net ingediend, ik ben blij dat ze daarbij kijken naar het inkomen van 2007. Toen was ik nl. nog student dus dat ligt erg laag. Controleren ze dit ieder jaar eigenlijk met de belastingdienst?! *nieuwsgierig ;-)*

Mijn bedrag had een stuk lager kunnen zijn als mijn ouders een beetje geld opzij hadden gezet. Ook had ik zelf minder kunnen lenen, ik kan mij niet herinneren ooit niet uit te zijn geweest om dat ik geen geld had. Dat had misschien wel wat minder gekund. Maar dat is allemaal achteraf gelul. Ik heb het geleend en ik moet het terugbetalen ook. Ik kan mij er wel druk om gaan maken maar dat heeft geen enkele zin.
Het is mijn eigen verantwoordelijkheid, ik wist heel goed waar ik mee bezig was en ik kan mij niet voorstellen dat studenten daar niet bij nadenken. Een rekensom is snel gemaakt en je krijgt ieder jaar een overzicht van je schuld.

Wat wel duidelijker gecommuniceerd kan worden is wat voor een invloed de draagkrachtmeting heeft op de 15-jaar-kwijtscheldingsregel. Als je het vastgestelde bedrag dus laat verlagen geldt dit dus niet. Dan mag je mooi alles afbetalen tot ver na de 15 jaar.

Mijn vastgestelde bedrag was zo hoog dat ik binnen 10 jaar klaar zou zijn. Ik laat het dus mooi verlagen, dan kan ik de aankomende jaren tenminste nog een beetje ademen iedere maand. De mensen in het filmpje hebben die bedrag volgens mij niet laten verlagen. Zij hebben het namelijk wel over het kwijtschelden na 15 jaar. Ik vind het dan niet zo gek dat ze het nu zo krap hebben.

Als ik kindjes ga krijgen ga ik iig wel van jongs af aan voor ze sparen. Want als student overal zelf voor op te draaien is niet zo heel erg fijn. Soms had ik weleens last van een klein jaloers momentje als ik hoorde dat de ouders van een vriendin haar huur en haar studie betaalden.

Joris'80
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:45

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Joris'80 »

Beste Kim,

Kijk je uit dat je geen rekenfout maakt met die 10 jaar aflossen en dan van de € 36.000 schuld af zijn. Ja, €300 per maand = € 3600 per jaar, maal 10 = € 36.000. Je vergeet de rente die de IBG tevens hanteert. Deze ligt zo rond de 4% op het moment, dus alleen het eerste jaar betaal je al zo'n € 1400,- alleen aan rente! Je hebt die 15 jaar echt wel nodig om het gehele bedrag af te lossen op basis van € 300,- per maand. De rente wordt wel cumulatief minder naar mate je aflost maar blijft toch een behoorlijke kostenpost.

Ik zou wel even een herafweging maken als ik jou was.

Groet Joris

Gesloten