LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een truc van de Staatsloterij?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
epieters
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2007 21:07

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door epieters »

Ik wil nog even reageren op het niet verkopen van alle loten.
Let wel ik ben een tegenstander van de staatsloterij maar deze redenatie klopt toch niet.

Stel je organiseert zelf een loterij met 100 loten van een euro en een prijs van 75 euro. Dan maakt het voor de deelnemers helemaal niets uit hoeveel loten er verkocht worden want je kans is altijd 1 op 100 om te winnen. Als je bijvoorbeeld maar 10 loten verkocht, dan is er maar een tiende kans dat de prijs van 75 uitgekeerd moet worden en ligt het risico dus bij jezelf. Het kan dat je 10 euro winst hebt, maar ook dat je 65 euro verlies hebt. Voor een speler maakt dat dus helemaal niets uit.

Wel natuurlijk wel uitmaakt is als je spreekt van gegarandeerde prijzen of als je dat suggereert zoals de staatsloterij doet met hun reclame.

Dus nogmaals: Voor de winstkans maakt het geen bal uit of alle loten verkocht zijn of niet.

huub hendrix
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2007 21:20

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door huub hendrix »

Snap ik niet zo goed.

als in een mandje 100 loten liggen dan is de kans dat het meisje met de vlechten mijn lot eruit pikt inderdaad 1 : 100.

Maar als de 50 NIET verkochte loten eruitgelaten worden (het meisje dus maar in 50 lotjes mag grabbelen) neemt mijn kans fors toe ..tóch ?

Huub

epieters
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2007 21:07

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door epieters »

Je vergelijkt 2 verschillende dingen.
Ik zeg dat het niet uitmaakt hoeveel loten er verkocht zijn.

Je moet de volgende zaken vergelijken:
- De situatie dat alle 100 loten verkocht zijn.
- De situatie dat er 50 verkocht zijn en dat er nog 50 op het kantoor van de loteij liggen. Die loten worden er niet uitgehaald en spelen als het ware nog mee.

De kans op winst blijft dan nog altijd 1 op 100.

epieters
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2007 21:07

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door epieters »

De postcodeloterij is volgens mij nog twijfelachtiger.

Stel Arie woont in een dorp met postcode 1111AA en doe als enige mee. Daarentegen woont Bert in der grote stad op postcode 2222BB met 100 anderen in de straat.

Dan gaat de postcodeloterij een postcode trekken.
Indien dat 1111AA is, dan is Arie blij want die heeft de prijs.
Valt ie echter op 2222BB dan moet Bert nog maar afwachten of ie winnaar is want er is nog 99% kans dat de prijs naar de buren gaat.

Het rare van de postcodeloterij is, dat niet iedereen dezelfde kans heeft.
Of het zou zo moeten zijn, dat de postcodeloterij de postcode 2222BB 100 keer in de pot doet en 1111AA maar één keer, maar dat lijkt mij sterk.

Wie weet hier iets van?
Radar, zoekt dat eens uit svp.

aronspa
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 nov 2005 21:23

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door aronspa »

Ja of ze nu wel of niet zijn verkocht maakt dan inderdaad niet uit. Echter wat hier speelt is dat ze voordoen of er maar 31 series van 100.000 loten zijn. Dit blijken 180 series te zijn. En dan zitten er ineens wel heel veel "balletjes" in de bak. Als het 31 series zijn maakt het ook geen bal uit hoeveel er zijn verkocht. Kans is dan 1 op 3,1 mijoen. In het echt blijkt dat 1 op 18 miljoen te zijn. Op de site wordt er met geen woord over gesproken. Sterker nog. "De prijzenpot heeft betrekking op 31 series van 100.000 loten" staat onderaan de trekkingslijst. Ik vind het misleiding dan wel oplichting.

huub hendrix
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2007 21:20

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door huub hendrix »

ALs ik me goed herinner.....maar ik wor al wa ouwer..

Is de organisatie van de postcodeloterij (een stichting?!) enkele jaren geleden voorwerp van onderzoek geweest vanwege deze "bijna" misleidingen en het bovenmatig afromen van de inkomsten voor pluche en leasebakken etc. Ze hadden toen het schaamrood op de kaken, maar konden niet aangepakt worden.

Sowieso is al redelijk lang bekend dat ALLE postcodes in Nederland meedoen in hun trekking. Misschien ook wel postcodes die niet een echt adres zijn, b.v. een schuur, leegstaand pand of stuk grond ofzo.

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door MLF »

Gelukkig heb ik nooit mee gedaan aan een loterij, ik vind dit echt oplichterij.
Niet verkochte kaarten moeten niet mee doen.

Boycotten die handel!!!!!!!!

tis wat
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:00

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door tis wat »

Dat was voor ons ook de reden dat we gestopt zijn met deelname, jaren straatjes gekocht :cry: en zelden meer als 100 euro gewonnen.

De STAAT STEELT dus ALLEMAAL MASSAAL OPZEGGEN die hap :D en wel doen he
Laatst gewijzigd door tis wat op 30 okt 2007 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Shivita
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2007 09:53

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door Shivita »

Een paar jaar geleden zijn wij verhuisd en belde de postcodeloterij op of we ook met onze oude postcode wilden blijven meespelen want het zou toch vervelend zijn als op onze oude postcode een grote prijs zou vallen. Dat hebben wij dus niet gedaan maar meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een en ander na te vragen. Mijn vraag was: Ik woon op een bepaalde postcode. Op deze postcode zijn maar 2 adressen, ik weet dat mijn buurman niet meedoet en wij hebben maar 1 lot, hoe groot is de kans dat ik wat win???
Ik kreeg toen te horen dat die kans eigenlijk nihil is voor de grote prijzen. Per postcode zitten 500 loten in de "ton". De kans dat ze mijn postcode eruit trekken is net zo groot als alle andere postcodes maar dat dan net die grote kanjerprijs op mijn lot valt is dus 1 op 500. Ik heb net ook eens nagekeken wat het me de laatste 2 jaar heeft gekost. Ik doe maandelijks mee met 1 lot van de staatsloterij en met 1 lot van de postcodeloterij. In totaal kost de staatsloterij Euro 175,50 per jaar en in 2006 won ik Euro 74,25 en in 2007 tot nu toe Euro 68,50. De postcodeloterij kost me jaarlijks Euro 84,00. In 2007 heb ik nog niets gewonnen en in 2006 Euro 10,00. De kans is dus veel groter dat je bij de staatloterij wat wint dan bij de postcodeloterij en daarbij vind ik de staatsloterij ook spannender, ik kijk iedere maand naar de trekking en geregeld win je iets. Bij de postcodeloterij win je vrijwel nooit wat. :cry:

vedion
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jan 2006 20:06

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door vedion »

dus als ik lootjes verkoop van een vereniging
en doe met de trekking al de niet verkochte lotjes erbij
en als ik dan de trekking hou...
en de winnaar is[HELAAS NIEMAND]
volgende keer beter,het riekt naar opl....... das pech je geld weg
als ze het eerlijk willen spelen moeten ze alleen een trekking houden van de loten die verkocht zijn,en zeg nou eerlijk hoeveel is 3,2 miljoen aan verkochte loten en dat keer 13 euro
juist heel veel
dan kunnen ze ook de mensen die daadwerkelijk een lot gekocht hebben een keer blij maken
want op deze manier kan je wel aan de gang blijven
er is maar 1 optie NIET meedoen.

MisterMalcolm
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2005 14:23

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door MisterMalcolm »

Ik lees de laatste tijd steeds in de krant dat mensen al jaren 1 en hetzelfde lotnummer kopen en nooit wat winnen. Nu gebeurt het dat het lot 1 keer niet gekocht is of niet kon worden afgeschreven en ja hoor, er valt meteen een hoge prijs op. Dit kan volgens mij wel een keer gebeuren, maar het gebeurt mij nou net wat te vaak. Smerige oplichters wees eens eerlijk.

Mauske
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2007 12:56

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door Mauske »

Ik heb meteen na deze uitzending de staatsloterij opgezegd, wat een oplichterij zeg.

Shivita
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2007 09:53

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door Shivita »

Dan moet iedereen die lid is van de Postcodeloterij ook hun lidmaatschap opzeggen. Ik vind met name hun manier van mensen benaderen misleidend. Hoe vaak valt er niet een envelop in de bus om je weer te pushen om meer loten te kopen. Tegenwoordig hoor je zelfs radiospotjes van mensen met een eigen zaak die ze zijn begonnen "dankzij" de Postcodeloterij. Ze laten de mensen geloven dat als je met de PCL meedoet je je eigen zaak kunt beginnen. Dat noem ik pas oplichterij.

Nee ik zeg mij abonnementen niet op. Een mens moet af en toe eens een gokje wagen. Wie weet heb ik ooit toch nog eens geluk en win ik misschien toch die grote prijs. Uiteindelijk doet iedereen toch mee om eens een grote(re) prijs te winnen. Ik blijf wel op mijn standpunt dat ik maar met 1 lot meedoe. Als ik die prijs moet winnen, win ik hem toch wel of ik nou 1 lot heb of 100 loten.

Willembaardse
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 okt 2006 20:22

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door Willembaardse »

keescor,
Je ziet het fout hoor, wie zijn de baas, wij, als we stemmen en gelukkig mag iedereen dat hier. Voor antisemietisch gedinges uit je net, zit je in het verkeerde land, ga maar emigreren.

THOMASq
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2007 18:44

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door THOMASq »

Onder de trekkingsuitslag staat de volgende tekst:
"Alle geldprijzen worden zonder inhouding van kansspelbelasting uitgekeerd"

Heb ik nou altijd gedacht dat alle prijzen werden uitgekeerd. Heb ik me toch laten NEPPEN.

tis wat
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:00

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door tis wat »

"WE" hebben hopelijk wel massaal opgezegd toch :!: en geen abonnement dan ZEKER niet in de losse verkoop kopen.

Charlize
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 sep 2007 22:36

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door Charlize »

Wij kochten collega,s onder elkaar altijd tien loten. Ik zelf had nog eens drie loten daarbuiten. Na de uitzendig kopen we helemaal niets meer ....wat een nepzooi :evil: !!

kritisch consument
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:57

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door kritisch consument »

Ook wij zijn klant van de postcodeloterij :oops: zeg ik met het schaamrood op mijn kaken. Bang dat die prijs toch eens op onze straat zal gaan vallen, en we buiten de boot zullen vallen blijven we na 12 jaar nog steeds hopen op een prijs. We hebben tot nu toe nog geen ijsprijsje van ze mogen winnen; helemaal niets. En over de staatsloterij: als het voor de staat niet genoeg geld in het laatje brengt gaan ze er heus niet mee door hoor. De overheid speelt toch niet voor Sinterklaas .......

Yougo
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2007 15:05

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door Yougo »

Ik zag in de nieuwsbrief het onderwerp staatsloterij en omdat ik al een paar jaar geabonneerd ben, heb ik de uitzending op de site bekeken.
Ook na het lezen van diverse commentaren op het forum heb ik besloten de Staatsloterij direct op te zeggen.

Het gaat hier niet alleen om de winkans die onwerkelijk is, maar ook dat de staatsloterij in alle uitingen die zij doet zorgvuldig de werkelijkke kansberekening wordt weggelaten.

Iedereen moet zelf bepalen of je een product koopt, maar dan wel met de juiste wetenschap over dat product.

"Niet de waarheid zeggen en zwijgen is ook liegen". M.a.w.: We worden, net als met zoveel andere producten, dagelijks in de maling genomen.
En dat door de Staat!.

Hugo Veenendaal

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door Jonjo »

HALLO, jullie weten toch ook dat de winst afdracht gaat naar het getijsem in Den Haag? Hetzelfde getijsem dat je met alle belastingverhogingen in 2008 nog meer gaat verrassen. Kan Balkie lekker oorlog blijven spelen in een land waar we niets te zoeken hebben maar die door een "in mijn opinie gestoorde" die het leuk vind de machtigste te blijven. Iets wat helaas voor zijn ego is mislukt. En ja, als lulletje rozenwater wil je toch een stempel zetten. De uitspraak van Balkie was enkele maanden terug in de kamer toch ook dat we het ontbeerde aan de VOC mentaliteit. Nota bene, de grootste slachters en mensenhandelaren{ lees Slaven} waarmede ze hun rijkdom hebben kunnen vergaren. FIJN HE? Zo een sul die het voor het zeggen heeft in ons{ wat eens} was mooie landje.

Gesloten