LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een truc van de Staatsloterij?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door Radar »

De Staatsloterij heeft een truc waardoor de kans op winnen van een groot bedrag wel heel erg klein wordt. Is er sprake van misleiding? De Staatsloterij geeft maandag 29 oktober 2007 uitleg in de uitzending.
Laatst gewijzigd door Radar op 26 okt 2007 10:24, 2 keer totaal gewijzigd.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door gravedigger »

En hoe zit die truc in elkaar?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door Shine »

Tis inderdaad raar dat de truc hier niet verder vermeld wordt. Hoe kan er dan gereageerd worden op de vraag: Misleidend?

Misschien bedoelen ze wel dit verhaal:
Zie: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=37484

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Een van 3-2006 lijkt me sterk. Kom redactie, geef eens wat meer uitleg!

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door Shine »

Dan is het:
Men neemt in de trekking ook de niet verkochte loten mee. M.a.w. de hoofdpijs kan dus ook vallen op een niet verkocht lot.
Door deze methode verklein je de kans op een winnaar.
De loterij legt uit dat de computer voor het overgrote deel van het prijzenpakket de winnende lotnummers trekt uit een bak van 18 miljoen loten, waarvan er gemiddeld 3,2 miljoen daadwerkelijk zijn verkocht. Dat betekent dat maar 17% van de aangeboden prijzen daadwerkelijk worden uitbetaald.
Er schijnt een echtpaar te zijn dat de staatsloterij voor deze praktijk aanklaagt.
Laatst gewijzigd door Shine op 26 okt 2007 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Het is algemeen bekend, dat ook andere loterijen (zoals PCL) dat ook doen. Dat zou niets nieuws onder de zon zijn.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door Shine »

Hm klopt. Mijn postcode doet ook mee in de postcodeloterij. Mocht de prijs vallen dan ontvang ik niets, want IK, met mijn postcode doe nml niet mee. Ik heb mijn postcode niet geactiveerd in dit gokspel.
Bad luck for me, good luck voor de anderen.

Misleidend? Ach ik weet het niet. Vind het eigenlijk een té groot woord. Denk dat onduidelijkheid in deze beter op haar plaats is.
Wellicht dat staatsloterij.nl wat beter de trekkings en meedingregels moet formuleren en presenteren. Dan heb je dit stukje ook weer opgelost.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Uit het deelname reglement:
27.4 De Jackpot groeit maximaal tot een door de Nederlandse Staatsloterij te bepalen bedrag. Zodra de Jackpot dit bedrag heeft bereikt, wordt aangekondigd dat de Jackpot bij de eerstvolgende trekking van de Staatsloterij of de Oudejaarsloterij zal vallen. Indien het getrokken lotnummer (inclusief serieletters) behoort tot een niet verkocht lot, dan wel tot een lotnummer waarvoor geen Jackpottoeslag is betaald, vindt opnieuw een trekking plaats, net zo lang tot een lotnummer (inclusief serieletters) wordt getrokken dat behoort tot een verkocht lot waarvoor een Jackpottoeslag is betaald.
Je moet even zoeken, maar het staat er wel in.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door tienepien »

Mjah... en dat is dus 1 keer in de zoveel tijd. (niet bij elke trekking)

Maar goed, dit is al tijden bekend toch? Waarom zou de jackpot anders een groot deel van de weken niet vallen?

ingridvantuyl
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:38

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door ingridvantuyl »

Het staat er wel - dat er een nieuwe trekking zal plaatsvinden als de jackpot valt op een niet verkocht lot.... maar er staat niet dat die trekking direct zal plaatsvinden. Het kan dus ook uitgelegd worden dat die jackpot bij de volgende maand getrokken zal worden ... en dat is dus het geval !!!... zo meen ik het begrepen te hebben

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Als de Staatsloterij aangeeft dat de Jackpot MOET vallen, wordt er net zo lang getrokken totdat hij gevallen is. Dat wordt dan niet uitgesmeerd Ingrid.

rob hammer
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2007 15:36

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door rob hammer »

Het is toch wel triest dat de overheid de mensen maar blijft uitkleden, als een winkelier een misleidend produkt verkoopt woedt hij op het matje geroepen door de zelde organisatie die zelf ook mee doet. groote schande.Ik denk dat het vorsten huis wat toch al zo weinig op de bank heb staan extra gesteund moet worden uit de opbrengst van de staatsloterij, echt triest. bedankt dat ik dit even mocht zeggen.

Eerde
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door Eerde »

Ik zie hier nix misleidends in. Het wezen van de Jackpot is dat hij ook niet kan vallen anders kan hij niet 'groeien' en dat is nu juiste de hele definitie van de Jackpot anders zou het gewoon een (hoofd)prijs zijn.

Dus het feit dat de JP niet valt kan ook alleen maar door alle nummers mee te nemen OOK de NIET VERKOCHTE anders zou hij maandelijks vallen toch ?

Op het moment dat de organistatie aangeeft dat hij zeker gaat vallen trekken ze door totdat er een nummer getrokken wordt dat a. wel verkocht is en b. wel een jackpot premie heeft betaald.

Klopt als een bus.

Dat de Staatsloterij maar 17% zou uitkeren omdat op alle prijzen die aangeboden worden ook de niet verkochte loten meetellen kan niet kloppen. De staatsloterij is wettelijk verplicht om 66% uit te keren, de rest is belasting 25% en 9% kosten voor de organistatie/wederverkopert.

My 2 cents, incl JP ;)

willemwriter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2004 11:19

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door willemwriter »

Onbegrijpelijk, dat mensen zich fixeren op een jackpot met een kans van 1 op -tig miljoen. En hoe hoger deze is, hoe minder kans, te verwaarlozen dus. Te vergelijken met de kans op het toevallig aantreffen van de hoofdprijs in een stad die tien keer zo groot is als A'dam. Welke idioot denkt dat aan te treffen? Kennelijk genoeg, anders kon de Staatsloterij niet bestaan. Onbegrijpelijk ook, dat mensen uitkijken naar een onmogelijke jackpot van 15 miljoen, waar ze met meer succes 15 mensen met 1 miljoen of 30 met 5 ton gelukkig kunnen maken. Maar hoe kan je je zelf nu kansrijk achten als enige tussen enkele miljoenen...

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door jonis »

Eh Willemwriter...nu we toch aan kansberekening doen...:

je hebt meer kans op een aanrijding met dodelijke afloop dan het winnen van de Jackpot......ik ben benieuwd of de mensen daar ook voor willen betalen.



ai ....afgelopen maand alweer eens geen prijs gehad.

aronspa
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 nov 2005 21:23

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door aronspa »

Dat de jackpot niet valt is ook geen probleem, die groeit alleen maar. Het probleem is dat ook alle andere grote prijzen niet vallen. Ook dan doen alle niet verkochte loten mee met de trekking. Dus 50.000 euro.... Niet verkocht lot. 100.000 euro... Niet verkocht lot. 1 miljoen.... Niet verkocht. Jammer op naar de volgende trekking en kassa Staat de Nederlanden. Dat is niet eerlijk. Zorg dat de staatsloterij elke maand is uitverkocht en dan kan de jackpot groeien als hij valt op een lot ZONDER jackpot. (ik ken niemand die een lot koopt zonder jackpot). Dus gewoon 30 series van 100.000 loten en op is op. Dat is eerlijk.

leest56
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2007 07:58

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door leest56 »

Bij dayzers heb ik gevraagd waar het miljoen blijft, bij de wekelijkse trekking, als de hoofdprijs niet valt. Krijg ik GEEN antwoord op.

LStod
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:35

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door LStod »

Ook de sponsor loterij maakt er een potje van.Bij winst moet je week wachten om te informeren op een 0900 nummer wat je gewonnen hebt. 15ct per minuut. Een onoverzichtelijk nummerreeks bij 11 of meer goed om een prijs te ontvangen. Weinig winstkansen, daar ook.
Bij staatloterij koop ik een straatje, (0- 9 als eindgetal) je wint niet veel indien je een vijde lot koopt, maar je ontvangt een beetje.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 28 Okt 2007 08:03 door leest56


--------------------------------------------------------------------------------

Bij dayzers heb ik gevraagd waar het miljoen blijft, bij de wekelijkse trekking, als de hoofdprijs niet valt. Krijg ik GEEN antwoord op.

Volgens mij is hij nog nooit gevallen.
En die andere grote prijzen waarvan je drie letters
en de getallen goed moet hebben ook niet.
Bij de staatsloterij heb je twee letters met getallen
en daar vallen een heleboelprijzen niet laat staan
drie letters.

heyvon
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2007 12:38

Re: Een truc van de Staatsloterij?

Ongelezen bericht door heyvon »

Via email hebben wij jaren geleden al geprotesteerd tegen het trekken van niet verkochte loten, als dat dus de truc is dan trekken ze zich er toch niets vanaan.

Gesloten