LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] File rijden ongezond?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door Radar »

Files zijn een van de grootste ergenissen, behalve tijdverspillend zijn
ze ook nog eens vervuilend en nog veel schadelijker voor de gezondheid
dan wij al dachten. Radar zoekt het uit. (maandag in de uitzending)

jostytosty
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 feb 2006 14:03

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door jostytosty »

Omdat files zo schadelijk zijn voor het milieu is het ook zo (cynisch) leuk dat juist de milieubeweging kans ziet allerlei projecten om de doorstroming te verbeteren te dwarsbomen (A4 Leiderdorp, A4 bij Delft) allemaal steeds met dezelfde smoes: het trekt verkeer aan (waarvan daan dan? gaan mensen auto's kopen omdat er meer asfalt is??? Ik moet sowieso gewoon van A naar B, ik moet er rijden, maar ga ook niet meer rijden omdat die weg verbeterd is)
Het verbruik van filerijdende auto's (optrekken-stilstaan) is vele malen groter dan van rijdende auto's. Om deze reden is een verkeersmaatregel bij de Kennedytunnel in 2006, met spoed terug getrokken evenals de 80 kilometermaatregelen bij Den Haag. de midellen waren erger dan de kwaal.

theakemna
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jun 2005 16:06

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door theakemna »

Als men in grote delen van Nederland de bussen niet laat rijden, worden we wel met z'n allen de auto ingedreven!!!!
Wij wonen ruim 2 km van een bushalte af. Nadat we hier zijn komen wonen in 1999 in een nieuwe senioren woning met een bushalte voor de deur, hebben ze na een maand of 3 de bushalte weggehaald en moesten daarna naar de provinciale weg op ruim 2 km afstand om naar de bus te gaan. er is hier verder in de omtrek geen mogelijkheid om waar dan ook te komen, terwijl je vanuit Amsterdam wel in een p[aar uur in Parijs moet kunnnen komen. Dit geval van ons staat niet op zich, maar in heel veel gebieden van Nederland is het niet anders!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door gravedigger »

"Deze uitzending wordt mede mogelijk hemaakt door Greenpeace" :twisted:

Funny B
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jun 2007 12:12

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door Funny B »

Dat Antoinette een groene rakker is, dat weten we ondertussen allemaal. Ze misbruikt haar positie om de mensen de kop gek te zeuren over milieu en dieren. Ik ben ook niet blij met die vervuiling. Maar waar ik me het meest aan erger is dat we CO2 probleem hebben, maar een zuurstoftekort! Meer echt groen, dan zou de oplossing zijn... ga maar na, hoeveel zuurstof gebruikers er in Nederland alleen al zijn... En dan heb ik het niet eens over de mesen, maar ook de machines, de dieren, enz... Tussen haakjes, weet iemand ook waar een motor boot zijn uitlaatgassen laat?

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door D1RK »

De Vinex locatie Purmerend Weidevenne was tijdens de start een NS station en busverbinding belooft, en nu pas ruim 10 jaar later is het station nog niet gereed, wel in aanleg, maar iedereen heeft een auto gekocht dus of ze er ooit uit komen?
Ik heb wegens de vage plannen daar niets gekocht, en gezien de huidige woningen die te koop worden aangeboden, overdag terwijl iedereen werkte vond ik de straten al vrij vol, zag sporen van voetpad en op gras parkeren wegens ruimte tekort, dus Nee, ik hoef niet meer!
Elke dag rij ik via de A7 hierlangs en zie de langzaam kruipende file die langzaam de wijk uitkomt, en ook de A7 verstopt, maar ik weet na een keer tegen de stroom in te rijden vanuit de nachtdienst hoelang de file in deze woonwijk is, en er moeten nog meer huizen bij, nog lang niet klaar en vol!

Willem1000
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2007 20:44

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door Willem1000 »

Er wordt gezegd dat rekening rijden files vermindert (blijkt in het buitenland ook daadwerkelijk zo te zijn). Dat wil dus zeggen dat een aantal automobilisten nu in de file staan, die daar op dat moment niet hoeven te zijn. Zouden we niet wat meer solidariteit aan hen mogen vragen om een ander tijdstip te kiezen of een alternatief te zoeken?

gerrit dekzeil
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 jun 2006 21:40

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door gerrit dekzeil »

Tros Radar weet van ellende niet meer welke consumentenzaken zij moet behandelen. Het fileleed is er al tientallen jaren vanaf het moment dat het bezit van de heilige koe is toegenomen in combinatie met de toegenomen welvaart en de mobiliteit. Er is weliswaar openbaar vervoer echter men kan er niet van op aan dat het openbaar vervoer op tijd rijdt. Afgezien van de seizoensinvloeden door vallende bladeren.

Met de dagelijkse files moeten we leren leven, of we het leuk vinden of niet. Elke werkdag gaan er weer massaal mensen tussen 8 en 9 uur de weg op, eerst de kids naar school brengen, want ook dat hoort in een welvarend landje als Nederland. Geen wonder dat de schoolgaande jeugd van tegenwoordig lijken op hangbuikzwijntjes door het tekort aan lichaamsbeweging, maar dit ter zijde.
Last but not least moet men zich dan haasten om op tijd bij de baas te zijn zodat men dan weer op de traditionele tijd thuis kan aanschuiven aan de dis. En dat alles moet plaatsvinden door H A A S T. Even snel invoegen en supersnel naar de linkerrijbaan want dat schiet zo lekker op.
Met files zal men moeten leren leven. Het enige wat kan redden is een mentaliteitsverandering door te accepteren dat een werkdag niet meer uit 8 uur bestaat.

De groene rakkers die het hardst brullen dat er fileleed en gezondheidsklachten zijn rijden zelf wellicht in de meest vervuilende auto. :lol:

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door Shine »

Er wordt gezegd dat rekening rijden files vermindert (blijkt in het buitenland ook daadwerkelijk zo te zijn). Dat wil dus zeggen dat een aantal automobilisten nu in de file staan, die daar op dat moment niet hoeven te zijn. Zouden we niet wat meer solidariteit aan hen mogen vragen om een ander tijdstip te kiezen of een alternatief te zoeken?
Hm, dat doe ik dus, maar wat blijkt... Als ik om 12.00 uur 's middags uit Den Haag vertrek dan sta ik uren in de file om vanuit Den Haag (via Amsterdam) in Friesland te raken. Ditzelfde file drama heb ik ook en zelfs nog meer als ik via Utrecht rijd.
Vertrek ik echter vanuit friesland om 16.30 uur en arriveer rond 17.30 in Amsterdam kan ik redelkijk goed doortuffen. Soms wat langzaam rijdend verkeer, maar lang niet zo erg als de terugrit op het middag uur.

Kortom, je weet tegenwoordig niet meer welk tijdstip je moet nemen om buiten die files te rijden om juist die filedruk te verminderen.

dirk04be
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2006 21:12

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door dirk04be »

Dit vind ik echt een naieve vraag , natuurlijk is rijden of stilstaan in een file ongezond .
Zolang per dag miljoenen uitlaten van voertuigen op de weg lucht vervuiling produceren is het rijden in een file niet gezond.
Door de grote hoeveelheid hoeveelheid vervuiling van schadelijke stoffen overlijden er duizenden mensen in nederland aan alllerlei gerelateerde zieken .

koekoeksjong

Theo Muller
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:42

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door Theo Muller »

RADAR hoeft het helemaal niet meer uit te zoeken.
Wat de beste en dus ook goedkoopste oplossing is voor minder ergernis, oftewel ziekmakende stress, meer tijd voor jezelf/gezin en minder vervuiling, dus een veel gezonder en langer leven weet ieder weldenkend mens.
Ga wonen waar je werkt of werken waar je woont!!!

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door Shine »

Het moet gezegd, dit onderwerp vind ik het wiel voor de zoveelste keer willen uitvinden.
Naar dit onderwerp zijn al talloze onderzoeken gedaan en is het bekend dat filerijden super gevaarlijk is voor de gezondheid alsook het millieu.

Overigens had de kop beter kunnen zijn:
Hoe ongezond is filerijden?
ipv de domme presenterende vraagstelling:
Filerijden ongezond?

Maar goed, los van dit alles, het zal me benieuwen welke nieuw(s)waarde dit onderwerp vanavond zal brengen.

Toolboy

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door Toolboy »

File`s zijn oplosbaar.,als de overheid hier aan wil.,en het misgelopen geld elders vandaan haalt.
Openbaar vervoer gratis of tegen kostprijs.
Maar alles kan niet tegelijk eers de sigaret en alcohol in de ban en die financiele gevolgen zijn al moeilijk op te vullen voor de staatskas.
Later zal er voor het file probleem en de luchtvervuiling een oplossing komen.Alles op z`n haagse tijd :wink:

T

Stardust
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2007 21:23

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door Stardust »

Blonde slavinnen zijn de oplossing kijk;
- Importeers ze uit de OOstbloklanden
- bij elke afslag een parking aanleggen

Zie daarna of er files zijn op de wegen.

De carierre dames rijden fluitend naar hun bureau toe zonder.

Stardust
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2007 21:23

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door Stardust »

dacht ik al, censuur reacties alleen toegestaan
stel Idioten

CosmoReizen
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 mar 2004 19:54

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door CosmoReizen »

Jammer dat Radar geen aandacht heeft gegeven aan de actie: "GRATIS ROETFILTER". Voor VW, Seat, Audi en Skoda zijn er nu GRATIS ROETFILTERS. Ook ik ben daar voor benaderd en geloofde er niet in, dacht direct aan diverse adders onder het gras, maar niets daarvan. Bij een erkende Bovag garage is inderdaad een Bosal roetfilter geplaatst, we kregen een doos mee met allerlei informatie van de diverse sponsors en dat was het enige. Geen adviezen voor nieuwe banden, schokdempers o.i.d. gewoon, auto brengen en 1½ uur later ophalen met roetfilter. Kijk voor meer informatie op www.gratisroetfilter.nl

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door Shine »

Euhm, en dat was het radar nieuws betreffende File rijden en ongezond?
Nieuws onder de zon? Nee niet bepaald.
Overigens,.....die test op de snelweg bij het meten,........kon die auto met meetapparatuur niet nog dichter achter die vrachtwagen aanrijden? Mijn hemel, ik schrok van de 1 meterafstand.
Ook maakte ik me kwaad over het feit dat de neus van de auto zo giga in de kont van de voorligger werd gepriemd bij het filerijden.

Bij filerijden alsook gewoon houd ik te allen tijden al grote afstand en draai bij de file altijd mijn raam open. De stank van de uitlaat ruik je in de auto, dus helaas Radar schokkend was het niet.

Neem een voorbeeld aan NOVA. De markt van de Amerikaanse producten die in Nederland (en Europa) 100% over de kop gaan, terwijl de dollar zo laag staat ten opzichte van de Euro. We betalen ons blauw. De merkhouders houden de prijs in Europa belachelijk hoog. Daar zouden jullie eens mee aan de slag moeten gaan.

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door MLF »

Al dat gezeik over file leed, diegene die er verantwoordelijk voor zijn zijn de automobilisten, steeds meer mensen kopen een auto en de lucht wordt er niet schoner op.
En maar zeuren dat er file is.
Ga dichter bij je werk wonen en neem de fiets.
Is nog gezond ook, als je niet achter een auto of bus fietst.

roxy
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 okt 2005 17:25

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door roxy »

allemaal leuk en aardig die onderzoekjes maar wie is er nou eigenlijk echt verantwoordelijk voor de files.
NIET de automobielist maar de overheid.
Van A naar Beter mijn neus,ze trekken het halfe land open onder het mom van onderhoud en lopen dan te zeuren van he er zijn meer files.
Ja gek he,stelletje dombo's en dat verdient nog een hoop geld ook,oh nee krijgt,verdienen is iets anders.

roxy
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 okt 2005 17:25

Re: File rijden ongezond?

Ongelezen bericht door roxy »

Oh ja,nog een ding.
Er is al bijna 20 jaar geleden iemand geweest die een auto op waterstof had uitgevonden maar ja het blijft natuurlijk wel KONINGLIJKE SHELL en zolang dat soort het voor het zeggen heeft,te samen met de olie arabieren,zal het nog wel even duren voor er echt schone en vooral betaalbare auto's komen.

Gesloten