LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opmaat Hypotheek

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
peter_25
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2007 21:16

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door peter_25 »

'Weinig voorbereiding bij koop hypotheek'
Gepubliceerd op 05 november 2007
Vier op de tien Nederlanders laten zich bij de keuze voor en afname van een hypotheek adviseren door één deskundige. Bijna een kwart van de Nederlanders heeft minder dan vier uur de tijd genomen om een hypotheek uit te zoeken.

Dat blijkt uit een gepubliceerde steekproef van onderzoeksbureau Trendbox onder 1400 Nederlanders. Het bureau vindt dat er onder Nederlanders ,,een schrikbarende onwetendheid'' is als het gaat om hypotheken.

Bron: ANP (gepubliceerd op www.trosradar.nl)

En dan vinden we het gek dat een product niet aan onze verwachtingen voldoet!!

templedrake
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 nov 2007 17:04

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door templedrake »

Dat hypotheek-construkties en kosten nog immer weinig transparant zijn beaam ik. De verontwaardiging over niet behaalde tegoeden op spaarhypotheken vindt ik echter naief-hysterische vormen aannemen.

Anderhalf jaar geleden heb ik ook een Opmaat rabo-offerte laten maken met een spaargedeelte en aflossingsvrij gedeelte. Als bijlage werd een duidelijk premie-overzicht gegeven.

Nadat ik de maandpremies in een eigen excel-bestand had gebundeld en geindexeerd met het voorgespiegelde (hoge) spaarrentetarief kwam ik op een hoger eindsaldo uit dan door de rabo zou worden uitgekeerd.
Het was duidelijk dat er een flink bedrag aan Overlijdensrisicopremie en bankkosten werd ingehouden. (ca. EUR 17.000).

Een OVR-verzekering kan ik elders goedkoper afsluiten dus heb ik i.p.v. de Opmaat hypotheek gekozen voor een 100% aflossingsvrije hypotheek. Sparen en premie inleggen voor aflossing doe ik nu op een reguliere spaarrekening. Weliswaar is het rentetarief daarop minder hoog. Tevens wacht ik op een fiscaal vriendelijkere vorm van banksparen...

Maar het moet mij van het hart dat veel mensen slecht hun huiswerk maken. Het kost slechts een avondje goed de cijfertjes doorrekenen.

Wend
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2007 19:10

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Wend »

We hebben een gesprek bij de Rabobank gehad. We kregen hierbij precies hetzelfde verhaal te horen als in de uitzending werd verteld. Schandalig misleidend dus. Rabobank spreekt over een beleggingstegoed maar op de eigen software vullen ze de opmaat-premie bij het 'kopje' sparen in (heeft toch een andere defenitie?). We hebben via Woekerpolis een klacht ingediend en zetten onze hypotheek om naar spaarzeker. De kosten voor de orv zijn een stuk lager en gelijkblijvend. Poliskosten die worden ingehouden zijn niet 7 procent maar 3 procent. Omdat we regelmatig de premie hebben aangepast kunnen we alsnog over 22 jaar het beoogde eindkapitaal halen, we hebben onze inleg behouden maar in de in 8 jaar betaalde premies hebben geen enkel rendement opgeleverd. Rabobank, bedankt.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door 16again »

Ook ik heb vanaf 12-2003 een opmaat hypotheek
Vanaf die periode zou juist een goed beleggingsresultaat behaald moeten zijn:
Je hebt 9-11 en daaropvolgende glijvlucht gemist en mag daardoor verwachten dat je "beleggingstegoed" zich volgens prognoses ontwikkeld heeft.
100.000 op maat hypotheken x 30 euro = 3.000.000 euro.
Daar kun je een aardige rechtzaak voor houden.
Anderzijds kun je zelf voor 30 euro een advocaat nog geen 10 minuten betalen....


Wat ik mis in de uitzendingen:
-Zijn kosten van OVR in prognoses meegenomen?
-Is in de polis en voorafgaande gesprekken duidelijk gemaakt wat ORV kost?
Als hypotheekverstrekker de premie voor OVR zelf achteraf kan bepalen, kan dat uitmonden in uitbundig graaien in de "beleggingstegoeden" van hypotheeknemers.

AFA_PIET
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2007 19:39

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door AFA_PIET »

De naam zegt het al hij is op maat.
Mensen hebben in afgelopen jaren het idiote idee gehad dat je met aandelen wat kunt verdienen.
Ik heb een ouderwetse hypotheek van de Rabobank en ben daar zeer gelukkig mee. Ik heb met het afsluiten van mijn hypotheek veel onderhandeld en hiermee duizenden euro's in mijn eigen zak gehouden.

Als de beursen nu maximaal in de plus stonden zouden we niemand horen klagen.

Dus een wijze les vanuit onze kant "er is niemand zo gek met je geld als jezelf"

Ik snap niet waarom hier uitzendtijd aan besteed wordt.

cloedb
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2007 22:22

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door cloedb »

Hallo ,
zou er alsjeblieft iemand willen reageren!
Vandaag nogmaals bij de bank geweest,ze geven nu met een stalen gezicht toe dat er uit het spaardeel geld ontrokken wordt bij tegenvallende beleggingen!met andere woorden dat wist u toch.
nee was ons antwoord,omdat we ook een groot deel zekerheid wilde,is ons geadviseerd in 97 om het zo te doen zo heb je in ieder geval 80%zekere spaaropbrengst.en zo stond het toen die tijd ook in de folder.
vervolgens komen er allerlei berekeningen voor een spaarzekerhypotheek alleen over de 80 %inleg ach die 20%tekort aan het eind vd looptijd komt het opneer die moet je dan maar voor lief nemen,conclusie je wordt zo dubbel de dupe van deze opmaathypotheek.
weet iemand waar je terecht kunt om je dossier onafhankelijk na te kunnen laten kijken?
vlgs de bank was onze verhouding nu 78%op de spaar en 22 %beleg,rara hoe kan dit als je voor een 80/20 constructie hebt gekozen
weet iemand hier antwoord/advies voor?

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door D1RK »

Deze opmaat hypotheken zijn persoonlijke produkten, dus geen gezamalijk probleem.
U heeft helaas gekozen voor dit produkt met een dure en variabele premie.
Deze Verzekeringspremie is elk jaar anders, en elders kunt U gelijke risico bedragen goedkoper verzekeren, omdat U steeds ouder word zal het in de toekomst nog duurder worden!
De in de uitzending genoemde Obliegatie's zouden wel eens in Dollars geweest kunnen zijn, dus nog Valuta Risico!
Ik heb niets gehoord over negative resultaten, dus meer schuld als bij afsluiten wat wel mogelijk is, alleen ervaren beleggers die tijdig de juiste keuze maken zullen tevreden zijn over het rendement, maar ik koos dus voor een ander produkt met vaste premie, want de beleggingen alleen zijn al genoeg risico, dus probeer deze Interpolis te stoppen en elders een verzekering te sluiten!
Of dit mogelijk is weet ik niet, anders vraag maar een vaste prijzen polis binnen deze verzekeraar, en soms is oversluiten en weglopen beter dan nog meer schulden maken!

Evertjan Aartsen
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 okt 2007 15:45

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Evertjan Aartsen »

Beste Templedrake,

De problemen zijn er voor mensen die van 1996 tot beursdip n.a.v. 9-11/twintowers toen al een opmaathypotheek hadden.
Mensen zijn tot dat de Rabo met een vernieuwde brochure en voorwaarden op de proppen kwam, een paar jaar geleden, totaal verkeerd voorgelicht. Deze mensen kwamen er toen pas achter dat de Rabobank andere dingen doet dan afgesproken en volgens brochure en voorwaarden zou moeten.
Mensen die de afgelopen 2 jaar een opmaat hebben afgesloten zijn nu hopelijk beter voorgelicht. Heb je gekozen voor gedeeltelijk sparen en beleggen dan komen de problemen pas als er weer een beursdip komt.
Heb je die niet voorzien en op tijd alles op sparen gezet, wordt ook jou spaar tegoed aangerand. Alleen kunnen ze dan zeggen dat je het wel had kunnen weten (uitzending Radar 2007).
De kans op een beursdip in de komende 28 jaar is vrij groot.
Lees de financiele bijsluiter op de Rabo site over de Opmaathypotheek, duidelijker vertellen wat er met het produkt aan de hand is kan haast niet

ANJ
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2007 09:24

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door ANJ »

Dag Evertjan,

ik heb net de financiele bijsluiter gelezen, maar er wordt een voorbeeld gegeven van 100% beleggen met de (idd duidelijk aangegeven ) risico's. Dat is uiteraard helder. Maar het gaat toch om de variant: gedeelte beleggen/gedeelte sparen? En dat mensen kiezen voor een gedeelte sparen omdat dat zekerheid biedt? en dat juist uit dat spaargedeelte alsnog geld gehaald wordt als het beleggen de bank niet genoeg opleverd? Dat is toch het onduidelijke en misleidende van deze hypotheek? Sparen=sparen en beleggen=beleggen zou ik zeggen.....

Bert

Evertjan Aartsen
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 okt 2007 15:45

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Evertjan Aartsen »

Beste ANJ,

Wat je constateerd klopt helemaal, maar het is de enigste bijsluiter over de Opmaat hypotheek die op hun site vermeld staat.
De titel van de bijsluiter is: "Financiele bijsluiter Opmaat hypotheek flexibele variant van Rabobank" dat houd in dat deze ook van toepassing is op de hypotheekvorm met gedeeltelijk sparen en beleggen. En niet alleen op de Opmaat hypotheek waarin je kiest voor 100% beleggen. Het flexibele houdt ook in dat je de keuze hebt om tussentijds te switchen tussen sparen en beleggen of beide.
En kijk naar het risico dat je loopt, er staat letterlijk: risico dat u met een schuld blijft zitten bij gehele looptijd (30 jaar) is zeer groot
Toen ik hem afsloot werd gerekend met rendementen tussen 8% en 12%. Nu durven ze in de bijsluiter nog maar te rekenen met 4% rendement. En de berekening op basis van historie klopt niet omdat het produkt pas sinds 1996 verkocht wordt. Iedereen die in de tijd 1996 tot 2001 het produkt heeft afgesloten, zitten allemaal in de problemen om hun schuld straks helemaal af te lossen. Alleen grof meer geld gaan inleggen of super rendementen kunnen hun nog helpen.
Wat ik in mijn vorige schrijven probeerde duidelijk te maken was dat het helemaal geen goed produkt zoals de Rabobank in het interview beweert maar dat het een produkt is met zeer grote risico's.
De kans om het beoogde eindkapitaal daadwerkelijk te halen is minimaal of je moet bij het bepalen van het beoogde eindkapitaal uitgaan van 4% rendement in plaats van de gebruikelijke 7 of 8%.
Toen ik mijn opmaat (1997) afsloot was de mondelinge en schriftelijke informatie ronduit misleidend. Het werd verkocht als een stuk zekerheid met een gedeelte risico. Nou dus niet!!

AnneJoeri
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2007 20:42

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door AnneJoeri »

Beste Radarmedewerkers,

Wij vinden dit hele verhaal echt schandalig. Voor de aankoop van ons 1e huisje in 1996 zijn wij (toen in de leeftijd van 25)naar de Rabobank gegaan om daar een prachtig verhaal voorgeschoteld te krijgen over de OpMaatHypotheek.
Tevens was dit toen ook 1 van de betere en goedkopere hypotheken die er te krijgen waren.
Er werd ons toen verteld niet te beginnen aan de ouderwetse annuiteiten of lineare hypotheken etc. Joh, allemaal veel te duur. nee dit was de hypotheek van nu.
Tja, wat denk je dan als je 25 bent en je allereerste huisje gaat kopen...nou die hypotheek adviseur zal het wel weten.
En dan komt er zo'n verhaal op de markt. Hoeveel jonge mensen hebben ze toen wel niet zo'n prachtig marketingverhaal op de mouw gespeld om er zelf vooral wijzer van te worden.

Zullen de heren van de Directie er ook zo op achteruit gaan????

vvn
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2007 23:54

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door vvn »

Wat mij betreft is dit meer een onderwerp voor "OPGELICHT".
Ik heb dus ook een OpMaat hypotheek, juli 2001 afgesloten. Mijn spaardeel is nog niet aangetast, waarschijnlijk omdat ons verzekerde bedrag niet zo hoog is en daardoor de premie laag. Ook hadden we het geld op een internetrekening geparkeerd voor een hoog-laag constructie. Natuurlijk gaan we het voorspelde eindbedrag halen, hoewel de beleggingsresultaten in het begin wat tegenvielen. Pas later ging het beleggingsdeel renderen (zei de Rabobank), dus we moesten niet gelijk in paniek raken als het in het begin de resultaten tegenvielen. Tot dusver dus eigen-schuld-dikke-bult, want het gaat tenslotte om beleggingen, ware het niet dat het saldo van de beleggingen wel erg snel daalde. Meer dan je op basis van premies en (de bekende) administratieve kosten zou voorspellen.

Nu blijkt dat de maandelijke verzekeringspremie niet een vast bedrag was, wat wel werd voorgespiegeld, maar afhankelijk is van de beleggingsresultaten. Daardoor vallen niet alleen de beleggingsresultaten tegen, maar draaien we ook op voor het verkeerd inschatten van het verzekeringsrisico door de Rabobank. Wij moesten uit onze tegenvallende beleggingspot ook nog eens meer premie betalen voor de verzekering. Dat was ons niet verteld: ons is verteld dat het ging om een vast maandelijks bedrag voor een verzekering, die los staat van de beleggingsresultaten. Dubbel risico voor de klant dus en een loterij zonder nieten voor de Rabobank.

rarabo
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2007 14:42

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door rarabo »

Ik wil de mensen vooral WAARSCHUWEN voor het UP TO DATE gesprek.
Ik ben ook gebelt door de Rabobank voor zo gesprek een paar maanden terug.
Hier in kwam naar voeren dat ik mijn eindbedrag niet haalde.
Er werd gezegd dat we er samen naar zouden kijken en aan het eind van het gesprek er een brief opgesteld zou worden over dit gesprek?
En dat we deze brief moesten ondertekenen.
Vond dit vreemd,vroeg waarom.
Na een paar keer doorvragen kwam de AAP uit de MOUW.
Er werd gezegd,ja dan kan je later als het misschien FOUT geen schade claim in dienen.
Heb toen niet getekend.
MAAR HOEVEEL MENSEN WEL?

joaquin
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 nov 2007 22:56

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door joaquin »

Hi,

Even mijn situatie schetsen.
Sinds 2003 hebben wij deze hypotheek constructie lopen. Maar toch al bijna 3.000 te weinig in de spaarpot. En dat terwijl de beleggingen best aardig zijn gelopen.

Wij hebben ook een gesprek bij de Rabobank gehad (n.a.v. hun brief/uitnoding (het eerste gesprek in vier jaar)) . De Rabobank adviseur adviseerde de premie te verhogen zodat we weer op ons einddoel zouden uitkomen (100 euro extra per maand) of de hypotheek om te zetten naar een spaarhypotheek. Maar hij gaf aan dat als we binnen een aantal jaar zouden verhuizen we beter konden wachten met het overzetten naar een spaarzekerhypotheek.

Wij storten iedere maand 144 euro en 95% daarvan gaat naar het beleggingsfonds. We hebben tijdens de start eenmalig een kleine 15.000 euro in de spaarpot gedaan.
Eigenlijk waren de beleggingen best aardig gegaan. Het spaargedeelte was alleen niet zoveel gestegen. Achteraf vraag ik me dus af waarom we het einddoel nu opeens niet meer halen terwijl die beleggingen goed gaan. Volgens de rente op rente methode zou het spaargedeelte bijna 3000 euro hoger moeten uitvallen. De eenmalige inleg die voor zekerheid zou moeten zorgen en zou moeten groeien door rente op rente groeit niet zoals verwacht.

De Rabobank adviseur wilde graag weten wat we gingen doen en zou twee weken later opbellen. Na twee weken wilde wij nog geen beslissing nemen. Er is ook zoveel gaande in de media dat we nog wat meer informatie wilde verzamelen. Plus het feit dat we over een aantal jaren waarschijnlijk wel gaan verhuizen en dan was het beter om alles voor nu zo te laten. We gaven dus door nog niets te willen veranderen.
Hierop ontvingen wij een brief van de Rabobank waarin het er op neer komt dat ze ons hebben gewaarschuwd tijdens het gesprek en dat we zelf geen aktie ondernemen en nu alle risico's accepteren....

We moeten nu nog op dit schrijven gaan reageren.

In de voorbeeldbrief van Woekerpolis hebben ze het steeds over de Rabobank die ons verkeerd heeft ingelicht tijdens het afsluiten. Maar wij hebben de hypotheek via een tussenpersoon afgesloten.
Mijn vraag is: kunnen wij nu nog bij de Rabobank een klacht indienen?

Obi Wan
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2007 15:22

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Obi Wan »

zou er alsjeblieft iemand willen reageren!
Vandaag nogmaals bij de bank geweest,ze geven nu met een stalen gezicht toe dat er uit het spaardeel geld ontrokken wordt bij tegenvallende beleggingen!met andere woorden dat wist u toch.
nee was ons antwoord,omdat we ook een groot deel zekerheid wilde,is ons geadviseerd in 97 om het zo te doen zo heb je in ieder geval 80%zekere spaaropbrengst.en zo stond het toen die tijd ook in de folder.
vervolgens komen er allerlei berekeningen voor een spaarzekerhypotheek alleen over de 80 %inleg ach die 20%tekort aan het eind vd looptijd komt het opneer die moet je dan maar voor lief nemen,conclusie je wordt zo dubbel de dupe van deze opmaathypotheek.
weet iemand waar je terecht kunt om je dossier onafhankelijk na te kunnen laten kijken?
vlgs de bank was onze verhouding nu 78%op de spaar en 22 %beleg,rara hoe kan dit als je voor een 80/20 constructie hebt gekozen
weet iemand hier antwoord/advies voor


Beste Cloedb,
Het is erg lastig om je bekend te maken met de materie van een hybride hypotheek op basis van Universal Life/ Unit Linked principe. Het is ook niet aan te raden als je er weinig verstand van hebt om zelf hiermee aan de slag te gaan. In de uitzending hebben ze hier slechts een puntje van bekend weten te maken. Wat er ook gezegd wordt: een Opmaat hypotheek is gewoon een beleggingshypotheek met daarin een beleggingsfonds dat een gegarandeerd rentebestanddeel kent. Voor de rest is het gewoon een beleggingshypotheek. Mijn advies is om eens te gaan kijken naar een goede adviseur die is aangesloten bij de Stichting Erkenning Hypotheekadviseurs of beter nog iemand die de opleiding Hypothecair Planner heeft gedaan. Houdt hier wel rekening mee dat deze adviezen niet gratis hoeven te zijn. Als je zorgen maakt over de beleggingsproblematiek dan wil ik je toch echt adviseren om eea om te zetten naar een spaarhypotheek, welke wel een einddoel kan garanderen.

verahelwegen
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2007 10:53

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door verahelwegen »

Hallo,

Wij hebben de opmaat hypotheek pas sinds nobvember 2006.
Na de uitzending zelf een gesprek aangevraagd.
Hier werd mij inderdaad uitgelegd dat de overlijdensrisico van mijn spaargeld wordt betaald dit wisten wij niet wij waren van mening dat wij hiervoor een vast bedrag per maand betalen.

OP de vraag van ons wat kunnen wij nu het beste doen.
werd gezegd dat is je eigen keuze je kun nu 100% gaan sparen ipv 30%. maar het beoogd kapitaal word dan lager.

ook werd mij verteld dat de premie van de overldingsrisico en de kosten ieder jaar lager werden. Dus zou mijn spaargeld langzaam omhoog moeten gaan.

In iedergeval is er na het gepsrek niets opgelost want er viel in ons geval niets op te lossen. De hypotheek loopt pas een jaar. ER valt dus niets te zeggen. Als ik wakker lig van mijn hypetheek had ik geen beleggingshypotheek moeten afsluiten.

Wij waren overtuigd dat wij een goede hypotheek hadden met ook sparen en niet alleen beleggingen.

Een nieuwe hypotheek sluit je ook niet af want dan moet je weer boetes betalen.

wat nu !!!!

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

Beste Vera Helwegen,

Hoe is de voorlichting van de Rabobank geweest?

Heeft de hypotheekadviseur goed uitgelegd op welke wijze de premie voor de overlijdensrisicoverzekering wordt berekend, dat deze wordt onttrokken van je spaar- en beleggingstegoed en dat dit tot gevolg kan hebben dat je igv van slechte belegginsresultaten kan interen op je spaargeld?

Verder ben ik benieuwd wat er in de informatiebrochures staat die je ongetwijfeld hebt gekregen. Staat er nog steeds in dat je over het spaartegoed "absoluut geen vermogensrisico" loopt?

Alles hangt af van de voorlichting die is gegeven. Als jou is verteld dat de premie voor de ORV een vast bedrag is (althans niet gerelateerd aan de opbouw van het spaar- en beleggingstegoed) en bovendien dat je met zekerheid een bedrag zou sparen, dan is de voorlichting onjuist/misleidend geweest.

Wijs de bank daar dan op en sta erop dat de bank alsnog garandeert dat je geen vermogensrisico loopt over het spaardeel. Als ze aanbieden de hypotheek geheel of gedeeltelijk om te zetten in een spaarzekerhypotheek, sta er dan op dat de premie die je nu meer moet gaan betalen voor rekening komt van de bank. Ongetwijfeld zal de bank dit weigeren. Stuur dan een aangetekende brief waarin je alle rechten voorbehoudt vanwege misleidende/onjuiste voorlichting door de bank.

Je kunt bovendien overwegen je nu of te zijner tijd aan te sluiten bij de stichting woekerpolisclaim. Blijf in ieder geval volgen wat de uitkomst wordt van de procedure die deze stichting heeft aangespannen bij het Kifid (Klachteninstituut voor financiële dienstverlening).
Laatst gewijzigd door Mr.Vobz op 13 nov 2007 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

phpnt
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2007 10:24

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door phpnt »

Afgelopen donderdag heb ik een gesprek gehad met een adviseur van de Rabobank. Mijn opmaathypotheek is deze maand afgelopen en ik moet een nieuwe aangaan. Eeen opmaat wil ik niet meer en de adviseur kwam met een andere oplossing. Ik wil echter door een andere maatschappij naar de hypotheek laten kijken. Hopelijk heb ik nog tijd want deze maand moet alles geregeld zijn. De adviseur was vol begrip en gaf zelfs toe dat bij "eventuele" terugbetaling ik ook mijn geld zou krijgen. Hij zei wel dat hij niets beloofde want de bank had alles goed geregeld. Hopelijk kan ik nog bij een ander terecht want bij zoveel gladheid krijg ik de kriebels.
Heeft iemand ervaring met het NU aangaan van een andere hypotheek.

Evertjan Aartsen
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 okt 2007 15:45

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Evertjan Aartsen »

Hallo phpnt,

Ik heb recent mijn opmaat naar een rentevast periode van 10 jaar stopgezet. Het gespaarde/belegde tegoed kan je aan het eind van een rentevast periode boete en kosten vrij afkopen. Ik heb nu een aflossingsvrije hypotheek afgesloten bij Hypotrust (www.hypotrust.nl). Bij de Rabo was de nieuwe rente 5,5% 20 jaar vast. Bij Hypotrust 4,85% 20 jaar vast. Verschil is 0,65%. Dit lijkt niet zoveel, maar op een looptijd van 20 jaar is dat in mijn geval (hypotheeksom bijna 150.000,-) een besparing van € 20.000,-.
Je moet uiteraard wel weer opnieuw naar de notaris, totale kosten +/- € 4000,- maar na aftrek van de kosten bespaar ik nog € 16.000,-
Ik heb bij 6 geldverstrekkers offertes aangevraagd en daar kwam Hypotrust als goedkoopste uit de bus en met fatsoenlijke voorwaarden. Deze voorwaarden en brochures zijn ook op hun site te vinden en te downloaden.
Hieronder is nog een lijstje met hun rente tarieven van dit moment. Hoe en waar je het sparen/beleggen onderbrengt is natuurlijk een eigen keuze. Ook waar je de overlijdensrisicoverzekering (ORV) onderbrengt is naar keuze. Ik ben bij Florius (www.florius.nl) terecht gekomen met mijn ORV en op hun site kun je gelijk de premie hiervoor berekenen.
Hopelijk heb je wat aan deze informatie!

Hypotrust: ProfijtRente met Nat. Hyp. Garantie
5 jaar 4,90%
6 jaar 5,00%
7 jaar 5,00%
10 jaar 4,95%
15 jaar 5,00%
20 jaar 5,10%
25 jaar 5,20%
30 jaar 5,20%

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

Geachte forumbezoeker,

De minister van financiën heeft de kamervragen van de SP aangaande de opmaat hypotheek beantwoord.

Vragen van het lid Karabulut (SP) aan de minister van Financiën over woekerpolissen. (Ingezonden 25 oktober 2007)

1

VRAAG: Wat is uw reactie op de voorbeelden die tijdens een uitzending van Radar werden gegeven, waaruit zou blijken dat mensen met een OpMaat hypotheek bij de Rabobank niet het beloofde rendement krijgen dat ze door sparen zouden opbouwen en geconfronteerd worden met verborgen kosten? 1)

ANTWOORD: De OpMaat hypotheek van de Rabobank bestaat uit een hypothecaire lening en een kapitaalverzekering die tot doel heeft vermogen op te bouwen waarmee de lening te zijner tijd geheel of gedeeltelijk kan worden afgelost. Het opgebouwde kapitaal is afhankelijk van onzekere beleggingsresultaten, zodat de OpMaat verzekering (van Interpolis) is aan te merken als een beleggingsverzekering.

Het is niet aan de minister van Financiën een oordeel uit te spreken over individuele producten. In algemene zin kan worden opgemerkt dat beleggingsverzekeringen al geruime tijd in opspraak zijn. Eerder kwam de Autoriteit Financiële Markten op basis van een oriënterend onderzoek bij enkele verzekeraars tot de bevinding dat de door haar onderzochte beleggingspolissen complex, ondoorzichtig en relatief duur waren. Ook de door het Verbond van Verzekeraars ingestelde commissie De Ruiter heeft geconcludeerd dat de inzichtelijkheid van deze producten moet worden verbeterd. Een en ander heeft, mede in samenspraak met uw Kamer, geleid tot diverse acties en maatregelen, zowel om voor de toekomst de transparantie van beleggingsverzekeringen te verbeteren, als om een effectieve en evenwichtige afwikkeling van klachten over bestaande polissen te bevorderen. Kortheidshalve zij verwezen naar de Kamerstukken II, 2006-2007, 29 507, nrs. 36, 38-40, 42-45 en 48.

2

VRAAG: Mag uit het spaargedeelte geld worden gehaald zonder dit vooraf te melden en zonder doorberekening van de kosten die voor het eindbedrag zijn gemaakt?

ANTWOORD: Aanbieders van financiële producten en diensten dienen hun klanten goed te informeren. De discussie over beleggingsverzekeringen spitst zich voor een belangrijk deel toe op de vraag of de afnemers van deze producten bij het afsluiten van de verzekering adequaat zijn geïnformeerd over met name de kosten die op de inleg of op het opgebouwde kapitaal worden ingehouden. In de uitzending van Tros Radar is die vraag ook met betrekking tot de OpMaat hypotheek aan de orde gesteld. Het gaat dus niet om de vraag welke kosten op welke manier in rekening mogen worden gebracht, maar of de polishouder daarover op een goede manier is geïnformeerd.

3

VRAAG: Komen deze praktijken ook voor bij andere hypotheekverschaffers? Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen opdat consumenten beschermd worden tegen woekerpolissen en verborgen kosten? Zo neen, bent u bereid dit te onderzoeken?

ANTWOORD: Er bestaat een groot aanbod aan hypotheekvormen, waaronder er ook zullen zijn die vergelijkbaar zijn met de OpMaat hypotheek van de Rabobank. Het is gebruikelijk dat de kosten van beleggingsverzekeringen uit de inleg, uit het opgebouwde kapitaal of beide worden betaald. Het onderzoek van de AFM en de bevindingen van de commissie De Ruiter wijzen erop dat verzekeraars in het verleden onvoldoende transparant zijn geweest over de hoogte van de kosten en de wijze van doorberekening daarvan. Tot de maatregelen die ik op dit terrein heb genomen (zoals weergegeven in de hierboven genoemde Kamerstukken), behoort een onderzoek naar de markt van beleggingsverzekeringen dat onder andere beoogt meer inzicht te bieden in de wijze waarop polishouders in het verleden zijn geï nformeerd.

4

VRAAG: Wordt door de Autoriteit Financiële Markten onderzoek gedaan naar de OpMaat hypotheken van de Rabobank? Zo ja, kunt u dit toelichten? Zo neen, bent u bereid dat te bewerkstelligen?

ANTWOORD: De AFM houdt doorlopend toezicht op het gedrag van financiële ondernemingen en betrekt daarbij uiteraard ook relevante signalen die zij vanuit de markt of de media ontvangt, zeker bij zulke gevoelige dossiers als beleggingsverzekeringen. Daarnaast onderzoekt zij op regelmatige basis marktontwikkelingen die meerdere of een grote groep aanbieders of bemiddelaars omvatten. Voorbeelden van dit laatste zijn het brede onderzoek naar hypotheekadviezen dat de AFM onlangs heeft afgerond en het thans lopende onderzoek dat de AFM bij verzekeraars en bemiddelaars verricht naar het gebruik van prognoserendementen en het klantprofiel bij de huidige verkoop van beleggingsverzekeringen. Daarnaast ziet de AFM toe op de genomen acties en doorgevoerde aanpassingen in de informatieverstrekking, mede naar aanleiding van de aanbevelingen van commissie-De Ruiter.

1) Radar, maandag 22 oktober 2007


COMMENTAAR MR.VOBZ: Weinig concrete antwoorden, met wat open deuren. De minister plaatst een en ander in het bredere verband van de woekerpolisaffaire. Maar dat viel ook wel te verwachten. Het is ook wel terecht dat de minister niet ingaat op individuele bank/verzekeringsprodukten.

Gesloten