LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opmaat Hypotheek

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

Hoi Evertjan,

Het is inderdaad spijtig te constateren dat er nog veel mensen zijn die maar wat posten zonder zich er eens in te verdiepen wat er nu echt aan hand is. En je hoeft alleen maar door de voorgaande pagina's te "scrollen".

Groet,
Mr.Vobz

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Henri42 »

Hr Vobz. natuurlijk leest iedereen de items, waar geen touw aan vast te knopen valt,niet generaliserend reageren :(*_*)

eveline38
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 nov 2007 18:36

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door eveline38 »

Hallo,

Daar ben ik weer.
Heb inmiddels de brieven van de rabo gekregen om te tekenen.

Nu ben ik erg oplettend geworden!!

Ten eerste wilde ik de inleg van de andere verzekering niet in de nieuwe verzekering stoppen want een extra zakcentje is nooit weg.

De adviseur vertelde me dat ik dan een hele nieuwe gezondheidsverklaring en alles in moest vullen omdat het dan een nieuwe verzekering betrof. Dat is iets waar ik niet op zit te wachten want ik heb MS.

Nu ga ik eens verder lezen in de brief die ik moet tekenen en dan wordt er op een gegeven moment gevraagd of ik me thans gezond voel, dagelijkse werkzaamheden normaal kan verrichten en niet onder medische behandeling te zijn voor een kwaal of gebrek.

Ben ik nou gek of wat, dit it toch net zo goed een medische verklaring?

Dan mijn 2e vraag.

Ik moet nog een brief tekenen waar boven staat, opdracht tot betaling van verzekeringsuitkeringen.
Volgens de adviseur is dat wanneer de levensverzekering tot uitkering komt voor t overlijden van de verzekerden.

Het geld wat dan vrijkomt wordt op een tussenrekening van de bank gestort.
Dit zou iets belastingtechnisch o.i.d. zijn?
Erg vaag?

Is dit de normale gang van zaken en is dit verplicht?

ER staat verder dit nog bij

indien en voor zover de begunstigde zijn aanwijzing als begunstigde aanvaard, geeft de begunstigde reeds nu voor alsdan opdracht aan de verzekeraar om de/het verzekerde bedrag(en) uit hoofde van de hierna vermelde levensverzekering uit te keren aan de bank tot maximaal het bedrag dat de debiteur blijkens de administratie van de bank aan de bank verschuldigd is op het moment van uitbetaling van het/de verzekerde bedrag(en) in mindering op al hetgeen de bank op het moment van uitbetaling van de debiteur te vorderen heeft.

Heel verhaal waar ik geen bal van snap??

groetjuzzz

rosas
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 jul 2006 00:12

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door rosas »

Vreemde discussie eigenlijk. De Opmaathypotheek onderscheidt zich qua kosten positief van andere aanbieders, als er een probleem is wordt door de bank contact gezocht met de klant en men probeert oplossingen aan te reiken. Bij de Rabo zullen ze niet direct schuld bekennen en met geld over de brug komen. Sommige schrijvers lijken echter te denken dat 8% prognoserendement in feite een garantie is. Zo lust ik er nog wel een paar.

Mijn probleem is dat de Rabobank nu de Zwarte Piet krijgt terwijl andere aanbieders het veel bonter maken: niks geen communicatie met de klant, "u had toch kunnen lezen waar u aan begon" et cetera. Het zal wel het juk zijn van de grootste hypotheekaanbieder van Nederland.

Het probleem zit vooral bij de deelnemers die een groot deel van premie hebben belegd in aandelenfondsen en in een dalende beurs zijn gestart. Degenen die voor een groot deel sparen hebben gekozen of na 2002 zijn gestart hebben helemaal geen probleem. En de Rabo: die had duidelijker moeten aangeven hoe de premies van de risicodelen verrekend zouden worden met de maandelijkse inleg c.q. het beleggingssaldo.

Zoals altijd: bekijkt het van meerdere kanten en verdiep je in de materie.

roos80
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2003 21:00

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door roos80 »

Hallo allemaal,

het is al weer een tijd geleden dat ik voor het laatst een reactie heb geplaatst. Maar we hebben pas vandaag weer een gesprek gehad bij de Rabobank.
Begin November waren we er geweest met vragen over de Opmaat hypotheek. En dan met name over het gedeelte van de opmaatrekening. In mijn optiek klopte de groei, die daar wel is, van deze rekening niet. De adviseur die wij spraken zou een en ander voor ons uitzoeken. Half November kregen wij een brief van Interpolis waarin alles heel duidelijk wordt uitgelegd.
De variabele kosten die er altijd afgaan, 7%. Hoeveel geld er daarna nog overblijft wat naar de opmaatrekening gaat en het belegingsgedeelte. Allemaal heel helder. Ook leggen ze uit Hoeveel kosten ze voor de overlijdensrisicopremie maken. En dan staat er ook nog eens heel duidelijk waar ze de premie van onttrekken. Namelijk uit het belegingsdeel en de opmaatrekening. Verder staat erin hoeveel we nu in totaal hebben ingelegd, hoeveel kosten er van zijn ingehouden en de daadwerkelijke stand van zaken op dat moment.
Wij waren dus erg benieuwd wat de adviseur ons vandaag zou gaan vertellen.
Niet heel veel nieuws.
Ik heb nog even heel duidelijk gevraagd hoe het nu zat met de opmaatrekening, want ik kon hem namelijk een kopie geven van informatie ( de financiële bijsluiter) die ons bij het afsluiten van de hypotheek is verstrekt. Daarin staat namelijk: Het deel van de premie dat op de OpMaat rekening wordt gestort, inclusief het daarop te behalen rendement, is wel gegarandeert.
En toen zat de beste man even met zijn mond vol tanden.
Hij had namelijk net verteld dat het gedeelte op de OpMaat rekening toch eigenlijk niet te garanderen valt.
Ik heb voorgesteld dat ik het toch wel netjes van de bank zou vinden als zij ons tegemoet komen in het gedeelte wat wij nu zijn misgelopen.
De adviseur kon ons hier natuurlijk niks over toezeggen. Hij gaat het overleggen met zijn manager.
Wij zijn heel benieuwd wat daaruit komt.
Zodra ik meer weet laat ik het jullie weten.

Roos

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

Beste Roos,

Heel interessant allemaal. Graag hoor ik van je wat de reactie van de Rabobank is op deze passage in de financiële bijsluiter.

Het toont duidelijk aan dat de Rabobank zelf het produkt destijds niet goed begrepen heeft. De passage komt nu niet meer voor in de bijsluiter. Ik denk dat je juridisch een sterke zaak hebt. Toen ik de hypotheek afsloot was er nog geen bijsluiter (helaas).

Groet,
Mr.Vobz

roos80
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2003 21:00

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door roos80 »

Hallo ,

daar ben ik weer.
Ben vorige week gebeld door de Rabobank.
De adviseur vertelde mij aan de telefoon alleen maar hoe ik een klacht kon sturen naar Rabobank Nederland. Hij zou mij wel even een linkje sturen via de mail, zodat ik op de juiste plek op de Rabobank website kom.
Over zijn toezegging dat hij met de manager zou praten, had hij het helemaal niet.
Dus begon ik er maar even over.
Nee, geld terug van de Rabobank dat kon niet. Maar hij bood ook geen andere oplossing aan. Of tegemoetkoming. Toen ik daar over begon, begon hij weer een beetje te stoteren en zei dat hij het met zijn manager zou overleggen. Het lijkt een verhaal zonder eind te worden.
Heeft iemand hier ervaring met verliepolis.nl? Is het de moeite waard om je daar bij aan te sluiten?
Ik ben benieuwd.

Roos

maartenzelf
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2008 12:43

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door maartenzelf »

Hallo allemaal,

ik ben student aan de fontys hogeschool voor journalistiek. Momenteel ben ik bezig met een artikel over de opmaat hypotheek. Graag zou ik hier enkele benadeelde over willen interviewen. Mocht u interesse hebben neem dan even contact met me op via de mail.

Met vriendelijke groeten,

Maarten

mvdkraan
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2008 12:57

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door mvdkraan »

Beste Roos,

ook ik heb een opmaathypotheek en ik heb volgende week een gesprek bij de Rabobank zou het mogelijk zijn om een kopie te krijgen
van die financiele bijsluiter ?

alvast bedankt.

mvdkraan

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

Beste Roos,

Ook ik zou graag een kopie willen ontvangen.

Ben benieuwd hoe de directie van mijn Rabo daarop reageert. De oude bijsluiter geeft namelijk duidelijk aan dat de Rabobank zelf ook dacht dat het spaardeel gegarandeerd was. De oude bijsluiter sluit ook naadloos aan bij de (oude) informatiebrochures waarin te lezen stond dat de klant over het spaardeel "absoluut geen vermogensrisico" zou lopen.
Ik wil de directie wel eens horen uitleggen waarom zij vinden dat hun hypotheekadviseurs toch de klanten duidelijk zouden hebben uitgelegd hoe de opmaat precies werkt, terwijl ze er zelf aanvankelijk van zijn uitgegaan dat aan het spaardeel geen risico's verbonden zouden zijn. Maw: de oude bijsluiter is eigenlijk een zeer sterke aanwijzing, zo niet het bewijs, dat veel klanten onjuist zijn voorgelicht (hetgeen ze ontkennen). Het ligt immers niet voor de hand om aan te nemen dat de adviseurs het produkt wel goed hebben uitgelegd, terwijl uit de (oude) bijsluiter gewoon blijkt dat de Rabo de opmaat hypotheek zelf niet begrepen heeft.

Groet,
Mr.Vobz

syven
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2008 21:42

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door syven »

Ook wij hebben helaas een opmaathypotheek sinds bijna 6 jaar. Ook ons is nooit gewezen op het ontrekken van premie uit zowel beleggingsgedeelte als spaargedeelte. Omdat een gedeelte van onze hypotheek vorig jaar verliep hebben we een gesprek gehad waarbij ons hier ook niet op gewezen is. Er is enkel verteld dat eindkapitaal nu er wat slechter voorstond, maar toen ik aangaf dat je de beleggingen toch op langere termijn moest zien en dat dat meestal wel goed kwam, werd dat beaamd. Geen woord over dat de inzet nu ook verminderd was! Raar was dat we maanden later (oktober) uit het niets opeens een brieg kregen van de Rabobank refererend aan het gesprek in juli (!) en dat ons toen verteld was dat de huidige vorm niet aansloot bij ons profiel en dat ons geadviseerd was over te stappen naar een andere variant! Zeer vreemd maanden later en zeker omdat ons dit helemaal niet geadviseerd was! Hret bleek dat ondertussen de media aandacht aan de hypotheek schonk. We hebben een brief gestuurd naar de rabobank dat wij ons volledig distantieren van de inhoud van hun brief en dat ons dus helemaal niet is aangeraden om over te stappen en dat het er wel erg op leek dat ze zich aan het indekken waren. Nu hebben we daar een reactie op gehad in de vorm van een berekening van met hoeveel premie meer we toch aan het beoogde eindkapitaal kunnen komen. Op de inhoud van onze brief wordt geen woord gerept! hebben we dus niets aan.
Wij gaan dus gesprek aan met Rabobank. Voorafgaand hierin wil ik nog een onderwerp aansnijden waarover ik zo niets terugvond. Toen wij de opmaathypotheek afsloten hebben wij namelijk een premiedepot van bijna 30.000 euro ingesteld en voor zover wij wisten zouden daar de premies uit betaald worden. Ons werd niets verteld over dat de premie variabel zou zijn en het depot misschien niet voldoende zou zijn en er dus ook aan de opbouw van het kapitaal (spaar of beleg) getornd zou worden. Hebben meer mensen dit probleem, of was dat gewoon een domme gedachte van mij en heb ik het altijd verkeerd begrepen?
Hebben meer mensen zo'n rare brief ontvangen als wij maanden na een gesprek? Graag reacties!

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

Beste syven,

Heel veel opmaatklanten zitten in hetzelfde bootje. Lees de hiervoor geplaatste berichten maar eens rustig door.

Mij is bij het afsluiten van de hypotheek ook wijsgemaakt dat het premiedepot voldoende zou zijn voor de maandelijkse onttrekking van zowel de premie voor de overlijdensrisicoverzekering als voor de onttrekking van een deel spaarpremie en een deel beleggingspremie. Ik heb altijd gedacht dat van het bedrag dat reeds is gespaard/belegd geen premie voor de ORV zou worden onttrokken.

Je moet eens naar het polisblad kijken. Daar staat vermeld welk premiebedrag elke maand "verschuldigd" is. Letterlijk genomen volgt uit het woord "verschuldigd" dat je niet gehouden bent om meer premie voor de ORV te betalen dan het op de polis vermelde bedrag. Het woord "verschuldigd" wordt heel misleidend gebruikt. Uit de polisvoorwaarden blijkt namelijk dat de werkelijk verschuldigde premie wel eens veel hoger kan zijn dan het op het polisblad genoemde bedrag. Het meerdere wordt dan onttrokken van het spaar/beleggingstegoed. Dit is mij echter nooit verteld en is ook niet terug te vinden in de informatiebrochures. Bovendien zijn de (criptische) polisvoorwaarden pas weken na het sluiten van de lening toegezonden. Je kon het als klant dus ook niet weten.

En zo word je bedonderd waar je bij staat.

syven
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2008 21:42

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door syven »

Beste mr. Vobz,
Bedankt voor de snelle reactie, sorry dat die van mij wat vertraagd is. Ik vroeg me af of iemand over dit premiedepot al met de rabobank heeft gesproken en wat daar over is gezegd vanuit de rabobank. Ik voel me behoorlijk bedonderd en ook door de reactie van de rabobank wat alleen bestaat uit mogelijkheid premieverhoging en niet ingaan op het reeds onttrokken geld. en voor diegene die af en toe gaan zeuren over dat we moeten weten dat beleggen risico's heeft: ik heb het niet over geld door lage koersen, maar dus premiegeld! natuurlijk weet ik dat beleggen risico's met zich meebrengt, maar ik vind et toch echt een ander verhaal of je alleen te maken hebt met de koersen of dat er aan je inleg wordt getornd.
dat krijg je nooit gecompenseerd!
Ben erg benieuwd naar resultaten van gesprekken van mensen: heeft bij iemand de Rabobank al wat fatsoen getoond?
Syven

roos80
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2003 21:00

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door roos80 »

Hallo allemaal,

ik ben hier een tijdje niet meer geweest, door omstandigheden.
Het verhaal bij de Rabobank loopt helaas nog wel door.
De adviseur heeft onze klacht bij Rabobank Nederland neergelegt, en nu moeten wij ook nog eens zelf onze klacht indienen bij Rabobank Nederland, heel verhaal te lang voor nu eigenlijk. En eigenlijk ook te belachelijk voor woorden. Ik krijg namelijk geen kopie van de klacht die de adviseur voor ons bij Rabobank Nederland heeft ingediend en nu moeten wij, om te voorkomen dat er "ruis op de lijn" komt ook nog eens zelf een klacht indienen bij Rabobank Nederland.
Als jullie een kopie willen prima, ik zal het inscannen en mailen. Laat me maar even weten waar ik het heen kan sturen.
Ik hoor van jullie en ben ook benieuwd naar jullie ervaringen met de Rabobank inzake de opmaathypotheek.
Weet iemand eigenlijk ook hoe het verloopt met mensen die zich bij woekerpolis of die andere polis hebben aangesloten? Wij twijfelen namelijk nog of we ons daarbij aan gaan melden of niet.

Roos

Evertjan Aartsen
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 okt 2007 15:45

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Evertjan Aartsen »

Hallo Roos,
Over jouw vraag of het zinvol is je aan te melden bij de stichting woekelpolisclaim heb ik aan iemand anders het volgende geschreven:

Als je je aanmeld bij woekerpolisclaim kan je via een besloten deel van hun website een berekening maken van de financiële kant van het sparen/beleggen en wat het gespaarde bedrag had moeten zijn op dit moment. Klop dit niet met het bedrag wat je tot nu toe hebt opgebouwd kun je lezen hoe je verder moet/kunt handelen. Ook is er een klachten brief te downloaden.
Er worden binnenkort op hun kosten een aantal proefprocessen gestart tegen de Rabobank waarvan de uitkomsten ook voor jou gunstig kunnen zijn, ingeval van problemen betreffende onjuiste voorlichting door de Rabobank en het achterblijven van het opgebouwde kapitaal ten opzichte van het beoogde kapitaal.


Een positieve uitkomst van de proefprocessen kan grote gevolgen hebben voor veel mensen. De Rabobank kan dan gedwongen worden tot financiele genoegdoening voor mensen in een vergelijkbare situatie. En kan als jurisprudentie gelden voor andere processen.
Deze proefprocessen kosten natuurlijk veel tijd en geld om te voeren, maar kunnen grote gevolgen voor vele Rabo-gedupeerden hebben.
Het lijkt mij de prijs van het inschrijfgeld meer dan waard. Maar die keuze moet een ieder natuurlijk zelf maken.

Evertjan

zumie
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2008 20:30

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door zumie »

hallo,
wij hebben ook een opmaat verzekering maar deze is niet meer aan de hypotheek gekoppeld ik denk er over om hier mee te stoppen heeft iemand hier al ervaring mee ? bij de rabobank kom ik er niet uit
alvast bedankt . :D
Laatst gewijzigd door zumie op 16 mar 2008 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Fopmaat
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2008 23:41

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Fopmaat »

Hi Roos80,

Ik zou heel graag een scan willen ontvangen van de bijsluiter aangezien ik hem zelf niet kan terugvinden in mijn administratie...
Mijn adres is [email protected]

Alvast bedankt voor de moeite!

roos80
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2003 21:00

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door roos80 »

@ fopmaat. Ik heb je een mailtje gestuurd met een scan van de financiële bijsluiter.
Ik hoop dat je er meer aan hebt dan wij.
We hebben net vandaag een reactie terug gekregen van Rabobank Nederland. Ze stellen daarin dat wij voldoende op hoogte waren van de financiële risico's die een belegingsproduct met zich meebrengen en het feit dat er in de bijsluiter staat dat het opmaat gedeelte gegarandeert is doen ze teniet. Er staat namelijk in dezelfde alinea: "Deze verzekering kent geen gegarandeerde uitkering..."
Nee daar waren we nog niet achter.
Ben het er dus ook helemaal niet mee eens, maar wat moeten we nu?

Heeft iemand nog tips?

Roos

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

Beste Roos,

Wat een slappe reactie van de Rabobank.

Het feit dat de verzekering geen gegarandeerde uitkering biedt, komt door het beleggingsdeel van de OpMaat, daaraan zijn idd beleggingsrisico's verbonden. Dat weten we en daar klagen we ook niet over.

Van het spaardeel hoef je deze risico's echter niet te verwachten, juist omdat dit deel volgens de bijsluiter gegarandeerd is.

Sla ze hier maar mee om de horen. Hebben ze vast niet van terug.

mariovdmaas
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2008 14:44

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door mariovdmaas »

Kwam het volgende tegen op de site van interpolis:

OpMaatverzekering

Wat is verzekerd?

U bepaalt zelf de hoogte van het risico dat u wilt lopen
U spaart en/of belegt uw premie voor uw kapitaal­verzekering. Als u alleen spaart, loopt u geen risico. Bij beleggen, neemt u meer risico. Het opgebouwde tegoed kan dan hoger, maar ook lager zijn dan uw doelkapitaal. Natuurlijk kunt u deze twee mogelijkheden ook combineren. U bepaalt zelf uw ideale spaar-/beleggingsmix (die u altijd kunt wijzigen).

Fiscaal voordeel
Naast de premie voor uw verzekering betaalt u rente over uw hypotheek. Deze rente is gedurende maximaal 30 jaar volledig aftrekbaar van de inkomstenbelasting, omdat u niet aflost. U profiteert dus maximaal van de renteaftrek en uw opgebouwde tegoed is in de meeste gevallen belastingvrij.
Op die manier bouwt u net zoveel zekerheid en veiligheid in als u zelf wilt, zowel voor uzelf als voor uw nabestaanden.

U zorgt voor uw nabestaanden
Met uw premie bouwt u een tegoed op. Vanuit dit tegoed betaalt u uw overlijdensrisico­verzekering. Bij overlijden wordt er dus een bedrag uitgekeerd. Dit bedrag is standaard 110% van het opgebouwde tegoed. Kiest u voor een vaststaand kapitaal voor als u of uw partner overlijdt? Dan wordt dit bedrag uitgekeerd of, als dat hoger is, 110% van het tegoed.

Flexibel
Met de OpMaat Verzekering belegt u in uw eigen tempo, met het risico en het rendement dat bij u past. Daarnaast kunt u gemaakte beslissingen altijd wijzigen. Ook is het mogelijk extra premie te storten.


Hoezo geen risico lopen???????????????????

Gesloten