LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door Radar »

De Staatsloterij trekt sinds de uitzending van Radar alleen nog maar gegarandeerde prijzen. Juridisch Rechtsbijstandbureau Morand ziet echter mogelijkheden voor een collectief proces. Gedupeerden kunnen zich bij Loterijverlies.nl voor 25 euro inschrijven om als collectief te procederen.

Maandagavond in Radar, 20.30 NED1

j.m. boos
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2008 19:53

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door j.m. boos »

ik spreek de hoop uit dat de staatsloterij wordt aangepakt en beschuldigd wordt van VALSSPELEN!

als je bij welke vereniging dan ook meedoet aan een of andere loterij dan worden "alleen" de verkochte loten getrokken.

ook met bingo's en verenigingsloterijen worden van die garderobeboek-lootjes verkocht. u kent dat wel één deel wordt eraf gescheurd en een ander deel blijft zitten.

en als er dan prizen getrokken moeten worden dan worden alle ander helften van de verkochte bonnetjes in een trommel of iets dergelijks gedaan. er wordt dan gehusseld, en vervolgens worden dan de nummers getrokken.

en daar worden NIET de NIET VERKOCHTE lootjes/bonnetjes doorheen gedaan.

wanneer dat op verenigingen zou gebeuren, breekt de hel los vanwege de oneerlijkheid.

ik begrijp dan ook niet nu vele nederlanders dít weten zij nog steeds staatsloten kopen. ik zou oproepen tot een boicot van deze loterij.

dus ik ben er voor om de staatsloterij aan te klagen wegens VALSSPELERIJ!

Wybe1
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 apr 2006 20:43

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door Wybe1 »

De reactie van de Staatsloterij ('Hiermee kloppen ze mensen 25 euro uit hun zak,') is terecht.
Jammer dat Radar hier in tuint. Als 10.000 mensen 25 euro gaan betalen (en vermoedelijk zullen het er meer zijn) in de hoop op een schadevergoeding via een gerechtelijke procedure, dan heeft het juridisch bureau al 250.000 euro gevangen. De werkelijke kosten bedragen een fractie van dit
bedrag. De zaak is overigens kansloos. Maar omdat Radar de actie (impliciet) steunt zullen veel mensen die 25 euro wel betalen. Deze actie is vrijwel identiek aan de door de ANWB ondersteunde actie van de Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren (in feite een eenmans-stichting) waarbij de mensen ook 25 euro moesten betalen voor een collectieve procedure. Nooit meer iets van gehoord.

bert3ssen
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2007 19:07

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door bert3ssen »

Belachelijk die "aktie" van de Staatsloterij. Ik speel al zo'n 15 jaar mee met een vast lot en heb daarmee nog nooit een hogere prijs gewonnen dan 50 gulden of 50 euro. Zouden soms de loten van deze vaste spelers die toch wel betalen, niet meedoen met de hogere prijzen ?
Overigens, no cure no pay, en dan wel eerst € 25,00 betalen vind ik ook wel een beetje vreemd. Bovendien, als je de Algemene Voorwaarden goed doorleest, kom je "vreemde" dingen tegen. Bekijk maar eens de voorwaarden bij 1.5, 1.12, 1.18 en 1.22.

Grtz Bert
Laatst gewijzigd door bert3ssen op 07 apr 2008 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door Sjors_B »

De Postklotenloterij doet precies hetzelfde, alle loten van de straat doen mee verkocht of niet. Daarnaast keert deze ook nog minder uit de de staatsloterij.

l.den.hartog
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2006 10:37

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door l.den.hartog »

ik doe graag mee

nois
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2008 22:15

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door nois »

Het starten van een proces klinkt niet oninteressant. Ik heb sinds de bekendwording van deze misleiding totaal geen vertrouwen meer in wat voor loterij dan ook. Maar ik vind het advocatenbureau ook niet betrouwbaar. In mijn ogen is No Cure No Pay, niets betalen als er niet gewonnen wordt, dus ook niet de zogenaamde € 25,00 “administratiekosten”. M.a.w. mijn loten mogen ze gebruiken en bij eventuele winst wil ik ze gerust 12,5 % van de winst per lot betalen, maar ik ga niet eerst € 25.00 per lot betalen en dan nog het risico lopen dat ik daar niets van terug zie.

Hein58
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2006 17:14

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door Hein58 »

Als bureau Morand mij een onvoorwaardelijke bankgarantie wil aangeven dat ik de €.25,00 terugkrijg bij verlies van het voorgenomen proces wil ik me wel opgeven.

aronspa
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 nov 2005 21:23

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door aronspa »

'Hiermee kloppen ze mensen 25 euro uit hun zak,' aldus
Nathalie Brand van de Staatsloterij.
En wat heeft de Staatsloterij dan al die jaren gedaan?? De kans dat ik nu verlies is 10.000 keer kleiner dan bij de Staatsloterij. Kwestie van kansberekening. Maar daar snappen ze bij de Staatsloterij niet zo heel veel van. Ik heb via mails en brieven vele malen gevraagd hoeveel loten er nou eigelijk "echt" meespeelde. Nooit een fatsoenlijk antwoord op gekregen. Bewuste misleiding, oplichting, flessentrekkerij heet dat en dat staat gewoon als strafbaar feit in het wetboek van strafrecht. Dus ik wil nog wel 1 keer een gokje wagen!

pajothe
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2008 22:45

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door pajothe »

Het zou inderdaad mooi zijn wanneer de staatlotterij transparanter gaat worden, en daarbij alleen de loten mee laat spelen die daadwerkelijk verkocht zijn. Iedereen wil graag een prijs winnen, dus de eerlijkheid gebied het dat er alleen verkochte loten meespelen. Het trekken van de prijzen geschied toch onder notarieel toezicht, althans dit heb ik altijd zo begrepen.
Dat er een juridische procedure gestart wordt tegen de staatloterij wegens het "valsspelen", is toe te juichen. Ben het alleen niet eens met de € 25,00, en het percentage wat opgestrekken wordt door de advocaat. Een procedure op basis van No Cure, No Pay is dit ook niet nodig dit op voorhand te vragen. Bij het winnen van de "zaak"heeft hij genoeg aan die 15%, het gevraagde percentage,over deze € 500,00 die hij denk per ingeschreve te kunnen innen. Per 10000 mensen die zich hierop inschrijven heeft de advocaat € 750000,00. Dit is een betere manier van winnen. De advocaat kan meervoudig miljonair worden met zijn aktie.
Dat de staatloterij aangepakt wordt vind ik meer dan oke, maar Tros Radar moet denk ik iets criticer worden met het aanbieden van het op deze manier "je gelijk en je recht" te verkrijgen.

lijffijt
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2007 14:33

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door lijffijt »

Het is natuurlijk zo dat die 25 euro inschrijf geld een beetje vreemd is, maar goed aan de andere kant moeten zij er ook tijd in investeren. En jah het is natuurlijk niet de eerste de beste die ze voor de rechter willen slepen, dus daar gaat wel wat tijd inzitten..

En als ik kijk wat ik de afgelopen 4 jaar heb gedoneerd aan de staatsloterij, en het feit dat ze ons voor hebben lopen liegen, want jah ik denk dat je van een onderneming als de staatsloterij, welke onder toezicht staat van de overheid, wel mag verwachten dat ze te vertrouwen zijn en transparant zijn in hun beleid, maar het blijkt dat ze niet eerlijk zijn wat betreft de prijzenpot.
want nog geen kwart van die grote prijzen werden maandelijks uitgekeerd, en dat hebben ze geweten dat dat ook niet zou gebeuren, want als je nu kijkt naar de gegarandeerde prijzen hebben ze die 20 x 100.000,- euro terug gebracht naar 5 x 100.000,- euro, dat is wel wat vreemd he.. waarom hebben ze die 20 x 100.000,- euro er niet gewoon ingehouden als ze toch altijd eerlijk zijn geweest. Nee dat kan nu niet meer, want dan houden ze te weinig over..

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door sprokkel »

Ik wacht wel op de rechtzaak en de uitspraak, dan zet ik mijn eigen rechtbijstand wel op de zaak, ik vind de voorwaarde en de algemene voorwaarden wat duister.

Bonjé
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2008 09:44

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door Bonjé »

Ik heb de Algemene Voorwaarden bestudeerd van dit bureau: deze zijn bijzonder eenzijdig opgesteld en veelal in het voordeel van het bureau!

Ook heb ik een paar berekeningen gemaakt:

1). In elke reactie die ik op TV gehoord of in dit forum gelezen heb, gaat iedereen uit van een inschrijfgeld van € 25,00. Maar pas op: indien u met meer loten meespeelde (en dat doen velen onder u) dan kost u dat PER LOT € 10,-. EXTRA!.

M.a.w.: speelde u met 5 loten dan kost inschrijving:
1 x € 25,00 + 4 x € 10,00 = € 65,00; speelde u met 10 loten dan kost inschrijving:
1 x € 25,00 + 9 x € 10,00 = € 115,00

2). Uitgaande van 10.000 strijdlustige deelnemers met minimaal 1 lot per deelnemer: (zie punt 1) en uitgaande van het feit dat men € 500,-. per deelnemer denkt te kunnen incasseren (waarvan de berekening van deze veronderstelling mij overigens ontgaat) krijg je het volgende resultaat:

a) 10.000 deelnemers x € 25,00 (minimaal!) = € 250.000,-. geïncasseerd inschrijfgeld.
b) 10.000 x € 500,-. schadevergoeding = € 5 miljoen uitbetaald door Staatsloterij.
c) € 5 miljoen x 15% = € 750.000,-. gaat hiervan naar het bureau.
d) Bij 10.000 deelenemrs vangt het bureau dus minimaal € 1 miljoen.

Ik ga er van uit, dat bureau echt wel een rechtszaak zal beginnen, maar... kijk eens in hun Algemene Voorwaarden onder art. 1.5:
Indien Morand Rechtsbijstand een prodecure eerder wil beëindigen is het daartoe bevoegd....
Dit is listig: blijkt na een zitting in hun ogen de zaak al dan niet kansloos, dan kunnen ze er zo mee stoppen en dan is er sprake van slechts één winnaar: Morand!

Ik wil graag meedoen in een dergelijke actie, maar dit vind ik niet te vertrouwen en heeft niets van doen met "No Cure, No Pay!".

Ik hoop, dat een jurist op dit forum zijn mening eens zou willen geven over de Algemene Voorwaarden van dit bureau.

Stieren7
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2008 10:09

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door Stieren7 »

De Voorwaarden Loterijverlies van Morand noemen zaken als

3.6 Kosten van derden...worden separaat in rekening gebracht...

6.3 externe deskundigen ... zal aantal uren verrekend worden

Over alle werkzaamheden BTW verschuldigd

Waar slaat dat op?

wordtwakker
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2006 11:45

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door wordtwakker »

Wat een hysterische aktie. Radar laat zich voor het karretje spannen door een stel op geld beluste juristen. Je maakt meer kans in de staatsloterij dan in deze procedure. Morand heeft wel zekerheid, die winnen de jackpot. Radar moet stoppen om dit soort akties onder de aandacht te brenhgen. Veel consumenten denken er nu voordeel uit te kunnen halen door mee te doen. Morand, kassa door Radar.

wordtwakker
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2006 11:45

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door wordtwakker »

De klok dieaangeeft wanneer de reactie geplaatst is staat nog op wintertijd.

away
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 okt 2005 21:24

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door away »

Een greep uit de algemene voorwaarden:

1.21 In geval van faillissement, surseance van betaling of andere grond van niet kunnen voldoen van een vordering door de Staatsloterij is cliënt verplicht de overeengekomen percentages te betalen.

1.27 Deze algemene voorwaarden zijn slechts van toepassing indien aangegeven door Morand Rechtsbijstand.

1.30 Wijzigingen binnen deze algemene voorwaarden kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.

3.4 Indien een voorschot is overeengekomen zal een nieuw voorschot verschuldigd worden en zal Morand behoudens andersluidende afspraken gerechtigd zijn de hoogte van het opvolgende voorschot te bepalen aan de hand van de omstandigheden van het moment. In elke stand van een zaak staat het Morand vrij indien daartoe termen aanwezig geacht worden een voorschot te verlangen, ook als niet specifiek ten tijde van de opdracht een voorschot overeengekomen was.

3.6 Kosten van derden, zoals deurwaarders en procureurs, of gerechtskosten zijn nimmer begrepen in een overeengekomen vaste prijs maar zijn bovenop die prijs verschuldigd en worden separaat in rekening gebracht.

3.7 Over alle werkzaamheden is in beginsel BTW verschuldigd, tenzij anders overeengekomen.

6.2 Wanneer Morand externe deskundigen moet inschakelen zal de tijd dan wel het aantal uren dat bovenop het aantal ingekochte uren komt, verrekent worden

Na artikel 6.2 ben ik gestopt met lezen, ik vond het wel even welletjes zo.

Ik zou aan TROS RADAR willen vragen of ze een onafhankelijke deskundige deze voorwaarden willen laten checken. Nog afgezien van het aantal knullige taalfouten, baart ook de inhoud mij de nodige zorgen.

liedje43
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2008 13:11

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door liedje43 »

Ik speel al jaren(40) mee met de staatsloterij en sluit me graag aan.
Vr.Gr.AMJ v.Dijk

The Cleaner
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2008 15:46

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door The Cleaner »

Het voorbeeld op de website:

Ik speelde mee met 3 loten van 22 februari 2004 tot en met maart 2007 wat moet ik betalen? U betaalt 25 euro plus 2 maal 10 euro = 45 euro

Betaal je nu 3 bedragen omdat er 3 jaren gespeeld is of omdat het 3 loten zijn? :idea:

En wat als je al vanaf 19.. mee doet

En wat als je van de optie gebruikt maakt om automatisch met meer loten mee te spelen naar mate de jackpot hoger wordt. Vanwege de huidige stand speel ik deze maand met 5 loten meer mee. :oops:

"Er wordt verwacht 500 euro per deelnemer te ontvangen"

Maakt het dus niet uit met hoeveel loten of hoelang je meespeelt?

Betaal je als je met 1/5 lot mee speelt maar 5 euro :lol:

Volgens mij is er nog wel wat duidelijkheid te verschaffen door Morand

Alco
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 sep 2005 13:29

Re: Opstarten collectief proces tegen de Staatsloterij

Ongelezen bericht door Alco »

Betaal je als je met 1/5 lot mee speelt maar 5 euro
:lol:

Dit zijn juristen....en niet de loterij :wink:

Gesloten