LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Placebo Controlled en chemo

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
rob__
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2008 23:11

Placebo Controlled en chemo

Ongelezen bericht door rob__ »

Ik was erg onder de indruk van uw uitzendingen. Ik was me wel hiervan bewust. Dat placebo controlled een gouden standaard is bij de beoordeling van medicijnen lijkt mij in ieder geval handig (al kun je ook een vergelijking maken met andere medicijnen, maar het moet zeker beter zijn dan niet doen of een placebo)

Wat me nog meer schokte is iets wat ik op een medisch congres hoorde mbt chemotherapie. Het blijkt dat daar byzonder weinig placebo controlled studies gedaan zijn. En waar ze gedaan zijn blijkt ook het placebo erg goed te werken. Wat is jullie ervaring hieromtrend?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Placebo Controlled en chemo

Ongelezen bericht door puma73 »

Wat me nog meer schokte is iets wat ik op een medisch congres hoorde mbt chemotherapie. Het blijkt dat daar byzonder weinig placebo controlled studies gedaan zijn.
En wat precies wil je hier mee heen?
En waar ze gedaan zijn blijkt ook het placebo erg goed te werken.
Ik vind dit een nonsen stelling. Het is de bedoeling van de placebo om aan te tonen dat het geneesmiddel significant beter werkt.

Welk medisch congeres, graag met link en welk(e) onderzoek(en)

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Placebo Controlled en chemo

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Wanneer een placebo goed werkt (of zelfs beter)

Dan kunt u er zeker van zijn dat een medicijn getest is op bijwerkingen bij een ziekte "die tussen de oren zit".

Men schat dat dit zo'n 30% van alle ziekten.

Prozac is daar ook mee door de mand gevallen.

Bovendien geeft het tevens een verklaring waarom die medicijnman in zwart Afrika ook zoveel opmerkelijke genezingen kan bewerkstelligen.

Helaas gaat dit niet op voor de overige 70%.

Wel interessant om te weten dat het WHO al jaren geleden heeft opgemerkt dat er eigenlijk maar zo'n 500 geneesmiddelen nodig zijn om het overgrote deel van alle ziekten in de wereld te kunnen genezen.

Maar de westerse slikker wil nu eenmaal het nieuwste van het nieuwste.
Zelfs als dit volkomen onnodig is!
Tsja, en dan kunnen er doden vallen omdat van die nieuwste medicijnen de bijwerkingen (die nu eenmaal pas op de lange duur bekend raken) nauwelijks bekend is geraakt.

Grootvader

rupsjenooitgenoeg
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2008 13:54

Re: Placebo Controlled en chemo

Ongelezen bericht door rupsjenooitgenoeg »

Beste lezers,

In oncologie studies mogen alleen uitbehandelde patiënten deelnemen. Maw als er geen pil of chemo meer is die iets doet.

De placebo groep in oncologie studies krijgt altijd dan een neppil of nep infuus, en DAARNAAST nog de best medical practice. Dit zijn ingrepen die niet bedoeld zijn om de patiënt beter te maken, maar die wel iets kunnen betekenen. Denk aan bestraling met als doel het kleiner maken van gezwellen, het wegsnijden van gezwellen etc.

Overigens krijgt de andere helft van de patiënten (met de echte pil) ook de best medical practice. Dus ook dat is gelijk in beide groepen.

Is dit een verklaring voor je vraag Rob?

rupsjenooitgenoeg
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2008 13:54

Re: Placebo Controlled en chemo

Ongelezen bericht door rupsjenooitgenoeg »

Het is juist omdat bekend is dat placebo wat doet, dat studies placebo gecontroleerd moeten zijn. De kracht van de verbeelding is zo sterk, dat er altijd een placebo effect zal optreden.

Zie ook deze eens, alhoewel niet aan medicijnonderzoek gerelateerd, maar wel de kracht van de verbeelding duidelijk weergeeft:
http://www.nu.nl/news/1530599/151/rss/H ... _meer.html

Gesloten