LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studieschuld bij de IB-groep

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Radar »

Bij de IB-Groep kunnen studenten geld lenen zodat ze hun studie kunnen betalen. Lenen is makkelijk en veel studenten maken hier gretig gebruik van. Maar is het ook zo makkelijk om je studieschuld later terug te betalen?

Maandagavond 20.30 uur, Ned1

Leo75
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mar 2007 16:53

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Leo75 »

Ik had destijds (maar dan praat ik over 10-14 jaar geleden) een zodanige lage lening afgesloten, dat ik die met gemak kon afbetalen als ik geen werk zou krijgen en zou moeten leven van een uitkering. De rente was destijds ook erg laag (lager dan de marktrente die banken hanteerden).
Maar goed, dit is alweer een tijd geleden dus.

mjonker-vogelzang
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2008 07:59

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door mjonker-vogelzang »

Nou, het is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Mijn man heeft een HBO-studie gevolgd van 2000-2003. Uiteindelijk bleek de opleiding toch te hoog gegrepen en heeft nu een studieschuld van 9000 euro. Maar !! Hij heeft ook een baan ver weg (iedere dag 150 km rijden), twee kinderen thuis, etc en een heleboel onkosten meer. Bij de aflossing van de schuld kijkt de IB-groep niet naar dit soort onkosten. Het interesseert ze niet hoeveel onkosten je hebt voor je baan (wat hadden we dan moet doen, een uitkering aanvragen?). Het is toch te zot voor woorden dat ze daar niet naar kijken. Ik ben extra gaan werken nu om de schuld van mijn af te lossen.
Bezint eer ge begint bij de IB-groep!!!

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Ik ben extra gaan werken nu om de schuld van mijn af te lossen
Het moet niet gekker worden, je doet net op bovenstaande, het gaan werken, het meest verschrikkelijke is dat er bestaat. Ik vind het niet meer dan logisch. Geld dat je geleend hebt dien je weer terug te betalen zo simpel is het.

En als ik het goed heb onthouden is de rente niet eens zo hoog.
Bezint eer ge begint bij de IB-groep!!!
Ik vind deze uitspraak meer van toepassing op jullie.! Eerst nadenken of de eventuele gevolgen van het volgen van opleiding passen in jullie gezinssituatie

Maar het blijft altijd makkelijk ... anderen de schuld geven :x

efvdbrink
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2008 10:09

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door efvdbrink »

Mijn dochter kreeg een tegemoetkoming jeugdigen voor schooljaar 2006/2007 voor de HAVO, terwijl wij aangaven bij de IB-groep dat ze tegemoetkoming deeltijders zou moeten hebben. IB-groep: nee, ze heeft recht op tegemoetkoming jeugdigen. Nu studeert ze aan het HBO en ontving in november 2007 een bericht dat ze geen recht heeft gehad op tegemoetkoming jeugdigen en dat ze € 2500 wordt gekort op haar studiefinanciering. Terwijl ze studeert heeft ze ongewild al een schuld! We hebben een bezwaar ingdiend en deze werd door de IBgroep afgewezen, want zij hebben het recht maanden na het betreffende schooljaar de financiering te herzien.

erretje
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2008 12:06

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door erretje »

wij hebben drie dochrters, waarvan er een heeft gestudeerd en de andere twee nog studeren. Ze hebben niet hoeven lenen omdat wij, de ouders, dit absoluut niet wilden. We zijn, toen de kinderen nog op de basisschool zaten, al gaan sparen voor deze tijd. Zo was en is het mogelijk om, zonder in een financiele spagaat te komen, de kinderen te steunen zodat alles betaald wordt zonder te lenen.
Wij vinden dat we dit verplicht zijn aan de kinderen, wij hebben de kinderen zelf gewild en daar hoort ook studeren bij... :lol:

marleenvanh
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2006 14:12

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door marleenvanh »

Ik hoop voor u dat u er bewijs van op papier hebt dat u zelf destijds aangegeven heeft dat uw dochter geen recht zou hebben gehad op de tegemoetkoming jeugdigen. In dat geval staat u redelijk sterk. Is alles mondeling is gegaan dan ben ik bang dat u de spreekwoordelijke poot niet heeft om op te staan........In elk geval sterkte en succes!

marleenvanh
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2006 14:12

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door marleenvanh »

Voor de laatste zin van uw bericht krijgt u van mij een groot compliment. DAT zouden meer mensen moeten doen. Chapeau!

kor flokstra
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 dec 2007 11:19

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door kor flokstra »

Een studieschuld is niet altijd te voorkomen want als je als ouders twee kinderen hebt die tegelijk gaan studeren waar moet je dan het geld vandaan halen? Dit was een uitkomst voor onze kinderen maar ook voor ons want anders hadden ze nooit een geode baan kunnen krijgen zoals ze nu hebben.Wij zullen altijd proberen het geld op tafel te krijgen als ze het nu niet konden terug betalen.
Maar ook zijn ook ouders die andere dingen belangrijker vinden en hun kinderen laten gaan en er geen aandacht aan schenken.

sanderz
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2008 20:48

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door sanderz »

Ik vind dit een zielige vertoning en heb me zo lopen ergeren aan dit onderwerp dat ik wel MOET reageren...

1) we praten over studenten dit niet voor niets STUDENT zijn; als die al niet meer snappen wat lenen inhoudt kunnen ze beter meteen gaan werken.

2) je kan er tocg gewoon bij gaan werken!!!Iedere zaterdag een gehele dag werken levert al gauw minstens 200 op.
Gebruik ook nog eens een deel van de extreem lange zomervakantie en je komt echt niet in de problemen.

3) de gemiddelde student verzuipt rustig voor 50 euro per week. Matig dit een en je houdt ook meteen geld over,

4)Kijk eens naar de kleding en dergelijke van de studenten in de filmjes...vaak merkkleding vwat een godsvermogen kost, ook dikke onzin als je het blijkbaar niet kan betalen.

Kortom een super slecht verhaal en jammer dat Tros radar deze insteek heeft gekozen. Nog slechter is dat Tros niet doorvraagt bij de 2 stumpers in de voorbeelden wat ze in hemelsnaam met al dat geld hebben gedaan. Normaalgepsroken kunnen jullie dit ook wel....

erretje
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2008 12:06

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door erretje »

U vraagt waar U het geld vandaan moet halen wanneer er twee kinderen tegelijk gaan studeren: U ziet het al jaren tevoren aankomen, sparen dus... geld opzij zetten voor de studie van de kinderen,hebben wij ook gedaan.

sanderz
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2008 20:48

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door sanderz »

Ik vind dit een zielige vertoning en heb me zo lopen ergeren aan dit onderwerp dat ik wel MOET reageren...

1) we praten over studenten dit niet voor niets STUDENT zijn; als die al niet meer snappen wat lenen inhoudt kunnen ze beter meteen gaan werken.

2) je kan er tocg gewoon bij gaan werken!!!Iedere zaterdag een gehele dag werken levert al gauw minstens 200 op.
Gebruik ook nog eens een deel van de extreem lange zomervakantie en je komt echt niet in de problemen.

3) de gemiddelde student verzuipt rustig voor 50 euro per week. Matig dit een en je houdt ook meteen geld over,

4)Kijk eens naar de kleding en dergelijke van de studenten in de filmjes...vaak merkkleding vwat een godsvermogen kost, ook dikke onzin als je het blijkbaar niet kan betalen.

Kortom een super slecht verhaal en jammer dat Tros radar deze insteek heeft gekozen. Nog slechter is dat Tros niet doorvraagt bij de 2 stumpers in de voorbeelden wat ze in hemelsnaam met al dat geld hebben gedaan. Normaalgepsroken kunnen jullie dit ook wel....

erretje
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2008 12:06

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door erretje »

reactie op Sanserz..

Niet iedere student verzuipt zijn geld ... en dan nog is het studeren en op kamers wonen niet goedkoop. Voor een student geneeskunde, die serieus studeert, is het niet te doen erbij te werken.
Ik spreek uit ervaring! Die verdient bijstand van de ouders.
Onze dochter is vijfde jaars geneeskunde, heeft in al die jaren geen enkele onvoldoende gehaald, maar kon dus niet werken.
Alle dagen werd er gestudeerd, zelfs tijdens vakanties.
Er zijn dus nog studenten die wel gemotiveerd zijn en niet aan de zuip zijn.

Anna1979
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2008 21:44

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Anna1979 »

Super dat dit onderwerp vanavond behandeld is!

Ik wil dit jaar een HBO-opleiding starten, en dankzij vanavond ben ik toch weer aan het denken gezet.

Op dit moment woon ik samen met mijn vriend, heb ik 2006 mijn MBO-diploma behaald (waar ik reuze trots op ben!) en een studieschuld van zo'n 6000 euro opgebouwd. Ik wist waar ik aan begon, en heb deze schuld ook meegenomen in mijn begroting voor volgend jaar. Want in januari 2009 begin ik met het aflossen van mijn studieschuld.

Het gelukkige is dat ik 2 dagen per week college ga volgen (is incl. een halve dag stage) en 2 dagen per week ga werken. Hiermee is al rekening gehouden met wat ik maximaal bruto per jaar mag verdienen. Omdat ik mijn MBO-diploma heb, en ook in deze sector werkzaam ben, verdien ik meer dan menig student die werkzaam is (of niet...) in de horeca of detailhandel. Hierbij krijg ik dan ook een basisbeurs en misschien ook een aanvullende beurs. Die ik vervolgens weer gebruik om mijn studieschuld af te lossen. :-)

Hiermee wil ik aangeven dat er toch echt wel mensen zijn die goed nadenken over wat ze willen. Nu ben ik niet roekeloos met geld en ik zuip ook niet. En ben ik ook veel ouder dan 18 jaar...

@ Erretje: Mon Chapeau. Als wij later kinderen krijgen, dan is het het eerste wat wij gaan doen: geld apart leggen voor de studie voor de kinderen. Ik denk dat je dan al een grote voorsprong hebt...

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Sunbow »

Ze hebben niet hoeven lenen omdat wij, de ouders, dit absoluut niet wilden. We zijn, toen de kinderen nog op de basisschool zaten, al gaan sparen voor deze tijd. Zo was en is het mogelijk om, zonder in een financiele spagaat te komen, de kinderen te steunen zodat alles betaald wordt zonder te lenen.
Sommige ouders leven bijvoorbeeld wegens iegen shculden, arbeidsongechiktheid of ivalidieit van ongeveer 750 euro per maand; die kunnen dus niet sparen.

Als men (bijvoorbeeld door faalangst wegens afkomst uit achterstandsmilieu) langer over de studie doet heeft men ook een schuld tegenwoordig. Ik ben in 1998 afgestudeerd, werkte in de zomervakantie ongeveer 14 uur per dag, maar kon desondanks toch mijn collegegeld, geld voor studieboeken, en geld voor huur en eten (eenvoudige macaronimaaltijden) niet opbrengen zonder bij te lenen en ben nu dus aan het aflossen.

Ik wist heel goed wat lenen en rente was, maar wilde net als rijkeluiskinderen studeren. de zgn rijkeluiskinderen, hoefden zich geen zorgen te maken om het betalen van collegegeld en werkte erbij om inderdaad te kunnen zuipen in het weekend.

Mensen uit een minder fortuinlij kmilieu moeten en lenen en werken en hun studie ook nog eens op tijd afronden.

Als ik nu voor de keuze wel/niet studeren zou staan zou het met de huidige kosten voor het studeren vanwege mijn afkomst (achterstandsmilieu) gewoonweg onmogelijk zijn om te studeren.

Auke82
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2008 21:53

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Auke82 »

Dit onderwerp is te belachelijk voor woorden. Natuurlijk zuller er genoeg mensen in Nederland zijn die moeten lenen om te studeren, dat is helemaal niet erg. Wat wel erg is, is dat blijkbaar verschillende van deze lenende studenten / afgestudeerden (die door onze maatschappij als slimme mensen betiteld zijn of gaan worden) niet eens even een tijdje vooruit kunnen denken en niet de consequenties van hun daden kunnen overzien. Geld lenen betekent terug betalen met rente (gek he?) En misschien betekent dat zelfs wel werken in het weekend en op een kleiner kamertje buiten de binnenstad wonen en alleen macaroni eten en andere mogelijkheden zoeken om geen schuld te krijgen of binnen de perken te houden en na de studie dus een mogelijkheid te zien hem af te lossen. Maar mogelijkheden zijn er genoeg om ons heen, en dat zien we trouwens ook genoeg aan alle zelfstandige studenten die het wel lukt! Bij de soort gevallen die nu als voorbeeld zijn gekozen zou zelfs misschien nagedacht moeten worden of afstuderen gerechtvaardigd is / zou zijn.

brillemeisje
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:17

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door brillemeisje »

Ik heb in het verleden met een studiebeurs een studie kunnen afronden. Mijn ouders konden daar amper aan bij dragen.
Ik heb er geen moeite mee gehad om een forse studieschuld op te bouwen, het was een investering in mijn toekomst en niet in die van mijn ouders tenslotte!
Ik zie momenteel veel 20tigers waar het de normaalste zaak van de wereld lijkt te zijn een hypotheek van 2 ton aan te gaan. Kennelijk een meer gewaardeerde vorm van investeren in je toekomst!

Linda1234
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2008 22:13

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Linda1234 »

Dit is pas echt een belachelijke reactie!!

Ja er zijn studenten die geld verspillen in de kroeg, en ja er zijn studenten die niet hoeven te werken.

Maar er zijn ook nog veel studenten die niet hun geld uitgeven in de kroeg en die netjes iederre zaterdag en vakanties hele dagen in de supermarkt staan!!
Ik red het niet zonder studiefinanciering. ik verdien ongeveer 200 in de maand met m'n baan. Mijn vaste uitgaven zijn: minstens 500 euro aan boeken en readers (en dat is nog erg weinig) per jaar, 280 per jaar aan m'n kamer (ik moet wel op kamers want ik studeer in deventer en m'n ouders wonen in lelystad, waar ik tevens werk) dan heb ik het nog niet eens gehad over m'n eten en drinken die ik moet betalen. zonder studiefinanciering red ik het echt niet.
En ik krijg maar 4 jaar studiefinanciering omdat de ib-groep ervan uitgaat dat HBO-ers na dat 4de jaar wel gaan lenen en dat dan mooi met rente terug kunnen betalen( dit is letterlijk gezegd door de telefoon).
En ik heb nog het geluk dat mijn ouders zo lief zijn om het studiegeld van minstens 1500 per jaar te betalen. En dat zijn dan wel hun spaarcenten van over de jaren!! en dan hebben ze massel dat m'n broertje niet is gaan studeren, want dat kunnen ze niet eens betalen.

dus hoe dan ook, het is niet te verkomen dat je aan het einde van je studie met een schuld zit.

Ik zou als ik het mis heb graag een reactie willen hebben van iemand die het gelukt is zonder studieschuld een studie af te ronden, en hoe heb je dat gedaan?!

zo ff m'n hart gelucht..

pejo
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2008 21:41

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door pejo »

wat ontzettend vervelend, die ongenuanceerde reacties. Ik vraag me af wat dat voor mensen zijn die maar roepen dat studenten er zelf schuld aan hebben. Ik zelf ben alweer een tijd geleden afegstudeerd. Als kind van gescheiden ouders die beide geen geld konden missen, heb ik moeten werken naast mijn studie en heb ik ook moeten lenen ( en nee, ik ging niet stappen). Als je je studie af wilt maken, kun je namelijk niet fulltime er naast werken. Ik was me zeer bewust van schuld en rente, maar helaas heb je als letterenstudent daarna de banen niet voor het uitkiezen. In mijn eerste baan verdiende ik 1500 bruto. Ik moest mijn reiskosten a 190 euro zelf betalen en de ib groep houdt daar geen rekening mee. Ik moest met draagkracht nog zo'n 170 pm betalen. Daardoor hield ik dat jaar een besteedbaar inkomen van 200 over, volgens nibud de armoedegrens. En tsja, als je een aantal jaar naar draagkracht afbetaalt, wordt je schuld niet minder en zit je op je 32ste met nog net zo'n grote schuld. En dat begint dan toch wel te knagen als je graag verder wilt met leven. Eerst denken dus voordat je dingen zegt! Je hebt niet altijd in de hand wat er na je studie gebeurt!

SiS-tem
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2008 21:44

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door SiS-tem »

Ik afgestudeerd op een wat alternatieve, maar desondanks toch dure studie word hier afgeschreven als bier zuipende, geldverkwistende ex-student, die er op los leent.
Alles behalve dat is waar, toch heb ik geld geleend, wat ik nu helaas niet kan terug betalen. Hier baal ik onwijs van! Wat echter tersprake kwam en wat totaal waar is dat er geen voorwaarden bij het afsluiten van de lening worden verteld. Ga eens bij een bank een lening afsluiten en kijk wat je daar allemaal moet laten zien! Daar heb je niet in één muisklink 200 euro extra per maand.
Als ik de voorwaarden beter had geweten bij het IBG dan had ik de keuze gemaakt om minder te lenen en meer te werken dan dat ik al deed. Dan maar iets minder hoge punten toch.
Helaas is de tijd niet terug te draaien, maar had naar wat ik nu weet wel anders gehandeld.

Gesloten