LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Capaciteitstarief

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
kerakat
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2008 19:43

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door kerakat »

Beste TrosRadar,

Ook ik heb het bericht van Continuon ontvangen, dat ik als gevolg van het capaciteitstarief in de toekomst meer moet gaan betalen. Verlaging van de capaciteit zou volgens hen de oplossing zijn, omdat ik een zwaardere capaciteit heb dan ik verbruik.
Nu heb ik als hobby pottenbakken en glasbewerking. Voor dergelijke hobbies heb je ovens nodig die op krachtstroom werken. Met als gevolg dat wij enkele jaren geleden de capaciteit juist verhoogd hebben, omdat bij gebruik van een van mijn ovens, geregeld de hoofdzekering doorsloeg. Dit kostte iedere keer weer geld, want er moest telkens een monteur van de Nuon komen.
Zoals ik al zei: Het is een hobby. Mijn ovens stook ik dus een 4 à 5 keer per jaar. Ik heb bovendien dag- en nachtstroomtarief zodat de kosten niet te hoog oplopen. Door deze nieuwe regeling zullen de kosten van hobby gigantisch oplopen, terwijl ik niet meer stroom verbruik. Moet dit betekenen dat ik mijn hobby moet staken omdat deze onbetaalbaar wordt?
Anja van de Ridder

leandra1975
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2008 21:37

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door leandra1975 »

Ik lees net de verhalen over de voorgestelde extra energiebelasting die o.a. huiseigenaren treft die door middel van een warmtepomp de woning verwarmen.

Wij hebben in deze onzekere tijden net een nieuwbouw woning gekocht met warmtepomp. We kozen voor de warmtepomp met name voor het comfort (en met het oog op de toekomst) het economische aspect. En dan dit...

Waar zijn we in ons land in godsnaam mee bezig? De regering heeft het maar over klimaat, groen, energie zuinig, millieu.... En een warmtepomp zou in al deze aspecten positief naar voren komen ten opzichte van de conventionele vormen van verwarming. En wat doet ons kabinet? mensen met een warmtepomp worden nu de dupe van een absurde maatregel. En wat kunnen wij eraan doen, helemaal niets!!

Het als een hybride auto die anno 2008 de hemel wordt ingeprezen omdat deze wagen zo zuinig is, en waar het kabinet in 2011 over besluit een extra belasting voor in te voeren wegens het wervelende succes qwa verkoop aantallen.

Ik zie het al gebeuren...... :idea:

richardau
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2007 15:22

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door richardau »

Ook ik ben gedupeerde van de
capaciteitscrisis. Zie hieronder
een brief die ik naar NMA stuurde


Geachte NMA

Zie bijgaand een PDF file met capaciteits tarieven.

http://www.liander.nl/informatieopmaat/ ... iodiek.jsp

Ik meen dat er sprake is van een grote groep gedupeerden tav het
capaciteits tarief. Het probleem is veel groter dan de belanghebbende
partijen voorspiegelen. Het is niet zo dat de gebruikers met laag
energiebruik en een hoge aansluitwaarde enigzins in het nadeel is.
Het is vele malen erger dan dat, de energierekening blijkt simpelweg
bijna te verdubbelen. En juist de investeerders in duurzame
energie, waarvan de investeringen zeer hoog en toch al onrendabel zijn
worden het zwaarts benadeeld. NMA, hoe heeft het zo ver kunnen komen met het duurzaamheidsbeleid in Nederland?

De consument die duurzaam heeft geinvesteerd is zwaar de dupe
van deze praktijken, waarvan alleen de energiemaatschappijen beter worden. Er is feitelijk een grote groep burgers over het
hoofd gezien, en vooral de burgers die duurzaam investeren in energie.

NMA zou juist voor de machteloze burger tegen het machtige bedrijfsleven moeten optreden maar ik begrijp nu dat de NMA
het voortouw heeft genomen in deze besluitvorming.
Daaruit blijkt min of meer dat zelfs de belangen organisaties voor burgers hebben meegewerkt aan deze afschuwelijke gang van zaken. NMA, ik vraag U nogmaals of dit besluit weloverwogen is genomen met de feiten zoals die er nu zijn.

Het is inmiddels natuurlijk al duidelijk dat er een grote groep gedupeerden is nav het capaciteits tarief zoals lift-benadeelden en stadsverwarming bewoners. Het financiele nadeel bij gebruik van
een aardwarmte systeem blijkt 78x12 936 euro op jaarbasis te zijn.
Dit is vele malen groter dan de al zwaar gedupeerden lift-benadeelden.

Hoe is het mogelijk dat NMA beleid maakt waarbij juist de groep duurzame investeerders de hoogste energie rekening
moeten betalen.

Zie bijgaand een PDF, file Het blijkt allemaal nog veel erger te zijn dan het lijkt.

Nu blijken die capaciteitskosten zelfs 78 euro extra per maand te zijn voor 40 A tov een 3x25 A. Voor stadsverwarming kun je nog toe met 25 A met enkele wijzigingen, bij een aardwarmtesysteem kan dat niet en val je veelal in 40 A. Een aardwarmtesysteem heeft een aansluitwaarde van 16 A, dit kunt U informeren bij de diverser leveranciers hiervan. Daarom is die 40 A noodzakelijk.

NMA, begrijpt U goed dat hier een kostenpost van 936 euro per jaar
wordt verhaald op de duurzame investeerder in energie?

Begrijpt U ook dat dit getal niet uit de lucht komt vallen en door installateurs wordt bevestigd? Hoe kan het dan zijn
dat in de media de meerkosten voor sommige groepen door de belanghebbende organisaties zo genuanceerd worden gebracht.

Ik begrijp dat regels voor sommige mensen voordelig en voor andere nadelig uitwerken maar is het standpunt van de regering niet altijd geweest dat investeren in duurzame energie beloont
moet worden?

Dit is de doodsteek voor een warmtepomp.Je moet nu eerder overwegen om een geplaatste warmtepomp te verwijderen dan een nieuwe te investeren. Ik overweeg dan ook serieus om een gastoestel te plaatsten en de warmtepomp te verwijderen.
Het gastoestel heb ik er binnen 4 jaar uit met deze gang van zaken.

De energiebewuste Nederlandse burger heeft het zwaar en er is een duidelijk ontmoedigingsbeleid om duurzaam te investeren.

Indien er een subsidie regeling is in Nederland, dan blijkt het pas echt
oppassen want dit ga je bij investeren in warmtepompen dubbel en dwars terug betalen.

Ik vind het onverantwoord dat Centernovem een aardwarmteinstallatie
zo rooskleurig afspiegelt en niet waarschuwt voor de extreem hoge
kosten. Het zou een adviesorganisatie als Centernovem niet misstaan
om alsnog een objektief advies uit te brengen tbv het investeren in
aardwarmtesystemen in combinatie met het capaciteitstarief.
Het is duidelijk dat dit advies duidelijk anders zal moeten zijn indien
objektief naar kosten wordt gekeken.
Het gaat tenslotte niet om het aantal kwh je per jaar bespaart maar
om de besparing op de energiekosten waarmee je een gedeelte van de
installatie wilt financieren.

Van besparing is geen sprake, met deze 936 euro per jaar zijn de meerkosten van een aardwarmte systeem inclusief afschrijving en hypotheekrente ca. 1580 euro per jaar. (Zie berekening beneden)

Ik overweeg samen met een aantal andere gedupeerden een informatie website te gaan oprichten om nieuwe gebruikers te waarschuwen voor deze valkuil en te waarschuwen voor de vele misinformatie bij investeren in aardwarmte systemen. Dit overheids beleid is onjuist tav duurzaam investeren, je bent feitelijk opgelicht door mooie verkoop praat en
misinformatie van de overheid.

Mede door mijn achtergrond als technici met een liefde voor het vak warmteleer
en energietechniek heb ik bij de nieuwbouw van een woning voor aardwarmte gekozen. Ik wil hierbij refereren aan een onderzoek.

http://www.senternovem.nl/mmfiles/Facts ... 283819.pdf


Ik ben het zonder meer eens met de constatering van de besparing en kosten. Door het capaciteitstarief verdwijnt de besparing geheel en heb je feitelijk een desinvestering gedaan.

De 461 euro aan besparing volgens Centernovem is de helft van het verschil in kosten van de 40 en 25A aansluiting. Dus netto ben je met een aardwarmtesysteem 936-461=475 euro
duurder uit dan dat je op gas en CO2 vervuilend bezig bent.


Het idee was om daar duurzaam en verantwoord bezig te zijn.

Door de nieuwe capaciteits belasting kom je op een nog hogere energierekening dan op gas. Dit is eenvoudig aantoonbaar.


Er is 17000 euro in een aardwarmte systeem geinvesteerd in de hoop er na 20 jaar een gedeelte door een verlaging van energie kosten (ca. 500 euro besparing per jaar ) mee te besparen.

Die 500 euro per jaar gaat al geheel op aan rentelast en afschrijving dus het is duidelijk dat geen enkel aardwarmte systeem in Nederland ooit terug te verdienen valt wanneer de gemiddelde woning op aardwarmte nu 936 euro meer aan capaciteitstarief moet betalen.



Hierbij een rekenvoorbeeld:

Een warmtepomp kost ca. 8000 euro en gaat gemiddeld 15 jaar mee.

8000/15=533 euro afschrijving warmtepomp

Een CV gaat gemiddeld 10 jaar mee

2500/10=250 euro afschrijving cv

Hypotheek last is bij 5 % en 50% belastingsteruggave tov CV installatie van 2500 euro bedraagt
(17000-2500)*0.025=362 euro

Dit is totaal 533-250+362=645 euro per jaar meerkosten dan op gas.

Bij deze 645 euro komt de 936 euro door het capaciteitstarief waarbij de totale meerkosten voor een aardwarmtesysteem
daardoor op 1581 euro.

Door de hogere energiebelasting in 2009
is de netto besparing van de warmtepomp
hoogstens 400 euro.

Netto kost een aardwarmte systeem
in 2009 dus 1581-400= ca. 1180 per jaar.
Natuurlijk kun je jezelf rijk rekenen
maar dit is een objektieve berekening
en de kosten die ik zelf zal moeten
betalen.

Wie wil er voor 1180 euro per jaar nog
investeren in een warmtepomp?

Hierbij is de afschrijving van bron en extra vloerverwarming nog niet in meegerekend.

Ik moedig U aan deze berekening door een expert te laten controleren om tot een zelfde conclusie te komen.
Besparing is er niet meer, dit valt weg door het capaciteits tarief.
We kunnen hier gemakkelijk 5000 euro subsidie aan toevoegen met als uiteindelijke resultaat dat de som iets minder negatief wordt maar nog steeds zwaar negatief. Het is dus gewoon op zijn simpelst gezegd dwijlen met de kraan open. Met die 5000 euro subsidie voor een
10 kwh pomp sinds september 2008, kun je het aardwarmte systeem dus ca. 4.5 jaar break even laten draaien alvorens je ieder jaar 1180 euro aan kosten hebt. Nog veel groter is de teleurstelling voor mensen die helemaal geen subsidie hebben ontvangen.

Een gemiddeld huis met een warmtepomp installatie vraagt ca. 3500 kwh dag en 3500 kwh nachtstroom. Wanneer je deze gegevens allemaal betrekt bij een analyse
dan is het voor Senternovum eigenlijk niet meer geloofwaardig wanneer aardwarmtesystemen nog zouden moeten worden geadviseerd onder het mom van energiebesparing want dat is er helemaal niet.

Het genoemde document wat op de senternovem internet site staat zou per 2009 nav het capaciteitstarief op zuiver wetenschappelijke gronden misleidend kunnen worden genoemd.


In de nieuwsgroepen op internet over dit onderwerp kunt U lezen dat er massaal wordt gewaarschuwd voor de nadelen
van het aardwarmtesysteem nav het capaciteitstarief.

In omringende landen zoals Duitsland, is er een speciaal laag tarief voor de warmtepomp. In Nederland wordt je gestraft. Het is onbegrijpelijk dat een grote groep milieubewuste energie
gebruikers zo hard wordt afgestraft.

Ik heb inmiddels contact gehad met een installateur die aangeeft dat het niet verantwoord is om naar 3x25 te gaan. Als reden worden genoemd het veelvuldig kans op uitvallen met kans op blijvende beschadiging van apparatuur.


Hoe is het mogelijk dat enerzijds een warmtepomp wordt gestimuleerd met subsidies en anderzijds onbetaalbaar
wordt gemaakt. Hoe kon het toch zo mis gaan met het duurzaam energiebeleid?

Dit geeft een compleet wantrouwen ten opzichte van de politiek en zal zeker een remmend effect hebben op investeringen in
aardwarmte en andere duurzame systemen. Dit zal bovendien grote gevolgen hebben voor de leveranciers van aardwarmtesystemen.

En juist in deze periode van economische neergang zou er moeten worden geinvesteerd in duurzame energie, het parade beleid van president Obama in Amerika.

Het lijkt me dan ook zinvol om het investeringsbeleid tav duurzame aardwarmte energie in Nederland zo wijd mogelijk kenbaar te maken om te benadrukken wat Nederland doet met zijn duurzame investeerders in energie.
Het capaciteitstarief raakt 90% van de huis warmtepompbezitter voor ca. 936 euro per jaar.


Hieronder enkele links, voor de rest zijn natuurlijk tros radar en de internet nieuwsgroepen vol van aantoonbare
wantrouwen die er ontstaan is door het capaciteitstarief.

Er staat de laatste tijd veel meer op internet over het capaciteitstarief
dan over de subsidie in de nieuwsgroepen over aardwarmte.

http://www.ynergy.nl/tab4/3x35A.html

http://www.polderpv.nl/nieuws_DE20.htm

http://www.pietvanoostrum.com/energie/capaciteitstarief

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=66554

jantje747
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2009 20:06

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door jantje747 »

Ook wij zijn gedupeerd vorig jaar nieuw huis gebouwd veel geinvesteerd in duurzame warmtepomp 15000 euro. We dachten dat we misschien nog subsidie zouden krijgen, maar die geldt niet voor nieuwbouwhuizen. Vanwege de warmtepomp hebben we geen gasaansluiting en doen we alles electrisch. De normale dingen, inductiekoken, verwarmen (warmtepomp) wasmachine/droger etc. Vanwege de handicap van mijn vrouw hebben we ook nog andere energie(slurpers) zoals een traplift, electrisch bedienbaar keukenblad, statafel etc. Dus we hebben een hoge aansluitwaarde nodig 3x40Amp. De energiebedrijven verdienen dus aan ons (warmtepomphouders) al extra veel aan onze energieverbruik, dat ze daarnaast nog eens extra willen vangen door het zgn capaciteitstarief is voor mij onbegrijpelijk. 600 euro/jaar extra. Gek dat dit zonder weerstand door de regering is gerold. Zien ze niet in dat dit haaks staat op de wens van stimulering duurzame energie. Hopelijk kan radar nogmaals eens aandacht schenken aan deze ongein. Ik denk nl dat heel veel gezinnen niet weten dat ze bij de jaarafrekening de hoofdprijs gaan betalen. Hou dit forum aktueel!

ruud5555
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2006 20:53

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door ruud5555 »

Ik heb mijn brief van Stedin binnen. Ik heb een 3 x 35Amp aansluiting, maar volgens de brief zou dat naar een 3 x 25Amp aansluiting kunnen. Wel even door een installatie bureau doorlaten rekenen.
Dus even gebeld en gevraagd hoe ze dat gaan doen. Er wordt 7*24 uur over de 3 zekeringen gemeten en dan gekeken naar de piekbelasting.
Kosten? 490 eurootje, Dit is wel incl BTW. Toch een flinke prijs, vooral als ik die 3 x 35Amp aansluiting moet houden

W.K.Postma
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2009 19:35

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door W.K.Postma »

Hallo lezers,

Wij werken al voor het 4e jaar met een 12 kW warmtepomp, een kleine koelcel, inductie kookplaat, een airco enz enz.
Wij hebben 2 groepen van 20 amp. ieder weer onderverdeeld en 6 van 16 amp. Ons verbruik is 6700 kw. hoogtarief en 8300 kW laagtarief.
De warmtepomp staat nl. 's nachts op 21 graden en overdag op 20 graden afgesteld en ook de wasmachines draaien veel 's nachts.
Onze hoofdzekering is 3 x 25 amp. Ons capacititstarief gaat dus terug van ongeveer 600- euro naar ongeveer 125 euro.
Door elk jaar gebruik te maken van een andere leverancier met een aktie tarief konden wij 2007 nog verwarmen voor 850.- euro.
De pomp gebruikt ongeveer 5000 kW. en de energie belasting is veel lager boven 10000 kW.
Wij hebben nu een leverancier gevonden onder de naam energiedirect die garandeerd altijd de goedkoopste te zijn ook in de opvolgende jaren. Tot nu toe geen problemen gehad, alles staat nooit gelijk aan.
W. K. Postma

H Smulders
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2007 15:35

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door H Smulders »

M.B.t. het capaciteitstarief het volgende .We hebben zwaar geinvesteerd in aardwarmte.Omdat de pomp een hoog vermogen vraagt en daardoor op 3x 40 amp is afgezekerd worden we exstra belast , kosten € 1,77 per/dag x 365 dagen= € 771,40 per/Jaar incl BTW
Dit is ongeloofwaardig,en ik vraag de minister of het wel de bedoeling is dat we enegiebewust worden.Indien de keuze opnieuw zou moeten maken deed ik het niet meer,en alles wat met milieu te maken heeft is geld klopperij verschrikkelijk vind ik dit

noteb
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2009 19:53

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door noteb »

Ik vindt dat verhaal over de stadsverwarming onzin. Je hebt daat absoluut geen installatie nadig van 3 x 35 A. Ik woon zelf al bijna 30 jaar in een huis met stadsverwarming, de eerste 10 jaar met een aansluiting van 1 x 35 dit is en was ruim voldoende. Na 10 jaar ben ik gaan verbouwen en heb 3 x 25 A genomen. Nog nooit problemen gehad. Er is nog nooit een hoffdzekering sprongen en de apparaten draaien bij mij op zaterdag en zondag toch echt allemaal egelijk (lees W.A., droger vaatwasser oven en kookplaat. Als je de huisinstallatie goed uitsplitst is er niks aan de hand en kan je gewoon 3 x 25 nemen.

warmtepomp_kenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:28

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door warmtepomp_kenner »

Wij hebben een 8kw warmtepomp van www.tb-ferwert.nl en verbruiken 4000kwh met de warmtepomp. Wij hebben een 3x25A aansluiting en de zekeringen zijn er nog nooit uit gesprongen.

jerrryPieters
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2010 11:56

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door jerrryPieters »

Aan allen die zich druk maken over het capaciteits tarief.

Ik lees hier veel over zwaar afgezekerde installaties, 3x35 en zelfs 3x40 ampere.
Ik heb het gevoel dat dit stamt uit de tijd dat de hoofdzekering er niet toe deed.
Een wamtepomp die 3x40 ampere nodig heeft? dat is een 27 kilowatt opgenomen vermogen?
Een traplift die veel stroom vreet? Thysen Krupp geeft 85 watt op!
Natuurlijk kan er best veel stroom gevraagd worden maar dit klinkt alsof alle maximale verbruiken opgeteld zijn en dat daarvoor de vermogens berekend worden.
De beste oplossing is het verdelen van verbruikers over de drie fasen. Per fase de vermogens bij elkaar optellen en dan afzekeren op 60% van het totaal. Een apparaat kan een hoge aanloopstroom hebben maar zekeringen kunnen daarmee overweg.
Veel van deze vragen komen voort uit onbekendheid met de materie, kom je er zelf niet uit ga dan naar een installateur op de hoek, zij kunnen dit ook zonder een meting voor je berekenen.
Ook een drie dagen meting met schrijvende meting is voor mij nogal overdreven,
Een dergelijke meting doe je normaal gesproken in bedrijfsinstallaties niet in een woning.


Jerry Pieters

Gesloten