LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Capaciteitstarief

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Radar »

Minister Van der Hoeven beloofde dat er geen enkele consument erop achteruit zou gaan bij de invoering van het capaciteitstarief. Dit zijn de transportkosten die u betaalt voor uw energie. Maar houdt zij zich aan haar woord?

Uitzending: maandag 20.30 uur, TROS, Nederland 1
Herhaling: woensdag 15.25 uur, TROS, Nederland 1
Laatst gewijzigd door Radar op 15 dec 2008 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

powerpackamsterdam
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2008 13:38

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door powerpackamsterdam »

Hallo, mijn naam is willem hielkema en ik woon op Yburg te amsterdam. Deze wijk ligt bij amsterdam , bestaat pas een aantal jaren en heeft geen gasnet. Voor verwarming heb ik destijds gekozen voor een warmtepomp, deze werkt op electra en heeft een 3fase 16A voeding nodig voornamelijk om piekspanning te kunnen verwerken.
Om te koken hebben we gekozen voor inductie, de meest energievriendelijke manier van koken maar wel hoge gebruiks amperages.
Om Met de piekbelastingen om te kunnen gaan hebben we een installatie ontworpen vioor 3x50 A. Deze installatie is beduidend duurder dan een 3x25A installatie. Nu is het vast recht voor 3x35A en 3x50A gelijk en te betalen ook al door dat het tarief nu gebaseerd is op >de verbruiker/vervuiler betaald<
Mensen zoals ik , die allerlei energiebesparend maatregelen hebben getroffen en aldus weinig stroom afnemen maar wel hoge piekspanning moeten kunnen afnemen worden nu geconfronteerd met idiote bedragen, zo,n 800,-E per jaar extra te betalen > Zoveel geld betalen we nu niet eens voor de totale energierekening!
Op dit moment hebben wij ons stroomverbruik keurig verdeelt middels dubbeltarief en hebben wij geen enkel probleem met gelijktijdig gebruiken van apparaten.
Maar door het verplicht moeten koken op elektra is de 3x25A wel al heel gauw "VOL" . Hetgeen voor een modern huishouden en in het byzonder zij die energiebesparende apparaten, bv warmtepomp , warmtepompboiler of ook wasdroger op warmtepompprincipe die op elektra werken bijna zoiets is als terug naar voor de oorlog bij wijze van spreken.
Veel huihoudelijke apparaten als espresso-machine, stofzuiger , oven, verbruiken tijdelijk veel stroom en kunnen aldus niet meer samen gebruikt worden, in de praktijk betekend dit dat er onveilige situatie gaan ontstaan en dat hoofdzekeringen gaan doorslaan.
Daarnaast is het ook belangrijk dat apparaten die terugleveren zoals zonnecollectoren en wat in de nabije toekomst veel vaker gaat gebeuren, windmolens, ook meer stroom gaan produceren dan de 25A op piekmomenten. Investeren in deze millieuvriendelijke oplossingen worden daarbij financieel zwaar getroffen.
Conclusie> Hier blijkt weer uit hoe onbetrouwbaar een overheid is ,die weliswaar verplicht dat de kosten voor de consument niet hoger mogen uitkomen . Maar hierbij wordt blijkbaar uitgegaan van een gemiddelde en met een gemiddelde kan het individu per definitie niets. Dat zou ook een overheid moeten zien. De overheid hanteerd overal tegenwoordig >verbruiker/vervuiler betaald < maar hier opeens niet, welke ook niet stimulerend werkt naar energieverbruiker.
Mensen die weliswaar hoge piekspanning moeten kunnen gebruiken maar verder juist niet veel verbruiken worden ernstig de dupe en zullen hun installatie verlichten met gevaarlijke en onwenselijke situaties van dien.
Nieuwe huisbezitters zullen wel uitkijken om zaken als warmtepompen aan te schaffen want de vastrechtprijzen zijn veel te duur.
Continuon , nu Liander, stuurde mij een brief dat de overheid heeft bepaald dat een capaciteitstarief is ingesteld. Het blijkt dat juist zij hier op hebben aangedrongen. Het verlichten van een aansluiting is weliswaar mogelijk maar kost 50,-E ex BTW.!
Aan deze voor mij onwenselijke situatie verdient dus Liander en de overheid, terwijl het mij indertijd veel geld heeft gekost om mijn installatie optimaal te maken en nu weer om deze aan 3x25A aan te passen want het 3x50A tarief is 800,-E duurder dan het 3x25A tarief en dat is onhaalbaar in een reele huishoudbegroting.
3x35A zou al een hoop schelen en voor ons een hoop comfort opleveren maar 3x35A kost ook al 500,-E meer dan 3x25A En dat zijn bedragen waarbij alle energievriendelijke apparaten hun financiele vriendelijkheid verliezen!
Ik denk ook dat huishoudens zoals wij niet gestraft dienen te worden omdat wij verantwoord met energie omgaan maar wel piekspanning nodig hebben en verplicht zijn electries te koken.

Mocht het wenselijk zijn wil ik wel eea toelichten cq komen vertellen.
Zowel ik als mijn buurman Michel Schopping die ook een zelfde configuratie heeft waren erg boos toen we dit voornemen vernomen, heel erg boos. Niet iets om trots te zijn op onze nederlandse politiek, we hebben het idee dat dit ons even door de strot wordt geduwd!

gr willem hielkema
0612938605

Sailors
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2008 12:10

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Sailors »

Als de overheid een plan bedenkt dan moet de burger al huiveren of dit allemaal goed gaat. Vaak wordt alleen de positieve kant belicht door de overheid en de negatieve kant wordt niet belicht of men weet dit helemaal niet.

Energie had NOOIT uit overheidshanden gegeven moeten worden want commerciele bedrijven lusten er wel pap van. Ze verdienen onganse sommen geld aan de verkoop van energie en dan hebben we het nog niet eens over de transportkosten. En wat dacht u van de onwijs hoge belasting op energie.

Er zijn genoeg voorbeelden hoe het rijk een vinger geeft en een hele hand gelijk terug neemt. PV panelenbijvoorbeeld Koop ze en je hebt een klein beetje subsidie maar de waarde van de PV panelen wordt bij de waarde van je huis opgeteld. DE WOZ taxatie komt en je betaald je hele leven meer WOZ belasting. Kijk zo krijgt de overheid de paar kruimels subsidie terug en een hele moot extra in de loop der jaren.

bwieren
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 dec 2008 21:11

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door bwieren »

De overheid hanteert overal tegenwoordig >verbruiker/vervuiler betaald < maar hier opeens niet.....
De nieuwe opbouw van het transport tarief is juist wel gebaseerd op de verbruiker betaalt. Het netwerk is gebaseerd op de benodigde maximale capaciteit ongeacht of je dit ook altijd gebruikt. Het variabele transporttarief is geen goede maatstaf voor de kosten van het net, de capaciteit van de aansluiting wel.

J.J.Steenbergen
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2008 11:08

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door J.J.Steenbergen »

een jaar geleden heb ik gelijktijdig met verplaatsen van de meterkast de aansluitwaarde laten vergroten naar 3 x 35 A. Volgens het netbedrijf (Continuon) kostte dat weinig meer en de kabel lag er toch al. Het betekende alleen het plaatsen van een paar grotere zekeringen. Reden was een grote verbouwing en plannen om een warmtepomp te installeren. De warmtepomp staat er nog niet, wel is de hele installatie er op voorbereid (vloerverwarming, e-installatie, toevoerleidng naar buitenterrein voor grondwaterleidingen etc)
Inmiddels heeft Senter Novem een subsidieregeling van EZ waarin voor een warmtepomp max. ong 5000 E subsidie wordt gegeven. Voor zo'n warmtepomp heb je een zekering nog van 3 x 20 A. (nagetrokken bij een paar leveranciers). Deze waarde is vooral nodig bij inschakelstroom en bij eventuele bijverwarming wanneer de warmtepomp onvoldoende levert, slechts zeer beperkt dus. Samen met andere verbruikers (koken/oven/wasmachine etc.) is de benodigde aansluitwaarde al gauw meer dan 3 x 25 A. De meerkosten van een aansluiting van 3 x25 naar 3 x 35 betreffen ca 500 E per jaar. Het argument dat dit een zwaardere aanleg vereist is meestal niet waar omdat bij deze eerste verhoging van de waarde (van 3 x 25 naar 3 x 35) de aanwezige kabel groot genoeg is.
Conclusie is dat de subsidie over 10 jaar uitgesmeerd volledig opgaat in de meerkosten van de aansluitwaarde.
Ik heb besloten de aansluitwaarde te verlagen. Ik kan dus nu voor 50 Euro ex BTW mijn aansluiting weer laten verlagen, terwijl ik op basis van info van het netbedrijf dit alvast had laten vergroten. Inmiddels had ik mijn secundaire installatie daarop aangepast (grotere zekeringautomaten, 400 V 32 A contactdozen etc.) Ook die kosten zijn dus weggegooid geld.
Mijns inziens is de economische rentabiliteit van een warmtepomp die in de buurt kwam door de subsidieregeling (duurzame warmte voor bestaande woningen) hiermee negaqtief geworden. Ik heb in ieder geval mede gezien de korte beslistijd besloten hiervan voorlopig af te zien.
Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor een tweede apparaat waar subsidie voor wordt gegeven, de micro-warmtekrachtkoppeling. Ook hiermee is het waarschijnlijk dat de thuiscentrale een grotere capaciteit vraagt omdat bij uitval back up aanwezig moet zijn. Vergoeding door het e-bedrijf voor teruggeleverde energie zal relatief laag zijn. Ik heb dit laatste geval niet doorgerekend, dus dit weet ik niet zeker.

Mijn conclusie is dat de eerste stap van 3 x 25 naar 3 x35 aansluitwaarde gepaard gaat met onevenredig veel hogere kosten (de 500 E per jaar). Dit staat niet in verhouding met de werkelijke meerkosten en ontkracht het energiebesparingsbeleid dmv subsidies.

nalk
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2007 13:39

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door nalk »

Zolang de energiemaatschappijen nog ettelijke miljoenen kunnen sponseren en miljoenen uitgeven aan reclame, worden de consumenten bestolen.
Hoort energie niet van ons allen te zijn? Waarom hebben wij toegestaan dat de overheid dit de consument heeft aangedaan, en dat alles onder de valse voorwendselen van marktwerking, want dit is goed voor u als consument!
Wanneer wordt hier een einde aangemaakt.
Wij bezuinigen ons wezenloos, als ik dit vergelijk met 6 jaar geleden, helft minder verbruik maar 4 keer zoveel meer betalen.
Wat eigenlijk ook wel logisch is, hoe meer wij bezuinigen hoe duurder het zal worden, immers de winst voor de aandeel houders moet wel op pijl blijven, dit is de wet op vraag en aanbod.
We moeten dus veel meer gaan verbruiken, dit zal het goedkoper maken


Nic

Olaf van Berlo
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2008 21:15

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Olaf van Berlo »

V.d. Hoeven weet helemaal niet waar ze het over heeft maar dat wisten we al. Ik woon in een appartement met 8 bewoners waarvan de 2 op de begane grond geen gebruik van een lift maken !! Zij zegt dat het dan niet zo duur is gedeeld door de VVE 8 dus !! Ook hebben wij stadsverwarming dus tel maar uit je winst. Het is onderhand om misselijk van te worden Leve de aandeelhouders !!!
Olaf van Berlo

Buitenmolen
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2007 21:26

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Buitenmolen »

Hallo,

Wat is dit nou voor onzin..een capaciteitstarief. Weer een nieuw energiebelasting(transport) komen er komende jaar nog meer nieuwe belastingverzinsels. Den Haag pas maar op . Niemand kan al sowieso niet betalen en de rek is al lang uit. Straks wordt Europa 2e Griekenland.met ongekende nieuwe belastingen en wel in anno 2008. Hoeveel belastingen betaalden wij in het jaar 1700 of 1800 of in 1900. Laatse 10 jaar is alles tienvoudige verhoogd belastingtarievene en prijsstijgingen en hoe ziet 2050 eruit Bestaat wereld nog ?

Dus hou Den Haag nou eens op met steeds nieuwe belastingen en alles moet omlaag gaan.

Dus weg met capaciteit-tarief . Gr Jansen

joopcady
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 nov 2008 13:32

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door joopcady »

Volgens mij is het "Niet meer dan...." principe nog steeds geldig. Dus stadsverwarming mag niet duurder zijn dan de conventionele verwarmingssystemen met bijvoorbeeld een (HR) cv ketel. Om gebruikers van stadsverwarming nu op te zadelen met hogere netkosten is dus in strijd met dat principe.
Temeer daar landelijke al grote twijfels bestaan over de rechtvaardigheid van de nu door stadsverwarmingbedrijven gehanteerde tarieven. Met name het doorberekenen in de tarieven van de ontwikkelingen op rendementsgebied van CV ketels laat sterk te wensen over. Nu hebben we dus weer een nieuwe truc om de verliezen van het stadsverwarmingssysteem te drukken......

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Shine »

EnergieNed, Overheid,.........ach het is een pot nat aan het worden.
De tweede kamer heeft dit capaciteitstarief zonder verstand van zaken al goedgekeurd. Hopenlijk heeft de 1ste kamer meer hersencellen en ziet in dat dit capaciteits tarief zoals men het nu wil doordrukken verre van reeel en eerlijk is.

Loopt op dit moment nog het onderzoek dat de wij burgers de afgelopen jaren al teveel hebben betaald aan de netbeheerders, is het toch niet te geloven dat we zodner pardon wéér opgezadeld worden met een teveel betalen aan deze kluit.
Iemand die energie en millieu bewust is (alternatieve warmte/energiebronnen) heeft aangelegd mag als beloning zich blauw gaan betalen voor iets wat íe helemaal niet afneemt.
Flat/appartement bewoners, of wat te denken van ouderen die in een aanleunwoning o.i.d wonen waar gas niet is toegestaan en waar een lift zit worden giga op kosten gejaagd. Betalen voor iets waar feitelijk helemaal geen gebruik van gemaakt wordt. In iedergeval niet piekerig zoals de netbeheerder, energiened én de overheid presenteren.

Verdomme, dit is toch pure oplichting. Witte boorden criminaliteit.
Oh wat ben ik des duivels!!!!!!!!!!!!!!

Galileo
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2008 09:49

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Galileo »

Het is triest dat milieu in ons land vooral met de mond beleden wordt maar niet met daden.
Heb je al op persoonlijke titel hoge meerkosten genomen voor een warmtepomp installatie wordt je vervolgens geconfronteerd met extreem hoge extra kosten, een 3x25A aansluiting is 250,-/jaar en 3x40A aansluiting is 750,-/aar (Essent netwerk).
Hoe anders zijn onze duitse buren toch georganiseerd. Daar krijg je een aparte meter voor de warmtepomp een de stroom die geleverd wordt hiervoor is goedkoper dan de normale stroom. Bij wet geregeld!

Daarnaast gaat dit capaciteitstarief voorbij aan het op een kwalitatief goede manier zekeren van je totale huisinstallatie. Indien separate garage ook voorzien is van krachtstroom wil je een hogere huiszekeringswaarde om de garage netjes te kunnen scheiden van het huis waarin de krachtaansluiting voor de warmtepomp is. Selectiviteit heet dit in installatietermen. Bij een 3x25A is dit niet goed mogelijk, wel bij 3x40A.

Essent heeft mij bevestigd dat men voor de tarieven vaststelling uitgegaan is van de de maximaal mogelijk te leveren stroom en niet van, wat billijk zou zijn, van de gemiddelde waarde per zekeringwaarde van huisaansluitingen. Zo wordt je snel rijk als monopolist.

Triest, triest.

Sailors
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2008 12:10

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Sailors »

Per definitie zitten de slimste liedens niet in de politiek maar in het bedrijfsleven. Er wordt wat afgelobbied in Den Haag en Brussel door slimme lui met een rappe tong. De politiek laat zich met gemak zand in de ogen strooien omdat het hun totaal aan kennis ontbreekt.
Abtenaren die maar wat doen omdat de echte kennis ontbreekt en de schade betaald de belastingbetaler.
Je kunt beetpakken wat je wilt, als de politiek dit beslist heeft werkt het gewoon heel slecht. Het stopt echt niet het gaat gewoon door. Vogelaar is door onkunde er uit gegooid maar er kunnen eigenlijk best nog wel meer ministers en staatssectretarussen uit omdat ze net zo slecht presteren. Inderdaad in de BRD is het allemaal anders met energie geregeld maar ook daar heeft de politiek steken laten vallen waar de grote energie concerns bakken met geld aan verdienen. De energieconcerns hoeven daar de uitstoot van CO2 niet te betalen maar ze rekenen dit wel door aan de consument. Dus gratis miljarden verdiend en de politiek treed niet op. In het noorden van Duitsland staan honderden en honderden grote windmolens, ze verschanden de Oostzee -Noordzeekust en het waddengebied. Molens genoeg maar de infrastructuur onder de grond was niet met subsidies betrooid dus daar werd door de windmolen plaatser niets aan gedaan. GEVOLG vele windmolens kunnen hun energie niet eens kwijt en draaien dus voor de kat zijn viool. Ja politicy kommer en kwel. ze verdienen eigenlijk nog te veel.

Deng
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2008 14:40

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Deng »

Ach M. Van der H is haar nieuwe baan aan het regelen.

Commisaris zakkenvuller bij de electroboy's.

Zoals altijd zijn waarden en normen voor het klootjesvolk.
Nee de consument gaat er niet op achteruit. een leugen!

Wordt ons net veiliger nee: een lichtere zekering betekent dat de hoofdzekering sneller doorbrand>> nutsbedrijf bellen voor nieuwe (ze zitten achter het zegel) kassa!
Mensen gaan knoeien om toch gewoon door te kunnen gaan.

Nieuwbouwhuizen worden afgeknepen. in de toekomst zijn verzwaringen duur.
In veel huizen, oude boerderijtjes, oude bedrijfspanden enz liggen uitgebreide electrische installaties, goed afgezekerd en moeielijk (duur dus) te veranderen.

Er zijn hobbyisten die voor hun hobby een veilige zware electrische installatie hebben, geen losse verlengsnoeren met een stopcontact, ze gebruiken de extra kracht misschien 1x per maand. En moeten nu gaan betalen of ze een bedrijf zijn.
Voor die extra aansluiting hebben ze al betaald.

Er zijn stichtingen die oude installaties beheren, restaureren, onderhouden, en een paar keer per jaar laten draaien. Leuk een extra rekening van 1500 euro. Voor de krachtstroomaansluiting.

Maar mag ik drie simpele vergelijkingen maken.
1 Komende zomer hoort u de ijscoman. Af en toe koopt u een ijsje bij hem. Plotseling gaat de bel en de ijscoman staat voor uw neus. Alstublieft hier is de jaarlijkserekening voor capaciteitstarief / transportkosten. Van het ijs wat ik met mijn ventwagen door de wijk breng.
2 Mijn opa had een kolenhandel. Alle kosten zaten in de kiloprijs verwerkt. De klanten kregen geen rekening naar de breedte van de gang of grote van hun kolen opslag.
3 Albert H berekent toch ook geen koste voor de grote van uw eigen draagtas, capaciteit van u fietstas, bakfiets of auto.

De hele rekening van capaciteitstarief / transportkosten hoort niet bij de consument terecht te komen maar bij de leveranciers.
Zij zijn ook groot genoeg om scherpe prijzen af te dwingen. Wat willen wij, onze politici denken alleen maar aan zich zelf! Ik vind u te duur ik ga mijn eigen kabeltrekken naar de centrale.
Dominique van der Borgh

krijn.witte
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2008 19:28

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door krijn.witte »

Hier een reaktie op dit tarief
Wij zij een stichting die een zembad beheren let wel een buitenbad.
Wij houden dit bad open met een aantal vrijwilligers en een subsidie van de gemeente en proberen zo zuinig mogelijk met energie om te springen.
Door deze maatregel gaan wij ruim 1600 euro meer betalen daarwij een aansluiting hebben voor motoren en pompen en de kachel van 80A dit betekend voor ons een meer prijs van van ruim 10 euro per dag ,want wij zijn uiteraard maar een klein 5 maanden open. (150 dagen)
Daar wij in de zomer meer dagen hebben dat er geen of weinig bezoekers komen van wegen het mindere weer zien wij ons genoodzaakt de toegangs prijs te verhogen want ook de andere kosten stijgen.
Is dit de bedoeling van deze regering ook deze projecten om zeep te helpen dus geen zwemles meer in ons waterland. Landsmeer

eekman
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2008 19:40

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door eekman »

Vanmorgen hoorde ik mevr. v.d. Hoeven zeggen op de radio dat ze zich zorgen maakt over de MKB-ers omdat deze groep zo moeilijk een lening van de banken loskrijgt. Ja, dat is ook erg, maar maakt ze zich ook zorgen om mijn portemonnaie.\Dus dit is een bericht aan Mevrouw v.d. Hoeven.
Ik woon niet in een appartement met een lift maar heb een huis met een warmtepomp. En hoorde gisteren dat er vanaf 2009 gemeten wordt naar de waarde van de aansluiting .Omdat je als huishouden (2 personen van 65+ wel eens met piekbelasting te maken zou kunnen krijgen. Ja, ik denk ook met dalbelasting. En vanwege het feit dat weleens een " piek"' zou kunnen hebben, gaan wij ongeveer 800,-- per jaar meer betalen, omdat we nu ineens in de schaal van zakelijk verbruik vallen. Hoe kan het nog gekker. Weet mevrouw v.d. Hoeven wel hoeveel 800,00 is. Dit is excessief hoog. En in feite zo onaanvaardbaar. Er wordt ons voorgehouden dat we zuinig moeten zijn met energiebronnen, en dan doe je dat door zo'n huis te kopen met een warmtepomp, krijg je gewoon een ordinaire straf . Kunnen gewone huishoudens hier niet van vrijgesteld worden. Dit is toch gemakkelijk te controleren, Of zijn wij dan toch de partij waar nog wat valt te plukken door ze gemakshalve dan maar zakelijk in te delen.
Ik had een redelijk hoge pet op van mevr. v.d. Hoeven, maar het is allemaal hetzelfde. Totaal onbetrouwbaar. Hoe kunt u als regering nog volhouden dat wij er volgend jaar iets op vooruitgaan. Laat dit soort onzinnige woorden maar beter achterwege. Want mer deze maatrgel klopt dat allang niet meer.
Nog een irritatie, die ik maar gelijk spui. Uw collega's hebben het ook steeds over de pensioen waar volgend jaar geen indexatie op wordt toegepast. Ik heb wel pesioen,maar zoals zovelen met mij is dat tot mijn dood iedere maand hetzelfde, dus dat wordt steeds minder.
Boze kijker van Tros Radar.

winke 453
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2008 12:33

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door winke 453 »

heeft de overheid zitten slapen tijdens het ontwerp van dit plan, dit jaar betaal ik alleen al € 50.00 meer per/maand sinds oktober 2008, waar is de grens, ik hoop deze nieuwe heffing niet door de 1e kaamer wordt goedgekeurd. en wat doet de SP om dit te voorkomen.

Diverdoatsie
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2008 12:51

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Diverdoatsie »

Ook ik ben getroffen door deze verkapte lastenverhoging gebracht als milieumaatregel. Ook ik heb geïnvesteerd in een warmtepomp met een investeringsbedrag totaal van €20.000,-En daarbij de gedachte dat ik goed bezig was (gebruik geen gas) en daarbij ook nog flink bezuinig 75% besparing. Ik had dus gehoopt dat ik deze investering binnen redelijke tijd weer had terug verdient. Maar wat scherst mijn verbazing dat onze geweldige Minister vd Hoeven weer iets had bedacht wat toch meer gevolgen heeft dan dat ze natuurlijk in haar achterkamertje had bedacht.
Ook ik heb 3 x 40 Amp zekeringen. En ga dan ook flink omhoog van €60 naar €900,- Hoezo lastenverlichting.
Hoe kan het zijn dat iemand die zo milieubewust bezig is gestraft wordt. Hoezo betrouwbare overheid.
Maar nu komt het mooiste. Met spiegelt voor dat er voorlichting komt en dat men een brief krijgt.
Dat geldt maar voor een beperkt deel van Nederland. Essent netwerk heeft in opdracht van deze onberouwbare overheid, per direct te stoppen met voorlichting hierover de netwerkaanpsaasing. ook is niet bekend wanneer het precies wordt ingevoerd. Waarschijnlijk zijn ze vergeten dat de 1e kamer hier nog over moet beslissen en ze deze niet willen beledigen zodat ze daar het wetsvoorstel afserveren.
Ook is er een coulance regeling voor mensen die bij hun netwerkbeheerder aangeven dat hun installatie terug kan naar minder Amp bijv 3 x 25. Dit zou €50,- excl BTW gaan kosten. Ook hiervan is Essent niet op de hoogte. Met zegt dat er eerst een goed gemotiveerde aanvraag door de verbruiker moet worden ingediend.
Nu is 3 x 40amp voor een wamtepomp wel (maar toen kon alles) wat veel en heb uitgerekend samen met mijn installateur dat ik wel ,met de kans op ongemak(uitval) terug kan naar 3 x 25 amp. Maar dat doe ik dan maar. Met dank aan onze betrouwbare overheid. Met 3 x 25 amp schijn jezelfs nog iets goedkoper uit te zijn
Kortom het kabinet en de kamer nemen weer eens een besluit waarvan ze de gevolgen niet overzien en zadelen de burgers, warmtepompleveranciers, installateurs, op met een hoop onduidelijkheid en onzekerheid en ongemak..dank hiervoor. Nu onze 1e kamerleden maar proberen te bewegen om niet in te stemmen of een clausule voor uitsluiting warmtepompen. Doe je best dus mede eigenaren tot 23 januari hebben we de tijd.
[email protected]

maryritsema
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2008 15:07

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door maryritsema »

Mijn naam is Mary Ritsema en ik ben niet boos, maar echt kwaad over wat van de Hoeven nu weer heeft bedacht.

Zo zout heb ik het nog nooit gegeten. Als milieufreak besloten we in 1998 25.000 gulden te investeren in een warmtepomp. Plus 5000 gulden in een warmtepompboiler, ruim 2000 gulden in het koken op inductie, om nog maar te zwijgen over ons gescheiden watersysteem (grijs water voor het toilet etc.)
Waarom? Verbeter de wereld en begin bij jezelf! Goeie instelling dachten we, maar volgens Minister van der Hoeven klopt dit niet. Zij heeft een straf bedacht voor mensen zoals wij, het capiciteitstarief. In plaats van dat ons initiatief, 40 procent energie besparen wordt beloond, wordt onze energierekening straks verdubbeld, omdat wij ineens grootverbruikers blijken te zijn. Het is werkelijk onbestaanbaar dat iemand dit bedenkt.
Mevrouw van der Hoeven, waarom legt u dit voorstel niet eens voor aan mijnheer Scheer van de SPD. Hij weet hoe je het milieu kunt verbeteren, 20 procent duurzame energie in Duitsland, daar steken wij nog flink bij af. Tros Radar heeft 15 december aandacht besteed aan dit onderwerp, doe er uw voordeel mee.
Nederland is een topper als het er op aankomst om verkeerde acties te ondernemen om het milieu te ondersteunen. Graag roep ik de Leden van de Eerste Kamer op, om de fout van de Tweede Kamer te herstellen. Geen capiciteitstarief voor particulieren. Je kan grootverbruikers ook zwaarder belasten door particulieren/cq bedrijven die extreem verbruik ten toon spreiden, zwaarder te belasten boven een bepaald verbruik, dus per kw of per kuub, dit lijkt mij een stuk rechtvaardiger en de daadwerkelijke vervuiler betaald.
Kijk ook naar het feit dat iemand , particulier/bedrijf/school etc met een warmtepomp vaak helemaal geen gas verbruikt, dus hoezo grootverbruiker.
Realiseer u Kabinet/Eerste en Tweede kamer, dat als u dit plan doorzet u zelf verantwoordelijk bent voor meer vervuiling. Ik zal namelijk nooit iemand meer een warmtepomp aanbevelen, al jaren stimuleer ik particulieren, bedrijven en zelfs mijn werkgever de Hanzehogeschool (we hebben net een prachtig gebouw met warmtepompen en warmteterugwinning) om bewust te kiezen voor de aarde. U dwingt iemand zoals wij zelfs om de warmtepomp te vervangen voor een gasketel (co2 uitstoot ter plekke, wij wonen in de ecologische zone en 40 procent meer energieverbruik). Wilt u dit echt??????????????
Nog een tip van mijn kant, verbiedt de verkoop van terraskachels, dit is pas een echte schande voor het milieu, de buitenlucht verwarmen, hoe bedenk je het.
Graag blijven wij verstoken van tips van uw kant als: misschien kunt overstappen op lagere amperes, we zijn nog niet levensmoe.

Mijn voorstel BESTOOK de leden van de Eerste Kamer met brieven en emails. Helpt dit niet dan lijkt het mij zinvol om te procederen op basis van de wet op gelijke behandeling .

gkvk
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 dec 2006 19:22

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door gkvk »

Zo , daar schrikken wij wel van, volgend jaar worden er bij ons huizen gebouwd met aardwarmte aansluiting en wij waren van plan om in Januari in te schrijven voor dit project.
Na veel dubben besloten om dit niet te doen en gezien de reacties op de website van het plan zijn wij de enige niet er staan tientallen reacties op van mensen die er ook vanaf zien.
Is toch te triest voor woorden , denk je dat je goed bezig bent en word je op deze smerige ondoordachte manier gepakt.
Wij balen enorm omdat we er echt naar uitzien, maar helaas

Diverdoatsie
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2008 12:51

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Diverdoatsie »

Wel doen.
Koop dat huis nu maar. Jullie pomp verbruikt vast niet meer dan 16 amp (zoals de meeste) bij het aanslaan. Informeer dit bij het project. Dus is 3 x 25 amp voldoende. je bespaart echt 75% aan energie. De pomp verbruikt bij gewoon verwarmen niet meer als een waterkoker. Toch een fijn idee dat je daar je hele huis mee verwarmt. Er verandert voor jullie niet veel. Behalve als ze volgend jaar de 25 amp aansluitingen ook zwaarder gaan belasten (onbetrouwbare overheid) en alleen de 16 amp op het normale tarief te laten. dat is afwachten. Maar ik zie hen er voor aan.
Maar we vergeten de appartementseigenaren met een lift en de wijkverwarming. ook die hebben hier mee te maken

Gesloten