LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassokosten

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
pengelen
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2008 23:08

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door pengelen »

...........
Laatst gewijzigd door pengelen op 13 nov 2008 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

[email protected]:


Er werd in de uitzending van vanavond met geen woord gerept over onterechte vorderingen. Met onterechte vorderingen bedoel ik vorderingen waar de vermeende schuldenaar dus echt niets aan kon doen. Die dus geheel buiten zijn toedoen zijn ontstaan.

Een voorbeeld is die firma die onder het mom van gratis produkten allerhande ongein naar je opstuurt, waarna je ineens lid bent geworden van een onderbroeken- of sokkenclub. Je moet zelf actie ondernemen om ervan af te komen.

Hoe zou u handelen? De boel netjes terugsturen met een briefje erbij, en bij een volgende zending weer, en dat keer op keer?

In het burgerlijk wetboek staat dat je, wat je ongevraagd krijgt toegezonden, gewoon mag houden. Klaar.

Nu vraag ik u: wat zou u doen als u de ontvanger was, wat zou u doen als u van die sokkenhandelaar de opdracht krijgt de openstaande schuld te innen?

Let wel, dit is een voorbeeld, dat is me jaren geleden overkomen, en ik had dus echt nergens iets besteld, later bleek dat iemand een grap met me had uitgehaald. Maar ik kreeg intussen wel steeds agressief opgestelde brieven van Intrum Justitia, en op het laatst werd ik tot een paar keer toe op onbeschofte manier telefonisch benaderd.

Let wel: ik schreef het al, aan de vordering lag geen opdracht van mij ten grondslag.

Vertel mij dan eens waarom IK moweite moet doen om dit allemaal ongedaan te maken, vertel me eens, waarom ik kosten moet maken om mezelf een rechtszaak te besparen.

Dit aspect wordt altijd vergeten, op de websites van de grote incassobureaus staat nergens vermeld dat een schuldenaar weleens simpelweg ten onrechte als wanbetaler wordt aangezien.

Zou u, als u schuldenaar was, 140 euro betalen, om er maar vanaf te zijn?

Er zou heel veel ellende voorkomen kunnen worden door eerst na te gaan of een vordering wel terecht is. Maar dat is doorgaans kennelijk teveel werk voor een incassobureau.

Graag commentaar.

kleintje1984
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2008 20:58

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door kleintje1984 »

Ik ben ook een incassomedewerker. Het feit is dat mensen iets kopen en dat je daar voor moet betalen. als je in de winkel staat kan je ook niet zeggen ik kom morgen wel betalen. De meeste kosten die je moet betalen is de rente over het bedrag. Daarbij wij krijgen de opdrachten van onze opdrachtgever. je moet ons zien als tussenpersonen en niet als de boeman. Het is echt niet de bedoeling om mensen naar de knoppen te helpen. Met ons valt echt te praten hoor.
Het klopt dat er niets is vast gelegt in de wet maar bij mij in het bedrijf eisen we niet van de achterlijke bedragen. Ik vind het jammer dat mensen zo reageren en niet eerst even normaal nadenken.

kleintje1984
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2008 20:58

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door kleintje1984 »

Ik wil hier graag een reactie op geven:
Bij mij in het bedrijf gaan wij in gesprek met de debiteur wat eraan de hand is. Daarna ga ik in gesprek met de opdrachtgever. Die moet mij dan een opdrachtbevstiging opsturen zodat ik die aan u kan laten zien. Als u die niet hebt getekend hebben wij geen poot om op te staan. En dus hoeft u ook niet te betalen.
Niet alle incassobureau's zijn botte lomperikken!

pengelen
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2008 23:08

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door pengelen »

.........
Laatst gewijzigd door pengelen op 13 nov 2008 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Kleintje1984, je reactie kwam terwijl je zelf op die van mij reageerde.

Gelukkig zijn er dan nog incassobureaus die eerst bij de debiteur verhaal gaan halen, en dit is precies waar het bij veel bureaus aan schort. Hier hamer ik eigenlijk al jaren op.

Maar het kost vaak teveel moeite en geld.


Een vordering van 2,90 kan op die manier makkelijk oplopen tot (in mijn geval) bijna 150 euro.


Aan jouw handelwijze kan een bureau als Intrum een puntje zuigen.
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 10 nov 2008 21:24, 2 keer totaal gewijzigd.

pengelen
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2008 23:08

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door pengelen »

.........
Laatst gewijzigd door pengelen op 13 nov 2008 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilg62
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2008 21:21

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door Wilg62 »

Helaas, zijn onze ervaringen met incassobureaus niet om erg vrolijk van te worden.
De goeie daar gelaten, zijn de meeste alleen maar bezig met teveel kosten innen en mensen het vuur aan de schenen leggen.
Natuurlijk is het zo dat als je iets afneemt het moet betalen, maar door onvoorziene omstandigheden kan het gebeuren dat een vordering blijft bestaan.

Als je dan met het bedrijf zelf een regeling wilt treffen maar zij reageren niet en geven de vordering daarna uit handen, dan zit je dus echt in de problemen.

Het incassobureau wil heel graag de vordering innen en gaat daar eerst zijn kosten overheen gooien. Dan kan er uiteindelijk een betalingsregeling worden getroffen maar ja, we gaan wel wettelijke rente eisen.
Als je vraagt om stopzetting voor het doorberekenen van de rente is dat geheel onmogelijk.

Beste medewerkers van de incassobureau's: mensen met schulden hebben dus al dikke problemen, help ze er dan niet verder in maar probeer een regeling te treffen zonder al die andere kosten erom heen.
Het zijn geen melkkoeien, sommige mensen zijn echt buiten hun schuld om in de problemen geraakt en zitten daarmee ook nog mee in hun maag.

Tommie67
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2008 21:01

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door Tommie67 »

Ik ben het eens met de redactie van Radar dat het vervelend is met een incassobureau te maken te krijgen. Er zijn altijd redenen die te laat betalen zouden kunnen rechtvaardigen. Er worden ook zeer veel drogredenen opgevoerd door debiteuren.
Ik vind het echter jammer dat een programma als Radar, dat ik toch hoog in het vaandel heb, op een dergelijk oppervlakkige manier omgaat met dit onderwerp en probeerd in te spelen op sentiment. De uitgenodigde "deskundigen" die lijnrecht tegenover elkaar staan helpen er ook niet aan mee een duidelijk beeld te vormen.
Ten eerste: Ja het is waar dat zeer veel incassobureau's teveel aan kosten in rekening brengen. Echter veel van die bureau's zijn aangesloten bij de NVI. Deze organisatie is opgericht met het doel de belangen te beschermen van enkele grote incassobureau's welke ook de oprichters zijn. Het keurmerk dat ze uitgeven tegen een hoge prijs en volledige inzage in (concurente)bedrijfsgegevens, dekt in het geheel niet het risico dat debiteuren de dupe worden van hun inhaligheid.
Het is zeer wel mogelijk om op een juiste manier incasso uit te voeren met het oog op de belangen van de opdrachtgever én de debiteur. Alhoewel het waar is dat "Voorwerk II" niet als wet geld, is deze regeling, door de vele uitspraken van rechters in de lijn van dit rapport, jurisprudentie geworden en daarmee een onderdeel van onze wetgeving. Het bewust "overtreden" van deze wetgeving door bekende en zogenoemd gecertificeerde incassobureau's, is laakbaar. En ik moedig iedereen aan om dat soort onterechte kosten niet te betalen.
Ten tweede echter: De dame van Sociale Raadslieden, de naam zegt het al 'sociaal' trekt het weer veel te ver door en doet alsof de debiteur zielig is. Ja er zijn zeer schrijnende gevallen van schulden en het is goed als deze mensen worden geholpen door bijvoorbeeld schuldhulpverlening. Maar er zijn veel meer debiteuren die het gewoon niets interesseerd dat ze rekeningen hebben openstaan en kopen liever een nieuw mobieltje of gaan op vakantie en steken hun kop in het zand. Dit zijn de mensen die misbruikmaken van het "manke" beeld dat door deze uitzending in het leven wordt geroepen. Deze mensen moeten op hun eigen verantwoordelijkheid gewezen worden. Die mensen moeten er zich van bewust zijn dat ongeveer 47 tot 50% van de faillissementen in Europa en ook in Nederland komt doordat debiteuren hun rekeningen niet of niet op tijd voldoen. Als je wat koopt moet je het betalen. En zeker niet later als het pijn gaat doen, je aan de aangegane verplichtingen onttrekken. In veel zo niet alle algemene voorwaarden worden rente en incassokosten al geregeld op voorhand. Bij het aangaan van een verplichting of koop kan men dus van te voren weten wat men verschuldigd is als men niet op tijd betaald en bij koop gaat men dus akkoord met die voorwaarden.
Kortom: als er niet op tijd wordt betaald zijn rente en incassokosten op zijn plaats. De hoogte daarvan moet echter worden bepaald door duidelijke regels, die er al zijn, en deze dienen juist te worden geïnterpreteerd. Deze dient vooralsnog overeen te komen met Voorwerk II.

glwtjuh
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 nov 2008 21:32

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door glwtjuh »

wat gebeurt er eigenlijk met dat geld wat ze exstra verdienen verdijnt dat niet in de kas van de staat?
eigenlijk zouden al dat geld moeten terug betalen aan de mensen waar ze veels te veel voor berekend hebben

pengelen
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2008 23:08

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door pengelen »

.........
Laatst gewijzigd door pengelen op 13 nov 2008 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

glwtjuh
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 nov 2008 21:32

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door glwtjuh »

hoho pengle niet iedreen komt zomaar voor schuld hulp verlening in aan merking hoor

sapphire
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2008 20:47

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door sapphire »

ik heb van mijn zorgverzekeraar op een achterstand van 2 cent nu 15 euro kosten gekregen...
ik vind het ronduit belachelijk dat dit gewoon maar kan.

en inderdaad,het duurt echt wel een tijd voor je de schuldhulp in kan en je word niet zomaar geaccepteerd.
Laatst gewijzigd door sapphire op 10 nov 2008 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

wanbetaler
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 nov 2008 21:22

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door wanbetaler »

kakkerlakken!
zeker veel gepest vroeger op school en later bij de politie afgewezen?
van €10 euro schuld €250 euro maken en dan zeggen dat je je verantwoordelijkheid mot kennen?
een joet ken ik betalen, maar €250 niet, dus mot je mijn tv hebben, of die van mijn kinderen?
Nog wat:
1 jaar elke maand €25 betalen, dan tóch beslag leggen bij de bank
beslag kosten €180 en de bank €120, waar zijn we dan?
juist één jaar terug!
En maar denken dat je zo goed en sociaal bent!
Man krijg een auto ongeluk met je eigen soort!
sorry, zonde van die auto, welk merk het ook mag wezen, en slecht voor het milieu, als ze jullie onder de grond stampen.
Misschien weet Dela of Yarden wat ze met jullie motten! :evil: :evil: :evil:

maddy1988
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2008 11:17

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door maddy1988 »

Ten eerste wil ik graag weten waarom mederwerkers zo hun uiterste best doen om hun baas hun hachje te redden.
Ik begrijp donders goed dat de mensen die je aan de telefoon krijgt als je een incasso beld gewoon mederwerkers achter een computer zijn die doen wat hun opgedragen worden. Jullie zijn niet de personen die ons naaien het zijn jullie bazen. Die hebben toch het lef om zulke belachelijke bedragen te eisen.
Het is waar dat als je iets koopt je inderdaad meteen moet betalen en dat je niet de volgende dag pas terug kan komen.
Ik vind dit alleen de belachelijkste vergelijking die ik ooit heb gehoord.
Als je zoiets kan zeggen dan ben je inderdaad op je plaats bij zo een soort bedrijf en heb je ook geen gevoel in je donder!
Als je even nadenkt over mensen met een uitkering!
Als je dan inderdaad in de bijvoorbeeld BCC staat dan betaal je direct maar deze mensen kunnen niet eens langs de BCC rijden omdat ze daar het geld niet voor hebben.
Maar je kan toch niet zeggen dat deze mensen zonder verzekeringen en warm water kunnen zitten.
Oftewel deze bedragen zijn dus zo goed als verplicht om te betalen en dan kan het wel eens voorkomen dat deze personen het gewoon niet kunnen betalen omdat ze hun kind of zichzelf heel graag eten willen geven.
En dat is nou het hele punt!
Als er dan een achterstand onstaat is het belangrijk dat er te overleggen valt en dan kan je zeggen dat dat ook mogelijk is maar ik heb zelf al een aantal keren meegemaakt dat dit niet get geval. En dat komt niet door de personen die in het callcenter werken maar alleen maar door hun bazen die de opdracht geven.
Persoonlijk zou ik me doodschamen om als mederwerken van een incasso bureau zoveel geld aan mensen te vragen die door hun doen hun eigen kind of zichzelf alleen maar brood en limonade kunnen geven.
Maar ja wat doe je eraan he er bestaan nou eenmaal harteloze mensen op deze wereld.

Gr. Maddy

schneeweisser
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2008 21:32

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door schneeweisser »

Ik heb op allerlei wijzen met incassobureaus te maken. Veelal door onbetaalde rekeningen die ik heb overgehouden aan een tijd inkomenloosheid. (geen werk en inkomen.) Het is zo moeilijk om er achter te komen waarvoor je eigenlijk moet betalen. Ik heb vanmiddag de hele middag aan de telefoon gezeten om er achter te komen dat de vordering onterrecht was omdat ik de rekeningen van mijn zorgverzekering gewoon elke maand had betaald. Als ik dit niet had gecontroleerd maar gewoon betaald was ik voor meer dan 700 euro het schip in gegaan. Ze sturen gewoon een rekening als je al eens geregistreerd bent en hopen dan dat je zonder vragen betaald.
Een tweede had ik bij de Unive. Ik had een verzekering opgezegd en op de rekening die daarna volgde terug geschreven dat ik de verzekering had beeindigd. Vervolgens kreeg ik een brief dat de verzekering was beeindigd. Ruim een jaar later kreeg ik een brief dat de zaak voor de rechter was geweest en dat ik verloren had!!!!!!!!!!!!
En ik wist niet eens waar het over ging. Het ergste is dat je dan alleen via een dure civiele procedure kunt proberen je recht te krijgen maar zo kreeg ik van de advocaat te horen kon ik beter maar betalen want ze hadden een rechterlijke uitspraak. Het blijkt dus dat er maar een controle is op incassobureaus en dat is de rechter. Ze zijn ondoorzichtig en ik zou bijna zeggen dat het aan diefstal en fraude grenst.
En wat die mevrouw ook te zeggen had in de uitzending van maandag 10-11-2008 ik ben van mening dat een heleboel incassobureaus dat keurmerk van hen niet waardig is en eens opnieuw zou moeten worden gescreend. De politiek zou ook hier eens wat aan moeten doen. Ach ja en dan heb ik het nog niet over de belachelijk hoge kosten die ze in rekening brengen. 178 euro voor een rekening van 345 euro is toch wel wat veel of niet? Dus ook daar moet eens iets aan gedaan worden. Ik zal niet bestrijden dat ik mijn rekeningen moet betalen en dat weet ik ook maar waarom moet ik hiermee volledig worden geruineerd?

glwtjuh
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 nov 2008 21:32

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door glwtjuh »

tip voor de gene die lastig worden gevallen door aanbieders via telefoon als ze je lastig vallen voor dingen aan te smeren neem de telefoon op en zeg dat ze een momentje moeten wachten leg de telefoon naast je neer en ga verder waar je mee bezig was kost hun veel telefoon geld en ze bellen je nooit meer terug
egt waar helpt egt heb het zelf uitgeprobeert en ben nooit meer lastig gevallen

glwtjuh
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 nov 2008 21:32

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door glwtjuh »

als je geen inkomen hebt of rond minimum zit je recht op bewijs van onvermoge kost je geen geld voor acvocaten en rechters dan

Tommie67
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2008 21:01

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door Tommie67 »

glwtjuh

Dat geld is niet van de staat maar van de ondernemingen die het hebben geïnd. Afhankelijk van wat ze met hun opdrachgevers overeenkomen moeten ze deze geheel, gedeeltelijk of helemaal niet afdragen. Geloof me als het op de correcte manier wordt gedaan dan dekt het slechts een gedeelte van de kosten die een opdrachtgever maakt om een (terechte) vordering te innen.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

gltwh.......


Dat laatste wat jij zegt is helemaal niet waar. Een bewijs van onvermogen kost je weldegelijk geld. Het is al een jaar of 15 geleden afgeschaft dat een bewijs van onvermogen (Het heet momenteel anders) volkomen gratis was. Nu is het inkomensafhankelijk, en kost het tussen enkele tientjes en honderden euro's.


Nogmaals: verschillende reacties gaan compleet voorbij aan het simpele feit dat je weleens helemaal niets besteld kan hebben, en toch met hoge kosten wordt geconfronteerd.


Overigens was die mevrouw Saskia Noortmann-Den Uyl. Niemand minder dan de dochter van onze ex-minister-president Joop.

Gesloten