LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nanotechnologie

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Paul123
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 nov 2004 17:44

Re: Nanotechnologie

Ongelezen bericht door Paul123 »

Sjorsie, dank dat je mijn bericht even aanhaalt. Jammer genoeg is de ironie je blijkbaar ontgaan: ik bedoelde inderdaad dat dit soort angstzaaien over een technologie in het algemeen net zo'n flauwekul is, als wanneer je een dergelijk verhaal over moleculen op zou hangen.

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: Nanotechnologie

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

Ok sorry, dan had ik je reactie te snel gelezen. Ik schoot ook echt in de lach van sommige reacties. Heel voorspelbaar hoor bij deze angstzaaierij bij een onderwerp wat voor 99% van de mensen te moeilijk is om te begrijpen.

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: Nanotechnologie

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

Nog even voor de duidelijkheid.
Diamant en grafiet, 2 totaal verschillende stoffen bestaan als het zuiver is geheel uit koolstofatomen.
Het enige verschil is de structuur van de atomen. Hierin zie je dus gelijk de kracht van nanotechnologie.
Herstructureer de atomen en er komen echt totaal verschillende stoffen met geheel verschillende eigenschappen uit.

Gevaarlijke en giftige stoffen vallen praktisch allemaal onder bepaalde atoomgroepen en/of subgroepen. Hierdoor kan je al van bijna alle stoffen van te voren vertellen of ze giftig zijn of niet, door alleen naar de structuur van de stof te kijken.
Dit is niet 100% waterdicht en sommige giftige stoffen vallen hier buiten, maar het risico is echt acceptabel tov de winst.

Titaniumdioxide, bestaat zoals de naam al zegt uit titaanium, een duur metaal (is duurder en zeldzamer dan goud) en 2 zuurstofatomen.
De giftigheid hiervan weet ik niet, maar ik weet wel dat als dit giftig zou zijn dit zeker niet in tandpasta zou zitten.

stofzuigertje

Re: Nanotechnologie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik weet niet wat er in zit, maar de autoruit beschermer bleef 7 maanden zitten en ik heb boven de 30 Km geen ruitenwissers bij regen nodig.
Dus water en vuil afstotend.

Nu 7 maanden later zitten er enkele plekken waar ik nu eindelijk wel weer moet wissen, maar naast de wissers niet.

Dus Nano producten kunnen wel goed zijn.

De Nanoisierte Silicium Partikel werkt dus goed.

Op mijn auto prima maar in eten zou ik voorzichtiger zijn.
Ook DTT was ooit een wonder middel en is nu zwaar verboden gif.

mac5
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2009 21:47

Re: Nanotechnologie

Ongelezen bericht door mac5 »

Ik ben in ieder geval erg geschrokken van deze uitzending doordat ik al 5 jaar lang mijn kleine kinderen frequent insmeer met Ambre Solaire en Nivea factor 50, beide met titanium dioxide. Ik maak me nu veel zorgen en wil zeer snel duidelijkheid over de werkelijke risico's. Tot die duidelijkheid koop ik geen zonnebrandmiddel meer met nanodeeltjes! Ik ben blij dat Radar aandacht heeft besteed aan dit onderwerp, hoewel dat mogelijk wel te laat is! Van de Kankerbestrijding (KWF) moeten kinderen frequent en met hoge factor ingesmeerd worden; mogelijk heb ik nu juist andere schade aangericht!

Een bezorgde moeder.

romanv
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2009 11:30

Re: Nanotechnologie

Ongelezen bericht door romanv »

Hallo,

Ik wil reageren op 2 opmerkingen die sjorsie1982 gemaakt heeft in zijn reacties. Allereerst het feit dat opgemerkt wordt dat het programma gaat over een onderwerp waar 99% van de Nederlandse bevolking niks van snapt, dit is niet correct, om het feit dat alleen al elke havo/vwo leerling in Nederland dit als verplichte kost krijgt bij de vakken natuurkunde en scheikunde. Dat terzijde is het juist belangrijk om dit onderwerp te belichten voor de mensen die niet weten waar het over gaat, zodat deze inzicht krijgen in de toch wel aanwezige risicos.

Dit brengt mij bij de 2e opmerking, en ik quote:"Dit is niet 100% waterdicht en sommige giftige stoffen vallen hier buiten, maar het risico is echt acceptabel tov de winst." wat ik hieruit opmaak is dat gezegt wordt dat nanotechnologie zonder grondig getest te worden kan worden toegepast omdat je van veel atoomgroepen al van te voren weet dat ze schadelijk danwel niet schadelijk zijn. Maar wat nou als een schadelijk maar ongetest nanodeeltje massaal wordt toegepast in een middel dat dagelijks wordt genuttigd. De gevolgen zouden rampzalig zijn. Daarom denk ik dat nanodeeltjes grondig getest dienen te worden voor gebruik, zonder uitzondering.

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: Nanotechnologie

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

Er zijn verschillende soorten giftigheid, de belangrijkste zijn
- kankerverwekkend
- Schadelijk voor voortplanting (bv. zwangere vrouwen)

Er zijn nog een aantal soorten van giftigheid. Uiteraard worden hier zover mogelijk alle stoffen voor getest. Er is veel geleerd van de geschiedenis hoor. De wetenschap staat niet stil. Iets wat in de jaren 50 niet getest kon worden (bv asbest) kan nu wel.

Op atoomnivo spelen quantummechinache effecten een belangrijke rol. Roostersymmetrieen, atoomrooster defecten, etc. Deze dingen worden echt nooit op middelbaar onderwijs onder de aandacht gebracht omdat dit echt veelst te moeilijk is. De wiskunde om dit te beschrijven is daar namelijk nog niet aanwezig.
Op HBO studies wordt voorzichtig hier een begin in gemaakt, maar alleen universitaire studies gaan hier dieper op in en dan alleen als je zelf het keuzevak gekozen hebt.

Op havo/vwo natuurkunde wordt inderdaad geleerd dat atomen bollen zijn, elektronen erom vliegen, verschillende energiebanen, etc.
Maar op atoomnivo worden dingen beschreven met complexe golfvergelijkingen en wordt massa beschreven als een golf en niet als bolletjes.
Dit is sterk versimpeld en zulke modellen gaan niet meer op in de nanotechnologie.

stofzuigertje

Re: Nanotechnologie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ marc 5,

Titanium dioxide is een roest van titanium, een metaal, en dit is natuurlijk al erg klein poeder.
Tussen het wel of niet melden of het grote of kleine deeltjes zijn zit het verschil met Nano producten
Als er niets op stond zou het er toch in kunnen zitten.
Er worden nu regelmatig kamer vragen voorbereid en gesteld.

U kunt vragen aan alle politieke partijen of ze het Europees willen regelen, en als je weet welke partij voor 4 juni welk standpunt in zou nemen, en dit hier zou publiceren, want elke partij wil winnen.

Dus stuur E mail naar alle partijen en vraag.
Ze willen Uw stem.
Zo regelen we het sneller en in geheel Europa want ook op vakantie koop ik wel eens wat producten in onleesbare talen.

Maar dus misbruik van verkiezingen op 4 Juni.

romanv
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2009 11:30

Re: Nanotechnologie

Ongelezen bericht door romanv »

@ sjorsie1982

ok, das wel een punt.
maar is het niet zo dat juist omdat het meerendeel er geen verstand van heeft, het deel dat dat wel heeft verantwoordelijk is voor het testen van deze nanotechnologien. juist omdat het in voedsel wordt gebruikt?

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: Nanotechnologie

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

Daar heb jij weer helemaal gelijk in.
Er moet uiteraard getest worden, wat ook gebeurd. Maar misschien niet genoeg volgens radar. Maar goed, hoeveel kennis heeft radar van deze zaken?

rarabla
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2009 12:19

Re: Nanotechnologie

Ongelezen bericht door rarabla »

moi ik kwam deze reportage tegen .
amerika heeft in 2006 dit als schadelijk beschouwd.
.
hier vertellen nano wetenschappers dat ze weten dat nano deeltjes in cellen kunnen komen en ze weten dat dit gevolgen heeft.
en dat dit dus ook schadelijk kan zijn.
in 2006 !! een ondernemer mag geen bordje buiten zetten maar dit mag ongecontroleerd, toch wel een beetje vreemd.


http ://www .youtube .com /watch?v=S4CjZ-OkGDs&feature=PlayList&p=5AA78BEB6FA2EA3B&index=0&playnext=1

Laura4
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2013 19:26

Re: Nanotechnologie

Ongelezen bericht door Laura4 »

Volgens dit artikel is titanium dioxide in combinatie met uv straling wel degelijk gevaarlijk: http://lamp.tu-graz.ac.at/~hadley/nanos ... trouw.html

Gesloten