LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwbouw

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
ArnoudF
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2011 18:14

Re: Nieuwbouw

Ongelezen bericht door ArnoudF »

In reactie op Mark en Wim,

Natuurlijk mag je verwachten dat volwassen mensen weten wat ze doen als ze een bouwopdracht tekenen. Maar in de praktijk ligt het wel een stuk genuanceerder dan Wim doet voorkomen.

Voor mensen die besluiten om een huis te gaan bouwen zou ik willen adviseren: zorg dat je een behoorlijk aantal stelposten houdt waarbij je in het contract opneemt dat de aannemer een offerte doet om het te realiseren maar waar jij de vrijheid hebt om het er nog uit te halen. Denk bijvoorbeeld aan zaken zoals:
- De stenen en dakpannen, neem op dat je ze eventueel zelf mag aanleveren
- De deuren, idem
- De badkamer, neem ook op dat als jij de badkamer laat leveren door een derde, dat zij alle leidingen moeten aanbrengen op exact de plaats waar jij ze wilt hebben
- eventueel bijvoorbeeld een dakkapel
- Zorg dat alle zaken als tegelwerk, houtafwerkingen e.d. op tekening staan. Bij mij wilden ze ineens de verdiepingstrap en kozijnen op vloertegels plaatsen terwijl dat niet was afgesproken.
- Bespreek voordat je het contract tekent zaken als vloerverwarming e.d. Ter vergelijk: later laten infrezen kostte bij mij 2500 euro terwijl de eerste offerte om het mee te nemen in de bouw 10.000 euro kostte. Vooraf onderhandelen levert veel op.
- Bespreek details, anders moet je ineens gaan betalen voor zinken afwerklijstjes op de boeiboorden van je garage en eventuele erkers terwijl die op het boeiboord van het dak gewoon zijn inbegrepen.
- Vraag tevoren een planning, leg die vast.
- Maak vooraf afspraken als je de bouwtekeningen wilt hebben. Het spreekt helaas niet vanzelf dat je ze krijgt.

Het is precies zoals Mark zegt, als je eenmaal het contract met de aannemer hebt getekend dan heb je geen poot meer om op te staan en zou je bijna vergeten dat jij degene bent die een huis laat bouwen.

Oh ja.. en het helpt om tijdens de bouw heel veel te gaan kijken. Dan voorkom je kleine en grotere fouten die het gevolg zijn van miscommunicatie. Controleer je het niet dan moet je later maar zien of je het nog kunt corrigeren.

Vind je het moeilijk om te onderhandelen? Vraag dan in ieder geval de namen en adressen van de toeleveranciers van keukens, badkamers, deuren, stenen, dakpannen etc. en ga daar altijd EERST mee praten voordat je tekent.

Nieuwsgierig naar mijn ervaringen? http://www.kavel585.nl
Laatst gewijzigd door ArnoudF op 25 nov 2011 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten