LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PGB

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

PGB

Ongelezen bericht door Radar »

Mensen die chronisch ziek zijn en daarvoor veel bijzondere uitgaven moeten doen, krijgen een persoonsgebonden budget (PGB). Dit geld kunnen ze vrij besteden aan zorg. Er zijn bemiddelingsbureaus die de administratieve rompslomp rondom een PGB uit handen nemen en deze zorg regelen.

Dit is handig en makkelijk, maar is het wel zo verstandig om je PGB uit te besteden? En kloppen de rekeningen wel die deze bureaus declareren wel? TROS Radar duikt diep in de wereld van de PGB’s.

Live uitzending: maandag 9 februari 2009, 20.30 uur, Nederland 1

janxx
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:55

Re: PGB

Ongelezen bericht door janxx »

pgb wijst te gemakkelijk een bedrag toe. ik ben hier ook en beetjedupe van geworden. ik kreeg bijna 2000 euro toegewezen. in januarie weer alls terugbetalen aan cak. 2000 euro netjes volgens regeltjes betaald en dan weer 2000 euro terugbetalen. pgb mag zich het geld houden ik hoef niks meer.

joze12
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2009 19:04

Re: PGB

Ongelezen bericht door joze12 »

Wij vinden het heel erg dat PGB zo negatief in de publiciteit komt. Er zal best een kern van waarheid inzitten.
Maar dan gaat het om mensen die hun PGB uitbesteden aan malafide bureau,s.
Maar als je het door SVB lat doen zijn er geen problemen.
Die doen het correct, wij hebben een PGB voor onze chronisch zieke dochter.En alles klopt, ze mogen mijn boekhouding nakijken. Het vervelende is natuurlijk weer: straks zijn de eerlijke chronischzieken die er wel goed mee om gaan en het nodig hebben weer de dupe.
Vind dit heel erg dat je niemand meer vertrouwen kunt.

joze12
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2009 19:04

Re: PGB

Ongelezen bericht door joze12 »

Als je er goed mee omgaat en goed verantwoord waarvoor je via het CIZ geindiceerd bent, dan is er niets mis.
Voor de desbetreffende personen is het heel fijn en goed dat zij zelf de regie in eigen handen kunnen houden.
Wij staan 24 uur per dag klaar voor onze dochter. Niet dat wij 24 uur per dag voor haar bezig zijn, dat is soms 15 uur per week.
Maar bij slechte en zieke periode,s is het ook s nachts en dat kan geen thuiszorginstelling na doen.
Want ze heeft dan meteen hulp nodig en dan zijn wij er.
Ik hoop niet dat de goeden voor de kwaden zouden moeten gelden.
Daar zijn wij heel erg bang voor. Dit is al zo vaak gebeurd.
Chronisch zieken zijn altijd de dupe en daar mag je geen misbruik van maken.
Het is veel en veel beter: Gezond zijn en kunnen werken. :P :lol:

vers1368
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2009 19:03

Re: PGB

Ongelezen bericht door vers1368 »

Ook ik heb regelamtig oneigenlijk gebruik geconstateerd bij clienten van mij. Ik ben werkzaam bij maatschappelijk werk. Vooral niet naar Bureau Maatschappelijke Ondersteuning in Harderwijk gaan. Zodra ze het geld binnen hebben laten zij zich niet meer zien! Gaat echt om duizenden euro's.
Er zijn echt lacunes in wetgeving. Politie stuurt je door naar advocaat en advocaat weer terug naar politie. Maar ik geef het niet op.

Lieuwkema
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2009 08:42

Re: PGB

Ongelezen bericht door Lieuwkema »

Fraude en PGB.
Ik heb geen ervaring met bemiddelingsbureaus.Maar persoonlijk vind ik het PGB een uit komst. Je kunt het geld besteden aan die zorgvormen waar je op dat moment het meest van nodig hebt. Als je professionele zorg inkoopt dan kun je dat zo doen dat de zorgverlener niet als een speer de client afwerkt. Maar alle tijd inkopen die jij nodig en prettig vindt.
Je krijgt een indicatie niet omdat je van de mooie blauwe ogen hebt. Dan is er echt wat aan de hand.
Zelf verzorg ik mijn vrouw ik mag de verleende zorg declareren en ben in feite in dienst bij mijn vrouw. Dat geefje wat finaciele armslag om andere dingen voor de in ons geval de gehandicapte te doen. Ik kan u verzekeren dat je als gehandicapte mee wil blijven doen dat het geld kost.
Nogmaals wij vinden het PGB een uitkomst. En als er af en toe iemand buiten de pot piest.? Dat kom je overal tegen. Vraag de belastingdienst maar eens.
Ik zou die mensen die vinden dat een PGB te lux is willen vragen of ze met ons zouden willen ruilen. U de handicap en wij uw gezondheid.
Gehandicapt en je volwaardig voelen is het beste medicijn. Een PGB is daarbij een enorme steun in de rug.

joze12
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2009 19:04

Re: PGB

Ongelezen bericht door joze12 »

Onze dochter heeft al 10 jaar PGB,
Nooit geen problemen, alles klopt en kan ze alles verantwoorden.
Zij is voor 10 uur per week geinidceert maar soms heeft ze veel meer uren nodig. Dat kan dan ook, want de uur prijzen die de Thuiszorg
vraagt daar € 65,-kan zij 4 uur van inkopen. is toch schandalig.
Wat ze soms ook nodig heeft.
En zelfs s,nachts als er niemand te bereiken valt.

De thuiszorg komt en is zo onpersoonlijk en weet niet goed hoe te hanteren, omdat haar hele lichaam pijn doet. Die moeten van de directeuren alleen denken aan de tijd en zo snel mogelijk weer weg.
Maar.....Niet vergeten de papieren in te vullen. Als zij enkel een injectie nodig heeft zijn ze nog drukker met papierwerk invullen dan met de patient.
Ik heb er geen problemen mee dat de regels en verantwoording strenger worden, laten ze maar doen. Maar ik hoop niet dat haar zelfstandigheid en liefde die zij krijgt van haar PGB hulp aangetast wordt

gerry13
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2007 20:49

Re: PGB

Ongelezen bericht door gerry13 »

Beste Radar,
Ik als familielid van een PGB zwager.
Het is vreselijk wat wij zien.Hij heeft PGB aangevraagd,krijgt zelf het geld en onze schoonzus word verwaarloost.Hij is gok en alcoholverslaafd.
Hoe is dit mogelijk?Hij heeft mij ooit gevraagd of ik geen handtekening wilde zetten voor de werkbriefjes en hij het geld zou ontvangen.Dat was in de periode dat hij nog geen AOW had maar in de vut zat.
Wij kunnen hier verder niets aan doen.Hun kinderen zijn al met mijn man naar de huisarts geweest ook die kan niets doen.Ze is ook dagen alleen,krijgt geen eten,is suikerpatiënt,krijgt niet op tijd haar insuline.Ze heeft ook hersenbloedingen gehad.Dus al met al is het voor ons uitzichtloos.Hebben jullie hier een antwoord op.
Kijk zo word ons geld ook verspild.
Vriendelijke groet van een bezorgd familielid.

joze12
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2009 19:04

Re: PGB

Ongelezen bericht door joze12 »

Nou van jou verhaal daar schrik ik van.
Dat is toch ook niet de bedoeling.
Vind het heel erg voor jou schoonzus, dat zij zo verwaarloosd wordt.

Maar er zijn veel mensen die er wel degelijk goed mee omgaan.

zorgmientje
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:32

Re: PGB

Ongelezen bericht door zorgmientje »

Heel erg jammer dat er nu weer negatieve berichten over het PGB de media ingaan. Het PGB is een prima middel om de zorgbehoevende medemens een beetje autonomie te verlenen.
Niet afhankelijk hoeven te zijn van instellingen die alles voor jou bepalen, maar op je eigen tijd hulp krijgen van hulpverleners met wie jij de afspraken maakt, geeft een zorgvrager een gevoel van eigenwaarde.
Als je het goed regelt met een contract en een correcte verantwoording en evt. via het SVB de betalingen laat verlopen , dan is alles transparant.
Zorg er a.u.b voor dat dit laatste beetje autonomie voor gehandicapten niet afgepakt wordt en er weer nieuwe vormen van betutteling ontstaan.

joze12
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2009 19:04

Re: PGB

Ongelezen bericht door joze12 »

Zorgmientje
Wij zijn het helemaal mee je eens.
Via de SVb laten lopen en zelf wat bijhouden en dan is het ook helemaal niet moeilijk als je maar niet teveel zorgverleners hebt.
Houden zo en kijk wat strenger na is mijn advies.
De Client vragen of hij/zij wel de zorg krijgt die ze verwachten.
Op tijd evalueren.
Ik hoop dat ze bij Radar ook de positieve kant benaderen, bij mensen waar het wel goed gaat. En clienten die tevreden zijn, want daar gaat het om!

daniellevdk79
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2009 18:09

Re: PGB

Ongelezen bericht door daniellevdk79 »

Heel jammer dat het PGB nu weer slecht in het nieuws komt.
(vorige week ook al bij nova) Er zijn zo ontzettend veel mensen die het echt nodig hebben en die er wel goed mee omgaan!! Ik kijk nu alleen nog maar naar onze situatie. Mijn moeder heeft 5 jaar geleden 2x een beroerte gehad. Ze moet nu overal mee geholpen worden. Mijn vader zorgt voor haar, maar buiten de zorg voor mijn moeder, werkt hij ook nog 40 uur per week. Wij hebben dus een zorgverlener nodig als mijn vader gaat werken. Het PGB geeft ons hierin de uitkomst. Als wij geen PGB zouden hebben, zou mijn moeder naar een verpleeghuis moeten. Wij kunnen dus niet zonder!!
Nu er het een en ander gaat veranderen in de AWBZ houden wij ons hart vast! Stel je voor dat ze zo gaan snijden dat we alsnog mijn moeder die nog maar 53 is naar een verpleeghuis moeten doen!!!

Ik vind wel dat de zorgkantoren beter moeten controleren waar het geld naar toe gaat. Als men net als wij alles netjes via de SVB bank regelen, kan er in feite niks mis gaan. Voor de zorgkantoren ook makkelijker na te gaan. Je krijgt netjes loonstrookjes en kan dus alles verantwoorden zoals het hoort. Erg jammer dat er altijd mensen zijn die misbruik maken van zo'n goede regeling als het PGB. Door dit soort mensen kan het wel eens het einde van deze regeling gaan betekenen terwijl er zo veel mensen afhankelijk zijn van het PGB!!!

Hulpverlener_24
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 feb 2009 22:49

Re: PGB

Ongelezen bericht door Hulpverlener_24 »

Ik vind het ook erg jammer dat het Pgb weer negatief in het nieuws komt, er word zoveel goeds gedaan en het is een geweldige goede manier waardoor mensen zelf kunnen bepalen waar en hoe ze hulp inkopen ipv. dat ze gebonden zijn aan grote instellingen.

De regelgeving zou inderdaad strenger mogen waardoor fraude minder makkelijk word, het zou goed zijn als er snel een keurmerk komt door Per Saldo opgesteld. Pgb's zouden misschien door het Zorgkantoor aan Zorgverzekersaars uitgekeerd kunnen worden. Als budgethouder moet je dan misschien via je zorgverzekeraar je declaratie indienen, een zorgverlener of instantie moet op zijn beurt dan weer erkend zijn door bijv. Per Saldo en geregistreerd staan bij deze zorgverzekeraars. Op deze manier zal het minder makkelijk worden om fraude te plegen... laat staan dat je het door zorgbureau's laat doen... de MEE doet advisering gratis!

Ik hoop dat Radar ook aandacht besteed aan de positieve kanten van het Pgb want het is echt een mooi middel en ontzettend kosten besparend als je het vergelijkt met de Awbz instellingen!

stari
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 feb 2008 22:26

Re: PGB

Ongelezen bericht door stari »

Ik ben kapitalen kwijt door de burocratie vab zorgkantoor en het CIZ met intensievecontroles enz. Steeds maar weer inzenden van stukken, contracten enz. Zowel van de AWBZ als van de WMO. Jaarlijks gaat alleen 20% van mijn budget op aan dit gedoen. Ook het SVB doet tegenwoordig mee. Ook zij willen check , check en steeds weer komt mijnPGB bureau en moet voor € 78 per uur formulieren invullen.
Naast invalide zijn we ook nog eens ziek van PGB.

Ruud Souverein
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 09:52

Re: PGB

Ongelezen bericht door Ruud Souverein »

Er zijn systemen die het frauderen met PGB's volledig ondervangen. Zie bijvoorbeeld www.volgsystemtaxivervoer.nl. In zo'n systeem krijgt elke PGB-houder een pasje en elke rit wordt volledig geautomatiseerd vastgelegd buiten de taxivervoerder om. Fraude niet meer mogelijk. Vervoerders werken echter eerder tegen dan mee!

Ruud Souverein
Mobile 06-51-202 391

mariposa
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 10:48

Re: PGB

Ongelezen bericht door mariposa »

Goedemorgen,
Ik heb 1,5 jaar geleden te horen gekregen dat ik AD(H)D heb. Daarvoor is een PGB aangevraagd, waar ik natuurlijk heel blij mee was. Mijn huis kon nu eindelijk op orde gemaakt worden. Door structuur te brengen in administratie, indeling van de keuken en het overzichtelijk maken van mijn box. Ik ben in zee gegaan met een zorgburo die o.a. mee een zeer leuke en funcionele coach stuurde. Met haar was ik heel tevreden, maar wat een geld betaal je voor de coach. Het buro is administratief een rommeltje, de facturen kloppen niet altijd en is moeilijk duidelijke afspraken met hun te maken. Verder ben ik heel blij met de PGB. Ik heb meer afstand genomen van het buro en mijn eigen hulpverlener gezocht.

Vriendelijke Groeten,

joze12
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2009 19:04

Re: PGB

Ongelezen bericht door joze12 »

Die bureaucratie valt reuze mee.
Als je het goed doet en de uitbetaling iva SVB is er geen vuiltje aan de lucht.
Het zorgkantoor doet de controle en werk zoals het moet en hoort.
Daar is niets mis mee. Als je overheidsgeld int dan is het toch normaal dat je verantwoording aflegd waaraan en aan wie je het uit geeft.
Dat moet toch ivm de belasting die je er over betalen moet.

Wij moeten niet altijd zo moeilijk doen.
En € 78,- in het uur, wie heeft dat nou?
Dat kun je als PGB er toch nog wel even tussendoor doen.
Je moet er wat voor over hebben hoor!
Het voordeel weegt bij ons op tegen het kleine beetje nadeel.
Je moet nemen en geven zo is het leven!

Henny55
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:21

Re: PGB

Ongelezen bericht door Henny55 »

ik heb al jaren PGB gehad zonder problemen, alleen heeft de gemeente Roosendaal dit nu over genomen en nu heb ik er zoveel problemen mee. dat ik alles af heb moeten zeggen, als je ziek word, word je gewoon gestraft door de gemeente Roosendaal.

henrica anna
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 19:02

Re: PGB

Ongelezen bericht door henrica anna »

Ik ben hulpverlener en begeleid kinderen met ontwikkelingsstoornissen, betaald uit PGB-gelden.
Steeds vaker komen zorgbureau's bij me met de vraag of ik nog plek heb.Ik ga principieel niet met deze organisaties in zee.
Per uur vraag ik 11 euro, als een zorgbureau bemiddeld komt daar voor de client nog eens 3 euro per uur bovenop, bemiddelingskosten noemen ze dat.
Zonder tussenkomst vaneen bureau kan ik meer uren hulp bieden aan mijn client, en dat is waar het om gaat. Dit geld moet per definitie ten goede komen aan de hulpvrager en niet aan allerlei bureautje's!

Cristal
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 apr 2007 19:34

Re: PGB

Ongelezen bericht door Cristal »

Ik heb nog niet alles gelezen, maar is het bekend dat de bureau's de gebruikers een machtiging vragen?

Zodat het als van ouds door kan gaan?

Gesloten