LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PGB

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
ADD Rem
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2009 20:33

Re: PGB

Ongelezen bericht door ADD Rem »

Ik erger me al jaren aan die bemiddelingsbureau's. Het aanvragen van een PGB is niet zo moeilijk en kunnen mensen doorgaans zelf wel. Als een cliënt daarbij hulp nodig heeft, sta ik ze daarin bij en dat is een fluitje van een cent en wordt niet berekend. Doorgaans is bemiddeling niet nodig.
Waar niemand aan denkt is al die rente die deze bureau's vangen over die enorme bedragen die ze op eigen rekening hebben als ze iemands pgb beheren. Ik heb dat een keer aangekaart. Antwoord van het zorkantoor: Als we dat ook nog moeten onderzoeken....
Corna Dirks. Praktijk ADD Rem

WhizzMan
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 20:41

Re: PGB

Ongelezen bericht door WhizzMan »

Ik ben nu ook al ruim 9 maanden niet verder geholpen door Kwintes. Zij ontvangen ondertussen wel geld voor mij. Bij navraag en aandringen wordt ik afgewimpeld of zou ik ineens niet aan voorwaarden voldoen die zij gesteld zouden hebben. Dit kan nooit op schrift worden gezet en er wordt vanuit Kwintes actief gezocht naar excuses om niets te hoeven doen voor het geld.

Cristal
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 apr 2007 19:34

Re: PGB

Ongelezen bericht door Cristal »

Ik beheer alles zelf via https://www.epgb.nl/home
super gemakkelijk en de uitwerking via de SVB gaat ook prima.

Voor mensen waar je als pgb-er belasting of werkgeverslasten voor moet afdragen.
Proef lidmaatschap is mogelijk!

Merik
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 20:42

Re: PGB

Ongelezen bericht door Merik »

Hallo redactie van Radar,
Ik heb ook negatieve ervaring met Bent-coaching. Ik was bijna met hen in zee gegaan maar na enig rekenwerk, hebben mijn mantelzorger en ik besloten niet met hen in zee te gaan. In een kennismakingsgesprek werd veel duidelijk. Stichting PGB-beheer is opgericht door de eigenaren (een echtpaar) van Bent-coaching. Er werd ons op het hart gedrukt dat we niet naar het budget zelf moesten kijken. Het totale berag wordt door 75 gedeeld en dat zijn de aantal uren zorg. Gek genoeg is het zo, dat als je hulpverlener uit Amsterdam komt, en jij in Arnhem woont, dat je ook de heenreis van de hulpverlenen moest betalen, a 75 euro per uur. Ook werd ons op het hart gedrukt, dat we het budget het beste konden laten beheren door de stichting PGB-beheer. Zij zouden ale zorg uit handen nemen. Toen we er nog even over wilde nadenken kregen we te horen dat we niet moesten denken dat we ergens anders beter terecht zouden kunnen omdat zij de enige zijn die deze specifieke hulp kon leveren.
Ik heb ADHD en een drukke baan en loop op sommige onderdelen van het leven vast. Thans heb ik een coach waaraan ik 28,95 euro per uur kwijt en reiskosten worden niet gerekend.
Waar ik me nu het meeste zorgen over maak, is dat door deze praktijken het pgb op losse schroeven komt te staan. Dank dat jullie er nu aandacht aanbesteden en de rotte appels eruit haalt. Wilt u aub ook aandacht besteden dat er, met mij, veel mensen zijn, die zich zorgen maken over de continuïteit van hun pgb, dat we nu allemaal verdacht zijn.

rberlips
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 20:59

Re: PGB

Ongelezen bericht door rberlips »

ik had ook een vraag gesteld aan BENT, ik heb twee x iemand aan de tel. gehad. dit om een afspraak te maken. ik had verteld dat ik eerst wilde weten wat het inhield en wat het koste. er werd mij verteld dat ik 2x € 150,- moest voorschieten. terwijl ik had verteld dat ik hulp wilde met de finnancienen. Ik ben niet meer gegaan, en een maand later kreeg ik een rekening van €250,-. met als consult; een psycholoog. waar ik nog nooit een gesprek mee heb gehad. ik heb ze een dreigende brief gestuurd waarin ik melde dat ik niet van zulke rekeningen gediend ben. vervolgens kreeg ik een brief waarin ik iets moest ondertekenen, zodat ik me uitschreef bij BENT. terwijl ik me nog nooit heb ingeschreven.

groetjes ronald

rene olthof
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 apr 2008 10:45

Re: PGB

Ongelezen bericht door rene olthof »

Wij hebben een dochter bij een zorgverlen.
Ook deze organisatie geeft niet de hoogte van de afdracht van het zorgkantoor vrij.
Wij ( de oudersverzorgers van de clienten) hebben daar onlangs om gevraagd omdat ook wij merken dat minder dan 10 % aan directe zorg bij de clienten terecht komt. Desgevraagd geeft ook het zorgkantoor ons ook geen inzage in het feitenlijke budget in €.
Dat is de overeenkomst die het Zorgkantoor met Philadelphia heeft en dat gaat u niets aan.
Het is een zorgwekkende situatie , een groot schimmenspel met als klap op de vuurpijl het artikel in het AD waarin blijkt dat er een plan is om lastige ouders/begeleiders buiten te kunnen sluiten.

ad(h)d2008
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 21:10

Re: PGB

Ongelezen bericht door ad(h)d2008 »

Wij voelen ons belazerd door onze overburen. Zij hebben een zorgbureau terwijl zij ook hulp verlenen, onze belangen behartigen en onze gelden beheren. Ons PGB geld hebben wij al lang uitgegeven en nu sturen zij ons een deurwaarder op ons dak omdat ze nog 3.700,- euro eisen. Is er iemand die al eens naar de rechter is geweest met een dergelijk geval. Er is ons verzekerd dat het budget niet zou worden overschreden.

cschuurs
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 19:05

Re: PGB

Ongelezen bericht door cschuurs »

Geachte heer/mevrouw,

In de media wordt steeds meer bekendheid gegeven aan het hoe en wat rondom een PGB!
Het is goed dat jullie er onderzoek naar doen, en dit in een uitzending behandelen!
Helaas wordt er veel gefraudeerd met PGB’s

De Thuiszorgmakelaar is een organisatie die lid is van de NBPA (Nederlandse Brancheorganisatie voor PGB adviseurs).
Wij zijn onafhankelijk en ervaringsdeskundige uit de zorg.

www.thuiszorgmakelaar.nl

Met vriendelijke groeten,

Thuiszorgmakelaar Breda-Drimmelen

Charlotte Schuurs
Postbus 8
4926 ZG Lage Zwaluwe
088-7343521
06-25002420

naatdewi
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 21:08

Re: PGB

Ongelezen bericht door naatdewi »

hallo,
bij deze wil ik graag reageren over het verkeerd behandelen en hele hoge factures voor zorg die ik aan Directzorg te Brielle moest betalen want die deden dus ook enige tijd onze administratie, dit deden hun op een slinkse manier en op ons vertrouwen inspelen en omdat je in het begin niet weet hoe het werkt buiten ze je flink uit.
Want ik moest hun zoveeel betalen dat ik andere dingen niet kon doen voor mijn dochter terwijl ik daar wel en indicatie voor had.
Ook na verschillende keren vragen hoe het in elkaar zat en geen reactie moest ik zelf ontslag bij hun nemen en mocht ik volgens hun een jaar lang niet voor mijn dochter zorgen via een zorgovereenkomst.
vriendelijke groet
natalie Hornis

Hannekevandieen
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2009 21:21

Re: PGB

Ongelezen bericht door Hannekevandieen »

Mijn dochter is verstandelijkgehandicapt en ontvangt daarom een PGB.
Dit budget ontvangt zij keurig op een eigen rekening. Vanwege haar handicap kan zij dit niet zelf beheren.Dat moet ik dus doen als haar moeder en curator.De meeste zorg koopt zij in bij mij ik ben dus beheerder en zorgverlener(ben daar toevallig ook voor opgeleid).Bij ons blijft er dus niet aab de strijkstok hangen maar gaat het hele budget rechtstreeks naar haar.Als zij in een instelling zou wonen koste zij veel meer geld.Nu wordt er dus vanavond gezegt dat beheerder en zorgverlener niet de zelfde mogen zijn.Ik zorg 24uur per dag voor haar en mag een aantal uren daarvan in rekening brenge voor ondersteunendebegeleiding.Ben ik nu dankzij die bureau,s ineens een profiteur?

Ingerot
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 21:19

Re: PGB

Ongelezen bericht door Ingerot »

Ik heb zelf adhd, ik heb ook een pgb aangevraagd maar die is afgewezen. ik heb verschillende pogingen gedaan, maar helaas..... Ik vind het erg frustrerend om te zien dat er ook mensen zijn met adhd die wel een pgb krijgen maar daar bv hun schulden mee afbetalen, of gaan er van op vakanti etc. Ze gebruiken hun pgb niet waarvoor het bedoeld is, de goede moeten dus onder de kwade lijden.
Ik vind het erg goed dat er eindelijk eens aandacht word besteed aan de coachingsbureau's, ik ben van mening dat er veel van dit soort bureau's uit zijn op de pgb's. Ook bij de coachingsbureau's zullen de goede onder de kwade moeten lijden. Een keurmerk of een overzicht met goede bureau's lijkt mij een goed idee.

Hulpverlener_24
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 feb 2009 22:49

Re: PGB

Ongelezen bericht door Hulpverlener_24 »

Beste budgethouders,

Zorgmakelaars willen per definitie geld verdienen en springen (te) slim in deze markt en op een kwetsbare doelgroep. MEE en Bureau Jeugdzorg helpen ook bij de aanvraag van een PGB en weten ook welke organisaties in de regio hulp kunnen bieden... Voordeel is dat MEE en BJZ dit niet alleen gratis doen, maar ook een goede sociale kaart hebben van de regio en niet zomaar een organisatie aanraden....

Zorg en financiën moeten absoluut gescheiden blijven, laat dat voorop staan. Als hulpverlenende instantie kun je niet ook het geld beheren, dat is gewoon niet transparant en zorgt voor verstrengelde belangen.

Daarnaast werken Zorgmakelaars (of bemiddelingsbureaus) vaak met vaste hulpverleners en deze mogen dan weer niet voor een ander werken etc... kortom niet echt onafhankelijk dus...

Keurmerk lijkt mij een goede zaak, niet alleen voor Bemiddelingsbureaus maar zeker ook voor particuliere hulpverleners of particuliere zorginstellingen. Op deze manier wordt het kaf van het koren gescheiden.

Daarnaast doet de SVB je budgetbeheer gratis... ga dus nooit maar dan ook nooit akkoord met een zorgarrangement of iets dergelijks want dan weet je al dat dit niet goed gaat....

Zelf werk ik ook bij een Particuliere Zorginstelling. Wij facturen maandelijks heel simpel en overzichtelijk de gemaakte uren. Het is werkelijk 5 min. werk. We registreren zelf de gewerkte uren op datum en tijd in een systeem. De persoon die de facturen opmaakt, draait deze uren-staat uit en ziet in 1 oogopslag het totaal aantal uren. Invullen op de factuur en klaar. Overzicht meesturen naar de cliënt die deze naast zijn/haar agenda kan houden en het is daarmee inzichtelijk wat er geleverd is aan zorg en wat er dus gefactureerd word. 5 min werk per cliënt... Deze kan vervolgens de verantwoording aan het zorgkantoor op simpele wijze verantwoorden.
Laatst gewijzigd door Hulpverlener_24 op 09 feb 2009 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

pchvlo
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 21:00

Re: PGB

Ongelezen bericht door pchvlo »

Waarom gaat iemand in zee met een of ander kantoor als hij PGB aanvraagt, terwijl hij ook zorg in natura kan krijgen via het zorgkantoor. Overigen wordt het pas echt lastig als je zowel onder de AWBZ als de WMO valt daar is van enige samenwerking met het het CAK als tussenpersoon geen sprake

Cristal
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 apr 2007 19:34

Re: PGB

Ongelezen bericht door Cristal »

Hannekevandieen

Jij bent toch geen bemiddingsbureau?? Je hoeft je geen zorgen te maken.
Dan zou ik mijn eigen bemiddelingsbureau zijn. :D
Laatst gewijzigd door Cristal op 09 feb 2009 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.

verweij
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 21:39

Re: PGB

Ongelezen bericht door verweij »

ik wil graag reageren op de meneer van de tweede kamer (cda)
hij zij dat de clienten zelf moeten tekenen voor de zorg die ze ontvangen , hoe denkt hij dat te doen bij clienten die niet instaat zijn om de eenvoudige reden dat ze dat niet kunnen, vanwege hun handicap b.v. het niet kunnen lezen van de nota's.van de zorg aanbieder.

Hulpverlener_24
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 feb 2009 22:49

Re: PGB

Ongelezen bericht door Hulpverlener_24 »

pchvlo, omdat je met Zorg in natura niet zelf kunt bepalen waar je zorg in wilt kopen of beperkt bent tot grote instellingen.... en geloof me, ook binnen de AWBZ instellingen word minder zorg geleverd dan waarvoor betaald is....

marianka0661
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 21:13

Re: PGB

Ongelezen bericht door marianka0661 »

hallo ik ben marianka ik ben nu sinds een 3maand bij bent c en heb nu al rekeningen van 2000 euroik vroeg hoe dit kon dat wist zei niet heb al twee en stonden er op pgb zelf te doen 2verschilende coots gehad en ze zijn meschien net in al die tijd 6 uur geweest morgen komen ze weer maar ik stop met hun zoek wel een ander want baat heb ik er ook niet aan zoek wel een veilige weg maar niet meer bij hun en ik hoop dat iedereen het doet pgb moet besteed worden aan de genen voor wie het is en er mag absolut geen misbruik van gemaakt worden ik zit nu in de problemen dank zij hun

Ineke Gorter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2009 21:47

Re: PGB

Ongelezen bericht door Ineke Gorter »

Wat schocking om te zien dat er op deze manier misbruik wordt gemaakt van het PGB. Het is een prachtig middel om zorgvrager en zorgaanbieder op elkaar af te stemmen. Eigen verantwoordelijkheid is toch toe te juichen. Maar op deze manier wordt zowel de klant, de zorgaanbieder als de belastingbetaler geschoffeerd.

Vul dus zelf je aanvraag in, of met een familielid of vriend(in). Open een aparte rekening en laat je budget daar op storten. Bij mijn coachingbureau INZICH-T ontvang je maandelijks je factuur met zuiver gemaakte uren. Geen duistere kostenposten, redelijk tarief en slechts 1 (gekwalificeerde) coach. Je betaalt de rekening gewoon zelf. En als je klachten hebt meldt je je bij onze beroepsvereniging.

Zo doet INZICH-T dat. En ik vertrouw er op, nog meer met mij.
Zie ook www.inzich-t.nl

Anne-M
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 21:45

Re: PGB

Ongelezen bericht door Anne-M »

Ik heb met belangstelling de uitzendig gevolgd vanavond. Ik ben werkzaam als PGB ondersteuner vanuit een GGZ-instelling. Ik schrik van de klachten die mensen hebben en vind het ook onbegrijpelijk dat er blijkbaar bureaus zijn die zo weinig transparant met het beheer omgaan. Ik ben er echter ook van overtuigd dat er veel meer goede bureaus zijn dan slechte. Wat dat betreft zou het goed als er in de uitzending ook een 'beheerder' was geweest die het kunnen vertellen hoe het wel kan.
Ik schrik ook van het voorstel van dhr de Vries van het CDA dat ze willen voorstellen dat een zorgaanbieder niet ook het PGB mag beheren. Als deze maatregel door zou gaan dan worden veel mensen juist gedwongen een bureau in de arm te nemen.
Dit betekent extra kosten voor hen omdat het vaak niet uit kan van het verantwoordingsvrije bedrag. , wat kan varieëren van minimaal € 250,- tot € 1250,- per jaar.
Ik zou (ook) willen pleiten voor een keurmerk. Clienten moeten bv. ook de mogelijkheid hebben om een klacht in te kunnen dienen.

joze12
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2009 19:04

Re: PGB

Ongelezen bericht door joze12 »

Hanneke
Nee, hoor jij bent niet de dupe van de profiteurs. Dat zou toch te gek voor woorden zijn.
Ik verkeer indezelfde situatie als u, alleen onze dochter is chronisch ziek, echt bijna altijd ziek. Zij heeft veel verpleging en verzorging en hulp nodig, ik sta 24 uur per dag voor haar klaar.
voor chronisch zieken zelfstandig wonen is niets gerelgeld in regeltjesland. Een jong meisje doe je toch niet naar een verpleeghuis met al die oudjes en geen eigen privecy?
Nu ligt ze in het ziekehuis, allemaal oudjes, de een roept om een knuffel en de ander heeft 3x een hersen bloeding gehad.de ander is incontinent. Daar kunnen deze mensen diet s aan doen hoor.
Maar Dit is toch geen zaal voor een meisje van 24 jaar?
Ik hoop dat ze snel weer naar huis en in haar eigen bed kan.
Zij komt niets tekort, ze mogen het haar vragen.
Jij hebt het geld toch op haar rekening staan en je kunt het verantwoorden. Als eigen moeder wil je je kind toch niets tekort doen?
Het zijn die malafide bureaus waar het geld aan de strijkstok blijft hangen.

Gesloten