LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijden op gas

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
pl24
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2008 17:00

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door pl24 »

Ongelooflijk wat sommige deskundigen menen te kunnen zeggen. Na 30 jaar lpg rijden kan ik zeggen, dat de motoren minder slijten dan op benzine (minder vervuiling). Dat dit klopt blijkt uit het feit, dat ik alle 6 auto 's uit die 30 jaar tijd tot ver over de 200.000 km heb gereden, zonder dat er iets moest gebeuren aan motor of lpg-installatie.
Verder is het een grote misser om een 2e hands auto een omslagpunt bij 15000 a 20000 km te geven. Het is juist veel minder dan een nieuwe auto. (Geen kosten voor de lpg-installatie). Mijn laatste occasion rijd ik sinds 2004 en ik heb geen geld aan het lpg gebeuren uit moeten geven. Omslagpunt ligt bij mij op 3000 km!!!. Ik rijd zo 'n 15000 km per jaar en daarmee behaal ik 1000 Euro voordeel t.o.v. rijden op benzine.
De emissie van schadelijke stoffen is op lpg aanzienlijk minder dan bij benzine In uw programma werd gedaan alsof dit niet veel uitmaakt.
Kortom het wordt tijd dat u de consumenten echt gaat voorlichten i.p.v. misleiden. En raadpleegt u dan eens de echte deskundigen, d.w.z. diegenen die al jarenlange ervaring hebben met rijden op lpg.

titusvh
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 sep 2007 12:01

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door titusvh »

De tijd dat de eerste eigenaar de lpg-installatie volledig afschreef is voorbij. Je betaalt nu ook bij een gebruikte auto vaak meer voor een lpg-variant.

Verder kan niet iedereen op lpg gaan rijden omdat dit een bijproduct van de olieproductie is.

Over die slijtage roept iedereen weer wat anders. Schonere verbranding dus mindere slijtage tegen drogere verbranding dus meer slijtage. De ene roept lagere verbrandingstemperatuur, de andere hogere.

Overigens vind ik radar de afgelopen tijd achteruit gaan qua onderbouwing van hun beweringen. En die presentatrice mag zich wel eens wat beschaafder tegen haar gasten gedragen. Er dwars doorheen bazuinen en standaard op beschuldigende toon. Lekker objectief.

klaasjan huntelaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2008 19:48

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door klaasjan huntelaar »

het is net voetbal
je krijgt een bal voor je voeten en je tikt hem binnen
Je koopt een auto met g3 installatie
Vaak is de prijs hetzelfde als een benzine auto
Je betaald per 3 maanden een paar tientjes ,soms wat meer als je groter wilt rijden
en bij de pomp kun je al lachen want je bespaart al 80 tot 90 cent per liter (dus die paar tientjes heb je er bij de eerste tankbeurt al uit)
goedkoper , gezonder , genieten bij elke beurt
goal

rienvanhooydonk
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2008 20:58

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door rienvanhooydonk »

:D :lol: :idea:
Graag wil ik reageren op de uitzending over "rijden op gas " ,zelf rijd ik al vanaf 1972 op gas. Met een enkele diesel (3 stuks ) tussendoor rijd ik nu mijn 14 e gas auto .
Geloof me of niet ,heel toevallig heb ik vorige maand voor de eerste keer stukken gehad n.l. de gas klok zat dicht €400,- dus laat je niet bang maken door de uitzending dat de kans op stukken groot is, wel zeg ik er bij dat het (op 2 na )allemaal japanners waren 3 maal nissan 4 maal toyota en 4maal MItsubishi .
Totaal aantal kilometers ??? ruim EEN MILLIOEN kilometers. doe er je voordeel mee.Nu ben ik in de vut maar blijf opL.P.G. rijden , pas weer 'n nieuwe gekocht.Nu betaal ik 56 cnt tegenover 1,61 op benzine Het vcerbruik is tegenwoordig het zelfde als benz. en de snelheid doet er niet voor onder , dank zij injectie motoren.
Gegroet een zeer tevreden gas rijder
Laatst gewijzigd door rienvanhooydonk op 09 okt 2008 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door Quisquid »

Lpg heeft een volledigere verbranding dan benzine, maar heeft een lagere soortelijke massa. Lpg is zuiniger dan benzine als je het verbruik in kilogrammen brandstof met elkaar vergelijkt. Maar aan de pomp wordt nou eenmaal per liter gerekend en niet per kilogram.
Het varieert wat per auto, maar reken ongeveer op een meerverbruik in liters bij lpg van circa 25 à 30% ten opzichte van benzine.

marcel1970
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2005 00:47

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door marcel1970 »

Ik vond de uitzending wel degelijk geslaagd, nu eens niet gesponsord door de lpg lobby.
Dat gaf dit keer eens een realistische rekensom ipv een omslagpunt dat nergens op slaat.
Een moderne auto op lpg start op benzine, dat geeft al zo'n 5% van het aantal liter lpg aan benzineverbruik en dat tikt aan.
Denk ook eens aan een defecte benzinepomp of een motorrevisie en je moet echt wel flink wat rijden om dat weer terug te halen.
Als je daar van uit gaat is die 20.000 km / jaar een goede waarde, dat had ik zelf ook al eens uitgerekend.
Dan is de besparing zo groot dat je eventuele tegenvallers kan opvangen.

ik heb een auto op gas gehad (g3) en dat reed op zich prima, maar wel wat meer onkosten.
ik heb nu een zeer zuinige auto (honda vtec-e), die kan niet op gas rijden en met een verbruik van 1:17 heb ik daar ook geen behoefte aan.
Daarbij rijdt de auto dan op de brandstof waar hij voor gemaakt is en dus heb ik ook geen narigheid.

vanwege dat laatste zie je trouwens ook maar een beperkt aantal motoren die nog geschikt zijn voor lpg. (bijv oudere 8kleps blokken)

als de motor van de safrane inderdaad van volvo komt, dan gaat deze alleen zo lang op gas mee als deze is voorzien van een lpg-kop.
ik zou trouwens niet graag rechts achterin die safrane zitten, bij een aanrijding van achter krijg je die gastank in je rug.
achter de achterbank , tussen de wielen, is daarom veel veiliger.

kortom, de uitzending van radar was terecht kritisch

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door Quisquid »

Een motorrevisie is pas aan de orde bij kilometerstanden die door de meeste rijders echt nooit worden gehaald. Zie mijn eerdere verhaal in deze rubriek.
Als je af een toe eens op benzine rijdt, ongeveer een kwartiertje per maand, blijft ook het benzinebrandstofsysteem van de auto in orde. je hebt dan veel minder snel last van een kapotte benzinepomp, uitgedroogde benzineslangen e.d.
De meeste moderne lpg-auto's starten op benzine, zoals je al zegt, zodat dat risico op een defect benzinesysteem daarmee al een flink stuk is ingedamd.
Normaal gesproken hoor je bij een lpg-installatie amper hogere onderhoudskosten te hebben. Je kunt natuurlijk de pech hebben een "maandagochtendexemplaar" te hebben getroffen.

Ook modernere motoren kunnen uitstekend op lpg functioneren, mits de installatie wordt gekozen die erbij past (en die overweg kan met de vele computertechniek die steeds vaker in auto's zit).
Vrijwel elke moderne auto heeft tegenwoordig een kop die ook geschikt is voor lpg (geharde klepzittingen).

De tank van een lpg-installatie is bij een aanrijding vele malen veiliger dan de dunwandige benzinetank die snel open kan scheuren met alle gevolgen van dien. En zit in de meeste gevallen ook nog eens ingebouwd op de plaats die bij een aanrijding het moeilijkst te raken is. En stevig verankerd.

marcel1970
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2005 00:47

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door marcel1970 »

Bij veel auto's is de motor op lpg afhankelijk van het merk/type tussen 100.000 en 250.000 aan revisie toe.
In mijn geval betrof een het netjes bereden ex-lease auto van 4 jaar oud met 120 dkm op de teller.
geen overdreven kmstand voor een lpg auto, dus dan zit je bij 25 dkm / jaar al binnen korte tijd aan een revisie.
in mijn geval na 4 jaar bij 220 dkm en toen was de auto pas 8 jaar oud.

bij een gebruikte auto op gas, die vaak wat meer gereden heeft, moet je dit soort kosten dus wel meenemen.
Rijd je meer dan 20 dkm / jaar dan kun je die extra onkosten wel opvangen en terughalen, daaronder moet er veelal geld bij.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door Quisquid »

Een complete motorrevisie na 100.000 km? Bij een auto uit 1950 misschien, maar bij een moderne auto?
Waarschijnlijk alleen bij een rijstijl waarbij je de motor constant compleet afbeult, en bij een distributieriem die je niet op tijd vervangt en die dan knapt. Maar dát heeft met lpg niets te maken.

Vanaf 200.000 km (maar bij veel auto's véél later) kun je als gasrijder een keer een cilinderkoprevisie verwachten (bij benzine ligt dat punt wat later), als de kleppen aan het eind van de stelinrichting zijn gekomen. Maar ook dát is nog niet hetzelfde als een complete motorrevisie.

Paulussi
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2008 12:17

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door Paulussi »

Ik heb uit principe met 4 gasauto's gereden. Samen toch wel 350.000 km. Dat kost toch telkens veel aandacht: het gassysteem + het bezinesysteem moeten optimaal samenwerken. Dat levert een continuë zorg bij beurten en het vinden van gaspompen in het buitenland. Maar vanwege het milieu en je portemonnaie neem je dat dus voor lief. Vanwege het mindere vermogen bij rijden op gas reed ik trouwens in de bergen altijd op benzine. Bij mijn laatste gasauto (Renault Scenic 1600cc G3 installatie) heb ik tot 2x toe de koppakking opgeblazen. Gevolg bij 1e keer: alle motorolie via lekke pakking in koelvloeistof en uitlaatgassen. Enorme zwarte rookwolken! 2e keer: kokende motor en alle koelvloeistof opgebruikt. Enorme grijze mistwolken! Echt niet fijn voor het milieu! Beide keren aan de kant en opgehaald door garage. Complete motorrevisie nodig: kleppen, klepzetels, kop, pakking, etc. Kosten: €1250 + €1650 Erg duur!!! Weg (milieu)winst! + een hoop ellende en oponthoud in het buitenland. Rij nu al weer 200.000 km zonder storing op diesel. 5,2 liter per 100 km = 1 liter op 19,2 km en ruim 1100 km op een tank, terwijl ik op een gastank 375 á 400 km haalde. Ik heb met moeite omgeschakeld naar diesel, maar ik heb er nu totaal geen spijt van.

pl24
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2008 17:00

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door pl24 »

Dat is dan toch raadselachtig Paulussi, waarom het bij jou zo gaat en bij mij al 30 jaar zonder bijkomende kosten. Zie de reactie van pl 24 hierboven. Ik kan wel zeggen dat ik niet te veel van de motor vraag, omdat ik me aan de 120 km hou en de Laguna die ik rijd boven de 200 per uur kan halen. Hou zit dat bij jou? Of maak je misschien veel km 's? Ik reed in de afgelopen 30 jaar tussen de 15 en 35000 km per jaar

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door Quisquid »

Paulussi,

Die kapotte koppakking staat volledig los van lpg-gebruik. Een kapotte koppakking komt evengoed voor bij benzine- of dieselrijders. Ik rijd al ruim een kwart eeuw op lpg en probleemloos. Ik heb tussendoor anderhalf jaar een diesel gehad en daarbij in die anderhalf jaar drie keer een kapotte koppakking gehad (veel later las ik dat de fabrikant van het type auto dat ik toen had, veel problemen met die motor had).

Lang niet altijd leidt een kapotte koppakking (dat is een arbeidsintensieve en dus dure reparatie) ook tot een motorrevisie of een cilinderkoprevisie. Heb je misschien veel te lang doorgereden met een kapotte pakking? Of heeft je garage je een onnodige reparatie aangepraat? Door blijven rijden zonder koelvloeistof is natuurlijk ook niet best. Dat kan een oorzaak zijn van de kapotte koppakking.

Wat jij een complete motorrevisie noemt, lijkt mij slechts een cilinderkoprevisie, gezien de onderdelen die je noemt en de prijs. Bij een complete motorrevisie komen ook onder meer de krukas, de drijfstangen en de zuigers aan de beurt. En dat is nog een graadje prijziger.

Vermogensverlies bij lpg (ten opzichte van benzine) is zeker tegenwoordig slechts minimaal en bij het normale gebruik niet merkbaar. Tenzij je altijd het uiterste uit de automotor haalt en tot het gaatje gaat en permanent de auto afbeult. Dat komt de levensduur van de motor ook niet ten goede. Maar dat geldt dan ook als je op benzine of diesel rijdt.
Als je echt veel vermogen of kracht nodig hebt (rijden in de bergen met een caravan bijvoorbeeld), zou je een zwaardere motor moeten overwegen. Of inderdaad diesel, vanwege het meestal lagere koppel.

"Samenwerking" tussen benzine en lpg kan bij een moderne auto met daarin veel computergestuurde techniek inderdaad een probleem zijn, maar ook in de lpg-wereld is de techniek niet stil blijven staan en meestal is wel een passende lpg-installatie in te bouwen.

De verkrijgbaarheid van lpg in het buitenland is inderdaad minder dan in Nederland, maar in de ons omringende landen, mag dat geen probleem meer zijn. In België is lpg altijd al volop verkrijgbaar geweest, in Frankrijk is in bijna alle regio's tegenwoordig ook een redelijk net van lpg-pompen (en langs de snelweg is het al helemaal geen probleem) en ook in Duitsland groeit het net van lpg-verkooppunten.
In Finland daarentegen is geen lpg verkrijgbaar (maar daar komen de meesten niet zo vaak met hun auto) en ook in Spanje (daar rijden de meesten ook niet dagelijks), waar men pas een paar jaar geleden met lpg voor particulieren is begonnen, is het verkoopnet nog heel klein.

Dan is het goed dat je altijd op benzine kunt terugschakelen. Wie ook tussendooor af en toe eens op benzine rijdt (een kwartiertje per maand), houdt ook het benzinesysteem van de auto in conditie. Zodat je niet voor verrassingen komt te staan als je eens op benzine aangewezen bent.

yves_mg
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 sep 2010 13:08

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door yves_mg »

Beste lezers,

Het rijden op gas kan inderdaad zonder schadelijke gevolgen voor de motor in het geval dat uw installatie onderhouden is + afgeregeld is.

Bent u op zoek naar de professionele diensten van een autogarage en van een lpg installateur die nauw samenwerken. Dan kan ik u u één adres geven (Belgie) Bezoek onze website www.vavotec.be voor meer informatie.

Mocht u alsnog problemen hebben met uw LPG wagen, aarzel niet om conctact op te nemen.
U bent steeds welkom!

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door pbarendse »

Zo dan, schop even een antiek topic wakker, alleen maar om reclame te maken... Strakke actie!

Gesloten