LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijden op gas

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Rijden op gas

Ongelezen bericht door Radar »

De benzineprijzen stijgen tot astronomische hoogte. Radar laat zien wanneer het voordeliger is om op LPG te gaan rijden.

TROS Radar, maandag 6 oktober 2008, 20.30 uur, Nederland 1

hobbygips
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2008 14:02

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door hobbygips »

Ik denk dat het nooit goedkoper is. Als er namelijk weer veel automobilisten op LPG rijden, gaan ongetwijfeld ook deze kosten weer sterk omhoog, omdat er te weinig is ? Slecht voor het millieu ? Te gevaarlijk ?
Of gewoon om de staatskas te spekken of "onder de armen te verdelen".

codimo
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 sep 2006 17:08

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door codimo »

Ik denk dat het wel voordeliger is zeker als je meer dan 10.000km rijd per jaar. Ook dit zal wel duurder worden als iedereen op gas gaat rijden. Maar zeg nu eerlijk, de auto is toch voor alles een mooie melkkoe. Laat iedereen,dus ook het bedrijfsleven de auto maar eens 2 dagen laten staan. Dus niet tanken. Wat zullen ze schrikken in Den Haag. Want het kwartje van kok komt dan even niet binnen....

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Geweldige "deskundige"!
Ik heb zelden zo een gelul gehoord.
Deze persoon is duidelijk geen fan van LPG

Heijermans Ewoud
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2008 20:55

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door Heijermans Ewoud »

Wat een onzin, als jullie wat over lpg te vertellen hebben, vraag dan mensen die er iets over weten.
Snellere slijtage van de motor, die Renault heeft al drie ton gereden en die man ziet er nog gelukkig uit.
Backfire is al jaren niet meer nodig maar als je een auto laat zien met een systeem uit '1910' die zelfs voor die auto veel te oud is, ja dan kan het.
Als dit de uitleg is van de ANWB, nou dan is dat maar een triestig clubje.
Oja en als laatste, lpg heeft een koudere verbranding dan benzine,de kleppen zakken in omdat de brandstof droog is.
Ik ben blij dat ik elke ochtend naar m,n werk rijd in m,n nieuwe Mercedes S500 op lpg, zonder problemen maar voor de helft van de brandstof kosten.yes yes
Succes ermee.

markvanloo
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:59

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door markvanloo »

Jammer dat partijen als Stichting Autogas Nederland (autogas.nl) niet is benaderd. Niet dat ik iets met hun te maken heb, maar zij hebben ook veel informatie, feiten en fabels beschikbaar.

Volgens hen ligt het omslagpunt veel lager, vooral bij occasions.

Er wordt verteld in het item dat de slijtage aan de motor hoger is. Inderdaad zijn tegenwoordig niet alle motoren geschikt, ivm hardheid klepzetels etc. Daar is overigens nog wel een oplossing voor, dmv een middeltje. Daarnaast zijn er ook motoren (Volvo, Subaru wordt veel genoemd) die gewoon geschikt zijn voor het LPG verbrandingsproces.

Dan nog gasfx.nl, waarbij je makkelijk kan zien welke auto geschikt is op LPG, de verschillende tankinstallaties (onderbouw, ringtank etc.)

Jammer dat het niet helemaal goed is uitgewerkt naar mijn mening. Het is een interessant onderwerp! Lijkt me overigens ook een goeie om de uitstoot te meten zoals dat ook met de oude auto's werd gedaan. Ik ben er van overtuigd dat LPG nog steeds schoner is dan benzinemotoren, ook al wil niet iedereen ons dat doen geloven.

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door ad »

Door een gasinstallatie wordt de aurto weliswaar zwaarder maar is dat dan zoveel dat je daar 1.5 keer zoveel belasting voor moet betalen zoals ik in de uitzending hoorde.
Dus bv. geen 700 euro per jaar maar 1000. Is dat nog wel redelijk?

Combustion
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2008 00:46

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door Combustion »

Inderdaad best wel rare 'deskundigen' in deze aflevering...

Die raar hoge wegenbelasting is ooit ingevoerd met de smoes dat het gevaarlijker is dan benzine, terwijl zo'n druktank in feite veiliger is dan een traditionele benzinetank. Het komt er dus op neer dat de regering er te weinig aan verdiende, dus hebben ze het zo gecompenseerd.

Tja, best wel jammer dat LPG zo gedissed wordt, door zowel onze regering als dus ook allerlei andere instanties. Het is juist zo'n schone brandstof en bovendien betreft het een fractie uit de petrochemische industrie waar anders vrij weinig mee gedaan wordt. (bijv. affakkelen...) Dan kan je er toch veel beter op rondrijden, niet??

Meer lezen over LPG?:
"LPG, goed idee!"

...en ook nog een simpele, maar accurate calculator om LPG met benzine te vergelijken.
Second-Gear LPG-Calculator

JRG
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 apr 2008 15:28

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door JRG »

Ik ben nu zelf een G3 rijder en met veel plezier. Hiervoor heb ik altijd diesel gereden maar dit werd mij te duur.

In de uitzending wordt gezegd dat het omslagpunt bij nieuwe auto's 15.000 tot 20.000 km is en bij een 2e handsauto 20.000 km is. Wat is dan het verschil. Bij een nieuwe aanschaf van een installatie is de prijs immers gelijk.

Bij de aanschaf van ee 2ehands auto met G3 installatie licht het omslagpunt al gauw bij 4 tot 6000 km.

De uitzending was dan ook een complete onzin. Het is jammer dat men niet mensen die er echt verstand van hebben aan het woordt heben gelaten. De persoon van de ANWB kan beter eerst nog eens naar school gaan en iets leren over LPG

Het onderwerp was goed maar de presentatie en deskundigheid ver onder de maat
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

77-Sander
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2008 09:00

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door 77-Sander »

Ik heb de volgende email gestuurd naar de redactie:

Beste medewerker,

Geinteresseerd heb ik gisteravond gekeken naar het item over het rijden op autogas (LPG).
Teleurgesteld was ik echter over de uitkomst en de diepgang van het item. Ik vond het item erg negatief over LPG, wat mag, als de uitkomst dat rechtvaardigt.
Echter, jullie berekeningen over het omslagpunt kan ik niet volgen! Mede omdat elke vorm van onderbouwing ontbreekt.

Ik snap bijvoorbeeld niet dat het omslagpunt bij een tweedehands auto op ca 20,000km ligt volgens jullie, en bij een nieuwe auto ook (waar de gasinstallatie nog aangeschaft dient te worden).
Onderbouwing? En in hoeveel jaar is hij dan bij een nieuwe auto terugverdiend?? 1 jaar? 10 jaar?
En waarom zou er dan geen verschil zijn in omslagpunt? Door extra kosten? Meld dat dan! En wat er dan zoal te verwachten is.

De rekensom van de man met de Renault in de uitzending leert dat hij in 1 jaar bij 20,000km ca 900 euro bespaart (incl wegenbelasting).
Dus bi aanschaf van een nieuwe auti is na 2 jaar je installatie ongeveer betaalt (aanschafprijs ca 1800-2000 euro). Daarna kan je dus nog jaren enorm voordelig op gas rijden tot deze onderhoud behoeft!!!

Extra kosten zijn er volgens de ANWB omdat een LPG motor sneller slijt en de gasinstallatie ook onderhoud behoeft. Echter, bij een nieuwe auto kan je de eerste (grofweg) 200,000km ongestoord rijden, in die periode zal je van die kosten waarschijnlijk geen last hebben.
Daarna wordt het anders, de levensduur van menig gasinstallatie ligt rond de 2 ton en rond die stand zullen er onderdelen vervangen moeten worden. Dat kan wel in de papieren lopen… maar bij 20,000km p/jr heb je dan 8 jaar voordelig gereden (10 jaar x20,000 = 2 ton min 2 jaar om de gasinstallatie terug te betalen = 8 jaar x 900 euro voordeel)
Daar kan je nogal wat onderhoud voor doen!!!
In de praktijk rijden gas rijders natuurlijk vaak veel meer km/jaar maar dat maakt de zaak eigenlijk niet anders.

Bij het kopen van een 2e hands auto op gas heb je niet de aanschaf van de installatie maar zal je wel in moeten calculeren dat er onderdelen van de gasinstallatie vervangen moeten worden als de km stand wat hoger wordt/is. Maar bij 20,000km/jr heb je dan ook 900 euro/jr voordeel om daarvoor te gebruiken. Mij lijkt dat je niet elk jaar 900 euro onkosten aan de gasinstallatie hebt!!!!!
(ik in elk geval niet).

Ik persoonlijk rijd een Mitsubishi Galant 2.0 uit 2001 op LPG-G3, 184,000km probleemloos, gasinstallatie nooit aangeraakt (buiten APK controle). Mijn vriendin rijdt mijn oude auto, een Golf III 1,8 uit 1997, ook LPG-G3, met 335,000km op de klok(!!!)
Van de Golf zijn de verdamper, gas slangen en de verdeler ondertussen vervangen (ca 900 euro incl arbeid totaal). Verder loopt de auto als een zonnetje!!
De Golf III staat bekend om zijn degelijkheid en de goede compatibiliteit met gas door de enorm degelijke cilinderkop (goed materiaal) maar dat geeft dus aan dat mits goed gekozen, de levensduur op LPG echt niet zo dramatisch en kostenverhogend hoeft te zijn!

Overigens zag ik ook op jullie eigen forum dat de reacties op dit item niet zo lovend zijn. Wellicht dat jullie de zaak nog eens kunnen belichten en dan ook eens een gas-gerelateerde instantie aan het woord kunnen laten, eventueel in discussie met de ANWB, en wat meer diepgang geven.
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=64127

Overigens zeg ik niet dat Radar of ANWB onwaarheden vertellen. Alleen denk ik dat het allemaal enorm pessimistisch berekend is, en in mijn ogen niet reëel.

groet,
Sander.

John Wouters
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2008 08:22

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door John Wouters »

Geachte redactie,

Erg jammer deze uitzending.

Kijkend naar de huidige beschikbaarheid van brandstoffen is LPG vanuit zowel kostenoogpunt als milieuoogpunt de komende jaren de enige echte oplossing.

De brandstofkosten op jaarbasis zijn niet alleen veel lager, maar rijden op LPG is ook nog eens beter voor het milieu.

Daarnaast wordt in de uitzending een reportage gemaakt over een Renault Saffrane uit 1999 met een relatief 'oude' LPG installatie. Dit is totaal niet te vergelijken met de huidige geavanceerde LPG systemen, welke volledig geïntegreerd samenwerken met het bestaande motormanagementsysteem van de auto op basis van het Master-Slave principe. Hierdoor kunnen er geen storingen meer optreden en wordt de inspuiting van het LPG net als de benzine-inspuiting volledig sequentieel en elektronisch geregeld.

Ook is de auto in de reportage voorzien van een cilindrische tank in de kofferbak van de auto, waardoor er toch wat ruimteverlies optreed. Hiervoor zijn veel betere oplossingen mogelijk in de vorm van een ringtank in de plaats van het reservewiel, waardoor er totaal geen ruimteverlies is.

Ik ben ook al jaren een tevreden LPG rijder. Mijn auto is voorzien van een VSI-LPG installatie van Prins Autogassystemen in combinatie met een ringtank op de plaats van het reservewiel. Naar mijn idee de beste oplossing: goedkoop autorijden, geen storingen, geen hogere onderhoudskosten, geen ruimteverlies en geen vermogensverlies!!!!

PS voor eventuele slijtage aan de kleppen zijn ook verschillende oplossingen beschikbaar in de vorm van additieven.

Groeten,

Een zeer tevreden VSI-LPG rijder

jhtvandermeer
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2008 11:16

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door jhtvandermeer »

Goedenmiddag.
Ik wilde reageren op LPG maar alles is gezegd.
Alleen moet me van het hart dat de medewerker van mijn Favoriete ANWB op cursus moet wat die meneer vertelde slaat nergens op LPG heeft allen maar voordelen, MITS goed ingebouwd. Met vr Gr

77-Sander
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2008 09:00

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door 77-Sander »

LPG heeft niet alleen maar voordelen, de installatie kan zeker wel kapot en storingen komen ook voor, net als in heel de rest van de auto, maar je voegt onderdelen toe en dus is de kans op storingen groter. (logisch, dat kan niet anders).
Echter het wordt wel schromelijk overtrokken naar mijn mening.
De voordelen wegen nogal snel op tegen de nadelen, zeker bij een jaarkilometrage boven 10,000.

daarbij vind ik dat de cijfers die zogenaamd berekend zijn dermate negatief dat ik ERG benieuwd ben naar de onderbouwing daarvan!!

Autogas NL
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2008 13:07

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door Autogas NL »

LPG is en blijft nog steeds een rest product na het produceren van benzine. Laat dit nou ook eens doordringen bij de heren en dames van de regering. G3 al mogelijk vanaf bouwjaar 1995, LPG tanks kunnen heel mooi uit het zicht gemonteerd worden. Zo zijn er nog veel meer positieve kanten aan het rijden op LPG.
Vond zelf het verhaal van de Renault rijder goed (jammer van de back-fire, had te maken met de bougie kabels zoals later vermeld). Helaas verhaal van de ANWB medewerker zeer onder de maat. Conclusie regering wordt wakker en auto fabrikanten maak de benzine motor (alleen kleppen en klep zittingen) goed voor LPG. Tegenwoordig ook smeersystemen leverbaar voor gevoelige motoren op LPG.
Dit alles van een tevreden LPG rijder (40.000 km per jaar) en zit zelf al ruim 10 jaar in het vak.

benvanslochteren
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2008 07:56

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door benvanslochteren »

Ben het ook niet echt eens met de uitkomsten van het ANWB. Wij hebben kortgeleden een Kia Rio van 2006, waar de LPG G3 installatie al was ingebouwd, aangeschaft. Kia ondersteund als 1 van de weinige autofabrikanten autogas en geeft gewoon garantie, ook op latere inbouw. Als ik rustig rijdt, N wegen, is het verbruik maar 1:12, op de snelweg rond de 1:10. Als ik het per 10.000 km vergelijk met een auto die gemiddeld 1:13 rijdt op benzine (in mijn geval) levert het ons, hogere wegenbelasting meegerekend, al een dikke € 400 per jaar op!!
Misschien owrdt de ANWB gesponsord door de Shell of de texaco? Zijn van die multinationals die het gas rijden ontmoedigen door ze niet te laten zien aan de pomp of de prijzen van een liter gas kunstmatig hooghouden!! tip aan Radar het onderwerp nogmaals op te pakken en dan ook woordvoerders van GasBK uit te nodigen en hun deskundig oordeel te geven.

tsjitske
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2008 10:23

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door tsjitske »

Ook ik heb met verbazing en oplopende boosheid naar het item over lpg gekeken. Ik heb een chevrolet matiz en daar was een aktie inbouw lpg voor 995,00. Dat direct gedaan en de wegenbelasting werd niet hoger! Ik rij nu supervoordelig. De kleppen worden gratis gesteld bij iedere onderhoudsbeurt en met mijn 40.000 km per jaar nooit problemen gehad!

Ik dacht even dat de man van de anwb connecties heeft met de dealers die weigeren lpg in te bouwen bij nieuwe auto's! Mijn vriend wilde onlangs een nieuwe auto kopen met lpg, maar alleen chevrolet en citroen doen dat. De rest bazelt over risico's en het niet geven van garantie......Reden voor ons alleen nog een auto bij die 2 dealers te kopen!

Tsjitske

Edmund
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2008 12:32

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door Edmund »

Ik heb enorm genoten van dit item. Ik rijd zelf ook in een Safrane uit 1997 met 260.000 km op de teller. Deze auto stamt uit de tijd dat Renault en Volvo een samenwerkingsverband hadden. In de Safrane van de heer De Wit zit een 4 cilinder 2.0 motor van Volvo met een zogenaamde lange slag. In mijn Safrane een 5 cilinder 2.5 motor. Deze motoren zijn uitermate geschikt voor het rijden op gas. Dat had de ANWB-man toch wel even kunnen vertellen? Kilometerstanden van 400.000 km met gas is heel gewoon voor deze motor. Je hebt nu eenmaal motoren die het beter doen op gas. In het algemeen zijn de jappaners en koreanen wat minder.

Het lijkt of de heer De Wit moet glimlachen, omdat hij op gas rijdt, maar ik weet zeker dat het komt, doordat hij in deze fantastische auto rijdt!

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door Quisquid »

In de uitzending van 6 oktober 2008 was sprake van extra motorslijtage bij het rijden op gas. Diverse autogassites spreken juist van het tegendeel: doordat in lpg onder meer ersende zuren ontbreken (die wel in benzine zitten), zou juist de motorslijtage minder zijn. Alleen de kleppen kunnen wél sneller slijten. Dat betekent bij de meeste auto's soms (hoeft lang niet altijd bij élke onderhoudsbeurt; bij mijn auto volstaat één keer per drie beurten) een halfuurtje meer werk bij de grote beurt, plus een kleppendekselpakking. Voor zover de auto nog geen zelfstellende kleppen heeft. Dát kan financieel nooit erg in de papieren lopen.

Als de kleppen niet verder gesteld kunnen worden, zal er een cilinderkoprevisie nodig zijn (eerder dan bij het rijden op benzine). Dát is wél prijzig. Maar in de regel zijn dan al zodanig hoge kilometerstanden bereikt, dat de kosten van die iets eerdere cilinderkoprevisie per kilometer omgeslagen, slechts tienden van een cent per kilometer zijn. Het varieert een beetje per auto wanneer dat punt bereikt is (en misschien ook qua rijstijl en onderhoud), maar veel automobilisten hálen dergelijke kilometerstanden niet eens.

Verdere kosten aan een lpg-installatie zijn minimaal. Ikzelf rijd al 30 jaar auto, waarvan ruim 25 jaar op lpg. De enige extra kosten die ik verder aan de lpg-installatie heb gehad, was twee of drie keer een nieuwe verdamper. In 25 jaar. Dat koste je dan circa 100 à 150 euro per keer.

Dat veel automerken om wat voor (commerciële?) reden ook geen garantie meer willen geven als in de auto een lpg-installatie wordt ingebouwd, is jammer. Maar wat in de praktijk vaak "garantie" wordt genoemd, is niet zelden alleen maar een beperking van de aansprakelijkheid die de verkoper (de autodealer) sowieso al krachtens de wet had. Bij problemen anders dan door de lpg-installatie ontstaan, blijft die wettelijke aansprakelijkheid gewoon bestaan.
Daarnaast kan men bij problemen die door de lpg-installatie zijn ontstaan, de inbouwer aanspreken. Ook die behoort een deugdelijk product en deugdelijk werk af te leveren.

Zelf rijd ik al sinds 1992 een BMW 518 uit 1984 op lpg. De gasinstallatie was al ingebouwd in 1984. En functioneert nog altijd probleemloos. De kilometerstand is 641.590, waarvan ik er zelf ongeveer 500.000 bij elkaar heb gereden (de rest was van de vorige eigenaar).
Toegegeven, vorig jaar februari heb ik de motor laten reviseren (inclusief de distributie - kettingsysteem - de radiateur, alle slangen, watrepomp, ventilatorkoppeling), bij km-stand 611.000.
Afgezet tegen de dagwaarde van de auto was het wellicht een "onverantwoorde" uitgave, maar een andere auto kopen kost óók geld (en afschrijving) en in dát licht gezien heb ik er geen spijt van gehad. Ik wet wat ik heb en mijn auto, die altijd goed is onderhouden, motorisch én qua carrosserie, kan er weer járen tegen.
Bij een dergelijke monsterlijke kilometerstand was ook een benzine-auto wel aan een motorrevisie toe.

Op naar het miljoen!

dinie1967
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2008 15:59

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door dinie1967 »

ik heb een beetje een rare smaak over dit onderwerp ik rij al sinds 1984 op autogas en heb nooit problemen gehad zowel met de oude installaties en de nieuwe g3 installaties. ik proefde in de uitzending toch iets van ga maar niet op gas rijden want zo goedkoop is het niet zogenaamd door het grotere onderhoud kleppen verbranden en klepzittingen(ik heb het nog nooit meegemaakt)ik rij nu een honda civic van1996 met 330000 km op de tellet en die rijd al die jaren al probleemloos op gas zonder ook maar 1 dubbeltje kosten aan de g3 installatie.het reken sommetje klopte ook niet want als je een auto koopt met gas er al in is deze bij ongeveer 8000 km bij het omslagpunt.dit wilde ik even kwijt

S A D
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2006 17:55

Re: Rijden op gas

Ongelezen bericht door S A D »

Nog een voordeel: op vakantie naar Frankrijk geweest tijdens een zwarte zaterdag. Mega lange rijen bij de tankstations, maar de Fransen rijden bijna niet op gas. Kortom...geen wachtrij maar direct tanken en door kunnen rijden. Ik vind het dus helemaal niet erg als mensen op benzine blijven rijden :D

Sinds jan '08 rijdt ik op LGP, nu 25.000km verder en geen problemen gehad. In feite kan je hem prima in laten bouwen in een 2e hands auto, maar je moet wat geduld hebben met "terug verdienen".

Overigens zie ik geregeld personen die dat zwarte ding niet over hun inlaat van de LPG tank doen na het tanken. :?: Dat lijkt mij niet positief voor de tank & motor, aangezien er zand in komt bij het rijden en dat wordt in de LPGtank gespoten bij de eerstvolgende tankbeurt. :!:

Gesloten