LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitvaartverzekeringen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Uitvaartadviseur
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2008 08:55

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door Uitvaartadviseur »

Hallo Andre,

Ik bedoelde het zeer zeker niet respectloos, misschien heb ik het een beetje te eenvoudig geformuleerd. Ik ben zelf een 'ervaringsdeskundige' wij hebben zelf ons eerste overleden kind laten vervoeren, ons tweede overleden kind hebben wij in onze eigen auto vervoerd. Dat voelde veel persoonlijker. Het is alleen mijn bedoeling geweest om mensen er op te attenderen dat er meer mogelijk is dan men denkt. Stel dat vader helemaal gek was op zijn eigen stationcar, wat is er dan mis mee om hem te vervoeren in zijn eigen auto? Maar ook als men simpelweg het geld niet heeft, wat moet je dan? Ik ken inmiddels verhalen van mensen die de uitvaart toch op de 'normale manier' (met rouwauto en verder alles erop en eraan) en daarna nog jaren in de schulden zaten. Sommige van hen waren liever op de hoogte geweest van alternatieven.

De informatie/kennis (verzameld vanaf 1997) wil ik alleen maar delen met anderen, zonder verbonden te zijn aan een uitvaartverzekeraar..

arnieparnie
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2008 20:07

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door arnieparnie »

Uitvaartverzekeringen zijn een zeer winstgevende business. Het is ook nog eens een business van een product dat in het overgrote deel van de gevallen overbodig is.
Wie weet dat uit zijn/haar erfenis écht geen uitvaart betaald kan worden, zou een uitvaartverzekering kunnen overwegen. Maar bedenk wel even goed of dat echt het geval is. Vaak vallen er na overlijden bedragen vrij, bijvoorbeeld uit een levensverzekering/lijfrente. De meerderheid van de werkgevers keert ook een bedrag uit bij overlijden.
Als er geen verzekering is afgesloten, en er is voldoende vermogen in de erfenis, dan kan de begrafenis daar prima uit betaald worden. Laat je niet bang maken door verkopers die beweren dat alleen hun organisatie alle zorg uit handen neemt na het overlijden. Ik heb in korte tijd helaas de uitvaart voor mijn broer en voor mijn vader moeten organiseren. "Gewone" uitvaartondernemers helpen je uitstekend en nemen heel veel zorg uit handen, ook als je niet verzekerd bent.
De enige voor wie uitvaartverzekeringen van belang zijn, zijn de tussenpersonen en de verzekeraars. En wordt daar veel geld verdiend? Zeker!
Ik werk zelf bij een zorgverzekeraar die als tussenpersoon voor een uitvaartverzekeraar gaat fungeren. De uitvaartverzekeraar betaalt 30 % (!) provisie per afgesloten polis. En zelfs dan verdient de uitvaartverzekeraar er nog aan. Dus als u zich nog eens afvraagt waarom u zo lang moet betalen: daarom!
Kortom: je uitvaart moet je niet verzekeren, tenzij je écht armlastig bent en je erfgenamen ook. Maar zelfs dan kun je je nog afvragen of het écht nodig is.

Erica Verdegaal
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 dec 2008 09:17

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door Erica Verdegaal »

Over de uitvaartindustrie schreef ik afgelopen 15 november het volgende in mijn wekelijkse column in NRC Handelsblad:

Kraaienmars

Een uitvaart in een creatief beschilderde kist, vervoerd in de bestelbus van je zwager en liefdevol ten grave gedragen door naasten, die daarna uithuilen in je stamcafé.

Zo doen we dat niet in Nederland. Nee, een Hollandse kraaienmars start in het kantoortje van een assurantietussenpersoon, die achter zijn pc-tje hijgerig hoopt dat je kiest voor de duurste kist met lijkwade (€1750), opbaring in een rouwcentrum met luxe catering (€850), een kistbedekkend bloemstuk (€350), een druk bezochte koffietafel (€3500), een half uurtje extra in de koffiekamer (€180), en vervoer per uitvaartbus (€950), motor (€925), rouwcaravan (€425) danwel koets (€950).

De gewiekste uitvaartconsulent weet de vermeende kosten van je laatste feestje op te schroeven tot tien mille. Daarvoor betaal je, volgens hun uitvaartcalculator, bijvoorbeeld €487,54 per jaar, decennialang. Of eenmalig een dikke vijf mille.

Denk niet dat daarmee alles geregeld is. Een uitvaartpolis is net een teakhoutbelegging. Je fourneert kapitaal, waar je aanbieder tientallen jaren mee mag spelen. Blijken de beloofde diensten in 2040 of 2050 tegen te vallen, dan is je tussenpersoon al lang met pensioen, zijn eikenfineer kisten verboden, is koffie met cake uit de tijd, je verzekeraar overgenomen of failliet, en is steevast alles véél duurder geworden.

De uitvaartpolismarkt is vrijwel geheel in handen van Dela, Monuta, Aegon, Yarden en Ardanta. Deze branche doet, ondanks hun 10 miljoen trouwe klanten, blijkbaar weinig om de prijzen laag te houden. Een basisbloemstuk kost €140 en vijftig zelf ontworpen rouwkaarten €330. Een simpele kist doet zelfs €890, terwijl woonwarenhuis Ikea slechts €35 vraagt voor een Billy-boekenkast van vergelijkbaar materiaal.

Een droevig bijverschijnsel van de polisindustrie is dat ontslapen Nederland fabrieksmatig wordt weggewerkt met twee korte toespraakjes in een kale aula bij een imitatiehouten kist met catalogusbloemstuk plus linttekst nummer 47. Om na de koffie met plakje cake (€4,65) haastig plaats te maken voor het volgende rouwgezelschap in de hal.

En toch verwachten tussenpersonen dat de uitvaartpolis de moneymaker van 2009 wordt. De handel in hypotheken en woekerpolissen ligt namelijk op zijn gat. Extra omzetverlies dreigt doordat intermediairs vanaf januari eerlijk moeten gaan opbiechten hoeveel ze opstrijken van complexe financiële producten. Door een kronkel in de wet worden uitvaartpolissen als niet-complex geclassificeerd. Daarom hoeft een uitvaartpolisverkoper geen vakdiploma’s te hebben, terwijl hij legaal mag verzwijgen dat hij van 10 mille verzekerd uitvaartkapitaal tot €900 opstrijkt.

De polisverkoop krijgt nog een extra zet doordat een uitvaartkoopsom dit jaar voor het laatst fiscaal aftrekbaar is als buitengewone last. Daarnaast wordt de uitvaartpolis momenteel massaal aan de deur verkocht in achterstandswijken, aldus Pieter Lijessen van intermediair NHP. Allochtonen wordt daar wijsgemaakt dat ze slechts met polis eeuwige rust vinden in hun thuisland.

De uitvaartbranche draait op angst, schuldgevoel en onwetendheid. We laten ons aanpraten dat een laatste reis deskundige begeleiding vergt, maar wettelijk mag alles, zolang je het begraven of cremeren overlaat aan de professionals. Je mag zelf een kist of baarplank timmeren, zelf (met de overlijdenspapieren van de schouwarts) aangifte doen bij de gemeente, zelf een verlof tot begraven of cremeren afgeven bij een crematorium of begraafplaats, een overledene zelf verzorgen en thuis opbaren, zelf uitvaartkaarten mailen, een bloemstuk schikken uit eigen tuin, je dierbare vervoeren met de SUV van de buren en je bezoek thuis of in het café onthalen.

Durf te leven. Beschrijf je inventieve uitvaartwensen in een ondertekende verklaring. Dan rust je, na een oergezellige laatste kermisdag, voor maximaal €1000 in een asbus in eigen tuin of een unieke doe-het-zelfkist onder de groene zoden.

MarkDebets
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2008 08:07

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door MarkDebets »

Monuta reageerde op 17 november alsvolgt op deze column:

Het is altijd goed dat columnisten kritisch kijken zijn. Dit houdt iedereen scherp, zowel consumenten als bedrijven. Om een goede afweging te maken is het wel noodzakelijk dat de feiten juist zijn. Hieronder geeft Monuta haar reactie op een aantal feitelijke onjuistheden.

De kosten van een uitvaartverzekering die EUR 10.000 uitkeert op het moment van overlijden zijn voor een vrouw van 30 jaar oud minder dan EUR 150,- per jaar. De genoemde premie van EUR 487,54 is alleen van toepassing voor mensen ouder dan 60. De gemiddelde leeftijd waarop iemand start met een uitvaartverzekering is ongeveer 27 jaar, waarbij dus sprake is van een lagere premie.

Mevr. Verdegaal haalt in haar column een tweetal verzekeringen door elkaar. De eerstgenoemde verzekering (van EUR 10.000) is een uitvaartverzekering in geld. Deze keert een bedrag uit als de verzekerde overlijdt. Dit bedrag is compleet vrij te besteden aan de uitvaart. Dit in tegenstelling tot uitvaartverzekeringen in natura, waarbij je een pakket van diensten verzekert. Deze verzekering is echter vrijwel altijd waardevast. Hoe hoog de kosten op het moment van overlijden ook zijn, de verzekering keert dan altijd de afgesproken diensten uit.

Niemand mag zomaar uitvaartverzekeringen verkopen. De AFM stelt opleidingseisen aan assurantieadviseurs. Deze gelden ook voor adviseurs die uitvaartverzekeringen verkopen. Monuta vindt het afsluiten van een uitvaartverzekering een belangrijke beslissing, waar mensen goed over na moeten denken. Het verkopen van verzekeringen aan de deur past niet binnen deze filosofie.

Nabestaanden kunnen als ze dat willen steeds meer zelf doen tijdens de uitvaart. Zelf aangifte doen, laatste verzorging, een rouwkaart of rouwadvertentie maken via internet, thuis opbaren, etc. Voor zover juridisch toegestaan, stimuleert Monuta dit. Het vergemakkelijkt namelijk de rouwverwerking. De rol van de uitvaartverzorger gaat verder dan puur praktische zaken. TNS NIPO deed onderzoek naar de rol die nabestaanden van een uitvaart verwachten. De uitvaartverzorger is er volgens hen ook voor emotionele ondersteuning en de periode na de uitvaart.

Iedereen kan voor of tegen uitvaartverzekeringen zijn. Monuta vindt het belangrijk dat mensen een bewuste keuze maken. Als onverwacht iemand in mijn omgeving overlijdt, heb ik dan het geld om de uitvaart te regelen zoals ik dat wil?

Mark Debets
Woordvoerder Monuta

runnertje
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2007 18:46

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door runnertje »

Ik heb er geen. Ik wil mijn lichaam ter beschikking stellen, maar dan moet ik in een straal van X km wonen van een Academisch Ziekenhuis en dat woon ik niet.
Verder: ik ben alleen, heb kip noch kraai. Wat moet ik met koffietafel, volgauto's, bloemen en andere ongein die door uitvaartverzekeraars geboden worden?
Via de bank is er een spaarpotje, dat kan men gebruiken voor mijn crematie, meer is immers niet nodig?
Wie kan mij zeggen wat voor mij de meerwaarde is van een dure uitvaartverzekering?

kermis
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2007 17:40

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door kermis »

ook ik keek verbaasd toen er werd gezegd dat er iedere 5 jaar contact werd opgenomen, ik ben nu 50 en de polis is ooit geregeld door mijn vader en nu al een tijd premievrij maar ik heb nog NOOIT iemand van Yarden gesproken behalve bij het overlijden van mijn ouders

uitsmijter
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2008 19:34

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door uitsmijter »

Ik snap niet dat we allemaal zo moeilijk denken.....
Ik heb ook een natura uitvaartverzekering van Dela.
Ik betaal 6,50 Euro p/m incluisief een pluskapitaal verzekering van 2500 Euro.
In de polis voorwaarden staat duidelijk vermeld wat er vergoed word
en je heb dan nog 2500 euro voor extra wensen. Ik lees in de polis voorwaarden ook wel dat het niet al te uitgebreid is maar ja voor 6,50 p/m kan je ook niet alles verwachten.
Ik zie het gewoon zo: ik betaal iedere maand 6,50 voor een complete uitvaart,wordt ik 90 dan heb ik waarschijnlijk teveel betaald. Maar rijd iemand mij morgen plat dan dan ben ik goedkoop uit....

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door D1RK »

waarom zou ik?

1 De auto kan verkocht worden en dan houden ze nog gel d over...

2 Het huis word gratis....

3 Op de motor en de zijspanbak eraf...

4 Russische kisten zijn toegestaan, dit zijn losse delen die je in de voorgeboorde gaten kunt schroeven en dan open je de binnenbekleding die erbij zit.
Dit zijn masief triplex kisten.
Niet dat iedereen dit mooi zou vinden, maar je mag zelfs handgrepen van de Gamma monteren!

5 Elk Crematorium mag zelf de prijzen bepalen dus vooraf informeren is beter.

wila
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2008 07:49

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door wila »

Naar aanleiding van de uitzending van uitvaartverzekeringen wil ik ook graag even de aandacht vestigen op het volgende.
Mijn schoonvader is in 1992 overleden. Zijn polissen van de uitvaart PC Hoofd uit Amsterdam dekten op dat moment alle kosten. Het was een eenvoudige uitvaart.
Mijn schoonmoeder is begin dit jaar overleden, had dezelfde polissen, en een nog eenvoudiger crematie. Geen advertenties, geen kaarten ,geen koffie na daar, we wilden geen volgauto, maar dat zat er in, of we er nu wel of niet gebruik van maakten (!). Dus we hebben daar dan maar gebruik van gemaakt. 1 volgwagen.
De uitvaart kostte ons totaal 4000 euro, en de polis vergoedde nog 720 euro. (!!!) Bijbetaling dus . 3280 euro.
Het geld van de polissen is dus totaal niet geindexeerd.
Die mevrouw die het verhaal vertelde over haar moeder van 92 met ook een eenvoudige uitvaart hoefde maar 1040 (?) euro bij te betalen. Hoe kan dit dan? [/b]

nemad
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2007 15:41

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door nemad »

Ik ben verzekerd bij momente mori maar dat is overgegaan naar een andere maatschappij AEGON nabestaandenzorg.
Nu is deze maatschappij al twee keer bij mijn geweest om mijn polis over te schrijven , omdat ik voor dat bedrag waarvoor ik ben verzekerd niet begraven kan worden.
Ik ben niet voor een bedrag verzekerd maar voor : kist, rouwkaarten enz enz dus voor heel de begrafenis ( geen koffie tafel) Maar omdat ik al heel veel jaren + - 20 jaar premie vrij ben . kwamen ze de eerste jaren niet ,
maar toen de verzekering over werd genomen door een andere maatschappij toen kwamen ze
Bij mijn ouders kwamen ze ook , en ook met het smoesje dat ze voor dat geld niet begraven konden worden enz enz. dus ze moesten maar opnieuw bij laten verzekeren.
Mijn moeder nog al kort van stof heeft alles buiten gegooid .
verzekering en de agent die bij ons binnen was en heeft
toen mijn vader overleden was zelf alles betaald en d"r eigen begrafenis ook
Ik ga er niet weg en de verzekering heeft zich te houden aan de overeenkomst die wij 50 jaar geleden afgesloten hebben
Dat is bij het gerecht in Utrecht vast gelegd Dus houw mijn aan die gegevens

nnn
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2009 13:15

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door nnn »

Ik ben denk een beetje laat met reageren, maar de uitzending heb ik toendertijd wel gezien. Wist alleen nog niet van dit forum af. Nu wel, dus reageer ik even.

Ik zat te koken voor de tv. Ik vind begrafenisverzekeringsmaatschappijen cententrekkers.

Toen mijn kleinzoon werd geboren bleek hij het down syndroom te hebben. Bovendien heeft hij hemofilie (bloederziekte) met stolling 0,0.

Mijn dochter wilde voor hem een begrafenisverzekering afsluiten. De 1 na de ander wees hem af. Eén wilde hem wel verzekeren maar wel met de volgende voorwaarde:

De premie betalen, maar als hij in de eerste 2 jaar van de verzekering zou overlijden, zou hij niet in aanmerking komen voor begrafeniskostenvergoeding.

Daar wordt je toch laaiend om. Wij als opa en oma hebben toen tegen onze kinderen gezegd dat wij wel garant staan voor begrafeniskosten.

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

driemanjj schreef:n.a.v. opmerking Hr Wageningen van Yarden dat zij regelmatig contact opnemen met polishouders moet ik U mededelen dat wij een koopsompolis hebben voor een totaalpakket van meer dan tien jaar terug , waarvoor wij elk jaar administratiekosten (autm) betalen doch eventueel contact opname door hun heeft nog nooit plaatsgevonden, dus is die opmerking zijnerzijds niet waar.
reserveer een bedrag op de bank en laat deze beschrijven bij een notaris, de rente laat je telkens naar je eigen rekening schrijven.
Nadat je overlijd heb je wel de rente gevangen en je wordt netjes ter aarde gebracht, hierdoor heb je niet elke maand je lasten die je herinneren dat je een keer de pijpje uit gaat.

DeKadt
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2011 16:26

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door DeKadt »

Er wordt wel een hoop onzin rondgebazuind als ik sommige bijdragen lees. De kosten van een uitvaart kan je op verschillende manieren regelen:
1) via een kapitaalverzekering; dan is het bedrag gegarandeerd en meestal ook levenslang waarde vast; je bent dan vrij in de keuze van de uitvaartverzorger;
2) via een naturaverzekering; dan krijg je zelf geen geld maar wordt in principe alles geregeld via de uitvaartverzekeraar en de aangesloten uitvaartverzorger;
3) door eenmalig een som geld zelf te storten op een geblokkeerde spaarrekening of bij een verzekeraar; bij de eerste krijg je dan elke jaar (geblokkeerde) rente over je tegoed en bij de laatste een hoger gegarandeerd kapitaal die verder aangroeit met winstbijschrijvingen.

In principe kan je bij alle vormen over- of onderverzekerd zijn. Er is geen vaste maatstaf om uitvaartkosten voor iedereen van te voren vast te stellen. Wat voor de een genoeg is, is voor de ander weer te weinig.

Als richtlijn wordt aangegeven dat begraven duurder is dan crematie. Dat is ook logisch vanwege bepaalde standaard meerkosten zoals o.a. een graf.

Gemiddeld wordt 4.000.- voor een crematie als minimum gezien en 6.500,- voor begrafenis. Maar dat is -nogmaals- slechts een gemiddelde!

Geen 2 mensen zijn gelijk, en dus geen 2 uitvaarten. Leeftijd, familie, kennisen- en vriendenkring, levensovertuiging en persoonlijke wensen maken het verschil. Dat uitvaartverzekeringen 'te duur' zouden zijn, is als algemene opmerking grote onzin. Eerst moet je kijken wat je verzekert. Voor bijna iedereen geldt: als je genoeg eigen geld hebt hoef je je niet te verzekeren. Dat is ook vrij logisch. Dat is de goedkoopste manier. Voor veel mensen is het verzekeren van een gegarandeerd kapitaal met winst of rentebijschrijving gewoon het beste, het overzichtelijkste en het makkelijkste. Bovendien, verzeker je goed als je jong bent. Dat scheelt een hoop premie, wat ook logisch is. Hoe ouder je wordt, hoe groter het overlijdensrisico en dus hoe hoger de instappremie. Ook je gezondheid kan een grote rol spelen al naar gelang je ouder bent en je je alsnog verzekert.

Omdat de rente en winstbijschrijving de laatste jaren zwaar tegenvallen door de crisis, kan je je het beste wat hoger verzekeren dan nodig is, als je kiest voor een verzekering. Mocht je eerder komen te overlijden dan verwacht (normaal rond je 75ste - 80ste), en kost de uitvaart minder dan dat je je hebt verzekerd, dan keert de polis het meerdere gewoon uit (aan de nabestaande). Er is niets verkeerds aan om bijvoorbeeld 10.000,- nu te verzekeren, terwijl de kosten nu lager zijn. Over 25-30 jaar zullen die kosten doorgaans een stuk hoger zijn, door inflatie en overige kostenstijgingen. Rond 1985 koste een uitvaart ca. 3.000,-. Nu het dubbele. Toegegeven, de invoering van de euro speelt hier ook een rol in. Maar het is niet onwaarschijnlijk te verwachten dat deze kosten rond 2030 rond de 10.000,- zullen zijn.

Zoals met alles in het leven, is het beter vooraf e.e.a. goed geregeld te hebben dan achteraf met de brokken te zitten. De uitvaartverzekering is een nuttige verzekering waarbij je door een kleine premie te betalen direkt verzekerd bent van een flink bedrag. En je betaald als je jong bent altijd totaal veel minder premie dan waarvoor je verzekerd bent. Kortom, een verzekering geeft veel zekerheid, en biedt gemoedsrust dat als er wat gebeurd er geen verassingen kunnen zijn voor je nabestaanden. Natuurlijk moet je e.e.a. goed afspreken met je partner en de verzekering of je adviseur.

De bode
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2011 00:05

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door De bode »

EagleOne2002

Dit is gewoon sparen. Meestal komt hier niet veel van terecht en ben je er niet zeker van dat je over een jaar begraven kan worden van dat gereserveerde geld.
Je wil niet weten hoeveel mensen de pech hebben dat de auto stuk gaat of de wasmachine en hierdoor de te reserveren gelden maar even niet overmaken.

Als je goed verzekerd bent loopt de verzekeraar al vanaf het moment dat je verzekerd bent (DELA) het risico van de kosten. Vandaag verzekeren en volgende week overlijden zonder dat dit te voorzien was, is gewoon begraven worden op kosten van de verzekeraar (uiteraard binnen de afgesloten polisvoorwaarden)

Het zou handig zijn als mensen de polissen eens goed doornamen, soms wijzigt er iets en word men op de hoogte gesteld middels een schrijven, maar deze verdwijnen, helaas, vaak ik in de prullenbak.

De zogenaamde doe het zelf uitvaart tips die ik hier op het forum gelezen heb, laten mijn haren ook overeind staan. Zelf een kist kopen, geen probleem, maar hoe komt deze bij u thuis. Een koeling huren per dag is inderdaad mogelijk, maar ook deze moet bezorgd worden en weer afgehaald.

De tarieven van crematorium en of begraafplaats zijn openbaar en kunnen dus zo opgevraagd worden. Meestal staan deze gewoon op de website van betreffende organisatie.

Een crematie zonder plechtigheid heet in de branche een technische crematie en is werkelijk in elk crematorium mogelijk tegen behoorlijk lage tarieven. (Hier kan dus werkelijk niemand bij aanwezig zijn zonder meerkosten)

Tot slot... het alom geprezen internet is een geweldig medium om informatie te vergaren. Doe dit dan ook.

Als het om een zwangerschap gaat is men 9 maanden in de weer om alles voor te bereiden, maar men doet geen of weinig moeite voor de eigen uitvaart.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door bprosman »

waarbij je door een kleine premie te betalen direkt verzekerd bent van een flink bedrag.
Als ik zie dat mijn uitvaarverzekering het gepresteerd heeft om na ruim 40 jaar polis/premie !!! (het is de duurste verzekering die er in mijn huishouden loopt) , 4500 Euro :roll: bij elkaar te krijgen vraag ik me toch af bij wie ze "beleggingsles" volgen :roll: .

Gesloten