LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vochtige kruipruimte

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door Radar »

Een vochtige kruipruimte is voor veel mensen een groot probleem. Er zijn talrijke oplossingen op de markt, maar welke werkt het beste? Radar duikt in de wereld van de kruipruimtes en zoekt het letterlijk en figuurlijk tot op de bodem uit.


Uitzending
: maandag 16 maart 2009 , Ned 1, 20.30 uur
Herhaling: dinsdag 17 maart 2009, Ned 2, 14.20 uur
Laatst gewijzigd door Radar op 16 mar 2009 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

0ogje
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 feb 2009 14:36

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door 0ogje »

Ben toch benieuwd wat voor item dit gaat worden. Ik heb namelijk het vermoeden dat het neer gaat komen op:

grondwaterstand stijgt, vocht in kruipruimte (en trekt evt op / door in wanden en vloeren). Gemeentes en waterschappen zouden hiervoor 'aansprakelijk' zijn.

Niets is minder waar. In mijn werk als schade-expert kom ik regelmatig dergelijke schaden tegen, in mijn gevallen meestal door het vervangen van oude, lekkende rioleringen, die door vervanging door correct werkende systemen de drainerende functie die de lekkende had, verliezen. Gevolg is dat de grondwaterstand 'stijgt' (of eigenlijk: terugkeert naar het beoogde niveau).

Gelet op de veelvoud aan dergelijke problemen is al lang uitgezocht, en in de wet geregeld, dat iedere pandeigenaar zelf verantwoordelijk is voor een waterdicht/waterkerend maken van zijn pand en dus ook de fundering/kruipruimte.

My 2 cents

albertroos
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2006 20:26

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door albertroos »

Oogje als schade expert zou je beter moeten weten: soms kan een reaktie te vroeg zijn. Ik ben benaderd over mogelijke oplossingen en oorzaken. Maar beide zijn interessant, dus wacht ik met spanning

barenfran
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2009 22:13

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door barenfran »

Wij hebben ook last van vocht onder de woning.
Inmiddels al 5 jaar medische klachten, longfunctie is al met 15/20% afgenomen...de woningbouw ontkend alle problemen.
Inmiddels medische urgentie verkregen en zijn we bezig met een nieuwe woning...we hebben testen laten doen en de vochtigheid, CO2 overschrijd alle normen, schimmelmetingen staan op de kweek. Duidelijk is al geworden dat de klachten alleen thuis optreden en dat is ook aangetoond door div.testen.
Inmiddels al duizenden euro`s zelf moeten ophoesten voor een leefbaar huis en de woningbouw zegt gewoon dat we maar op een flatje moeten gaan wonen omdat we er dan geen hinder van hebben en meewerken aan onderzoeken is veel te kostbaar. Inmiddels hebben we een advocaat ingeschakeld, maar de kosten stapelen zich op. Onze woningbouwvereniging Kleurrijk Wonen uit Leerdam laat het volledig afweten en is er geen enkele vergoeding, ongeacht alle steun die we ontvangen vanuit de Gemeenteraad, WMO, CIZ en diverse andere instanties. Vr.groet,Fam.den Braber

Biker Wimme
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:24

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door Biker Wimme »

Ik heb mijn kruipruimte in November 2005 laten voorzien van 20 cm Thermochips. Ik heb dit gedaan omdat wij last hadden van vocht en muffe lucht en dat is tot op heden goed bevallen.
De TrosRadar met een Tecnneut van Eigenhuis zijn bij ons geweest, kijk maandagavond 16 Maart 2009 maar.

fdejonge
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2009 09:01

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door fdejonge »

Tip van mensen die problemen hadden met vochtige kruipruimtes: stort de kruipruimte vol met schelpen; deze nemen het vocht op en bij laag grondwater drogen de schelpen weer.

Nadeel: wanneer je voor bijvoorbeeld schade aan leidingen o.i.d. onder de vloer moet zijn, heb je een probleem.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door Shine »

Geplaatst op 12 Mrt 2009 17:20 door TROS Radar


--------------------------------------------------------------------------------

Een vochtige kruipruimte is voor veel mensen een groot probleem. Er zijn talrijke oplossingen op de markt, maar welke werkt het beste? Radar duikt in de wereld van de kruipruimtes en zoekt het letterlijk en figuurlijk tot op de bodem uit.


Uitzending: maandag 9 maart 2009 , Ned 1, 20.33 uur
Herhaling: dinsdag 10 maart 2009, Ned 2, 14.15 uur
Plaatsingsdatum topic: 12 maart.
Uitzending: op 9 maart. Herhaling: op 10 maart
Maar op de radar home is toch duidelijk te lezen en te zien dat de uitzending op 16 maart is.

Joehoehh even wakker worden.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door Shine »

Ik heb mijn kruipruimte in November 2005 laten voorzien van 20 cm Thermochips
Kruipruimte: betonnen vloer of houten vloer?
Dunkt me dat dit belangrijk is binnen het verhaal van toepassing van isolatie en haar keuze.

Hoop dat radar dit meeneemt in haar uitzending.,

Johansschip
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2009 14:44

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door Johansschip »

Het zou misschien mogelijk kunnen zijn dat oogje er een beetje verstand van heeft, maar hij gaat voorbij aan het volgende:
wij wonen in een grote nieuwbouwwijk in de Randstad met een paar duizend woningen. Opgeleverd van ongeveer 2 jaar geleden tot hooguit schat ik 8 jaar. In deze wijk heeft men heel veel last van genoemd probleem.
Tros Radar heeft daarom ook heel veel reacties gekregen uit deze grote
nieuwbouwwijk.
Het probleem heeft hier dus niets te maken met vervangen van oude lekkende leidingen en verantwoording van huiseigenaren. Bovendien heeft de Gemeente reeds toegegeven dat ze in onze wijk problemen hebben met de waterhuishouding/drainage en met externe deskundigen reeds bezig zijn naar de problemen te zoeken en het vinden van oplossingen. Dus oogje oordeel eens niet zo simpel over andermans problemen, want dat is het veelal.
Groet,
Johan

anton1960
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 sep 2008 20:54

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door anton1960 »

wij wonen in een nieuwbouwwijk zuidbroek finesse opgelverd van julie tot december 2008 een hoop water in de kruipruimte en ook hoge stookkosten woning houd zijn warmte niet vast? kan dit invloed hebben? beganegrond vloer is geisoleerd maar de aansluiting op de fundiringbalk is niet afgepurd?
wij hebben ( verplicht stadsverwarming) helaas woning op 20 graden na uren stoken na 1 ur verwarming uit 2 graden warmte kwijt wel veel ook al zijn de geluiden nieuwbouwhuis droog stoken enz?

anton52
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mar 2009 09:39

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door anton52 »

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen de aanpak van kruipruimtes die onder water staan, die alleen maar vochtig zijn (al dan niet met af en toe een plas) en droge kruipruimtes. Bij kruipruimtes die onder water staan, kan de bodem inderdaad worden opgehoogd (wanneer de ruimte dit toelaat) door een laag materiaal te storten. Dit kan zijn natuurlijke schelpen, kunststof schelpen, kleikorrels, zand, kiezelstenen etc. We mogen een dergelijke maatregel echter niet als vloerisolatie bestempelen. Uit een onderzoek van SenterNovem blijkt dat bodemisolatie beduidend minder energie zal besparen dan vloerisolatie. In de winter heeft het zelfs een averechts effect op de vloertemperatuur omdat de kruipruimte dan sterk afkoelt via de koude funderingsmuren en door ventilatie met koude buitenlucht. De isolatie op de bodem zit dan simpelweg aan de verkeerde kant. Dit rapport kan worden gedownload van www.vloerisolatie.org .
Laatst gewijzigd door anton52 op 17 mar 2009 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Piet-Jan
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:10

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door Piet-Jan »

Ik sluit mij deels aan bij de stelling van Anton52. Er dient onderscheid te worden gemaakt tussen een relatief droge kruipruimte en een vochtige kruipruimte. Daarnaast spelen er bij de reacties 2 zaken door elkaar heen; enerzijds het isoleren van een kruipruimte en anderzijds het oplossen van het vochtprobleem in een kruipruimte. Dit zijn in principe twee verschillende uitgangspunten.

De resultaten van het onderzoek gedaan door SenterNovem gaan uit van een situatie waarbij een bodemisolatie is aangebracht en de ventilatie tijdens het stookseizoen volledig open blijft staan. Te vergelijken met een laten aanbrengen van HR++ glas maar in het stookseizoen wel de uitzetraampjes open houden. Ook dan zal de besparing van HR++ glas tegenvallen.

Ik ben erg benieuwd wat de uitzending van vanavond ons gaat brengen. Feit blijft dat kruipruimten in Nederland steeds vochtiger worden en dat dit feit gevolgen heeft op de wijze waarop een kruipruimte kan worden geïsoleerd.

majolo
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2009 20:45

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door majolo »

er moet toch onderscheid gemaakt worden tussen het isoleren van de kruipruimtebodem en de onderkant van de begane grondvloer.
mijns inziens isoleer je de kruipruimtebodem alleen vocht-technisch en tegen de onderkant van de begane grondvloer dus Thermisch.
dit is de logische manier omdat de kruipruimte wordt geventileerd, dit betekent dat er boven de bodemisolatie een luchtstroom bestaat.
Je krijgt dus hetzelfde effect als ik mijn overjas op 20 cm afstand van mijn lichaam houd, dus geen warmtewinst.
ik heb het maar niet over de bereikbaarheid van leidingen in de kruipruimte in geval van storing. het draagt niet voor niets de naam "kruipruimte".

Control
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2008 11:23

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door Control »

Mijn kruipruimte staat afhankelijk van het waterpeil blank(voorjaar_najaar) en is in de zomer redelijk droog. Hier kan je mi weinig aandoen. Weet iemand een oplossing?

Cornal
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2005 10:35

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door Cornal »

wij hadden een kurkdroge kruipruimte maar nadat de hele wijk vorig jaar c.a.30/40 cm is opgehoogd ,staat er 15 cm water in de kruipruimte.
ze hebben in de wijk allerlei drainages aangelegd maar het water is niet weg.
2 jaar geleden hebben ze belbeton in de kruipruimte gespoten,nu willen ze er weer iets aan gaan doen van de woningbouwvereniging,maar vraag me af wat ze er nu aan gaan doen.
Voorlopig zitten wij al bijna 1 jaar met dit vocht terwijl ik een astma patient ben,dus niet echt bevorderlijk.
ook heb ik een nieuwe laminaatvloer ,hoop dat die er geen schade van gaat ondervinden.

glerum12345
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:41

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door glerum12345 »

Wij wonen in Bergschenhoek en hebben sinds verleden jaar ongeveer 30 cm water in de kruipruimte, pompen helpt maar na een week weer hetzelfde, onze buren hebben er ook last van.
Woning is plm 11 jaar bewoond.

Reeds diverse instanties gebeld, echter zonder resultaat.
Wij hebben de gemeente Lansingerland gebeld, maar die kunnen ons niet helpen.
Bergschenhoek valt onder de gemeente Lansingerland.
Ik heb een artikel gelezen dat de gemeente verantwoordelijk is voor de waterstand, echter geen resultaat.

Wat moeten wij doen.
Met vriendelijke groet.

Cees Glerum

arie46
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:03

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door arie46 »

Alle berichten ten spijt, maar senternovum maakt een vergelijk wat nergens op slaat, men vergeet het al dan niet het afsluiten geheel of gedeeltelijk van de ventilatie in de kruipruimte.
Als je je gevel isoleerd laat je toch niet de voordeur open staan in de winter.
En een laagje plasticfolie op de kruipruimtebodem remt misschien wel het vocht maar van isolatie kan men niet spreken. en men vergeet voor hun gemak even dat een isolatie op de bodem van de kruipruimte een laagdikte heeft van 30 cm maar een isolatie tegen de vloer maximaal 10 cm. Wij hebben 3 jaar geleden op aanraden van bekende die het ook hadden en zeer tevreden waren 30 cm drocom bodemisolatie laten aanbrengen en zijn tot heden nog steeds voor 100% tevreden, de vloer is warmer en alles is en blijft tot op heden heerlijk droog.
En nog wat probeer senternovum eens aan de telefoon te krijgen en dan ook nog een goed antwoord op je vraag te krigen, mij nog nooit gelukt.

ikkes1
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2009 18:04

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door ikkes1 »

Hoi,
Wij kregen tegen het vocht probleem (wat wij immers niet hadden echter de andere 3 hofjes waaruit wij bestaan wel) schelpen in de kruipruimte.
Nou we hadden achteraf dus wel een onzichtbaar vochtprobleem, wat gebeurde er namelijk, onze mooie houten vloer kreeg giga naden en de onderste rij tegels in de toilet braken spontaan.
Doordat het onzichbaar toch vochtig was kromp alles dus.
En de woningbouw zegt gewoon ja daar kunnen we niets aan doen.
De vloer en de tegels hebben we zelf aangebracht en ze nemen daar geen verantwoording voor, want ja wie zegt dat we het zelf niet zo hadden aangebracht.
Dus of het op deze manier oplossen nou wel het gewenste resultaat geeft weet ik niet.
Ja het vocht is weg bij de andere hofjes maar ik zit met gebroken tegels en naden in mijn houten vloer.
Voor mensen waarbij het wel het gewenste resultaat heeft gegeven ben ik blij, maar hadden wij niet eerst goed geinformeerd moeten worden omtrent de eventuele gevolgen??
Hopenlijk heeft iemand iets aan deze reactie.
Groetjes

g.blokhuis
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:38

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door g.blokhuis »

Medestanders een hartelijk goeden avond.

Wij hebben sinds eind vorig jaar water ( waarschijnlijk )
grondwater in de betonnen kruipruimte. Wij wonen in
Capelle a.d. Ijssel en hebben deze zaak aanhangig gemaakt bij de gemeente, want die heeft uiteindelijk zorgplicht.
Wij hopen volgende week uitsluitsel te krijgen hoe men dit denkt op te lossen. De huizen staan nu 23 jaar en er heeft nooit grondwater in onze kruipruimte gestaan. Is er misschien een ander beleid bij de waterschappen in het algemeen om het oppervlaktewater en daardoor het grondwater hoger te houden ivm paalrot bij te lage waterstand bij de woningen met de houten palen ?????

Dit is een wezenlijk probleem in ons waterrijke landje, wat
men niet moet onderschatten.


M.v.g.
G. Blokhuis - Capelle a.d. Ijssel 16 maart 2009
010 - 4587081 / 06 -29581972

marloes.77
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2009 21:06

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door marloes.77 »

Ik heb een woning via de woningbouw en een vermoeden dat het in de kruipruimte niet helemaal lekker lopt. Dit omdat
1 Er heel veel koude lucht tussen de vloerdelen doorkomt, waardoor mijn woning eigenlijk niet warm te stoken is.
2 ER in de winter wanneer het vriest standaard een heele vieze lucht in mijn woning komt (alleen op vriesdagen/nachten)
3 De muren in mijn vaste kast vochtig zijn

Ik vermoed dus dat er iets niet goed is.
Heb de woningbouw gevraagd er iets aan te kunnen doen. Zij zeggen echter geen idee te hebben en niet te willen doen. Tegen het probleem van de tochtige vloer zeggen ze dat ik mijn CV uit kan breiden?

Wat kan/mag ik van de woningbouw verwachten?
Zouden ze het te moeilijk vinden...

Mogelijk weet iemand meer zodat ik een volgende keer meer beslagen ten ijs kan komen en hen mogelijk toch tot actie kan bewegen. Denk niet dat dit gezond is...

vriendelijke Groet,
M. v M.

Gesloten