LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De oplossing van DSB

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door jor »

Is al goed hoor.Trouwens, ook ik heb het financieel erg lastig gehad al is dat een poos terug. Ik kan me dus prima verplaatsen in de mensen die nu in de problemen zitten door oa de DSB bank. :wink:

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door Piet »

Maandagavond 22 juni in Nova op NED2 om 22.15 uur.
Weer aandacht voor het schrikbewind van DSB

Vertelt DSB de waarheid over zijn “eerlijke” handelswijze, zijn de schikkingsvoorstellen van DSB zo goed?

De realiteit van het DSB imperium zoals de slachtoffers dit ervaren, maandagvond in Nova na het tien uur journaal op Nederland2.

Van de website van Nova:
DSB-topman Hans van Goor over DSB Bank
De DSB Bank wil de beste consumentenbank van Nederland worden, maar de afgelopen maanden kwam de bank regelmatig negatief in het nieuws.

Onderzoeken
Zo startte de Autoriteit Financiële Markten een aantal onderzoeken naar de producten en dienstverlening van DSB. En verliet de nieuwe financieel-directeur Frank de Grave de bank nadat hij amper twee maanden in dienst was.

Financiële nood
En ondertussen zitten honderden DSB-klanten in financiële nood door de hoge hypotheken die DSB hen verstrekte.

In de studio reageert Hans van Goor, de rechterhand van bankdirecteur Dirk Scheringa.

Bron:
http://www.novatv.nl/page/detail/uitzen ... r+DSB+Bank

Groeten,
Piet

cor125
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2009 13:17

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door cor125 »

Graag wilde ik ook reageren op DE DSB bank.
Ok wij hadden zo koopsompolis
Ook wij hadden direct om terug stortrn gevraagt .
Maar dat ging niet omdat we er 5 jaar aan vastzaten.
Nu met de publikatie op de televisie en bij radar hadden ze een geweldige oplossing zo werdt ons door de telefoon verteld .
Nou wat een oplossing zeg!!!
we konden ons 30 duizend inleg terug krijgen na 4 jaar wat neer kwam op dat we nog maar 15 duizend euro voor de inleg terug kregen!! Dat 15 duizend euro in vier jaar. Schandalig dat dat zo maar mag in Nederland!!!!
Maar dat was nog niet alles .
We moesten weer een verzekering afsluiten wat neer kwam op 153 euro per maand wat onze maand lasten nog meer omhoog ging.
U begrijpt dit hebben we natuurlijk niet gedaan . Maar hoe dan ook we zijn altijd de dupe!!!Lang leve de DSB bank en ............... AZ want die is nu ook een beetje van ons toch??????

We hebben dit op reageren gedaan omdat de andere web site niet werkt. en hoop dat u dit mailtje ook wilt lezen van tros radar en dat mischien in uw oplossingen wilt meenemen .

Alvast Hartelijk Bedankt
Cor

ansje111169
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2009 11:13

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door ansje111169 »

goeiendag
ik heb een vraag ik heb ook een hollands welvaren verzekering afgesloten bij dsb bank waar ik naar mijn mening ook teveel aflossing betaal nu is mijn vraag wat kan ik nu het beste doen?

hartelijk dank

gaal1944
Berichten: 186
Lid geworden op: 10 apr 2009 20:56

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door gaal1944 »

http://www.dsbramp.nl/ op deze site zitten deskundige mensen, die je een passende oplossing kunnen geven!

mvg

wilman
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2009 11:23

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door wilman »

ook wij komen er net achter dat we in een woekerpolis zitten van de dsb. we zullen het huis moeten verkopen met een dikke schuld zodat we over 10 jaar misschien weer normaal kunnen leven.

gaal1944
Berichten: 186
Lid geworden op: 10 apr 2009 20:56

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door gaal1944 »

Sluit je aan bij bovenstaande website, daar zitten al 300 lotgenoten!
Daarnaast zit er ook een ex werknemer van DSB (Mark) die helpt mensen ook met goede adviezen!

mvg

Martita
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 apr 2009 15:32

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door Martita »

Geacht Panel Radar,
Dat een consument tekent voor een betrouwbaar product lijkt vooroorlogs. Betrouwbaar my foot., DSB, Woekerpolis AXA/Reaal,Aegon Spaarbeleg, ik heb ze allemaal. Inmiddels ook aangemeld bij al deze intanties, Woerpolis claim, Woekerpolis en inmiddels Hypotheekleed, voorgedragen en behandeld in Radar ervan uitgaande dat deze dan wel integer zijn. Ze krijgen overal een patform en wat blijkt.
We weten inmiddels, dat ook deze heren doen aan witte boorden criminaliteit, en exhorbitante miljoenen hieraan verdienen, onevenredig tot wat de gedupeerde vergoed krijgen.
Een consument kan toch niet overal de in and outs van weten, niets en niemand blijkt meer te vertrouwen wat een maatschappij hebben we nu eigenlijk, waar blijven nu de rechten van de mens, moeten we continue achterom kijken of we weer niet ergens belazerd worden, het is niet meer te doen.
Het houd niet op juridisch, verzekeringen, auto's hypotheken contracten met internet providers,telefoon gas en licht maatschappijen etc. etc,,er lijkt geen eind aan te komen.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door mattie »

Martita.
Voel met je mee..Ik beleef het exact zo!
Daarom ben ik op een punt aangeland..niets meer doen aan de deur..telefoon....Aan de telefoon(tijdens de zowat dagelijkse tel terreur) zorg ik ook dat ik luid en duidelijk alles met nee beantwoord..en geen intresse!
Via de post..alles 3x lezen..ik ben constant allert op instinkertjes..Dat heeft me behoed voor de fakebrief van de KVK.

Maar soms moet je iets veranderen..afsluiten..Dan ga ik eerst hier te rade op dit forum..en struin internet af!
Maar is het fijn..nee het is voor mijn gevoel Nederland niet meer..het is lang geleden dat ik me in dat opzicht veilig voelde!
Groeten Mattie

Martita
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 apr 2009 15:32

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door Martita »

> Rense


Geplaatst op 25 Mei 2009 18:04 door Rense


--------------------------------------------------------------------------------

Hoezo Dirk heeft hoge vrienden

Quote:
Bos: DSB binnen gedragscode>.........


Las net pas wat Rense schreef.

Wil toch nog wel even kwijt dat het toch diep treurig is wanneer Bos inderdaad stelt dat wat DSB doet binnen de gedragscode is, en Bos vraagt zich af, waar hij tekort is geschoten met de EU verkiezingen. Misschien ook eens luisteren waar mensen echt mee zitten.

En dan vriendje Zalm, juist door de waarschuwingen van Zalm heb ik indertijd eens gekeken nasr die koppelverkopen en inderdaad ik ben er ook ingetuind, gaat de man daar uitgerekent voor werken. Dus wat blijkt: alles is te koop, en nu maar weer vertrouwen hebben in deze heer bij de ABN AMRO, weer ruim 2 miljard tekort......... en zo gaat het maar verder en verder. Hoe lang blijven we dit nog accepteren....
Vertrouwen........ ik dacht het niet.... [/i][/b]

Martita
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 apr 2009 15:32

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door Martita »

Thanks Mattie. maar het is toch te gek voor woorden dat je het internet moet afstruinen als consument om te achterhalen of iets betrouwbaar is of niet, en dan nog.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door mattie »

Tja Martita..Dat is ook te gek voor woorden..Maar helaas de realiteit tegenwoordig!
Het ligt ook bij de Overheid(waar ik al jaren geen enkel vertrouwen meer in heb) naar mijn idee..Niets word toch echt aangepakt..Nee daar moeten dan weer programma's als Radar inspringen!
Het word ze gewoon mogelijk en gemakkelijk gemaakt.

Dus je moet echt speuren voor je iets doet..en begrijp je het niet..deskundig advies vragen voor bv de kleine letterjes.
Ik heb me dat echt ter harte genomen..mij pakken ze niet meer.

Het is ook nog zo..waneer je door misleiding bedrog etc gedupeerd raakt..de moraalridders in de rij staan om je daar ook nog eens op af te branden..De eigen schuld dikke bult fig!

Ik begrijp ook niet waarom dit maar door kan gaan..zelfs erger word??
En vooral waarom mensen dit maar blijven pikken?
Groeten Mattie

gaal1944
Berichten: 186
Lid geworden op: 10 apr 2009 20:56

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door gaal1944 »

Ja dames het is treurig gesteld met de betrouwbaarheid van de "overheid " in Nederland. Mensen die nog geld te sparen hebben moeten dat van de bank afhalen en gewoon weer in een oude sok stoppen. Ook gewoon als je je salaris hebt ontvangen eerst je rekeningen betalen en wat over blijft thuis in een spaarvarken stoppen.

Want als thuis je varken omvalt rolt je "eigen"geld eruit, als een bank
omvalt ben je je spaarcentjes kwijt!

Mijn vriend heeft vandaag een antwoord op zijn klacht gekregen, en nu niet gaan lachten maar inplaats van dat hij minder gaat betalen, moet hij € 80,00 meer gaan betalen. Zo lost DSB zijn zaken op! Niet dus...
Maar goed heb ik weer wat te doen!

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door mattie »

Gaal.
AFM heeft DSB een boete van € 120.000 opgelegd.
Straks meer hierover op het nieuws!
Groeten Mattie

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door jor »

Zeker goed nieuws.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binn ... boete.html


Het begin is er.

Martita
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 apr 2009 15:32

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door Martita »

Oke Mattie, zo denk ik er ook exact over. Begrijp niet dat vriend van, Gaal zelfs €80.000 meer moet betalen, zeker al een voorschot op de €120.000 die DSB moet betalen.

Eerlijk gezegd vind ik het wel wat laag, maar wanneer deze uitspraak inhoud dat Hypotheekleed er toch iets mee kan, geeft weer iets hoop .

Maar voorlopig gaan ze nog in hoger beroep, en ze hebben een lange adem.

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door Pieter »

AFM legt bestuurlijke boetes op aan DSB Bank N.V.
1-7-2009

De AFM heeft twee bestuurlijke boetes opgelegd aan DSB Bank N.V.
Overtreding artikel 115 Bgfo

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op 5 mei 2009 een bestuurlijke boete van
€ 96.000,- opgelegd aan DSB Bank N.V.. De bestuurlijke boete is opgelegd omdat DSB Bank N.V. bij de beoordeling van aanvragen van hypotheekkrediet beoordelingscriteria hanteert die niet zijn vastgelegd ter voorkoming van overkreditering en niet zijn gericht op het voorkomen van overkreditering.

Naar het oordeel van de AFM heeft DSB Bank N.V. artikel 115, eerste lid, van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen overtreden. Dit besluit verplicht aanbieders van krediet om ter voorkoming van overkreditering criteria vast te leggen die hij ten grondslag legt aan de beoordeling van een kredietaanvraag van een consument, en om die criteria toe te passen bij de beoordeling van een kredietaanvraag. Het acceptatiebeleid van een aanbieder van krediet moet erop gericht zijn overkreditering van de consument te voorkomen.

DSB Bank N.V. hanteert als acceptatiebeleid de CHF-norm. Indien een kredietaanvraag niet binnen de CHF-norm past, hanteert DSB Bank N.V. aanvullende criteria om te bepalen of de kredietaanvraag ondanks de overschrijding van de CHF-norm niettemin kan worden verleend. Indien de kredietaanvraag evenmin binnen de aanvullende criteria past, kunnen daartoe geautoriseerde medewerkers van DSB Bank N.V. twee nadere criteria toepassen, namelijk of de afwijking ‘marginaal’ is of dat het ‘anderszins jegens de klant onredelijk is om strikt de letter van de kredietnota te volgen’. Volgens de AFM bieden de betreffende criteria aan de geautoriseerde medewerkers alle ruimte om hoge en risicovolle kredieten naar eigen inzicht af te handelen, omdat de betreffende criteria onvoldoende zijn uitgewerkt. Het stelstel van criteria is daarmee niet vastgelegd ter voorkoming van overkreditering en niet gericht op het voorkomen van overkreditering.

Het besluit van de AFM kan door belanghebbende(n) ter toetsing aan de rechter worden voorgelegd.


Overtreding artikel 4:23 Wft

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op 5 mei 2009 een bestuurlijke boete van
€ 24.000,- opgelegd aan DSB Bank N.V.. Deze boete is opgelegd omdat DSB Bank N.V. bij consumenten die zij adviseerde, in verschillende gevallen niet voldoende informatie heeft ingewonnen omtrent de doelstellingen en risicobereidheid van de consument. Ook heeft DSB Bank N.V. in verschillende gevallen haar advies onvoldoende gebaseerd op informatie die zij wel had ingewonnen.

In 5 van de 34 onderzochte klantdossiers heeft de consument enerzijds aangegeven dat hij geen wijzigingen in de maandlast wil als gevolg van renteschommelingen en anderzijds dat een lagere maandlast de voornaamste reden is voor het aangaan van het krediet. DSB Bank N.V. had voor haar advies nadere uitvraag moeten doen of de prioriteit van de consument ligt bij een langere rentevastperiode of bij een lagere maandlast. DSB Bank N.V. heeft die nadere uitvraag niet gedaan. Voorts heeft DSB Bank N.V. bij een advies om nadere voorzieningen te treffen voor het aflossen van de hypotheek, bij twee consumenten dit advies niet mede gebaseerd op een aflossingsvoorziening waar de consumenten reeds over beschikten.

DSB Bank N.V. heeft hiermee artikel 4:23, lid 1, van de Wet op het financieel toezicht overtreden. Dit artikel verplicht financiële ondernemingen die een consument adviseren onder meer om in het belang van de consument en voor zover redelijkerwijs relevant voor het advies, informatie in te winnen over de financiële positie, kennis, ervaring, doelstellingen en risicobereidheid van de consument. De financiële onderneming dient er zorg voor te dragen dat het advies, voor zover redelijkerwijs mogelijk, mede is gebaseerd op de in te winnen informatie.

Het besluit van de AFM kan door belanghebbende(n) ter toetsing aan de rechter worden voorgelegd.

De volledige besluiten kunt u hiernaast downloaden in PDF formaat. Bij vragen of klachten kunt u contact opnemen met het Meldpunt Financiële Markten van de AFM: 0900-5400 540 (0,05 euro per minuut).

De AFM bevordert eerlijke en transparante financiële markten. Wij zijn de onafhankelijke gedragstoezichthouder op de markten van sparen, lenen, beleggen en verzekeren. De AFM bevordert zorgvuldige financiële dienstverlening aan consumenten en ziet toe op een eerlijke en efficiënte werking van kapitaalmarkten. Ons streven is het vertrouwen van consumenten en bedrijven in de financiële markten te versterken, ook internationaal. Op deze manier draagt de AFM bij aan de welvaart en de economische reputatie van Nederland
Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback

Dirkkarin
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 jun 2008 19:16

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door Dirkkarin »

Ja, het begin is er. Maar ik hoop wel dat het echte werk nog moet komen en dat Dirk Scheringa niet wegkomt met een boete van 120.000. Ik was eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld toen ik het bedrag hoorde. Het zou een boete moeten zijn van heel veel meer. Aan de andere kant mag de boete niet te hoog zijn, anders heeft de DSB geen geld meer om alle gedupeerden schadeloos te stellen (bedacht ik mij heel erg hoopvol gestemd....). En ik hoor niks over de koopsompolissen. Dat vind ik minstens net zo kwalijk.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door jonis »

Behartigers belangen zogenaamde gedupeerden DSB vliegen uit de bocht
De collectieve claim die de Stichting Hypotheekleed en bedrijvenonderzoeker Pieter Lakeman voorbereiden tegen DSB Bank, is helemaal niet het juiste middel om klanten die zeggen gedupeerd te zijn te helpen. Dat stelde Paul van Straaten van de belangenbehartiger Vermogensmonitor vrijdag.


Niks aan
Van Straaten zegt dat zo'n collectieve claim erg lang zal duren. "En daar hebben mensen die dreigen hun huis uitgezet te worden niks aan'', stelt hij. Bovendien meent Van Straaten dat het moeilijk zal zijn om collectiviteit aan te tonen. "Het enige gemeenschappelijke is dat het gaat om DSB. Verder zijn er enorme verschillen tussen de dossiers.''

Individueel
Volgens Van Straaten is het beter om elke kwestie individueel te bekijken. ,,Vervolgens wend je je tot DSB. Als die niet willen compenseren, stap je naar het onafhankelijke klachteninstituut Kifid.'' Vermogensmonitor is een van de partijen die zijn diensten aanbiedt aan mensen die klachten hebben over de bank van Dirk Scheringa.

Onzinnig
De Stichting Hypotheekleed en Lakeman, die ongeveer 700 mensen vertegenwoordigen, zeiden in juni dat de collectieve claim zou kunnen oplopen tot 2 miljard euro. Van Straaten: "Terwijl het eigen vermogen van DSB slechts zo'n 200 miljoen euro is. DSB gaat echt niet schikken voor bedragen die de eigen continuïteit in gevaar brengen.''

Behartigers kosten gewoon geld
Van Straaten is niet belangeloos. Hij stelt dat Vermogensbeheer ,,schrijnende gevallen'' kosteloos bijstaat. Maar als een zaak door hem niet als schrijnend wordt aangemerkt, wil hij 20 procent van de som die de cliënt aan schadevergoeding ontvangt. Vermogensbeheer biedt zijn diensten sinds dinsdag aan, maar heeft nog geen cliënten.

Een andere belangenbehartiger, Bartels Advocaten, liet weten ,,honderd tot honderdvijftig'' klachten te hebben ontvangen over DSB. Maar tot nu toe heeft het kantoor nog slechts vijf conceptbrieven opgesteld die mogelijk naar DSB Bank gaan. Deze klanten overwegen nog of ze hun zaak door Bartels laten behartigen. Bartels vraagt eenmalig 297,50 euro en 1 procent van de som die een cliënt krijgt.

Zelf oplossen
DSB stelt dat er erg weinig wanbetalingen zijn, minder dan 1% van de klanten. Niemand heeft dit jaar nog zijn huis gedwongen moeten verlaten. Ook wil de bank alle problemen, een honderdtal, indivueel netjes afhandelen.

En daar heb je dan inderdaad geen hard schreeuwende, louter naar de eigen portemonnee kijkende belangenbehartiger, voor nodig...

© Erik Rezelman, RTLZ.nl

Dirkkarin
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 jun 2008 19:16

Re: De oplossing van DSB

Ongelezen bericht door Dirkkarin »

Het gaat er niet zozeer om dat minder dan 1% van de klanten wanbetaler is. Het gaat erom dat de DSB mensen verkeerd heeft geadviseerd. Dat ze puur uit waren op winstbejag en niet om het best passende advies te geven. Dus of je nu wanbetaler bent of niet, of je nu je maandlasten nog kunt betalen of niet, het gaat erom dat de DSB de mensen schadeloos moet stellen die verkeerd geadviseerd zijn.

En als dat collectief niet kan omdat er teveel verschillen zijn, dan individueel, alhoewel ik dan weer bang ben dat mensen zich alles wat daarmee samenhangt zich niet op de hals kunnen of willen halen.

En dat er dan mensen zijn die er geld aan verdienen, is toch geen probleem? Als het maar transparant is. Anders weet je zeker dat je niet geholpen wordt. Zelf werk ik in de schuldbemiddeling en krijg daar ook een salaris voor (ik moet ergens van leven). Maar ik ben het wel gaan doen omdat het zinvol werk is en niet om er rijk van te worden. Dus ik zie het probleem niet. En als de DSB het zo fout heeft gedaan, dat ze daarmee de continuiteit in gevaar brengen, dan betekent dat dat ze idioot veel geld hebben verdiend aan de gedupeerden en hebben ze geen bestaansrecht. Maar dan gaan ze collectief vrijwillig nooit akkoord, maar individueel als iedereen zich meldt ook niet.

Dus.... ik hoop zo dat de DSB toch wordt aangepakt en dat alle mensen die zijn gedupeerd schadeloos worden gesteld, of je nu in een problematische financiele situatie zit of niet. Of het nu collectief of individueel gebeurt.

Gesloten