LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energiedrankjes

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Radar »

Energiedrankjes zoals Red Bull en Slammers zijn ontzettend populair. Jongeren drinken soms wel vijf, zes blikjes per dag. Maar is het eigenlijk wel gezond om energiedrankjes te drinken? En waarom weten we zo weinig over de veiligheid van de ingrediënten? Radar zoekt het uit en komt tot opzienbarende conclusies.

TROS Radar, maandag 6 oktober 2008, 20.30 uur, Nederland 1

zonnetjes
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2008 16:18

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door zonnetjes »

Eindelijk, ben erg benieuwd wat hier uitkomt!
Kan niet goed wezen dat spul.

Hyperactief
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2008 17:32

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Hyperactief »

Lees deze link maar eens over dit onderwerp en de rol van een bekende frisdrankfabrikant. Onder de eerste link waar je op onderstaande link uitkomt, staan een paar delen in aanvullingen eronder, die voor geïnterresseerden interressant kunnen zijn. Het geeft aan dat betrouwbaarheid in deze maatschappij soms ver te zoeken is. Zie:
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2352&i=3166&t=3166 Groetjes v Hyperactief

Leon Buijs
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2008 18:03

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Leon Buijs »

'... maar er staat niet op de verpakking dat je er van kunt uitdrogen als je het tijdens het sporten gebruikt.'

Tja, je drinkt toch ook geen koffie als je gaat sporten, dat is net zoiets. Op een pak koffie staat ook niet dat je het niet moet drinken tijdens het sporten en dat vind toch ook niemand vreemd?

En dan komt die man ook nog met het oude fabeltje dat isotone drankjes sneller (dan 'gewone' limonade of water) je vocht en mineralen aan zouden vullen.. Tip voor de redactie: Maak daar ook maar een reportage over, want dat is ook niet waar, dat is ook al 20 jaar bekend.

JRG
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 apr 2008 15:28

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door JRG »

Wat een onzin in deze uitzending
Een energiedrank is bedoeld voor een opkikker bij het niet even zijn bij de les niet meer en niet minder.
Het is ook niet de bedoeling om dit als frisdrank te zien

Overal waar je teveel van krijgt is niet goed en dit was al bekend in de midddeleeuwen.

Dat het niet op de verpakking staat is ook logies. Op een blikje bier staat namelijk ook niet dat te veel slecht is. Ik zie al op een pak koffie staan niet drinken tijdens sporten. Of op een flesje gewone frinsdrank met koolzuur NIET DRINKEN TIJDENS SPORTEN OF HARDLOPEN.
Dit zijn dingen die algemeen bekend zijn.

martenb
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2008 12:32

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door martenb »

Geachte redaktie van Tros Radar,

Met grote verbazing heb ik gister de aflevering over energiedrankjes aanschouwd. "Opzienbarende conclusies," zo voorspelde de website voor de uitzending. Met deze insteek zijn jullie vermoedelijk ook het programma gaan produceren, aangezien van enige objectiviteit absoluut geen sprake was.

Van de publieke omroep had ik wat meer stijl en klasse verwacht, dan deze stigmatisering op de beeldbuis. Van Leeuwen geeft bij het begin van zijn betoog al aan dat er slechts een twijfel bestaat over de combinatie van de drie benoemde stoffen cafeïne, taurine en glucuronolactone. Waarom kiest u er ondanks deze onzekerheid tóch bewust voor om het product negatief af te schilderen? Middels quasi veldonderzoek wordt zeer suggestief getoond hoe verpest de jeugd inmiddels zou zijn. Ook enkele doden worden niet geschuwd om te noemen, met als hoogtepunt toch wel de combinatie alcohol - drugs - én een energiedrank. Tja, hoe betrouwbaar zou dergelijke informatie zijn in de toch al suggestieve hoofdvraag "Hoe onschuldig zijn energiedrankjes eigenlijk?".

Al met al een knap staaltje sturende beeldvorming gebaseerd op louter twijfels. Van de gesubsidieerde (!!) publieken had ik meer klasse verwacht. Kiest u voor eerlijke berichtgeving? Of prefereert u kijkcijfers?

Vriendelijke groeten,



Marten Becker

agent78
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2008 14:30

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door agent78 »

echt iets nieuws is er niet uit gekomen. we zijn aan het onderzoeken of.... / in de toekomst zullen we waarschijnlijk....
het is allemaal twijfeltaal waarin gesproken word. ze hadden beter de uitslagen kunnen afwachten en dan met dit onderwerp kunnen komen. die jongeren weten echt wel wat ze drinken en wat het effect is. en de ouders hebben hier ook een voorlichtende functie in vind ik.

w.versteegh
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2008 13:05

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door w.versteegh »

Hallo,

Zelf drink ik al een jaar of 5 minimaal 10 blikjes p.d
mischien komt het omdat ik 37 jaar ben maar stuiteren doe ik niet. ik kan niet anders zeggen dat ik gewoon rustig en kalm ben. slapen geen punt ,ik doe me ogen dicht en slaap.

Een verslavende werking merk ik er zeker van, ik heb het nodig om te functioneren.

Het gevaar zit hem er in als je niet je slaap pakt met tot gevolg. oververmoeidheid.

als ik stop met drinken wat dan, gaat niet zomaar.
kan het alleen langzaam afbouwen.
als ik cold turkey zou gaan slaap ik 24 uur per dag

mvg w.versteegh

agent78
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2008 14:30

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door agent78 »

wat dus betekend dat het wel degelijk verslavend werkt!

heer_bommel
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2007 11:00

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door heer_bommel »

Wat ik eigenaardig vond was de bewering dat energiedranken gevaarlijk zijn omdat door de cafeine vocht aan je lichaam wordt onttrokken. Een paar maanden terug had Radar echter een item over (bron)water drinken en toen werd er juist beweerd dat het helemaal niet waar was dat cafeine vocht aan je lichaam onttrok, dus dat je bij dorst net zo goed een kop koffie kon drinken als een glas water.

Conclusie van de uitzending was vooral dat energiedrankjes gevaarlijk waren als je er zeer grote hoeveelheden van dronk, dan wel als je het icm met veel drugs en alcohol gebruikte. Zo bezien is eigenlijk allles gevaarlijk. Dan mag er op pakken koffie ook wel een waarschuwing komen, en moet het publiek er middels Postbus 51 spotjes op worden gewezen om vooral niet teveel water te drinken. Dat kan namelijk ook heel gevaarlijk zijn bij overmatige inname.

Jazzper
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2008 18:03

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Jazzper »

Of de energiedrankjes uit de uitzending nou gezondheidsrisico's opleveren of niet; het onderliggende probleem is veel groter. Waarom hebben jongeren steeds meer van dit soort opkikkers nodig? Als je moe bent kan je best een keer doorhalen met energiedrank, maar structurele vermoeidheid leidt tot een enorme toename in vage gezondheidsklachten. Wat is er mis met gewoon slapen wanneer je moe bent? Wat is het voor een waanidee dat wanneer je jong bent je lichaam er wel tegen kan? een dagje brak is o.k., maar structureel vermoeid is zeer zeker NIET o.k.!
Ik zie eerder een maatschappelijke oorzaak voor deze overconsumptie. Hamvraag luidt: waarvan wordt onze jeugd zo moe? en de vervolgvraag; Wordt er meer energiedrank gedronken door hoog- of laagopgeleiden?

ColinC
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jun 2008 13:58

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door ColinC »

Na deze uitzending denk ik anders over die drankjes.

En nu durf ik ze niet eens meer te drinken.. :P

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Big-V »

Haha.. die afsluiter van die kerel in die bibliotheek. Je zou wel eens dood kunnen gaan met een alcoholpromillage van 4,5, een mond vol pillen en een Red Bull in je hand.
Daar heb je die hele Red Bull niet eens voor nodig!
Als we zo gaan beginnen ken ik nog wel wat dodelijke combinaties. Bijvoorbeeld een te hoog alcoholgehalte, een overdosis drugs en speculaas! Misschien dat daar ook eens onderzoek naar kan worden gedaan.

Ik drink er geen blikje minder om.

Hyperactief
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2008 17:32

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Hyperactief »

Mensen moeten vooral geloven wat ze willen geloven. Maar om maar eens een citaat uit het boek de "De cholesterol hype" te noemen: "Het is wel goed, het is niet goed" over de meest uiteenlopende onderwerpen, verdienen meer zelfonderzoek, daar het of het één of het ander is, en niet allebei. Wie zijn de belanghebbenden, wat wordt weggelaten of wat juist niet, etc. etc. Om bij het frisdrankverhaal te blijven, wil ik de mensen alhier adviseren om onderstaande link en de aanvullingen daaronder eens goed te lezen.
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2352&i=3104&t=3104
De scherpe lezer zal linken gaan ontdekken zoals uit bijvoorbeeld welke hoek de wind waait van de antikwakzalversvereninging, die nu weer een wetenschapper van de VU Amsterdam over eeuwenoude Oosterse methode als acupunctuur in een kwaad daglicht stellen. En waarom denkt u ??? Omdat echte oplossingen geen geld in het laatje brengen, en goede gezondheid uiteindelijk een bedreiging voor deze ... is... Groetjes v Hyperactief

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Big-V »

Maar om maar eens een citaat uit het boek de "De cholesterol hype" te noemen: "Het is wel goed, het is niet goed"
Ik vind die hele kwestie vrij duidelijk. Te veel cholesterol kan erg schadelijk zijn. Te weinig ook.

agent78
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2008 14:30

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door agent78 »

in de uitzending kwamen ze alleen met vage dingen. ik vond het niet echt duidelijk hoor. kijk dat te veel niet goed is dat is duidelijk maar ze moeten wel met iets concreets komen willen ze de jeugd af willen schrikken deze drankjes niet meer te drinken. dan kan er ook pas ingegrepen worden door instanties.

cardo
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2008 19:38

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door cardo »

geef die busjes een andere kleur -en een andere tekst : het psychologisch effect is weg. Daar zit de kracht van die drankjes

poemoekelke
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2009 12:08

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door poemoekelke »

Toevallig kwam ik bij deze uitzending uit. Hij dateerd alweer van even geleden, maar ik wilde toch graag even reageren!

Ik ben vorig jaar bij mijn huisarts geweest met een vraag over deze energy drankjes. Ik dronk hier toen overmatig veel van, lees: minimaal 10 per dag. Ik begon er al smorgens op nuchtere maag mee en had het idee niet meer zonder te kunnen.

Mijn huisarts lachte me zo ongeveer uit!!
Zij vond dat ik me niet druk hoefde te maken!
Ik voelde me echter onderhand verslaaft aan die dingen.

Met wat wilskracht en enkele zeer vermoeiende dagen heb ik het gelukkig weten af te bouwen totdat ik er helemaal mee gestopt ben.

Nu drink ik er zo nu en dan nog wel eens eentje.
Maar uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat die drankjes echt verslavend werken en geen goede invloed hebben op je lijf!

Ik kon snachts niet meer slapen en zonder niet meer goed functioneren. Ik had ook vaker last van hartkloppingen en pijn op mn borst!!

martijn de waard
Berichten: 0
Lid geworden op: 12 nov 2009 18:56

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door martijn de waard »

ik was ook zeer verslaafd aan die blikjes s,ochtends om 07:00uur elke dag op me werk begon ik gelijk met een blikje.. het is hetzelfde als de meeste mensen smorgens met een bakkie koffie beginnen rond tien uur zit ik er al op drie (werk bij een benzinepomp),en eind van de dag zit ik wel ongveer op een getal of tien ikzelf merkte niks meer van die oppepper..vond het een verfrissend effect hebben...geloof het of niet ik voelde mij qua gezondheid echt niet goed meer!!ik begon dingen te vergeten en kon ook niet echt goed meer nadenken je word echt achterlijk van dat spul mentaal ga je ook achteruit...ik heb foto,s gezien wat caffeine enzo met je doet blijkt dat er hele grote gaten in je hersencellen komen!!!!hetzelfde als een alzheimer patient..een bepaald soort stof word dan niet meer aangemaakt!gelukkig kreeg ik er ook bij te horen dat zodra je ermee stopt dat het zich langzaam aan weer hersteld!!ook roken maakt van die gaten maar red bull is de ergste!!dus ik schrok van die foto,s en ben er gelijk mee gestopt. gr martijn

Gesloten