LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassokosten

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Incassokosten

Ongelezen bericht door Radar »

Niemand wil te maken krijgen met een incassobureau. Zeker als je per ongeluk vergeten ben je rekening te betalen. Een onbenullige rekening van enkele tientallen euro's kan door allerlei administratiekosten, registratiekosten en herinneringskosten oplopen tot het drie-, viervoudige. Dit tot grote ergernis van de consument.

Uit een onderzoek dat maandag in Radar gepresenteerd wordt, blijkt dat structureel te hoge incassokosten worden geïnd. Dit bedrag loopt jaarlijks op tot meer dan 130 miljoen euro. Hoe kan dit? Radar legt het uit.

U ziet het maandag 10 november, 20.30 uur, Ned1

BZ'tje
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 18:00

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door BZ'tje »

Inderdaad!
Ik heb een uitkering (helaas) en krijg pas halverwege de maand mijn geld binnen. Daardoor ontstaan er problemen, want op een gegeven moment weet ik niet meer wat ik nou wel of niet betaald heb, omdat men herinneringen stuurt. Vaak kan ik het niet eens betalen, en neem dan contact op met de instanties. Veelal krijg je wel begrip, alleen zijn er bij die meteen geld willen zien, en sturen dan vrij vlot alsnog een incassobureau op je dak, terwijl je dat er al helemaal niet bij kunt gebruiken: extra kosten meegemaakt € 100 !!!! Terwijl je al zo'n moeite hebt met de betalingen...het is echt van de zotten hier in Nederland...en alleen omdat je door je rugproblemen niet aan het werk kan!!!

atlan57
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2004 14:24

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door atlan57 »

Van incassobureaus moet je je niets van aantrekken.
Als het onterecht is , gewoon terug sturen.
WIE EIST BEWIJST!!!, dat staat in onze wetgeving.

Ben zelf ook wel eens lang geleden door een dergelijk crimibureau benaderd om maar een rekening te voldoen waar ik nog NOOIT van gehoord had.
Deze klanten bleven maar zeuren en bedreigen, heb hun toen verteld dat ik naar HUN een deurwaarder zou sturen en beslag op hun tegoeden zou leggen!

En.....?, het probleem was opgelost.
Conclusie: Laat je NOOIT intimideren door dit soort organisaties, maar pak ze met hun eigen wapens aan.

beginlink
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2007 17:32

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door beginlink »

Het is vervelend om het zo bot te zeggen maar incassobedrijven hanteren maffiapraktijken. Bel ze ook nooit op. De kans dat je een kant opgestuurd zal worden die je niet op wilt gaan is groot omdat intimidatie 1 van de middelen is die ze hanteren. Qua kosten moeten ze zich aan regels houden maar de praktijk is dat ze dit in veel gevallen niet doen
Maar ook het bedrijfsleven maakt het bont met inschakeling van een incassobedrijf als er binnen 14 dagen een bedrag van 10 euro niet is betaalt. Die ervaring heb ik dan toch en je zal maar 3 weken met vakantie zijn.

Verbijsterend vind ik het nog steeds dat een bedrijf als Interim Justitia met 80% aandeel de markt kan domineren en dus kan doen wat ze willen en waar er geen enkele controle is of de incasso wel terecht is. Ieder bedijf kan je dus aangeven bij een incassobedrijf en waar jij je onschuld maar moet gaan bewijzen.
Naar de werking van incassobedijven zou wel eens een diepgaand onderzoek ingesteld mogen worden.

luciel
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 sep 2006 17:29

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door luciel »

Voorkomen is beter dan genezen. Ik heb nooit een incassobureau op de stoep gehad, omdat ik mijn administratie zorgvuldig bijhoudt. Ik gebruik mappen/ordners die je voor weinig kunt kopen, waarin ik alles wat bewaard moet blijven bewaar. Dingen die niet nodig zijn om te bewaren verscheur ik en gooi ik meteen weg. Mijn man krijgt zijn salaris ook rond de 15e en bij ons nooit problemen met betalen. Mijn man en ik betalen trouwens ook alles meteen, als het geld toereikend is. Dan zijn we er vanaf. Anders zorgen we ervoor dat het bedrijf betaald wordt vlak voor het einde van de datum die op je rekening staat. Bedrijven hebben er namelijk een handje van om zeer ruim van te voren hun rekening te versturen. Plan evt. voor jezelf een vaste dag/tijd van de week in waarop je de binnengekomen rekeningen bekijkt en betaalt en opbergt/weggooit achteraf.

Hou voor jezelf goed bij wat je wel en niet hebt betaald. Als je via internet bankiert: Verscheur en gooi acceptgiro's nadat je ze hebt overgemaakt direct en gooi het weg, dan is het echt afgehandeld. Op rekening-overzichten die je wilt/moet bewaren kun je schrijven: 'voldaan op (datum) met evt. je paraaf'. Als je de rekening na betaling niet hoeft of wilt bewaren: meteen weg ermee! En als je toch een herinnering krijgt, kijk eerst na of het klopt. Bedrijven kunnen namelijk ook een keer een fout maken. Hebben ze een fout gemaakt, stuur dan een briefje met het bewijs dat het van je rekening is afgeschreven op naar het bedrijf.

Daarnaast kun je als je een rekening binnenkrijgt waarvan je twijfelt of je die betaald hebt, in je bankafschriften kijken of je ze hebt overgemaakt.

Het allergemakkelijkst is om je rekening met automatische incasso te betalen, dan heb je er helemaal geen omkijken meer naar en voorkom je herinneringen. Met een groene kaart bij je bank regel je dat. Een incasso kun je altijd weer stopzetten met een rode kaart die je bij je bank kunt halen.
Bij sommige bedrijven krijg je tevens korting als je automatisch betaalt!

hablando
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:04

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door hablando »

Incasso is big business. Frappant is dat de politiek niet omkijkt naar de rotte appels in de mand, zoals het het beroemde Intrum Justitia met haar inmiddels overbekende praktijken.

Indien een incassobureau iets van iemand wil, zouden ze wettelijk verplicht moeten worden om de vordering op gedegen en nette wijze aan te tonen. Momenteel bestaat hier vreemd genoeg (in eerste instantie) geen enkele verplichting toe. Opdrachtgevers zwijgen vaak in alle staten.

Wij werden geconfronteerd met Intrum Justitia terwijl we geen enkel signaal hadden dat er uberhaupt iets niet klopte met de betalingen.
Intrum hoefde naar eigen zeggen niets aan te tonen en Energiedirect (weer zo eentje) verwees weer naar Intrum. Buiten de incassoprocedure om probeerden beide partijen het betwiste bedrag (inclusief de belachelijke kosten) ook nog eens automatisch af te boeken.

Op deze manier beschadigt de sector zichzelf en zal het voor mensen die een legitieme vordering hebben steeds moeilijker worden deze te innen.

bruglit
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2006 20:11

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door bruglit »

Er zijn inderdaad incassoburo's die maffiapraktijken hanteren.
Ik heb enkele jaren geleden een vriend van mij verdedigd voor de kantorechter die door een incassoburo i.o.v. UPC was gedagvaard.
Hoewel wij enkele dagen voor de zitting bericht kregen van het incassoburo (Janssen en Janssen in Eindhoven) dat ze de vordering zouden doorzetten en zeker aanwezig zouden zijn bij de zitting kwamen ze bij de zitting niet opdagen.
In plaats van een vordering van UPC heeft UPC uiteindelijk (na dreiging op in beslaglegging op onroerend goed en bankrekeningen) een door de rechter opgelegde schadevergoeding betaald i.p.v. een onterechte vordering kunnen innen.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door Cesar »

Voorkomen is beter dan genezen. Ik heb nooit een incassobureau op de stoep gehad, omdat ik mijn administratie zorgvuldig bijhoudt. Ik gebruik mappen/ordners die je voor weinig kunt kopen, waarin ik alles wat bewaard moet blijven bewaar.
Dat had ik ook en dat was mijn geluk.

Het vervelende is echter dat ik, met mijn stukken in feite moest bewijzen dat de eiser zijn boekhouding niet in orde had.

Met mijn bewijs heeft eiser inzicht gekregen in het feit dat er een positief saldo was ontstaan van € 1506,00 inplaats van een negatief van € 3800,00 doch ik kreeg te horen dat ik dat maar voor de rechter moest brengen.

Daarop heeft het incassoburo nog getracht geld te ontfutselen daar de eiser dan wel geen geld meer tegoed had maar wel bij het incassoburo de opdracht had neergelegd om gelden te incasseren. Positief of negatief saldo maakte hun niet uit. IK moest gewoon de incassokosten betalen en dat heb ik dus niet gedaan.

Nu, na 3 jaar heb ik nog niets vernomen. Ik wacht af wanneer het incassoburo me voor de rechter daagt dan kan ik gelijk afrekenen met de eiser. Als ik nu zelf een claim neerleg bij het gerecht kost me dat ongeveer hetgeen ik nog tegoed heb.

Ik ben echter bang dat ik niets meer hoor.

pengelen
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2008 23:08

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door pengelen »

----
Laatst gewijzigd door pengelen op 13 nov 2008 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

BenQ
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2008 10:21

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door BenQ »

Ik had ook door omstandigheden een rekening iets te laat betaald, na allerlei onderhandelingen met energie direct heb ik keurig het openstaande bedrag betaald, nu word ik al 2 weken lang bijna dagelijks lastig gevallen door intrum justitia vanwege de incasso kosten a 62.50 waarvan ik vind dat dat belachelijk hoge kosten zijn.

Ik heb wel is vaker met een incasso bureau te maken maar die hanteren keurig de norm van 15% of die hebben zelf weer andere regels.

Ondanks dat ik nu al meerdere keren heb aangegeven dat ik niet meer gebeld wil worden word mij te verstaan gegeven dat ze daar gewoon mee doorgaan.

Ik zit nu te denken aan aangifte doen bij de politie maar maak ik wel een kans en zo niet wat zijn de andere opties behalve een nieuw 06 nummer.

pengelen
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2008 23:08

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door pengelen »

----
Laatst gewijzigd door pengelen op 13 nov 2008 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

[email protected]
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2008 10:46

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door [email protected] »

Hallo,

Ik ben een incassomedewerker, en wordt af en toe moedeloos van die hopeloze commentaren.

Even voor alle duidelijkheid, Ik ben gewoon een mens van vlees en bloed en doe mijn werk, 40 uur in de week. Mijn werk is het om sommige onder u aan te spreken op het feit dat u zich niet heeft gehouden aan de gemaakte afspraak(en).

Wat ik hier schrijf, is op basis van mijn eigen ervaring (±10 jaar) en neem dus geen enkele verantwoordelijkheid voor al die cowboy buro's en die trainingpak mannen!

Als eerste: Wij bladeren niet in het telefoonboek naar u. Wij krijgen uw naam en de hoogte van uw schuld van onze opdrachtgever. Als u nog ïn onderhandeling bent" en u wordt toch door ons benaderd zijn er 2 mogelijkheden:
- u bent echt in gesprek maar de persoon met wie u in gesprek bent heeft dit niet intern doorgegeven aan de financiele administratie van wie wij de opdracht hebben gekregen (een fout in de interne communicatie van de opdrachtgever, niet van ons)
- u bent in gesprek geweest en de opdrachtgever is van mening dat uw punten niet voldoende onderbouwd zijn/niet voldoende bewijs zijn o.i.d. waardoor de gesprekken tussen u en de opdrachtgever niets meer zullen opleveren. De opdrachtgever is in dat geval van mening dat de gesprekken zijn beeindigd.

In het geval dat er betaald is en u krijgt toch een brief van ons, stuur ons dan een kopie betaalbewijs. Dat maakt het voor iedereen, ons, u EN DE OPDRACHTGEVER duidelijk wat er betaald is, hoeveel en wanneer. Ga nou niet zeggen dat de boekhouding van de opdrachtgever een zooitje is en dat WIJ maar bij de opdrachtgever moeten informeren, wij lopen dan tegen hetzelfde "zooitje"als u aan.
Als er dan betaald is, is het de vraag: Was het op tijd (VOOR de allereerste incassobrief), dan moet de incasso gestaakt worden en de incassokosten kwijtgescholden worden.
Was de rekening betaald NA de eerste incassobrief, EN ZIJN DOOR U EN DE OPDRACHTGEVER INCASSOKOSTEN OVEREENGEKOMEN, kijk svp de algemene voorwaarden eerst na voor u bij ons uw gal komt spuwen, dan is het de beslissing van de opdrachtgever om wel of niet verder te gaan voor de incassokosten. Indien HIJ kiest dat u de incasso moet betalen is dat conform de afspraak tussen U en de opdrachtgever. WIJ VOEREN SLECHTS EEN OPDRACHT UIT.

Is er niet, of te laat betaald, wees sportief en betaal (desnoods via een betaalregeling), maar betaal cfm de overeenkomst tussen u en de opdrachtgever. Als daarin iets staat van "ten minste 15% van de aangeboden hoofdsom met een minimum van € 250,00", dan is het balen, maar is dat bedrag MET UW OVEREENSTEMMING overeengekomen.
Als er geen bedrag is overeengekomen dan is een standaard 15% van de hoofdsom, 19% BTW over die 15% en de wettelijke rente. Alles dat meer berekend wordt mag u van mij aanvechten.

Wij zijn niet de beroerdste mensen. Wij doen slechts ons werk. Dat u het niet leuk vindt, prima maar blijf wel netjes en scheld ons niet uit.

Als er een zaak is waarvan u mijn "insightvisie" wil vernemen, reageer dan , ik beloof erop terug te komen.

pengelen
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2008 23:08

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door pengelen »

..........
Laatst gewijzigd door pengelen op 13 nov 2008 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

MegaSponsor
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 sep 2008 09:27
Contacteer:

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door MegaSponsor »

Heb nog een aanvullende tip op de ander 9 tips. Maak een notie van je tijd die jij in het incassoburo moet steken en stuur en een nota. Bepaal je eigen uur tarief.

Gerrit

O ja, en als ze niet willen betalen dan stuur je er gewoon een incassoburo op af...

[email protected]
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2008 10:46

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door [email protected] »

Hallo Megasponsor (Gerrit)

U bent zeker hetzelfde type mens die eerst te hard rijdt door een woonwijk en daavoor staande wordt gehouden door een agent, en daarna tegen al zijn vrienden gaat klagen over die rotzakken van een politieagenten die beter hun tijd kunnen spenderen aan het opsporen van "echte misdadigers" in plaats van u staande te houden...

Kortom, uw opmerking doet het vast leuk in een kroeg of sportkantine waar u gegarandeerd de lachers ermee op uw hand krijgt. Maar echt serieuze toegevoegde waarde brengt u niet mee. Jammer hoor...

MegaSponsor
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 sep 2008 09:27
Contacteer:

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door MegaSponsor »

Nee hoor ik hou van de politie en hou mij aan de wettelijke regels. Veel suc6 met je verdere leven.

Gerrit

BenQ
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2008 10:21

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door BenQ »

Allemaal leuk en aardig incasso medewerker maar daar gaat het allemaal niet om, waar het mij omgaat is 1 ding, wat geeft intrum justitia het recht om mij constant lastig te vallen aan de telefoon terwijl ik al meerdere keren heb aangegeven dat ze moeten stoppen met hun telefoon terreur.

En ja mag ik dan even me gal spuwen en al die anderen ook die geteroriseerd worden, bedreigd worden, lastig gevallen worden....dat er mensen tussen zitten die nauwelijks te vreten hebben intereseert incasso bureau's geen reet.

Ach meneer heeft u maar 100 euro per maand om van te leven ach dan kan u daarvan nog 50 euro naar ons storten en ga nou niet zeggen dat dat niet waar is want heb het meegemaakt met kennisen.

Kortom incasso bureau's en ook hun medewerkers staan bij mij gelijk aan kakkerlakken, uitroeien wat mij betreft want bedrijven kunnen best hun eigen boontjes doppen.

Dan nog even een woord van dank aan de 1e die reageerde, bedankt voor je tips zal het op die manier gaan spelen, ze willen het hard nou ik zie ze bij de rechtbank :-)

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door Cesar »

Ik wil die incasso-meneer eens een paar vragen stellen.

Kijken jullie, alvorens jullie actie gaan ondernemen richting debiteur, of de vordering wel terecht is?

Geloven jullie de opdrachtgever op zijn blauwe ogen?

Waarom laten jullie ons niet met rust zodra duidelijk is dat de vordering onterecht is?

Waarom moeten wij bewijzen dat er geen vordering is?

Nu ik éénmaal, onterecht, in dit traject heb gezeten weet ik beter.
Men zoekt het maar uit. Laat het dan maar voor de rechter komen dan kan ik in ieder geval mijn schade claimen zonder dat het mij geld kost.

Noem eens één incassobedrijf dat wel op een fatsoenlijke wijze zijn werk doet.?

Zakelijk heb ik er ook mee van doen en ik moet vertellen, dan ben ik opdrachtgever, voor mijn baas.
Het is bij het onbeschofte zoals jullie debiteuren benaderen.

Net wat Benq zegt, ik schaam me rot om op deze manier mensen helemaal uit te kleden. Maar ja, het is werk.

bosseplaat
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2008 17:49

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door bosseplaat »

hoezo teveel berekenen,soms is het volgens mij diefstal,neem
nu intum justitia,heb een rekening van VIER EURO EN VIJFENNEGENTIG cent vergeten te betalen,hiervoor moet ik aan intrum een bedrag van EENENZEVENTIG EURO en NEGENENNEGENTIG CENT betalen,oftewel ongeveer 700%
meer,snapt u het dan snap ik het ook

rijerkerk
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2005 13:34

Re: Incassokosten

Ongelezen bericht door rijerkerk »

Bij Elsevier moest ik ook in de zomer 6.50 E incasso kosten betalen, 25 % meer dan vorig jaar. Dit keer heb ik gewoon het oorspronkelijk bedrag betaald, en tevens het abonnement opgezegd. Dat zal ze leren.

Herman Thijs

Gesloten