LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
SNAKIESNAKE
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2009 11:14

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door SNAKIESNAKE »

Zou graag even reageren op uw uitzending betreffende NOP. Al jaren komen wij op het park en wij zijn ook sponsor van meerdere kooien. Kan niet anders zeggen dan dat de vogels een prima verzorging krijgen. De hoge sterfte is naar mijn mening niet het gevolg van een slechte verzorging. Het is ook betreurenswaardig dat iemand anoniem in beeld een verklaring wil afleggen inzake het slechte functioneren van de NOP. Het lijkt op een wraakactie van iemand die buiten spel is gezet. Als een organisatie draait op vrijwilligers zijn er altijd mensen bij die het niet zo nauw nemen. Het zou het NOP wel sieren als men de vrijwilligers wat nauwkeuriger zou screenen alvorens ze op het park aan het werk te zetten. Het is natuurlijk wel vrijwillig maar niet vrijblijvend en daar schort het wel aan. Hoop dat de NOP door deze uitzending wel is wakker geschut en dat er geen sponsors zullen zijn die aan de hand van deze uitzending hun bijdrage aan het park gaan stopzetten. Ben echter wel van mening dat men het extra stuk grond wat is aangekocht moet gaan gebruiken voor het realiseren van (nog) betere opvang van de vogels en niet voor het houden van exoten als tijgers, wolven etc. dan schiet men echt het doel voorbij. Als ik nu kijk naar bijvoorbeeld de terraria op het terrein dan kun je zien dat de kennis van deze dieren nu al te kort schiet. Mijn advies: Blijf bij je leest, de opvang van vogels daar heeft men de handen al meer dan vol aan!
Laatst gewijzigd door SNAKIESNAKE op 13 jan 2009 12:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Frank Griek
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2009 11:29

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Frank Griek »

Hallo Lezers van dit item.
Wij hebben twee vogels naar het NOP gebracht en naar aanleiding gebeld met het NOP om te vragen hoe het met onze vogels gaat.
In voorgaande gesprekken met hen werd verteld dat het goed ging met de vogels en dat ze in voliere 5 zaten.
NIET DUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Onze geelkuif kakatoe Chica bleek in 2007 al overleden dit na een verblijf van net 1 jaar aldaar en onze grijze roodstaart bleek in december 2008 overleden te zijn na een verblijf van 8 maanden. Wij hadden een afspraak dat we geinformeerd wilden worden als ze gestorven waren, wij denken dan aan over 30-40-50 jaar en ook hier is niet aan voldaan, er werd ons verteld als we belden dat de vogels dus in voliere 5 zaten terwijl onze geelkuif kakatoe al dood was, dit was volgens de medewerker het beleid van de stichting om de info van voliere 5 zo door te geven.
Wij zijn hier zeer van geschrokken en hebben ons lidmaatschap stop gezet.

Laat u niet afwimpelen en scheck of uw vogel nog leeft en meld dit bij RADAR, misschien kunnen we dit een halt toe roepen.
Zeer bedroefd
Frank en Wies

Biancske
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2009 10:39

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Biancske »

Voor een artikel in een regionaal weekblad ben ik op zoek naar mensen die direct ervaring hebben met NOP en directeur Tonny van Meegen en dit willen vertellen voor het artikel. Zowel positieve als negatieve reacties zijn welkom. Anonimiteit is mogelijk.

Reacties, bij voorkeur met telefoonnummer kunt u sturen aan [email protected]

Met vriendelijke groeten,

Bianca Kuijpers

xsjekex
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2009 10:54

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door xsjekex »

ik vindt het een grof schandaal hoe jullie bij het n o p te werk zijn gegaan hebben jullie aan die ex wernemer ook gevraagt waarom daar weg is wil hij nu messchien in de spotlijn staan ik weet wel dat de papagaaien en de andere dieren alles zijn voor Tonnie hij heeft het toch maar klaar gespeeld om zo een mooi park op te zetten mijn man heeft er meer dan 16 vrijwilligerswerk gedaan en als er nog was ging hij nog steeds hij was net als Tonnie alles voor de dieren en waarom laten jullie Tonnie niet uitpraten schandalig hoe jullie daar te werk zijn gegaan ik hoop dat jullie erachter komen dat dit niet klopt wat jullie gedaan hebben jose

Patrick en Sevda
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Patrick en Sevda »

Ik hoop dat er mensen zijn die dit forum lezen en de middelen hebben om eens onderzoek te doen naar de handelswijze van Tros Radar, neem een voorbeeld aan de mensen van Omroep Brabant die opnames van 4 maanden! beschikbaar stellen. Tros Radar, ben een beetje vent en geef jullie beelden van een week 'undercover' ook vrij, stel deze beschikbaar aan bijvoorbeeld Omroep Brabant zodat de mensen niet alleen 12 minuten negatieve dingen zien en of horen maar ook al het goede wat dhr. van Meegen en zijn verzorgers en vrijwilligers, dagelijks, 24 uur per dag doen voor deze vogels doen. Laat de complete intervieuws zien zonder dat amateuristische knip en plakwerk.
Een opvangcentrum is geen 9 tot 5 baantje maar een 24 uur doorlopende opvang, denk hierbij aan zieke dieren, mensen die een kooi voor de poort neer zetten en weer snel weggaan, de inbraken en alle dieren die zo ondervoed en onverzorgd zijn dat ze 4 tot 5 keer per nacht bijgevoed en gecontroleerd moeten worden.
Tros Radar, heb lef en laat alles zien. En als uit het onafhankelijk onderzoek blijkt dat jullie er helemaal naast hebben gezeten, besteed hier dan ook een uitzending aan, inclusief alle vooraankondigingen!!
Dank u

collien
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2009 11:43

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door collien »

Wat mij enorm verbaasd is dat er in veel reacties op dit forum voorbij wordt gegaan aan het feit dat er zoveel vogels zijn "verdwenen". Het aantal vogels wat er per jaar binnenkomt en sterven staan niet in verhouding tot elkaar. Mensen hebben hun vogel naar deze opvang gebracht in de veronderstelling dat hun vogel hier een lang en gelukkig leven zouden krijgen. Nu blijkt dat er veel vogels kort na binnenkomst al zijn overleden terwijl deze nog vele jaren voor de boeg zouden moeten hebben. Lijkt mij dat er wel degelijk iets mis is in deze opvang en dat hier zo snel mogelijk verder onderzoek en eventuele verdere stappen moeten worden ondernomen. Discussies over dat mensen nu wel of niet een papagaai moeten aanschaffen is toch een andere discussie dan hetgeen Radar in de uitzending onder de aandacht wilde brengen.Ik leef mee met de mensen die hun vogels daar hebben ondergebracht en hopelijk krijgen deze mensen duidelijkheid hoe het met hun vogel gaat.

rvdwe1
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 jan 2009 09:15

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door rvdwe1 »

Lees nu zelf de ervaringen eens in de posten die geplaatst zijn door mensen die zelf hun dier daar heen hebben gebracht en binnen een paar maanden of jaar overlijden: mensen worden slecht geïnformeerd of bewust voorgelogen! Dat kan niet en dat mag niet! Laten we het onderzoek door de directeur van Blijdorp afwachten en misschien is het verstandig als de Stichting AAP ook een kijkje neemt! Deze stichting heeft nog nooit van haar bestaan in de negativiteit gestaan en doet uitstekend werk! Ook met vrijwilligers!

sam1965
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:11

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door sam1965 »

ik volg de discussie nu al sinds gisterenavond en merk dat er veel (oud)medewerkers tussen zitten+iedereen schijnt te weten hoe het zit!!
dus er is zeker iemand die het weet

nu mijn vraag : een medewerker heeft het over vers bloed van de wildvang en we plaatsen ze zo dat we geen dief van onze eigen portemonnaie zijn.

word er nu wel gefokt of niet, dit gaat dan toch geheel in tegen waar het park voor staat, namelijk waarschuwen tegen het houden van papegaaien thuis en de handel erin

Parrotlover
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 jan 2009 16:30

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Parrotlover »

In deze forum wordt of geschopt, of de NOP als perfecte organisatie weggezet.

Voordat jullie gaan oordelen, wacht dan eerst even het officiele onderzoek af. Het is toch te gek voor woorden dat er nu doodsbedreigingen in het gastenboek van het NOP geplaatst worden? Teksten die ik hier liever niet wil in herhalen!

Radar heeft een eenzijdige uitzending gemaakt. Dat is wel overduidelijk. De cijfers die nu genoemd worden, zijn allemaal afkomstig van Radar naar aanleiding van incomplete gegevens. Wacht nou eens geduldig af en ga geen overhaaste conclusies trekken over iets waar je geen verstand van hebt!

En dan die mensen die nu zielig zijn en hun vogeltje missen. Waar waren jullie de laatste jaren dan? Dumpen een vogel en kijken er niet meer naar om. En nu missen ze hem ineens?

Op het overnamecontract staat duidelijk vermeld of je op de hoogte gesteld wilt worden van het eventueel overlijden van je vogel. Dat wordt ook duidelijk gevraagd bij de inname. Ik ben hoogst verbaasd dat menig persoon niet op de hoogte wil blijven. Dus nu niet gaan klagen dat je niets gehoord hebt!

En dan het issue van het stikken in een pitje! Iedere vogel wordt onderzocht door de kundige dierenarts. Deze noteert de gegevens in de computer. Als zij zegt dat een vogel gestikt is in een pitje, neem dan maar gerust aan dat dat echt gebeurt is!

Ik heb zelf een papegaai naar het NOP gebracht en die bezoek ik nog steeds iedere maand. Zij ziet er fantastisch uit. Ik heb nooit gezien dat er een slechte verzorging is, wat Radar suggereert. Natuurlijk kan er wel eens een waterbakje leeg zijn, maar IEDERE dag worden alle vogels gevoerd en van vers water voorzien. Nee Radar, laat dan alle beelden eens zien die jullie gemaakt hebben en niet alleen dat slechte knip en plak werk.

Ook is een andere vogel van mij overleden. Ik wist al dat hij ziek was toen ik hem bracht. Ik heb keurig een brief gekregen van de dierenarts van het NOP waarin de aankondiging stond dat mijn papegaai overleden was, met doodsoorzaak! En hij had toch nog twee jaar met plezier in vrijheid kunnen leven. Ik ga nu niet klagen want dat kan voorkomen!

Dus mensen, bij deze een oproep: tegestander of niet, bewaar uw geduld en maak het niet nog erger dan het al is!

Ik blijf onvoorwaardelijk mijn vertrouwen uitspreken over het NOP.

boerr006
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2009 11:28

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door boerr006 »

Hallo radar,

Ik vraag me af hoe het met onze papegaai gaat, na jullie uitzending maak ik me daar zorgen over. Omdat ik in 2001 niet meer goed voor hem kon zorgen heb ik besloten om hem naar Veldhoven te brengen.
Het is een grijze roodstaart zijn nr. in Veldhoven is 9069 en wij noemde hem Jako en hij is 26 jaar bij ons geweest was goed gezond en zag er mooi uit. De laatste keer dat wij in het park zijn wezen kijken hebben wij hem niet gezien omdat hij binnen zat en die voliere werd toen verbouwd dus helaas konden wij er niet bij werd ons verteld, vandaar mijn zorgen om hem nu.

Met hartelijke groeten,

Mw. P.G. Boer-Roos
Rotterdam

xsjekex
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2009 10:54

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door xsjekex »

ik vindt het schandalig hoe jullie te werk zijn gegaan bij het nop hebben jullie wel eens aan die ex werknemer gevraagt waarom hij niet meer op het park is wil hij nu op de voorpagina schandalig en waarom laten jullie Tonnie niet uitpraten voor Tonnie zijn de vogels en de andere dieren alles hij heeft het toch maar voor mekaar gekregen om zo een mooi park op te zetten en de zorg voor de dieren ook mijn man heeft er meer als 16 jaar vrijwilligerswerk gedaan en als hij er nog was ging hij nu nog de papagaaien en de andere dieren was alles voor hem net als Tonnie is die dierenarts soms jaloers wat Tonnie met al zijn vrijwilliers heeft opgezet en die foto van die dooie vogels klopt ook niks niks van ik vindt het schandalig hoe jullie te werk zijn gegaan en de ellende wat jullie hebben aangericht en ik hoop dat jullie dit snel rechtzetten jose

Vampiera
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jan 2009 11:36

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Vampiera »

Wow wat een stroomversnelling van reacties (logisch) k hou het niet bij om alles te lezen (zit op mijn werk en het is druk).

Hoewel ik NOP nog steeds voordeel van de twijfel geef (jammer he??) vind ik wel dat ze steekies laten vallen! Ik hoop dat ze dit rechtzetten in het belang van de dieren en geen mensenredpraktijken er op na houden. (En dan doel ik voornamelijk op de sterfte.)

Als ik de directeur zie krijg ik een dubbel gevoel, maar het kan ook sjacherijnigheid van hem zijn door het agressieve ondervragen. Ik ken de man verder niet.

Ik ben zelf een aantal keer in NOP geweest en zag niks van al die voorgespiegelde vuiligheid, ik zag een goede omgeving voor de beestjes. Best mogelijk dat radar de 30 procent s h i t laat zien waar er 70 wel goed is en dat buiten beeld blijft. Zo gaan die dingen vaak, ik vertrouw Hooijm voor geen cent, hij zat er iets TE voorbeeldig bij.

Verder kan ik nu geen duidelijke mening vormen over het geheel, ik wacht de onderzoeken af en wellicht dat ik er nog eens heen ga.

Maar erg jammer dat een organisatie die het juist van de giften moet hebben, daar nu juist zo op aangevallen wordt. (Geen experts maar alleen vrijwilligers, hoe kan het dan anders?? Zeg het maar...)

Parrotlover
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 jan 2009 16:30

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Parrotlover »

sam1965 schreef:
word er nu wel gefokt of niet, dit gaat dan toch geheel in tegen waar het park voor staat, namelijk waarschuwen tegen het houden van papegaaien thuis en de handel erin
Beste Sam, even voor de duidelijkheid: in het NOP leven veel dieren die op de CITES-I lijst staan. Dierentuinen zijn verplicht om te proberen om met deze dieren te fokken om hun voortbestaan veilig te stellen. Het NOP is daarom ook deelnemer van diverse projecten met CITES-I dieren. Hiermee proberen zij te kweken en kunnen deze nakweek vervolgens onderbrengen bij andere deelnemers. De dieren kunnen NOOIT in de hanel komen want dat is geheel afgeschermd! Ook dat is te lezen op o.a. alle dierenwebsites en hun eigen website.

En voor iedereen: commentaar geven is lekker makkelijk in een forum. Maar voer een discussie wel helder en inhoudelijk. Ga niet iets rondbazuinen wat niet gefundeerd is op feiten. Zo maak je nog meer kapot.

Frans en Nanke Verbunt
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 jan 2009 16:18

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Frans en Nanke Verbunt »

Patrick en Sevda


Geplaatst op 13 Jan 2009 12:01 door Patrick en Sevda

Dit is nog een klare taal wie oh wie staat nu voor ons op

lewi
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2009 12:22

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door lewi »

ik vind het een eenzijdige uitzending waar u geen plaats maakt voor al het mooie dat daar gebeurt.Wij hebben zelf 14 papegaaien waar ook zomaar zonder reden er al enige malen een vogel dood in zijn kooi lag waar geen reden voor is te vinden ondanks de zeer goede verzorging.Ze worden zelden zo oud als er wordt gezegd.Lenie

sam1965
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:11

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door sam1965 »

parrotlover, ik kan mij helemaal vinden in jouw verklaring over het het fokken om het voortbestaan van een soort veilig te stellen.

maar heb het stukje nu al een paar keer terug gekeken en de zinspelingen van de medewerker "we zijn toch geen dief van eigen portemonnaie" komt bij mij toch zeer vreemd over.(uitzending minuut 23.14)

nogmaals, zoals in mijn stukje van gisterenavond, ben ik nog steeds iemand die het NOP een warm hart toedraagt.
maar roepen de beelden (al is het knip en plakwerk, ze hadden wel het materiaal) wel veel vragen op.

grt
papegaaienliefhebber
Laatst gewijzigd door sam1965 op 13 jan 2009 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

pootjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2009 10:50

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door pootjes »

Ik ben me gisteren kapot geschrokken.
Ik heb maart 2007 ook onze jaap er naar toe gebracht en in september heb ik na telefonisch contact Jaap proberen te vinden in vlucht 5.
Ik heb hem toen niet gevonden en dacht dat het kwam door de hoeveelheid vogels die daar rond vliegt.
Nu na een telefoontje vanmorgen naar het NOP blijkt dat ook Jaap helaas al binnen 3 maanden overleden was en dat ik dus gewoon als zoethoudertje gestuurd ben naar kooi 5 terwijl men wist dat hij toen dood was.
Schoftenstreek vind ik dit zo ga je niet met mensen en dieren om.
Op het contract hadden wij notabene laten vermelden dat wij geinformeerd zouden worden indien Jaap zou komen te overlijden.
OOK KON MEN NIET ZEGGEN WAT DE DOODSOORZAAK WAS WANT HIJ WAS IN VERRE VERGAANDE STAAT GEVONDEN!!! DUS M.A.W. ER IS EEN HELE POOS GEEN TOEZICHT GEWEEST IN DE KOOI
Ik denk zelf dat ze Jaap gewoon door verhandeld hebben en ik was voorheen een groot voorstander van het NOP maar nu hoop ik dat men heel erg snel de praktijken van de heer van Meegen stopt.
Ik ga in ieder geval zo dadelijk aangifte doen van verduistering en ernstige nalatigheid.
MISSCHIEN ZIJN ER NOG MEER GEDUPEERDEN EN WILLEN ZIJ SAMEN MET ONS IN IEDER GEVAL ZICH HARD MAKEN TEGEN DEZE PRAKTIJKEN EN OOK AANGIFTE GAAN DOEN, WANT IN DEZE ZAAK MOET DE ONDERSTE STEEN BOVEN KOMEN OOK AL KRIJGEN WE ONZE VOGELS ER NIET MEE TERUG

Ron van der Roest
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2009 09:42

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Ron van der Roest »

boerr006
Geplaatst op: 13 Jan 2009 12:24 Onderwerp: Papegaai



Hallo radar,

Ik vraag me af hoe het met onze papegaai gaat, na jullie uitzending maak ik me daar zorgen over. Omdat ik in 2001 niet meer goed voor hem kon zorgen heb ik besloten om hem naar Veldhoven te brengen.
Het is een grijze roodstaart zijn nr. in Veldhoven is 9069 en wij noemde hem Jako en hij is 26 jaar bij ons geweest was goed gezond en zag er mooi uit. De laatste keer dat wij in het park zijn wezen kijken hebben wij hem niet gezien omdat hij binnen zat en die voliere werd toen verbouwd dus helaas konden wij er niet bij werd ons verteld, vandaar mijn zorgen om hem nu.

Met hartelijke groeten,

Mw. P.G. Boer-Roos
Rotterdam


Geachte mevrouw,
als u het echt wil weten bel dan even met de NOP en u zult waarschijnlijk hore dat uw gaai reeds jaren dood is.
Maar u mag wel blijven doneren.

Ron van der Roest

Peter1111
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:19

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Peter1111 »

Wat een naar nieuws weer vandaag voor veel mensen.

Kennelijk heeft de NOP besloten tot een vertel-de-waarheidstrategie, op advies van een crisis-pr-adviseur waarschijnlijk.

"Vlieghal 5" is code voor dode papegaai.
Men verschuilt zich achter de bestuursleden. Weten die dat?

Ondertussen is er van uw donatiegelden een illegale, incapabele dierentuin gebouwd. En ja hoor, daar zijn ze, de door louche kwekers zo gewenste topstukken, zwarte kaketoes, hyacinthara's, toekans, neushoornvogels enz. Doen wel 20.000 euro op een Belgische camping.

"Anders zijn we dief van ons eigen portemonnee".

Hopelijk worden ook op de privé-adressen invallen gedaan, want daar schijnt zich volgens de berichten op de forums ook van alles te bevinden.

Misselijkmakend. Gelukkig is er nog onderzoeksjournalistiek in Nederland. Dank Radar.

trainer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:03

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door trainer »

Wie neemt er nu na 25 jaar afscheid van zo'n diertje ? Zo'n beestje krijgt stress, heimwee of wordt niet geaccepteerd door de groep etc.

Dat had je toch van tevoren kunnen bedenken :shock:

Gesloten