LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
vliegje
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:50

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door vliegje »

lisianthus ik zou eens wat meer achtergrond informatie over de oprichter gaan zoeken een vos verliest zijn haren maar niet zijn streken

vliegje
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:50

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door vliegje »

en eens op forums gaan zoeken over die kweek progamma,s
etc. hier van enkele jaren terug

http://www.vogelarena.com/forum/forum_r ... ecordnum=0

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door gravedigger »

Wat is eigenlijk je bedoeling met dat natrappen vliegje?

harold1
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2009 22:09

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door harold1 »

Redactie van Tros Radar, ik verzoek U om alle reacties die de mensen geven alleen al via dit forum goed te bestuderen alvorens jullie in een TV programma de stichting NOP gaan aanvallen en schade toebrengen.
Mensen die naar uw tv-programma kijken moeten er vanuit kunnen gaan dat de informatie in het programma juist is. Als ik al lees dat er geen ruimte aan de directeur en de Raad van toezicht is gegeven voor wederhoor kan ik alleen maar concluderen dat u een programma wilt maken dat spraakmakend is zonder over de gevolgen voor deze stichting na te denken. Kijkcijfers zijn belangrijker dan waarheidsbevindingen. Hoe schokkender de uitzending hoe hoger de cijfers. Uw redactie dient zijn bron na te trekken alvorens deze stichtiing in een negatief daglicht te stellen. Ik heb vernomen uit het persbericht van het NOP dat ze zelf opdracht hebben gegeven een onderzoek te laten verrichten door een onafhankelijke en gezaghebbende persoon. Dit zal de stichting ook weer geld gaan kosten, geld dat normaal gebruikt kan worden ten goede van het vogelpark. Ik hoop dat U ook aandacht gaat besteden aan de uiteidelijke uitkomst van dit onderzoek. Gezien Uw uitzending live wordt uitgezonden kunt U er nu nog over denken mensen uit te nodigen die live ook de kant van het NOP kunnen vertellen. Hoor en wederhoor. [/b]

lisianthus
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:12

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door lisianthus »

@ vliegje
Ik heb het stuk inmiddels gelezen en moet zeggen dat ik(weer)niet begrijp wat je punt is.
Voor de mensen die het niet weten waar het over gaat.Er was een man die zag een partner voor zijn vogel die bij het Nop was binnengebracht.Hij had er eentje van het andere geslacht.Ze waren met uitsterven bedreigd.De man wilde het nop-tje wel hebben.De Nop zei nee want hij is binnengebracht en we handelen niet met af gestane vogels volgens de statuten.Er was wel een mogelijkheid om zijn vogel achter te laten voor een kweekprogramma.hij deed dit niet.wat is nu precies het punt.Het nop laat zien dat het volgens de statuten werkt en niet handeld.
wat voor een stoute dingen heeft de vos in het verleden gedaan mbt het programma wat zinvol kan zijn voor de discussie dan.

jappert22
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2009 02:07

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door jappert22 »

Beste allemaal,

Ik wil even melden dat de mensen daar allemaal keihard werken om deze mishandelde, oude, of zieke dieren op te vangen!

http://gallery.alexridder.nl/gallery2/v/Papegaaienpark

Deze link is van een fotograaf die niks met het park te maken heeft, zien deze dieren er slecht verzorgt uit??

Als het NOP zieke of mishandelde dieren binnen krijgt doen ze met man en macht hun best om de dieren te helpen maar het kwaad is dan al geschiet. Handelaren zouden geen geld en tijd meer in deze dieren steken want dat kost alleen maar geld i.p.v. dat het geld oplevert. Bij het NOP helpen ze deze dieren dus wel, gelukkig bestaan deze mensen dus wel.

Omdat deze dieren nooit meer in de handel komen, zijn de handelaren dus ontevreden, die op hun beurt dus wegen gaan zoeken om dit goede initatief omver te krijgen.

Ik heb alle vertrouwen in het NOP, en hoop dat ze nog vele jaren verder kunnen gaan met hun goede werk.

Dus RADAR laat ook hun kant van het verhaal zien pas dan wordt het een eerlijke strijd. Maar waarschijnlijk is radar alleen maar uit op kijkcijfers en het maakt hun dus niet uit om hardwerken mensen compleet de grond in te boren.

Ook vind ik het raar dat mensen die nog nooit in het park zijn geweest nu wel zeggen hoe belachelijk het is hoe het park te werk gaat. Spreek uit ervaring en niet wat je leest.


gr. Jaap

harold1
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2009 22:09

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door harold1 »

Jaap,
Je hebt helemaal gelijk.
We moeten juist blij zijn met het NOP en met name haar vrijwilligers. zij leveren uitstekend werk en worden geheel onterecht aangevallen door met name mensen die het NOP niet kennen, nooit bezocht hebben, en totaal niet weten waar ze over praten. Ik heb gekeken op de site van de fotograaf en nodig hierbij een ieder uit om er ook eens een kijkje te nemen. vooral de redactie van Radar.
[url]http://gallery.alexridder.nl/gallery2/v/Papegaaienpark

Groet,
Harold

Frantom
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jan 2009 18:32

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Frantom »

Ik weet niet welk nut het heeft om een vogelpark als het N.O.P in veldhoven onderuit te laten halen door RADAR.

Als eerste gaan ze Hartje winter naar een vogelpark om te kijken hoe de vogels er bij zitten...voor als je het nog niet wist in dit park zitten veelal papagaaien en ander tropische dieren die dus niet tegen de kou kunnen.Dus zitten ze veelal in de verwarmde winteropvang,lwaar je als buitenstaander niet naar binnen mag of kunt.Logisch dus dat je veelal lege en onverzorgde kooien tegenkomt.
Deze worden in het voorjaar weer geheel schoogemaakt,gerenoveerd en ontsmet om er weer de vogels in lostelaten.
Ik ben al meerdere malen in het vogelpark geweest en heb gezien dat er werkelijk hard voor de diertjes gewerkt wordt.Kruiwagens met vers fruit ,groenten ,zaden en al wat niet meer ,worden gedurende de dag door het park gesjouwd om de dieren te voeren.
Ook kan je geen dag komen of je ziet wel mensen aan het werk in een voilere of andere opvang ,aan het schoonmaken of repareren.
Natuurlijk er zitten inderdaad stumpers tussen de vogels(kaal geplukt ,kan wel tot 2 jaar duren voordat alle veren weer terugkomen,(Als ze terugkomen) maar die zijn vaak zo aangeleverd door de vorige eigenaar of door het AID .
Wees blij dat er een instantie is die verwaarloosde vogels en gebrachte vogels verder wil verzorgen.De vogels die gebracht worden zijn vaak groepsdieren en waar kunnen ze beter in een groep zitten als in het NOP.??
Dat er ene Hooimeijer achter deze hetze (toeval,dat dit woord ook voorkomt in de achternaam van de presentatrice?)van Radar zou zitten dat weet ik niet.
Maar ik weet wel dat het NOP zeer veel doet om de vogels nog wat goede laatste dagen te laten hebben.
Oke er zullen wel eens fouten gemaakt worden ,maar die zijn er om van te leren.
Het park heeft grote bedrijven als donateur en wordt zelfs gesteund door de EU,het park werkt samen met de AID(er is zelfs een aparte lokatie speciaal voor de AID ingericht op het park).Douane .Politie, etc. Als het park een slechte imago zou hebben ,denken jullie dan werkelijk dat de bedrijven en de instanties met hun in zee zouden willen??
Denk het niet.
Mijn ervaring over het NOP is dat het een goede instelling is met een aantal vaste werknemers maar ook veel vrijwilligers die hun steentje bijdragen.
Als de leiding echt zo slecht zo zijn als radar wil doen voorkomen ,had een van deze vrijwilligers dan niet allang aan de bel moeten trekken??Of zie ik het verkeerd???
Neen. ik ben blij met een instantie als het NOP ,zo krijgen dieren alsnog een goede verzorging voor de tijd wat hun nog rest.



OH ja Enne VLIEGJE .....vogelarena is een forum van meestal fokkers en handelaren van vogels!! Dus wie zijn er het meest bij gebaat om het NOP een negatief imago te geven???
Laatst gewijzigd door Frantom op 12 jan 2009 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Laat ik voorop stellen dat ik geen ervaring heb met gaaien, anders dan bij een oom en tante die al bijna 14 jaar dezelfde vogel hebben.

Maar het argument wat (onder andere) gebruikt word dat er een hoog sterfte cijfer is, lijkt me enigzins kort door de bocht om dan te stellen dat het een slecht gebeuren is.
(Als het echt slecht zou zijn, zou men dan publiek toelaten denk ik dan)

Maar, stel dat deze redenatie juist zou zijn...

Dan is het in Nederland bedenkelijk bij bejaardentehuizen.
Daar zijn pas hoge sterftcijfers.

Is dat een idee voor RADAR om eens te onderzoeken hoe dat komt?

Dorian
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2009 10:12

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Dorian »

@ Vliegje

Je hebt het over lang geleden. Zelfs al zouden er toen fouten zijn gemaakt, dan wil dat toch niet zeggen dat dat nu zo is? Je mag toch veronderstellen dat niet alles altijd hetzelfde blijft?
Daarnaast verwijs je naar iets wat alleen bevestigt dat het NOP zich aan de statuten houdt... Ik kan niet ontdekken waar daar staat dat er fouten gemaakt worden.
Is het misschien handig dat we proberen de informatie helder te houden? Dus dat wanneer er uitspraken gedaan worden in de trant van; een vos verliest zijn haren maar niet zijn streken, dit onderbouwd wordt met argumenten... Dat maakt een discussie mogelijk en dan kunnen er wellicht zinvolle dingen gezegd worden.

kiki11
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2009 11:08

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door kiki11 »

Ja zeker zijn de vogels hier de dupe van. En in iederen opvang zijn punten van verbetering. Maar hoe krijgt een mafkees als de heer H het elke keer voorelkaar om zo met zijn poepstok te roeren in goede dingen. Keer op keer krijgt hij dit voor elkaar. Dan lopen dingen weer met een sisser af en hoor je hem niet meer. Zullen we eens kritisch kijken naar de doden die er vallen binnen zijn kliniek??? Hoe hij vogels de dood injaagt of ze zelf 'dumpt' bij opvangen omdat meneer geen raad weet met de vogels??? Vogels die later perfect gezellige vogels zijn voor zichzelf, soortgenoten en medewerkers??? Hoe hij vertikt om een particulier te zeggen wat hij haar vogel toedient zodat de dierenarts in de eigen woonplaats de nodige hulp kan verstrekken omdat zij onmogelijk in meppel kan komen op paaszondag??? Hoe hij een amazone van 45+ zo weet te vergallen in dat kleine kamertje van hem dat ze nooit weer de oude is geweest??
Iedere opvang zou willen dat hun hulpverlening niet nodig was. Het is niet leuk om een dier binnen te krijgen dat alleen maar koekjes en jam te eten heeft gehad of zo klein heeft gewoont dat ze in 35 jaar geen vleugelslag hebben kunnen maken. Elke vogel die je binnen krijgt doet pijn. EN als er dan een vogel sterft doet dat ook pijn. EN sommige vogels na een jaar nog!!!! Nu worde er door verzorgings tehuizen gevraagt dat men binnen 3 dagen naar het overlijden de woonruimte leeg moet zijn... Horen we daar iemand over??
Begin bij de kern. Leg verkoop aan banden(waar was de heer H toen er over Dennis gesproken werd) Pak de wansprekers aan en kijk naar je zelf. Bij wie zit de vogel nog de hele dag in de kooi, sluit je ook je kind de hele dag op??? Ook al zijn er fouten bij het N.O.P. het is de schuld van de nederlandse bevolking zelf.. Want jullie zijn koopziek en willen hebben en hebben en hebben...vervolgens dumpen jullie... Zou je dat ook met je kind doen? Met je ouders kan het al...

Frantom
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jan 2009 18:32

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Frantom »

Iedere opvang zou willen dat hun hulpverlening niet nodig was. Het is niet leuk om een dier binnen te krijgen dat alleen maar koekjes en jam te eten heeft gehad of zo klein heeft gewoont dat ze in 35 jaar geen vleugelslag hebben kunnen maken. Elke vogel die je binnen krijgt doet pijn. EN als er dan een vogel sterft doet dat ook pijn. EN sommige vogels na een jaar nog!!!! Nu worde er door verzorgings tehuizen gevraagt dat men binnen 3 dagen naar het overlijden de woonruimte leeg moet zijn... Horen we daar iemand over??
Begin bij de kern. Leg verkoop aan banden(waar was de heer H toen er over Dennis gesproken werd) Pak de wansprekers aan en kijk naar je zelf. Bij wie zit de vogel nog de hele dag in de kooi, sluit je ook je kind de hele dag op??? Ook al zijn er fouten bij het N.O.P. het is de schuld van de nederlandse bevolking zelf.. Want jullie zijn koopziek en willen hebben en hebben en hebben...vervolgens dumpen jullie... Zou je dat ook met je kind doen? Met je ouders kan het al...

Kiki hier ben ik helemaal mee eens !!
De heer H denkt alleen aan zijn eigen zaken!! En daar is geen enkele vogel gelukkig mee!

kiki11
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2009 11:08

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door kiki11 »

Ik kan begrijpen dat een opvang niet zomaar een vogel weer naar een ander doet. Ook al is het een soort dat nog weinig rond vliegt. Een ieder met verstand van vogels weet dat het in veel gevallen geen goed idee is om zo'n vogel nog bij een mogenlijke partner te zetten. De eventuele nakomelingen kunnen de zelfde problematiek hebben als de ouder-vogels. Vaak gaan daar maanden observatie en miss zelfs jaren aan vooraf. Pas dan kan men eventueel plaatsen of koppelen.

Ik weet dat er weldegelijk door papegaaienhulp kuikens van bijv. grijze roodstaarten verkocht worden aan particulieren, maar dit zijn dan mensen die bij de stichter zelf een curcus gevold hebben in het houden en omgaan met je papegaai. Dit is een geweldig principe. Op deze manier hebben de eigenaren al de juiste knowhow op zak voor ze aan een vogel gaan beginnen. Het wil ook gebeuren dat mensen er na de curcus van afzien omdat men in ziet hoe intensief het houden van een papegaai is.

Herplaatsing gebeurd in uitzonderlijke gevallen. En bij sommige stichtingen helemaal niet. En om dan te gaan lopen mekkeren dat men niet eens een zeldzame vogel wil koppelen dan lees ik dat de mensen die dit willen onwetend zijn.

Daarbij hoe perfect kun je als stichting zijn als je moet draaien op veel al vrijwilligers zonder gedegen achtergrond. Bij ons ben ik een van de weinigenen met een opleiding. EN ik zie het dan ook als mijn taak om mensen zo goed mogenlijk in te werken. Iemand die goed poetsen kan maar niet ziet welke vogel wie is loopt vast te verkondigen dat er veel dood gaat omdat hij/zij de vogel niet herkend in een andere groep want om een goede harmonie te krijgen in je groepen moet je veel combineren. De ene amazone is de ander niet en de meeste mensen zullen ook niet weten of het Coco 1 of Coco 47 is die dood op de grond ligt.

En heer H is een ....ach daar maak ik geen woorden vuil aan. Wel adviseer ik mensen om voor gedragproblematiek naar een ander te gaan zoals bv Bonny Talsma en voor medische zaken naar Utrecht of bv de toren in drachten. Ook daar kost hulp geld maar je bent nog mens en je vogel is een individu en geen nummer!!!

adhe55
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2005 16:50

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door adhe55 »

Massale sterfte is geen bewijs dat er misstanden zijn.
Als je ziet in wat voor toestande dieren ooit aangeleverd worden is het ereg normaal dat deze dieren zullen sterven. Ook is het zo dat de leeftijd van de dieren die aangeleverd worden vaak hoog is, sterfte van de eigenaar is een van de redenen dat de vogels aangeboden worden. Deze dieren zijn vaak al jaren gewend aan een bepaalde situatie. Verandering kan stress veroorzaken.

Wel is het zo dat het goed is dat dit soort organisaties ( onder het mom van goed doel ) zich vaak niet aan de regels houden.
Toezicht en maatrgelen zouden dan ook door de overheid moeten worden geregeld.

redrose
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2005 17:00

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door redrose »

Guardian, het gaat nu eens over opvang van vogels en niet over bejaardenhuizen, waarom van onderwerp veranderen.

redrose
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2005 17:00

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door redrose »

kiki11 zegt dat men niet weet welke coco daar dood neervalt, alle vogels die binnen komen krijgen een chip met nummer en zo weet men precies welke vogel er daar ligt.

dierengek1
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2009 13:43

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door dierengek1 »

ben een keer daar geweest om te kijken,omdat we zelf een papegaai hebben van 6 weken toen,inmiddels 19 jaar oud.als wij er ooit NIET meer voor kunnen zorgen willen we hem niet van hier naar daar laten slepen.hij heeft bij ons een grote kooi die de hele dag open staat zodat onze parkiet bij hem kan gaan zitten.hopelijk mag hij zijn oude dag bij de papegaaien opvang slijten.laten ze maar gaan kijken in winkels e.d. die er lekker aan verdienen enzich niets interesseren waar ze terecht komen

lisianthus
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:12

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door lisianthus »

Nou dat word dus helemaal niets vanavond.Zal het wel live zijn?.Ik heb een mail gestuurd en dit is wat ik terug krijg.Ik geloof er niets meer van dat er met open vizier gekeken wordt.Wie o wie van radar kan mij antwoord geven dat we zinvol bezig zijn hier.Ik zou het belachelijk vinden als er met dit forum niets gedaan wordt.Op mijn mail kreeg ik onderstaand bericht


Betreft automatisch antwoord

Geachte mevrouw, meneer,


Hartelijk dank voor uw email.

Gezien het grote aantal reacties kunnen wij helaas niet alle mail persoonlijk beantwoorden. Daarom ontvangt u deze automatische reply.

Als u een vraag of een opmerking heeft over het Forum van de Radar-site, of over andere onderdelen van de Radar-site, wordt deze zo snel mogelijk behandeld door de Radar Internetredactie.

Als uw bericht bedoeld is voor de Radar Redactie, wordt uw mail doorgestuurd naar de redactie. Uw klacht/ suggestie wordt wel aandachtig gelezen. Ook wordt de klacht opgeslagen in het archief. Mochten wij uw klacht kunnen behandelen in de uitzending, dan neemt de redactie contact met u op.



Met vriendelijke groet,

Internetredactie Radar

Juridische vragen?
Neem contact op met Stichting de Ombudsman, 0900-6 722 722 (€0,30 p/m). Het telefonisch spreekuur is op werkdagen van 10.00-13.30 uur.

Conflict met een bedrijf?
Kijk op www.geschillencommissie.nl

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Geplaatst op 12 Jan 2009 13:44 door redrose


--------------------------------------------------------------------------------

Guardian, het gaat nu eens over opvang van vogels en niet over bejaardenhuizen, waarom van onderwerp veranderen.
Redrose - ik gaf dit aan als voorbeeld van hoe bezopen een argument word gehanteerd.
Men geeft aan dat de hoge sterfte cijfers een indicatie van problemen zouden zijn bij de opvang.
Als dit een geldig argument zou zijn, dan zouden BIJVOORBEELD bejaardentehuizen een probleem hebben, gezien de hoge sterftecijfers aldaar.

Het is dus uitdrukkelijk NIET van onderwerp veranderen - maar een enigzins sarcastische vergelijking.

Hoop dat je het nu snapt :)

kiki11
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2009 11:08

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door kiki11 »

Dat chippen en alles is hardstikke mooi maar een vrijwilliger heeft geen apparaat op zak om de chip te controleren!!!
En uit ervaring kan ik je verzekeren dat de meeste vrijwilligers niet dat verschil zien. Die chip zit binnen in. Daarbij als de vogels te hard valt is net als bij een aanrijding van een kat of hond de chip niet bruikbaar.
Sterker nog ik heb stagieres onder mij gehad die zelfs over een dode vogel heen keken!! Het is echt roeien met de riemen die je hebt. Vaak word er ook gewacht met chipen tot er meerdere vogels zijn die moeten om de kosten te drukken. Sterker nog ik heb hier thuis eentje zitten die zo'n beroerde staat binnen kwam dat ze niet eens gechipt kon worden..niet genoeg vlees op de borst.
Kun jij uit een groep van 10 grijze roodstaarten zo opzich vertellen wie welk chip nummer heeft???
Men kan heel makkelijk een instelling omlaag halen door het over cijfers te hebben. Maar je zit ook met het aantal vogels dat je van de gemeente waarin je opvang gevestigd is mag houden. Hier door is het veiliger om altijd rond het zelfde aantal te zitten op papier. Als je teveel hebt krijg je gezeur. Maar bij telling kan het dan blijken dat je 30 of 40 vogels meer hebt dan er mondeling mee gaat geven. EN de vogels die uitgeplaatst worden bij vaste vrijwilligers worden al snel met tellen vergeten.

Gesloten