LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Tinkerbell1988
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:30

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Tinkerbell1988 »

De papegaaien die bij ons binnenkomen worden om verschillende redenen gebracht..

Daar kan o.a. het volgende de oorzaak van zijn;
- te weinig tijd voor de verzorging
- allergie
- ziekte van de eigenaar

En zo kan ik nog wel even doorgaan..
Het is in ieder geval van belang dat de dieren nadat ze gebracht worden beter worden gemaakt, en een goede plaats in het park krijgen, zodat ze ook na hun tijd bij de eigenaar een mooi leven kunnen krijgen of van hun oude dag kunnen genieten.

Patrick en Sevda
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Patrick en Sevda »

@ kelly10

Ik twijfel absoluut niet aan de kennis van mevrouw Low uit Engeland !!!

Ik verbaas me echter wel dat zij samenwerkt met dhr Hooimijer, en even ter bevestiging de stichting NOP is ook adviseur van Burgers Zoo en andere dierentuinen in Nederland, dit vooral omdat de patoloog en dierenarts heel hoog staan aangeschreven bij diverse parken in Nederland.

a.lubbers
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 jan 2009 18:29

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door a.lubbers »

ze werkt niet samen met hooimeijer ze geven allebei hun opinie dat is wat annders als samen werken en van h. heb ik net als anderen ook geen hoge hoed van op

Carla-52
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2009 13:42

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Carla-52 »

alubbers.... jij hebt kennis van zaken hahhaahah not

jasper76
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 jan 2009 18:57

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door jasper76 »

@Lubbers

Waarom gaat u niet weer als vrijwilliger aan de gang? Want u geeft toch aan dit 1 jaar te hebben gedaan. U kunt een positieve bijdrage leveren en uw ideeen in de groep gooien, dan kan er misschien wat mij gedaan worden. Ik hoop dat u dit toch overweegt.

sonja en peter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2009 18:49

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door sonja en peter »

Ik weet niet of het voor ons bedoeld is wat je zegt?
Maar wij staan er alleen op onder onze namen en niet onder meerdere namen zoals jij denkt.
Wij zijn ook niet voor Radar en niet tegen NOP zoals het misschien overkomt.Wij komen ook al bijna 12 jaar regelmatig op het park.En gebruiken niet eens ons pasje maar betalen zo omdat het ten goede komt voor het park. Ook hebben wij in de jaren dat het nog guldens waren steeds veel meer geschonken. Wij zijn ook goed verwelkomt dat wil ik ook wel even kwijt. Maar wij hebben onze papegaai daar heen gebracht niet vanwege dat zij tot last was.Maar meer omdat er toen een uitzending was op tv van het NOP waarin Tony van Meegen zei een papegaai hoord niet in een kooi in de huiskamer thuis maar bij zijn soort genoten. En daardoor hebben wij het afgewogen om haar daar heen te brengen.Ook wil ik even kwijt ik denk dat er een tv programma MOET komen voor mensen een dier nemen.De mensen moeten er eerst over na denken waarom ze een bepaald dier willen en wat ze kunnen verwachten enz. En of het wel zo goed is om een bepaald dier te nemen.Want zoals bepaalde kleine dieren komen s'avonds en s'nachts tot leven. Dit tot ergenis vaak van de ouders en kinderen. Maar kinderen willen het zo graag en ouders geven het dan maar. En aan de gevolgen word dan vaak niet gedacht of wat er al dan niet bij komt. En ook ik ben het mee eens dat papegaaien niet bij mensen in huis horen hoe leuk het ook lijkt.Want waar moet het heen met al die huisdieren, slangen, apen enz. enz. Niet dat wij er op tegen zijn hoor maar denk heel goed na en vraag na over alle voor en nadelen van dieren of lees er goed over.En wij ouders kunnen alleen die beslissing nemen niet kinderen, die zien niet de gevolgen in hoe lang je aan een dier vast zit of de nadelen. Onze ervaring met het NOP is goed wat eten en verzorging betreft.Als wij zien hoe het is gegroeid in al die jaren. Steeds is er weer wat bij gebouwd of veranderd. Ook hebben wij wel vaker gezien dat hokken er verwaasloosd of leeg uit zagen. Maar wij dachten dan het word misschien gerenoveerd. Want laten wij eerlijk zijn alles heeft zijn onderhoud nodig. Maar wie kan mij verklaren waarom wij (en vele andere) pas nu krijgen te horen dat de papegaai is overleden???? En of hij of zij wel is overleden!!! En dat maakt ons vreselijk verdrietig en boos. Kan iemand begrijpen dat je hierdoor je belazerd voel? En hierdoor krijg je verkeerde indruk wat logisch is lijkt ons. Terwijl als ze ons het gelijk hadden gezegt was er niets aan de hand. Want het kan dat je dier een ziekte oploopt of word dood gepikt of door wat dan ook. Ja, het zijn daar ook mensen en wij hebben gerust alle lof voor de vrijwilligers. Maar er zal toch iets gaande zijn lijkt ons, anders had dit niet gebeurd of hebben wij het mis? Misschien moet er ook meer vaste goed opgeleiden mensen in dienst worden genomen. En die kunnen dan ook de vrijwilligers weer op een goede manier bij staan. Wij hopen dat het park uiteraard blijft bestaan en ik denk met ons iedereen maar op een goede manier.Wij willen ook niet steeds over en weer negatief tegen elkaar doen. Hou er mee op als er echt iets gaande is komt dat vast naar boven. Wij hopen dat iedereen dat nu gaat doen en afwachten wat er uit de bus komt. Iedereen toi toi toi

YvetteV
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2009 00:10

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door YvetteV »

@Tinkerbell ik ben daar zelf ook overtuigd dat de vrijwilligers door Radar in het kwaad daglicht worden gesteld en dat de NOP alleen maar op vaste krachten moet draaien volgens Radar
Want een vrijwilliger heeft volgens hun geen kennis van zaken mbt de verzorging van papegaaien

En ik vind dat Radar hun energie en tv-uitzendingen in andere zaken moet gaan steken die wel mensen oplichten en andere duistere zaken

kelly10
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 jan 2009 00:14

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door kelly10 »

@jasper76

Sorry ik zal nooit vrijwilliger worden bij het NOP.
Begrijp het niet verkeerd, ik kies geen kant, maar er kloppen teveel dingen niet.

Ik ben een groot tegenstander van huiskamervogels, en daar moet meer op ingezet worden.
Hier doet het NOP helaas veel te weinig aan.
Borden plaatsen op het park heeft natuurlijk geen enkele zin, dat is als een kind een snoepwinkel insturen en zeggen dat ze niets krijgt, dat werkt niet.

De vrijwilligers weten het volgende.
Waar is de quaranteineruimte van het park, staat die los van de praktijk van de arts, zoals het hoort.
Kun je er in komen op enig aandringen (zoals het niet hoort)
Worden de binnenkomende papegaaien getest op PBFD.
Worden er noten verkocht op het park (zeer slecht voor de vogels)

Ik heb hier te vaak het argument gelezen van vrijwilligers, dat er papegaaien overlijden door verkeerde voeding.
Dat kan natuurlijk gebeuren, maar in hele kleine mate.
Als een vogel al zeg 8 jaar in de huiskamer zit, dan kan hij overlijden aan de andere voeding die hij in het park krijgt.
Thuis is hij er 8 jaar mee geworden, dus hoeft het niet per definitie slechte voeding te zijn, maar als hij thuis bijvoorbeeld op pellets zat, en in het park ineens zaden krijgt, dan zal hij sterven vanwege een verzwakte maag (door de pellets), de vogel is nu eenmaal van nature een zaadeter.
Maar dit is een taak van het park om na te horen wat hij thuis te eten kreeg.
Waren dit pellets, dan moet men de vogel weer langzaam aan zaden laten wennen.

Stress wordt hier ook veel als doodsoorzaak aangegeven.
Natuurlijk is dit ook mogelijk, maar aangezien en 10 jarige papegaai gemiddeld in die 10 jaar 3x van eigenaar verwisseld is, dan zou het NOP geen bestaansrecht meer hebben, want dan zou elke papegaai bijna overlijden binnen 10 jaar, voordat ze opgevangen worden.

En zoals net al eerder geschreven over Mevr Low.
Als men niet weet wat die voor de papegaaienwereld heeft betekent, en dankzij haar ervaringen soorten nog steeds bestaan, dan heeft men zich niet echt verdiept in het leven van het dier.
Als men werkelijk wat om dieren geeft, dan zou men er naar streven om het NOP op te heffen, want zijn we er niet allemaal over eens, dat het onzin is, dat men dieren moet opvangen.

Dus ik veroordeel niet het vrijwilligerswerk en de vrijwilligers die hun uiterste best doen.
Maar roep niet van alles, want je maakt het steeds ongeloviger.

En of je nu voorstander of tegenstander bent van het NOP, helaas zijn ze nu nog noodzakelijk.

kelly10
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 jan 2009 00:14

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door kelly10 »

@Patrick en Sevda

Mevr Low heeft het park toen ook niet bezocht met dhr H, maar met een bekende kweker hier uit nederland, dus ik weet niet of de samenwerking tussen die 2 wel zo groot is

joswolf2
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2009 14:10

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door joswolf2 »

Ik lees als ze niet komen in het weekend krijgen ze niet te eten. Ik vind dit een rare opmerking. Want als wie niet komen in het weekend? De vrijwillegers soms, want die zijn er toch elk weekeind? Dus dan krijgen ze nooit niet te eten. Verder viel me op,
citeer" Wat doet die hele koelkast vol met papegaaien die kerngezond binnenkwamen. Een expert op dit gebied welke tientallen boeken heeft geschreven constateert zelf de erbarmelijke omstandigheden waarin deze dieren leven. Ik denk dat haar mening iets serieuzer genomen mag worden dan die van een famile die gezellig met oma een zondagje papegaaien gaat koekeloeren en zegt dat alles er toch prachtig uit zag.

Het park heeft dan misschien wel ''de beste bedoelingen" maar daar heb je heel weinig aan. De dieren moeten gewoon verzorgd worden zoals het hoort. Ja deze papegaaien zijn verhongerd, maar we hebben de beste bedoelingen?"

Waaruit blijkt dat die koelkast papegaaien kerngezond binnen kwamen?
En wanneer er verwaarloosde of hongerende papegaaien aanwezig waren dan hadden we die beelden wel gezien maar die waren er niet.
Ik ben niet met oma wezen koekeloeren maar heb wel goed op de verblijven en dieren gelet en kon geen wantoestanden vast stellen.
Verder, 100% sterfte net zo veel als er binnen komen dat heb ik ook. Alles wat binnen komt gaat dood. 100% als dat bij NOP ook het geval is bestaat de handel ook niet dus. Anders kunnen er niet zoveel dood gaan als er binnen komen. Of ze langer hadden kunnen leven kan ik niet beoordelen. Ik neem aan dat dat in de sectie rapporten staat. Waarom heeft Radar dat niet gecontroleerd, of de AID als er aanleiding toe zou zijn? Daarover zou men kunnen redetwisten of twijfelen. Daar op kan men ook onderzoek doen. Dat helpt de zaak meer dan de beschuldigingen en scheld partijen. Daar worden de dieren niet mee geholpen. De schunnige taal, wil niemand aanwijzen Picolientje, maar die jagen niet de tegenhang weg maar juist objectief reagerende dieren liefhebbers. Want die taal maakt het niet prettig om door te blijven lezen. Voor mij iig.
Jos

YvetteV
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2009 00:10

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door YvetteV »

@Kelly volgens Hooimeijer klopt dit ook dat de doodsoorzaak aan voedingsfouten ligt want van hem mag je papegaai alleen Harrisons geven en natuurlijk fruit en groente maar nooit zaden dan kan je papegaai zaadvergiftiging krijgen althans volgens H.

pieterke
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2009 00:22

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door pieterke »

Jullie begrijpen het nog steeds niet.
Jullie papegaaien zijn VERKOCHT..niet DOOD.

a.lubbers
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 jan 2009 18:29

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door a.lubbers »

maar pieterke vertel ons dan waar naartoe dat zet je verhaal kracht bij :idea:

zinteergebegint
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jan 2009 21:05

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door zinteergebegint »

Advertentienr.:220957825
mooie witkuif kakatoe

hij is bijna 3 jaar oud en mannelijk
is gek op vrouwen en kinderen
niet kortgewiekt dus kan nog vliegen
heeft een ring
en een mooie grote kooi

wij zitten niet veel op internet dus bellen is sneller




Advertentienr.:220264093

beste lezer van deze advertentie,
we hebben een mooie grijzeroodstaart te koop. hij heet pino en word dit jaar 6 jaar.
we hebben deze papagaai sinds hij een paar weken oud was, het is wel een papagaai die veel aandacht in het begin nodig zal hebben en vooral bij mensen thuis terecht komen die wel durven en niet bang zijn, vanwege dat hij vanaf zijn geboorte slecht behandeld is zoeken wij mensen na ons die wel goed voor pino zullen gaan zijn en NIET BIJ EEN HANDELAAR TERECHT ZAL KOMEN. wij moeten hem helaas wegdoen vanwege dat ik niet lang geleden bevallen ben en de papagaai mijn dochtertje niet kan accepteren, en nu wij ook niet veel tijd meer voor hem hebben vanwege de kleine dus en werk.
mensen die meer informatie willen hebben mag je gerust bellen.
wij zelf denken erover om pino voor 499 euro weg te doen, en met kooi 599 euro.
bedankt voor het lezen van mijn advertertentie en we horen het graag van u,
met vriendelijke groet agatha


Advertentienr.:220828142

congo grijse roodstaart
waarschijnlijk mannetje.
2 jaar jong
handtam
hand opgevoed
ring nr: ps 9159
hij is absoluut volbloed dus geen doorvok de ouders zijn geimporteerd
geboren 5-3-2007
voor info:0651796358
inclusief grote kooi waarvan de bovenkant ook open kan met een stok .
leuke prater geen rare woorden geleerd.
fluit ook een paar liedjes.


Advertentienr.:219808696

hallo ik zet mijn fisterrie papagaai ( 1-0 ) (( verkocht )) uit begin 2007,
mooi in de veren, vanwege pop dood moet hij weg

over de prijs valt te onderhandelen
liever even bellen
0652686275


Advertentienr.:221474259

Groenvleugel ara van 1996
is zeer rustig
wegens bouw nieuwe hokken buiten
moet ik hem weg doen
is geen schreeuwer
kan weg met of zonder papegaaien kooi

wil hem ook ruilen op een zeer tamme blauw geele ara
mits bij leg van het prijs verschil
VOOR INFO BEL AUB GEEN MAIL S
tel 0032472341822 of 003211448463


Advertentienr.:221272255

zeer mooi en goed koppel blauwgele ara's, met sexpapieren, van '99, geheel compleet, voor meer informatie kunt u bellen 0615090369

Advertentienr.:213474263

Ivm inkrimping hobby een koppel blauwgele ara's te koop.
Man is van 1999 en pop van 2000 , allebei zijn ze endoscopisch gesext papieren zijn aanwezig.
Ze hebben al een aantal x eieren gehad en ze leggen er steeds 4 stuks.

Verder zijn dit gave en grove vogels ze zijn helemaal compleet.

Voor meer info mail gerust

BIEDERS GRAAG HET BOD NAAR MIJ MAILEN


Advertentienr.:220413039


24 weken jonge hyacint ara met goede citus

de prijs is vast dus bieden heeft geen zin
deze advertentie plaats ik voor een collega.


Advertentienr.:218878352

hoi ik heb veel reaties ontvangen fam omstandigheden daarom gaat deze vogel jammer genoeg weg ja ik heb in decemember eentje gevraagd maar heb nu anders besloten gedwongen moeten beslisen vogel is niet ziek of wat dan ook hij is kern gezond en zeer tam kusjes geven liggen in je arm inr ja klopt ook voor mensen die niet veel hebben mr inr wil zeggen dat gelijk aan prijs moet staan met verkop als 1200 euro niet de nw prijs vragen heeft geenzin deze vogel als je hem hebt wil je niets anders meer hij is echt zeer tam en lief en nog wat gaat niet goedkoper weg koien kosten al bijna 500euro daarbij nog wat gaat niet zonder koien weg inr goud mag ook laptop of oldtimer op lpg wil ik wel wat bij geven mar moet wel gelijk aan prijs zijn scooter mag ook ik hoor het wel maar geen onzin biedingen ja de vogel kan ook met kinderen overweg hij is gwoon super tam de prijs staat vast bieden heeft geen zin 1200 euro met alles erbij gr 0630833068 geliefd te bellen
bellen heb geen internet bellen 0630833068 bedankt


Frans en Nanke Verbunt
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 jan 2009 16:18

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Frans en Nanke Verbunt »

kelly10


Geplaatst op 14 Jan 2009 23:36 door kelly10

Kelly, u praat over noten die er gegeven zouden worden op het park, het zijn cedernoten, een zeer laag caloriegehalte maar een hoop werk om open te maken. U als papegaaienkenner zou moeten weten dat dit een perfect "snoepje" is voor een gaai. Bijna geen calorieen, veel werk om het te openen.

Wat betreft het zaad en de pellets. Alle vogels die binnen komen worden van zaad over gezet op pellets. In deze pellets zitten alle voedingstoffen die ze dagelijks nodig hebben. Wanneer wij op het park zaad zouden voeren zouden er vogels zijn die eenzijdig gaan eten. Ze pakken het lekkerste. Vandaar het beleid van pellets. iedereen het zelfde en ook alle vitamine, mineralen etc etc.

Maar ik neem toch aan dat u dat (als kenner) dit allemaal al weet.

zinteergebegint
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jan 2009 21:05

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door zinteergebegint »

Deze discussie komt niet ten eind :arrow: het probleem helaas ook niet :!: :!:

a.lubbers
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 jan 2009 18:29

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door a.lubbers »

zinteergebegint haal even de tel. nummers eruit 8)

kelly10
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 jan 2009 00:14

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door kelly10 »

@YvetteV

Want een vrijwilliger heeft volgens hun geen kennis van zaken mbt de verzorging van papegaaien.

Niet lullig bedoelt, maar zo is het vaak wel.
Ik doel hiermee op het feit, dat een vrijwilliger in welke branche dan ook, zeer vaak minder tijd ergens aanwezig is als een vaste werknemer.
Vaker moeten werkzaamheden worden overgedragen, waardoor er makelijker dingen vergeten worden.
Een papegaai is als een kind van 3 tot 6 jaar gemiddeld, en heeft eigenlijk constante observatie nodig, om het te begrijpen.
Een vrijwilliger die dagelijks 10 uur op het park is, zie ik dan ook niet als een vrijwilliger, maar die stel ik gelijk aan iemand die in vaste dienst is.
Maar kom je enekel uren per week, dan kun je er toch vanuit gaan, dat er af en toe iets fout gaat, want we blijven allemaal mensen.

Voeding hoeft geen doodsoorzaak te zijn.
Een vogel kan 30 jaar oud worden op pellets, maar ook op zaden.
Maar als je de achtergrond van de vogel niet kent en wat hij al die tijd te eten heeft gehad, dan kan hij er aan overlijden.
Maar dit is zeer eenvoudig te voorkomen.
Als ik particulier een vogel ergens koop, dan vraag ik ook of ik een kilo voer kan kopen.
Ook al zat de vogel aan zaden en krijgt hij die bij mij ook, dan nog laat ik hem langzaam aan mijn voer wennen, door er telkens iets meer door te mengen.
Ik heb nog nooit een vogel gehad die is gestorven aan verkeerde voeding.

bjornson
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jan 2009 22:01

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door bjornson »

@ joswolf 2

Het park verklaart in de reportage dat slechts 5 % van de vogels een kwaaltje heeft dus als er zoveel dode vogels in de koelkast liggen is dat wel apart. Het kan bijna niet zo zijn dat al die vogels ziek zijn. En anders kloppen toch de bevindingen van het park zelf niet.
oei :?

zinteergebegint
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jan 2009 21:05

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door zinteergebegint »

zinteergebegint haal even de tel. nummers eruit
Waarom? Staan er op marktplaats ook gewoon bij. Vandaar het advertentienummer. Men vergeet hier waar het EIGENLIJK om draaitv :?

Gesloten