LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pretium / Telefonische verkoop

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door Radar »

U zit lekker thuis te eten, als er gebeld wordt. Als u ophangt bent u suf gepraat, weet u niet zeker of u nu wel of niet iets gekocht heeft en het eten is koud.

Telefonische verkoop is een grote consumentenergernis. Vroeger was het de voet tussen de deur, nu is het de telefoon. Volgens menig consument is het niets minder dan telefoonterreur.

Van welke technieken maken deze verkoopdiensten gebruik? In Radar een tipje van de sluier.

Radar, maandag 29 september, 20.30 uur, Nederland 1
Laatst gewijzigd door Radar op 29 sep 2008 16:11, 3 keer totaal gewijzigd.

Plienus68
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2008 13:36

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door Plienus68 »

Ik kan iedereen alleen maar adviseren daar heel consequent in te zijn.

Mijn standaard antwoord is dat ik geen interesse heb.
Het maakt niet uit wat het is: maar als ik iets wil hebben zoek ik het zelf op (in de winkel en soms op internet). Maar ik leg het contact altijd zelf. Ik laat me niet benaderen: niet telefonisch, niet op straat en ook niet aan de deur.

wamwam
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2008 22:25

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door wamwam »

gewoon even zeggen, dat je even iets moet doen.
de hoorn lekker naast de telefoon leggen, en laat ze maar wachten.
sommige houden het echt lang vol, maar bellen noooit meer terug.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door Big-V »

Of je zegt dat je nog geen achttien bent en dat je ouders in bad zitten.


Maar irritant is het natuurlijk wel.

Petre
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2007 03:56

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door Petre »

" de stationsstraat, hoe komt u daar nou bij, daar woon ik al 2 jaar niet meer.."

Heerlijk als die belmuts doorkrijgt dat ze op een heel oud bestand zit te bellen :lol:
Meestal laat ik ze het openingspraatje doen als ik tijd heb, en dan vraag ik: " op welke site kan ik dat nalezen?"
Hebben zij geen verkoop, en ik wel evt een leuke aanbieding.
Mobiel nem ik onbekende nummers overigens niet op, er staat in mijn voicemail dat: " U belt met een onbekend nummer of ik ben niet bereikbaar, sprek naam en nummer in." Callcenters spreken nooit d voicemail in..

Danjel37
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2008 17:40

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door Danjel37 »

Ik vraag degene die mij belt om zijn/haar mobiele nummer en zeg dat ik hen wel terugbel omdat het mij niet uitkomt. En dat ik hen wel bel als het mij uitkomt.
Hun nummer geven ze niet, want dat kan niet, zeggen ze. Prettige dag verder.....................en geen last meer.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Ik zeg meestal dat ik als wanbetaler genoteerd sta bij mijn huidige leverancier.
Of ik als eerste antwoord : Ja ik ben de zoon des huizes en ga hier niet over, en nee pa en moe zijn niet thuis

Mijn vrouw is altijd kortaf,
mag ik u wat vragen NEE
meestal ratelen ze dan verder
dan is het : Ik zeg toch NEE en dan ophangen.

jhilh
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2008 17:20

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door jhilh »

vertel ze vriendelijk , maar wel zéér duidelijk dat ik geen belangstellening. heb. Nu niet en volgend jaar ook niet. Wens ze een prettige dag/avond en hang op.

tineke60
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2008 17:37

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door tineke60 »

je aan melden bij info filter,en alles aanklikken geen dol meer.

Nasibal
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:31

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door Nasibal »

Heel vervelend is dat ze vaker gebruik maken van een belsysteem die meerdere klanten tegelijk belt.
De eerste klant die opneemt wordt afgehandeld. De rest wordt door het belsysteem gewoon opgehangen, ook al heb je de telefoon net opgenomen. Vaak loop je dus voor niets naar de telefoon.
Als je niet als eerste opneemt, krijg je later op de dag weer hetzelfde en dit kan dagen lang duren.
Pas als je als eerste opneemt, kan je ze duidelijk maken dat je niet door hun lastig wil worden gevallen.
O.a. RWE doet dit, heb de telefoniste gevraagd, en heb haar duidelijk gemaakt dat dit zeer klantonvriendelijk is, de potentiële klant vaak voor niets naar de telefoon laten lopen. En dat ik hierom nooit klant van hun wil worden.
Ja, ik heb me aangemeld bij Infofilter.

Ik vind dit vooral erg voor mijn moeder, ze is 83, heeft Alzheimer en is slecht ter been.
Ze klaagde dat ze vaak voor niets de telefoon opnam.
Pas toen ik op bezoek was, en toevallig vlak bij de telefoon zat, en er weer zo’n telefoontje kwam, kon ik Pretium-Telecom duidelijk maken dat ze ermee moesten ophouden.
Ja, dit is echt telefoonterreur!

hulstblaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jun 2008 14:45

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door hulstblaadje »

Handige tip die ik ooit van iemand kreeg die bij een callcenter gewerkt heeft:

Let eens op hoe vaak de telefoon gaat. Na 3 keer overgaan houdt de telefoon n.l. automatisch op met u te bellen. :twisted:
Dus even tellen en in iedergeval 3 keer laten bellen voor dat je de telefoon opneemt!!!!
:roll:

camkooyman
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 okt 2007 22:03

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door camkooyman »

Ja. Ik heb ook deze zelfde ervaringen ook, zoals de anderen schreven. De telefoon gaat, ik wil opnemen. De verbinding wordt verbroken of ze leggen op als ik op neem. Zonder nummer weergave. Het klopt ook dat het steeds een periode is van een paar dagen.
Ook telefonische verkoop. RWE is het allervervelendste. Dan komt E'on. Je spreekt met E'on af dat ze een offerte sturen. Maar dat betekend gelijk dat je klant bent geworden. Gelukkig kon ik het met zeer veel moeite annuleren.
Er wordt ook vaak gebeld voor lenen, verzekeringen, telefonie, internet, pensioenen, etc.
Ik zeg tegenwoordig, dat ik zo vaak ben overgestapt en ik daar vervelende ervaringen mee had of dat ik dit tevreden ben met wat ik heb. En dat ik nooit ga overstappen.

hugocarsten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2007 12:35

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door hugocarsten »

Een psychologische aanpak is beter:

Stap 1: opnemen
Stap 2: vragen "wat moet je?"
Stap 3: antwoorden "opsodemieteren!"
Stao 4: haak neerlegen.

Deze procedure duurt maar vier seconden.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Met jouw procedure kunnen ze 10 mensen per minuut bellen. Als ze je toch lastig vallen moet je proberen het gesprek te rekken. Hoe langer ze jou aan de lijn hebben hoe minder mensen ze kunnen lastigvallen. Als voldoende mensen dat doen wordt het telefonisch verkopen domweg te duur.

En infofilter werkt ook heel goed. Heb de afgelopen jaren maar 3 verkopers aan de telefoon gehad.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door Shine »

Tipje van de sluier?
Ach, lees topic energie? NEM en NLenergie gewoon eens goed door. Dan krijg je zelfs de gehele sluier te zien:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... sc&start=0

Ria S
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2008 09:16

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door Ria S »

Mijn buurvrouw van 83 heeft mij meerdere malen verteld dat ze gestalkt werd. Ze werd veel gebeld, en inderdaad werd vaak de hoorn neergelegd (beter: de verbinding verbroken) toen ze opnam. Zij voelde zich niet gemakkelijk hieronder (zacht uitgedrukt). Ik heb haar (en mijn ouders) aangemeld bij Infofilter, werkt perfect.

3x weedy
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2008 10:21

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door 3x weedy »

Naar mijn weten moet een telefonische afspraak, altijd schriftelijk bevesticht worden, anders is de overeenkomst niet geldig.

Rainolda
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2008 14:12

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door Rainolda »

Heb bij een callcenter gewerkt en ik kan zeggen dat sommige van de adviezen niet echt in alle gevallen echt werken. Het beste is gewoon zeggen dat je geen interesse hebt en als je wat wilt hebben dit altijd zelf regelt. Ook het opgeven bij instanties om niet gebeld te worden is een goede (duurt alleen even ivm gebruikt van oudere bestanden). Afhankelijk van de telefonist duurt het telefoontje 10 seconde (goede telefonist heeft geen script) tot 1 minuut (slechte telefonist leest eerst zijn hele lijst voor)..

Tot slot wat commentaar op eerder gegeven adviezen:
- onbeschoft zijn (het roepen van opsodemieteren)
Als dit echt onbeschoft gebeurd heb je juist kans dat je teruggebeld gaat worden, en een callcenter medewerker heeft en wat meer geduld (wordt toch betaald) en meestal genoeg fantasie om wel op een leuke manier 'wraak' te nemen.
- Zeggen dat je niet kan / weg moet
Vervolgvraag is dan om op een ander moment teruggebeld te worden, op deze manier wordt je juist nog vaker gebeld.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door Radar »

Radar nam met de verborgen camera een kijkje bij een bedrijf dat een naam heeft op het gebeied van telefonische verkoop. Vanavond alsnog het item dat we vorige week niet mochten uitzenden.

Maandag 29 september, 20.30 uur, Nederland 1

kostermar
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2008 17:03

Re: Pretium / Telefonische verkoop

Ongelezen bericht door kostermar »

Ik verzorg sinds kort de financiële administratie van mijn moeder omdat ze dementerend is. Deze week kreeg ik een rekening van Pretium. Mijn moeder van in de 80 is ook het slachtoffer van de praktijken van Pretium. Zelf begrijpt ze er niets van dat ze geen KPN meer heeft maar Pretium want ze kan zich niets van een telefoongesprek herinneren. Ik erger me rot aan dit soort praktijken. Het lijkt er op dat Pretium heel bejaard Nederland heeft afgebeld.

Gesloten