LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meters

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
dennispochenk
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2009 02:02

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door dennispochenk »

Inpakken met lood, hang hem in de kelder op en zorg dat de computer zelf geen aarde toevoer krijgt, dat maakt de interne computer wat instabieler

meijerjw
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2009 13:50

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door meijerjw »

Ik was tot voor kort in het bezit van een slimme meter van Oxxio. Vanwege de aanschaf van zonnepanelen - bij een slimme meter kan teruglevering wordt niet geregistreerd - overgestapt naar Eneco. Het lijkt mij onwenselijk dat het nu verplicht wordt over te stappen op een slimme meter, tenzij deze ook zo slim is om de teruglevering te registeren.

Mirte
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2009 11:50

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door Mirte »

Ik wens geen schending van mijn privacy, geen verplichting en geen digitale stralingsrijke "slimme meter" in mijn huis i.p.v. het analoge systeem. Er wordt veel reclame gemaakt voor digitenne, omdat m.i. ook het analoge systeem voor tv gaat verdwijnen met als doel het veilen van licenties op 700 MHz ter vervanging van UMTS op 2450 MHz. Hoe lager de frequentie, hoe dieper de straling in het menselijk lichaam kan doordringen. Wil iemand reageren dan is mijn e-mailadres bij de redactie bekend.

Met vriendelijke groet,

C.de Veen
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2009 18:39

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door C.de Veen »

Ik ben al zuinig met energie,moet ik dan in de kou en in het donker gaan zitten om te kijken of het nog wat minder kan??
Deze meters hebben alleen maar voordelen voor de energie verkopers.
De consument gaat uiteindelijk de kosten van deze operatie betalen,o ja hoe zit het het op afstand uitlezen ??(straling is ook weer in het nieuws) .
De voordeur is zolang mogelijk gesloten voor dit soort praktijken,ik ben en blijf baas in eigen huis.

C.de Veen

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Wat een gezeur over aantasting van privacy met de slimme energiemeter. ‘De overheid kan zien wanneer ik onder de douche sta of wanneer ik naar bed ga.’ Nou en … als ik naar bed ga en de lichten uitschakel, kan iedereen dat zien die langs mijn huis loopt. En als ik onder de douche sta te zingen met het badkamerraam open, kan iedereen dat horen. Is dat erg?
Wel op het moment dat iemand ergens van mening is dat er teveel energie door u wordt verbruikt en op afstand b.v. de electriciteitstoevoer gaat afsluiten.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Ik snap niet dat dit weer moet ingevoerd worden. De meter moet zowiezo terug kunnen tellen en de privacy van burgers moeten beschermd worden. Als Nederland niet wil luisteren waarom gaan we dan niet als burger naar het europesche hof.
Het invoeren van deze zogenaamde 'slimme meters' is het werk van de EU. zie ook: http://euobserver.com/863/27840

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Ik ben al zuinig met energie,moet ik dan in de kou en in het donker gaan zitten om te kijken of het nog wat minder kan??
Deze meters hebben alleen maar voordelen voor de energie verkopers.
Het opleggen van deze meters is een besluit geweest van het Europees Parlement. Wellicht gaat u stemmen op de verkiezingen voor het Europees Parlement in juni. Mogelijk zou u dergelijke beslissingen van het Europees Parlement in uw stemkeuze kunnen mee laten wegen.
De voordeur is zolang mogelijk gesloten voor dit soort praktijken,ik ben en blijf baas in eigen huis.
U heeft waarschijnlijk twee opties:
1. vervolgd worden omdat er een economisch delict is gepleegd (en afgesloten worden van energietoevoer)
2. zonnepanelen met toebehoren aanschaffen (of een kleine windmolen) en het huishouden loskoppelen van het electriciteitsnet.

Wijsmand
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mar 2009 18:02

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door Wijsmand »

Nederlandse huishoudens worden toch niet verplicht om slimme energiemeters te plaatsen. Minister Van der Hoeven (Economische Zaken) zei dat vandaag in de Eerste Kamer.

Privacy
De minister wil dat de consument door de slimme meters beter inzicht krijgt in zijn energieverbruik. Maar de Eerste Kamer vindt de meter een te grote inbreuk op de privacy.

De meter stuurt elke dag alle gegevens door naar een centrale computer, waardoor onder meer het stroom- en watergebruik van iedereen precies wordt geregistreerd.

Economisch delict
De Eerste Kamer vindt ook dat het weigeren van zo'n meter niet moet worden beschouwd als een economisch delict. De minister ziet nu af van verplichte invoering, waardoor consumenten de meter nu ook mogen weigeren.

Als proef worden de slimme meters eerst geïnstalleerd in nieuwbouwwoningen en bij renovatieprojecten.

andre5
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2009 21:24

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door andre5 »

Ik vind dat Radar spijkers op laag water zoekt met dat ageren tegen privacy en consumenten daarnee onnodig opzet tegen slimme meters. Je mobiele telefoon provider weet 24 uur per dag waar je je bevindt, je internet provider weet op welke tijdstippen van de dag je je internet verbinding gebruikt (en dus thuis bent), je bank kent via je betalingsrekening een groot deel van je financiele reilen en zeilen, de belastingdienst weet daar zelfs alles van, als je je krant in de vakantie opzegt of je post laat achterhouden dan weten die bedrijven dat je niet thuis bent, etc etc. Kortom, tal van bedrijven en instanties hebben gegevens over je. Radar wil toch niet alle mobiele telefoons afschaffen omdat de providers 24 uur per dag weten waar je bent? Het verzamelen van gegevens is geen probleem, het misbruik daarvan wel. Zolang het gebruik van gegevens van slimme meters goed is gewaarborgd is er geen probleem.

aaldrik.hermans
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2009 21:16

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door aaldrik.hermans »

Bij smart metering gaat het o.a. erom dat de piekbelasting op ons netwerk (lees vaatwasser aanzetten na het avondeten) afgetopt wordt. Dit gaan stroomleveranciers straks doen door in de piekuren de tarieven enkele malen duurder te maken. Dat is nodig omdat er anders energiecentrales in Nederland moeten worden bijgebouwd (kosten meer dan 1 miljard per stuk). Uiteindelijk wordt de onderkant van de samenleving hiermee opgezadeld...slecht geisoleerde woningen, veelal eigenaars van goedkope energieverkwistende apparaten die steeds meer in de aanbieding gaan...als ik vertegenwoordiger van een linkse partij was dan zou ik dit scenario nog eens langs de bestedingsas leggen.

dennispochenk
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2009 02:02

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door dennispochenk »

Ik vind dat Radar spijkers op laag water zoekt met dat ageren tegen privacy en consumenten daarnee onnodig opzet tegen slimme meters. Je mobiele telefoon provider weet 24 uur per dag waar je je bevindt, je internet provider weet op welke tijdstippen van de dag je je internet verbinding gebruikt (en dus thuis bent), je bank kent via je betalingsrekening een groot deel van je financiele reilen en zeilen, de belastingdienst weet daar zelfs alles van, als je je krant in de vakantie opzegt of je post laat achterhouden dan weten die bedrijven dat je niet thuis bent, etc etc. Kortom, tal van bedrijven en instanties hebben gegevens over je. Radar wil toch niet alle mobiele telefoons afschaffen omdat de providers 24 uur per dag weten waar je bent? Het verzamelen van gegevens is geen probleem, het misbruik daarvan wel. Zolang het gebruik van gegevens van slimme meters goed is gewaarborgd is er geen probleem.

Zei andre5 zonder werkelijk na te denken 8)

Wat hij vergeet is dat je er zelf voor kiest om je telefoon of je internet de hele dag aan te laten en het feit hier is dat die slimme meter MOET aanstaan en DAT wil ik niet, ook is hij heel onlogisch tegenover zonnepanelen, hij draait niet terug maar de leverancier geeft een standaard tarief en dat komt lang niet aan de opbrengst die jij maakt en jij zou toch ook willen verdienen waar je recht op hebt? Bij een vaste vergoeding die niet in verhouding staat tot wat ik met zonne/wind energie aanvoer wens ik niet mee te werken aan de slimme meter, wat ik mensen wel wil aanraden is: Leg een apart kabelnet aan in uw huis voor als u puur uw zonnepaneel wilt gebruiken, Dat levert u waarschijnlijk meer winst op dan wanneer u het aan de leverancier geeft in ruil voor een vergoeding en ik wordt er nog blijer van ook

ajkleinv
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 feb 2008 13:46

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door ajkleinv »

U heeft waarschijnlijk twee opties:
1. vervolgd worden omdat er een economisch delict is gepleegd (en afgesloten worden van energietoevoer)
2. zonnepanelen met toebehoren aanschaffen (of een kleine windmolen) en het huishouden loskoppelen van het electriciteitsnet.
Jammer genoeg is punt 2 voor ons geen optie.
Wij hebben bij de gemeente vergunning gevraagd voor een windmolen. Dat werd afgewezen omdat het "horizonvervuiling" is volgens hen en ze waren bang dat het een precedent zou scheppen en dat ook andere gezinnen zo'n windmolen op hun dak zullen willen zetten.
Toen vroegen we toestemming voor zonnepanelen. Ook dat werd afgewezen omdat wij een driehoekig dak hebben (een soort wolfskap) en een rechthoekig zonnepaneel zou "estethisch niet correct zijn" :(

Nederland op zijn smalst???

Mirte
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2009 11:50

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door Mirte »

@andre5
Voor een mobieltje met veel straling kan men zelf kiezen, waarvan nu eindelijk wordt erkend dat na jaren gebruik bij volwassenen o.a. een hersentumor kan ontstaan om van mobiel gebruik bij kinderen nog maar niet te spreken. Al vele jaren wordt er door diverse wetenschappers en buitenlandse studies voor gewaarschuwd. Echter de slimme meter met een hoge stralingswaarde is niet alleen een inbreuk op de privacy, maar men kan er én niet zelf voor kiezen én niet uitzetten. Het is bijna misdadig dat economie voor gezondheid van onze burgers gaat!

Vriendelijke groet,[/quote]

hanfens
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2009 10:08

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door hanfens »

Wij hebben zonnepanelen. Een slimme meter kan niet geplaatst worden, aldus uw uitzending. Dit is niet juist. D. Samsom reageerde op mijn vraag hierover, dat hiervoor een oplossing gevonden moest worden. Overigens is ondertussen beslist dat de slimme meter niet verplicht is. Uw informatie over de slimme meter was dus niet juist. Graag een rectificatie.
Han Fens

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door janfreak »

Waarom een rectificatie? Op het moment dat Radar dit topic publiceerde klopte het allemaal. Ik heb ook nergens gezien dat wanneer je zonnepanelen hebt je geen slimme meter zou kunnen plaatsen, alleen heb ik gezien dat deze niet terug kan tellen, dus wat met zonnepanelen extra geproduceerd wordt kan niet verrekend worden met de prijs.

zebulon
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2007 23:26

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door zebulon »

En nu zijn we verplicht wanneer we bij verhuizing naar een andere woning de nieuwe meter wel te accepteren?
Simpel geval van uitstel zonder afstel.
Uiteindelijk zullen we moeten buigen of barsten!
Ik wil namelijk geen nieuwe meter!
Nu niet en NOOIT niet;.

vriendelijke groet,

Henkos
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2003 15:29

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door Henkos »

Als de lucht valt...........

Sailors
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2008 12:10

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door Sailors »

Ik hou mijn hart vast want uit ervaring weet een ieder dat energiebedrijven geen filantropen zijn. Als ze iets doen of veranderen dan is dat altijd ten koste van de portomonee van hun klant.
Waar ja waar kun je heen, er valt geen goede keuze te maken want ze zien hun klanten alleen maar als rondlopende flappentappers waar ze geld uit kunnen halen.

vanling
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2009 22:08

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door vanling »

slimme meter, slimme uitvinder zal je bedoelen.
er wordt weer iets door je strot gestampt.
ik ben er op tegen dat ze zo'n ding bij mij plaatsen.
als je energiezuinig wilt leven kan dat zonder zo'n ding.
het gaat niemand wat aan, wat wij in ons privé doen en laten.
en wat een ramp als je zonnepanelen hebt. dan wordt je bestolen.

ajkleinv
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 feb 2008 13:46

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door ajkleinv »

Ik hou mijn hart vast want uit ervaring weet een ieder dat energiebedrijven geen filantropen zijn. Als ze iets doen of veranderen dan is dat altijd ten koste van de portomonee van hun klant.
Waar ja waar kun je heen, er valt geen goede keuze te maken want ze zien hun klanten alleen maar als rondlopende flappentappers waar ze geld uit kunnen halen.
Ik ben er niet van overtuigd dat het alleen maar de energiebedrijven zijn die hier achter zitten. Als je de algehele trend ziet, rekeningrijden, GPS-systemen, Google street view, ID-chip, vingerafdrukken laten maken bij sommige instanties/maatschappijen, dna-databases en natuurlijk de slimme meters, dan vermoed ik toch dat er veel meer achter zit, al weet ik niet precies wie of wat dat zou kunnen zijn.
Misschien denken jullie dat dit complot-denken is, maar echt, ik ben een "nuchtere Hollandse" die het allemaal zo langzamerhand gewoon niet meer vertrouwt...........

Gesloten