LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VOLVO

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Alfredje
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2009 02:21

Re: VOLVO

Ongelezen bericht door Alfredje »

Oke, dat scheelt weer in kosten ook.
Blij dat het voor je opgelost is.

Veel rijplezier.

Grts. Alfred

PaulVergeer
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2013 04:13

Re: VOLVO

Ongelezen bericht door PaulVergeer »

Ik heb een Volvo V70 2.4D uit mei 2006.
Dit is reeds mijn 3e Volvo diesel uit de 5-cylinder diesel serie (D5).
Altijd naar volle tevredenheid gereden zonder enig mankement.
Mijn laatste V70 D5 uit 2003 ging fris en fruitig met 400.000 km op transport naar Kazachstan voor een 2e leven als taxi.
Een familielid van mij rijdt (ook fris en fruitig!) nog steeds met mijn S60 D5 uit 2002, met ook bijna 400k op de klok.

Maar mijn huidige V70 2.4D uit mei 2006 ging en gaat gewoon niet lekker, ook niet na een dure (€ 3.500) en omvangrijke reparatie waarbij de complete cilinderkop incl. klepstoters en kleppen vervangen werden.
Volvo heeft bij dit bouwjaar, wellicht gedwongen door milieu-eisen, een paar noodgrepen uitgevoerd aan de voorheen zo betrouwbare D5.
Daarbij werd een EGR-klep (Exhaust Gas Recirculation) gemonteerd om de onverbrande componenten uit de uitlaatgassen nogmaals toe te voeren onder de cilinderkop.
Dat werkt niet zo goed bij deze serie.
De motor (kleppen, klepstoters) vervuilt zichzelf waarbij zich roet en vetten afzetten op deze vitale onderdelen.
Ik merk dat de motor zich (vooral bij lagere toerentallen < 2000 tpm) zich niet lekker voelt.
Deze auto heeft een zesbak, ik rijd nooit in 6 om genoemde reden.
Volgens het boekje is de 5-bak zuiniger dan de 6-bak : bizar, maar misschien ook veelzeggend over het motormanagement (en dan bedoel ik niet alleen de computer, meer het algehele ontwerp) van deze motorserie.
En last but not least: hij is stukken minder zuinig dan mijn vorige D5's (1:14, voorheen 1:16)

Ik rijd nog dagelijks met dichtgeknepen billen met mijn Volvo, hij slaat af en toe slagjes over, vooral bij toerentallen <3000 tpm.
En dat is nu net de kracht van een diesel: lekker cruisen bij lage toerentallen.
Zal hij de vakantie v.v. naar Kroatië nog halen?

Mijn tip: koop nooit een D5 (of 2.4D) van deze serie.

Mogelijk dat dit relaas bij de Volvo-technici reacties oproept.
Dat hoop ik ook en ik ben heel erg benieuwd.
Ik ben ook heel erg benieuwd naar ervaringen van eigenaren van een D5 uit dezelfde serie.

Gesloten