LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerpensioenen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Woekerpensioenen

Ongelezen bericht door van der Wardt »

@marinus7
En wat denk u van het volgende: stel dat de koersen niet waren gedaald met 70% maar gestegen met 70%? Had u dan ook een programma gemaakt waarin wordt gemeld dat de offertes van de verzekeraars niet correct en misleidend waren.
Het gaat er nu over, Marinus7, dat de koersen gedaald zijn en dat mensen kennelijk onvoldoende zijn geïnformeerd over de gevolgen die zo'n koersval zou kunnen hebben.
Als er grove winsten worden gemaakt door verzekeraars op de beurzen dan zie je daar als verzekerde werknemer nop van! Die enorme winsten zijn in het verleden ook gemaakt en ik vermoed dat die winsten niet zijn aangewend om de pensioenen te verbeteren of de premies lager te maken.
Wat ik wel ooit las was, dat pensioenverzekeraars de markt op gingen en bedrijven lokten met lage premies om zodoende hun marktaandeel te vergroten. De bedrijven kregen toen de voordelen van lagere premies (werkgeversaandeel van de pensioenpremies) maar de verzekerde werknemers zelf zagen hier nooit iets van !
Nu het slecht gaat, mogen de werknemers wél voor de verliezen opdraaien. Ik vind dat een pensioenverzekering gewoon een vastgesteld pensioen moet opbrengen en dat hieraan niet getornd mag worden door verliezen op de beurzen. Dát is het risico van de verzekeraar.

Pretium-hater-drie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2009 10:57

Re: Woekerpensioenen

Ongelezen bericht door Pretium-hater-drie »

Richting Mrtinus wil ik ook opmerken dat de verzekeraars en tussenpersoon mij nimmer hadden gemeld dat maar liefst 49% van de premie inleg richting tussenpersoon en AEGON gaat voor allerlei idiote kosten en premies. Dit was mij nimmer van te voren gemeld dus hoezo de werkn. treft enige schuld! Nonsens. Als ik dit van te voren had geweten dan had ik nimmer mijn handtekening gezet. En AEGON? Tja, die verwijst naar allerlei tekst nuances in de voorwaarden etc. waaruit ik zou moeten opmaken dat ..etc. Er wordt zelfs een giga bedrag voor een orv in rekening gebracht. En let op, nergens - niet in de polis en ook niet in de polis voorwaarden - wordt het woord overlijdensrisicoverzekering dan wel iets wat daar op lijkt genoemd en ook niet dat 26% van mijn inleg hieraan opgaat. Martinus ik ben willens en wetens belazerd door de tussenpersoon en AEGON. Toevallig dat met het afromen van ca. 50% van de inleg mijn fiscaal voordeel verdwijnt in de zakken van AEGON en de tussenpersoon. Dat is wel heel erg toevallig? En op mij vraag aan AEGON wat zij aan kosten in rekening brengt als op mijn 65ste een lijfrente moet worden aangekocht is de letterlijke reactie "Dat vertellen wij u niet" Tja, Martinus dan weet jij het ook wel....inderdaad...weer een giga graaifeest voor AEGON en de tussenpersoon. Verdomme...zelf sparen is simpelweg veel voordeliger en ik heb niets te maken met AEGON en een tussenpersoon. Toen ik rook zag - AEGON had 2 jaar geleden al haar klanten een nadere uitleg gestuurd eea agv de kritieken van de Commissie De Ruiter waarbij AEGON nota bene toegeeft dat het nogal schortte aan goede voorlichting - gaf AEGON met heel veel moeite en stukje bij beetje opening van zaken. Fijn he? En de tussenpersoon? Die eikel gaf helemaal niet thuis. Dus mensen mijdt AEGON want deze firma graait met een satanisch genoegen in uw geld. En over tussenpersonen zwijg ik maar helemaal want die zijn volkomen incapabel en letten alleen maar op de provisie. Ach, het interesseert AEGON en de tussenpersoon geen ene rotmoer dat ik uiteindelijk wordt afgescheept met een pensioenfooi...want zij hebben hun royale buit al binnen! Ik vind dat de overheid als de sodemieter het pensioenstelsel per direct moet afschaffen en geef de werkn. alle vrijheid om eea te regelen. Nogmaals, kijk uit voor AEGON dit bedrijf is kampioen in de verkoop van pingpingfoetsie polissen. Inderdaad, weer AEGON...weet u nog SPAARBELEG, Vliegwiel, Sprintplan, Verdubbelaars, Safe Pensioen...inderdaad die "eerlijke" AEGON. Oplichters zijn het!!!!!

Sailors
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2008 12:10

Re: Woekerpensioenen

Ongelezen bericht door Sailors »

Het is weer droevig om te moeten lezen hoe mensen opgelicht worden door banken - verzekeraars- tussenpersonen etc. het gaat maar door en door. de ene beerput na de andere gaat open. De gewone burger moet bloeden en de ratten hebben het nog steeds best. naar mijn mening deugt geen enkel financieel product. NOOIT meer intuinen dan heb je pas die ****** bij hun bal... Waar krijgen die lui eigenlijk hun opleiding om mensen zo te bedonderen?? Het wordt tijd dat alles onder curatele gesteld wordt en dat alle bonussen afgeschaft worden. (desnoods onder dwang) Wij hebben met zijn allen het zuur gehad maar het zoet kmt echt niet (zoals beloofd) Het zoet is verkwanseld door zakkenvullers en oplichters. Er is geen naam in het bank en verzekeringswezen wat schoon is Wat ze ook beweren geloof het niet.(meer) Reclame van banken en verzekeraars op tv is pure hoon.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Woekerpensioenen

Ongelezen bericht door wevera »

@ Marinus7
Het grote probleem met de zgn. beleggingsverzekeringen/woekerpolissen is de onduidelijke kostenverrekening. Ikzelf heb ook een handtekening gezet onder een polis waarvan achteraf blijkt dat er veel te veel onduidelijke kosten zijn/worden verrekend. in mijn geval betreft dat de Hollandsch Glorie Polis van Achmea pensioen en levensverzekeringen.
Deze polis heb ik afgesloten in 1995. Vorig jaar werd voor de eerste keer een kostenoverzicht gepresenteerd. Bij een inleg van € 544 waren er € 410 aan kosten verrekend. Vorig jaar was er voor deze polis een goed positief rendement van 18%. Goed maar toch tegengevallen. Volgens de AEX-index was de stijging van de onderliggende fondsen een 4% hoger geweest dan 18%. Het is elk jaar tegengevallen. Over de gehele looptijd, tot eind 2007, een positief rendement van minder dan 4% terwijl 8% als gemakkelijk haalbaar was voorgespiegeld. Dit was dus voor de huidige crash.
Op dit moment is de poliswaarde minder dan de inleg, dus een negatief rendement.

Ik ben, vorig jaar, toch maar eens gaan vragen/eisen om een kostenspecificatie over de gehele looptijd. Na veel gedoe, 3 aangetekende brieven en het indienen van een klacht bij het kifid, heb ik die gekregen.
Het bleek dat over de totale inleg,over de gehele looptijd, 28% aan kosten was verrekend. De belangrijkste kostenpost waren PRF-kosten. Ongeveer 50% van alle kosten waren PRF-kosten, de overige 50% bestonden uit de som van aan- en verkoop, switch, beheers-, administratiekosten en kosten beleggersbestanddeel.
Tot juni 2008 had ik nooit over PRF-kosten gehoord. Tot nu toe ben ik nog nooit een tussenpersoon/adviseur tegengekomen die weet. hoe PRF-kosten verrekend worden. In de polisvoorwaarden die ik heb ondertekend worden de PRF-kosten de "incidentele vergoedingsregeling "genoemd. Volgens deze incidentele vergoedingsregeling eigent de maatschappij, via het verminderen van het aantal beleggingseenheden, zich een vergoeding toe die gelijk is aan 20% van het meerder dan 12% koersstijging, met een maximum van 3.6. Snap je het. Ik had altijd gedacht dat er nooit meer dan 3.6% van het aantal beleggingseenheden verkregen uit meer dan 12% koerstijgin zou worden verrekend. Ik meen te weten dat dat ook zo door mijn adviseur aan mij is uitgelegd in 1995. Maar nu is gebleken dat dat niet zo is. Het zgn. PRF-percentage wordt verrekend over de totale beleggingsopbouw, over de gehele looptijd. Dus ook over de verliezen uit het verleden, over aangeswichtste aandelen uit verliesgevende fondsen enz. en dan elk jaar als er een koersstijging is van meer dan 12%, per onderliggend fonds apart.
Op dit moment zijn de koersen van de fondsen in het pakket met 50% gedaald. Om weer op het oude niveau terug te komen moeten ze stijgen met 100%. Dat is dus 8 keer 12%. Om weer de waarde van eind 2007 terug te krijgen zal Achmea dus 8 keer, met een maximum van 3.6%, over de gehele beleggingsopbouw PRF-kosten verrekenen. De polis loopt tot 2016 maar de kans is erg klein dat die nog een redelijke waarde bereikt en dat komt vooral door de kostenverrekening.

Als ik had geweten dat er op deze manier kosten zouden worden verrekend dan had ik nooit mijn handtekening gezet. Ik ben over de kostenverrekening in deze polis misleid. En volgens mij is het zo dat de tussenpersoon/adviseur in 1995 ook niet wist dat kosten zo zouden worden verrekend.

Als de kostenverrekening niet op deze wijze zou zijn uitgevoerd dan was mijn polis nu € 5000 meer waard geweest dan nu het geval is, en zou de waarde nu toch nog iets hoger zijn geweest dan de inleg.

Volgens mij vinden dit soort kostenverrekeningen op grote schaal plaats in beleggingsverzekeringen. En zo langzamerhand wordt ik kots-misselijk van allerlei figuren, zgn. financiele deskundigen, die ontkennen dat dit soort onduidelijke kostenverrekeningen en misleidingen plaats hebben gevonden.
Op deze wijze wordt geschaad vertrouwen nooit hersteld.

Met vriendelijke groet, Arie Wever

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Woekerpensioenen

Ongelezen bericht door van der Wardt »

@ Arie Wever
Volgens mij vinden dit soort kostenverrekeningen op grote schaal plaats in beleggingsverzekeringen. En zo langzamerhand wordt ik kots-misselijk van allerlei figuren, zgn. financiele deskundigen, die ontkennen dat dit soort onduidelijke kostenverrekeningen en misleidingen plaats hebben gevonden.
Op deze wijze wordt geschaad vertrouwen nooit hersteld.
Geheel mee eens! Hier nog een voorbeeld hoe je besodemieterd wordt.

Ik sloot in 1994 een Variabel Inverstering Plan af. Dit n.a.v. mijn vraag aan de bank of ik een gunstige spaarrekening kon openen voor langdurig sparen. Dit was dus een alternatief, dat Var. Inv. Plan.
Ik vertrouwde banken destijds nog voor 100% en stapte er heel dom in.
Ondanks alle jaren van positieve rendementen op 1 jaar na in 2003 bleek dat het bedrag van uitkering bij lange na niet het bedrag was dat bij afsluiting werd vermeld bij 8% rendement.
De kosten die tot nu toe werden ingehouden bedragen ongeveer 19% van mijn ingelegde gelden!
Maar wat staat er in de offerte?..........................
Kosten van administratie en kosten die verband houden met de totstandkoming van de verzekering zullen voornamelijk in de eerste vijf jaar worden verrekend. Hierdoor zal de waarde-ontwikkeling na de eerste vijf jaar aanmerkelijk sneller verlopen dan in de eerste vijf jaar. Uiteraard is hiermede rekening gehouden bij het bepalen van de verwachte opbrengst.
Nou, al die jaren heb ik NOOIT een opgave ontvangen over de kosten en inleg. Pas de laatste 2 jaar is dit per brief kenbaar gemaakt. Deze kosten bedragen 102,31 euro bij een premie van 544,56 ! ( 18,78%)

Deze kosten zijn dus gedurende 15 jaar in rekening gebracht en niet tijdens de eerste 5 jaren!
Nu maar afwachten wat Verliespolis hieraan heeft kunnen doen. t Zal ook wel peanuts zijn.
Banken die de boel hebben belazerd en wereldwijd de economie in elkaar hebben doen zakken worden geholpen met miljarden( van onze belastingcentjes) terwijl de spaarder in de **** mag zakken.

Mvg, v.d.Wardt

Sailors
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2008 12:10

Re: Woekerpensioenen

Ongelezen bericht door Sailors »

Tje mensen het wordt tijd dat de gewone burger de banken en aanverwante consorten eens laten zakken. Geen zaken meer mee doen, alleen je salaris nog door laten afhandelen en je te dure hyportheek omdat dit niet anders kan.

EN BANKEN NOOIT MEER VERTROUWEN

lenie001
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2009 13:45

Re: Woekerpensioenen

Ongelezen bericht door lenie001 »

Va Aegon heb ik 13 jaar geleden een flexibel pensionerings plan afgesloten.
Ik stond op een bedrag van € 17.000,00.
Mijn premie inleg van 2008 en € 2.500,00 is van het bedrag afgeschreven.
Mijn bedrag is nu € 14.000,00.
Er zou in 2011 € 32.000,00 op mijn rekening staan.
Als dit zo doorgaat staat er over 2 jaar helemaal niets meer op.
Dit kan toch niet de bedoeling zijn geweest.
We zijn indertijd overgehaald om je in te dekken voor een goed pensioen.
Ik vraag me af of er zomaar geld van je verworven bedrag mag worden afgeschreven.
Ik zie dit meer als een risico van de pensioenfondsen, als van de klanten van bijvoorbeeld AEGON.
De regering zal dit waarschijnlijk niet erg vinden, omdat ze toch al willen dat je langer gaat werken.
Van die kant kun je volgens mij dan ook weinig verwachten.
Ik heb uw programma van 23-02-2009 gezien, en wil eigenlijk weten of mijn situatie nog kans maakt om stappen te ondernemen.

Vriendelijke groet, Willem Westerik, 03-03-2009.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Woekerpensioenen

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo
Het flexibel pensioneringsplan is een van de vele beleggingsverzekeringen/woekerpolissen die door Aegon in de markt zijn gezet.
Bij de categorie juridisch-financieel, de thread "spaarbeleg/sprintplan en in mindere mate ook bij "woekerpolis" kun je daarover meer informatie vinden.
De stichting "koersplan de weg kwijt" voert op dit moment een gerechtelijke procedure tegen Aegon over de hoge kostenafslag van de beleggingsverzekering "koersplan". (zie www.koersplandewegkwijt.nl ) Mischien dat er uit deze gerechtelijke procedure jurisprudentie voortkomt die ook geldig is voor het flexibel pensioneringsplan. Om daarvan te kunnen profiteren is het aan te raden om naar Aegon een zgn. stuitingsbrief toe te sturen. Deze is via de site van koersplan de weg kwijt te verkrijgen en te gebruiken en anders via www.verliespolis.nl .
De AFM heeft verschillende beleggingsverzekeringen van Aegon onderzocht. Zie www.afm.nl , klik op consumenten vervolgen op beleggingsverzekeringen, vervolgens op feitenonderzoek. Daarna kun je in het zoekmenu via label/maatschappij Aegon selecteren en dan bij producten de verschillende financiele producten van Aegon.
Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever

Gesloten