LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Antidepressiva

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Antidepressiva

Ongelezen bericht door Radar »

In Nederland slikken bijna een miljoen mensen antidepressiva, soms voor 'aandoeningen' als relatieproblemen en rouwverwerking. Meer dan tienduizend gebruikers en andere ervaringsdeskundigen vulden de enquête op onze website in. Hieruit blijkt dat een groot deel van de gebruikers last heeft van bijwerkingen.

Sommige van deze bijwerkingen zijn zeer ernstig, waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Te denken valt aan zelfmoordpogingen en agressief gedrag in het verkeer of naar anderen toe. Deskundigen beoordelen de resultaten van de enquête als 'schokkend' en 'ontluisterend'. Zij komen in de uitzending aan het woord.

Maandag in Radar alles over de soms verwoestende bijwerkingen van antidepressiva.

satopex
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2008 20:26

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door satopex »

ik gebruik al 24 jaar diazepam 5mg om reden dat ik toen failliet ben gegaan door een camalititijd in mijn rozenkwekerij.de gemeente wou mij niet helpen omdat gedeeltelijk arbeidsongeschikt was.ben toen in de bijstand gekomen op mijn 48ste jaar en nooit meer uitgekomen.ik moest van mijn huisarts dit middel blijven gebruiken om goed te slapen en mijn agressie te onderdrukken.als u contact met mij op wil nemen zal ik hele dramatiche verhaal vertellen. telnr. XXXX e-mail. XXXX p.s het is nu nog steeds ellende.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door jor »

Is het niet een beter idee om u verhaal direct te mailen naar
[email protected]
Nu staat u telefoonnummer en e-mailadres open en bloot op het forum en dat is niet echt aan te bevelen, het is maar een tip hoor.Denk namelijk dat men zeer geïnteresseerd is in u verhaal.

Signora R
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 feb 2010 00:15

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Signora R »

Ik ben benieuwd naar de uitzending morgen.
Ik heb zelf 5 jaar lang 60! mg seroxat (paroxetine) per dag geslikt vanwege mijn angststoornis: Obsessive Compulsive Disorder. Tijdens deze 5 jaar heb ik geen noemenswaardige bijwerkingen gekend. Inmiddels ben ik 3 jaar geleden voor 95 tot 99 % (fluctueert nogal eens) van mijn O.C.D. af.
Om deze reden ben ik in mid oktober 2009 begonnen met het afbouwen van Seroxat (10 mg per 2 weken) en zit ik sinds 1 januari jl. op 0 mg.
Ik heb alle onderstaande ervaringen niet in die mate meegemaakt vóór het gebruik van seroxat of tijdens.

De ontwenningsverschijnselen zijn onleefbaar:
Constante rollercoaster gevoel, mijn hoofd is een flipperkast, ik voel me ‘hartverscheurend’, het gevoel ‘op eieren lopen’, gedachten over gedachten en gedachten, uitermate somber zijn, denktank, niet kunnen slapen, oude situaties-gebeurtenissen-gedachten overdenken, afscheidsbrieven schrijven, ik heb last van moordgedachten, ik wil mensen uit mijn omgeving wat aandoen, over-geëmotioneerd, non-stop piekeren, het gevoel niet voor mezelf in te staan, ik heb gedachten over hoe ik iemand uit mijn omgeving zou willen vermoorden- verminken of onherstelbare psychische schade toebrengen, overprikkeld, kort of eigenlijk helemaal geen lontje, overgevoelig, ik heb gedachten over zelfmoord, ik voel een intense pijn en verdriet.

Het is eigenlijk niet te verwoorden wat ik nu meemaak en het is ook niet voor te stellen tenzij je het zelf hebt ondervonden.
Ik heb het gevoel mezelf niet te zijn. Of ben ik nu juist wel mezelf, zonder de onderdrukking van seroxat?
In ieder geval houd ik op dit moment mijn wereldje klein. Zo weinig mogelijk afspraken met vrienden of familie, want het kost mij tijdens en zeker na afloop teveel energie. Ik kan op dit moment niets hebben. Ik wil niet dat ik dingen zeg of doe met alle gevolgen van dien…

Kortom ik heb spijt van het gebruik van Seroxat.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Amyl »

satopex

Diazepam is geen antidepressivum maar een benzodiazepine

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door solleila »

Ook ik ben heb bijwerkingen gehad. Kwam ruim 35 kilo aan binnen 6 maanden. Mijn arts zei dat ik niet zoveel moest eten. Lekker,maar er is iets heel anders met anti-depressiva aan de hand. Je cortisolgehalte gaat iets omhoog met alle gevolgen vandien.

Ook voelde ik me een zombi,als iemand dood ging,kon ik niet meer huilen. Als iemand een grap maakte kon ik niet meer lachen. Ook had ik sucidale gedachtes.
Toen ik stopte waren alle klachten verdwenen. behalve mijn gewicht. Die heb ik gelukkig na een jaar eraf gekregen.

Hoop dat de uitzending meer duidelijkheid geeft en dat artsen het niet zo snel voorschrijven.
Beter zou zijn om net als in Duitsland Sint-Jans kruid via de apotheek verkrijgbaar zou zijn.

olivierbbommel
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 jun 2009 15:49

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door olivierbbommel »

Ik lees hier net iemand die het heeft over diazepam. Ik denk dat veel mensen tranquilizers met anti depressiva door elkaar halen. Veel mensen zien het verschil niet , zien we hier wel. Diazepam heeft NIETS met anti depressiva te maken.

Oxazepam ook niet. etc. Benzo typen zijn kalmerende medicijnen, verslavend dat wel. Maar worden al sinds de jaren 60 voorgeschreven. Ook daar heb ik ervaring mee. Die zijn vele malen schadelijker dan het anti dep middel dat ik gebruik: lexapro.
Ja je wordt er dik van.
Ja je moet ze regelmatig innemen.
Neen ik werd er niet agressief van,
Neen ik kreeg geen last van zelfmoordneigingen
Neen mijn leven is niet verwoest. mijn leven is er door verbeterd!
Ik kan het leven weer een stukje beter aan.
En dat is mij veel waard.

Mijn advies: Lexapro original. Heel veel zogenaamde 'witte' vervangende merken hebben écht een heel andere uitwerking. Het verschil zit hem in de grondstoffen. Accordeer daarom nooit met een vervangend middel, maar altijd het origineel bestellen!

Eis dat van uw huisarts! Er zit namelijk wel degelijk verschil in een origineel en een huismerk.

Hoe men ook bij hoog en laag blijft volhouden dat dit niet zo is, ik heb er als patient er ervaring mee!

Het wordt tijd dat die huismerken eens opgedoekt worden. Gewoon een goed product. Overal wordt op bezuinigd, ik snap niet hoe die hoge heren het in hun hoofd halen (verzekering, het rijk etc) om mensen goede kwaliteit medicatie te ontzeggen!

En maar volhouden dat er geen verschil in zit..
nee nee.. de groeten!

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Signora R schreef:Ik ben benieuwd naar de uitzending morgen.
Ik heb zelf 5 jaar lang 60! mg seroxat (paroxetine) per dag geslikt vanwege mijn angststoornis: Obsessive Compulsive Disorder. Tijdens deze 5 jaar heb ik geen noemenswaardige bijwerkingen gekend. Inmiddels ben ik 3 jaar geleden voor 95 tot 99 % (fluctueert nogal eens) van mijn O.C.D. af.
Om deze reden ben ik in mid oktober 2009 begonnen met het afbouwen van Seroxat (10 mg per 2 weken) en zit ik sinds 1 januari jl. op 0 mg.
Ik heb alle onderstaande ervaringen niet in die mate meegemaakt vóór het gebruik van seroxat of tijdens.

De ontwenningsverschijnselen zijn onleefbaar:
Constante rollercoaster gevoel, mijn hoofd is een flipperkast, ik voel me ‘hartverscheurend’, het gevoel ‘op eieren lopen’, gedachten over gedachten en gedachten, uitermate somber zijn, denktank, niet kunnen slapen, oude situaties-gebeurtenissen-gedachten overdenken, afscheidsbrieven schrijven, ik heb last van moordgedachten, ik wil mensen uit mijn omgeving wat aandoen, over-geëmotioneerd, non-stop piekeren, het gevoel niet voor mezelf in te staan, ik heb gedachten over hoe ik iemand uit mijn omgeving zou willen vermoorden- verminken of onherstelbare psychische schade toebrengen, overprikkeld, kort of eigenlijk helemaal geen lontje, overgevoelig, ik heb gedachten over zelfmoord, ik voel een intense pijn en verdriet.

Het is eigenlijk niet te verwoorden wat ik nu meemaak en het is ook niet voor te stellen tenzij je het zelf hebt ondervonden.
Ik heb het gevoel mezelf niet te zijn. Of ben ik nu juist wel mezelf, zonder de onderdrukking van seroxat?
In ieder geval houd ik op dit moment mijn wereldje klein. Zo weinig mogelijk afspraken met vrienden of familie, want het kost mij tijdens en zeker na afloop teveel energie. Ik kan op dit moment niets hebben. Ik wil niet dat ik dingen zeg of doe met alle gevolgen van dien…

Kortom ik heb spijt van het gebruik van Seroxat.
Als ik dit zo lees is de manier van afbouwen bij jou helemaal verkeerd gegaan.
Als je 5 jaar lang 60 mg per dag slikt en dan ineens naar 20 mg per twee weken gaat is dat veel te rigoreus!
Er had veel langzamer afgebouwd moeten worden, dan had je veel minder bijverschijnselen gehad.
Het is niet het gebruik van de Seroxat wat fout is gegaan, maar het afbouwen.
Ik durf te wedden dat dankzij de Seroxat je OCD veel beter hanteerbaar is geworden.
Heel veel sterkte!!

Signora R
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 feb 2010 00:15

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Signora R »

Hey VioletPrue, bedankt voor je reactie.

Als je 5 jaar lang 60 mg per dag slikt en dan ineens naar 20 mg per twee weken gaat is dat veel te rigoreus!

Maar ik zei:
Om deze reden ben ik in mid oktober 2009 begonnen met het afbouwen van Seroxat (10 mg per 2 weken) en zit ik sinds 1 januari jl. op 0 mg.
Dit betekent dat ik iedere 2 weken vanaf mid oktober 10 mg minder heb ingenomen. De allerlaatste 10 mg heb ik zelfs gehalveerd. Kortom ik heb mijn 60 mg in 12 weken afgebouwd. Volgens mij is dit een gangbaar afbouwschema?? Althans zo heb ik het vernomen van mijn psychiater en internet.

Mijn grote angst op dit moment is, blijf ik zo onstabiel? Deze situatie is voor mij onleefbaar. Hoe lang gaat dit duren? Ben ik nu 'echt mezelf' de 'werkelijke Rachel' of zijn dit puur ontwenningsverschijnselen en moet ik gewoon even door de zure appel heen bijten?
Mijn God geef mij mijn OCD maar terug....

klaver4
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 feb 2010 13:09

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door klaver4 »

mijn man is manisch depressief en stopt elke keer met zijn medicatie
met alle nare gevolgen voor ons gezin
stemmingswisselingen manie depressieve buien
hij wil zich niet laten begeleiden bij zijn ziekteverschijnselen
ik ben bang dat deze uitzending hem zijn zelfziektebeeld (wat hij nauwelijks heeft)
nog verder zal vertroebelen

olivierbbommel
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 jun 2009 15:49

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door olivierbbommel »

klaver4 schreef:mijn man is manisch depressief en stopt elke keer met zijn medicatie
met alle nare gevolgen voor ons gezin
stemmingswisselingen manie depressieve buien
hij wil zich niet laten begeleiden bij zijn ziekteverschijnselen
ik ben bang dat deze uitzending hem zijn zelfziektebeeld (wat hij nauwelijks heeft)
nog verder zal vertroebelen
Ik vind ook dat Tros Radar hier een HEEL voorzichtige uitzending van moet maken: kan je je man niet omhalen iets anders te kijken dan?

I bedoel, medicatie is geen kinderzitje-test.

gerrie38
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 feb 2010 14:09

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door gerrie38 »

Mijn hele leven heb ik last gehad van (zwaar) depressieve perioden maar heb nooit antidepressiva willen gebruiken. Langdurige psychotherapie hielp mij mezelf staande te houden. Toen de laatste depressieve periode vorig jaar inzette, had ik er genoeg van en mijn huisarts heeft mij toen Venlafaxine (75 mg.) voorgeschreven. Ik gebruik het nu ruim een half jaar en wou dat ik er veel eerder aan toe had gegeven. Ik sluit niet uit dat mijn lichaam zelf gewoon wat teveel of te weinig van een of andere neurotransmitter aanmaakt en dat dit een levenslange oplossing voor mij zal blijken te zijn.
De bijwerkingen die ik ervaar zijn af en toe het gevoel wat teveel koffie te hebben gedronken, zweetaanvallen en heftige droomperioden, maar deze wegen natuurlijk niet op tegen het gevoel het leven moe te zijn. Het is niet fijn om deze medicijnen te slikken en ik denk dat de soort en de dosering extreem persoonlijk zijn, maar ze zijn in veel gevallen een zegen.

Monique Willems
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 feb 2010 14:29

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Monique Willems »

Iedereen die in aanleg manisch-depressief kan worden, hoeft dit niet manifest te hebben; er hoeft zich nog niets te hebben voorgedaan en zo kunnen legio mensen een gewoon leven leiden met MD, niemand weet het en men sterft zonder het te weten.
Statistisch gezien zal ook van deze groep zich een deel bij de dokter melden met depressieve klachten. Oorzaken zullen waarschijnlijk liggen in een uit het evenwicht zijn van diverse essentiele levensingredienten als relatie, prive-tijd, werk, gezondheid van jezelf of naasten. Hoedan ook een stress-trigger.
Deze groep wordt langs de anamnese-lijst van eetlust, slapen, perspectief zien e.d. gelegd en er wordt een diagnose gesteld, depressief. Recept: pil, te weten anti-depressiva waarvan bekend is dat deze psychoses oftewel het defect van het centraal-zenuwstelsel verergeren en de pathe of sympathe doen exploderen. Hetzij agressie (sympathe), hetzij depressief (pathe) tot suicidaal, hetzij manisch eurforisch (sympathe) hetzij psychotisch (pathe). De een zit aan de cortisol en adrenaline kant, de ander aan de oxitine en endorfine.

Nu kun je zeggen dat je zelf verantwoordelijk bent. Ben je ook, maar je hebt en kennis van de kwaal nodig, en kennis van de oorzaken, reflectie op eigen aandeel en het aandeel dat historie heeft veroorzaakt (gen of opvoeding) en onze promovendi worden nu eenmaal gesubsideerd door de farmaceutische industrie en zijn dus loyaal aan hun onderzoekuitkomsten, doceren dit weer aan nieuwe lichtingen artsen die dan maar weer voorschrijven. En deze farmacie koopt patenten van andere onderzoeksresultaten op, ook als ze beter zijn leggen ze het product in de kast om hun eigen cash-cow meer te laten renderen.

Ieder individu heeft zijn eigen historie en gebruiksaanwijzing in deze. En eetgewoonte spelen ook een rol; bij aspertaam beinvloedt de serotonine-huishouding, foliumzuur, vitamine D e.a. zaken die een 0-meting behoeven spelen mee. Weet de weg maar eens te vinden in dit met grote economische en status-belangen doordrengde oerwoud.

99,6 van het overheidsgeld gaat naar onderzoek met pillen. De rest gaat naar holistisch visie waarbij wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt op het gebied van voedingssupplementen, hartcoherentie (neurofeedback) training, mindfulness training, vaardigheden emotie regulatie stoornis-training (vers), alles ook voor depressieve en agressieve mensen. Aan deze holistische benadering wordt nauwelijks ruchtbaarheid gegeven, in ieder geval niet door het agressieve arrogante pillendraai-volk. Terwijl in de holistiche benadering ook pillen worden betrokken. Hoe leef je je beste kwaliteit van leven? Hoe tekkel je je eigen stress-hobbels het beste. Dat bepaalt de output van hulpverleners. Zij kijken echter alleen naar de input, de protocellen, de overlegjes, de controle op de hoeveelheid medicijnen en de uitgifte ervan. Zelf op het gebied van gesprekstechniek, interview vaardigheden, klantvriendelijkheidsvaardigeheden, vergulde pil-boodschappen (slechte slechtnieuwegespreksmethode)....... contraproductieve amateurs zijn vele psychiaters die de bijsluiters kennen, en een lichaam op oraanwerking kennen. Patienten moet het van de proactieve engeltjes hebben, want ook proactief denken en handelen kunnen ze niet in die wereld, althans niet gestandaardiseerd.
Eten bijv. bewezen een belangrijk onderdeel van de optie genieten, waarvan weer bewezen is dat het herstel bevordert. De GGZ heeft het als sluitpost. De arts kent zijn declaratie-protocol voor het diner met de collega en zo blijft het bij input-gerichte organisaties. Ten koste van de kwaliteit van levens, zoniet met dood tot gevolg. Met de meest grove lobbies van de farmaceutische industrie en overheid die wel begrip hebben voor de levscyclus van een product, waarbij de innovatiekosten terugverdiend moeten worden.

Machteloosheid, mijn ziekte en organisatie adviseur zijn maakt mij tot een kwetsbaar mens in die politieke diarree. Vinden ze het gek dat iemand (ik) eens door de rooie gaat, past precies in het ziektebeeld.

olivierbbommel
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 jun 2009 15:49

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door olivierbbommel »

gerrie38 schreef:Mijn hele leven heb ik last gehad van (zwaar) depressieve perioden maar heb nooit antidepressiva willen gebruiken. Langdurige psychotherapie hielp mij mezelf staande te houden. Toen de laatste depressieve periode vorig jaar inzette, had ik er genoeg van en mijn huisarts heeft mij toen Venlafaxine (75 mg.) voorgeschreven. Ik gebruik het nu ruim een half jaar en wou dat ik er veel eerder aan toe had gegeven. Ik sluit niet uit dat mijn lichaam zelf gewoon wat teveel of te weinig van een of andere neurotransmitter aanmaakt en dat dit een levenslange oplossing voor mij zal blijken te zijn.
De bijwerkingen die ik ervaar zijn af en toe het gevoel wat teveel koffie te hebben gedronken, zweetaanvallen en heftige droomperioden, maar deze wegen natuurlijk niet op tegen het gevoel het leven moe te zijn. Het is niet fijn om deze medicijnen te slikken en ik denk dat de soort en de dosering extreem persoonlijk zijn, maar ze zijn in veel gevallen een zegen.

Het valt mij op dat de mensen steeds depressiever en angstiger zijn geworden, naarmate de kabinetten balkenende hun, mijn inziens, regime met dwangmethoden op mensen toepassen. Mensen zijn door dit onmenselijke kabinet totaal de grond in gestampt.

We moeten van alles, we mogen steeds minder, we moeten als een of ander huisdier met een legitimatiebewijs rondlopen, als slaaf, men werkt zich kapot of krijgt een uitkering waar je net niet van sterft, en net niet van kan eten, men houdt al zeker 3 generaties dom op school, mensen zijn niet kritisch meer en afgestompt.

Allemaal opzet. Brood en spelen, weet u nog.
De burgers accepteren alles maar, omdat ze bang worden gemaakt. Burgerlijke ongehoorzaamheid onderdrukken leidt to overspannen mensen, angstige mensen en depressieve mensen.

Het wordt tijd dat we weer wat individueler in ons leven gaan staan, en ons wat minder aantrekken van die verschrikkelijke hoeksteen van de samenleving: u weet wel, dat in scene gezettee burgergezinnetje.

Leef je leven en heb schijt aan de rest!

klaver4
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 feb 2010 13:09

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door klaver4 »

nee mijn man "verheugd"zich op de uitzending met de gedachte van zijn gelijk

olivierbbommel
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 jun 2009 15:49

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door olivierbbommel »

klaver4 schreef:nee mijn man "verheugd"zich op de uitzending met de gedachte van zijn gelijk
Ik denk dat de meeste klachten ontstaan omdat mensen niet consequent hun medicatie innemen. Je moet het elke dag, om dezelfde vaste tijd innemen. Geen uur eerder, geen half uur later.

Daar raakt men instabiel van.

En de inwerktijd. De eerste dagen, week heb je er nu eenmaal erg last van. Dat is doorbijten. Kan je agressief worden etc. moet je ook niet zonder begeleiding doen en anders rustig opbouwen.

Misschien is het beter om voor jezelf te kiezen, naar de dokter te gaan en je man een tijdje lang naar een rusthuis sturen.

Dit is toch geen leven?

klaver4
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 feb 2010 13:09

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door klaver4 »

zo makkelijk gaat dat allemaal niet
we ondergaan het tenminste we hebben een manier gevonden om met elkaar gewoon door te gaan en het te negeren
maar het wordt beslist niet makkelijk gemaakt

olivierbbommel
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 jun 2009 15:49

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door olivierbbommel »

klaver4 schreef:zo makkelijk gaat dat allemaal niet
we ondergaan het tenminste we hebben een manier gevonden om met elkaar gewoon door te gaan en het te negeren
maar het wordt beslist niet makkelijk gemaakt
|Dat is een symbiose, een gewoonte huwelijk: kan niet gezond zijn voor u als individu. eerst voor u zelf opkomen. Anders draait u eerdaags ook mee door. En daar bent u beiden niet mee geholpen!
Denk eerst aan uzelf!

ZO werkt het echt hoor.

klaver4
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 feb 2010 13:09

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door klaver4 »

ik bedoel we hebben als gezin een modulus gevonden
negatief gedrag wordt genegeerd en we koesteren het positief gedrag
die momenten zijn er ook; dus zijn de negatieve buien er dan trekken we ons eigen plan (met ons bedoel ik mezelf en onze puberkinderen) ik haal heel veel energie uit mijn werk in de gezondheidzorg (ouderen) er is wel regelmatig het gevoel van alleen staan, maar gelukkig heb ik een heerlijk warm sociaal netwerk

olivierbbommel
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 jun 2009 15:49

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door olivierbbommel »

klaver4 schreef:ik bedoel we hebben als gezin een modulus gevonden
negatief gedrag wordt genegeerd en we koesteren het positief gedrag
die momenten zijn er ook; dus zijn de negatieve buien er dan trekken we ons eigen plan (met ons bedoel ik mezelf en onze puberkinderen) ik haal heel veel energie uit mijn werk in de gezondheidzorg (ouderen) er is wel regelmatig het gevoel van alleen staan, maar gelukkig heb ik een heerlijk warm sociaal netwerk
Dat klinkt al wat gezonder.....

Gesloten