LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onbegrijpelijke voorwaarden van autoverzekeringen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Onbegrijpelijke voorwaarden van autoverzekeringen

Ongelezen bericht door Radar »

'Verschuldigde bijdrage in averij grosse voorzover die bijdrage betrekking heeft op het motorrijtuig.' Zomaar een zinnetje uit de voorwaarden van een autoverzekering. Hoe begrijpelijk zijn die voorwaarden eigenlijk?

Remi
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 feb 2004 23:45

Re: Onbegrijpelijke voorwaarden van autoverzekeringen

Ongelezen bericht door Remi »

Daarom heeft een tussenpersoon toegevoegde waarde! Ik moest wel erg lachen om de medewerkers van de diverse 'callcenters'.

Wat doe je dan de hele dag?
Euhhhh

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Onbegrijpelijke voorwaarden van autoverzekeringen

Ongelezen bericht door Shine »

Deze onbegrijpelijkheid in de voorwaarden is niet alleen bij autoverzekeringen maar bij alle verzekeringen.
Al deze opgestelde voorwaarden mogen wel eens onder de loep worden genomen en een betere herformulering krijgen.

Een tussenpersoon zegt ook niet alles. Als ik al zie dat medewerkers van betreffende verzekeringsmaatschappi(en) hun eigen voorwaarden niet eens begrijpen of kunnen uitleggen. Bedroevend! Die tussenpersoon haalt zijn info daar ook vandaan als hij/zij iets niet snapt.

Links of rechtom, die formuleringen moeten gewoon in begrijpenlijk nederlands opgesteld worden.

Johan3
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jun 2006 19:39

Re: Onbegrijpelijke voorwaarden van autoverzekeringen

Ongelezen bericht door Johan3 »

Wat ik nooit heb begrepen is dat je voor een auto van 3 jaar oud de zelfde allrisk (wa+casco) premie moet betalen als van een nieuwe, terwijl je bij total los, brand of diefstal maar de helft of minder terug krijgt.
Het allrisk gedeelte zou volgens mij moeten mee fluctueren met de dagwaarde.
Maar daar zal wel een logica achter zitten dat dat niet zo is.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Onbegrijpelijke voorwaarden van autoverzekeringen

Ongelezen bericht door pbarendse »

@johan3: Daar zit ook een logica achter: geld...

laca
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 apr 2010 11:09

Re: Onbegrijpelijke voorwaarden van autoverzekeringen

Ongelezen bericht door laca »

Dat polisvoorwaarden onbegrijpelijk zijn soms dat weten we al lang. Verzekeringssite.nl doet zich voor als een soort van nette consumentenorganisatie. Ze is echter gewoon een commerciële organisatie, die verdient aan offertes en verzekeringen die worden aangevraagd/verkocht via hun site ( http://www.verzekeringssite.nl/info/vra ... /inkomsten ). Hun onderzoek bestaat uit niet meer dan een automatische analyse (met behulp van niet eens zelf ontwikkelde software) van de polisvoorwaarden, waaruit wat codes rollen. Hun conclusie is ongeveer: 'Het is lastig een optimale verzekering te vinden. De dekkingsvoorwaarden zijn belangrijk en we pleiten voor heldere voorwaarden. Verzekeringssite.nl maakt kiezen helder en makkelijk.' Wat hebben we hier nou aan? Dit is gewoon een marketingtruc! Gebruik maken van frustraties die mensen toch al hebben over de voorwaarden. Het zou me niets verbazen als hun omzet flink is gestegen sinds gisteravond. Want als je toch op hun site bent dan is de verleiding groot eens een vergelijking te doen en een offerte aan te vragen, etc. Jammer dat Tros Radar hier ingetrapt is.

wateengezeur
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 apr 2010 11:02

Re: Onbegrijpelijke voorwaarden van autoverzekeringen

Ongelezen bericht door wateengezeur »

Graag zou ik nav uw uitzending ook een melding maken van een vreemde praktijk die zich tegenwoordig voordoet bij fietsverzekeringen. Men verzekert nu niet alleen de fiets, maar de verzekeraar verplicht de verzekerde om -na diefstal of anderszins- niet alleen eenzelfde soort fiets te kopen (dat is nog logisch) maar dit ook te doen bij dezelfde fietshandelaar.
Dat is quatsch, immers ikverzeker een fiets en niet de herhaalde en veilig gestelde tweede of derde verkoop van een fietsenhandelaar.
Dit 'riekt' een beetje naar koppelverkoop.
Er zijn meerdere verzekeringen die dit tegenwoordig doen, en het is buitengewoon lastig om hen aan het verstand te brengen dat dit niet kan (er kan verhuisd worden, er kan onmin zijn met de fietshandelaar, en bovendien lijkt het niet in de haak) .
Kunt nu hier eens induiken, lijkt me leuk. Voorbeeld van dergelijk verzekering vindt u bij Oriondirect ( wel duidelijkomschreven ja) en juist niet bij de ANWB !
sukses

hesselhoogland
Berichten: 0
Lid geworden op: 15 apr 2010 17:52

Re: Onbegrijpelijke voorwaarden van autoverzekeringen

Ongelezen bericht door hesselhoogland »

Nog een heel wazige;Discussie gehad bij aanmelding motor verzekering; los van de verplichte nieuwwaarde wordt er standaard afleverkosten bij het verzekerde bedrag opgeteld.Motor nu,na ongeluk, 5 jaar oud, total loss. Verzekering keert dagwaarde uit. Ik koop een nwe.gebruikte motor. Betaal dus afleverkosten. Wil deze claimen;zijn toch meeverzekerd!/?Telefonisch kontakt leert : U ziet dat verkeerd en verder een wazige argumentatie. Op vragen hierover( 3 weken geleden) via e-mail gesteld,heeft (Unive)nog niet gereageerd.

lisannehanssen
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2011 12:09

Re: Onbegrijpelijke voorwaarden van autoverzekeringen

Ongelezen bericht door lisannehanssen »

Ik moet ook zeggen dat de duidelijkheid van de voorwaarde bij Ditzo mij ertoe hebben geleid dat ik daar een autoverzekering afsluit. Ook op de site [link verwijderd door de moderator] vind ik de taal en alles veel duidelijker dan bij sommige andere verzekeraars.

Tot nu toe nog steeds erg tevreden.

chew
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:49

Re: Onbegrijpelijke voorwaarden van autoverzekeringen

Ongelezen bericht door chew »

ik heb in 2009 een schade gemaaakt die is aangegeven ,schade formulier opgestuurdetc,
nu ruim 2 jaar na dato krijg ik een re correctie bonus malus
of ik even over de afgelopen 2 jaar even alles dubbel wil terug betalen
ik betaalde gewoon men jaarlijkse kosten
maar nu zeggen ze dat dat te weinig was
of ik het bdrag een kleine 3000 euro even wil overmaken?
nu krijg ik een week later het bericht van mijn verzekeraar dat hij mijn verzekering niet verlengt en met een opzegingstermijn van een maand beeindigt?
moest de verzekering maatschappij iet meteen op de hoogte stellen van het bedrag dat ik moest gaan betalen.
daar kunnen ze toch niet 2 jaar na dato mee komen
dat hadden ze me toch duidelijk en schriftelijk van op de hoogte moeten stellen?
voel me dus belazerd.
heeft iemand heermee te maken gehad of weet iemand wat mijn rechten zijn ?
mvg chew

Gesloten