LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OpMaat Hypotheek Rabobank

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Radar »

Twee jaar geleden besteedde TROS Radar uitgebreid aandacht aan de OpMaat Hypotheek van de Rabobank. Bij deze hypotheekvorm wordt een gedeelte van de inleg belegd, en een gedeelte gespaard. Het spaargedeelte was volgens de Rabobank zelf “absoluut zonder vermogensrisico”. Toch zagen consumenten hun spaartegoeden wegsmelten, met als gevolg dat zij over dertig jaar met 0,0 euro eindigen. Wat zijn de garanties van de Rabobank waard? Gaan zij na twee jaar deze zaak eindelijk oplossen?

Naar het uitzenditem

fpprene
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 aug 2006 00:06
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door fpprene »

Ik denk dat het inderdaad tijd wordt dat er duidelijkheid wordt gegeven; niet alleen voor de klanten die zo'n hypotheek hebben overigens maar ook - schrik niet - voor de Raboadviseurs!. Ik als oud Rabobank adviseur was immers - ondanks vele cursussen - NIET op de hoogte van het feit dat de premie voor de overlijdensrisicoverzekering naar rato werd (en nog steeds wordt) onttrokken van de opgebouwde vermogensdelen bijv. 50/50 bij OpMaat met neutraal risico (in praktijk deels beleggen - voor de heren? en deels sparen - voor de dames?) ... maar dat dat flink verkeerd kan lopen als de beleggingen dalen en de onttrekkingen voor een forser deel van het 'zekere' spaardeel afgaan !!.. hoe denkt de bank dat te repareren ??? misschien wel helemaal niet nodig; rustig stilzitten en maar hopen dat deze strategie (beleggingsdeel werd immers nauwelijks belast en groeit nu sterk!) de juiste blijkt te zijn ?? dan is er immers geen compensatie nodig en heeft de Rabobank het prima ingeschat.... hadden ze alleen wel beter mogen uitleggen (ook aan de verkopende adviseurs)

Groeten
R.

Trulli
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2009 17:38

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Trulli »

Goed dat er weer aandacht wordt besteed aan de Rabo Opmaat hypotheek. Problemen zijn namelijk nog altijd niet opgelost. Tenminste bij ons niet.

Arjan de Boer
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 mei 2009 09:53

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Arjan de Boer »

Afgelopen periode heeft Rabobank heel veel OpMaat Hypotheken overgesloten naar banksparen. Klanten helemaal blij. (Dacht de klant) Deze klanten kunnen nu natuurlijk niet terugvallen op eventuele regelingen. Zou het de consument ook zijn opgevallen dat alle grote marktpartijen een regeling hebben getroffen inzake woekerpolissen behalve de Rabobank?

dilmen1
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2009 07:06

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door dilmen1 »

per december 2001 heb ik ook een opmaathypotheek, deels belegd en deels sparen. tijdens het gesprek met de rabo-bankadviseur in 2001 werd mij alles en nog wat beloofd en er werd ook een overlijdingsrisico verzekering voorgeschoteld. tijdens het betreffende gesprek met de raboadviseur werd geadviseerd op dat moment het contract te tekenen. later kwam ik achter dat het contract niet goed was opgesteld en dat ik 15.000 gulden (ca. 7.000 euro) per maand aan overlijdingsrisico moest voldoen (uiteraard was het bedrag bedoeld als eenmalig). maar zo staat het in het contract. daarnaast betaal ik ruim 80 euro per maand aan o.a. premie voor overlijdingsrisico. mij was nooit verteld dat ik beide bedragen (eenmalig en per maand) moest voldoen. in 2009 kwam ik er achter dat het betreffende 7.000 euro een optie was, dus helemaal niet ineens betaald moest worden. het eenmalige bedrag is ook buiten de notaris omgegaan. ik vraag me af of nu nog het onnodig betalen van 7.000 euro terug kan draaien wegens het verkeerde advies en onjuistheden in het contract.
een Rabobank medewerker uit Hoorn heeft aangegeven niet op mijn bevindingen in te gaan .
k.d.
Laatst gewijzigd door dilmen1 op 16 nov 2009 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

fpprene
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 aug 2006 00:06
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door fpprene »

Hoi Arjan

OpMaatpolissen vallen in principe niet binnen de categorie 'woekerpolis'; dat zijn immers polissen die in principe geen kans van slagen hebben zoals bijv. de kleinere ABC-plannen van Amev dit omdat daarvan de premie voor het orv-gedeelte vaak dusdanig fors is dat - inmiddels niet te verwachten - rendementen van 8 tot 12% nodig zijn om nog iets te kunnen verdienen. Zoals reeds eerder gemeld hebben de klanten die een OpMaatpolis met beleggingen hebben afgesloten de mazzel dat de beurs de laatste tijd flink is aangetrokken. Klant die overigens denken recht te hebben op een schadevergoeding (claim), verliezen mijns inziens dit recht niet door over te sluiten, af te kopen, premievrij te maken of wat dan ook !

fpprene
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 aug 2006 00:06
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door fpprene »

Beste Dilmen

In principe kan elke stap die gezet is in een OpMaatcontract worden aangepast. Dat betekent dat in principe het grootste deel van de gestorte 7000 (als onverdiende orv-premie voor de restant polisduur) kan worden teruggeven; zal waarschijnlijk wel gevolgen hebben voor de nog te betalen orv-premie cq. mbt de orv-dekking. Lijkt me dus verstandig om e.e.a. eerst eens goed na te laten rekenen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door jonis »

Weet Arjan dan niet dat voor de Rabo "woekerpolissen" ook compensatie klaar ligt op Wabeke-niveau?
Dan valt er dus weinig te halen als de kosten 7% van de premie zijn + 6,81 + een ORV die je anderzijds met banksparen ook hebt, op een premie van 150,- dus 17,31 + een ORV. maandelijks aan kosten.
Met een spaardeel dus van 0,0 na 30 jaar zal o.a. de hoog/laagkonstruktie vanavond wel weer in beeld komen en sowieso i.c.m. beleggen, daarmee is iedereen vanaf eind 90er jaren de boot mee ingegaan.....dat is net zoiets als nu al weten dat over 20 jaar de Titanic zinkt en dan toch je reisje niet annuleren, er is ook nog altijd iets als voortschrijdend inzicht toch.....maar voor mensen die bijv. een stuk overwaarde en/of een hoog/laagkonstruktie erin hebben gestoken zal het sowieso zeker zuur zijn....

oostenrijk
Berichten: 0
Lid geworden op: 16 nov 2009 17:18

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door oostenrijk »

De naam RABO-bank zegt net zoveel als de naam van alle andere banken. Ook bij haar liggen de leenrentes (hypotheken) zeer hoog en spaarrentes zeer laag. Alleen de ING is nog iets lager dan de RABO met spaarrentes. Of de op maat hypotheek door haar wordt opgelost? Eerst zien dan geloven. Heb zelf bij de RABO-bank een variabele hypotheek; maandelijkse kosten 4%. Bij enige andere banken ligt dit rond de 2,5 en 3 procent.
Groeten Oostenrijk

fpprene
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 aug 2006 00:06
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door fpprene »

Hallo Oostenrijk

Je hebt gelijk, het prijsverschil tussen sommige banken voor wat met name de variabele rente betreft is groot. De reden hiervoor is dat sommige banken uitgaan van het zogenaamde (1 tot 3 maands-)Euribor-tarief (met een opslag) en anderen zoals Rabobank, ASR , Obvion dat niet (meer) doen. Zij baseren de rente op een wat langere termijn rente en lopen daardoor (samen met de klant) minder risico op grote renteschommelingen. Of het verschil zoals het er nu ligt niet te groot is heb ik inderdaad mijn twijfels ; ik vrees dat de banken elk extraatje (lees renteverschil/marge) in deze kredietcrisestijd graag aan de inkomsten toevoegen.... Dit verhaal staat overigens totaal los van de OpMaatperikelen !

janine3
Berichten: 0
Lid geworden op: 16 nov 2009 21:10

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door janine3 »

Nou ik weet niet hoe dat bij andere mensen zit maar wij zijn nog nooit uitgenodigd voor een onderhoudsgesprek, de keren dat wij bij de rabo zijn geweest is op ons eigen verzoek geweest.
wel hebben wij een brief ontvangen dat hun er alles aan doen om ons geen risico te laten lopen, hier heb ik erg weinig vertrouwen in. Maar durf niet over te stappen naar een andere hypotheekverstrekker, gewoonweg omdat wij er niet genoeg verstand van hebben.
ook hebben wij dus nog nooit een ander aanbod gehad of wat dan ook....

nalk
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2007 13:39

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door nalk »

De beste manier om de Rabobank te helpen luisteren, is morgen uw geld op te nemen. Maak gebruik van dit zeer effectieve, geweldloze en tijdloze wapen.

Fraudeurs zijn het.

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

fpprene schreef:Ik denk dat het inderdaad tijd wordt dat er duidelijkheid wordt gegeven; niet alleen voor de klanten die zo'n hypotheek hebben overigens maar ook - schrik niet - voor de Raboadviseurs!. Ik als oud Rabobank adviseur was immers - ondanks vele cursussen - NIET op de hoogte van het feit dat de premie voor de overlijdensrisicoverzekering naar rato werd (en nog steeds wordt) onttrokken van de opgebouwde vermogensdelen bijv. 50/50 bij OpMaat met neutraal risico (in praktijk deels beleggen - voor de heren? en deels sparen - voor de dames?) ... maar dat dat flink verkeerd kan lopen als de beleggingen dalen en de onttrekkingen voor een forser deel van het 'zekere' spaardeel afgaan !!.. hoe denkt de bank dat te repareren ??? misschien wel helemaal niet nodig; rustig stilzitten en maar hopen dat deze strategie (beleggingsdeel werd immers nauwelijks belast en groeit nu sterk!) de juiste blijkt te zijn ?? dan is er immers geen compensatie nodig en heeft de Rabobank het prima ingeschat.... hadden ze alleen wel beter mogen uitleggen (ook aan de verkopende adviseurs)

Groeten
R.
Wat goed dat je hier bevestigt dat de Rabo-adviseurs destijds zelf ook niet wisten hoe de opmaat precies werkte. Mij is precies hetzelfde verteld door mijn rabo-adviseur tijdens een laatste onderhoud dat ik met hem had voordat hij naar een andere werkgever overstapte (ben jij het mss?). Bij eerdere gesprekken wilde hij dat niet toegeven, maar uiteindelijk dus wel. Hij meldde mij dat hen bij cursussen ook niet was verteld dat het spaardeel kon worden gebruikt om ORV-premie aan te onttrekken. Ze gingen ervan uit dat het spaardeel onaantastbaar zou zijn.
Zo is mij voorgehouden dat ik met de opmaathypotheek 75% van de hoofdsom met zekerheid zou kunnen sparen. Ik wilde nml. over slechts 25% van de lening een beleggingsrisico lopen. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Mij is risico verkocht in plaats van de veiligheid die ik zocht!

Zou jij bereid zijn om in een eventuele rechtzaak te getuigen? In combinatie met de informatiebrochures die aan klanten zijn verstrekt ("u loopt absoluut geen vermogensrisico"), zijn dergelijke getuigenissen van groot belang om de rechter duidelijk te kunnen maken dat de Rabobank inderdaad een harde zekerheid heeft beloofd m.b.t. het spaardeel.

janine3
Berichten: 0
Lid geworden op: 16 nov 2009 21:10

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door janine3 »

in tegenstelling tot wat ik net schreef , hebben wij dus een brief ontvangen van de rabo dat opmaatklanten hoogstwaarschijnlijk NIET voor een vergoeding in aanmerking komen, excuses hiervoor ,[ben in de war geweest met iets anders]
Ik heb geen vertrouwen in de rabo...mijn man nog wel..die zegt dat allehypotheekverstrekkers wel iets hebben.....

Abarth
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 jan 2008 19:33

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Abarth »

Ik ben niet helemaal ingelezen in dit dossier maar ik heb ook een opmaathypotheek.
Ik heb destijds gekozen voor 100% sparen. Moet ik me nu ook druk maken of is dit puur voor de personen die een deel sparen en een deel beleggen?

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

Volgens mij heb je dan geen (of een verwaarloosbaar klein) probleem. Het gaat er immers om dat tegenvallende beleggingsresultaten over het beleggingsdeel ook je spaardeel kunnen aantasten. Nada zekerheid dus mbt het spaargeld. Aangezien je niet belegt maar alleen spaart, zou er dus geen probleem hoeven te zijn.

Maar waarom heb je niet gekozen voor een spaarhypotheek? Is dat niet voordeliger?

Anti Rabo
Berichten: 0
Lid geworden op: 16 nov 2009 21:49

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Anti Rabo »

Beste Radar redactie,

Ik heb werkelijk nog nooit zo'n ontwijkend gedrag gezien als van de 2 rabodirecteuren vanavond in de uitzending. Alleen maar opratelen wat ze vooraf zo goed hebben ingestudeerd en GEEN antwoord geven waardoor de zaak van de Op Maat hypotheek eindelijk eens wordt vlot getrokken. Echt te gek voor woorden ! Blijkbaar is de ivoren toren van de Rabo erg stevig en hoog.
Alle andere partijen in deze affaire "woekerpolissen etc" hebben al actie ondernomen en in feite dus schuld betuigd. Alleen dit lijkt de Rabo niet echt te beseffen.
Ze maken hun slogan echt waar, dat moet ik ze nageven "Het is tijd voor een bank die het ANDERS doet"

Rabo had toch geen last van de bankencrisis ????? Nee, dat begrijp ik heel goed. Ze hebben inmiddels zoveel geld ingehouden van hun klanten dat ze daarmee de tekorten ruim kunnen aanzuiveren.

Radar redactie, ga zo door, dit soort zaken moet in de media blijven totdat ze eindelijk schuld bekennen en de klanten compenseren.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door jonis »

BTW er werd in de uitzending wel verteld dat het eindkapitaal lager was dan gepland (niet zo gek bij een stukje beleggen en 10 jaars aandeelrendementen die rond de 0 liggen)....er werd verteld hoeveel er minder in een voorbeeldspaarpot zat door het meerinhouden op het spaardeel.....

Maar hoe zit het dan met het minder inhouden op het beleggingsdeel....dit kun je toch niet doodzwijgen in zo'n belangrijk onderwerp....daar zit dan toch meer in dan wat er volgens hun "deskundige" berekeningen op dit moment in zou moeten zitten.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door jonis »

Anti Rabo schreef:Beste Radar redactie,

Ik heb werkelijk nog nooit zo'n ontwijkend gedrag gezien als van de 2 rabodirecteuren vanavond in de uitzending.
.

Dat was toch echt een stukje herhaling van een eerdere uitzending van een jaartje of wat geleden.

fpprene
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 aug 2006 00:06
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door fpprene »

tav Mr Vobiz

Nee wij zijn elkaar - helaas - nog nooit eerder tegengekomen, anders had ik als oude getrouwe Rabobank-adviseur je direkt verteld hoe de vork in de steel zou zitten. Dat is namelijk ook het onderscheidende vermogen tussen Rabobank Adviseurs en adviseurs van een minder goed bekende staande bank (Hallo Dirk) en het intermediair (alwaar ik de afgelopen twee jaren gewerkt heb). Bij de Rabobank stond voor mij als adviseur de klant centraal; het maakte mij als adviseur geen bal uit wat ik de klant zou verkopen als hij maar tevreden was en waarom zou ik dan niet iets verkopen wat bij hem zou passen nietwaar ... allemaal blij. Bij een tussenpersoon wordt veel meer aan verdienen gedacht en een objectief advies is daar dan ook veel moeilijker te vinden (provisiejagers!). Kortom: Blijf gerust klant van de Rabobank, het is m.i. de minst kwaaie van allemaal. Dat banken van deze ellende hebben geleerd is zeker getuige het feit dat de Rabobank waar ik werkte de OpMaatprovisie na de eerste uitzending van TROS RADAR de interne provisie van 13% naar 7% heeft verlaagd !!! het kan dus wel!

Gesloten