LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energievergelijkers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Energievergelijkers

Ongelezen bericht door Radar »

Als u wilt overstappen naar een andere energieleverancier dan kunt u terecht bij talloze energievergelijkingssites. Zij rekenen voor u uit welke leverancier het beste aanbod heeft voor uw situatie. Maar hoe weet u zeker dat dit advies echt het beste is?

Radar neemt de energievergelijkers onder de loep.

niek.v
Berichten: 0
Lid geworden op: 16 okt 2009 17:49

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door niek.v »

Een probleem bij het gebruik van energievergelijkers vind ik altijd dat het over NIEUWE gebruikers gaat. Als je dan bijv. vindt dat bedrijf X het goedkoopste voor je zou zijn, maar je zit al bij bedrijf X, dan kun je daar geen conclusies uit trekken, omdat de prijzen voor jou als bestaande gebruiker doorgaans veel hoger zijn. Je moet eerst zelf uitzoeken wat jouw huidige werkelijke tarieven zijn (wat niet zo simpel is als op het eerste gezicht lijkt). Pas dan weet je of overstappen naar een ander bedrijf voordeliger is. Het zou handig zijn als de vergelijkingssites je zouden kunnen helpen door een vergelijking mogelijk te maken met je huidige (werkelijke) situatie.

bert-1962
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2009 09:15

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door bert-1962 »

Ik heb mij aangemeld via gaslicht.com.Heel interesant want ik kon ong 600 euro goedkoper bij NEM , toen nog met maurice de hond.Dus deze heb ik afgesloten.Enige tijd later kreeg ik het welkomst pakket van de NEM. met bevestigings aanmelding en contractvorm plus de prijzen die ik zou moeten betalen . Na de tarieven eens goed gebestudeert te hebben zie ik tot mijn stomme verbazing op de folder staan van €0,00920 voor een kuubje gas.Nog niet eens 1 cent. Das wel heel erg goedkoop ,zo kan ik ook klanten winnen .Dus de NEM gebeld met de vraag of die prijs wel klopt. Deze deelde mij mee dat dat helemaal niet kon en dat die folders helemaal niet van de NEM zijn , dat zij zich niet hoeven te houden aan dat gene wat gaslicht.com mij heeft voorberekend.En ik had mij rechtstreeks bij NEM aan moeten melden.Ook de contractsvorm van stroom 1 jaar vast en gas 1 jaar varibel was ook niet mogelijk ,terwijl ik dit toch op het contract heb staan wat ik van de NEM heb gekregen . Met de vraag wat ik wel moet betalen voor gas en licht blijkt dat ik voor gas 10 cent meer moet betalen en voor stroom een halve cent meer moet betalen dan dat er op de folder staat.Maar ik heb het toch duidelijk allemaal zwart op wit.

ejvdw
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2006 19:45

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door ejvdw »

Graag een objectief verhaal en niet een van de vergelijkers als expert inschakelen.
Zoals regelmatig met Independer.

bert-1962
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2009 09:15

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door bert-1962 »

ejvdw schreef:Graag een objectief verhaal en niet een van de vergelijkers als expert inschakelen.
Zoals regelmatig met Independer.
Je zou voor jezelf kunnen concluderen dat deze site niet betrouwbaar is.En dat dus het advies niet goed is . Dat is dus ook waar deze thread omgaat.wat anders sites adviseren is mij niet bekend maar daar zullen ongetwijfeld andere mensen ervaring mee hebben.
Wat mij wel zeer bevreemd, is dat de foutieve tarieven sinds vandaag van de site afgehaald zijn bij bencom.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door Radar »

Maandag 26 oktober 2009 in de uitzending.

Ga naar het item

stofzuigertje

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor je overstapt moet je bij elke vergelijkingssite de gegevens op de site van de aanbieder controleren.
Ze doen hun best maar ze krijgen zelden bericht van aanpassingen dus lees eerst de site van Uw beste keuze voor je overstap....
Soms zit er verschil tussen zoals Ben voor extra korting regelde of juist oude info had dus goed lezen voor je iets neemt.
Het is een hulp zonder garantie op fouten...

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door henkgeluk »

gaslicht.com maar ook anderen zal men zien in de uitzending dat e.e.a niet klopt!
dhr ben wolders heb ik zelf een brief gestuurd dat bij afsluiten via zijn site men in de boot zit! hij heeft daar niet op gereageerd. ook in de chat eerder dit jaar,reageerde hij niet op mijn opmerkingen.

als oud gas ombouwer en meteropnemer kan ik een paar zaken melden.
als u een warme meterkast hebt moet u die koel zien te krijgen!!
u moet dan een soort klein koelkastje als het ware om de leiding maken!
beter nog is nul graden!!

u bespaart dan minimaal 100m3 met uitschieters naar 150m3 per jaar!!
dit is niet verboden!!

vwb gaslicht.com . energie leveranciers werken of via het leveranciers model
of met het oude model wat inhoudt dat prijzen ex eventuele alle toeslagen zijn!
dus buiten de netbeheerder die een aparte rekening stuurt.

greenchoice was de eerste met het leveranciers model!!

men zou goedkoper kunnen het 1e jaar bij een andere leverancier.latere jaren lever je dat gewoon weer in.

in mijn zuivere berekening via opvraag alle prijzen bij de energie leveranciers zou ik

10 tot 15 euro goedkoper uit kunnen zijn dan bij greenchoice!

samengevat> ik ga daarvoor niet weg bij greenchoice.
2e een ander voordeel is dat als de meteropnemer komt. ik gelijk deze meterstanden via internet aan greenchoice doorgeef.zodat als ik terug zou krijgen
ik geen maanden behoeft te wachten zoals bij nuon en eneco (o.a)

ook reken ik gelijk af wat ik heb gebruikt en het vastrecht,dus niet een maand weer naar het volgende jaar ,zoals bij eneco ,nuon en oxxio en nem !!

het is maar dat u het weet. nee ik werk niet bij greenchoice of andere leverancier!!

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door Shine »

@Henkgeluk: Ik ervaar uw schrijven als super verwarrend of beter gezegd onduidelijk.

Factuur: Netbeheerders-/leveranciersmodel
Veel leveranciers werken nog met het Netbeheerdersmodel. Echter, miv januari 2010 is het de bedoeling dat het Netbeheerdersmodel gaat verdwijnen en iedere leverancier het leveranciersmodel gaat hanteren.

Prijsvergelijk:
Door de Energiekamer zijn er regels vastgelegd hoe prijzen gepresenteerd moeten worden. Zodat de consument aan de hand van een eenduidige presentatie goed in staat is om te vergelijken.
Echter met de regels zoals ze in december 2007 zijn vastgelegd wordt het er voor de consment bepaald niet duidelijker op.
Leveranciers hebben een bepaalde vrijheid om de prijzen te presenteren en die vrijheid rust vooral in de presentatie van het gedeelte 'all-in'. Dus netbeheer, gasregiotoeslag, energiebelasting, transportkosten, vastrecht transport etc.
En precies hier gaat het mis. Leveranciers moeten deze kosten presenteren aan de hand van een gemiddeld verbruik, waarbij er een marge is. Hierdoor hanteren leveranciers verschillende verbruiks gemiddelden wat doorwerkt in prijspresentatie. Het zorgt voor de nodige verwarring, zoniet nog meer problemen. Ik vind deze prijspresentatie zelfs tetgen misleiding hangen. Consumenten hebben een afwijkend verbruik. Hoe bereken je als consument dan de prijzen?
Het feit dat de Energiekamer dit verplicht heeft gesteld is eerder een achteruitgang, dan vooruitgang.
Zo is Energiebelasting bijv. gerelateerd aan iemands verbruik, maar verschilt niet ongeacht bij welke leverancier je zit.

Ik wil dat ze afstappen van de presentatie waarin de vermelding wordt gedaan van een all-in tarief, berekend aan een gemiddeld verbruik.
Ik wil dat de presentatie als volgt wordt omdat in onderstaand de daadwerkelijke verschillen zijn en de consument dan fatsoenlijk in staat is prijzen daadwerkelijk te vergelijken:

Levering prijzen zijn incl. BTW*
Prijs per KwH:
Prijs per M3:
Vastrecht levering Elektra p/mnd:
Vastrecht levering Gas p/mnd:
Gasregiotoeslagen:

*Vermelde prijzen zijn exclusief netbeheer en meterhuurkosten

Netbeheer hoeft wat mij betreft helemaal niet in het kostenprijs vergelijkplaatje meegenomen te worden omdat hier voor de consument totaal geen vrije markt is. Je zit gewoon vast aan de kosten van de netbeheerder die in jouw regio actief is. Iedere netbeheerder dient op zijn website deze kosten duidelijk te presenteren, zodat de consument daar ook een overzicht van heeft.

Prijsvergelijksites moeten verplicht gesteld worden om standaard géén vergelijkingsprijzen meer te presenteren aan de hand van gemiddelde verbuiken. Dat acht ik namelijk erg misleidend en niet realistisch. De een hanteert 3500 Kwh, de ander 3000 KWH enz. Onoverzichtelijk, een chaos en gegoochel met getalletjes.

http://www.energiekamer.nl/images/07121 ... 109729.pdf

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door bachanaal »

die energievergelijkingssites geven geen betrouwbaar beeld! zelf zoek ik een stuk of tien van te voren geselekteerde sites van leveranciers op en download hun tarieven tabellen en leg die naast elkaar en neem mijn eigen jaarverbruik erbij. deze manier van vergelijken geeft een veel duidelijker en betrouwbaarder beeld. de speciale verg. sites gaan uit van gemiddeld verbruik en daar val ik buiten met 500 kuub gas en 2000 kwu stroom. deze methode hanteer ik al een paar jaar en werkt prima, in het algemeen is 1 jaar vast trouwens het voordeligst.

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door bachanaal »

nb bij het vergelijken is het natuurlijk heel belangrijk of de tariefopbouw hetzelfde is, bijv. incl/excl. BTW, leveringskosten, meterhuur, enz

sal10
Berichten: 0
Lid geworden op: 25 okt 2009 12:44

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door sal10 »

Ik heb het gevoel dat sommige energieleveranciers dezelfde of een dochterbedrijf zijn maar opereren onder verschillende namen. Bijvoorbeeld. de adressen van Energiedirect en RWE zijn:
RWE postbus 111, 5680 AC Best
Energiedirect Postbus 266, 5680 AG Best

wpjvmeurs
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2004 15:49

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door wpjvmeurs »

Het Beste is niet overstappen, dan heeft men de misere en moeilijkheden niet.
Ik ben best tevreden met men energiemaatschappij,oke bij men energie maatschappij zijn er ook hobbels die soms moeilijk zijn te bereiken maar de aanhouder wint.
Men denkt dat men bespaard maar men moet altijd een dubbele nota betalen,bij de ene de energienote en bij de andere de meternota. Dus wat heeft men bespaart,reken het maar uit

paid
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2009 19:02

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door paid »

Voor mij was het helemaal een rompslomp en vrijwel onmogelijk een vergelijk te maken.
Ik heb mij jaren geleden aangemeld bij de *vastenlastenbond*, ook daar ging niet alles doordacht, goedkoopste was ca. 3 jaar geleden elektran 3 jaar vast voor elektra en gas variabel (apart contract).
Toen elektran haar gasprijzen verhoogde naar gemiddeld 27% meer dan de andere gasaanbieders, bleek dat elektran de (ex)clienten wilde dwingen OF een boete betalen, of een geheel nieuw contract óók voor elektra en dan kwamen de goedkopere tarieven van het 3 jarig contract te vervallen.
Wil dus alleen aangeven dat zelfs de *vastenlastenbond* moeite heeft zuiver uit te kunnen rekenen WELKE aanbieders nu echt de goedkoopste zijn, en die mensen doen niets anders dan vergelijken.

Begin dit jaar ben ik dus eerst qua gas overgestapt en per 1 juli met elektra naar (uiteindelijk) het aanbod via de vastenlastenbond, naar energie direkt.

Dit wel alvorens ALLE mogelijke energievergelijkingssites gebruikt te hebben voor MIJN jaarverbruik van gemiddeld 700M³ gas en 11.000 KWhr stroom.

Ik liep al snel tegen een probleem, blijkbaar willen de elektra aanbieders geen rompslomp qua berekeningen voor de millieuheffing op elektra meer dan 10.000KWhr stroom per jaar.
Toch voorziet de overheid in de regelgeving dat kleinverbrukers véél minder millieuheffing betalen over meer dan 10.000 KWHr/jaar.

Voor mij geld dan ook dat de overheid snel moet komen met *verplichte* regelgeving qua vergelijkingen van vergelijkingssites EN gas/elektra-aanbieders zelf.

Mocht nu achteraf toch blijken door o.a. Radar dat Energie Direkt NIET daadwerkelijk de goedkoopste is voor 5 jaar vast elektra/gas, zal ik Energie Direkt *dwingen* mijn contract gratis te ontbinden ... want dan hadden zij niet de juiste bedragen op hun site staan waarvan ik uiteraard printscreens bewaard heb + de mailwisselingen.
Ik zou dat advies ook aan iedereen willen geven, maak altijd printscreens van de berekeningen vóórdat je overstapt en een contract aangaat.
*Misleiding* is een goede reden om van een (meerjaren)contract af te komen.

groeten

123controle
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 okt 2009 08:50
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door 123controle »

Een nadeel van energievergelijkers is dat alleen de op dit moment geldende tarieven worden vermeld. Het kan dus best zijn dat het na een paar maanden overgaat naar een variabel tarief, waarbij de energiemaatschappij verre van de goedkoopste blijkt.

Op de site www.123controle.nl kan je je jaarafrekening controleren. Dus met terugwerkende kracht controleren of de energiemaatschappij wel het juiste in rekening heeft gebracht.

Maar, daarmee kan je dus ook vergelijken waar je het goedkoopste uit was het afgelopen jaar. En als je daarvan mag uitgaan, kan je dus ook conclusies trekken voor de toekomst.

f.sommer
Berichten: 0
Lid geworden op: 27 okt 2009 13:07

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door f.sommer »

Ik ben al ongeveer 30 jaar bij de Eon het vroegere NRE.
Maar ik wil al heel lang overstappen maar ik durf niet goed. Hoe moet je dat doen. Ik zie door door de bomen het bos niet meer. Al vaak op sites geken maar kom er niet uit.
Gisteren tijdens de uitzending ging iemand al voorbeeld op zoek naar een goedkopere leverancier want ze betaalde wel 145 euro per maand. Niet te geloven ik betaal een maandelijks voorschot van 278 euro!!!!!!
Wie kan mij helpen uitzoeken bij wie ik het beste kan zijn of wie weet bij wie ik verdere hulp kan zoeken?
Tijdens de uitzending werd gezegd dat op de site ook zou staan hoe je voortijdig van een contract af kan komen. Nou ik kan het niet vinden hoor!

paid
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2009 19:02

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door paid »

@f.sommer,

voortijdig opzeggen kan altijd , kijk op de site van jou huidige energie-aanbieder onder de voorwaarden.
Daar zul je altijd een punt vinden *voortijdige opzegging* en de boete's daarbij.
Meestal voor een jaarcontract €50 welke o.a. energiedirect voor haar rekening neemt (ook andere aanbieders doen dat).

Ik (wij 3 personen in ééngezinshuis met 3 slaapkamers en een grote verwarmde zolder(slaap)kamer) zoals boven vermeld omgerekend naar een normaal jaarverbruik ca. 700 M³ gas + ca. 11.000 KWHr stroom, betalen aan voorschot €187/maand en heb al berekend dat ik zeker geld terug krijg.

Ik ben gratis aangemeld bij www.vastenlastenbond.nl die voor een heel grote groep probeert speciale kortingen te bedingen. (vastenlastenbond zal best die bonus van €50 krijgen, zie hierna .... maar als er iets niet zou kloppen kost dat één email of telefoontje naar de vastenlastenbond (normaal tarief) en zij regelen alles voor je als er ergens een fout gemaakt word of de afspraken niet nagekomen worden door energieleverancier)

Zou je een vriend, kennis of familie hebben die al bij energiedirect.nl zit, kun je via die aanmelden, dan krijgt die vriend, kennis, familie €50 bonus.

Ik ben niet vóór of tegen bepaalde energie-aanbieders (behalve de werkwijze van elektran.nl) , maar ik denk dat bijna iedereen wel kan beamen dat energiedirect en de NEM *echt* de goedkoopste van nederland zijn (momenteel)

Overstappen word door elke nieuwe aanbieder geheel gratis geregeld, wat ik al schreef de boete voor vóórtijdige contractbreuk word door beide aanbieders voor jou betaald (wel zelf even in de gaten houden, zijn ook maar mensen).
Je krijgt na overstap waar je niets van merkt een online *mijn-account* pagina waar je zelf de meterstanden invult en DIE worden gebruikt om de eindafrekening op te maken voor de oude aanbieder, dus niets geen schatting.

Weet niet hoeveel jou elektra/gasverbruik is, maar een voorschot van €278/maand lijkt mij erg hoog als je vergelijkt met mijn verbruik, en ik zit erg hoog in elektra vanwege vele pc's, 3 airco's en vanwege dag/nacht tarief in weekeinden veel gebruik van o.a. magnetron i.p.v. (kook)gas.

Overstappen is dus echt de moeite waard in vele gevallen en kan echt tot meerdere honderden euro's per jaar schelen.

Misschien ALS de berichtgeving van NUON *waar* is, even wachten tot ergens in december, energieprijzen zouden volgens NUON per 1 januari 2010 omlaag gaan, NUON is altijd voorloper in dit soort berichtgeving.

veel succes

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door Shine »

De prijs van elektra zal gaan dalen, maar de prijs van gas zal ongetwijfeld stijgen miv januari 2010. De olieprijs is tussen mei 09 en oktober 09 weer wt gestegen. Dit vertaald zich terug in de gasprijs.
Elektra is minder aan de gasprijs gekoppeld.

ronmilder
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 okt 2009 18:09

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door ronmilder »

Goed om te vermelden dat er heel veel site's niet kloppen, maar het zou wel handig zijn om enkele wel goede site's te noemen, anders komt de consument ook na het zien van dit thema dus geen steek verder !!!

mirandaD
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 okt 2009 20:38

Re: Energievergelijkers

Ongelezen bericht door mirandaD »

Ik ben sinds 2008 aangesloten bij RWE, ze hebben mij benaderd per telefoon en nu zit 3 jaar vast aan een kontrakt bij hun.
Ze zouden goedkoper zijn maar daar klopt helemaal niks van, moet zelfs geld bij betalen en dat heb ik in al die jaren bij mijn vorige energieleverancier niet gehad.
Kan ik onder dit kontrakt uitkomen, zonder een boete te moeten betalen van 75 euro per produkt?

Gesloten