LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OpMaat Hypotheek Rabobank

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Dinie
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jun 2006 14:21
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Dinie »

Ik ben zelf geen raboklant vanwege vroeger in een heel klein plaatsje te wonen en dat mijn buurmeisje die daar werkte zonder te kijken wist of mijn zus haar loon die dag op rekening stond en daarom naar Amrobank ben gegaan. Maar heb mijn kinderen toch echt Rabo aan geraden want die staan echt meer voor de klant klaar!!!!!!!!
Dinie

fpprene
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 aug 2006 00:06
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door fpprene »

t.a.v. Dinie

Fijn om te horen dat er ook mensen zijn die hun waardering uitspreken voor deze bank. Is immers niet voor niets een van de grootste banken van Nederland... moeten ze toch wel iets goed doen lijkt me !

rondebijl
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 nov 2009 16:31

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door rondebijl »

Ook ik voel mij zwaar in de steek gelaten door de Rabobank.
Naast de OpMaat Hypotheek met de daarbij behorende negatieve resultaten heb ik ook nog een OpMaat verzekering destijds bij de Rabobank?Interpolis afgesloten.

In December 2008 wilde ik de OpMaat Verzekering opzeggen en hiervoor een andere Verzekering met gegarandeerd spaardeel wederom verpanden aan de OpMaat Hypotheek.
Echter na een jaar bakkeleien met Interpolis en de Rabobank ben ik nog geen meter opgeschoten.
Allereerst spelen ze de verantwoordelijkheid naar mekaar toe, uiteindelijk na tussenkomst van mijn advocaat geeft de Rabobank uiteindelijk toe hiervoor verantwoordelijk te zijn.

In een schriftelijke reactie van mijn advocaat aan de Rabobank, waar de kopie van de nieuwe polis bij zat, is er duidelijk uitleg gegeven dat ik met een ander Polis beter en goedkoper verzekerd ben dan de OpMaat Verzekering van de Rabobank.

Toch blijft de Rabobank weigeren de OpMaat Verzekering af te panden, men wil inhoudelijk niet ingaan op de nieuwe verzekering en de Rabobank blijft weigeren.

Inmiddels ben ik een jaar verder en weiger nu al geruim 9 maanden mijn maandelijkse hypotheeklasten te voldoen, ook de Premie van de OpMaat Verzekering betaal ik inmiddels niet meer.

Waarom ik dit doe, ik wil de bank duidelijk laten voelen dat ik niet van hun gedrag gediend ben. Immers in de polisvoorwaarden staat duidelijk dat de OpMaat Verzekering gewoon kan worden afgekocht.
Inmiddels heb ik via mijn advocaat een vandaag een brief ontvangen dat ik voor 1 December 2009 de achterstand opgelopen op mijn hypotheek moet voldoen anders gaat men over tot opzegging van de Hypothecaire geldlening.
Ik ben bang dat ik uiteindelijk aan het kortste eind trek en de Rabobank wederom gelijk gaat krijgen maar ik blijf weigeren dan nog liever mijn woning in de verkoop zetten, maar dan wel van de Rabobank de garantie dat de Rabobank het verlies voor hun rekening neemt omdat de achterstand gelijk is aan het kapitaal dat nu in de OpMaat Verzekering zit, bij een gedwongen verkoop zal mijn rest schuld 4 tot 5 keer hoger liggen en dat mag de Rabobank dan zelf verantwoorden zo niet zal ik op alle mogelijke manieren proberen dit in de publiciteit onder de aandacht te brengen.

Fijne jongens daar bij de Rabobank.

fpprene
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 aug 2006 00:06
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door fpprene »

Beste

Jammer van al die moeite, tijd en geld (?) wat je er in gestoken hebt. Ik snap echt niet waarom je een Opmaathypotheek wilt hebben met een polis van een ander... dat is toch grote onzin.. de Opmaat hypotheek (dus een afl.vrije lening van de Rabobank met een daaraan gekoppelde Opmaat polis van Interpolis) is een duidelijk en binnen spelregels vastgelegd product. Een Afl.vrije lening bij de Rabobank kan tot 75% vd exec.wrd van het pand ongeacht het bestaan van een (andere) polis.. het verpanden is pas nodig wanneer je boven deze 75% grens komt en dat de Rabobank dan er voor kiest om alleen hun eigen (Interpolis - Robeco) polis te accepteren is hun goed recht... dan ga je toch gewoon naar een ander... Ik vind dat je zeurt als je iets wilt wat de Rabobank niet heeft !!!

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

De aanbeveling van de ombudsman financiële dienstverlening, Wabeke, is vanochtend gepubliceerd. Zie http://www.kifid.nl/uploads/Aanbeveling ... otheek.pdf

Wabeke stelt dat de Rabobank fout zat met de voorlichting van de Opmaat Hypotheek. De Rabo heeft de zorgplicht geschonden door de klant niet duidelijk te informeren over de werking van de hypotheek.

Wabeke adviseert de Rabo om de bedragen die aan het spaardeel zijn onttrokken terug te storten inclusief de rente die is misgelopen.

De Rabobank is dus veroordeeld. Maar kunnen de opmaatklanten nu tevreden zijn? Naar mijn mening niet en wel om de volgende redenen:

1. De aanbeveling geldt enkel voor hypotheken die tot 1 oktober 2000 zijn verstrekt. Volgens Wabeke zou de voorlichting over de werking van de opmaatverzekering na die datum beter geweest zijn.

Ik vind dit echt onbegrijpelijk. Ik heb zelf een lening van december 2001 en in de informatiebrochures die mij zijn verschaft staat precies hetzelfde als in de brochures die Wabeke heeft beoordeeld. Het gaat om dezelfde teksten als die door Wabeke in zijn aanbeveling worden genoemd. Er staat niet meer informatie in de brochures die mij ter hand zijn gesteld. Ik vermoed dan ook dat mijn Rabo mij in december 2001 nog een oude brochure heeft gegeven. Wabeke houdt met deze mogelijkheid geen rekening in zijn aanbeveling. En ongetwijfeld gaat mijn Rabo zich beroepen op de datum van 1 oktober 2000.

2. Wabeke stelt nadrukkelijk dat de klant wel gehouden is de voor de overlijdensrisicoverzekering verschuldigde premie te betalen. Dit is op zichzelf natuurlijk niet onredelijk (je hebt immers een verzekering), maar Wabeke gaat ervan uit dat de premie berekend moet worden zoals aangegeven in de verzekeringsvoorwaarden. Het enige dat hij stelt is dat de premie niet zonder toestemming van de klant mag worden onttrokken van het spaargeld.

De klant heeft volgens Wabeke nu de keuze om (1) toch in te stemmen met de ontrekking van een deel van de premie van het spaargeld of om (2) de premie alsnog buiten de opmaatverzekering om te betalen.
Als ik het goed zie, schiet je hier als klant weinig mee op. Weliswaar wordt de klant gecompenseerd voor de gelden die ten onrechte uit de spaarpot zijn gehaald, maar vervolgens moet de klant het deel van de premie dat ten onrechte aan het spaardeel is onttrokken gewoon weer aan Interpolis betalen.

Ik vraag mij af wat er nu overblijft van de spaargarantie die Rabobank heeft gegeven (en waarvan Wabeke ook uitgaat)?.....niets dus of in ieder gaval weinig. Wat met de ene hand aan de klant wordt teruggegeven, wordt de klant met de andere hand weer ontnomen. Wel is er een rentevoordeel verbonden aan de terugstorting van de onttrokken premie in de spaarpot. Er dient dan immers ook een rentecorrectie plaats te vinden.

Verder vindt Wabeke dat Rabobank de klant kosteloos moet laten overstappen naar een andere hypotheekvorm (dus zonder boete en oversluitingskosten). In mijn geval heeft Rabo dat ook aangeboden. Gevolg is wel dat bijvoorbeeld een overstap naar een zuivere spaarhypotheek tot hogere maandlasten leidt. Iets wat de klant bij het afsluiten van zijn lening toch niet behoefde te verwachten (los van extra bijstortingen omdat het beleggingsdeel van de opmaat het minder goed doet).

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

O ja, mijn advies aan de Rabobank zou zijn om akkoord te gaan met de aanbeveling van Wabeke. Dan komen ze er gemakkelijk mee weg........mits de klanten ook akkoord gaan natuurlijk.

In ieder geval zal de Rabo de aanbeveling van Wabeke aangrijpen om bij weigerachtige klanten de hakken in het zand te zetten en zich niet laten weerhouden van een jarenlange juridische procedure.

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

De Rabobank heeft mijn advies opgevolgd. Zie http://www.rabobank.nl/privatebanking/s ... budsman_op

...en ze lachen zich kapot....

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Rense »

Makkelijk scoren Mr. Vobz als het om 15.00 uur al bekend is en dan om 15.09 je eerste berichtje eruit doen en vervolgens om 17.14 zeggen dat je gelijk had.

Groet,

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

Rense, kijk eens goed naar de tijdstippen van mijn berichten!

roos80
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2003 21:00

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door roos80 »

Hoe zit het dan met mensen die na 2000 een opmaathypotheek hebben afgesloten, pissen die dan nu naast de pot.
Wij hebben nl in 2003 een opmaathypotheek afgesloten.
In mijn financiële bijsluiter staat specifiek dat het spaargedeelte gegarandeerd is.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door jonis »

De Rabobank volgt de Aanbeveling op voor alle klanten (circa 100.000) die van 1996 tot en met 1 oktober 2000 een OpMaat Hypotheek-C hebben afgesloten.

MR Vobz, ik had toch al vaker aangekaard "u gaat van uw stoel vallen als u weet om hoeveel geld het gaat en hoe groot het probleem is"; de Rabo trekt tussen de 50-75 miljoen uit voor 100.000 klanten voor een 10-15 jaar oud probleem en dat is ook nog inclusief kosten van overstappen van slachtoffers.....hoeveel is dat per maand?
Dat is wat anders dan een probleem voorspiegelen aan mogelijk gedupeerden van duizenden euros.
Verder vindt Wabeke dat Rabobank de klant kosteloos moet laten overstappen naar een andere hypotheekvorm (dus zonder boete en oversluitingskosten). In mijn geval heeft Rabo dat ook aangeboden. Gevolg is wel dat bijvoorbeeld een overstap naar een zuivere spaarhypotheek tot hogere maandlasten leidt
en de opmaat öp 100% sparen dan...of heb je dat niet in de vergelijkingen meegenomen/gevraagd, of staat er nog een hoge rendementsverwachting op je beleggingen open....

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

roos80 schreef:Hoe zit het dan met mensen die na 2000 een opmaathypotheek hebben afgesloten, pissen die dan nu naast de pot.
Wij hebben nl in 2003 een opmaathypotheek afgesloten.
In mijn financiële bijsluiter staat specifiek dat het spaargedeelte gegarandeerd is.
Ja, goede vraag. Volgens mij zijn er ook veel klanten misleid met een lening van na oktober 2000. Toch beweert Wabeke dat de brochures van na oktober 2000 duidelijk(er) waren. Waar hij dat op baseert, is mij niet helder. De brochure die ik heb gekregen in december 2001 bevat in ieder geval ook een expliciete spaargarantie ("U loopt absoluut geen vermogensrisico"). Al de passages die Wabeke in zijn aanbeveling noemt, staan ook in de brochure van december 2001. Kortom: het is mij een raadsel.

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

jonis schreef:MR Vobz, ik had toch al vaker aangekaard "u gaat van uw stoel vallen als u weet om hoeveel geld het gaat en hoe groot het probleem is"; de Rabo trekt tussen de 50-75 miljoen uit voor 100.000 klanten voor een 10-15 jaar oud probleem en dat is ook nog inclusief kosten van overstappen van slachtoffers.....hoeveel is dat per maand?
Dat is wat anders dan een probleem voorspiegelen aan mogelijk gedupeerden van duizenden euros.
Het is geen groot bedrag, dat klopt. Maar vergeet niet dat het hier alleen gaat om de misgelopen rente. De premie die moet worden terugestort en die in de toekomst niet meer van het spaardeel afgehaald mag worden, betreft uiteraard een veel groter bedrag (mss wel honderden miljoenen). Toch mazzelt de Rabo met de aanbeveling van Wabeke, omdat de ORV-premie die volgens de verzekeringsvoorwaarden van het spaardeel had moeten worden afgehaald, gewoon door Rabo aan de klant in rekening mag worden gebracht. Voor die terugstorting draait de Rabo uiteindelijk dus niet op; dat doet de klant. Hetzelfde geldt voor het deel van de premie dat in de toekomst niet meer uit het spaarpotje gaat (tenzij de klant daarmee toch instemt).
Anders gezegd: de klant krijgt een sigaar uit eigen doos. Het onttrokken spaargeld wordt teruggestort, maar vervolgens kan de bank het teruggestorte bedrag (= het deel van de ORV-premie dat volgens Wabeke niet uit de spaarpot mag worden gehaald) in feite weer van de klant terugvorderen, omdat de Rabo volgens Wabeke dat deel van de ORV-premie gewoon bij de klant in rekening mag brengen.

Is dat nu de spaargarantie, waarvan ook Wabeke zegt dat de klant die op grond van de brochures mocht verwachten? De klant draagt in de benadering van Wabeke nog steeds beleggingsrisico over niet alleen het beleggingsdeel in de opmaat, maar in feite ook over zijn andere vermogen. Wat niet uit de spaarpot gehaald mag worden, moet de klant immers uit andere middelen voldoen (bv. met het geld dat hij op een andere (spaar)rekening heeft staan). Die spaargarantie is er dus gewoon niet.

Nu kun je wel zeggen dat die ORV-premie (ook het deel dat tlv het spaarpotje had moeten gaan) toch gewoon betaald moet worden (de klant heeft immers een ORV gekregen), maar het punt is nu juist dat Wabeke heeft vastgesteld dat de klant door Rabo niet goed is voorgelicht over de wijze van berekening van de ORV-premie en de wijze van verrekening. Sterker: mij is helemaal niets verteld over de berekening en hoogte van de ORV-premie en ook de brochures vermelden daarover niets.
Welnu, dan lijkt het mij redelijk dat de premie die niet uit het spaarpotje kan worden gehaald voor rekening van de Rabo behoort te komen. De klant zou dit niet hoeven te betalen. De klant is immers onjuist voorgelicht en mocht verwachten dat de maandelijkse inleg die hij doet voldoende is voor zowel de betaling van de ORV-premie, als de opbouw van een beleggings- en spaartegoed binnen de polis.

Voorbeeld: zelf leg ik nu 80 euro per maand in. Op de polis en ook in de offerte wordt deze inleg de "verschuldigde premie" genoemd. Het kan toch niet zo zijn dat ik naast die 80 euro die ik elke maand inleg ook nog eens een stuk ORV-premie moet betalen (het deel dat niet uit de spaarpot mag). De offerte en polis zijn immers toch duidelijk?: de verschuldigde premie is niet meer dan 80 euro per maand. Zou ik wel meer moeten betalen dan is dat een duidelijk geval van (in de algemene verzekeringsvoorwaarden) "verborgen kosten". Dit punt heeft Wabeke volledig gemist. En de Rabo mazzelt dus.
en de opmaat öp 100% sparen dan...of heb je dat niet in de vergelijkingen meegenomen/gevraagd, of staat er nog een hoge rendementsverwachting op je beleggingen open....
Mij is verteld dat 100% sparen binnen de opmaat duurder is dan omzetting naar een spaarhypotheek.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door jonis »

Voorbeeld: zelf leg ik nu 80 euro per maand in. Op de polis en ook in de offerte wordt deze inleg de "verschuldigde premie" genoemd. Het kan toch niet zo zijn dat ik naast die 80 euro die ik elke maand inleg ook nog eens een stuk ORV-premie moet betalen (het deel dat niet uit de spaarpot mag). De offerte en polis zijn immers toch duidelijk?: de verschuldigde premie is niet meer dan 80 euro per maand. Zou ik wel meer moeten betalen dan is dat een duidelijk geval van (in de algemene verzekeringsvoorwaarden) "verborgen kosten". Dit punt heeft Wabeke volledig gemist. En de Rabo mazzelt dus.
Eigenlijk ben je echt onredelijk;

Opmaat;
100% sparen =geen ORVprobleem=geen compensatie
100% beleggen =geen ORVprobleem=geen compensatie

Jij zit er tussenin en wil al je ORVgeld terug van je spaarpot + rente.....had je het dan bijv wel van je beleggingspot willen betalen met 80,- per maand totaal Opmaten
Mijn ORV= ±25,-....als die van jou ook zoiets is dan vreet die bij <37% beleggen iedere maand je inleg op je beleggingspot op, ....dan had je overigens wel geen last van de koersschommelingen gehad

Trulli
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2009 17:38

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Trulli »

Wat een trieste oplossing (100.000 mensen na jaartal 2000 pissen naast de pot). Nog triester is de reactie van de Rabobank zelf. "Na enkele klachten.....". Ongelooflijk! We hebben het hier niet over iets kleins. Als al die 200.000 mensen nou zouden overstappen naar een andere bank, dan wil ik de Rabobank nog wel eens weer horen. Reken maar dat ze dan met een echte oplossing komen.

Tripple A...... van Trippel A-sociaal zullen ze wel bedoelen

Trulli
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2009 17:38

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Trulli »

En de afsluiting dan op de Rabobank-site:
"De Rabobank spreekt haar waardering uit voor de wijze waarop de Ombudsman dit dossier tot een oplossing heeft gebracht."

Ik dacht dat de Rabobank de klant altijd centraal stelde. Maar in deze zin blijkt maar weer eens van niet. Geen woord over de klant.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door jonis »

Trulli schreef:Wat een trieste oplossing (100.000 mensen na jaartal 2000 pissen naast de pot). Nog triester is de reactie van de Rabobank zelf. "Na enkele klachten.....". Ongelooflijk! We hebben het hier niet over iets kleins. Als al die 200.000 mensen nou zouden overstappen naar een andere bank, dan wil ik de Rabobank nog wel eens weer horen. Reken maar dat ze dan met een echte oplossing komen.

Tripple A...... van Trippel A-sociaal zullen ze wel bedoelen

http://www.novatv.nl/page/detail/uitzen ... n+betalen#

Ik zou zeggen; kijk hier maar eens....dhr Wabeke heeft 1 hele klacht van na 2000 binnen gekregen....1tje

Overigens hebben we het wel degelijk voor velen over iets kleins, omdat bij radar altijd alleen maar de negatieve aspekten op de spaarpot naar boven kwamen....maar als er alleen uit de beleggingspot een premie wordt betaald ten tijde van koersdalingen en de premie wordt hoger dan de inleg op deze beleggingspot (m.n. bij ±25% beleggen tot zo'n 100-150,- totaal opmaatpremie), dan snoept de ORV duur ingekochte participaties op, wordt er niet "goedkoop ingekocht" maar zelfs alleen maar ingeleverd. Er is al die tijd bij Radar de mensen alleen maar een halve berekening voorgehouden waar de positieve elementen van de inning ervan zijn buitengehouden.

Overigens vind ik het overstappen argument zoiets zinloos.....iedere verstrekker heeft dit "probleem" en dit soort polissen verkocht....dhr Wabeke is nog niet klaar met zijn werk, waar denk jij dan "beter" te zitten.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door jonis »

'Rabo schikt in zaak hypotheekklanten'
De Rabobank heeft een schikking getroffen over de zogenoemde OpMaat Hypotheek, waarover klanten klachten hadden.


Persbericht: WPC en Rabobank schikken ruzie over OpMaat Hypotheek

Woekerpolis Claim
De regeling, die geldt voor alle 200.000 klanten, vervangt een eerdere compensatieregeling, die Rabo op 4 december aankondigde. Rabobank is de schikking overeengekomen met de stichting Woekerpolis Claim (WPC), die de overeenkomst dinsdag bekendmaakte. Rabo was niet direct bereikbaar voor commentaar.

Misgelopen rente
De regeling betekent dat de klanten worden gecompenseerd voor onder meer misgelopen rente. ''Hiermee wordt grotendeels tegemoetgekomen aan de eisen die WPC ruim twee jaar geleden heeft geformuleerd", liet de stichting weten.

50-75 miljoen euro
Begin december meldde de Rabobank dat een deel van de mensen met een OpMaat Hypotheek zou worden gecompenseerd, ongeveer 100.000 in totaal. Daarvoor zou de bank tussen 50 en 75 miljoen euro uittrekken. Hoeveel geld de bank aan de nieuwe regeling kwijt is, is onbekend.

http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieu ... otheek.xml

Norman71
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2009 20:53

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door Norman71 »

Hallo,

Ik heb een vraag over de op maat hypotheek.
Wij hebben in 2004 de op maat hypotheek afgesloten bij de Rabobank, deze is in 2008 beëindigd omdat we het huis hebben verkocht en een nieuw huis hebben gekocht.
We hebben de hypotheek nu elders lopen, omdat de Rabobank ons destijds geen bevredigende hypotheek kon geven.

Mijn vraag is, hebben wij nu ook nog recht op een vergoeding???

Met vriendelijke groet,

Norman.

fpprene
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 aug 2006 00:06
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: OpMaat Hypotheek Rabobank

Ongelezen bericht door fpprene »

YES !! Kwestie van claim indienen verwijzende naar de huidige compensatiebeloften !

Gesloten