LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door Radar »

Veel mensen met een woekerpolis hebben te maken met een verkapte overlijdensrisicoverzekering (ORV). Deze verzekering keert uit als de verzekerde komt te overlijden. Vallen de beleggingen tegen, dan stijgt de premie voor de ORV en blijft er aan het einde van de rit erg weinig over. Radar laat zien dat er veel geld te besparen valt als mensen deze constructie openbreken.

Maandag 17 mei in Radar

Mopsma
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:45

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door Mopsma »

wij hebben dit ook al ondervonden en moesten erg lachen wat die man zei van Reaal
wij hadden hem namelijk bij reaal en we kregen niets terug van een dubbele polis dekking was ons eigen schuld zeiden ze!
reaal is gewoon rommel, en die man zegt heel wat anders dan dat het werkelijk is!

Jazeker!DeHypotheker
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2010 12:42

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door Jazeker!DeHypotheker »

Ik heb recent zo'n verzekering van Aegon. Deze was verplicht bij afsluiten van de beleggingshypotheek. Nu vraag ik mij af of ik kan switchen naar een andere overlijdingsverzekering mocht de premie oplopen of ben ik verplicht bij Aegon te blijven?

gormy007
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2010 22:31

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door gormy007 »

Nu heb ik ook berekend dat ik VEEL goedkoper uit kan zijn met een overstap
naar een andere verzekeraar. Alleen vraag ik mij nu af of ik mijn opgebouwde waarde nog wel of niet uitgekeerd krijg bij mijn huidige oplichters oftewel verzekeraar.

Piet Za
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:32

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door Piet Za »

De ANWB spaart zulke polissen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door Shine »

Even algemeen:
Ik merk dat ik het bank- en verzekeringswezen zo enorm zat ben.
Alle codes ten spijt, hun jarenlange handelspraktijken en onvolledig informeren van de consument is schandalig.
Tevens merk ik dat ik hierdoor steeds meer moeite begin te krijgen met de verschillende reddingsplannen van banken. Banken en verzekeringen die door deze jarenlange handelspraktijken de boel uiteindelijk hebben laten ontploffen.
Tussenpersonen die ook verder niet de moeite nemen om hun klantenbestand en afname van producten met enige regelmaat doorlicht.

Mag de DSB haar boekje ver te buiten zijn gegaan, blijkt uit dit (en zoveelste) topic dat ook andere banken en verzekeringen verre van kosher zijn.
Het vertrouwen van de consument hebben ze behoorlijk geschaadt, maar om de een of andere reden zien deze instellingen zich tot op de dag van vandaag niet genoodzaakt om het consumentenvertrouwen te herstellen.
Zonder blikken of blozen gaan ze gewoon door met hun praktijken.

Zo, dit moest er even uit.

Vivre
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 mar 2009 14:14

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door Vivre »

@ shine
Helemaal met je eens. En geloof me er gebeurt op dat gebied op dit moment nog veeeeeeel meer.
Ze hebben de macht (ons geld) immers al in handen.

Een dief wordt normaal gesproken gestraft voor zijn daad; waarom in deze gevallen niet?
Al de bonussen en provisies die ze binnen hebben gehaald mogen ze zelfs houden!

Waar een KLEIN land GROOT in kan zijn!

anrei
Berichten: 0
Lid geworden op: 18 mei 2010 20:18

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door anrei »

In de uitzending en op dit forum lees ik deze text ". Als de executiewaarde van uw huis hoger is dan uw hypotheek, vervalt de verplichting om een ORV te hebben. De bank loopt dan immers niet meer het risico dat de hypotheek niet meer terugbetaald kan worden als het huis moet worden verkocht."
Is dit een recht wat je hebt of ben je afhankelijk van de gunsten van de bank?
Als dit een wettelijk recht is waar kan ik dit dan terugvinden.
En geldt dit ook als in je hypotheekakte vermeld staat dat je je orv gedurende de hele looptijd van de hypotheek moet aanhouden.

Andy

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door Shine »

Als de executiewaarde van uw huis hoger is dan uw hypotheek, vervalt de verplichting om een ORV te hebben. De bank loopt dan immers niet meer het risico dat de hypotheek niet meer terugbetaald kan worden als het huis moet worden verkocht."
Deze zin viel mij ok op al in de uitzending. Meteen vroeg ik me af: Goh, dan kan menig nederlander van de OVR af, want menig woning heeft inmiddels een hogere executiewaarde dan de hypotheek. Getuige ook voor velen de mogelijkheid in het optrekken van de hypotheek ivm de meerwaarde van de woning.
Kijk ik naar mijn woning zit ik inmiddels ver boven de executiewaarde en hoeft de bank zich totaal geen zorgen te maken dat ze haar geld niet zou krijgen bij overlijden. Sterker nog, de nabestaanden houden er een leuke zakcent aan over.

Ook ik ben benieuwd of dit een algemeen wettelijk vastgelegd recht is, waar deze rechtsregel te vinden is. Want als het zo vastgelegd zou zijn, dan mag het mijn inziens niet uitmaken bij welke bank je zit.
Toch?

bavarian
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 apr 2010 19:07

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door bavarian »

Mijn hypotheek is bij Bank A de OVR loopt bij een directwriter ! Niks koppelverkoop gewoon helder en duidelijk. Als je een alles in 1 apparatuur hebt zeg maar bestaande uit 3 fases en fase 1 gaat stuk dan werkt de rest ook niet meer.

leukishetniet
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:52

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door leukishetniet »

De vraag of een orv wel of niet verplicht is is volgens mij niet zo belangrijk.
Je moet jezelf de vraag stellen kunnen mijn nabestaanden de woning betalen als ik kom te overlijden. De waarde van de woning is niet zo belangrijk. Dat een losse orv tegenwoordig goedkoper kan zijn heeft vooral te maken met het feit dat de premies sinds een paar jaar flink gedaalt zijn. Deze uitzending was weer een prima reclame voor Hillhorst en zijn boefjes. Toch knap hoor hoe Independer dit telkens weer voor elkaar krijgt, gratis reclame op een publieke zender. Of krijgt de Tros hier stiekem toch voor betaald?

Wellicht kan de tros het programma Radar voortaan INdepender noemen dan weten mensen dat ze naar reclame aan het kijken zijn. Laten we niet vergeten dat toen de DSB nog volop adverteerde in de troskompas, Radar meldde dat DSB een van de goedkoopste was met leningen, pas toen er een verbod kwam op deze advertenties ging Radar de DSB aanpakken.

Mensen laat u niets wijs maken ook Radar wil geld verdienen en het draait bij hun alleen om kijkcijfers, dus ze moeten makkelijk en goedkoop scoren.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

TROS Radar schreef:Veel mensen met een woekerpolis hebben te maken met een verkapte overlijdensrisicoverzekering (ORV). Deze verzekering keert uit als de verzekerde komt te overlijden. Vallen de beleggingen tegen, dan stijgt de premie voor de ORV en blijft er aan het einde van de rit erg weinig over. Radar laat zien dat er veel geld te besparen valt als mensen deze constructie openbreken.

Maandag 17 mei in Radar
Mag ik alle gedupeerden dringend aanraden deze discussie te vervolgen, waar die thuishoort: bij het dossier 'woekerpolissen'. Zie http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=82075 voor berichtgeving over 'ontwoekeren'.

M. van Rossum
gedupeerde woekerpolis, met name vanwege 'inteereffect'.

leukishetniet
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:52

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door leukishetniet »

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6739 ... html?p=2,2

Mag u raden wie dit salaris betaald..................

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

leukishetniet schreef:http://www.telegraaf.nl/binnenland/6739 ... html?p=2,2

Mag u raden wie dit salaris betaald..................
Hebben we nu ook al "woeker"TV programma's

Vivre
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 mar 2009 14:14

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door Vivre »

In het land der blinden is éénoog koning!

En er wordt voor gezorgd dat dat zo blijft. Wanneer transparantie?
Hooguit transpiratie tot nu toe ...................

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Vivre schreef:In het land der blinden is éénoog koning!

En er wordt voor gezorgd dat dat zo blijft. Wanneer transparantie?
Hooguit transpiratie tot nu toe ...................
Mag ik alle gedupeerden nogmaals dringend aanraden deze discussie te vervolgen, waar die thuishoort: bij het dossier 'woekerpolissen'. Zie http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=82075 voor berichtgeving over 'ontwoekeren'.

M. van Rossum
gedupeerde woekerpolis, met name vanwege 'inteereffect'.

PS Maar blijf voor lekker kankeren op Antoinette Hertsenberg a.u.b. in dit forum.

sourireunpeu
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 mei 2010 01:15

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door sourireunpeu »

Hé een nieuwe moderator !

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

sourireunpeu schreef:Hé een nieuwe moderator !
Yep, maar dan wel een mede-gedupeerde.
Ik word dat kankeren zo zat en ben op zoek naar constructieve bundeling van gedupeerden. TrosRadar heeft geholpen, net als sommige RTL Z uitzendingen en het boek van Kooman (De woekerpolisaffaire), maar de moraal is: heft in eigen hand nemen.

anrei
Berichten: 0
Lid geworden op: 18 mei 2010 20:18

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door anrei »

Shine schreef:
Als de executiewaarde van uw huis hoger is dan uw hypotheek, vervalt de verplichting om een ORV te hebben. De bank loopt dan immers niet meer het risico dat de hypotheek niet meer terugbetaald kan worden als het huis moet worden verkocht."


Ook ik ben benieuwd of dit een algemeen wettelijk vastgelegd recht is, waar deze rechtsregel te vinden is. Want als het zo vastgelegd zou zijn, dan mag het mijn inziens niet uitmaken bij welke bank je zit.
Toch?
Misschien zou het handig zijn dat Tros Radar hier een antwoord op geeft zij zijn tenslotte diegene die bovenstaande stelling verspreiden.

Andy

leukishetniet
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:52

Re: Overlijdensrisicoverzekeringen (ORV)

Ongelezen bericht door leukishetniet »

Trosradar zoekt niets uit, dat is helaas het probleem.

Elke geldverstrekker heeft zo haar eigen condities voor het verstrekken van een hypotheek. Er zijn geldverstrekkers die geen risicoverzekering eisen, en andere verstrekkers pas vanaf 70 % van de executiewaarde de andere weer 80 %.

De wet heeft hier niets mee te maken, en dit lijkt me ook niet wenselijk. Nog even en de overheid bepaald welk toiletpapier we mogen gebruiken.

Een goede adviseur kan u prima helpen bij het maken van de juiste keuze, wel of geen overlijdensrisicoverzekering en deze keuze hangt niet alleen af van de hoogte van de lening t.o.v. de executiewaarde van de woning.

Gesloten