LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandartsen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

laatst heb ik voor mijn gewone wkb 282 euro betaald.
dat was gewoon bij de tandarts dat is niet veel ,nou ja in euro;s dan...
gulden mogen we niet meer rekenen iihihi

toen ik naar die orthondoloog(of hoe heet zo;n iemand) was het omdat de vorige het niet goed had gedaan en ik moest die kies echt behouden,ja dan maar echt meer geld kwijt!! er zit nu een kroon op dat moest ook!

sommige behandelingen zijn nu eenmaal duur helaas...
ik wacht met smart op de rekening van de kroon tussen de 6 a 700....kassa.
maar dan heb ik ook wel een hele mooie ;-) en ik moet er nog 6...geen grapje
wkb zijn allemaal al gedaan dat scheelt weer ;-)

marrigje
Berichten: 0
Lid geworden op: 11 mei 2010 20:51

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door marrigje »

loesje 2
je moet leren onderscheid te maken ook wij hebben ellende gezien van mensen die al jaren bij een mondhygiënist kwamen, maar dan beschuldigen we niet de hele beroepsgroep zoals hier nu wel gebeurd, en dat is erg jammer.

Marten G.
Berichten: 0
Lid geworden op: 12 mei 2010 09:53

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door Marten G. »

Goed beeld van het topje van een ijsberg.
Er zijn twee beroepen waarvan de opleiding wettelijk is geregeld: Tandarts 6 jaar opleiding, Vooropleiding VWO met zwaar profiel.
Mondhygiëniste eerst 2 jaar, toen 3 jaar, nu 4 jarige opleiding HBO nadruk op Preventie.
Assistentes zijn er in vele soorten en maten: in de praktijk opgeleid, een cursus hier een cursus daar, LOI-cursus en de 4 jarige MBO-opleiding. Geen VWO vooropleiding, geen zwaar profiel.
Nu zijn routinematige niet gevaarlijke handelingen mist goed geoefend en gecheckt wel te delegeren, maar het bijbehorende hersenwerk is er gezien vooropleiding niet. Handelen zonder kennis , dan zijn simpele handelingen ook gevaarlijk
Hoe gevaarlijker de handeling hoe meer bescherming de wet biedt, alleen de wet is te vaag en wordt hineininterpretiert vanwege “zakelijke “mogelijkheden.
Je moet dus weten wie de behandelaar is en wat diens opleidingsniveau.
Tandarts dient op lokatie aanwezig te zijn, opdracht te geven voor een specifieke behandeling,zeker weten dat een assistente bekwaam is en onmiddellijk kunnen ingrijpen. De tandartswerkgever blijft verantwoordelijk en dus ook aansprakelijk
U moet weten wie de behandelaar is en TOESTEMMING geven. Geen toestemming:geen assistentenhandjes in uw mond.
Oorzaak van deze ontwikkeling is gelegen,lach niet, in de tariefstelling. De Overheid legt de tandartstarieven vast. Die zijn voor de consument fors te noemen.al zijn ze in europa bijna de laagste. Een moderne tandartspraktijk heeft aan vaste exploitatiekosten €100 per uur of een veelvoud daarvan bij “meerstoelsinrichtingen” Een tandarts moet in 1 uur minimaal €100 omzetten om alleen al uit de kosten te komen. Werkt hij zorgvuldig dan houdt hij nauwelijks iets over . Haastwerk loont of hij schakelt over op lager gesalarieerden in een delegatiesetting, massa is kassa.
Maar dan vraagt de consument zich af, assistentenbehandeling kan dus goedkoper.
Gaan we deze delegatieweg op dan verdwijnt de tandarts in kleine setting, vanwege vaste kosten die zijn opbrengst overstijgen.
Oplossing is zeer eenvoudig. Die heeft de consument zelf in de hand: DE TANDENBORSTEL ,HET TANDENSTOKERTJE, DE FLOSS OF HET RAGERTJE,
Geen plak geen gaten geen bloedend tandvlees geen kosten.
Paar minuutjes per dag en weg alle ellende
Poetskracht is koopkracht©
Dan is er binnenkort een geweldig tandartsen- en mondhygiënistenoverschot en dalen de tarieven en kunnen tandartsen zich concentreren op de overblijvende ingewikkelde werkzaamheden: herbehandelingen van versleten vullingen etc.

U gaat toch ook niet naar een handhygiënisten als u dat werk simpel ook zelf kan?
YES YOU CAN!!!!

Willems1981
Berichten: 0
Lid geworden op: 11 mei 2010 22:12

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door Willems1981 »

@Bouchon

Aan de codes te zien is je kies nu tijdelijk dichtgemaakt, dus het lijkt mij dat er nog wel meer kosten aankomen om deze kies dicht te maken. Heb je niet nog een vervolgafspraak staan? Anders kun je evt een begroting vragen, dan weet je waar je aan toe bent. Voor dit soort kiezen kan het soms goed zijn om er ook nog een kroon op te zetten, omdat de kans op breuk bij dit soort kiezen vaak groter is. Dus dat is nog eens 500 euro extra.

@Rozemarijntje

Van die medicatie weet ik, er zijn zoveel redenen die je op kunt noemen, waarom het kan gaan bloeden. Dus heb niet alles opgesomd.

Ik krijg in de praktijk trouwens aardig veel vragen. Net nog: Of ik mijn mondhygienisteopleiding wel heb afgerond. Nu ben ik al 4 jaar tandarts.. Maar er wordt toch in het Noorden wat raar gekeken nog als je vrij jong bent en al tandarts bent...

mondhygienist
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:51

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door mondhygienist »

Quot Marrigje: jullie praten hier steeds of iedere preventie assistente het werk van een mondhygiënist doet, een goed opgeleide preventie assistente weet wat ze wel en niet mag en de tandarts zal hier toch zeker op toezien ( en vooral niet bij edin opgeleid, waren ook de eerste die gestart zijn met een cursus anesthesie voor assistentes, dit is in veel praktijken echt taboe) hier worden geen gaatjes gevuld of geboord of endo's gedaan maar eenvoudige preventieve taken.

Ja, dat doet de prev.ass; die neemt een stukje van de taken van een mondhygienist over. Onze taak is ook het behandelen van gingivitis....Sterker nog: Het behoort onze hoofdtaak te zijn om preventief te werk te gaan, niet curatief. En een parobehandeling is toch echt curatief!

Dan nog de opmerking dat een patient alles zelf kan. Tja, was het maar zo simpel...welke tandenborstel dan? Hoe gebruik je die dan? Welk interdentaal middel dan? Hoe gebruik je dat? Hoe vaak? En waarom is dat zo belangrijk? En welk spoelmiddeltje werkt wel en welke niet? Wat zijn de nadelen van spoelmiddelen?
En oja...er zit ook nog tandsteen onder je tandvlees. Hoe ga je dat zelf weghalen? Of heb je liever een abces?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@willems1982

nou ik kijk er niet van op hoor,jong,ik ben er blij mee...
ze is net 2 jaar afgestudeeerd en die weten alle nw technieken!
hiervoor had ik een hele oude en die heeft mijn gebit naar de....geholpen...dus geef mij maar een jonge tandarts!

arjanracing
Berichten: 0
Lid geworden op: 12 mei 2010 00:18

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door arjanracing »

Beste loesje 2

Dat kan dan wel zo zijn dit verhaal.

(Een rekening van 1000 euro kan best voor een paro behandeling, dit houdt een behandeling in van het steunweefsel van de tanden.
Een pocketstatus van 135 euro röntgen foto's voor 200euro en dan een het scalen en rootplanen( tandsteen verwijderen boven en onder het tandvlees) van alle tanden voor 22.50 euro per tand als dat er dan 24 zijn, reken maar uit!)

Alleen vind ik dat deze man op tv wel eerlijk had moeten zeggen wat er allemaal is gebeurt. want als dit allemaal is gebeurt? Blijkt dat hij dus slecht voor zijn gebit zorgt en dat je dan aan hoge kosten komt. Omdat er dan veel moet gebeuren.
Kijk als hij dagelijks 2 keer per dag zou tanden poetsen en flosen zou hij bijvoorbeeld 8 tanden hoeven te behandelen in plaats van 24 stuks.even wat anders als ik een auto had die nooit werd bijgehouden en ik weer netjes wil hebben Maar hij moet helemaal overgespoten worden en het kost me dan €1000. Of ik heb een auto die ik elke week zou schoonmaken en 1 keer in het jaar zou poetsen . En er zou op 1 deur een kras zitten. Dan hoef ik alleen de deur te spuiten en kost het bijv €100 Ik vindt dat rader de assistenten allemaal over 1 kampscheren en alleen mensen lied praten die negatief waren.en dat er niemand was die daar tegen in kon gaan. Beetje jammer.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door loesje 2 »

ja Arjanracing, als deze meneer van jongst af aan goed gepoetst zou hebbeb en geflosst enz enz dan had zijn parodontitis misschien voorkomen kunnen worden.

Maar misschien is deze meneer er in het verleden nooit op gewezen hoe hij zijn gebit het best kon verzorgen en zijn in die periode problemen ontstaan. Net zoals hij er nu door zijn tandarts niet op was gewezen dat hij een hele dure behandeling heeft laten uitvoeren door een assistente!
ALs je zo gaat redeneren als jij kan je alles wel zo gaan bekijken, als mensen niet roken en gezond eten hoeven zij ook niet gedotterd te worden en verdwijnen de wachtlijsten enz enz, maar ja zo werkt het nou eenmaal niet!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

NOU IK oeps ik poets 5 a 6 x per dag ivm medicatie en ik weet hoe dat moet even wachten en dan pas poetsen dit in overleg met tandarts,maar heb vanaf kleins afaan al een zwak gebit.....misschien deze man ook wel ?
je kan nooit over iemand oordelen...of heeft hij het zelf gezegd van ik zorgde nooit voor mijn tanden?

mijn pa is als de dood voor de tandarts en broer ook hebben altijd pijn,geen medelijden mee...moet je maar elk half jaar gaan...
die hebben echt rottende kiezen enz...

Funny17
Berichten: 0
Lid geworden op: 12 mei 2010 15:19

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door Funny17 »

Beste Radar, als je een programma maakt over een onderwerp probeer dat wel de juiste informatie uit te strekken en niet zomaar klakkeloos alles maar zeggen wat een gedupeerde patient verteld.

Ik ben tijdens het kijken van de uitzendingen veel uitspraken tegengekomen die niet waar zijn en dat vind ik zeer kwalijk. Mensen worden op deze manier heel achterdochtig en dat is niet de bedoeling

Ten eerste: Vergelijk geen preventie-assistente met een mondhygieniste! Een mondhygieniste heeft hier niets mee te maken. De studie mondzorgkunde is een 4 jarige HBO-studie (bachelor). In deze vier jaar leer je naast het verwijderen van tandsteen, voorkomen en genezen van tandvleesontstekingen ook boren. Dit leer je al in het eerste jaar. Ook leer je het geven van anesthesie. Dus dat mevrouw zei: "Ik werd geboord door een mondhygieniste", dat klopt ja. Daar is een mondhygieniste toe bevoegd en heeft daar 4 jaar voor gestudeerd! En misschien dat het wat langzamer ging als dat mevrouw gewend was (misschien dat ze nog niet zolang was afgestudeerd). Een beginnende tandarts zal ook niet zo snel boren, en wees blij! Het is in ieder geval een teken dat ze het zo nauwkeurig mogelijk uitvoeren!

En wat betreft de codes: je hebt speciale codes voor tandartsen en speciale codes voor monhygienisten/mondzorgkundigen.

Mijnheer had het erover dat het tandsteen werd weggehaald door een preventie-assistente. Logisch, dat is namelijk de HOOFD-TAAK van een preventieassistente en daar draait heel de cursus om! En tja ... dat het bloedde, bloed is een teken dat het tandvlees ontstoken is. Dus blijkbaar was het tandsteen weghalen wel nodig! Een preventieassistente mag tandsteen tot een paar mm. onder het tandvlees verwijderen. Een mondhygienste daarin tegen mag tot ongeveer 9 mm. onder het tandvlees tandsteen verwijderen. Als een patient dus alleen tandsteen heeft boven het tandvlees of iets daaronder is het toch ook onzin om iemand daarvoor door te verwijzen naar een monhygieniste??

Waar ik het wel mee eens ben is dat tandartsen steeds meer werk uit handen geven aan de preventieassistentes. Zij doen hier wel een cursus voor maar toch vind ik dat je inderdaad ook de achtergrond en theorie van bepaalde dingen moet weten. Ik hoop dat hier meer op gelet zal worden door de inspectie en de overheid. Ook vind ik dat er duidelijk moet worden aangegeven door je wordt behandeld: Door een tandarts, mondhygieniste of een preventieassistente.

mondhygienist
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:51

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door mondhygienist »

Nee Funny, dat is geen onzin. Een mondhygienist weet van gingivitis nog steeds meer af dan een preventieassistent. En waar haal je die 9 mm grens vandaan???

Funny17
Berichten: 0
Lid geworden op: 12 mei 2010 15:19

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door Funny17 »

mondhygienist schreef:Nee Funny, dat is geen onzin. Een mondhygienist weet van gingivitis nog steeds meer af dan een preventieassistent. En waar haal je die 9 mm grens vandaan???
Zie: "ongeveer", er is daar volgens mij niet echt een vaste regel voor. Is natuurlijk net hoe goed de pocket toegankelijk is. (anders parodontoloog). Ik ben het met je eens dat een mondhygienist veel meer over gingivitis weet dat een preventieassistent. Dat lijkt me ook wel meer dan logisch. Alleen denk ik persoonlijk dat als een preventieassistente een goede opleiding heeft gehad, hij/zei ook die gingivitis kan verhelpen. Ik denk dat daar de kennis van de preventieassistente wel voldoende voor is. Waar ik me meer zorgen over maak is dat preventieassistentes ook wortelkanaalbehandelingen doen, anesthesie geven en boren.

marrigje
Berichten: 0
Lid geworden op: 11 mei 2010 20:51

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door marrigje »

de laatste regel van funny 17 daar ging volgens mij ook het item over bij radar, althans dat was waarschijnlijk de bedoeling, alleen is dat niet echt uit de verf gekomen, door hun gebrekkige uitzending en voorbeelden.

Funny17
Berichten: 0
Lid geworden op: 12 mei 2010 15:19

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door Funny17 »

Oja ... en ook nog dat stukje dat die man zei: "Er werd door de preventieassistente tandsteen verwijderd met een haak "haha

Nicca
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 mei 2010 11:30

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door Nicca »

Jammer, jammer, jammer....!

Waarom zulke niet-juiste informatie in een uitzending van Radar gebruiken?!
Ik heb het net al eerder gelezen maar de `tandarts-assistent` wordt aardig op de schop genomen met info die simpelweg niet juist is.
Als je een 3 jarige voltijd MBO niveau 4 opleiding hebt gevolgd ben je een gecertificeerd tandartsassistente die achteraf een preventie-opleiding kan volgen na, inderdaad, 2 jaar werkervaring.
Jammer dat dit niet genoemd wordt in het programma!

Mevrouw Jongbloed-Zoet van de NVVM heeft volgens mij ook een beetje over het hoofd gezien dat niet alleen de preventie-assistente onderuit gehaald wordt maar ook haar `eigen groepje` van mondhygienisten.
Laat het duidelijk zijn dat deze `selectieve groep` al jaren en jaren tegen de groep tandartsassistentes aan het trappen zijn en dat na de komst van de preventie-assistente het hek-van-de-dam is voor de NVVM.
Waarom heeft zij het niet over de fouten die gemaakt worden door deze groep mondhygiensten zelf?
Ik weet namelijk uit ervaring dat mondhygienisten al JAREN lang bepaalde handelingen onder toeziend oog van een tandarts uit mogen voeren. En dan heb ik het niet over vullen... Nee dan hebben we het gewoon over een gecompliceerde extractie van een verstandskies.
En nee niet ieder mondhygieniste zal werk hebben verricht boven hun eigen kunnen, maar datzelfde geldt voor de preventie-assistente!
En `meiden van de mondzorgkunde`, wees eens eerlijk en zeg eens hoeveel dagen jullie hebben besteedt aan het onderwerp verdoven?????
En laten we het dan niet eens hebben over de studenten tandheelkunde...

Wat betreft afspraken maken met de branche NMT of ANT ivm het vrijgeven van de tarieven of het duidelijk maken van de codes die op de factuur vermeld staan:
Als groep van tandartsassistenten wachten wij al jaren op enige vorm van `afspraken maken` in de zin van een CAO.
Dit wordt keer op keer tegengehouden door het NMT én ANT. En waarom? Laten wij het houden op financieël belang aan de kant van de tandarts, want wie wil extra betalen voor een hoger loon (want dat is ècht schandalig laag!!!!), de reiskosten van een medewerkster of overuren doorbetalen. Weekenddiensten worden in de meeste praktijken ook nog steeds niet extra uitbetaald terwijl de tandarts ook hier extra voor betaald wordt!

Voor de duidelijkheid; ook ik heb in een praktijk gewerkt waar de tandarts zijn assistenten én mondhygienisten de gehele zorg liet uitvoeren en dat de tandarts in kwestie in zijn vakantiehuis in Italië zat.
En dat gewoon het volledige tarief doorberekend wordt aan de patiënt.
Ook ik heb hier geen goed woord voor over!
Als ik hoor dat mijn vriend naar de preventieassistente wordt doorverwezen met in mijn achterhoofd wetende dat hij enige vorm van paro heeft, sla ik deze doorverwijzing ook af en maak ik een afspraak bij een bevriende mondhygiëniste.
Dus dat er wat moet veranderen in de tandheelkunde is een ding wat zeker is maar neem dan èlke tandheelkundige beroepsgroep onder de loep en ga uit van de expertise van de deskundigen ipv `belanghebbenden`.

Maar wanneer gaan we het dan ook hebben over de zorg die de tandarts (en mondhygieniste) afleverd?
Aangezien ik in de orthodontie werk en ruim 55% van de patiënten volwassen zijn kom ik een hoop narigheid tegen qua overhangende vullingen, cariës onder vullingen, paro, en het ergste...verkeerde extracties door het simpelweg niet goed lezen van de doorverwijzing!
Dus laten we ons vooral blijven richten op de complete zorg ipv wijzen naar elkaar wie-wat moet doen en wie tot wat bevoegd is.
Het gaat nog steeds om goede tandheelkunde waar de patient recht op heeft. En wat dat aangaat is het in nederland niet zo heel slecht gesteld als je het vergelijkt met ons buurland België.

marrigje
Berichten: 0
Lid geworden op: 11 mei 2010 20:51

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door marrigje »

nicca ik ben het grotendeels met je eens, maar één advies, zorg dat je bij je volgende baas een contract krijgt volgens de arbeidsvoorwaarden die al jaren door de NMT geadviseerd worden krijg je reiskostenvergoeding, overwerk en weekendwerk extra uitbetaald, en alle andere zaken die netjes vastgelegd zijn.

succes

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Beste Nicca, ook ik kan mij voor een groot gedeelte vinden in jou betoog.
Toch ben ik het niet eens met de stelling dat je ALLEEN als 3 jarig opgeleid assistente met 2 jaar ervaring aan de cursus preventie assistente kan beginnen.

Dit is pertinenent ONJUIST. Kijk maar op de site van PAOT en EDIN. Ook de assistentes bij ons in de praktijk, konden zonder diploma en zonder ervaring aan de cursus preventie ass. beginnen, deze duurde 8.5 dagen!

Als een mondhygiëniste een diploma heeft is het voor iedereen duidelijk dat zij hier een opleiding voor heeft gevolgd! Als je naar een preventie ass. gaat weet je absoluut niet wat zij wel en niet kan, omdat er een groot verschil in gevolgde cursussen is.
Je hebt het over een opleiding voor preventie, ook dit is niet juist, het is een particuliere cursus opgezet vanuit de NMT. De cursus hoeft aan geen enkele opleidingseis te voldoen, het is immers een particulier initiatief en valt niet onder het ministerie van onderwijs of volksgezondheid!

Ik vind wel dat je gelijk hebt dat er zoals in elke beroepsgroep, ook binnen de tandheelkunde rotte appels zitten en misschien moeten we allemaal beter ons best doen om het voor de patiënt overzichtelijk te houden en ze goed voor te lichten.

de tandenfee
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2007 20:02

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door de tandenfee »

Ik ben op zoek naar een goede orthodontist in de regio Rotterdam, heb al een beugel(vast) maar helaas is mijn Orthodontist onlangs overleden.
Voor ik aan de behandeling begon ben ik opzoek gegaan naar een orthodontist die als zodanig in het big vermeld stond omdat dit behoorlijk in prijs scheelde en ikm niet verzekerd ben.
Zoals ik al schreef is mijn orthodontist overleden en heb ik (nog) geen ander gevonden. Ik heb bijna 6 maanden op de wachtlijst gestaan bij een ander maar die stuurde mij naar de parodontholoog deze wilde een behandeling van minimaal 1200 euro bij mij uitvoeren toen ik te kennen gaf hier geen geld voor te hebben vertelde hij dat hij de orthodontist dan ging vertellen dat mijn beugel eruit moest.
Bij de orthodontist gekomen wilde hij een alternatieve behandeling gaan uitvoeren. Ik heb een gat (door een hoektand die niet ingedaald is) en dit moest ik maar laten zitten, 2 gezichtsbepalende elementen wilde hij trekken dan afzagen en met een draadje er achter weer terugzetten. Ik heb in dit geknoei geen vertrouwen en zoek nu dus een andere orthodontist die de oorspronkelijk afgesproken behandeling af wil maken. Ik zoek naar de assistente die mij bij mijn overleden orthodontist altijd behandelde (zij was echt goed) maar kan haar niet vinden. Ze moet ergens in Barendrecht zijn gaan werken, ze heet Klazien is er een register waar orthoassistenten in geregistreerd staan? Het zou een wonder zijn als iemand hier op dit forum zou weten waar ik haar kan vinden maar ik waag de gok, is er iemand die een Klazien kent die orthoassistente is?????
Of weet er iemand een goede orthodontist in de omgeving van Rotterdam, liefst een die ook als orthodontist in het big geregistreerd staat.

kruikenzijker
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2008 19:51

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door kruikenzijker »

ik heb het geluk gehad dat ik tot mijn 19de jaar een hele goede tandarts had.een heel vriendelijke ned/indische man.ik heb altijd een heel goed gebid gehad dus veel hoefde hij niet te doen.hij heeft alleen een stukje voortand aan moeten bakken omdat ik op mijn voortanden was gevallen tijdens het schaatsen, dat stukje zit er nog steeds aan. ook heeft hij net voor mijn 18de de groeven van mijn kiezen gedicht met een wit spulletje zodat ik later minder kans op gaatjes zou krijgen.nou dat klopt want ik heb nog steeds geen gaatjes.en ben inmiddels al 12 jaar ouder.

ik ben op mijn 19de verhuist naar het westen en heb dus een andere tandarts moeten zoeken.er opende toen net een nieuwe practijk en heb me gelijk gemeld.
ook dit is een ned\indische man. en ook deze tandarts vind ik erg goed.hij verteld me wat hij doet of gaat doen en laat zelfs evt fotos zien met een uitleg erbij.ook mijn verstands kiezen heeft hij niet allemaal weggehaald want hij zij eerlijk dat als hij dat ging proberen dat ze dan kunnen afbreken omdat hij er heel moeilijk bij kon komen.hij heeft me gelijk doorgestuurd naar het ziekenhuis.
ik had een kapotte kies (door een ongeluk) die op een gegeven moment weer door tweeen spleet.hij vroeg aan mij wat IK WILDE, of weer maken of trekken.
ik heb hem toen gewoon laten trekken want dan was ik van die ellende af.
ook dat stukje voortand wat er nog aangebakken zit heeft mijn tandarts gewoon laten zitten en heeft gezegt; zolang het er zit, lekker laten zitten en wanneer jij het wil of als het er af valt kunnen we er een kroon op zetten.
en zo hoort het ook,het is jou gebid dus jij beslist wat er mee gebeuren moet.
ook zijn assistente is heel aardig en helpt alleen maar met bv fotos maken gereedschap aangeven maar doet zelf niks aan het gebid.

kortom ik denk dat ik het getroffen heb maar als ik van sommige mensen hun verhaal lees dan begrijp ik best dat er mensen zijn die bang zijn voor de tandarts.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door Sira »

Na (in een tijdsbestek van 54 jaar) 2 "fietsenmakers" en 1 goede tandarts met een slechte mondhygiëniste (waardoor nu problemen) te hebben versleten, laat ik mij tegenwoordig behandelen in de Onderwijspraktijk Tandheelkunde en Mondzorgkunde bij het UMC St.Radboud in Nijmegen (ook mogelijk op de universiteiten Amsterdam en Groningen).
Je wordt behandeld door laatstejaars studenten onder toezicht van professoren.
Zij blij èn mijn portemonnee ook.

Alle behandelingen zijn mogelijk en worden tevoren goed met je doorgesproken alsmede de kosten. Daarbij krijg je korting op de techniekkosten en een onderwijskorting van 25%.

Ik ben zeer tevreden.

Gesloten