LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandartsen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
mondhygienist
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:51

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door mondhygienist »

Ik zag ergens de vraag voorbij komen hoe er bij mondzorgkunde het geven van anesthesie werd aangeleerd. Allereerst krijg je een aantal college's over de anatomie waarbij je onder andere leert waar de zenuwen lopen. Hierover krijg je een aantal tentamens. Daarna krijg je college's over pathologie waar je een tentame over krijgt. Ook krijg je nog college's en tentame over anesthesie specifiek. Dan pas krijg 1 keer in de week praktijk. Je ligt dan zelf in de stoel om anesthesie te ontvangen en je prikt op je collega-student. Dit is een aantal keren, iets wat in mijn geheugen gegrift blijft....Want op de laatste praktijkdag ontvang je namelijk maar liefst 8 prikken. Ik geloof dat je 3 maanden lang elke vrijdag praktijk had.

Het klopt dat er ook mondhygienisten zijn die niet deugen. Gelukkig ken ik ze niet. Wat ik wel weet is dat ik dagelijks patienten 'per ongeluk' in de stoel krijg, die eigenlijk bij de prev.ass waren in gepland. 9 van 10 keer hebben deze mensen een DPSI-score die ver boven het kunnen van een prev.ass ligt. Of ze hebben wel een DPSI-score die ze wel kunnen behandelen maar waar veel te veel bloeding bij gevonden wordt. Er zijn geen instructies gegeven....
Ook maak ik vaak mee dat mensen niet weten bij de prev.ass onder behandeling hebben gestaan en dat deze prev.ass zichzelf zelfs mondhygienist noemt. En nee, dat zijn echt geen excessen maar dagelijke kost....Zoals ik al zei; bestaan er echt wel prev.ass die het wel kunnen, maar andersom komt in onze regio net zo vaak voor. Ik vind het te makkelijk om de prev.ass daar de schuld van te geven. Er zijn hierbij meerdere mensen bij betrokken.

Qua kwaliteitscontrole; Dit gebeurt naar mijn zin veel en veel te weinig. Het wordt wel aangemoedigd om zoveel bij- en nascholing (en ander activiteiten) te volgen zodat je opgenomen wordt in het kwaliteitsregister. Dit bestaat echter enkel voor tandartsen en mondhygienisten. Ik zie dit graag ook komen voor prev.ass. De VNM is verder bezig om goede visitatie op te zetten.

inkiepinkie70
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jun 2010 00:11

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door inkiepinkie70 »

Jahoor mensen, hier is ze dan!!!! De borende preventieassistente!! Gehaat en gevreesd door zovelen! Nouja, ik heb de eerste 2 pagina's gelezen van dit forum en ik wordt er toch zo moe van..... Waarom moeten wij (de generatie "borende en prikkende" preventie-assistentes) ons toch altijd met hand en tand verdedigen?? Ik snap heel goed dat en een keer in de zoveel tijd een discussie over oplaait, maar dat dit zo vreselijk kort door de bocht over een kam zou worden geschoren door tros radar vind ik jammer. Kijk, de meeste mensen weten wat een tandarts is en misschien zijn er ook wel veel mensen die weten wat een mondhygieniste is, maar alleen de mensen die daadwerkelijk bij een mondhygieniste zijn geweest en de behandeling hebben ondergaan en de mensen van de tandartsenbranche en medische sector weten je te vertellen wat een mondhygieniste doet. Doe maar eens een klein testje in een gewone winkelstraat in een dorpje in Drenthe. Bijna al het "gewone/klootjes volk" (met geen of een opleiding t/m Havo) die geboren zijn van 1920 tot ongeveer 1985 denken nog steeds dat een assistente van de tandarts de aangeefmevrouw is. De mevrouw die de instrumenten aan de tandarts geeft en schoonmaakt en afspraken regelt. Ik heb nieuws voor deze groep: DAT IS ANNO 2010 HELEMAAL NIET MEER HET GEVAL!!!!!!!
Ondertussen zijn er diverse nieuwe opleidingen in tandartsenland van start gegaan en verandert de regel en wetgeving. Dit noemt men ook wel met een duur woord: MODERNISEREN en meegaan met de tijd, meegaan met de vraag en het aanbod en de financien die daarvoor zijn. En ja, dat is altijd eng en raar. Ach, over 10 jaar vind iedereen het normaal denk ik dan maar. Nieuwe beroepen zoals Mondverzorgende en dergelijke doen nu hun opwachting, de eerste lading afgestudeerden moeten nog worden afgeleverd. Als je er helemaal geen verstand van hebt, is het voor een leek lekker meepraten in deze discussie van Radar, want zeg nu zelf: je bent wel vreemd als je het niet raar zou vinden als wordt verteld dat preventieassistentes met een cursusje van slechts 3 weken en beetje gaatjes in je tanden gaat vullen!!!
Radar heeft om de tafel gezeten met de NVT, de tegenhanger/ conculega van de NMT. De NMT, waar veel tandartsen lid van zijn en de grootste beroepsorganisatie van Nederland op alles wat maar met tanden te maken heeft. Deze NMT geeft zelf cursussen om van een bestaande tandartsassistent een preventie assistent ta maken. Daar zijn veel kosten mee gemoeid en er moet weldegelijk gepresteerd en getoetst worden in samenwerking met de tandarts waar die assistente werkzaam is. Het duurt helemaal geen 3 weken, wat een kwatsch zeg!!! En, omdat er een markt voor is, zijn er ook diverse vervolg en aanvullingscursussen. Helaas werkt de NMT niet mee aan enige cursussen die door de Edin worden gegeven, die ook door tandartsen worden verzorgd. De NMT is bang voor de discussies die over de voorbehouden behandelingen en de wet BIG gaan denk ik.
Maargoed, ik heb een gedegen MGDO tandartsassistente opleiding van 3 jaar achter de rug en ben werkzaam als fulltime tandartsassistente sinds 1989. Na een heleboel extra cursussen te hebben gedaan in dit vakgebied was ik uitgeleerd en heb dus alles gehaald wat er op de markt was. Tot minister Borst de wetgeving veranderde. Ineens kregen assisterende de mogelijkheid om verder te leren en zich in meerdere verrichtingen te bekwamen. Wat ik vooral geweldig vond, was dat ik zelfstandig in de mond van patienten mocht gaan werken. Heerlijk, een keer aan de andere kant van de patient te mogen zitten. Dus wij mochten de cursus van de NMT volgen van preventieve behandelingen. Ineens was ik na 10 jaar bevorderd tot preventieassistente, wat mij een bruto uurverhoging van mijn salaris opleverde van wel 1 gulden en 12 cent. Hoezee!!
Let wel, alle taken die ik erbij leerde worden anno 2010 gewoon gegeven in het lespakket van de normale huis-tuin-en-keuken assistente!! NU komen assistentes van school die al mogen sealen en dergelijke, iets wat in 1987- 1989 nog niet mocht. Al snel kwamen andere cursusmakers met meerdere vernieuwende programma's. Zo ook o.a. de Edin. Echt geweldig. Na enkele jaren mochten mijn collega en ik eindelijk de cursus anaesthesie gaan doen. Super, en goeie verdovingen geven dat ik kan!Laat ik eerlijk blijven, ik mag van mijn baas de tandarts (helaas) geen mandibulair geven, want dat gaat zelfs bij kaakchirurgen nog regelmatig mis, en ook hij heeft wel eens een misser gehad....Dus daar wil hij ons van behoeden. Jammer voor mij. Omdat wij elke dag sealingen maakten en regelmatig achter onze oren krabten of er stiekum geen gaatje onder dat bruine fissuurtje zat(even gauw een fotootje en jahoor, caries!!) , zijn we gaan vragen om de cursus eenvlaks fissuur-composiet restauraties te mogen doen. Omdat een groefje wat openslijpen vaak de sleutel was. Maarja, dan moesten we toch echt die boor hanteren...... Uiteindelijk die cursus, die overigens loodzwaar was, met verve gehaald. En echt, ik ben zo blij dat ik ook de resterende cursussen heb gedaan die er waren: caries diagnostiek, de behandeling bij kinderen, ouderen, en ik heb echt een flinke stapel certificaten en diploma's bij elkaar gesprokkelt, met meer dan 21 jaar werk-ervaring. Weet je dat er (en dat heb ik al verschillende keren hier gelezen) heel veel mensen zijn die liever willen worden geholpen door de assistente dan door de tandarts zelf? Onze tarieven zijn even hoog (of laag...) , maar wij nemen wel 3x zoveel tijd voor ze!! En die grote groep mensen laten ze niet aan het woord in Radar, echt jammer. Natuurlijk weten onze trouwe patienten dat ik de assistente ben en natuurlijk heeft de tandarts dat toen tegen iedereen verteld dat wij die opleiding gingen doen en dat heeft ook in de wachtkamer gehangen op een prikbord. Als er mensen zijn die liever bij de tandarts zelf willen worden behandeld, kan dat altijd. Alleen dan niet piepen als dat een maandje of 3 duurt. Wij zeggen nooit dat we tandarts of mondhygienist zijn!! Ik verdien nog steeds als gewone assistente. En dat uitbuiten wat zo vaak wordt genoemd in radar, dat doen de tandartsen helemaal niet, het levert ze helemaal niet zoveel op, DAAR hoef je het niet voor te doen!! Een tandarts knalt er binnen 10 minuten een 3vlaks vulling in, nou, dan ben ik net klaar met mijn preparatie, die ik check met cariesdetector. Niemand denkt aan de vele buitenlandse tandartsen die hier in Nederland werken!! Laat Radar zich daar eens druk over maken. Tandartsen die bijvoorbeeld in Polen of Rusland hun universitaire (!!!) studie hebben afgerond met een tandartsdiploma, mogen hier nieteens ingeschreven worden bij de NMT en geregistreerd staan met een BIG registratie! En toch had ik zo'n Rus bij me op de boor-cursus! Want hij wilde toch aan de slag als tandarts maar moest even eea aan Nederlandse diploma'tjes halen.... Hij was de slechtste van de klas en zakte 2x voor zijn examen. Hij kon nog nieteens zonder te trillen een boor vasthouden, laat staan een fatsoenlijke preparatie maken. En dat gaat gewoon aan het werk in Nederland. Er zijn altijd rotte appels in de mand, dat zal je in elk beroep houden en die verzieken het voor de rest. Ik sta 200% achter mijn werk en in al die jaren dat ik die omstreden behandelingen doe, waar mijn baas mij bekwaam in acht, nog nooit iets verziekt. Daar ben ik trots op en ik waak ervoor dat ik dit zo hou. En wat betreft de mondhygienistes, die ik echt respecteer voor hun werk (ik ben zelf helaas 2x uit de inschrijvingen van die opleiding geloot, helaas) dat is zoiets als Duitsland en Nederland met voetbal. Dat zal elke tandartsassistente kunnen beamen. Sommige mondhygienistes vinden het niet eerlijk dat wij in hun vaarwater zitten zonder HBO opleiding (wat overens in mijn tijd, 1989 nog slechts een 2-jarige opleiding was, waar je zo kon instromen als je je MDGO diploma had gehaald). Maar wat u hiervoor al kon lezen, ook net afgestudeerde mondhygienistes worden anno 2010 onderwezen in de eenvlaks fissuurvullingen en mogen anaesthesie geven tegenwoordig!! Waarom nou met z'n allen tegen die preventieassistentes, die met succes hun stinkende best doen om zo goed mogelijk voor de patient te zorgen?? Misschien zou je een urenstaatje moeten bijhouden net zoals een piloot zijn vlieguren moet halen om te mogen blijven vliegen. Deze cursus moeten de mensen net zo zien als een rijbewijs halen in 10 dagen. Ik deed er helaas 3 jaar over. Wordt je daarom een slechte chauffeur als je dat binnen 10 dagen intensieve training je rose papiertje hebt gehaald?? Voor die fantastische controle waar maar 1 tandarts is belast met 12.000 tandheelkundige mederwerkers wordt misprijzend gereageerd, meer controle, nou, bij mij mag'tie langskomen!! Maar hoe zit het met de echte beulen? Met de tandartsen die er een potje van maken en na wat berispingen van het college gewoon in een ander deel van Nederland weer een nieuwe praktijk openen? Gebit na gebit ruineren en er bakken geld aan verdienen al dan niet verzekeraars oplichten enzo?? we hebben er wat zitten in het westen van Nederland hoor!! Maar dat gaat de doofpot in. Dat vind ik veel kwalijker dan een prenentieassistente die haar werk goed doet in opdracht en onder supervisie van een tandarts die de wetgeving netjes naleeft. Ja.......... zeiden die mevrouw en meneer in de uitzending, ik had pijn in mijn tanden en het bloedde......... Nou, gelukkig voor die mensen komt het dan ook ZELDEN voor, dat bij dezelfde behandeling van een ECHTE tandarts deze klachten zich manifesteren.... AHUM. Ik ben wel voor een soort TEST waar 10 echte tandartsen in zitten en 10 preventieassistentes en mondhygienistes en niemand weet dat van elkaar. Met evenveel werkervaring/praktijkuren. En dan eens kijken hoe de assistentes presteren bij bijvoorbeeld cariesdiagnostiek. Ik ben erg benieuwd wat daar de uitkomst van zal zijn. Ik denk dat ik het al weet. Ik vind er namelijk altijd meer dan mijn baas, oeps. Dan laat ik die zien aan hem en dan zegtie eerlijk, die had ik niet gezien nee. De tandarts heeft zoveel werk te doen in zo'n korte tijd en is misschien zo ongelofelijk routinematig aan de slag dat hij wel eens wat mist. Ik nooit. Ik heb in al die jaren nog nooit meegemaakt dat hij me moest roepen van: heej, toch eentje over het hoofd gezien, andersom wel.

de tandenfee
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2007 20:02

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door de tandenfee »

Geweldig dat jij zo veel geleerd hebt en je werk zo goed doet maar wat gebeurt hier? De assistente doet het werkt en krijgt daar maar liefst 1euro en een paar cent meer salaris voor en vervolgens wordt het gigantische salaris van de tandarts doorberekend aan de klant, net als bij de orthodonthist de assistentes doen het werkt met soms wel 5 of meer tegelijk en de rekening voor de klant is of je door meneer zelf behandeld bent. De kosten van de gezondheidszorg reizen de pan uit, dit betalen we met z'n allen zou het niet verstandig zijn om eerst eens te gaan betalen voor wat/wie we werkelijk aan onze behandelstoel hebben? De inkomens van de tandartsen/orthodontisten/parodonthologen enz. behoren tot de hoogste van alle beroepen, is het nu werkelijk zo bijzonder wat ze doen dat dit gerechtvaardigd is in vergelijking met een ander beroep waar veel instumentarium bij nodig is? Ik zou als assistente niet zo trots zijn dat ik door mijn baas zo gebruikt werd, hij de inkomsten jij het werk doen.

inkiepinkie70
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jun 2010 00:11

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door inkiepinkie70 »

Nou Tandenfee, ik voel me absoluut niet gebruikt!! ik vind het fantastisch dat ik dit werk kan en mag doen. Ik heb een superleuke baan waar ik elke dag huppelend naartoe ga en zingend van thuiskom en het geeft me ook nog eens heel veel voldoening. Ik verdien intussen en prima salaris van iemand van mijn leeftijd en mijn genoten opleiding. Zo achterlijk veel verdient een tandarts nou ook weer niet hoor!! Dat is per tandarts heel verschillend!!!!
De ene trekt 15 minuten per persoon uit voor een halfjaarlijkse controle en een ander sjeest er een familie van 5 personen doorheen in 10 minuten. De ene haalt heel behoorlijk tandsteen weg en een ander raffelt wat af binnen 5 minuten en rekent dan ook nog lachend tandsteen normaal af op de verstuurde nota. Als tandarts zijnde kun je er dus misschien best een lucratief bedrijfje van maken als je inventief en slim en sluw genoeg bent. Veel ongediplomeerde assistentes van 18 jaar aannemen tegen het minumum loon en die even leren hoe je een en ander moet doen.
Creatief declareren is ook een kunst op zich. Als je dat allemaal kan, lukt het misschien om de uuromzet zo hoog te krijgen dat je inderdaad met een leeftijd van 50 jaar kunt gaan genieten van je pensioentje.
Er zijn ook nog tandartsen (en dat zijn de meesten gelukkig!) die tandarts zijn geworden omdat ze het vak zo geweldig vinden. Ik heb een baas die nog een soort van "garantie"geeft op zijn vullingen en afgeleverde diensten, eentje die hier en daar niet de verdovingen doorberekend en dergelijke. Die vooral ook de tijd neemt voor zijn patienten.
Bij ons gaan er geen 20 patienten in een uur, maar hooguit 20 op een dag! En misschien is dit zakelijk wel niet zo handig, want de omzet heeft hier niets aan. Het geeft wel veel voldoening.
Als je snel veel geld wilt verdienen zou ik geen tandarts worden! Veel te stressy. Heb je de belastingaanslagen en de personeelskosten en de verzekeringen wel eens gezien die betaald dienen te worden??? Om nog maar van de inventaris, het instrumentarium en de gigantisch grote post van verbruikskosten ed. te zwijgen. Er zal wel veel inkomen maar er gaat ook onwijs veel uit!
Wat ik gisteravond ook nog zei tegen een patient: Patienten zitten 5 tot 7 minuten bij de tandarts voor een C11 en bij de preventieassistente vaak 10 tot 20 minuten met soms uitloop naar 30. OOK voor een C11. Ze liggen in een dure stoel en wij gebruiken hetzelfde instrumentarium en behandelen ze in hetzelfde pand alsdat ze bij de tandarts zouden liggen. Het enige verschil is, dat ik geen bul heb en hij wel. Bij ons hebben de patienten een keus en ze weten allemaal dat ik assistente ben en geen tandarts of mondhygieniste. Jullie doen alsof alle preventie assistentes maar endo's uitvoeren, kiezen trekken, protheses maken en 3vlaks vullingen aan het leggen zijn en af en toe een kroonpreparatie maken en volledige parobehandelingen doen.
Ik behandel (angstige) kinderen, geef anaesthesie, voer halfjaarlijkse controles uit, doe heel veel preventie zoals sealen, doe tandhalsbehandelingen, bleken, verwijder supragingivaal tandsteen, en maak ook regelmatig occlusale vullinkjes. Vaak zetten ze vage pijnklachten bij mij neer, zodat ik alvast kan "voorwerken" zoals een foto maken of verdoven en verslag kan uitbrengen aan de tandarts wat hij zodirect aantreft. Ohja, ik doe ook nog de administratie en de telefoon.
Waarom mogen/moeten verpleegkundigen in het ziekenhuis soms het werk doen van een arts (lees: afgestudeerd aan de universiteit!!!) Er is een verschuiving gaande, al jaren. door bezuiniging, werkdruk, meer patienten, hogere kosten, de arbo enz. Als het niet uit de lengte meer komt, moet het uit de breedte komen, logisch gevolg toch? En het wordt op deze manier opgevangen door verplegend personeel en bijvoorbeeld ook anderen in de zorgsecor wat meer zaken bij te laten leren, zodat de echte artsen/tandartsen meer tijd over houden om zich met meer gecompliceerde zaken bezig te houden.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@inkiepinkie

bij ons in de praktijk is alleen de 2 oudste nou ja...40 in opleiding geweest voor tandsteen enz...daar ga je eerst heen en dan doet de tandarts de controlle,nou kan iemand zeggen oh lekker lucratief elke keer tandsteen om het halfjaar,maar ze kijken eerst of het nodig is en laten het zien..prima..en heerlijk gevoel achter af...

ik respecteer echt je werk,eerlijk waar,maar voor de leken moet je misschien even wat minder moeilijk woorden gebruiken c11 endo ik weet wel wat het is..ik loop al vanaf mijn 4de bij de tandarts en alles is zo dood als een pier en heb meer kronen als normale tanden...
dus heel wat meegemaakt...
maar .....mijn assistente is nog steeds van het aangeven,alleen moet ik wel zeggen ze weet waar ze het over heeft,je hoort het aan het taalgebruik,ik had hiervoor een ander...en die kon echt niks...
maar ik ben er niet voor in om me door een preventieassistente zeg ik het goed?te laten helpen...ik wil gewoon de tandarts zelf,die weet hoe mijn gebit in elkaar zit...ik zit er nu twee jaar in een splinternieuwe praktijk met alles erop en eraan een mondhygieniste een orthondontist pa en zei doen de praktijk en er lopen 6 assistentes..ze nemen de tijd voor je.maar ik zal je zeggen....even voor de duidelijkheid ik moest naar haar omdat de oude praktijk afgebrand was en de tandarts er gelijk mee stopte...
ze weet ondertussen wie ik ben,komt lachend naar me toe,weet mijn gezondheidstoestand..weet uit de hoofd hoe het met welke kies gaat...
dat na nog geen 2 jaar...
nu zijn we ook in overleg een goede renevatie aan het doen...wat nodig is..
en ze is niet duur...dat merkte ik al gelijk! zelfs mijn tante zei he?
waarschijnlijk hebben ze een min en een max prijs...
en ze is niet snel tevreden het moet zijn zoals zei het in de hoofd heeft en anders niet...
ik had een kaakontsteking ....nou ze heeft me er door geen geholpen...sterker de 3 consulten erna..omdat het gespoeld moest worden en medicatie ingestopt moest worden heeft ze niet eens gerekend...

ik ben heel blij voor je dat zo fluitend naar je werk gaat,maar ik wil toch liever de tandarts..sorry..maar dat wil niet zeggen dat ik geen vertrouwen in jullie heb..maar ik ben zo vaak de mist ingegaan,ik wil gewoon mijn vaste doktoren en tandarts ,sorry....

de tandenfee
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2007 20:02

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door de tandenfee »

Leuk die elle lange niets zeggende lappen tekst van je maar kijk je ook wel eens naar de feiten?

Lees hier maar eens http://mens-en-samenleving.infonu.nl/op ... tudie.html

In dat lange verhaal van je geef je min of meer voorbeelden van hoe het binnen deze beroepsgroep gaat, dat wil niet zeggen dat jouw werkgever dit ook doet maar er zijn er teveel die het wel doen.
In Rotterdam hebben de orthodontisten zich massaal als ortho uit laten schrijven en als tandarts inlaten schrijven omdat ze dan een hogere rekening kunnen schrijven, ze zijn pas sinds kort hiervoor op de vingers getikt. Het is zelfs zo sterk dat er hier binnen de regio aan kartel vorming gedaan wordt.
Op het moment dat jij niet tevreden bent over je ortho, of over zijn te hoge rekening dan kun je niet naar een ander toe want de dames en heren hebben een afspraak gemaakt dat zij elkaars patienten niet overnemen.

De hele bevolking moet meer gaan betalen om deze dames en heren hun riante salaris te laten verdienen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

even ,bij ons on de praktijk doet de tandarts het niet hoor,komt 2x pw een ortho..maar ik weet mijn neef en nicht die moeten vaak en het kost een hoop niet normaal meer,echt niet normaal.
het valt ook wel op dat 70% tegenwoordig een beugel moet...vergelijk dat eens met 20 jaar terug,het is ook een hype,staat er een tandje scheef oh een beugel...
zelfs mensen op hun 50ste????????ja die tand en die tand staat net niet mooi...kom op zeg....dat betalen wij ok,kijk staat het echt schots en scheef ....perfect,maar is het voor de ja ik kom er ff niet op...schoonheid dan vind ik dat je het zlef moet betalen ,helemaal....
zal boze mensen krijgen nu..maar dat is gewoon mijn mening
maar dit is eigenlijk niet waar het onderwerp overgaat.

tandenfee,rdam idd ik heb het ook gelzen en ik en de prijzen dus van wat ik zei...
niet te flitsen...
nou ik vind mijn ondertanden staan ook niet helemaal recht maar ook niet om me te schamen ik vind een beetje een beetje he! hier en daar niet perfect prima hoor...

inkiepinkie70
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jun 2010 00:11

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door inkiepinkie70 »

ik ben heel blij voor je dat zo fluitend naar je werk gaat,maar ik wil toch liever de tandarts..sorry..maar dat wil niet zeggen dat ik geen vertrouwen in jullie heb..maar ik ben zo vaak de mist ingegaan,ik wil gewoon mijn vaste doktoren en tandarts ,sorry....

Hoi Rozemarijntje,

Nou, het is helemaal niet erg hoor, dat je je eigen tandarts wil, natuurlijk snap ik dat! Zeker als er zo'n verhaal achter zit. Bij ons hebben sommige patienten ook liever de tandarts, dat is ieders goed recht! Maar als het mensen niet uitmaakt, en de tandarts heeft een spoedgevalletje tussendoor, worden vaak patienten met alleen maar een controle naar mij doorgeschoven. Als ze toch liever bij de tandarts willen wordt daar dan een nieuwe afspraak voor gemaakt, bij de tandarts zelf. Wij zijn in de praktijk heel blij dat de gebitten door verschillende mensen gezien wordt. Met z'n allen kijk je toch een beetje op je eigen manier naar een gebit. Ik merk ook dat de drempel bij ons veel lager is dan bij de tandarts, als het gaat om vragen over bv. bloedend tandvlees, geur uit de mond, een scheef tandje, tanden willen bleken enz. De zaken die ik kan doe ik zelf en als het op het terrein van de tandarts is, of als er behandelplannen moeten worden gemaakt, krijgen ze een afspraak bij de tandarts zelf. Ik probeer me zo goed mogelijk bij m'n leest te houden, want ik ben nou eenmaal geen tandarts of mondhygieniste! Al vinden sommigen dat ik er al ver buiten vaar....

inkiepinkie70
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jun 2010 00:11

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door inkiepinkie70 »

Wauw tandenfee, wat een mooie URL! Nu kun je goed zien, dat je beter Tandheelkunde kan gaan studeren i.p.v. Dans! Maar je hebt gelijk, de salarissen van orthodontisten zijn ook astronomisch hoog, en die hebben vaak nog hele hordes assistentes die het hele handwerk doen, de ortho is de bedenker van de behandeling en zij voeren alles uit en verdienen een schijntje. Ik vind zelf ook dat dat best een stuk minder zou mogen zijn. De wachtlijsten om tandheelkunde te gaan studeren is enorm en nog altijd is er een numerus fixus op de inschrijving, die geloot wordt tussen de allerbesten. Na 9 jaar studeren ben je pas orthodonist, dus er mag best een prijskaartje aanhangen. Het is ook een select groepje, die orthodontisten en ze vragen ook een errug select prijsje....

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@tandenfee

idd dat klopt het is ook zo met tandartsen,als je zegt ik ben daar en daar geweest nemen ze je ook vaak niet aan!

@inkie..
nou mijn tandsteen vind ik prima dat de assistente het doet hoor,ze doet het goed,!
ik kan me voorstellen dat je soms iets te ver gaat in je enthousiasme als je het zo leuk vind..ihihihih maar ga niet te ver..;-)en als je leuk werk hebt hoef je niet altijd gelijk 1000 euro meer te verdienen toch?
omdat je schreef wat je er per uur bij kreeg,maar wel fluitend naar je werk gaat,ik vind dat belangrijker als dat geld erbij!nou ja geld is ook wel leuk ;-)

inkiepinkie70
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jun 2010 00:11

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door inkiepinkie70 »

Heej rozemarijntje,
De prijs die ik erbij kreeg was omdat ik van "gewone" naar assistente PLUS ging. Ja, dat heette toen nog zo. Nu heet het weer preventieassistente maar dat is alweer bijna 10 jaar geleden ofzo. We werden betaald naar de salariering van de NMT. (de Nederlandse Maatschappij ter bevordering van Tandheelkunde) Ondertussen zijn er intern betere afspraken gemaakt over onze salarissen hoor! Met ook nog een pensioenregeling erbij, want we hebben geen CAO. Ik verdien echt prima, mij hoor je niet klagen en er hoeft heus geen 1000 eurie bij. En ondertussen ben ik nog steeds heel blij met m'n werk, want morgen staat de airco heerlijk aan!!! HAHA.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Sorry, inkiepinkie vorige week weer meegemaakt. Een patiënte was al 5!jaar onder behandeling bij de preventie assistente maar haar tandvlees bleef ondanks een goede mondhygiëne bloeden.
Mevrouw wilde graag toch een keer naar een echte mondhygiëniste. Ik zag haar en besloot een kweek te doen, vandaag kreeg ik de uitslag AA+++ en PG+++.

Mevrouw kan poetsen tot ze een ons weegt, maar deze beestjes krijgt ze niet weg zonder een stevige anti-biotica kuur! Helaas een paar jaar te laat ondertussen zijn er overal, bifurcaties ontstaan en al vrij veel botverlies.

Hoe vaak doet een preventie-ass. een kweek? en wat voor kweek dan? en wat is de indicatie voor een bacterie kweek? of de contra-indicatie?

Alleen in samenwerking met een goede tandarts en een assistente die op tijd weet waar de grens van haar behandeling ligt, kunnen er behandelingen worden overgenomen.

Helaas zie ik in de praktijk veel te vaak dat grenzen overschreden worden en onwetende patiënten, hiervan de dupe worden.

Inkiepinkie, ik geloof best dat jij goed bent, maar ik vind je ontzettend naïef. Het is echt mogelijk om binnen 9! dagen opgeleid te worden tot prev-ass, ZONDER vooropleiding tot tandarts-ass. Kijk maar op de site van PAOT en edin en wordt wakker!

inkiepinkie70
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jun 2010 00:11

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door inkiepinkie70 »

Ha Loes, ik ben superwakker hoor! Ik blijf het alleen zo jammer vinden dat je alle preventieassistentes over een kam blijft scheren! Hoezo ben ik nou weer naief?? Ik voer mijn werk netjes en nauwgezet uit en ik weet heus wanneer het tijd is om door te verwijzen naar een mondhygieniste. Ik blijf niet 5 jaar aanmodderen met een patient! Ik weet ook heus wel hoeveel schade dat met zich mee kan brengen. Is die patient ook 5 jaar lang niet gezien door de
"eigen" tandarts dan?? Dan heeft hij/zij ook een behoorlijk steekje laten vallen!!Wij nemen ook netjes bij elke controle de DPSI score op en houden goed de conditie van het tandvlees in de gaten. Als na uitvoerige mondhygiene instructie en een paar terugkom-consultjes de mondhygiene sterk is verbeterd en het nog steeds flink blijft bloeden stuur ik sowieso altijd door naar een mondhygieniste voor consultatie en een eventuele kweek. Het is aan de mondhygieniste om te beslissen of er een kweek gemaakt moet worden, die doet tenslotte ook de behandeling, dat ga ik haar niet voorschrijven. Eigenlijk is het in 99% van de (ik noem het maar DRINGENDE) doorverwijzingen raak en heeft de desbetreffende patient een rotbacterie bij zich waar antibiotica moet voor worden voorgeschreven. Als de patient er zelf voor kiest om NIET naar een Mh te gaan, maar lekker te blijven aanmodderen ondanks telkens voorlichten,aandringen en vertellen dat dit echt het begin van het einde van zijn/haar gebit is en dat wij niet verder kunnen behandelen..... Tja, wij hebben helaas ook van die patienten met een DPSI van 3 of 4 die na enkele jaren waarschuwen en soebatten pas eens naar een mh gaan (dan krijgen ze van mij trouwens direct een verwijzing naar een parodontoloog) als er enkele elementen verloren zijn gegaan omdat ze te mobiel waren.
idd erg jammer voor de patient die recent bij je was en dat vind ik ook een kwalijke zaak. Het zal je gebit maar zijn. En dan horen: ja, mevrouwtje, als u een jaar of 3-4 eerder bij me was gekomen...... Echt supertriest. Als het echt zo is, dat het nalatigheid of onkunde is van die preventieassistente zou ik haar baas er op aanspreken. Dat kan toch niet!! Ik leg de verantwoordellijkheid neer bij de tandarts waar zij voor werkt, die heeft ook niet goed uit z'n doppen gekeken. De preventieassistente werkt in opdracht van een tandarts, die ziet toch ook dat het niet goedgaat?
Ohja, en wat die 9daagse cursus van de PAOT ed. betreft; ik vind toch heel stellig dat de verantwoordelijkheid op het uitvoeren en functioneren van een preventieassistente (en het maakt mij eerlijk gezegd geen moer uit hoe iemand zijn papiertje heeft gehaald, al was het bij een pakje boter of een 3 jarige MDGO opleiding) helemaal bij de tandarts ligt. Als hij grenzeloos vertrouwen heeft in die assistente en haar bekwaam acht om diverse behandelingen uit te voeren, treft wat mij betreft, de assistente geen blaam. Dan moet je niet boos worden op de assistente, maar eens een hartig woordje spreken met de tandarts waar ze voor werkt! HIJ heeft bepaald wat en hoe zij verrichtingen uit dient te voeren. Want er zijn wachtlijsten bij de mondhygienistes bij ons in de regio en voor een parodontoloog moeten de mensen minimaal 6 maanden wachten voor de intake. Wij maken toch de eerste schifting en kunnen zo vrij veel patienten snel helpen.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Beste inkiepinkie, als alle prev.ass. zo waren als jij zouden er idd weinig problemen zijn! Ik scheer jullie ook niet allemaal over een kam.

Ik vind dat een prev. ass idd een hoop werk van een mondhygieniste kan over nemen in samenwerking met een goede tandarts.

Helaas blijkt dat het in de praktijk vaak niet zo werkt, ik zie te veel problemen en dan moeten regels worden aangescherpt, vind ik.

Maar nogmaals ook wij hebben een hele goede prev.ass in de praktijk, die ik op handen draag en die mij vaak ontlast. Ik zou haar niet willen missen.

mondhygienist
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:51

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door mondhygienist »

Leuk, die borende preventieassistente die hier zo professioneel hoog van te toren blaast....maakt fout op fout. Misschien een idee om u eens goed te verdiepen in het beroep 'mondhygienist' (dus niet mondverzorgerde...dat kan ook iedereen zich noemen.. dat is dus geen nieuw vak.). Dan kunt u lezen dat de mondhygienist met een 4-jarige opleiding toch wel ietsje meer leest dan enkel een 1-vlaksvulling.
Logisch dat de NMT prev.ass-cursussen heeft. Het is immers dik verdienen voor de tandarts, zo'n preventieassistent! En welke tandarts wil er nou krabben? Krijgen ze maar pijnlijke vingers van...Heerlijk zo'n assistente die gewoon doet wat haar opgedragen wordt. Zo'n mondhygienist is maar vervelend met zijn eigen mening...
Een cursus sealant uitslijpen..harstikke leuk...en weigert u dan ook als dat uitslijpen helemaal niet nodig is? Weet u ook wanneer dat dan niet nodig is? Of doet u gewoon maar wat de tandarts goed acht? Cariesdiagnostiek is erg moeilijk. Dat leer je echt niet zo maar even. Alles kost tijd, kost niveau. De controle vind ik thuis horen bij de tandarts. Als de assistente daarbij helpt, prima. Maar als assistente EN als mondhygienist, kan je enkel de controle goed uitvoeren als daar ook een goede tandarts aan vast gekoppeld is. Ga maar eens een controle doen zonder foto's en met overhangende vullingen...
Nee, ik wil niet iedereen over 1 kam scheren. Zoals eerder gezegd, zijn er vast talenten die het wel in zo'n korte tijd kunnen leren. Maar de gemiddelde tandartsassistent kan dit echt niet. De aangeboden leerstof tijdens de cursussen is m.i. onder de maat. Vergelijk het eens met de HBO en UNI en dan zal men echt schrikken. Ik merk dat niet alleen op mijn eigen werk, maar ook op het internet waar assistenten met onderling met elkaar praten. Of de inhoud van de NHA-map...fout op fout op fout...
Ik zie dat inkipinki ook al foto's maakt. Weet u dat u daar voor iedere patient schriftelijk opdracht van de tandarts moet hebben? U kunt vast prachtig foto's maken, maar er hoeft er maar eentje te klagen en dan hangt u! Dus zorg echt voor die handtekening en scan het in, als ik u een advies mag geven. Een protocolletje is helaas niet genoeg!

Over de tarieven.... Als de tarieven omlaag gaan, is er daar maar eentje die daar van gaat profiteren...dat is de verzekeraar...

inkiepinkie70
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jun 2010 00:11

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door inkiepinkie70 »

Sjongejonge, hoofdschuddend zit ik voorgaand stukje te lezen.... Natuurlijk weer geschreven door een boze mondhygieniste. Het is werkelijk niet te geloven hoe kort de bocht weer wordt genomen. Fout op fout... Jahoor, ze maakt zelf fout op fout. Met haar geweldige mondhygieniste diploma. In de tijd dat ik de opleiding mondhygieniste wilde gaan doen was het trouwens een 2-jarige opleiding, dus mevrouw hoeft niet zo hoog van de toren te blazen en haarzelf op de borst te slaan, met haar 4 jaar studeren. Ze zal haar werk heus prima uitvoeren, al weet ik een aantal mondhygienistes die ik absoluut niet aan mijn gebit zou laten komen, maar dat terzijde. Je zal ook assistentes hebben die hun werk niet nauwgezet uitvoeren. Ik weet niet hoor, maar sinds wanneer moet er schriftelijk toestemming worden gegeven door de tandarts als er foto's worden gemaakt?? Echt nog nooit van gehoord. We leerden al om foto's te maken op de (jahoor, wel 3 hele jaren dagonderwijs!) assistenteopleiding en daar is nooit over een schriftelijke verklaring van de tandarts genoemd. Maarja, ik ben ook maar zo'n zielige preventieassistente die braaf de opdrachten van de tandarts uitvoert.... errug he?! Ohohoh, en dan ook nog niet weten, naar zeggen van de vorige berichtenschrijfster, dat we niet zouden weten wanneer wel en wanneer niet fissuren open te slijpen , alvorens er een sealing of een vullinkje in te leggen.... Wat een drama toch he?! Mondverzorgende is weldegelijk een nieuwe HBO opleiding. Zie deze link. http://www.dentalshop.nl/mondhygieniste ... /home.html
Mondhygieniste, geen fouten maken he? Wat fouten maken doe jij niet!!
Quote: Misschien een idee om u eens goed te verdiepen in het beroep 'mondhygienist' (dus niet mondverzorgerde...dat kan ook iedereen zich noemen.. dat is dus geen nieuw vak.). Dan kunt u lezen dat de mondhygienist met een 4-jarige opleiding toch wel ietsje meer leest dan enkel een 1-vlaksvulling.
Nee, dat doe ik niet, ik verdiep me graag in mijn eigen vak, daar ben ik voor opgeleid. Hou nu eens op met het wijzen met je vinger naar een andere beroepsgroep en hou je eigen werk goed in de gaten. Dan is er helemaal geen probleem, ik doe dat ook.
Jammer trouwens dat er geen andere preventieassistentes op dit forum van zich laten horen. Maarja, het zijn maar preventieassistentes.... logisch, die werken alleen in opdracht....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

mondhygienist schreef:
Over de tarieven.... Als de tarieven omlaag gaan, is er daar maar eentje die daar van gaat profiteren...dat is de verzekeraar...
Zijn zoveel mensen in Nederland die niet eens naar tandarts toe kunnen omdat ze die extra verzekering niet kunnen betalen of of of.
Als de tarieven omlaag zouden gaan profiteert dus niet alleen de verzekeraar maar ook de mensen !
De tandarts ik ook aso duur geworden.

inkiepinkie70
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jun 2010 00:11

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door inkiepinkie70 »

Nou, de tandarts rekeningen zijn in verhouding met de andere producten/tarieven in Nederland niet hoger gestegen dan andere zaken. Bij bv. een biertje in de kroeg, is immers de prijs ook meer dan verdubbeld dan voor de invoer van de euro. Weet je wat er zo belachelijk duur is geworden? De productie en levering van diverse medische materialen. Als de patienten inzage zouden hebben in de materiaalkosten en apperatuur, zou het plaatje al wat minder scheef zijn. Tegenwoordig moet er zoveel steriel en disposable zijn. De ARBO schrijft strenge regelgeving voor, waar elke praktijk zijn maatregelen en protocollen voor dient aan te passen ed. Maar ik ben het met je eens, Chocomelk, dat sommige tandarts-prijzen best ontzettend hoog zijn geworden, dat moet minder kunnen. De wijze zit'm ook vaak in het declareren. Maar die problemen heb je bv. ook bij de kapper.... Vroeger liet ik mijn haar gewoon knippen voor 12 euro en daarvoor zelfs voor 15 gulden ofzo. Heden ten dage moet ik voor exact dezelfde knipbeurt 43,45 Euro betalen bij dezelfde kapper!!!! Daar zakt mijn broek ook van af. Ik krijg er ongevraagd een wasbeurt, conditioner en fohnen en een hoofdmassage bij. Als ik die niet wil, moet ik toch gewoon 43,45 afrekenen. Tsja, dat is de all-in prijs.
Bij een tandarts krijg je elke verrichting nog apart berekend en sommige declaren heel creatief, weet die patient veel! Maar helaas is dat bij veel beroepsgroepen zo. Als je er geen verstand van hebt, weet je bv. ook niet hoe een normale nota van een advocaat eruit moet zien en wat hij wel en niet kan/mag declareren.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Een kapper kan je zelf uitzoeken, je hoeft niet naar een dure kapper te gaan.
Een tandarts is noodzakelijk en omdat het noodzakelijk is worden de mensen 'uitgekleed'.

mondhygienist
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:51

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door mondhygienist »

inkiepinkie70 schreef:Ik weet niet hoor, maar sinds wanneer moet er schriftelijk toestemming worden gegeven door de tandarts als er foto's worden gemaakt?? Echt nog nooit van gehoord. We leerden al om foto's te maken op de (jahoor, wel 3 hele jaren dagonderwijs!) assistenteopleiding en daar is nooit over een schriftelijke verklaring van de tandarts genoemd.Kijk eens in de circulaire rondom de wet BIG / taakverdeling binnen de mondzorg. Daar staat het heel duidelijk in wanneer men wel en niet rontgenfoto's mag maken als niet-tandarts. Ook de mondhygienist heeft hier schriftelijk opdracht voor nodig. Ook de mondhygienist mag dit enkel onder direcht zicht doen. Hetzelfde geldt voor niet-tandartsen bij het geven van anesthesie en boren. Voor de mondhygienist geldt hier zelfstandige bevoegdheid: wel in opdracht van...maar direcht toezicht is niet nodig Mondverzorgende is weldegelijk een nieuwe HBO opleiding. Zie deze link. http://www.dentalshop.nl/mondhygieniste ... /home.html
Dit is een hopeloos verouderede website. Info klopt niet. Er was sprake van dat de mondzorgkundige als beschermde titel zou komen. Dat is echter niet door gegaan. De opleiding heet mondzorgkunde, het beroep mondhygienist....
Nee, dat doe ik niet, ik verdiep me graag in mijn eigen vak, daar ben ik voor opgeleid.Aha....vandaar....Jammer trouwens dat er geen andere preventieassistentes op dit forum van zich laten horen. Dat vind ik ook heel jammer....
Wat ik ook jammer vind, is uw toon....waarom zo onaardig?

Gesloten