LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzonnen vierkante meters

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Frans.K
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 feb 2010 16:17

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door Frans.K »

Misleiding is toch verboden in Nederland. Of de prijs per m2 betalen !

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Bockie schreef:Maar de belangrijkste vraag is of ik nog iets kan doen omdat ik nog niet getekend heb?
Als je niet getekend hebt, kun je dus van de koop af toch?
Als de makelaar gaat mekken kun je altijd zeggen dat 'what you see is what you get' twee kanten op werkt.
Jij hebt nooit ergens zien staan dat er slechts 40m2 verkocht wordt, enkel die 52m2.
Zeg hem dat je voor een lager bedrag (even de m2 berekenen en dan die 12m2 van de prijs aftrekken) best wil kopen.

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

Toevallig ben ik nu met de verkoop van de woning bezig zie ook http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 93&t=79374
het viel me op dat in de vorige taxatie werd gesproken over 300 m en in de nieuwe 480 m, nu ben ik met een taxatie bezig om definitief te weten wat het is, ben erg benieuwd nu

reginald 46
Berichten: 0
Lid geworden op: 09 feb 2010 16:02

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door reginald 46 »

ook ik ben benadeelt door makelaar ipv 920 meter grond die ik zou krijgen en die ik ook betaald heb en ook via akte van levering via notaris op papier staat, bleek na kadastraal inmeting dat ik 760 meter heb en mijn buurman kreeg er 160 bij die ik betaald heb ra ra hoe kan dit allemaal, en de makelaar neemt geen enkele verantwoording hierin, en waar haalt de notaris de informatie vandaan, wie moeten we nog geloven.
Heb wel schadepost van bijna € 40.000

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door witte angora »

reginald 46 schreef:ook ik ben benadeelt door makelaar ipv 920 meter grond die ik zou krijgen en die ik ook betaald heb en ook via akte van levering via notaris op papier staat, bleek na kadastraal inmeting dat ik 760 meter heb en mijn buurman kreeg er 160 bij die ik betaald heb ra ra hoe kan dit allemaal, en de makelaar neemt geen enkele verantwoording hierin, en waar haalt de notaris de informatie vandaan, wie moeten we nog geloven.
Heb wel schadepost van bijna € 40.000
Gevalletje rijdende rechter denk ik, waarbij de rijdende rechter de boel even kadastraal komt opmeten.

Probleem is dat de rijdende rechter, als het goed is, niet verder gaat dan geschillen tot 5000 euro.

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

witte angora schreef:
reginald 46 schreef:ook ik ben benadeelt door makelaar ipv 920 meter grond die ik zou krijgen en die ik ook betaald heb en ook via akte van levering via notaris op papier staat, bleek na kadastraal inmeting dat ik 760 meter heb en mijn buurman kreeg er 160 bij die ik betaald heb ra ra hoe kan dit allemaal, en de makelaar neemt geen enkele verantwoording hierin, en waar haalt de notaris de informatie vandaan, wie moeten we nog geloven.
Heb wel schadepost van bijna € 40.000
Gevalletje rijdende rechter denk ik, waarbij de rijdende rechter de boel even kadastraal komt opmeten.

Probleem is dat de rijdende rechter, als het goed is, niet verder gaat dan geschillen tot 5000 euro.
Dat komt volgens mij omdat boven dat bedrag er een advocaat aan te pas moet komen of niet?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat komt volgens mij omdat boven dat bedrag er een advocaat aan te pas moet komen of niet?
Waarschijnlijk is dat het punt inderdaad. Maar of je daar nu zo blij mee moet zijn?

Nml
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 feb 2010 15:55

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door Nml »

Dat heeft niets met advocaatkosten te maken je mag het zelf doen maar een advocaat of een jurist inschakelen is natuurlijk beter !

De kantonrechter krijgt meer bevoegdheden, zodat hij meer zaken kan behandelen. Voortaan kan de kantonrechter geschillen behandelen die gaan over een bedrag tot 25.000 euro – vijf keer zoveel als nu. Ook kan hij zich buigen over conflicten over consumentenleningen en consumentenkoop.

Frans.K
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 feb 2010 16:17

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door Frans.K »

witte angora schrijft met veel plezier op dit topic maar de adviezen zijn een beetje achterhaald !

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door witte angora »

Frans.K schreef:witte angora schrijft met veel plezier op dit topic maar de adviezen zijn een beetje achterhaald !
Dat van die 25000 is nog niet zo heel lang. Of de Rijdende Rechter zich inmiddels buigt over bedragen tot 25000 euro weet ik niet, daar is mij niks van bekend.

Maar dan nog, het gaat hier om een geschil van 40.000 euro, dus de Rijdende Rechter staat evengoed nog buitenspel.

Frans.K
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 feb 2010 16:17

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door Frans.K »

Het gaat om de feiten tot 25.000 euro mag de kantonrechter behandelen en niet zoals u weergeeft tot 5.000

@angora schreef:
gevalletje rijdende rechter denk ik, waarbij de rijdende rechter de boel even kadastraal komt opmeten.

Probleem is dat de rijdende rechter, als het goed is, niet verder gaat dan geschillen tot 5000 euro.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je goed leest, hield ik een slag om de arm...

Het ging óók niet om kantonrechters in het algemeen, maar om de Rijdende Rechter in het bijzonder!

alfatrion
Berichten: 21904
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:Dat van die 25000 is nog niet zo heel lang. Of de Rijdende Rechter zich inmiddels buigt over bedragen tot 25000 euro weet ik niet, daar is mij niks van bekend.

Maar dan nog, het gaat hier om een geschil van 40.000 euro, dus de Rijdende Rechter staat evengoed nog buitenspel.
Mr. Visser is een kantonrechter in Haarlem, maar als Rijdende Rechter vervult hij een arbitrage rol. Welke gevallen je mag voorleggen aan hem hangt af van de voorwaarden van het TV programma.
Frans.K schreef:Het gaat om de feiten tot 25.000 euro mag de kantonrechter behandelen en niet zoals u weergeeft tot 5.000
Ik lees dat het gaat om plannen en die zijn er al vaker geweest. Zolang er op een officiele site huur, arbeidsovereenkomsten en geldvorderingen tot 5000 euro staat, lijkt me dat van toepassing.

http://www.naardekantonrechter.nl/Kanto ... fault.aspx

JohnJack41
Berichten: 0
Lid geworden op: 11 feb 2010 01:13

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door JohnJack41 »

Wat de ‘makelmannetjes/vrouwtjes’ (K.de Kort..) als woonopppervlak in de brochures verkondigen is in ieder geval nooit het woonoppervlak volgens NEN 2580. (http://nl.wikipedia.org/wiki/NEN_2580)


Hooguit misschien het totale oppervlak inclusief schuur, tuin, inclusief vogelhuisje en een stukje tuin van de buren.
Ik heb hier in 2008-9 wel eens wat tijd aan zitten spenderen door zo nu en dan brochures te downloaden met plattegronden er in…

Van 8 woningen de (her)berekening gedaan: de woonoppervlakken waren 24, 40, 42, 43, 45, 51, 56 en 67% overdreven!!!
67%!!!! Laat ik die laatste eens toelichten. Het was een woning geadverteerd met als woonoppervlak 150 m2. Als je alle binnenvloer ging optellen kwam je gunstig gerekend op 125 m2.
Dat stond ook onderaan op de plattegrond (vergeten te wissen..?): "Oppervlak volgens bouwbesluit: 122.1 m2."

Nou, hoe ze dan aan 150 m2 komen weet ik echt niet….Het tuinhuisje was in ieder geval geen 30m2.
Als je vervolgens het echte woonoppervlak gaat uitrekenen volgens NEN 2580, dan kom je op 90 m2. 150 m2 is dus een overdrijving met 67%!!!

Dus als Ger Hukker die paar vierkante meters al ‘triest’ vond, dan zal hij na het lezen van dit bericht wel de b..... uit zijn broek janken..
Devies: zelf meten, woonoppervlak goed berekenen.

Groeten, John

JohnJack41
Berichten: 0
Lid geworden op: 11 feb 2010 01:13

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door JohnJack41 »

@stapper01: lees het laatste bericht over NEN-2580
Groet, John

lcuup
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 dec 2009 11:20

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door lcuup »

Het is inderdaad te belachelijk voor woorden wat er gebeurd in makelaarsland. Reactie op Bockie: als je nog moet tekenen, zou ik het niet doen. Sowieso hoeft dat niet want er is foutieve informatie verstrekt. En verder zou ik zwaar in onderhandeling gaan over de prijs.

Mijn verhaal: Je koopt 4 jaar terug een appartement met in de verkoopbrochures en in het taxatierapport 60m2. Met het verhaal erbij dat het gehele oppervlakte inclusief berging, trappenhal, nissen, kleine ruimte uit 60m2. Nu blijkt dit foutief te zijn en volgens NVM regels 47m2 te zijn. En hieraan is niets te doen, foutieve informatie verstrekt, lid zijn van NVM, heel veel geld opstrijken aan courtage. En hieraan is niets te doen, omdat je zogenaamd onderhoudsplicht hebt. Als er in 2 documenten over 60m2 wordt gepraat, met de uitleg van een makelaar dat er op die manier de oppervlakte wordt berekend, en dit blijkt bijna 25% minder te zijn, dan ben je gewoon belazerd. Dan is er frauduleus gehandeld.

Weet iemand hoe wij verdere juridische stappen kunnen ondernemen? Als 1 rechter de makelaars gelijk geeft, wil nog niet zeggen dat alle rechters dit doen. Als ik het zo lees zijn er genoeg slachtoffers.

Friko
Berichten: 0
Lid geworden op: 07 mar 2010 15:23

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door Friko »

Heeft iemand informatie betreffende eventueel aangespannen procedures tegen een makelaar betreffende meet en/of rekenfoutjes?
Bedankt

Fleur1975
Berichten: 0
Lid geworden op: 31 mei 2010 14:39

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door Fleur1975 »

Wij hebben ruim 3 jaar geleden een appartement gekocht in een overspannen huizenmarkt in Amsterdam. In de brochure van de verkoopmakelaar stond een oppervlakte van ca 75 m2 met dakterras van ca. 20 m2. Ook de destijds door ons ingeschakelde taxateur vermeldde een indicatie woonoppervlakte van 75 m2. Nu we het huis moeten verkopen en de meetnormen zijn aangescherpt blijkt dat het huis slechts een woonoppervlak van 53 m2 heeft. Destijds is alles er bij gerekend zoals een gemeenschappelijk dakterras (dat in werkelijkheid 16 m2 is i.p.v. 20) en een berging waar je niet kan staan en kastruimte. De taxatiewaarde is nu zo'n 60.000 euro minder dan waar we het destijds voor kochten en dat komt dus niet alleen door de crisis. Onze aankoopmakelaar toen heeft ons niet gewezen op de onrealistische berekening van het aantal m2. Ik weet dat je als koper zelf een plicht hebt dingen na te lopen maar het was destijds een gekkenhuis op de woonmarkt, het was een inschrijving. Ook was het ons eerste huis en er komt zoveel op je af. Je mag er toch vanuit gaan dat als je een aankoopmakelaar betaalt om je belangen te behartigen deze je er wel op wijst dat het oppervlakte wel erg overdreven is weergegeven. Ook wanneer je een taxateur inhuurt vind ik dat deze vakbekwaam en zorgvuldig moet handelen. Onze relatie is uit en we willen graag van het huis af. Helaas zouden we nu met een schuld van ruim 70.000 euro blijven zitten.

Is onze aankoopmakelaar of taxateur aansprakelijk te stellen voor deze ramp?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door witte angora »

De taxatiewaarde is nu zo'n 60.000 euro minder dan waar we het destijds voor kochten
Helaas zouden we nu met een schuld van ruim 70.000 euro blijven zitten.
Is onze aankoopmakelaar of taxateur aansprakelijk te stellen voor deze ramp?
Ga daar maar niet van uit.

In de eerste plaats zit er al een verschil van 10.000 euro tussen de taxatiewaarde en de schuld. Daar kan de aankoopmakelaar niets aan doen, dat verschil hebben jullie toch echt zelf opgemaakt.

Dan die 60.000 euro: je vermeld niet hoe hoog de huidige taxatiewaarde is, en hoe hoog het drie jaar geleden was. Je schreef het al: drie jaar geleden was de woningmarkt overspannen. Dat is het sinds twee jaar al niet meer. Het is een bekend feit dat de huizenprijzen gedaald zijn, het een wat meer dan het ander. Ook voor de daling van de huizenprijzen zul je niemand aan kunnen spreken. Daar zullen jullie zelf voor op moeten draaien, het is nu eenmaal een risico wat jullie zelf genomen hebben.

En wat er dan overblijft? Geen idee, het verschil zal niet zo heel veel zijn.
Nu we het huis moeten verkopen en de meetnormen zijn aangescherpt
Als de meetnormen van overheidswege zijn aangescherpt kan de taxateur hier ook weinig aan doen...

Friko
Berichten: 0
Lid geworden op: 07 mar 2010 15:23

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door Friko »

@ Fleur1975

hoi Fleur, dien gewoon een klacht tegen de aankopend makelaar bij de NVM in. Hij werkte in jullie belang en blijkbaar heeft hij zijn werk niet / niet goed gedaan.
als het tucht college van de NVM hem 'schuldig' verklaard kan je dmv een civiele procedure de schade bij hem proberen te verhalen.
Laat die makelaar in iedergeval niet lopen.. dien de klacht bij hem in met julle geschatte schade en stel hem daarvoor aansprakelijk. Bij afwijzen van hem dien dan de klacht in bij t NVM .. laat je door t NVM niet wegsturen.
succes

Gesloten