LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzonnen vierkante meters

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door Radar »

Bij het kopen van een huis is de oppervlakte van uw nieuwe woning natuurlijk van groot belang. Maar zijn makelaars altijd eerlijk over het aantal vierkante meters? Radar gaat met een meetdeskundige op pad.

Rob Hoegstra
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 okt 2004 17:29

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door Rob Hoegstra »

Daar is het Kadaster toch voor !

bootsman1
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 dec 2009 16:09

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door bootsman1 »

Het kadastraal uittreksel is een overzicht met de basisgegevens uit de kadastrale registratie op een bepaalde datum. Het overzicht vermeldt o.a.:

* naam, adres, geslacht en geboortedatum van de kadastrale eigenaar;
* kadastrale aanduiding;
* oppervlakte;
* zakelijke rechten
* belemmeringen, zoals aanduidingen in het kader van de Monumentenwet, aanduidingen in het kader van de Belemmeringenwet Privaatrecht (leidingen) en besluiten inzake de Wet Bodembescherming (vervuilingen).
* aanvullende registratie zoals verklaringen van erfrecht, wijziging in hypotheken en afkoop van erfpachtcanons.

Dit lijkt me een overbodige uitzending.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door witte angora »

De vraag was niet of het aantal vierkante meters klopt, maar of de makelaar eerlijk is.
Maar zijn makelaars altijd eerlijk over het aantal vierkante meters?
Dus de makelaar doet een bewering, de Tros gaat het even nameten, en maakt daar een gepaste uitzending over.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door jor »

bootsman1 schreef:Het kadastraal uittreksel is een overzicht met de basisgegevens uit de kadastrale registratie op een bepaalde datum.

Dit lijkt me een overbodige uitzending.
Mij niet! Niet iedereen is even goed in dit soort zaken en een mens is nu eenmaal geneigd iets te geloven wat een (zogenaamde of echte) autoriteit beweerd. Het idee dat makelaars daar niet altijd eerlijk over zijn is best een uitzending waard.

bootsman1
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 dec 2009 16:09

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door bootsman1 »

De meeste bestaande huizen worden 'kosten koper' verkocht. Dat betekent dat alle overdrachtskosten, zoals overdrachtsbelasting (6%), transportakte en kadastrale rechten, voor rekening zijn van de koper.

Dus een makelaar informeert altijd bij het Kadaster om de notariële stukken bij elkaar te krijgen.

De Tros zoekt een stok om deze keer makelaars mee te slaan.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door jor »

bootsman1 schreef:
De Tros zoekt een stok om deze keer makelaars mee te slaan.
Daar geloof ik dus niet in. TrosRadar zit echt niet op kantoor te bedenken welk bedrijf of beroepsgroep zij nu eens zullen aanpakken. Er komen signalen binnen en als dat er maar genoeg zijn zal de Tros daar eventueel aandacht aan gaan besteden.Maar goed, ik wacht de uitzending wel af en ga niet op voorhand roepen dat het onzin is.

jwhw
Berichten: 0
Lid geworden op: 05 feb 2010 15:09

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door jwhw »

BESTE MENSEN,

Jullie spreken over het Kadaster, hetgeen hier niet de issue is !
Het kadaster meet het perceel uit. Tros-Radar spreekt over de oppervlakte van de woning en dus niet de oppervlakte van het perceel. Het is dus wel degelijk een belangrijk verhaal dat de makelaars de woningen goed opmeten volgens de vastgestelde NEN-norm en het is dus ook goed dat hier nu eens goed aandacht aan wordt besteed !

Zijn het aantal GBO meters juist gemeten? of heeft de makelaar dit zonder na te meten gewoon maar overgenomen van een oude pandeninformatie of nog erger er maar even een aantal meters bij heeft verzonnen om zo de woning groter te doen lijken dan de woning in daadwerkelijkheid is ?
Vooral veel niet NVM-kantoren schrijven maar wat op om de woning zo groter te doen lijken dan die in de portefeuille van een NVM-concurrent. Met de nadruk op vooral, omdat ik weet dat er ook NVM-kantoren zijn die zich niet aan de NEN-norm houden, of gewoonweg niet weten hoe de NEN-norm juist te hanteren.

Dit is de dicussie waarover gesproken wordt en waar de reacties op het forem over zouden moeten gaan.

Ik wens u allen veel succes verder op het forem.

Hartelijke groet van een makelaar uit Alphen aan den Rijn !
Laatst gewijzigd door jwhw op 05 feb 2010 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

gramsbergen
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:38

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door gramsbergen »

Je haalt hier zo de huurders uit ;)

Bij het kopen van een huis geldt een onderzoeksplicht voor zowel koper als verkoper van een huis. Er zullen best weleens kleine foutmetingen worden verricht maar om daar een uitzending aan te besteden, lijkt mij een beetje belastinggeld verkwanselen.

Er zijn andere interessantere onderwerpen genoeg toch !

gramsbergen
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:38

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door gramsbergen »

Tros-Radar spreekt over de oppervlakte van de woning en dus niet de oppervlakte van het perceel.
Alsof de oppervlakte van het perceel niet bij de woning hoort !

Nml
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 feb 2010 15:55

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door Nml »

Ik ben het eens met Gramsbergen dat de oppervlakte van het perceel 1 geheel is met de woning. Het is net wat jor schrijft eerst de uitzending afwachten.

PBJM
Berichten: 0
Lid geworden op: 05 feb 2010 18:38

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door PBJM »

Ik was in de gelegenheid een woning te kopen met een vloeroppervlak van 150 vierkante meter, echter bij bestudering van de bouwtekening kwam ik niet verder dan 134 vierkante meter. Dit is toch een ruime slaapkamer.
De makelaar deed dit af met "U ziet wat u koopt".

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door witte angora »

De makelaar deed dit af met "U ziet wat u koopt".
Mijn antwoord zou zijn: ik geloof mijn oren en ogen niet.

Overigens: het meten moet wel op de juiste wijze gebeuren, en daar kan het wel eens fout gaan. Ik meen dat er gemeten moet worden op een hoogte van 1.50 meter boven de vloer. Dat betekent dat, als er een zolderkamer is met een schuin dak/ schuine muur, dat de oppervlakte van de vloer groter is dan de officiële oppervlakte van de kamer.

Dat moet je net weten, maar het scheelt wel een aantal m2.

Zelfde geld voor bepaalde ruimten, die worden ook niet voor de volle vierkante meters aangeslagen. Aan de buitenkant is mijn woning bijna 75 m2 groot, maar officieel is het toch echt 59 m2.

Nml
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 feb 2010 15:55

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door Nml »

Je kan de inhoud zelf berekenen door de vloeroppervlakte van elke verdieping te vermenigvuldigen met de hoogte. De standaardhoogte van een verdieping is bij veel woningen 2,5 meter. Een garage of schuur moet ook worden meegeteld. De inhoud van een verdieping onder een schuin dak is vaak (iets meer dan) de helft van de vloeroppervlakte maal het hoogste punt.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door witte angora »

De standaardhoogte van een verdieping is bij veel woningen 2,5 meter.
Bij nieuwbouw is het 2.60 meter (fijn als je alle muren wilt behangen)

Bij oudere huizen (eind jaren 50) is de hoogte van de woonkamer vaak 2.45, de hoogte van de slaapkamers 2.30. (tenminste, dat had ik in één van mijn vorige woningen)

Over de vrijstaande huizen in de hogere prijsklasse zullen we het maar niet hebben, en Paleis Soestdijk staat gelukkig niet te koop.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door VioletPrue »

gramsbergen schreef:Je haalt hier zo de huurders uit ;)

Bij het kopen van een huis geldt een onderzoeksplicht voor zowel koper als verkoper van een huis. Er zullen best weleens kleine foutmetingen worden verricht maar om daar een uitzending aan te besteden, lijkt mij een beetje belastinggeld verkwanselen.

Er zijn andere interessantere onderwerpen genoeg toch !
Je hebt ook onderzoeksplicht jegens jezelf voor je een hypotheek, andere lening of 'woekerpolis' afsluit en je moet zelf altijd de regie over je medische behandeling houden en daar worden ook uitzendingen aan gewijd.
Radar is een consumentenprogramma en ligt consumenten dus in/voor.
Ik zie het probleem niet zo.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door witte angora »

Je hebt ook onderzoeksplicht jegens jezelf voor je een hypotheek, andere lening of 'woekerpolis' afsluit en je moet zelf altijd de regie over je medische behandeling houden en daar worden ook uitzendingen aan gewijd.
Je kunt de uitzending dus als een stukje voorlichting zien met een dubbele boodschap:
- Makelaars let op uw zaak en wees eerlijk
- Huizenkopers, let hier even op.

Dit forum bewijst dagelijks weer hoe nodig het is dat mensen attent worden gemaakt op dingen die feitelijk normaal zijn. Immers, regelmatig worden er topics geopend dat je denkt: 'Leren mensen het nou nooit'. Blijkbaar niet, en juist voor die groep is het belangrijk ze bij de les te houden.

Vergeet ook niet: een huis kopen is geen dagelijkse kost, zeker als je het voor de eerste keer doet kom je met zóveel nieuwe dingen in aanraking dat je makkelijk dingen vergeet. Zeker als je je niet realiseert, of simpelweg niet weet, waar het fout kan gaan.

Dit soort uitzendingen zijn mijn insziens dus bijzonder nuttig om te voorkomen dat mensen zich achteraf bedonderd voelen.

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door brenda229 »

wij hadden ook een woning gekocht, bleek ook dat het minder vierkante meters waren (we kwamen hier achter door de taxatie).
Ondanks de markt toen krap was, hebben wij toen hier iets van gezegd, ipv de 110 was het maar 95 vierkante meter.
Maar voor ons 10 andere en daarbij alle huizen werden zo verkocht.

Bij verkoop van onze woning werd ook 110 aangehouden, zo stonden namelijk alle woningen te koop, een half jaar later verkocht de buren de zelfde woning en die makelaar had er 120 van gemaakt.... dus tja....

ze doen maar wat ! blijkbaar verkoopt vierkante meters op papier.

Fokko2
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2010 16:43

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door Fokko2 »

Ik vermoed dat de makelaars het zo rooskleurig mogelijk voor proberen te stellen, en dus flink naar boven gaan afronden. De koper heeft een onderzoeksplicht, als later blijkt dat het oppervlak kleiner is heeft de koper niet aan zijn verplichting voldaan.
Aan de andere kant mogen makelaars natuurlijk niet bewust misleiden, ze mogen er geen 10 m2 bij verzinnen natuurlijk. Maar dat lijkt me logisch.
En als koper ben je wettelijk optimaal verzekerd in Nederland: onder voorwaarde van financiering, drie dagen bedenktijd, enz. Mocht de afwijking in oppervlak zo groot zijn dat je de koop alsnog wilt ontbinden dan kan dat op basis van dwaling of non-conformiteit.

Het kopen van een huis is in feite een gewone consumenten-koop. Stel een winkelier verkoopt flatscreen televisies, die zou dan in de folder dus moeten vermelden: 'wij vinden hem voor die kwaliteit te duur, de kleuren vinden wij wat flets en we zouden hem zelf nooit kopen'? Nee natuurlijk niet, ze zullen zeggen dat de kleuren fantastisch zijn, de prijs/kwaliteit verhouding heel goed en dat ze hem zelf ook zouden kopen.
De consument moet zelf bepalen of hij/zij dat ook vindt.

Bovendien moet je een huis kopen omdat het je aanspreekt en je er graag in zou willen wonen en dat je de prijs redelijk vind. Het nauwkeurig overeenkomen van het geadverteerde oppervlak met de werkelijke oppervlakte lijkt me zeker geen goed argument om een huis te kopen.

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar de gevonden afwijkingen en hoe groot die in de praktijk zijn. Het kan een informatief onderwerp zijn: ik ga zeker kijken.

Frans.K
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 feb 2010 16:17

Re: Verzonnen vierkante meters

Ongelezen bericht door Frans.K »

Wij hadden een bungalow gekocht van 125m2, bleek het later 150m2 te zijn en hebben de verkoper een x-aantal euro's bijbetaald !

Gesloten