LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Broodtest

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Nuffie
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mar 2004 08:50

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door Nuffie »

Ik koop mijn brood altijd bij Deen. Ik kan absoluut niet tegen oud brood en kan ook toe met een heel zonnepit brood in 4 dagen zonder dat het oud word.
De bakkers hier bakken brood met veel lucht (je hebt aan 2 boterhammen nog geen vulling in je buik) en zijn na 1 a 2 dagen al erg oud en moet in het broodrooster om smakelijk te worden. Dat vind ik nu zonde van mijn geld.
Het brood van Appie is na 1 dag al echt oud. Heb soms het idee dat ze brood leveren wat eerst bevroren is geweest maar dat zal wel niet.

De verpakking van het brood kan ook schelen. Zitten er gaatjes in de verpakking, zit het in een papieren zak?

Nee, voor mijn geen duur brood bij de warme bakker vandaan.

pearljamss
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2011 11:21

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door pearljamss »

Ik denk dat de test idd niet heel uitgebreid is, maar een reactie over het feit dat het brood bij een supermarkt in Maastricht anders zou zijn dan een zelfde supermarkt in het noorden van het land klopt niet. Ik ben werkzaam bij de winnende supermarkt, verkoop dus het bewuste brood, en ben uiteraard heel trots op het resultaat! Niets dan lof van mijn klanten, leuk is dat. Het punt is dat de supermarktketen(s) alles vastleggen bij hun leveranciers, vooral de bakkerijen. Zij moeten precies het brood bakken zoals beschreven in de recepturen, zodat je dus wél een landelijke lijn krijgt, en dus de bakker in Leeuwarden (waar ik het brood van krijg) het zelfde bakt als een bakker in het zuiden van het land!
Je zult altijd verschil houden in supermarktbrood, en warme bakkerbrood, en dat is maar goed ook, zoveel mensen zoveel wensen, en een ieder wil iets anders! Smaken verschillen....en ook wij bakken zelf brood af in een supermarkt, bijna iedere supermarkt doet dat nu, en ook dat moet volgens het beleid en de richtlijnen.... Probeer zelf maar eens wat meer uit met brood kopen, je zult versteld staan van de variaties én kwaliteit!!

Yupgup
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2009 15:06

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door Yupgup »

Beetje jammer van de spelfouten in deze tekst:
http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1644/broodtest/

Aaaargh *kromt tenen*

Ik zoek overigens nog een afstudeeropdracht in de communicatie :wink:

Fata.Morgana

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door Fata.Morgana »

GJvdZ schreef:
bachanaal schreef:zowel de warme bakker als de supermarkt krijgt het brood voorgebakken aangeleverd en hoeft het alleen nog af te bakken. daardoor is er nog maar heel weinig verschil in kwaliteit en smaak. wel zijn de prijzen een groot verschil. bij de super is dat de helft van de warme bakker. meestal koop ik bij de warme bakker maar als ik af en toe bij de super (super coop) koop proef en zie ik weinig verschil, maar voel het wel in de beurs.
Dan moet je toch eens naar een echte bakker gaan, die bakt wel degelijk zelf en levert dan ook brood wat wel lekker is.
Ja, mag dat voor die prijs, het is veel duurder dan dat van een reguliere Supermarkt ? We vinden Waldkorn hier een zaligheid, maar dat brood is niet te betalen. Alleen in de aanbieding.
Zelf maken is net zo duur. Een pak Koopmans van 450 gram kost al net zo duur als bij een goedkopere super.
Bij de bakker betaal je voor echt vers brood bijna 2 euro voor 800 gram!

Overigens vraag ik me af waarom dat volkoren brood altijd zo duur moet zijn ?
Ik vind minder niet om te vreten en wit brood komt er hier al zelden in (bij mij).
Het smaakt nergens naar en kauwt als karton.
Maar ja, smaken verschillen nu éénmaal.

In Engeland verkochten ze gewoon opgewarmd brood uit de vriezer als vers.

En zelf gebakken brood wordt niet zomaar bruin.
De kleur zegt helemaal niks.
Volkorenmeel, gewoon normale zak van 1 kilo, blijft ook bijna wit.
Echter is zelf brood bakken beslist niet goedkoper als je van stevig brood houdt.
Met een broodbakmachine is het misschien nog wel te doen.
Maar zie je nog een bakker met de hand kneden ?
Vakmanschap/handwerk is tegenwoordig niet meer te betalen.

En over broodverbeteraar. Nou als dat inderdaad haren en nagels zijn vind ik vreselijk goor.
Ik vraag me af wie daar van verbeterd ?
Niet de klant, lijkt mij.

De Aldi brood valt tegenwoordig ook tegen.
Vroeger was dat nog wel eens leuk alternatief.
Van de Lidl is zo-zo. En ook duur. Dus voor de rest doet die niet onder voor een andere Super.
En alleen maar brood, helaas, uit de aanbieding.
3 broden voor de prijs van 2. Of 2 halen 1 betalen.
Gooi de vriezer maar een beetje vol met fabrieksbrood.
Ligt er aan wat voor brood. Niet al het volkoren valt te prima.

Maar het etiket liegt vaak. Hetzelfde brood kan een maand later totaal weer anders smaken of helemaal niet aan volkoren voldoen.
Je wordt gewoon besodemieterd.
Oh ja, zal de oogst wel zijn. ;)
Die waren zwaar mislukt dus moet in elk geval de prijs omhoog.
Het doet me altijd denken aan de reuzenerwten die je in het buitenland kunt kopen, maar wij hebben een loep nodig.
Nee, Nederland heeft helasa geen graanschuur.

Ik ben nog nooit ander meel tegen gekomen wel in de vreemdste produkten.
Bonenmeel. Hahaha

En hele korreltjes kun je niet eten. Waarom dacht je dat ze granen maalden ?
Anders zijn het net steentjes. ;)

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door bianca82 »

Fata.Morgana schreef:
GJvdZ schreef:
bachanaal schreef:En over broodverbeteraar. Nou als dat inderdaad haren en nagels zijn vind ik vreselijk goor.
Ik vraag me af wie daar van verbeterd ?
Niet de klant, lijkt mij.
waar haal je dat opeens vandaan?

broodverbeteraar is bijvoorbeeld gemaakt van lijnzaadolie en nog een aantal producten mijn vriend werkt in een fabriek waar ze het maken.. als je ziet wat voor hygiene maatregelen erzijn.. is het zo goed als onmogelijk om haren en nagels te vinden in broodverbeteraars.

en dat het brood duur is.. kijk is naar andere landen (en verhoudingen) naar verhouding is bij ons brood nog relatief goedkoop met al die subsidies

kijk is naar landen als bijvoorbeeld de landen waar er een opstand is geweest.. die begon voornamelijk (een hoofdreden) omdat het voedsel (brood bijvoorbeeld) alleen maar duurder en duurder werd en men het niet meer kon betalen.

jurg01
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2011 13:00

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door jurg01 »

Hallo mensen,

Ik ben een ambachtelijke bakker en bak mijn brood dagelijks zonder conserveringsmiddelen en zonder kleur en smaakstoffen.

Een echte bakker verkoopt geen brood waar veel lucht en water inzit.

Natuurlijk kunnen wij als echte bakkers niet op tegen de lage prijzen van de supermarkten, maar denkt u zich eens in wat u allemaal aan ongezonde stoffen naar binnen krijgt.

Natuurlijk graan heeft nu eenmaal een prijskaartje en dat ligt vaak hoger dan de prijzen waarvoor sommige bedrijven hun brood verkopen.

Met het hand op mijn hart kan ik zeggen dat wij als echte en vooral ambachtelijke bakkers graag willen meewerken aan uw gezondheid.

Onze lijfspreuk is dan ook "Beter naar de bakker dan naar de apotheker"

vriendelijke groet,

een trotse bakker

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door JtC »

Het beste brood vind je in Duitsland. Die "kaiserbroodjes" hier, zelfs bij de bakker, lijken in Nederland echt nergens op.

jurg01
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2011 13:00

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door jurg01 »

JtC schreef:Het beste brood vind je in Duitsland. Die "kaiserbroodjes" hier, zelfs bij de bakker, lijken in Nederland echt nergens op.
Dan bent u waarschijnlijk nog nooit bij een ambachtelijke bakkerij geweest, mijn klanten zijn verslaafd aan de witte en meergranen kaiserbroodjes

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door JtC »

Ik heb 11 jaar in Duitsland gewoond, op 3 verschillende plaatsen (Niedersachsen en Nordrhein-Westfalen). Daarnaast regelmatig in het zuiden geweest. Dus ja, ik weet wel wat ik in Duitsland kan verwachten en hier. Ik denk dat jouw klanten misschien weinig gewend zijn of je bent echt een goede bakker, maar daar kan ik niet over oordelen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door Jolijn »

JtC schreef:Ik heb 11 jaar in Duitsland gewoond, op 3 verschillende plaatsen (Niedersachsen en Nordrhein-Westfalen). Daarnaast regelmatig in het zuiden geweest. Dus ja, ik weet wel wat ik in Duitsland kan verwachten en hier. Ik denk dat jouw klanten misschien weinig gewend zijn of je bent echt een goede bakker, maar daar kan ik niet over oordelen.

JtC
Bericht Geplaatst: 13 okt 2011 13:17
Het beste brood vind ik in Duitsland. Die "kaiserbroodjes" hier, zelfs bij de bakker, vind ik Nederland echt nergens op lijken.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door JtC »

Schreef ik iets verkeerds of zo?

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Leuke discussie!
Al zie ik ook hier "vreemde"dingen voorbij komen.
Zoals de bewering dat brood van de warme bakker minder vet is en juist daardoor langer houdbaar? Vet brood is juist langer "vers" dan brood waar weinig vet in zit!
Koop maar eens een vers brood bij een Belgische bakker en het smaakt fantastisch!
De dag er na is het droog en bijna niet te eten.
Of probeer er maar eens een bolletje van te draaien...
Het zal je niet lukken, het brood blijft niet aan zich zelf plakken zoals Nederlands (vet) bakkersbrood dat wel doet. Supermarktbrood presteert beter op de "bollertjestest" en is dus minder vet dan brood van "de warme bakker".
Het brood van die "warme bakker"heeft echter wel de eigenschap dat het langer vers lijkt. En dat is niet de schuld van de bakker, maar van de klant. Die wil immers niet dat zijn brood na een dag niet meer te eten is.
Ik heb het vermoeden dat de bakkers waar JtC in Duitsland kocht vergelijkbaar zijn met de Belgische bakkers waar ik wel eens kom.
Lekker vers en absoluut niet klef.
Maar daardoor ook niet lang houdbaar...
Mede daardoor eet ik weinig brood.
Als ik brood koop wat echt lekker is moet ik het grootste deel weggooien omdat het na een dag niet meer smakelijk is... :cry:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dan deel je het brood in porties in een goede diepvrieszak en
huppa in de vriezer en iedere keer vers brood.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Chocomelk schreef:Dan deel je het brood in porties in een goede diepvrieszak en
huppa in de vriezer en iedere keer vers brood.
Geprobeerd...
Werkt helaas niet!

Werkt prima met supermarktbrood en met brood van de warme bakker...
Maar die zijn vers niet zo smakelijk.

Gesloten