LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door Radar »

Als je partner komt te overlijden kan het zijn dat je onterecht geconfronteerd wordt met een verlaging van de huurtoeslag. Mensen krijgen dan na een jaar bericht dat ze flinke bedragen aan huurtoeslag moeten terugbetalen.
Radar belicht twee voorbeelden van weduwen die ieder ruim 800 euro moeten terugbetalen en dat terwijl ze in inkomen achteruit zijn gegaan na het overlijden van hun man. Wij leggen uit hoe het kan dat deze onredelijke beslissing genomen wordt en zoekt naar een oplossing.

Maandag 28 maart in Radar, 20.30 uur op Nederland 1

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Het zou netjes zijn als de woningbouwvereninging een woonconsulent na bv een maand na het overlijden van de partner langs sturen om de weduwe op de hoogte te stellen over alle veranderingen ..

B.J. Snijders
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:16

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door B.J. Snijders »

Ik heb in de afgelopen tijd tot 2 keer toe dit meegemaakt bij kennissen. Ik vind dat de belastingdienst hier een kwalijke rol speelt. De toeslagen afdeling verschuilt zich achter de club van IB en andersom. Ondertussen begrijp ik precies waar de fout zit. Bij de afdeling toeslagen gaat men een fictief inkomen vaststellen van de overleden partner door het inkomen tot moment van overlijden te herrekenen naar een jaarinkomen. Indien de partner in november/december komt te overlijden is er niet veel aan de hand. In de beide gevallen van mij ging het om een overlijden per mei. In beide gevallen ging het om een terugbetaling van 800,00. Na veel gedoe is dit in het ene geval (overlijden in 2008) begin 2011 teruggebracht naar 300,00. Het is maar betaald, maar ik heb er geen goed gevoel over. Het 2e geval loopt nog. Cruciaal in deze gevallen is dat de overblijvende partner een beroep doet op de zgn 10% regel. Ik hoop dat de belastingdienst (of het nu de toeslagen afdeling dan wel de IB afdeling is) maatregelen neemt dat deze mensen (in de meeste gevallen gaat het om ouderen) in de toekomst hier geen last meer van hebben. Als je al op het idee komt om bezwaar aan te tekenen, beginnen de problemen pas. Want dan wordt je overspoeld met correspondentie. Een leek begrijp daar niets meer van.

bertusvang
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:19

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door bertusvang »

wanneer je inkomen gelijk of onder het vastgestelde inkomen zit (27.075 voor echtpaar)om in aanmerking te komen voor huurtoeslag zit je goed. in 2009 met een huur van € 530 p.m. ontvangt men €111 toeslag p.m. Deze is belasting vrij en wordt niet bij het belastbaar inkomengeteld. per jaar is dit € 1.332.
Maar wat als je er maar 1 euro boven zit je ontvangt niets.
De vraag is of dit redelijk is voor mensen die net iets meer voor hun toekomst hebben gespaard of pensioen hebben op gebouwd.
Bij vara.kassa is een zelfde discussie aan de gang

honda98
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 mei 2005 08:33

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door honda98 »

bij de belasting dienst is het een zooitje !
ze kunnen nog niet eens de juiste huur toeslag berekennen en geven daar door een veelste hoog huur toeslag ! en dat zijn niet tientallen euros maar honderden euros ! perjaar :mrgreen: :arrow:
ik moet ook steeds meer bij betalen !
ik zouw het weer net als vroeger willen hebben !
dan weet je waar je aan toe ben en nu niet !
de belasting dienst begon in 2006 met huur en zorg toeslag en het eerste jaar ging het goed en daar na niet !
je leeft door dit geknoei van de belasting dienst ook niet prettig !
ik hoop dat ze in denhaag daar eens na kijken !
velen mensen worden door dat geknoei gedupeert !

strubby1
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2011 14:30

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door strubby1 »

Hoi,

Ik heb ook de huurtoeslag(bijna 3000euro) helemaal moeten terug betalen, omdat ik spaartegoeden zou hebben.
Het zit nl zo. Ik ben in 2005 gescheiden en in 2006 heb ik mijn ex begraven. Wij hebben samen 'n zoontje, hij was toen net 6jr.toen mijn ex stierf.
Wij hadden 'n rest-schuld die ik betaalde, werd op mijn salaris ingehouden, maar hij betaalde er 2/3 van.( Had te maken met de verkoop van onze woning onder de prijs.)
Ik heb toen de hypotheekvertrekker doorgegeven doorgegeven dat mijn ex is gestorven. Er werd toen om een verklaring van erfrecht gevraagd, omdat er 'n minder-jarig kind in 't spel is.
Er heeft toen een uitkering plaats gevonden, en dat geld heb ik voor hem weg staan OMDAT HET GELD NIET VAN MIJ IS!!!!!
Ik heb eerst de schuld die bij verschillende mensen had, betaald. Want ik zat door de restschuld op 't randje van schuld-sanering!
Wij (mijn zoontje en ik) zijn nog met z'n 2tjes op vakantie geweest. En daarna alles voor hem op zijn naam met mij als wet.vert.woordiger.
De belastingdienst heeft mij de hele hele huurtoeslag van 2008 laten terug betalen, omdat ik dus spaartegoeden heb.
Ik kreeg brieven van hun om 'n BEM-clausule te overleggen. Wist niet wat 't was, heb bij hun uitleg gevraagd wat 't was, maar zij wisten 't ook niet!!!!!
Ik heb met de notaris gesproken waar ik de akte van heb, die zei dat de akte voldoende was.
Heb contact gehad met de rechtbank, en die zei dat ik niet over het geld mag beschikken en dus er niet aan mag.
Heb met de bank ontact gehad, en die zeiden dat't alleen via 'n uitspraak van de rechtbank dat helemaal zou kunnen laten blokkeren.
Ben overal geweest, het verhaal heeft 'n jaar geduurd want ik had geen puf meer over . (ben cva-patient) Zou ook nog naar de rechtbank moeten!!!
Iedereen die ik daar over heb gesproken, zeggen allemaal dat het geld niet van mij is, en dat ik goed heb gehandeld.
Maar het commentaar van de belastingdient is dat IK over dat geld kan beschikken, terwijl Notaris, Advokaat, Rchtbank, Bank, iedereen zegt dat het geld niet van mij , en er DUS NIET aan mag. Alleen als het voor Robin is.
Ik heb uiteindelijk 'n rekening van hem moeten openbreken, dus met boete, om de rekening van de belastingen te betalen.

Dus als jullie nog tips hebben, ik sta er helemaal voor open om mijn zoon zijn geld terug te krijgen vande belastingen. :twisted: :evil:

Met vriendelijke groet

Monique Engbersen

schellingstaal
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:25

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door schellingstaal »

beste redaktie vanavond stijf voor de tv over de huurtoeslag.
Op 25 febr 2009 is mijn echtgenoot overleden.we hadden huurtoeslag en zorgtoesag.
op 28 september 2010 ontvang ik een definitieve berekening huurtoeslag 2009
van Euro 1651,00 t.n.v. a.l.schelling v.d. staal.
op 29 september 2010 ontvnag ik een definiteve berekening huurtoeslag 2009
van Euro 474,00 t.v. de Erven H.schelling.
op 27 april 2010 al een verrekening ontvangen van EURO 834,00 t.n.v. a.l.schelling v.d. staal betr huurtoeslag 2010.nadat ik alles zelf bij de belastingdienst had stop gezet.
een zelfde verhaal heb ik over de zorgtoeslag op 2 september 2010 definitieve berekening ontvangen tnv de Erven H. schelling van Euro 171,00 ruim 19 maanden na het overlijden van mijn echtgenoot.

op 17 september 2010 definitieve berekening t.n.v. a.l.schelling v.d. staal
zorg toeslag 2009 van Euro 275,00 ontvangen.

al met al een misselijk makend handelen van de belastingdienst.

mijn talrijke telefoontjes naar hen maakten me alleen maar verdrietiger en ik ben daar op een gegeven moment mee gestopt.
ik zit dus vanavond met oren op steeltjes voor de tv.

dvleenen
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:09

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door dvleenen »

mijn moeder heeft ook zo n 450 euro bij moeten betalen..... maar kan je nadat je betaald hebt, ook na telefoontje etc maar geen bezwaar gemaakt , alsnog een verzoek indienen om voor de 10% regeling in aanmerking te komen? weet iemand dat?

alvast bedankt

ruischw
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:00

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door ruischw »

ik heb hetzelfde meegemaakt, mijn vader is 4 feb 2009 overleden en mijn moeder moest de huur en de zorgtoeslag terugbetalen. ik heb bezwaar gemaakt terwijl de belastingtelefoon vertelde dat het geen zin had. het heeft enige tijd geduurd maar uiteindelijk zijn beide bezwaren gegrond verklaard en hoefde er niets terug betaald te worden!! ps vergeet niet gelijk weer eventueel huur en zorgsubsidie aan te vragen voor het volgende of huidige jaar!! dit word namelijk automatisch gestopt. tegen de tijd dat dit probleem opgelost is kom je erachter dat je wel recht op zorgtoeslag had, maar is de tijd verstreken en kun je het dus niet meer aanvragen. als uw partner onlangs overleden is en alles is stop gezet, zorg dan dat u een bewijs van afwijzing hebt zodat u achteraf uw toeslag nog kunt aanvragen...het feit dat ze bij de belasting 1 maandloon omrekenen naar een heel jaar en daar bovenop tellen het geld dat nooit uitgekeerd was als een partner niet overleden was, is een fout in het systeem.......ik zou willen dat mijn vader 40.000 euro per jaar had gehad, had veel problemen voorkomen en dan had ik graag die paar honderd euro's terugbetaald.

Kruidnagel
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:07

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door Kruidnagel »

Mevrouw Schellingstaal heeft het heel netjes verwoord en laat ik hier nog wat aan toevoegen.

Als je net je man of vrouw hebt verloren, heb je al zoveel aan je hoofd. Schijnbaar beseffen instanties niet wat er allemaal op je pad komt, terwijl je daarnaast ook nog bezig bent met het verlies van je partner. Het is belachelijk dat de Belastingdienst verwacht dat je maar weer een bezwaarschrift stuurt en het is niet alleen de BD, maar ook het energiebedrijf, telefoonbedrijf, verzekeringen etc. etc. Ik begrijp dat men niet zomaar alles hoeft te doen, maar een beetje compassie zou wel prettig zijn.

ruischw
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:00

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door ruischw »

ja kruidnagel, ik hoor je. Tele2 wilde een overlijdensakte hebben om de verbinding te beeindigen en bij canaldigitaal moest het contract van 1 jaar afbetaald worden!!!

1234
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:23

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door 1234 »

Nou de terugtebetalen huurtoeslag is niet alleen voor achter blijvende partners maar ook voor de kinderen. Ik heb aanslag gekregen voor teveel toeslag over 2008 van 1517 euro voor mijn alleenstaande vader die in oktober 2009 is overleden? :oops: Gebeld met de belastingdienst vandaag en als antwoord het is wettelijk bepaald dat de erven dat terug moeten betalen? :roll:

Renategowo
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:31

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door Renategowo »

Ik neem aan dat deze situatie geldt in het geval van het overlijden van de toeslagpartner (dus niet van de aanvrager). Ik vond het jammer dat in de uitzending niet goed naar voren komt dat als de aanvrager overlijdt de belastingdienst de huurtoeslag stop zet en dat de achterblijvende toeslagpartner (dus de weduwe/weduwnaar) de huurtoeslag opnieuw moet aanvragen. Hier gaat het namelijk ook heel vaak mis.

ruischw
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:00

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door ruischw »

tuurlijk 1234 als hij dat geld gehad heeft, wanneer hij er geen recht op had, moet hij ( de erven!) terugbetalen. je moet alleen kijken of het bedrag dat op de aanslag staat ook daadwerkelijk over de tafel is gegaan of dat het een theoretische berekening is van wat het zou kunnen zijn.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door fisbel »

De 10% regeling zou in bepaalde situaties hier uitkomst moeten bieden. Maar door onbekendheid met deze regeling wordt er vrijwel nooit een beroep gedaan op deze regeling. In de fiscale vereenvoudingswet 2011 is het voorstel opgenomen deze regeling te schrappen. Er is sprake van dat ook de rekenwijze tav het fictief inkomen overledene op de schop gaat.

Overigens komt het omgekeerde ook voor: de overgebleven partner komt in aanmerking voor huurtoeslag (of zorgtoeslag) na het overlijden. Soms alleen in het jaar van overlijden!. Maw: als er in het volgend jaar na overlijden recht blijft bestaan op huurtoeslag of zorgtoeslag zal dat opnieuw moeten worden aangevraagd.

gwen21
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2011 01:13

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door gwen21 »

Opzich snap ik wel dat de Belastingdienst in eerste instantie rekent naar een 'jaarinkomen' van een overledene. Stel, iemand heeft als maandelijkse inkomsten 1.000. Dit zou op jaarbasis 12.000 zijn. Op basis van dat jaarinkomen komt er een bepaald recht op toeslag uit de berekening, zeg, 20 e elke maand. Maar diegene overlijdt plotseling in juni. Dan is er eigenlijk maar een inkomen van 6.000. Als de Belastingdienst een berekening maakte op basis van het werkelijke jaarinkomen, zou opeens diegene recht hebben op twee keer zoveel toeslag, 40 e per maand. Maar de feitelijke draagkracht van dat huishouden was gewoon 1.000 per maand, en niet 500! Het is toch niet eerlijk ten opzichte van mensen die wel gewoon een heel jaar in leven zijn en daadwerkelijk 12.000 over een heel jaar verdienen, dat die het met minder toeslag moeten dan, wel gewoon 20e per maand ontvangen, terwijl ze feitelijk net zo weinig te besteden hadden? Daarom rekent de Belastingdienst uiteindelijk op basis van een fictief jaarinkomen, de draagkracht in praktijk. En dat klopt dus uiteindelijk.

Voor echtparen is de situatie wel vervelend, want het inkomen van de achterblijvende partner verandert meestal na het overlijden. Toch wordt het inkomen voor de achterblijvende partner voor het hele jaar meegerekend terwijl het inkomen van diegene vaak met meer dan 10% gestegen is ten opzichte van de eerste paar maanden van het jaar (vandaar '10% regel bij bezwaar'). Dát feit is wel oneerlijk, en het zou de Belastingdienst sieren als ze dit automatisch gaan toepassen, want ze weten gewoon vanuit de gemeente dat deze mensen weduwnaar zijn geworden.

Voor alle duidelijkheid, je moet dus bezwaar maken tegen de berekening van het inkomen van de achterblijvende partner. Want hoe krom het dan ook op de brieven terechtkomt, het inkomen van de overleden partner wordt gewoon uit de aangifte voor de overleden persoon gehaald, en uiteindelijk klopt die berekening qua draagkracht gewoon.

feikje
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2011 14:29

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door feikje »

Net als Monique Engbersen zit ik in het zelfde schuitje. Mijn ex-man overleed begin 2006. Mijn kinderen kregen hun erfdeel pas halverwege 2007. Niemand had mij ooit iets verteld wat er allemaal ging veranderen.Dus ik kreeg gewoon huursubsidie totdat het eind 2008 werd. Toen kreeg ik ineens brieven dat ik mijn huurtoeslag moest terugbetalen omdat mijn kinderen geld hadden. Ook ik heb gebeld en geschreven dat het mijn geld niet was maar nee hoor betalen moet je. Ik moet nu ruim 9000 euro terug betalen. Ik ben beroep gegaan.Maar verloren. Ben ik hoger beroep gegaan, de rechter begreep het allemaal, maar regels zijn regels dus TERUGBETALEN tot de laatste cent.Ik heb de rechter uitgelegd dat de kinderen in 2006 nog helemaal geen geld hadden geerfd maar pas in 2007 maar nee in 2006 toen hun vader overleed opdat moment zijn zij erfgenamen. Dus alles moet ik ik terug betalen. Heb geen flauw idee hoe ik dat allemaal rond moet zien te breien. Ik vind het systeem zo krom.

rijn014.
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:25

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door rijn014. »

Mijn man is in 2007 overleden. Huurtoeslag dat ik terug moest betalen was 1272,- en zorgtoeslag was zo'n 200 euro.

Nu heb ik wel begrepen dat wetsvoorstel er nog niet doorheen is, maar ik vroeg me af of er mensen recent hebben geprobeerd gebruik te maken van de 10% regeling en of dit ook al wel was toegekend.

Met vriendelijke groet,

mw van rijn timmerman

Marjan 1954
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2011 20:08

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door Marjan 1954 »

Mijn man overleed op 30 juni 2009 (50 jaar). De volgende dag stopte alles! Uitkering,huur en zorgtoeslag.
Ook moest ik ruim 200 euro terug betalen wat ik gedaan heb. Ik kwam meteen in een reïntgratietraject terecht.Binnen een maand was ik 32 uur aan het werk in het reïntegratietraject.Minimum loon.
Ook ben ik binnen 4 maanden verhuisd.
Aan verwerken kwam ik gewoon niet toe.Ik kreeg nu zelf huurtoeslag. Daar heb ik de defintieve berekening van binnen.
Juni 2010 vond ik een baan voor 13 uur en aangezien ik geen uitkering wens te krijgen verdien ik nog wat met invallen in de thuiszorg. Een nul-urencontract. Geen werk,geen geld. Ziek?? Jammer,geen geld.
Gelukkig ben ik gezond en kan echt nét rondkomen.
Heb zelfs wat apart kunnen leggen voor als de wasmachine het begeeft (is 15 jaar oud :!:
Afgelopen vrijdag,eeb dreigende brief van de belasting! Of ik binnen 2 weken even 700 euro huurtoeslag terug wil betalen als erfgenaam van mijn man! Anders ging men over tot vordering!!!!
Ik was helemaal van de rel en heb meteen gebeld,de man kon mij niet uitleggen waar dit vandaan komt! Toen ik over de toon van de brief begon zei hij dat ik een aanslag én een aanmaning gehad heb. Niet dus! Nu is het zo dat alle belastingpost op naam van Erven mijn man op het oude adres komt! Mijn getrouwde naam en meisjesnaam komt wel hier aan.
Daar heb ik al een keer voor gebeld en toen kreeg ik te horen dat de geadresseerde zélf een adreswijziging moest sturen!
Toen ik zei dat dat moeilijk ging omdat de geadresseerde overleden was,bleef ze volhouden dat dat de enige manier was!!! Ik vond dit écht zoooooo verschrikkelijk dat ik dagen van de kaart geweest ben!
Dus vertel mij niks meer over de belastingdienst. Nu heb ik afgelopen zondag een bezwaarschrift op de bus gedaan en werd ik maandag getipt over de uitzending van Radar.
Helaas is dat bezwaarschrift dus te vroeg op de bus gedaan. Weet niet wat verder te doen. Maar ik blijf knokken tegen dit onrechtvaardige gedoe! Blij dat ik mijn verhaal even kwijt kon,bedankt!!

Species8472
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2011 23:55

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door Species8472 »

Iedereen zou even de reactie van gwen21 moeten lezen, want die verteld eigenlijk precies hoe de wet in elkaar steekt. Alleen zijn ze dat even vergeten uit te leggen in de uitzending van Radar. Heel erg slecht, heb mij er dood aan lopen ergeren die uitzending. Het enige wat met die uitzending bereikt is alleen maar meer weerstand/onbegrip bij de mensen die er al niets van snappen wat ik heel goed kan begrijpen omdat deze wetregel niet 123 te snappen/uit te leggen valt.

Wat nog wel handig is om bij de reactie van gwen21 te vermelden is dat het (herrekende) inkomen van de overledene alleen meegeteld wordt voor de maanden dat de persoon nog leefde. Maakt het al weer wat ingewikkelder voor sommige mensen ben ik bang.

In het algemeen bij de toeslagen (welke dan ook) en je wilt wat uitrekenen: het is belangrijk om te onthouden dat men JAARrechten toekent. De belastingdienst toeslagen betaald wel per maand uit maar gebaseerd op jaarrechten. Om diezelfde reden wijkt ook vaak het maandbedrag af als men een wijziging heeft gedaan in de loop van een jaar en een nieuwe voorschotbeschikking krijgt vanwege die wijziging. Die (nieuwe) voorschotbeschikkingen houden geen rekening met wat er eerder in het jaar uitbetaald is geweest om het simpel te zeggen.

En als je met de belastingtelefoon belt over een dergelijke geval is het inderdaad altijd verstand om na te vragen wat de 10% regeling inhoud en er gelijk bij te vragen of je er dan ook voor in aanmerking komt: lees: als het zin heeft om bezwaar te maken hiervoor. De belastingtelefoon is geen servicelijn (en moet het ook niet willen zijn, de burgers hebben dan wel recht op toeslagen, maar het is de eigen verantwoordelijkheid van dezelfde burgers om de wetten/regels en voorwaarden te kennen), de belastingtelefoon houdt zich alleen bezig met de vraag/vragen waarmee de klant komt; als hulplijn. Eigen verantwoordelijkheid voor de burger dus.

http://download.belastingdienst.nl/toes ... 1z11fd.pdf bladzijde 14, 15 en 16 is nog wel informatief om na te lezen.

Gesloten