LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rood staan

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Desperate me
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2011 23:35

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door Desperate me »

In denk dat niemand zit te wachten dat je rood komt te staan.
Ook in mijn situatie is van de één op de andere dag mijn LOT anders gelopen dan ik in eerst instantie had gedacht.
En ja, ook ik ben er niet aan ontkomen ROOD staan!

In Nederland leven héél veel gezinnen onder de armoedegrens.
En mensen ga het leven van een ander niet bevooroordelen.
Degene die dit wel doen zouden in de schoenen moeten staan van diegene die het aangaat. Dezelfde situaties en omstandigheden meemaken, ik ben dan echt benieuwd na een paar jaar hoe het diegene is vergaan.
En of ze er net zo sterk weer zijn uitgekomen.

koosE
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2011 09:23

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door koosE »

Mooi dat dit onderwerp aan de orde komt !
Bij regelmaat zie ik dat ABN-AMRO mij een debetrente over een periode
berekend en waarvoor dat is , is mij onduidelijk.
Eigenlijk sta ik nooit rood of het moet al van een bestelling een automatische
overboeking naar een spaarrekening zijn en dat dit eens een dag overlapt.
Voorheen was ik bij Fortis en is dus gewijzigd in ABN-AMRO en nu krijg
ik te maken met debetrente.s
Het zijn echt minimale bedragen van 1 euro tot 3,50, alleen wil ik weten
waar het voor is en over welke periode, dag en bedrag dit worst geheven;
daar heb ik recht op!
Vervolgens heb ik een vraag hierover gesteld, maar tot heden hier geen
antwoord op gekregen.
Volgens mij stond op de site een debetrente van +/- 14% en creditrente 0 !
Verder betaal ik voor mijn bankpassen per maand en nogeens 1 euro extra
voor ?
Ik heb een spaarrekening met een bepaald minimum en hoera kreeg daar wel
2% rente over vorig jaar.
Helaas heb ik een langlopende hypotheek bij deze bank anders was de keuze
voor overstap makkelijk gemaakt.
E.e.a resulteert er dus nu in dat ik wekelijks dagelijks naar naar mijn priverekening moet kijken zodat ik niet rood sta , ik ben niet van plan de bank
te spekken !!

limbabwe
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:59

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door limbabwe »

Iedereen doet alsof rood staan een keus is, omdat mensen meer uitgeven dan er aan loon binnen komt. Gedeeltelijk klopt dat wel, maar ik weet uit ervaring dat het ook ongewild kan gebeuren.
En nee het heeft niets te maken met de tering naar de nering te zetten, want dat had ik goed op orde, sparen was er jammer genoeg niet altijd bij, maar ik kon alle rekeningen betalen en had niets op krediet.

Ik had een betaal rekening bij de SNS, aangezien ik op onregelmatige dagen mijn loon kreeg (4 weken loon), kon het wel eens zijn dat er niet voldoende op de rekening stond aan het eind/begin van de maand.
Wat wil nu het geval bij de SNS (ondanks dat ik UITDRUKKELIJK aangegeven had dat ik NIET het rood in wil) : je gaat gewoon ongevraagd het rood in als het AUTOMATISCHE afschrijvingen betreft, bellen met de bank, t/m het hoofdkantoor hielp niets, hun redenatie is dat automatische afschrijvingen ALTIJD betaald worden, of er nu wel of geen geld op de rekening staat, en dat de bank medewerker in mijn nadeel een foutje heeft gemaakt door toe te zeggen dat ik niet het rood in kan gaan maakte voor hun niets uit, hij was nl alleen vergeten te zeggen dat auto. incasso's wel het rood in kunnen.

Met als gevolg dat ik de maand daarop €500,= minder aan loon had want eerst moest het negatieve bedrag recht getrokken worden, daarna kon ik de rekeningen betalen met als gevolg dat er bleven liggen, en zo zak je dus steeds verder de problemen in, je geraakt er maar moeilijk uit, het is gewoon een cirkel waar je in zit. Ik heb alles recht kunnen trekken met het vakantiegeld, en ben toen zsm overgestapt naar de ing aangezien ik daar aan kan geven dat ik beslist NIET het rood in wil gaan. De sns rekening kon ik helaas niet opzeggen aangezien mijn hypotheek daaraan gekoppeld is, maar rood staan is er gelukkig niet meer bij aangezien ik de rekening in overleg heb laten blokkeren voor alles behalve de hypotheek.


Zo zie je dat het dus niet altijd alleen aan de mensen zelf ligt, maar voor een groot deel aan de gebrekkige medewerkers op de banken die (bewust ?) informatie achterhouden of verkeerd verstrekken.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat wil nu het geval bij de SNS (ondanks dat ik UITDRUKKELIJK aangegeven had dat ik NIET het rood in wil) : je gaat gewoon ongevraagd het rood in als het AUTOMATISCHE afschrijvingen betreft, bellen met de bank, t/m het hoofdkantoor hielp niets, hun redenatie is dat automatische afschrijvingen ALTIJD betaald worden, of er nu wel of geen geld op de rekening staat,
Dat is bij de Rabo ook. Tot je drie keer achter elkaar op dezelfde dag van de maand rood staat, dan worden ineens alle automatische afschrijvingen geblokkeerd, en kun je op acceptgiro's (lees: herinneringen) van de diverse bedrijven wachten. Maar aangezien je slechts één keer per maand een afschrift van de bank krijgt, heb je dat in eerste instantie niet meteen in de gaten.

Als je dan weet dat hier in het dorp, uitgaande van wat ik zelf in de brievenbus vind, circa 20% van de post verkeerd/niet bezorgd wordt dan snap je wel wat er op een gegeven moment gaat gebeuren.

Daarom laat ik iedere maand een vast bedrag (30 euro) naar een spaarrekening overschrijven. Mochten er in een bepaalde maand ineens hogere uitgaven zijn, dan heb ik een buffertje om dat op te vangen.

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door bachanaal »

een heel handig hulpmiddel om de uitgaven bij te houden is de site van Yunoo. dan is precies te zien waar alles blijft. ik gebruik het voor de creditcard uitgaven omdat daar maar 1 keer per maand een afrekening van komt. je krijgt op die site ook mooie grafieken hoe je inkomsten en uitgaven verdeeld zijn.alleen als je het vergeet bij te houden ga je toch de mist in.

vanderpiet
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2009 13:33

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door vanderpiet »

NOOIT rood staan is eenvoudig , MINDER UITGEVEN DAN ER BINNEN KOMT . :roll: :roll: :roll: :P :P :P

h.persons
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2007 15:07

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door h.persons »

Zo is de ellende in Amerika ook begonnen, pinnen, pinnen en nog eens pinnen.
Met de creditkaart betalen dito.
Als je 100 euro in je portemonnee stopt kun je ook niet meer uitgeven.
De banken roepen niet voor niets pinnen moet !!!
Allemaal extra inkomsten aan rente.
Heeft nou niemand in de gaten dat de banken alles kapot maken.

adrivoormanns
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2010 16:06

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door adrivoormanns »

Als ik een dubbeltje rente krijg van de bank, komt gelijk de belasting om daar een deel van te vangen. De banken durven bij rood staan tot 17% te vragen.
Waarom hoeven die geen belasting te betalen over hun winst, van woekerrentes van normaal arme sloebers ??
Ik blijf het diefstal vinden. Wie gaat daar eens iets aan doen ??
Kees Jan de Jager, doe er wat aan want de meeste banken hebben miljarden van ons geld gekregen om ze overeind te houden, help nu de arme sloebers.
Anders moeten die naar de voedselbank.
A3

malle pietjes

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door malle pietjes »

Als mensen niet rood mochten staan dan is de helft van Nederland bankroet.
Super uitzending volgende week een uitzending over hoe weinig rente miljonairs krijgen van de banken s.v.p.

wim1934
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2011 11:23

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door wim1934 »

Rabo bank
Op mijn betaalrekening staat gemiddeld € 1700,-- gedurende de gehele maand.
Ik betaal veel rekenijgen automatisch, dan komt het wel eens voor dat ik rood sta, gevolg hoge boete rente, terwijl op mijn basis rekening dan nog € 1000,-- staat.
Per kwartaal betaal ik € 5,50 voor een betaal pakket, maar ik ontvang geen cent rente. De bank rekent goed aan hun kant. Laat Radar dit eens aankaarten bij de banken.

sna
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2011 17:23

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door sna »

Ja de banken hebben het slecht, ze verdienen schijnbaar nog niet genoeg.
Dit geval gaat meer over geld opnemen via de visa in het buitenland. Staat er nu wel of niet een saldo met een bedrag op de rekening dan laten ze toch nog een hoop betalen.
Voor een bedrag van 500 euro laten ze lekker 21 euro betalen plus wat de bank daar al inhoud en is dan 3.50 euro = lekker bijna 25 euro.
( Thailand ).
Heb medelijden met de banken.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door sephora30 »

Het opbouwen van een buffer kan inderdaad heel goed werken. Zelf laat ik iedere maand een klein bedrag overschrijven naar mijn spaarrekening, als ik dan een maand wat meer kosten heb, dan heb ik het geld.

Deze manier van Witte Angora is gewoon de beste. Al is het maar 25 euries dat je per maand wegzet. Dat kan een kleine klap mooi opvangen.

arthur2000

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Wat snel resultaat opleverd is het elimineren van de ''grote jongens''.
"Shoot the bad guys". Grote uitgaven die weinig toevoegen.
Als je tekort komt elimineer:
:arrow: vakantie
:arrow: auto
:arrow: roken
:arrow: plasma
enzomeer.
Dat doet pijn. Uitstel doet echter nog veel meer pijn.

Kijk ook naar de kleine duiveltjes. Zeer kleine, regelmatig terugkomende uitgaven. Bijvoorbeeld bedrijfslunch: eigen brood tov. dure lunch. Een besparing van 2 euro per dag is al snel 500 euro per jaar!

Rood staan, lenen, is het begin van het eind. Het moet een soort grondwet zijn om niet rood te staan en zeker geen creditcardleningen aan te gaan!

Uiteindelijk geldt te lange leste: inkomen>uitgaven is goed, anders ALARM :!:

B17
Berichten: 959
Lid geworden op: 23 okt 2006 11:22

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door B17 »

Dit is je ware roof ridderschap van de banken graaien naar hun klanten tegen woekerrente's.

Je moet maar durven, maar ach ja de banken hebben de politiek toch al in de tang.

Alle banken in de Eu nlanden blunderen, en de overheiden staan al weer met miljarden klaar, en de gwone man of vrouw mag het bezeuren. Daar zit onze overheid niet mee, die verdienen toch alle ongeveer de norm die de vorige premier heeft gesteld, en geen euro minder, wel de onderdanen.

Marianne69
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2011 21:18

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door Marianne69 »

Toen we na de val van de DSB (waar we tevreden waren) opeens naar een andere bank moesten, zijn we overgestapt naar de Rabo. Ik gaf aan dat ik op mijn betaalrekening niet rood wilde staan maar dat was niet mogelijk. Er zat een krediet op van 1000 euro. Wat ik verwachtte gebeurde al snel, die -1000 werd mijn nieuwe 0-stand. Door een meevaller heb ik het kunnen aanvullen maar ik weet dat dit maar tijdelijk zou zijn. Heb er dus voor gekozen om dat bedrag te sparen.
Ik vind het een asobeleid dat je geen minimumgrens in kan stellen zodat je niet rood kan staan. Ze verdienen zo over de rug van hun klanten. Logisch dat je extra moet betalen als je gebruik wilt maken van een krediet. Maar het wordt zo erg moeilijk gemaakt om in de + te blijven. Zeker in deze digitale-geldmaatschappij.

Ron Solo
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2011 21:31

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door Ron Solo »

Ik sta eigenlijk zelden rood, toch komt dat af en toe voor.
Ik zou wel eens willen weten wat het kost als je bv. slechts 5 dagen €100,- rood staat.
Mijn bank is de ing.
Kan iemand hier antwoord op geven :?: ?

mrbaantjer
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2011 21:46

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door mrbaantjer »

Tja zit al weer een tijd bij ASN bank. Niets meer dan lof. Duurzaam beleid(prio 1 voor mij) en ook nog eens meer dan goede voorwaarden.
Ook ik heb ingesteld dat ik niet rood kan staan. Is ook redelijk onzinnig. Als je structureel kiest om tot 500 euro rood te staan, dan kun je ook kiezen om structureel positief te staan. Als je dat niet begrijpt dan....begrijp je het gewoon niet :lol:
ASN is dus (samen met Tridios) het goedkoopst. Andere banken naaien je dus een oor aan!
En ASN geeft dus 1% creditrente. Daar ben ik erg blij om en is eigenlijk ook best logisch als je er over nadenkt.
Resultaat is dat mijn rekening vrijwel gratis is omdat ik altijd wel een paar 100 euro positief sta en de kosten van de rekening wegvallen tegen de creditrente.

superklaver

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door superklaver »

ik kan niet rood staan. dat vind ik zelf heel prettig en het is ook niet nodig, ondanks mijn hoge vaste lasten en een minumum inkomen. Ik spaar iedere maand sowiezo 50 euro en houd alle inkomsten en uitgaven bij in een exel sheet. zo weet ik precies wat ik die maand overhoud en kan uitgeven aan leuke dingen of nog extra op de spaarrekening kan zetten. zo kreeg ik laatst een rekening van die o zo geliefde belastingdienst of ik voor 7 januari 300 euro wilde betalen. precies in de feestdagen. heb uitstel gevraagd en gekregen, maar alsnog 7 januari heb ik het laatste bedrag overgemaakt. dus eigenlijk 1 dag later als dat het had gemoeten. dit komt omdat ik een buffer heb. dan kan ik het missen. ben nu aan het sparen voor de vakantie. vorig jaar niet geweest. je moet inderdaad prioriteiten stellen, maar de dingen die je doet zijn dan wel extra leuk, omdat je er ook echt voor hebt moeten sparen en het niet een gewoonte geworden is.

rwheely
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2011 21:49

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door rwheely »

Wij (consumenten dus) klagen massaal zoals zo vaak, maar als we geen actie nemen verandert er niks! Stap over, stop met het afnemen van producten waar ze aan verdienen. Mijn betaalrekening is nog bij de Postbank (nu firma Graaier en Co), maar veel spaargeld naar ASN. De lasten bij de graaiers, de lusten elders. Idem met verzekering. ING heeft spaarloon vrijgegeven omdat het makkelijk zou zijn. Mooi niet, de rente op vrij tegoed is lager dan op geblokkeerd tegoed! Dus klacht ingediend en laten terugboeken met 9 euro rentevergoeding. Blijven klagen anders gebeurt er niks!
Wanneer komt er een website waar we ons collectief kunnen aanmelden voor een goede overstap deal? Bijv banken, GSM providers die opeens op hele minuten afronden etc. Als duizenden klanten zich collectief en zichtbaar voor het grote publiek willen laten overschrijven naar een concurrent, dan moeten we toch macht kunnen uitoefenen? Klanten verliezen doet ze pijn; tref ze waar het pijn doet!

marcogroningen
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2011 20:26

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door marcogroningen »

In de uitzending werd gezegt dat de SNS Bank het percentage niet vrijgeeft, maar dat klopt niet. Op de website van de SNS Bank staat namelijk:

Rood staan (debetrentevoet) 15%

Gesloten