LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslag kinderopvang

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door Radar »

Opa en oma passen met veel plezier op uw kinderen. Sinds de verruiming van de Wet op de kinderopvang kunt u hen hiervoor betalen. Veel ouders maakten dankbaar gebruik van deze regeling. Echter, nu blijkt dat dit u een hoop geld kan kosten. Want als het gastouderbureau waarbij u aangesloten bent, verdacht wordt van fraude, komt de fiscus bij u op bezoek. De ontvangen kinderopvangtoeslag moet dan in zijn geheel worden terugbetaald.

Radar zoekt uit waarom de belastingdienst bedragen tot wel 28.000 euro terugverlangt van jonge gezinnen.

Maandag 20 september in Radar, 20.30 uur

jenna23
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2010 10:37

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door jenna23 »

Bij ons paste mijn schoonmoeder veel op. Er kwam iemand van Gastouderbureau de Appelbloesem langs om uitleg te geven over de zogenoemde "opa en oma regeling".
Wij zagen deze regeling wel zitten aangezien we op deze manier onze dankbaarheid konden tonen.
De regeling is van start gegaan met de belofte dat het ons niets zou kosten.
2 jaar later kwam het bericht dat FIOD de administratie van de Appelbloesem in beslag had genomen op verdenking van fraude. De Appelbloesem heeft zich failliet laten verklaren en uiteindelijk kwam er bij ons een terugvordering van ongeveer 16.000 euro binnen. Een bedrag wat mijn schoonmoeder niet heeft binnengekregen, die heeft maximaal 3000 euro gekregen en dit hebben we ook direct teruggestort naar de beslastingdienst
We hebben bezwaar gemaakt bij de belastingdienst en kregen als antwoord dat het bezwaar niet kon worden ingewilligd omdat er volgens hun geen sprake was van betaalde opvang.
Door deze situatie zijn wij in financiele problemen gekomen en hebben wij ons onder bewindvoering laten zetten. Dit geeft een zware last op ons gezin, mijn man is hierdoor zelfs ruim een half jaar overspannen geweest.

Ik weet niet welke stappen ik moet ondernemen maar zoals de situatie nu is voelt zo onterecht en niet eerlijk. We moeten veel betalen voor iets wat we niet hebben ontvangen

annamiek d
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2010 11:06

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door annamiek d »

hoi

wij hebben inderdaad deze brief ook gekregen en weet nog niet wat wij betalen moeten.

de belastingdienst zei dat wij bezwaar moesten indienen op het moment dat de beschikking komt.

wij zijn eigenlijk niet van plan om te betalen omdat mijn ouders idd gewoon alle uren opgepast hebben die we hebben opgegeven en soms nog meer. en doordat hun (de appelbloesem) niet gezegd hebben dat er ook een ouderbijdrage betaald moet worden zijn wij nu de dupe en niet alleen wij ook mijn broer met zijn gezin en mijn ouders.

bij de appelbloesem valt helaas geen verhaal of geld meer te halen die zijn er lekker makkelijk vanaf gekomen. maar ik vind wel dat de belstingdienst erbij na moet denken dat gezinnen zo ontzettend in de problemen komen door een bedrijf dat verkeerd gehandeld heeft en verkeerde voorlichting heeft gegeven.

fatyma
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 sep 2010 12:36

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door fatyma »

Hoi,

Ik moet ook bijna 26000 euro terug betalen over 2008 en 2009. Ik heb bezwaar aangetekend, ik kreeg twee weken geleden antwoord op mijn bezwaar: AFGEWEZEN!!! Dit kan toch niet waar zijn, ik hoop dat de uitzenting van vanavond opheldering gaat geven over de manier van werken van de fiscus.

jenna23
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2010 10:37

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door jenna23 »

Hoorde trouwens dat de eigenaar van de Appelbloesem weer bezig is met het opzetten van een nieuw gastouderbureau!
Weet niet of het waar is, maar dat zou echt een SCHANDE zijn

yvon3388
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2010 14:22

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door yvon3388 »

Ook wij hebben afgelopen vrijdag een brief gekregen van de belastingdienst...of we even voor 3 november 11.000 euro willen overmaken ivm de appelbloesem.

Wij zijn in 2008 in zee gegaan met de appelbloesem. Het zag er allemaal zo mooi uit!!! Me schoonouders paste op onze 2 kinderen en zijn toen dus gastouder geworden.

Mijn schoonouders hebben een verklaring van goed gedrag moeten halen, de woning kind vriendelijk moeten maken, rookmelders geplaatst enz...
ze hebben in principe gewoon eerlijk gewerkt voor het geld wat ze kregen!
Wij kregen per maand 477 euro gestort van de appelbloesem en dat storte wij weer over naar de rekening van mijn schoonouders.
De belasting dienst zegt dat wij elke maand 576 euro hebben gekregen maar dit is niet het geval. Dit kunnen we ook aantonen via onze bankafschriften! Mijn schoonouders hebben ook in 2008 gewoon belasting betaald over dit bedrag.

We moeten dus meer betalen dan wat we ooit hebben gekregen. Terwijl er toch eerlijk voor gewerkt is??!!!

Hoe is het mogelijk dat wij de dupe zijn van een bedrijf wat fraude pleegt en dat de burger hier voor moet opdraaien...???

Graag zouden we in contact komen met andere ouders die dit nu ook meemaken zodat we misschien samen sterker kunnen staan tegen de belasting dienst...???
Wie kan hier ons mee helpen....???
Kan de tros hier iets aan doen voor ons???
Wij weten echt niet wat we moeten doen op dit moment.....

Met vriendelijke groet,

Richard en Yvonne Muller

ninojaro
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 sep 2010 16:25

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door ninojaro »

Ook ik ben getroffen door een aanslag van de belastingdienst ....mijn ex schoonmoeder deed betaalde opvang voor mijn 2 kinderen aangezien ik als alleenstaande moeder die opvang goed kon gebruiken om op die 2 dagen per week naar mijn eigen werk te kunnen gaan,ook liet ik het volledige bedrag rechtsreeks op mn ex schoonmoeder haar rekening overmaken minus de kosten voor de "Erkende gastouderbureau Appelbloesem" [welke wij nooit meer hebben kunnen bereiken voor commentaar] mijn ex schoonmoeder heeft haar goed gedrag moeten ophalen en rookmelders in haar woning moeten plaatsen. Ook betaalde zij nog eens netjes haar extra [belasting]inkomsten aan de belastingdienst en nu wordt aan mij gevraagd als alleenstaande moeder met 2 kinderen of ik even doodleuk 13.450 euro voor 02-11-2010 wil overmaken, Ik heb nooit geen cent van dit alles gezien laat staan ontvangen ,De Appelbloesem bemiddelde voor ons in deze, Mijn ex schoonmoeder heeft belasting over deze inkomsten betaald en ik wordt geacht het volledige bedrag aan de belastingdienst terug te betalen, ik geloof niet dat dit de bedoeling is geweest van de regering met de wet voor de toeslag kinderopvang

Ik weet niet welke stappen ik kan ondernemen en hoop op steun zodat ik niet alleen sta in deze kwestie, welke jurist of welke belangenvereniging kan mij hierin ondersteunen , kan tros radar mij misschien hierin helpen ?

lexus83
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 sep 2010 21:10

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door lexus83 »

Ik snapte een aantal zaken niet in de uitzending.

28000 euro?! Hoe kan dat? in 2009 was de toeslag volgens mij 6,10 euro per uur.

Al zou dit voor 2 jaar zijn zoals ik uit de uitzending begreep, dan heb je het over 44 uur per week, 52 weken, 2 jaar lang....

Dat kan toch niet kloppen? Of mis ik iets?

doenya74
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 sep 2010 21:08

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door doenya74 »

ik ook,alleenstaande moeder met 2 kindjes van 3 en 6 kreeg een brief van de belasting. 24.000 maar liefst,alleen maak ik geen gebruik van een gastouder bureau,maar van het kinderdagverblijf,mijn jongste van 3 gaat 3 dagen in de week,ik werk 20 uur.
600 euro per maand mevrouw,2 jaar lang!
het gaat over het jaar 2008,toen was ik bij,nu mijn ex,we hebben alles netjes betaald,het hele jaar,maar omdat het nu op mijn naam staan en ze geen gegevens kunnen vinden,mag ik het terug betalen,dubbel dus,heb al een bezwaarschrift ingediend,maar dat duurt maanden,ondertussen schrijft de belasting het gewoon van mn rekening af,met een 20 uurige werkweek kunt u wel nagaan wat ik overhou,zit met mn handen in het haar en hoop dat ze alles ´ooit´ terug storten!

theoW
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 sep 2010 21:15

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door theoW »

Ook ik ben getroffen door een belastingaanslag van de belastingdienst.
Enige verschil is dat wij bij gastouderbureau Via Villa zaten.
Zij hebben netjes iedere maand 100 Euro binnen gekregen en het restant van het bedrag wat de belastingdienst heeft overgemaakt, dient nu te worden terug betaald.
Alleen Via Villa is er dus goed van geworden en wij zitten met de ellende.
Walgelijk!

vince1976
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 sep 2010 21:12

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door vince1976 »

Hallo,

Helaas hebben wij afgelopen week ook een brief ontvangen van de belastingdienst. na contact te hebben gehad met de belastingdienst, vertelden zij ons dat we de schikking af moeten wachten. daarna kunnen we pas bezwaar indienen. Wij weten dus nog niet om wat voor bedrag het gaat.
Ook wij zijn eind 2008 in zee gegaan met de appelbloesem. Natuurlijk niet vermoedend dat dit zou gaan gebeuren.
Oma heeft daadwerkelijk twee dagen in de week opgepast op onze zoon.
Wij wachten nu dus met spanning de schikking af...
Succes iedereen.

groet Vincent en Judith krens

hetnaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2010 21:24

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door hetnaadje »

Wij zijn ook de dupe geworden hoor en we hebben normaal onze geldzaken best op orde, dit is te danken aan de belastingdienst en hun zogenaamde hulpvaardigheid! Ik heb eens geprobeerd om te bellen naar de FIOD en de belastingdienst die elkaar steeds aanwijzen als degene die met het probleem appelbloesem bezig zijn. Ze weten niets maar je moet wel betalen.... Het is echt om gek van de worden en het kan die mensen niets schelen dat je 5mnd lang alle betalingen heb moeten voorschieten voor opvang van 2 kinderen. Dat was pas mnd 1000,00 meer aan onkosten. Tja mevrouw da's niet ons probleem, mogen we ff vangen? Misschien heeft de appelbloesem wel foutieve dingen gedaan maar de belastingdienst dat zijn nog grotere boeven!

ronko
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 sep 2010 21:20

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door ronko »

Als je een bezwaar indient moet dit vergezeld gaan van kopieën van de facturen en of betalingen die gedaan zijn en een opstelling maken wat er per maand over een heel kalenderjaar is betaald aan de opvang.
Het beste is een factuur van de kinderopvangcentrale waaruit blijkt wat je hebt betaald of het jaaroverzicht.
Als er een bezwaar is ingediend mag er niets verrekend worden met de toeslag waarvoor bezwaar is gemaakt.

lb1904
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2010 21:11

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door lb1904 »

Ook wij hebben dergelijke problemen, met een terugbetaling van 9500€ (2007) en 5700€ (2008). Eerst kregen we over 2007 een definitieve afrekening waarin we nog 388€ terugkregen, gevolg door een herziene aanslag met 9500€ betalen, raar maar waar! Over 2008 zijn er twijfels over de wel of niet gedane betaling aan de gastouder. Deze gastouder heeft bij dezelfde belastingdienst zijn extra inkomsten over 2007 opgegeven een een aanslag gekregen en betaald, direct gevolgd door een voorlopige aanslag voor 2008. Ook hiervan netjes voor 1 april aangifte gedaan mbt extra inkomsten. Wij zijn vermoedelijk onjuist ingelicht door ons "erkende " gastouderbureau, dat na een naamswijziging volgens mijn informatie onlangs is veroordeeld. De aan dit bureau betaalde bemiddelingskosten zullen wel ergens veilig geparkeerd staan en voor de simpele burger niet meer terug te vorderen, de door de gastouder betaalde inkomstenbelasting zal mogelijk wel niet zo snel terug te halen zijn, indien wij wel tot terugbetaling worden veroordeeld!!

C.F. Schutte
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 sep 2010 21:21

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door C.F. Schutte »

Hallo,

Als eerste de situatie waaruit ik dit schrijf.
Mijn zwager heeft in de jaren 2008 en 2009 kinderopvangtoeslag ontvangen.Mijn schoonmoeder heeft hiervoor opgepast. Maandelijks werd een bedrag op de rekening van mijn zwager gestort en deze stortte dit door aan mijn schoonmoeder. Deze heeft netjes aangifte inkomstenbelasting gedaan (via mij ik ben (bijna) accountant).
De volgende zaken vielen mij de afgelopen jaren op:
Als eerste het bedrag van de beschikking Kinderopvangtoeslag (KOT) was hoger dan het bedrag dat mijn zwager op zijn rekening gestort kreeg. Het verschil zijn de kosten voor de Appelbloesem. Hiervoor is in 2008 netjes een jaarnota van de appelbloesem ontvangen (€ 0,83 per uur voor de Appelbloesem). Het verschil tussen het tarief in 2008 (€ 6,10) en de kosten voor de Appelbloesem (€ 0,83)is dus € 5,27 is netjes als brutobeloning per uur opgegeven in de aangifte inkomstenbelasting van mijn schoonmoeder. Mijns inziens volkomen juist en goed afgehandeld.

Over 2009 helemaal geen jaaropgave en helemaal geen contact meer te krijgen met de Appelbloesem. Over december niets ontvangen van nog de belastingdienst nog de Appelbloesem.

Mij rest nu, en dat mis ik eerlijk gezegd in eerdere berichten, is er bij iemand nu al duidelijk door de belastingdienst gemeld wat nu daadwerkelijk het probleem is?

De Verklaring Omtrent Gedrag?
In de brief van de belastingdienst staat:
"Deze afspraken hebben tot gevolg gehad dat er door de aanvrager geen kosten voor kinderopvang zijn gemaakt. Er is daarom geen sprake van betaalde opvang." ---> er is over 2008 toch een verantwoording over 2008 ingestuurd, er is toch een nota, er is toch een urenverantwoording? Dit moet toch ook in de boekhouding van de Appelbloesem te vinden zijn (nota en urenverantwoording).
Hoe kan het dan dat de FIOD dat soort gegevens niet zelf uit de adminstratie kan halen en vervolgens de aanvrager van de KOT de stuipen op het lijf jaagt zonder ook meer in een jaar tijd (oktober 2009 tot nu) geen enkel bericht te geven omtrent het onderzoek?

De uitzending vond ik niet erg veel duidelijkheid verschaffen hieromtrent (men weet het denk ik ook nog niet).

Als laatste en misschien dubbel: maak per jaar bezwaar en verzoek om uitstel van betaling van het hele bedrag totdat op het bezwaarschrift is beslist. Anders blijft de betalingsverplichting!!!!

Ik hoop dat er iemand is die misschien heel duidelijk te horen heeft gekregen wat nu daadwerkelijk de reden is van de beschikkingen.

Cees

jenna23
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2010 10:37

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door jenna23 »

Ik heb bezwaar gemaakt op de beschikking en heb afgelopen zaterdag bericht gekregen van de belasting dienst:

Mijn bezwaar kan niet worden gehonoreerd omdat er geen sprake is geweest van betaalde opvang.

Ik denk dat hier het probleem ligt...

Heb me inmiddels bij [email protected] gemeld en bij BOINK.
Hopelijk kunnen zij in deze meer voor ons betekenen

Marcia
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 sep 2010 10:01

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door Marcia »

Hallo,

Wij zaten ook bij viavilla, en hebben netjes de buro vergoeding betaald. Mijn moeder paste op de kinderen.
Ook wij moeten over der jaren 2006/2007/2008 een bedrag terug betalen, Ik heb ook bezwaar gemaakt en deze is afgewezen, zonder reden. Dan ga je bellen en kregen we als antwoord dat we het terug moeten betalen omdat ons inkomen gestegen was. Terwijl wij voor we eraan begonnen hebben gevraagd aan de adviseur van viavilla of het inkomens afhankelijk was. Hij zei van niet.
Verder heeft de balasting dienst voor onze jongste dochter dezelfde uren gehanteerd als voor onze oudste die wel naar school ging. Ik kan dat keurig aantonen aan de hand van de facturen en gewerkte uren van mezelf, en toch wordt het afgewezen.

Achteraf had ik me er veel meer in moeten verdiepen en ik had beter mijn moeder zelf een bedrag kunnen overmaken per maand. Nu is alleen viavilla er beter van geworden en wij zitten met de nasleep.

Ik wens iedereen sterkte met de situatie.

Rijk de Gooier

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door Rijk de Gooier »

Wij kunnen de belastingaanslag niet betalen.
Laatst gewijzigd door Rijk de Gooier op 22 sep 2010 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.

aquino
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 aug 2010 18:43

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door aquino »

Volgens mij wel de belastingdienst is heel gevaarlijk.

theaschaap
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 sep 2010 19:35

Re: Toeslag kinderopvang

Ongelezen bericht door theaschaap »

Er is helemaal niks mis met de belastingdienst. Ik ben van mening dat zij juist gehandeld hebben. Als Nederlander ben je te allen tijde zelf verantwoordelijk voor je belastingzaken. Als ondernemer, maar ook als particulier. Ik heb alleen maar gezien dat de particulier contact opnam met de belastingdienst. Dit is een organisatie die HEEL VEEL verschillende belastingen behandelt en zich aan de regels houdt. Als boekhoudster heb ik veel te maken met de belastingdienst en weet ook hoe ze werken en denken. Het is allemaal eigenlijk heel duidelijk! De reactie van de mevrouw aan de telefoon ( van de belastingdienst) was helemaal goed! Ze meldde hoe je bezwaar aan moest tekenen en wat je in de brief moest zetten. Zij kon niet meer doen dan dat. Er zijn fouten gemaakt bij de aanvraag en het invullen. Als je daar geen kaas van gegeten hebt, laat je dan ajb informeren. Er zijn weet ik hoeveel administratiekantoren die je, echt niet voor veel geld, kunnen informeren. Het kost misschien een paar tientjes maar het bespaart je absoluut de ellende!
Ik vind het zo onterecht dat de schuld in deze in de schoenen van de belastingdienst wordt geschoven!
T

Gesloten