LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerpolis

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
AnneM1234
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2011 11:32

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door AnneM1234 »

Ik heb 2 woekerpolissen: één bij Avéro Achmea, die ik ga afkopen, en één bij Delta Lloyd.
De laatste wil ik ook graag afkopen, maar dat kan niet omdat de rechten hiervan verpand zijn (hypotheek).
Ik overweeg om dan maar de overlijdensrisicoverzekering eruit te halen.
Het is toch te gek dat ik niet van die woekerpolis af kan? Ik heb gevraagd om hem om te zetten in banksparen, maar dat kan ook niet.

Ik heb behoefte aan goed advies. Mijn eigen adviseur (de Hypotheker) is duidelijk niet onafhankelijk.
Waar kan ik terecht voor een echt onafhankelijk adviseur die ervaring heeft met woekerpolissen?

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

AnneM1234 schreef: Waar kan ik terecht voor een echt onafhankelijk adviseur die ervaring heeft met woekerpolissen?
Die zijn er niet. Zie http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6#p1124866
Volg de discussies in deze subfora. De juiste aanpak (zelfwerkzaamheid) tekent zich af. Natuurlijk kunt u ook schadebeperkende maatregelen vorderen. Doe dat maar in zelfde procedure als vordering 100% schadecompensatie.

Evelien_Kuijpers
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2011 12:27

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door Evelien_Kuijpers »

beste lezer,

Wij hebben dus ook een woekerpolis van ASR.
Nu hebben we de voorbeeld brief die via de radar site was te downloaden aangetekend opgestuurd (21 dec. 2010) In de brief staat dat we voor 6 weken reactie van hen willen ontvangen en mocht dat niet lukken of ze dan zelf een andere datum willen geven.
Nu inmiddels 7 weken later nog helemaal geen reactie van ASR ontvangen ?
Weet iemand wat onze rechten zijn ? Kunnen wij bv. zeggen dat we niet meer betalen voordat we een antwoord van hen hebben gekregen ?
Of kunnen we evt. de brief naar het hoofdkantoor van ASR sturen misschien dat deze ons wel willen helpen ?
Ik hoop echt dat iemand ons kan helpen want we worden er echt moedeloos van.
Groet,
Eric & Evelien Kuijpers

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Volg in deze de voorgeschreven klachtenprocedure: "escaleren" naar interne afdeling klachtenmanagement en daarna (wederom max 6 weken) naar KiFiD. Maar lees eerst de analyse van de uitzending van gisterenavond onder de titel "ASR is door de bocht".

vanwessel
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2011 15:59

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door vanwessel »

Kan ik de voorbeeldbrief ook gebruiken om te versturen aan het Nationaal Spaarfonds?

Ik heb namelijk de afgelopen 5 jaar geld betaald aan een Young Life polis voor mijn oudste dochter. Gelukkig hebben we er voor mijn zoontje vanaf gezien.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

vanwessel schreef:Kan ik de voorbeeldbrief ook gebruiken om te versturen aan het Nationaal Spaarfonds?

Ik heb namelijk de afgelopen 5 jaar geld betaald aan een Young Life polis voor mijn oudste dochter. Gelukkig hebben we er voor mijn zoontje vanaf gezien.
Kan nooit kwaad. Kijk voor Young Life ook op http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 2&start=80

Marjanne/3
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 feb 2011 17:43

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door Marjanne/3 »

Lijkt me een mooi verhaal, Een Doorbraak bij ASR. Nu graag nog vele anderen: Aegon, Delta Lloyd, Generali. Bij laatst genoemde heb ik vanaf 1999 het bedrag 16.200 euro (in een aantal jaren) ingelegd in een lijfrentepolis. Voor mijn pensioen. Waarde nu: 9500 euro. Met inleggen al een tijd gestopt. Generali doet niets behalve me naar mijn tussenpersoon verwijzen. Die allang met de noorderzon verdwenen is en in tussenpersonen heb ik dus al lang geen vertrouwen meer. Die hebben genoeg gepikt! Maar wat is de beste 'actie'? iemand een goed advies??

Gr, Marjanne

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Joh, Marjanne,

Die ASR analyse is nu juist ook van toepassing op alle andere polissen.
Dus
- kijk naar aanbevelingen
- volg 'Crommentuyn' route

Zie alle berichten in forum 'woekerpolis', alle subfora met berichten van afgelopen 3 maanden, vooral als daar Crommentuyn, juwita, wevera en ikzelf aan hebben bijgedragen.
En ja, open subforum over eigen polis, als dat niet allang daar bestaat (sluit aan bij bestaand subforum, ook als dat even uit de 'mottenballen' gehaald moet worden.

'Generali' is er zo eentje die uit de mottenballen moet komen en wel wat forumpeper kan gebruiken:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=81242

Toen moest ik er ook al aan herinneren dat deze al bestond:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=75460

En toen moest ik er ook al op wijzen dat:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=80980

NB Deze subfora lopen inhoudelijk achter bij de inzichten van de laatste 3 maanden, dus die goed bestuderen!

leukishetniet
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:52

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door leukishetniet »

Even een vraag aan de mede forummers, zijn er nou mensen die dhr. van Rossum nog kunnen volgen? Of ben ik nou zo dom?

Marjanne/3
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 feb 2011 17:43

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door Marjanne/3 »

quote:Even een vraag aan de mede forummers, zijn er nou mensen die dhr. van Rossum nog kunnen volgen? Of ben ik nou zo dom?

Geachte leukishetniet,

Wat kunt u niet volgen van de heer van Rossem? Mijn mening is dat er goede verwijzingen worden gegeven. En dat is geen verplichting 'om te volgen'.

wilschreutelkamp
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2011 14:35

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door wilschreutelkamp »

Op dit moment het ik twee woekerpolissen lopen (Levensplan "Miljonair") bij ASR (beleggingsverzekeringen). Op dit moment wacht ik de ontwikkelen nog even af.

Echter wat mij recentelijk heeft verbaasd is dat ik 20 januari 2011 voor mij dochter weer het jaaroverzicht van mijn beleggingsverzekering heb gekregen en dat daar gewoon doorgegaan wordt met het in rekening brengen van hoge kosten. In mijn geval op een jaarlijkse inleg van € 272,28 worden maar liefst € 85,30 kosten ingehouden. Een percentage van 31,3% !!!!!

Ik ben daar nog steeds vreselijk boos over en vraag me af waarom ASR hier gewoon mee doorgaat.

Ik reageer eigenlijk omdat ik heb gezien dat in de laatste uitzendelingen over de woekerpolissen dit onderwerp niet is behandeld of aangestipt.

Zijn er nog meer mensen die nog steeds op hun recentelijke jaaroverzchten geconfronteerd worden met hoge ingehouden kosten ?

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

@ wilschreutelkamp

Natuurlijk gaat ASR daar gewoon mee door, dat is volkomen in overeenstemming met uw polis.

NB 1. De norm voor kosteninhouding van bijv. 2,85% moet u niet toepassen op de jaarpremie, maar op de actuele poliswaarde. Sterker nog, de kosteninhouding kan dan zelfs hoger uitvallen dan uw jaarpremie en toch kunt u dan nog gewoon uw afgesproken eindkapitaal halen.

NB2. De compensaties waar de stichtingen afspraken over hebben gemaakt worden pas op einddatum van uw polis verrekend; tot die tijd gaat ASR gewoon door met het in rekening brengen van die kosten.

NB3. ASR heeft in de Radar uitzending alleen toegezegd dat zij actief ASR gedupeerden gaat benaderen vanaf mei 2011 om kosteloos over te stappen naar een minder woekerend product. Volgens mijn kalender is het nog geen mei 2011.

NB4. ASR heeft in Radar gezegd dat zij compensatie niet op einddatum polis willen verrekenen, maar eerder, nu al. Maar daar moesten ze eerst nog even over overleggen met de stichtingen. Dus dat kan nog wel even aanlopen.

Kijkt u toch a.u.b. op alle recente subfora over woekerpolissen.
Ik noem er maar 1: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=91964

Maar gaarne alle recente subfora van afgelopen maand raadplegen.
Uw medegedupeerde stopt hier zijn vrije uurtjes in en het is zo vermoeiend steeds weer het ABC te moeten uitleggen. Sorry, dat moest ik even kwijt.

Tot slot, als het u allemaal teveel is, lees dan in ieder geval dit bericht:
http://www.trosradar.nl/consumententips ... d-van-asr/

wilschreutelkamp
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2011 14:35

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door wilschreutelkamp »

Beste meneer Van Rossum,

In neem aan dat u bij ASR werkt. Anders kan ik u hautaine houding niet vertalen. U kunt recht praten wat krom is, maar ik (en de overieg lezers, hoop ik) trap daar niet in.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo Willschreutelkamp
Van Rossum werkt niet bij de ASR en is een van de vele gedupeerden van een woekerpolis. ( ABN-AMRO) Zijn opmerkingen kunnen op u wel hautain over komen maar hij heeft gelijk, het is een kwestie van taalgebruik.

Ikzelf ben een gedupeerde van een polis van Avero-Achmea. Mijn jaarpremie is € 544 de huidige poliswaarde is € 12575. Over het jaar 2010 waren mijn verrekende kosten € 150. Dat is dus dus 27,6% van de jaarpremie en het is 1.19% van de poliswaarde.
De kifid-geschillencommissie heeft inmidels over de kostenverrekening van mijn polis geoordeeld. Het oordeel is dat mijn polis op geen enkele manier voor kostencompensatie in aanmerking komt want het percentage van 1.19% ligt ver beneden de maximumgrens van 2.85%. De kostenverrekenig voldoet aan hetgeen in de polisvoorwaarden staat en die zijn door mij ondertekent.

De zgn. overeenkomsten laten de lopende poliscontracten voor 100% intact. De kosten lopen dus gewoon door volgens de polisvoorwaarden.

Gedupeerden van woekerpolissen hebben nog een lange weg te gaan om teveel verrekende kosten terug te krijgen. We zullen moeten aantonen dat de handtekening die we gezet hebben onder invloed van dwaling, op basis van foute/tekortschietende informatie, heeft plaats gevonden. Het is niet anders.

Met vriendelijke groet, A.Wever

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

wilschreutelkamp schreef:]U kunt recht praten wat krom is, maar ik (en de overige lezers, hoop ik) trap daar niet in.
Ik praat niet recht wat krom is maar vertel u dat wat krom is ook echt krom is. Als u dat niet wil geloven, houdt het op.
Niet schieten op de boodschapper. Zoals ik al schreef, ben maar medegedupeerde die daar paar vrije uurtjes in stopt. Maar het is lastig de woekeraffaire uitleggen als u nog niet weet dat kosteninhouding jaarlijks van uw actuele poliswaarde wordt ingehouden (waardoor na 30 jaar 40% van op te bouwen kapitaal in zak verzekeraar komt en niet bij u) en dus niet van de jaarlijkse inleg. Opwinding dat de inhouding (daarmee) tot 30% van die jaarlijkse inleg kan oplopen is begrijpelijk, maar helaas op zichzelf nog geen grond voor een schadeclaim.
Dringend advies: kennisnemen van alle (vooral wat algemenere) subfora van afgelopen maand, onder 'woekerpolis' forum. Met excuus voor mijn telegramstijl als ik voor zoveelste keer op het ABC van woekeraffaire wijs, ik probeer ook tijd te sparen.

Grossmann
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2010 05:51

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door Grossmann »

Grossmann schreef:Eind 1996 starte ik met een beleggings-portefeuille bij Robeco. Ik verplichte mij voor € 907,-- per jaar te storten gedurende 15 jaar, 2011 is het laatste jaar dat ik nog betaal. Enkele jaren geleden kreeg ik opeens bericht van Interpolis die van mijn beleggings-portef. een levensloop verzekering had gemaakt en dat ik daar net als bij Robeco kosten voor moest betalen voor oa een bemiddelaar, van die laatste heb ik nooit gebruik van gemaakt. Vorig jaar was mijn portef. plotsklaps bij Achmea onder gebracht... de huidige waarde bedraagt nu € 12.000,--, men heeft dus goed geprofiteerd van mijn zuur betaalde spaarcentjes! Zonder enig overleg flikte mij dit dat `geweldige`Rotterdams bedrijf ! Mag dat zo maar.. Voor mij heet dit bedrijf, dat vroeger goed bekend stond, De op,l,r,ichters van Robeco! Ik heb voor hun handelswijze geen goed woord over!

01-03-2011 stort ik mijn laatste € 907,56 niet naar Interpolis maar rechtstreeks naa Robeco! Mijn polis heet nu geen Portefeuille-plan maar GarantiePlusVerzekering ! Ze durven wel die Madof lieden ! Ik heb mijn bank verboden om geld van mijn rekening af te schrijven tbv Interpolis, Ik betaal zelf. Achmea is nu nr 3 in de afroomzaak! Als ik de directie, de hr. Munster van ROBECO om uitleg vraag reageert hij totaal niet ! Robeco beloofde mij in 1996 een winst tussen de 30- en 70%!! het totale bedrag bedraagt nu nog géén € 13.000,-- ! Het geld staat uit aan Holland bezit, Robeco en Rorento. Ook hierover zijn ze verplicht om jaarlijks een afrekening te sturen... En dit doet men niet! Van Achmea ontving ik € 50,--...??? vorig jaar, óók Achmea zit in vuile hypotheken in de USA ! Dus beste lieden bedenk je 100x voor je naar "de op() ichters van Robeco"gaat !

leukishetniet
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:52

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door leukishetniet »

een winst tussen de 30 % en 70 %............... En u dacht toen niet, kan dat wel? Vooral geen eigen verantwoordelijkheid nemen

eelde
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2010 16:45

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door eelde »

vermoedelijk zinloos om op leukishetniet te reageren maar toch:

na 15 jaar totaal 13600 euro gestort te hebben en dan 13000 terug krijgen,??

na 15 jaar op geld wat ruwweg gemiddeld 7,5 jaar gestaan heeft 30 % te behalen is gemiddeld 4 % per jaar. zelfs de staat rekent in box 3 af op 4 % per jaar. wat nou eigen verantwoordelijkheid???

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Grossmann schreef:Eind 1996 starte ik met een beleggings-portefeuille bij Robeco.
Als u nu eens ophoudt met vrijblijvend klagen en gewoon een KiFiD-procedure start?
Wel eerst bij eigen verzekeraar beginnen.
Zie:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=91988
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=92844
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=91688
en scroll naar bericht Crommentuyn van 22 februari:
Zij die niet klagen... zij zwijgen en woekeren voort!

Grossmann
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2010 05:51

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door Grossmann »

Grossmann schreef:
Grossmann schreef:Eind 1996 starte ik met een beleggings-portefeuille bij Robeco. Ik verplichte mij voor € 907,-- per jaar te storten gedurende 15 jaar, 2011 is het laatste jaar dat ik nog betaal. Enkele jaren geleden kreeg ik opeens bericht van Interpolis die van mijn beleggings-portef. een levensloop verzekering had gemaakt en dat ik daar net als bij Robeco kosten voor moest betalen voor oa een bemiddelaar, van die laatste heb ik nooit gebruik van gemaakt. Vorig jaar was mijn portef. plotsklaps bij Achmea onder gebracht... de huidige waarde bedraagt nu € 12.000,--, men heeft dus goed geprofiteerd van mijn zuur betaalde spaarcentjes! Zonder enig overleg flikte mij dit dat `geweldige`Rotterdams bedrijf ! Mag dat zo maar.. Voor mij heet dit bedrijf, dat vroeger goed bekend stond, De op,l,r,ichters van Robeco! Ik heb voor hun handelswijze geen goed woord over!

01-03-2011 stort ik mijn laatste € 907,56 niet naar Interpolis maar rechtstreeks naa Robeco! Mijn polis heet nu geen Portefeuille-plan maar GarantiePlusVerzekering ! Ze durven wel die Madof lieden ! Ik heb mijn bank verboden om geld van mijn rekening af te schrijven tbv Interpolis, Ik betaal zelf. Achmea is nu nr 3 in de afroomzaak! Als ik de directie, de hr. Munster van ROBECO om uitleg vraag reageert hij totaal niet ! Robeco beloofde mij in 1996 een winst tussen de 30- en 70%!! het totale bedrag bedraagt nu nog géén € 13.000,-- ! Het geld staat uit aan Holland bezit, Robeco en Rorento. Ook hierover zijn ze verplicht om jaarlijks een afrekening te sturen... En dit doet men niet! Van Achmea ontving ik € 50,--...??? vorig jaar, óók Achmea zit in vuile hypotheken in de USA ! Dus beste lieden bedenk je 100x voor je naar "de op() ichters van Robeco"gaat !

Gesloten