LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerpolis

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Grossmann schreef:Eind 1996 starte ik met een beleggings-portefeuille bij Robeco.
Als u nu eens ophoudt met vrijblijvend klagen en gewoon een KiFiD-procedure start?
Wel eerst bij eigen verzekeraar beginnen.
Zie:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=91988
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=92844
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=91688
en scroll naar bericht Crommentuyn van 22 februari:
Zij die niet klagen... zij zwijgen en woekeren voort!

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Dus: als u nu eens ophoudt met vrijblijvend klagen en gewoon een KiFiD-procedure start?

Vico
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2011 21:00

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door Vico »

Nav de uitzending van vandaag.

De verzekeraars zeggen voor adviezen over je woekerpolis terug te gaan naar je tussenpersoon??? Dat lijkt me een erg slecht idee. Sommige tussenpersonen die dergelijke producten aanboden zijn failliet. Verder is het zo dat tussenpersonen hierdoor dus weer opnieuw geld kunnen verdienen met producten die zij juist de consument hebben aangesmeerd. Ik ken een bedrijf dat opnieuw is gestart en via Brand New Day alle oude klanten van z'n vorige bv weer contacteert om het woekerpolisprobleem op te lossen. Deze persoon gaat dus weer opnieuw geld verdienen met producten die hij eerder al afsloot met zn failliete bv. Dus leuk al die zogenaamde oplosssingen van de verzekeraars maar dit lost nog steeds weinig op.

Andrevvl
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2011 19:21

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door Andrevvl »

Wat zeurt iedereen nou over de woekerpolis van vroeger.
Tegenwoordig krijg je bij de bank een aflossingsvrije hypotheek.
Weet je wat dat inhoud....
Dat je 30 jaar lang 1200 euro per maand betaald en dat je na 30 jaar nog net zo een hoge schuld hebt terwijl je die schuld in geld 5x betaald hebt.
Wat nou woekerpolis....
De mensen met een woekerpolis zijn een stuk beter af dan de mensen die tegenwoordig een aflossingsvrije hypotheek aangesmeerd krijgen.

Groetjes,
Andre

Lotte2025
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2011 21:21

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door Lotte2025 »

Kan iemand mij vertellen wat het hefboomeffect inhoudt ?
Betekent dat, dat je aan het eind van de periode i.p.v. een opgebouwd kapitaal, niks krijgt, of misschien zelfs moet bijbetalen, omdat er al die jaren een overlijdensrisicodekking is ingehouden, afgeschreven op het kapitaal dus.
Ik ben bij mijn (nieuwe) tussenpersoon geweest (de tussenpersoon die de polis heeft gesloten, bstaat intussen niet meer, maar heeft wel een respectabele functie elders gekregen...!!!!) maar deze tussenpersoon wist niet eens wat het hefboomeffect was. Hij zou het nagaan bij ASR, maar dat is al weer 3 weken geleden, heb niks meer gehoord, ook niet na een mail van mij.
Wie kan mij advies geven of enige uitleg ?
Gr.Lotte2025

T.Persoon
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2011 21:30

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door T.Persoon »

Op advies van tussenpersoon De Hypotheker vestiging Goudsesingel in Rotterdam heb ik eind jaren 90 een woekerpolis afgesloten. Vorig jaar ben ik me gaan verdiepen in het "redden" van het ingelegde bedrag en heb een aantal vragen gesteld aan de Hypotheker medewerker van toen, die me de polis had geadviseerd en die inmiddels vestigingsmanager was geworden.
Mevrouw heeft jammer genoeg niet duidelijk op alle vragen een antwoord gegeven. Ik heb nu een voorbeeldbrief met de duidelijke vragen naar de vestigingsmanager gestuurd in de hoop dat ik nu wel een begrijpend duidelijk antwoord zou krijgen.
Helaas heeft mevrouw niet gereageerd. Ook niet na een herinnering gestuurd te hebben.
Ik heb geprobeerd telefonisch contact te krijgen met mevrouw maar zij wordt afgeschermd en is in gesprek als ik bel, maar ik krijg wel de belofte dat ik word teruggebeld, wat tot op heden nog niet is gebeurd.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dezelfde ervaringen hebben met De Hypotheker als tussenpersoon of met een andere tussenpersoon.

Hanenkamp

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door Hanenkamp »

.
Laatst gewijzigd door Hanenkamp op 10 mar 2011 01:41, 1 keer totaal gewijzigd.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo Lotte 2025
Om het hefboom en inteereffect te begrijpen is het noodzakelijk om de werking, de specifieke dynamiek, van een beleggingsverzekering te begrijpen in de periodes dat het met de beurs en de aandelenkoersen heel slecht gaat.
De prijzen/waardes van de aandelen zijn dan heel laag. Dit lijkt negatief voor de waarde van een beleggingsverzekering maar voor de waardeontwikkeling van een lopende beleggingspolis kan het juist heel voordelig zijn. Voor de ingelegde premie kunnen er dan nl. veel beleggingseenheden/participaties aangekocht worden, want die zijn dan nl. heel goedkoop. Vergelijk het met de uitverkoop in een winkel met anders dure artikelen. Als het dan meezit heb je voor weinig geld veel waarde aangekocht.

Voor de waardeontwikkeling van een beleggingsverzekering is het het dus heel belangrijk dat er in de periodes van lage koerswaarden geen beleggingseenheden/participaties aan het beleggingsspaarpotje worden onttrokken en vooral ook dat de ingelegde premie maximaal wordt gebruikt voor het aankopen van goedkope beleggingseenheden/participaties. Als de koerswaarden stijgen geven die vele en "goedkope"beleggingseenheden/participaties een hele snelle, hoge, en blijvende waardeontwikkeling.

Het koerswaardeverloop van de afgelopen 3 jaar is zodanig dat een goede beleggingsverzekering een waarde zou moeten hebben die hoger is dan de ingelegde premiewaarde. Ondanks dat men spreekt van een beurs-malaise is er sprake van een al bijna 2 jaar durende gestage koerswaardestijging. Bij veel beleggingspolissen is er veel te weinig waardeontwikkeling en dit kan veroorzaakt zijn door een veel te hoge kostenafslag en/of het hefboom en inteereffect van een ingebouwde overlijdingsrisicoverzekering (ORV) , waarvoor premie wordt verrekend. Voor de premie van een ORV worden nl. geen beleggingseenheden/participaties gekocht voor de polishouder. Deze premie wordt ook niet als kostenpost gezien, het is nl. een aparte verzekering.

Het hefboomeffect van een ORV-premie ontstaat doordat in de periodes van lage koerswaarden het financiele risico voor de verzekeraar, bij voortijdig overlijden van de polishouder, groter wordt. De gegarandeerde uitkering, meestal de inleg + 10%, aan de nabestaanden, wordt dan nl. groter dan de poliswaarde. Daardoor gaat de premie omhoog. De premie gaat vaak ook nog omhoog doordat de polishouder ouder wordt. Doordat de ORV-premie stijgt blijft er minder over voor de aankoop van, relatief veel, goedkope beleggingseenheden.

Het inteereffect van de verhoogde ORV-premie ontstaat vervolgens door de wijze van verrekening. Als die verhoogde ORV-premie wordt verrekend door beleggingseenheden/participaties uit het beleggingsspaarpotje te halen dan gaat het direct om veel groter aantal, juist omdat ze zo goedkoop zijn. Dat is precies het tegenovergestelde effect van maximale premie-inleg in periodes van lage koerswaarden bij een goede beleggingsverzekering.

Dit is uiteraard zeer voordelig voor de verzekeraar. Die weet wel raad met die vele goedkope beleggingseenheden/participaties afkomstig van polissen van grote aantallen polishouders.
Daar gaat de verzekeraar zelf mee aan de slag dwz. er kan een enorme koerswinst worden bijgeschreven op de rekening van de verzekaraar.

Over dit hefboom en inteereffect zijn polishouders niet geinformeerd geweest in de periode voordat de polis werd aangekocht en er een handtekening is gezet. Hiertegen kan dus, waarschijnlijk met succes, een juridische procedure worden opgestart. ( zie http://www.koersplandewegkwijt.nl )

Met vriendelijke groet, Arie Wever

jonis
Berichten: 2747
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door jonis »

Het hefboomeffect van een ORV-premie ontstaat doordat in de periodes van lage koerswaarden het financiele risico voor de verzekeraar, bij voortijdig overlijden van de polishouder, groter wordt. De gegarandeerde uitkering, meestal de inleg + 10%, aan de nabestaanden, wordt dan nl. groter dan de poliswaarde. Daardoor gaat de premie omhoog. De premie gaat vaak ook nog omhoog doordat de polishouder ouder wordt. Doordat de ORV-premie stijgt blijft er minder over voor de aankoop van, relatief veel, goedkope beleggingseenheden.
"Anderen" krijgen een 110% uitkering van het opgebouwde tegoed, dan is de beursdaling "gunstig" voor de prijs van de ORV (los van het leeftijdsrisico) , aangezien de waarde van het opgebouwd tegoed afneemt en dus de 110% uitkering ook.
Echter zit in dit soort polissen dan vaak weer een aanvullende ORV voor een minimumbedrag bij overlijden, waarbij de beursdaling en het dalende opgebouwde tegoed uiteraard wel weer van invloed op op de prijs van de aanvullende ORV zijn en dus ook een hefboomeffect kan veroorzaken.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Als iedereen die klaagt nu eerst eens de volgende berichten doorleest:
http://www.trosradar.nl/nieuws_detail/b ... -beperken/
http://www.trosradar.nl/nieuws_detail/b ... Bpage%5D=1
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=93594

Neem ook eens een kijkje op:
https://www.woekerpolisclaim.nl/algemene_info.php
https://www.woekerpolisclaim.nl/overzichtregelingen.php
en vooral:
https://www.woekerpolisclaim.nl/tipsvoorverbetering.php

Niet dat die stichting wat voor u kan betekenen, integendeel, maar nuttige basisinformatie is er wel te vinden.
Een kleine basiscursus is ook niet te versmaden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kapitaalverzekering

Graag tot ziens op een subforum, waar we het 'klagen' al lang voorbij zijn.

elbersjo
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2011 09:37

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door elbersjo »

Mijn beleggingspolis ( woekerpolis) bij AEGON liep in 2009 en is uitgekeerd. AEGON berichtte mij dat in het kader van de woekerpolisaffaire in 2011 een herberekening zou plaatsvinden. Dat is nog niet gebeurd. Heeft iemand dezelfde ervaring meegemaakt ? Dan graag reageren.
Joop

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

elbersjo schreef:Mijn beleggingspolis ( woekerpolis) bij AEGON liep in 2009 en is uitgekeerd. AEGON berichtte mij dat in het kader van de woekerpolisaffaire in 2011 een herberekening zou plaatsvinden. Dat is nog niet gebeurd. Heeft iemand dezelfde ervaring meegemaakt ? Dan graag reageren.
Joop
Joop, je naar het subforum bewegen dat daarover gaat, zie mijn bericht hierboven.

Henk Johannes
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2011 11:12

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door Henk Johannes »

Wat ik gewoonweg niet begrijp is dat we vorige week maandag een uitzending mochten aanschouwen, waar we weer hoorden dat men "bezig is ". En dan zien we een panel van advocaten die totaal geen uitsluitsel geven wat we moeten doen.
Ja, hen inschakelen, maar voor wat ?
Is het nou niet eens tijd om gewoon iedereen te adviseren die woekerpolis af te kopen en uit te laten keren? Dat is toch beter dan nog jarenlang door te betalen en die kosten voor lief te nemen?
Laat een volgende uitzending dit nou eens aan de orde stellen!
Gewoon afkopen, stuitingsbrief sturen, lid worden van een woekerpolisclaim-groep en zelf een beleggingsrekening openen. Die risicoverzekering kan gewoon overal via internet worden afgesloten .

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Henk Johannes,

Ga nu eens naar aangegeven subfora 'woekerpolis', Daar vind je alle antwoorden en mogelijkheden voor actie.

leonmols
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 nov 2005 12:00

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door leonmols »

Het wordt nu echt wel eens tijd dat die verzekeraars aangepakt worden.
Ik heb besloten mijn woekerpolis van Aegon te beeindigen en over te stappen naar Brand New Day, maar dat valt niet echt mee. Aegon werkt niet echt mee, werkt zo traag als dikke stront door een dunne leiding en .... ze hebben ook nog het lef om mij 1200 euro aan extra kosten te berekenen, als zijnde administratie kosten!!!!

Wat een arrogantie! Elk jaar meer dan 30% aan kosten inhouden op mijn premie en dan als je er vanaf wilt, NOG eens 1200 euro aan kosten berekenen? Knettergek zijn ze!

En de tussenpersoon, die nergens vanaf wist, hoe het nu in elkaar zat (en niet eens wist dat ik een polis via hem had lopen, want dat was volgens hem bij iemand anders ondergebracht) begint nu ineens wakker te worden, dat we 'eens moeten praten want overstappen is wel een groot risico' ??? Ja ja, voor zijn inkomsten.

Ik meen dat corruptie in ons land verboden is? Maar in het geval van verzekeraars dus kennelijk niet. Al die politici azen natuurlijk op een baantje bij een van die bedrijven als hun politieke carriere voorbij is!

jonis
Berichten: 2747
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door jonis »

Ik heb besloten mijn woekerpolis van Aegon te beeindigen en over te stappen naar Brand New Day, maar dat valt niet echt mee.
Tuurlijk valt dat niet echt mee, BND berekend 0,5-0,6% kosten over opgebouwd tegoed.....die vinden het prachtig dat alle opgebouwde tegoeden in 1x naar hun toestromen, omdat de meesten dat spelletje toch niet doorzien.

Als je een aanzienlijk bedrag hebt opgebouwd en overstapt en je verwacht een aanzienlijke groei verder ga je nu dus bij de volgende "woekeraar" zitten, dan is 0,5-0,6% over het opgebouwd tegoed ook niet niks....

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door wevera »

Maar 0.5% - 0.6% is toch heel wat minder dan rond de 2.5%. De problemen ontstaan vooral bij het overstappen doordat de huidige verzekeraars afkoopkosten eisen. Volgens de laatste toezeggingen zou overstappen gratis zijn. Maar dat is dus niet het geval.
gr. A.Wever

leonmols
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 nov 2005 12:00

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door leonmols »

Simpele truuk om die afkoopkosten te omzeilen (zoals Aegon dus doet), ze beweren dat er (ongeveer) 1200 euro administratiekosten zijn, die ze bij het afsluiten van de polis hebben "voorgeschoten" en die ze dus nu terugwillen ...

En compensatie (waarvan beloofd was dat de details rond april 2011 bekend zouden worden) zijn 'vertraagd' wegens de laatste ontwikkelingen...

Crimininelen zijn het gewoon! En dat soort bedrijven helpen wij met ons belastinggeld ook nog in het zadel (omdat we anders helemaal ons geld kwijt zijn).

jonis
Berichten: 2747
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door jonis »

wevera schreef:Maar 0.5% - 0.6% is toch heel wat minder dan rond de 2.5%. De problemen ontstaan vooral bij het overstappen doordat de huidige verzekeraars afkoopkosten eisen. Volgens de laatste toezeggingen zou overstappen gratis zijn. Maar dat is dus niet het geval.
gr. A.Wever

Onzin, zul je per geval polis-inleg-doel-fiscale ruimte etc. moeten bekijken, als ik bijv. met mijn polis overstap op een minimuminleg betaal ik ook 0,6% kosten over het tegoed....en met het verder toenemen van het tegoed wordt dat dus ook nog minder dan 0,6% (omdat de kosten in de polis niet worden berekend over het tegoed)

Miess20
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 nov 2007 20:34

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door Miess20 »

Ik weet niet of dit het zelfde inhoud, maar toch wil ik even mijn verhaal doen.
Mijn moeder had voor zowel mijn zus als bij mij een spaarrekening afgesloten vanaf onze geboorte. Wij kregen dit op onze 21ste uitgekeerd. Dit was destijds ooit bij de Nuts afgesloten.
Mijn zus is 9 jaar ouder dan ik en heeft het geld netjes zo'n 10 jaar geleden uitbetaald gekregen op haar 21ste. De spaarrekening was inmiddels al meerdere malen met naam veranderd, onder andere naar Fortis en toen Fortis ASR en als laatste naar ASR. Toen ik een paar jaar geleden zover was en dus 21 werd, kreeg mijn moeder (mijn moeder was de rekeninghouder) bericht dat de spaarrekening was omgezet naar een beleggingsverzekering en dat ik pas op mijn 23ste recht had op mijn geld. Mijn moeder was in alle staten en heeft op verschillende manieren geprobeerd om contact te krijgen en wilde weten hoe de vork in de steel zat. Het schijnt dat mijn moeder aardig wat geld voor mij had gespaard maar ze zag dat dit aanzienlijk minder was geworden (zei ze destijds).
Mijn moeder is vorig jaar onverwachts overleden en ik weet bijna niets af over deze rekening. Wel wist is dat ik vorig jaar recht had op het geld en had dit besproken met mijn vader. Helaas heb ik niet goed contact met hem waardoor hij hier niets mee heeft gedaan. Ik heb uiteindelijk met moeite zelf contact kunnen krijgen met de ASR en moest wel 5 keer de hele situatie uitleggen. Ik had geen idee hoeveel geld ik zou krijgen of hoeveel er nog over zou zijn en ik weet ook niet hoeveel het ooit geweest is.. Uiteindelijk zeiden ze dat het eerst naar mijn vader uitgekeerd moest worden, en dagen later kwamen ze met de mededeling dat mijn vader helemaal niet gemachtigd was op de polis. Dus alsnog werd het bedrag vorige maand eindelijk naar mij gestort. Ruim 3 jaar later dan ooit zwart op wit de afspraak was. Ik ben blij dat ik nu het geld heb ontvangen, maar ik heb dus geen enkel idee hoeveel het ooit is geweest en hoe het heeft kunnen gebeuren dat dit een beleggingsverzekering is geworden. Ik heb maar 1 of 2 documenten kunnen vinden hierover bij mijn moeder thuis alleen van de ASR, ik kom daar geen steek verder mee. Maar ik heb hier zo'n vieze na smaak van, ik wil eigenlijk gewoon weten of het is gegaan zoals het hoort of dat mijn moeder in de maling was genomen en er misschien geld verdwenen is. Frustrerend! En zeker omdat ik hier zo weinig over weet en het mijn moeder niet meer kan vragen.. Gedeeltelijk voel ik me opgelicht, maar heb geen idee wat ik hieraan zou kunnen doen..

Gesloten