LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

bennieol schreef:ruud-a
http://www.duurzameenergiethuis.nl/opbr ... nnepanelen
ga eens op deze pagina kijken
volgens deze site zou een in noordholland ideaal geplaatst paneel van 550 wp 440 kilowattuur per jaar leveren
per dag is dit dus 440 : 365 = 1,21 kilowattuur
de 1,32 is dus inderdaad wel geflatteerd, zeker gezien het feit dat de meeste locaties niet ideaal zullen zijn
in andere provicies dan noordholland loopt de opbrengst flink terug

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

deze site heeft verouderde cijfers uit 2010
wat me wel opvalt in de berekening is het ontbreken van kosten voor onderhoud
je kunt niet serieus verwachten dat een installatie probleemloos 25 jaar blijft werken
ook zal in 25 jaar tijd het rendement van de zonne(n?)cellen teruglopen en zal het waarschijnlijk rendabeler zijn deze voor die tijd te vervangen
als je echter de levensduur van het systeem terugbrengt naar 20 jaar, loopt het rendement op de investering opeens ook schrikbarend terug

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

ja dat hebben ze zeker dan iets te hoog aangehouden de eerste berekenig van mij klopt dan aardig.
maarja je moet ook niet alles geloven wat je op internet lees er zijn ook veel paginas die al jaren oud zijn.
en er word wel veel meer rooskleurig uitgelegt.
als ik terug kijkt over beleggingen vroeger wat ze me daar wel niet voorgelogen hebben en verzwegen.

Drambuie
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 sep 2009 13:08

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Drambuie »

Ter info hier een praktijkvoorbeeld van een syteem dat al ruim 10 jaar draait:

Systeem:
Wattpiek 440 ±10%
Oppervlak (met frame) 3,43 m2
Lokatie Babant
Orientatie zuid
Hoek 25 graden (plat dak)
(Alleen in midwinter kortdurend schaduw van huis en boom van buren, verder geen belemmeringen)

Gemiddelde opbrengst per jaar in praktijk (over 10 jaar, nov 2001-nov 2011) 299 kWu = 68% van Wpiek
Gemiddelde opbrengst per jaar zonder inverterstoringen (extrapolatie*) 325 kWu = 74% van Wpiek
Max gemeten dagopbrengst 2,58 kWh
Max gemeten vermogen 381,2 watt

Per vierkante meter:
Wpiek per m2 128 w
Opbrengst per jaar per m2 (in praktijk) 87 kWu = 68% van Wpiek per m2
Opbrengst per jaar per m2 (zonder inverterstoringen*) 95 kWu = 74% van Wpiek per m2
Opbrengst per dag per m2 (in praktijk) 0,24 kWu
Opbrengst per dag per m2 (zonder inverterstoringen*) 0,26 kWu
Max gemeten dagopbrengst per m2 0,75 kWu
Max gemeten vermogen per m2 111 watt = 87% van Wpiek per m2

* Oorspronkelijk was het systeem met meerdere identieke panelen met een eigen inverter uitgerust en konden de opbrengstwaarden van de wel werkende inverters gebruikt worden om in te vullen voor de uitgevallen inverters.

Alle kosten over die tien jaar (verminderd met de subsidies en restituties) 2,04 euro/Wpiek
Terugverdientijd (exclusief renteverlies en exclusief de restwaarde van het systeem na de terugverdientijd) 14 jaar op basis van de tarieven over de afgelopen 10 jaar.
(zou zonder de verliezen en extra kosten door de defecte inverters 13 jaar zijn geweest)

EnergieBewustZL
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jan 2012 12:20
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door EnergieBewustZL »

ruud_a schreef:ik ben een geinteresserde leek die zich nog vaag dingen herinnert van zijn schooltijd
mijn interesse was te achterhalen wat een zonne(n?)paneel in de werkelijkheid oplevert aan stroom [hier in nederland in de sahara zullen de cijfers anders zijn]
over het algemeen vind ik alleen maar cijfers over maximale opbrengsten onder ideale omstandigheden
hierop wordt dan een naar mijn mening willekeurige correctie op los gelaten die alleen maar iets zegt over die ideale omstandigheden en niets over buren met een lindeboom in de tuin
daarom ben ik eigenlijk erg nieuwsgierig naar de cijfers van energiebewustZL
Zuid-Laren waarschijnlijk
die heeft namelijk bijna eenjaargang zonneschijn compleet op 2 plekken op dak
met het oppervlak van de panelen erbij gezet in zijn grafieken zou je voor anderen bruikbare praktijkcijfers krijgen [je opbrengst gerelateerd aan de beschikbare oppervlakte van het dak]
het blijft echter wat stil vanuit die hoek
ik zie wel dat bennieol nu een wat inzichtelijker getal van een fabrikant heeft
als hij ook nog een website weet zal ik daar nog eens verder lezen
toch hoop ik dat energiebewustZL nog reageert
Ergens snap ik nopg steeds niet met wat jij nu zoekt of doet met de berekening van opbrengst per m2. Want per m2 kan ik net zo goed een 240Wp- of een 185Wp-paneel plaatsen. Dan is vervolgens mijn opbrengst lager als ik 185Wp-panelen ga plaatsen over hetzelfde aantal m2-ers. Daarom kies ik en andere ook daar niet voor en gaan dan eerder vergelijken met de genormeerde opbrengst
De, zoals we dat wel noemen "specifieke" opbrengst (in wereldmarkt Duitsland "Spezifischer Ertrag" genoemd), drukken we uit in kWh/kWp over de bepaalde periode, bijvoorbeeld een dag, een maand, etc. Dit wordt ook wel de "genormeerde opbrengst" genoemd. Die "normering" gebruiken we, zodat PV-installaties (zonne-paneel installaties) van zeer verschillende groottes enigszins op gelijkwaardige voet met elkaar kunnen worden vergeleken. Dat kun je alleen maar zinnig doen, als je een "maatstaf" gebruikt. En meestal is die maatstaf het opgestelde vermogen van "1 kilowattpiek". Waarbij een kWp staat voor het nominale vermogen van de modules in dat systeem.
(met dank aan PolderPV)

Nogmaals snap ik niet waarom je wilt vergelijken met opbrengst-per-m2. Het zal wel een meningsverschil blijven.

Maar goed, jij wilt m2 uitrekenen :
- West-Zuid-Westen : 14x 240Wp-paneel (portrait geplaatst)
- Oost-Noord-Oosten : 8x 240Wp-paneel (landscape geplaatst)

Elke 240Wp-paneel heeft de volgende afmeting :
- Lengte : 1640 mm = 1,64 m
- Breedte : 992 mm = 0,992 m
- Hoogte : 50 mm (niet relevant voor de berekening opbrengst-per-m2 lijkt mij)

Succes.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

EnergieBewustZL schreef:
ruud_a schreef:ik ben een geinteresserde leek die zich nog vaag dingen herinnert van zijn schooltijd
mijn interesse was te achterhalen wat een zonne(n?)paneel in de werkelijkheid oplevert aan stroom [hier in nederland in de sahara zullen de cijfers anders zijn]
over het algemeen vind ik alleen maar cijfers over maximale opbrengsten onder ideale omstandigheden
hierop wordt dan een naar mijn mening willekeurige correctie op los gelaten die alleen maar iets zegt over die ideale omstandigheden en niets over buren met een lindeboom in de tuin
daarom ben ik eigenlijk erg nieuwsgierig naar de cijfers van energiebewustZL
Zuid-Laren waarschijnlijk
die heeft namelijk bijna eenjaargang zonneschijn compleet op 2 plekken op dak
met het oppervlak van de panelen erbij gezet in zijn grafieken zou je voor anderen bruikbare praktijkcijfers krijgen [je opbrengst gerelateerd aan de beschikbare oppervlakte van het dak]
het blijft echter wat stil vanuit die hoek
ik zie wel dat bennieol nu een wat inzichtelijker getal van een fabrikant heeft
als hij ook nog een website weet zal ik daar nog eens verder lezen
toch hoop ik dat energiebewustZL nog reageert
Ergens snap ik nopg steeds niet met wat jij nu zoekt of doet met de berekening van opbrengst per m2. Want per m2 kan ik net zo goed een 240Wp- of een 185Wp-paneel plaatsen. Dan is vervolgens mijn opbrengst lager als ik 185Wp-panelen ga plaatsen over hetzelfde aantal m2-ers. Daarom kies ik en andere ook daar niet voor en gaan dan eerder vergelijken met de genormeerde opbrengst
De, zoals we dat wel noemen "specifieke" opbrengst (in wereldmarkt Duitsland "Spezifischer Ertrag" genoemd), drukken we uit in kWh/kWp over de bepaalde periode, bijvoorbeeld een dag, een maand, etc. Dit wordt ook wel de "genormeerde opbrengst" genoemd. Die "normering" gebruiken we, zodat PV-installaties (zonne-paneel installaties) van zeer verschillende groottes enigszins op gelijkwaardige voet met elkaar kunnen worden vergeleken. Dat kun je alleen maar zinnig doen, als je een "maatstaf" gebruikt. En meestal is die maatstaf het opgestelde vermogen van "1 kilowattpiek". Waarbij een kWp staat voor het nominale vermogen van de modules in dat systeem.
(met dank aan PolderPV)

Nogmaals snap ik niet waarom je wilt vergelijken met opbrengst-per-m2. Het zal wel een meningsverschil blijven.

Maar goed, jij wilt m2 uitrekenen :
- West-Zuid-Westen : 14x 240Wp-paneel (portrait geplaatst)
- Oost-Noord-Oosten : 8x 240Wp-paneel (landscape geplaatst)

Elke 240Wp-paneel heeft de volgende afmeting :
- Lengte : 1640 mm = 1,64 m
- Breedte : 992 mm = 0,992 m
- Hoogte : 50 mm (niet relevant voor de berekening opbrengst-per-m2 lijkt mij)

Succes.
ik schijn mijn gedachten niet duidelijk op een beeldscherm te kunnen zetten
nog een poging
stel ik heb een dak en daar wil ik zonnepanelen op plaatsen
dan wil ik wel eerst weten hoeveel dit uiteindelijk oplevert aan stroom voor ik daar aan begin
daarvoor moet ik 2 dingen weten
hoeveel stroom kan kan een paneel in de paktijk leveren
dit blijkt uit een ander bericht nu ongeveer 1,2 kilowattuur per dag te zijn met een 100wp paneel te zijn van een bepaald formaat
als je weet weet hoe groot je dak is en je weet hoe groot een paneel is weet je ook hoeveel panelen je kunt installeren en ook hoeveel stroom dit per jaar oplevert
nu heeft u een mooi overzicht van uw opgewekte vermogen, maar wat in het overzicht ontbreekt is dus de informatie waar dit vermogen mee wordt opgewekt
met deze informatie erbij kan iemand anders dus inschatten wat de werkelijke opbrengst van zijn zonnepanelen zal zijn op zijn eigen dak [er van uitgaande dat soortgelijke panelen worden gebruikt]
correcties voor orientatie en hellingshoek heb ik gezien in 1 van de lijnks hierboven
nog wel bedankt voor de informatie

EnergieBewustZL
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jan 2012 12:20
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door EnergieBewustZL »

Opbrengstprognose alle jaren

Als je op mijn website kijkt, knop Home, dan kan je daaronder nog kiezen uit diversie sub-menu, waaronder ook Opbrengstprognose.

Sunn
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2012 00:56

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Sunn »

Er is een factor waarmee Watt/piek omgezet kan worden naar kWh/jaar.
Om de opbrengst te berekenen zou je (als je dat zelf wilt doen) veel verschillende variabelen mee moeten nemen om tot een juiste opbrengst te komen, dit is simpelweg bijna niet te doen.

Variabelen als bijvoorbeeld:
- oriëntatie
- type zonnepaneel
- temperatuur coëfficiënt van de zonnepanelen
- rendement van de omvormer
- zonuren (bruikbare zonuren)
- overige verliezen in bijvoorbeeld bekabeling etc.

Uit ervaring is gebleken dat in Nederland een omrekenfactor van 0,80 gebruikt kan worden voor het berekenen van Watt/piek naar kWh. Een systeem met bijvoorbeeld: 1000 Watt/piek zal op jaarbasis +/- 800kWh produceren als de zonnepanelen zuid georiënteerd zijn bij een hellingshoek van 30 graden. Als er afgeweken wordt van deze ideale oriëntatie zal de opbrengt op jaarbasis afnemen.

Hieronder de instralingskaart van SolarGIS die de instraling (kWh/m2) op jaarbasis laat zien van Europa, deze kaart geeft aan hoeveel energie er in de vorm van licht per jaar de aarde bereikt:

Afbeelding

Voor meer uitleg over zonlicht en instraling klik dan www.sunnshop.nl

zonnepaneel69
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2012 14:33

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door zonnepaneel69 »

ik heb sinds vorige week 8 panelen op mijn dak liggen totaal 1920 KwH .
deze installatie bij Stedin aangemeld, kreeg vandaag een brief dat er een digitale meter geplaatst moet worden omdat mijn draaischijf opeens niet goed is.
wat kan ik doen, wie kan mij raad geven, draaischijf behouden of de digitale nemen?

mvg,
Jan

Thyser
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2012 08:51

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Thyser »

zonnepaneel69 schreef:ik heb sinds vorige week 8 panelen op mijn dak liggen totaal 1920 KwH .
deze installatie bij Stedin aangemeld, kreeg vandaag een brief dat er een digitale meter geplaatst moet worden omdat mijn draaischijf opeens niet goed is.
wat kan ik doen, wie kan mij raad geven, draaischijf behouden of de digitale nemen?

mvg,
Jan

Beste Jan,

Een analoge (zilveren) draaischijf is ook gewoon prima. Maar het maakt niet uit welke meter het is. Beiden werken en Stedin komt de oude meter gratis vervangen. Bij de zilveren draaischijf heeft Stedin wat minder controle om deze uit te lezen. Omdat de meter toch gratis vervangen wordt, zou ik persoonlijk het niet zo erg vinden om de draaischijf te laten vervangen.

Gr Jeffrey
www.thyser.com

Thyser
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2012 08:51

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Thyser »

Over het bovenstaande om een factor 0,8 aan te houden is wel een beetje krap genomen. Wij constateren met onze praktijkervaring een rendement van 0,9 - 0,95%. 0,8% was eigenlijk in 2004 al het gemeten rendement. Maar in de 8 jaar zijn de rendementen wel verbeterd. Of het weer wordt steeds beter.
Wij gaan uit van een factor 0,9 bij onze geselecteerde zonnepanelen merken.
Tenzij er een grote afwijking is van de ideale 35 graden hellingshoek of het zuiden, dan is het rendement ook wat minder.

Jeffrey
[link verwijderd door de Moderator]

Gesloten