LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door janfreak »

polderboy schreef: Klinkt als een energiebedrijf. Ik begrijp dat die niet van onvoorspelbaarheid houden, maar ze verkijken zich ernstig op de realiteit. Want er komen steeds sneller steeds betere voorspellingen voor zowel wind- als zonnestroomproductie...
Klopt, ik heb gewerkt bij een bedrijf dat zeer nauwe contacten met alle energieproducenten in ons land en buitenland had. Dus is het niet zo vreemd dat ik zo'n beetje dezelfde strategie volg.
Maar het is zo polderboy, je moet geloven in de dingen waar je je voor inzet en ik voorzie helaas nog steeds ernstige problemen wanneer iedereen maar zelf zijn energie op gaat wekken. Ben bang dat het erg onoverzichtelijk wordt en tot veel problemen op het distributienet zal leiden. De optie als het donker is alles maar uit te zetten lijkt me niet bepaald ideaal, denk dat koelkasten en diepvriezers daar niet blij mee zijn. En vroeg het bed in duiken lijkt me alleen maar leiden tot een enorme bevolkingsaanwas, daar zitten we ook niet op te wachten. Overtollig opgewekte energie overdags in batterijen opslaan is ook geen optie, daarvoor heb je teveel batterijcapaciteit nodig. Iedereen die een caravan heeft met een koelkast die op de accu loopt zal dat kunnen beamen. Daarbij komt dat je er speciale batterijen voor nodig hebt die ook nog eens vele malen duurder zijn dan een gewone startaccu.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door janfreak »

polderboy schreef:
Dank voor je oprechte reactie en je grappige antwoorden.

We zitten niet op een lijn, dat geeft niks, de wereld zal nooit perfect worden. Slechts een van vele utopische denkbeelden.
Dat hoeft ook niet altijd nodig te zijn, belangrijk is dat je elkaars opvattingen respecteert en zodoende tot zinvolle discussies kunt komen.

AEO
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2004 11:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door AEO »

Even en reactie op het vraagstuk over panelen die wel of geen voldoende vermogen zouden leveren.
Er zijn inderdaad verschillen in vermogen, en het vermogen wordt uitgedrukt in Wattpiek (Wp).
Dit betekent het maximale vermogen wat een paneel onder de meest ideale belichtingsomstandigheden kan leveren.
Maar behalve naar het vermogen moeten we ook naar de prijs kijken.
Als een paneel een vermogen heeft van 200 Wp en € 600 kost, dan kost zo`n paneel dus € 3 per Wp.
Hoe hoger de prijs per Wp, hoe langer het duurt om de kosten van aanschaf terug te verdienen.
Vorig jaar kocht ik één zonnepaneel van een bedrijf dat zonnestroom systemen bij bedrijven en particulieren plaatst.
Dit bedrijf koopt de panelen per container en voert de opdrachten uit, maar aan het eind van de rit was er één exemplaar over dat dan incourant is, omdat de volgende zending vaak weer iets andere specificaties heeft.
Dus zette men het paneel via marktplaats te koop.
Het paneel van Sunpower was mono kristallijn, dus rendement 18%.
Het vermogen 215 Wp en de prijs?
Slechts € 225!
Dit betekent € 1,05 per Wp wat zeer voordelig is.
Dit paneel verdient zich door de gunstige prijs heel snel terug!
Logisch dus dat ik regelmatig op marktplaats kijk!
Hoe hoger het rendement van een paneel is, hoe kleiner zo`n paneel hoeft te zijn om een bepaald vermogen op te leveren.
We hebben dus met een aantal zaken rekening te houden:

1. De prijs van een paneel, berekend per Wp.
2. Het rendement in procenten.
3. De beschikbare ruimte om de panelen te plaatsen.

Als je dak groot genoeg is, dan kan men kiezen voor panelen met een wat minder hoog rendement als de prijs per Wp gunstiger is.
Heb je een klein dak, dan ben je genoodzaakt om panelen met het hoogste rendement te nemen en dan kan je het best goede panelen van bv Sunpower nemen of Kyocera en anders Europese makelij.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

net gelezen zonnepanelen gaan te lang mee ha ha.
zit namelijk zo de kwalieteit en de opbrengst gaan omhoog.
waardoor duur/wp per vierkante meter verlaagt word.
er word gepraat als de zonnepanelen 20 jaar oud zijn het al voordelig word om deze tevervangen door nieuwe panelen omdat de opbrengt per vierkante meter dan veel hoger ligt.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

zorry verlaagt moet verhoogt zijn

Pjotteboer
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2011 09:41

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Pjotteboer »

Erg vreemd allemaal..... :?:
Ik heb al 2 jaar zonnepanelen, en ontvang netjes van de energieleverancier (Electrabel) het volledige bedrag per kWh wat ik geleverd heb aan het net. Dit precies zoals vastgesteld in de Electriciteitwet van 1998 art 31C.
Dat betekent dat wij het zelfde bedrag ontvangen als waarvoor wij zouden "inkopen". Dit principe is "salderen door energieleverancier".
Als je een ferarris meter hebt (draaischijf meter), zal je zien dat bij overproductie de meter "terug"draait. Dit is salderen bij de meter.
De energieleverancier is bij wet verplicht (zie elctric.wet 1998 art 31C)..... :idea:

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

ha ha over 20 jaar ben ik 75 als ik het haal ja dan ga ik het dak niet meer op om deze te vervangen.
ga er zoveel op leggen dat ik voor 3/4 jaar neutraal ben alleen de wintermaanden niet en een deeltje lente en herfst.
de rest moet mijn kinderen ter zijne tijd het over nemen als ze er belangstelling voor hebben.
ik geef in iedergeval een voorbeeld. en wie weet wat er over twintig jaar is.
stroom uit wind anders dan windmolen bv bliksum of vrijving van verschillende matrialen???

OggVorbis
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:10

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door OggVorbis »

slayer schreef:Groen! groen! groen! groen! Ik noem het liever zwart! want van mijn (door zonnepanelen) opgewekte en teruggeleverde energie (om reden dat ik die nu even niet nodig had) wordt volgens de wet van Ohm (wie kent hem niet?) mijn buurman van energie voorzien. (keurig geregistreerd door zijn afname metertje) en daarna voorzien van btw door het rijk! Daar krijg ik geen flikker van te zien! Wat nou groen? ZWART als de Nacht ! Kunnen we wat leren van onze oosterburen, ich habe es esrtens nicht gewust aber spater wiedergutgemacht!
Sorry, maar dan begrijp je het principe van salderen dus niet (de BTW die je buurman betaalt op 'jouw' stroom spaar jij uit, dankzij het salderen)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

bennieol schreef:net gelezen zonnepanelen gaan te lang mee ha ha.
zit namelijk zo de kwalieteit en de opbrengst gaan omhoog.
Dat is een mooie vicieuze cirkel die nu juist door goed overheidsbeleid doorbroken zou moeten worden. Als je bv 10.000 euro in zonnepanelen wil steken die 25 jaar mee gaan, en als je over 5 jaar voor dat geld een veel beter paneel kunt kopen, dan zou het economisch gezien verstandig kunnen zijn om 5 jaar te wachten met aanschaffen. Maar als iedereen dat doet, dan blijft ook de ontwikkeling achter en zul je dus ook niet die veel betere panelen krijgen. Bovendien, over 5 jaar heb je weer de zelfde situatie dat je weer 5 jaar later nog betere panelen hebt.

Het overheidsbeleid moet er daarom op gericht zijn om die terugverdientijd goed in verhouding met de innovatiesnelheid te brengen. Dus als de ontwikkelingen hard gaan, dan moet de terugverdientijd ook kort zijn, omdat anders niemand in die dingen investeert.

AEO
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2004 11:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door AEO »

Prima uiteenzetting Polderboy!
Inderdaad is felle zon met koude wind het mooiste voor onze panelen.
Drie dagen geleden een nieuwe recordopbrengst: 1,81 kWh.
Zover ik weet zijn de panelen van Sunpower de enige die de verbindingen aan de achterkant van de cellen hebben, dat betekent optimaal rendement, en met mijn aanschafprijs ben ik spekkoper.
Echt jammer dat het er maar één was, maar ja, mem kan niet alles hebben.
Cheers,

AEO

robert57
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mei 2011 13:24

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door robert57 »

BurgerInitiatief FeedIn nodig!

Ok, dat is heel duidelijk dus.
In Duitsland werkt het dus heel goed, waarom hebben wij dit dan nog niet?
Het Nederlandse volk wil ook zo'n Feed-In regeling, gewoon dezelde kWh-prijs voor levering als voor afname.
Dat is toch gewoon rechtvaardig, als je de kosten van het netbeheer erbuiten laat?

Wie start het BurgerInitiatief? Slechts 40.000 handtekeningen nodig.
Wil de redactie van Tros-Radar hier een rol in spelen?

Er zijn al wat initiatieven/petities geweest, maar waarschijnlijk niet goed afgerond en aangekomen bij de Tweede Kamer.

Recmat
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:41

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Recmat »

Hallo iedereen,

Een aantal pagina's eerder heb ik ook mijn reactie geplaatst over de uitzending van zonne-panelen.

Ondertussen zijn ze geplaatst en heb ik mijn website met webcams uitgebreid. Daardoor kan men zien, wat de opbrengst is van deze 240Wp zonne-panelen. Dit is zeker handig voor de mensen, die overwegen om gebruik te gaan maken van zonne-energie.

De website is : http://www.energiebewustzeeland.nl

Veel plezier. :)
Laatst gewijzigd door Recmat op 21 okt 2012 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Recmat schreef:Hallo iedereen,

Een aantal pagina's eerder heb ik ook mijn reactie geplaatst over de uitzending van zonne-panelen.

Ondertussen zijn ze geplaatst en heb ik mijn website met webcams uitgebreid. Daardoor kan men zien, wat de opbrengst is van deze 240Wp zonne-panelen. Dit is zeker handig voor de mensen, die overwegen om gebruik te gaan maken van zonne-energie.

De website is : http://energiebewust.batto.nl

Veel plezier. :)
Wat heeft het in totaal gekost en waneer denkt u dat eruit te hebben ?

Recmat
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:41

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Recmat »

Het heeft tussen de 9000 EUR en 9500 EUR gekost en ik heb dat over 10 tot 12 jaar terug verdiend.

Op de website www.energiebewustzeeland.nl staat informatie over hoe je kan berekenen, wat de "terugverdientijd" is van jouw zonne-panelen, die je (eventueel binnekort) wilt gaan aanschaffen.

Kijk eens gerust overdag, wanneer de zon vol op schijnt. Het is raar om te zien, dat de meter daadwerkelijk terugdraait. Bekijk dan ook de weergegeven grafiek en de berekeningen. Dan kan je voor je zelf beter nagaan of het interessant is voor je of dat je het gewoon doet en durft (net als ik ;) ).

Succes!
Laatst gewijzigd door Recmat op 21 okt 2012 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

heb vorige week een zonneboiler geplaatst een ITHO solior FL 150
dit is een systeem waar ook de boiler bij inzit.
dus alles bij elkaar op het platte dak. 150 liter water.
gebruik nu weinig tot geen gas voor het doezen.
heb in de jaren 1060 WP aan zonnepanelen op het dak.
eerste 100 wp in 2000
dan 450 in 2004
vorig jaar 510 wp
volgende week bestel ik 555 wp erbij.
deels van vakantie geld ga toch niet op vakantie beetje fietsen door twente.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

ook nog vloerverwarming aan laten leggen wat ook naar schatting 100 a 150 cub minder gas ga verdoen doordat er met minder temparatuur kan worden gestookt en de verwarming 1 a 2 graden lager kan worden gezet

Dolf Hilgen
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 sep 2011 14:59
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Dolf Hilgen »

Prijzen zonnepanelen zijn nu zeer laag. Subsidies zijn overbodig. Met de huidige lage prijzen verdien je ze in circa 10 jaar terug. Mogelijke prijsstijging voor elektra niet meegerekend. Dat is interessanter dan sparen, beleggen of het kopen van een auto. Gemiddeld maakt je een rendement van 5-8% p.j.

Recmat
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:41

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Recmat »

Hallo iedereen,

Ik heb ondertussen mijn Energiebewust website uitgebreid en het berekent nu o.a., wat mijn terugverdientijd is.

Zoals de persoon hiervoor aangeeft, heb ik op dit moment een terugverdientijd van bijna 9 jaar. Dat vind ik knap en geweldig voor 14 zonne-panelen.

Sindskort ben ik aan het uitzoeken en er over aan het nadenken om nog extra zonne-panelen aan te schaffen. Want mijn energieprovider betaald tot 5000 kWh het volledige energie-geld (kale energieprijs, energiebelasting, BTW) terug.

Als iedereen dat nou zou doen, dan scheelt dat misschien wel een extra kerncentrale. :P ;)

Groeten van Recmat.
Laatst gewijzigd door Recmat op 21 okt 2012 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

adebloisjr
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:43
Locatie: Apeldoorn

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door adebloisjr »

Beste mensen,

Hebben jullie tips vwb keuze in energieleverancier als je wilt salderen?
Volgende week worden er 15 stuks multi-kristallijne zonnepanelen bij mij geplaatst.
Dit gaat als het een gemiddelde zomer word dit jaar ongeveer 3.000Kw/h opleveren.

De meter is aangepast, de meterkast klopt, 3 bomen gekapt, laat de zon maar schijnen.

Fijne zomer!!!

doornman
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2012 14:32

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door doornman »

ben zelf orienterend naar zonnepanelen, maar ik wil natuurlijk geen slechte deal! Nu zag ik dat eon redelijk goedkope panelen aanbiedt en zij roepen dat ze een goede regeling hebben voor de stroom die je opwekt. http://www.eon.nl/zonnepanelen Zelf heb ik geen ervaringen met hun en weet ook niet precies waar ik op moet letten? Iemand advies? Ik snap niet dat dit altijd zo lastig moet zijn...

Gesloten